abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 februari 2016 @ 22:27:14 #101
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159768097
en bij een systeemirisis kan je kruidenier makkeljker betalen met een 50gulden munt die hij nog kent dan met een pond goud.
Tot nooit .......
  maandag 8 februari 2016 @ 22:39:27 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_159768502
Bij een systeemcrisis verwacht ik niet dat het complexe distributiesysteem nog functioneert zodat de schappen vol liggen.
The End Times are wild
pi_159768864
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 22:27 schreef Speekselklier het volgende:
en bij een systeemirisis kan je kruidenier makkeljker betalen met een 50gulden munt die hij nog kent dan met een pond goud.
Zilveren guldens, rijksdaalders, tientjes en 50jes zijn makkelijker om mee te betalen. Gouden munten zoals gouden tientjes zou ook kunnen omdat ze erg herkenbaar zijn. Ik verwacht dat na een systeemcrisis snel een nieuwe nieuwe munt het daglicht zal zien. China dwing dan waarschijnlijklijk af dat die iig deels goudgedekt zal zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 08-02-2016 23:06:08 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_159772877
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 22:51 schreef Digi2 het volgende:

Ik verwacht dat na een systeemcrisis snel een nieuwe nieuwe munt het daglicht zal zien.
Als de euro en het bankenstelsel kapot gaan, zal de overheid in eerste instantie wat noodgeld voor binnenlands gebruik uitgeven (tenzij Bos en De Jager destijds hun werk goed gedaan hebben en de nieuwe guldens al klaarliggen - dan is de omschakeling naar een volledig functionerend betalingsverkeer in guldens in een paar dagen geregeld). De kans dat je goud of zilver nodig zult hebben om boodschappen mee te doen acht ik heel klein.

Maar om vermogen te beschermen tegen een monetaire crisis blijft edelmetaal m.i. hét aangewezen middel. Nu nog meer dan acht jaar geleden, want de financiële crisis van 2008 is na een lange onderbreking weer duidelijk momentum aan het winnen. China en Japan wankelen, Europese grootbanken idem dito, de meeste beurzen staan al iets van 10% in de min dit jaar en ook reële indicatoren zoals werkgelegenheid, producentenvertrouwen en transportindexen duiden op onweer. Anders is dit keer dat de schuldenberg nog veel groter is, dat centrale banken en overheden redelijkerwijs hun troeven al verspeeld hebben, dat bankiers, economen en bestuurders wereldwijd hebben opgeroepen om cash af te schaffen (en daarmee bankruns), dat zowel Europa als de VS steeds sterker verdeeld raakt en dat de traditionele vluchthaven van obligaties nu minder aantrekkelijk is dan in 2008.

Kortom, als ik het niet al had, zou ik nu zeker goud kopen. *)
pi_159777806
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 07:29 schreef dvr het volgende:

[..]

Maar om vermogen te beschermen tegen een monetaire crisis blijft edelmetaal m.i. hét aangewezen middel. Nu nog meer dan acht jaar geleden, want de financiële crisis van 2008 is na een lange onderbreking weer duidelijk momentum aan het winnen. China en Japan wankelen, Europese grootbanken idem dito, de meeste beurzen staan al iets van 10% in de min dit jaar en ook reële indicatoren zoals werkgelegenheid, producentenvertrouwen en transportindexen duiden op onweer. Anders is dit keer dat de schuldenberg nog veel groter is, dat centrale banken en overheden redelijkerwijs hun troeven al verspeeld hebben, dat bankiers, economen en bestuurders wereldwijd hebben opgeroepen om cash af te schaffen (en daarmee bankruns), dat zowel Europa als de VS steeds sterker verdeeld raakt en dat de traditionele vluchthaven van obligaties nu minder aantrekkelijk is dan in 2008.

Kortom, als ik het niet al had, zou ik nu zeker goud kopen. *)
Fiatgeld loopt steeds tegen hetzelfde probleem op dat overheden en banken worden losgekoppeld van disciplinering. Verdragen en afspraken werken niet en alleen natuurwetten en fysieke beperkingen kunnen het afdwingen.
pi_159779886
quote:
Ik weet niet of je daar gelijk in gaat krijgen, het ligt er maar net aan hoe het allemaal verloopt.
Als in redelijk rustig met een nieuw systeem dat goed ingevoerd word, of totale chaos.

In beide gevallen moet je niet vergeten dat van hier tot china letterlijk iedereen, van oud naar jong, weet wat goud en zilver is en dat het een hoge waarde heeft.
Maar daar ligt tegelijkertijd het probleem, de waarde.

Die moet wel goed bekend zijn, als in, een duidelijke waarde.
Helaas zal men dus wel weer terugvallen op het bekende zoals je zelf opmerkt, wat helaas bestaat uit "oud" fiat.. iets van geen waarde wat we aanmerken als waardevol.

Blijft bizar hoe dat er in geramd is in de afgelopen paar generaties.
pi_159786748
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Helaas zal men dus wel weer terugvallen op het bekende zoals je zelf opmerkt, wat helaas bestaat uit "oud" fiat.. iets van geen waarde wat we aanmerken als waardevol.

Dit is slechts in enkele landen het geval. In de meeste landen is het wantrouwen in fiat groot, het is dat overheden het zo graag gebruiken maar de burgers hebben er een gezond wantrouwen in. Nederland heeft geen hyperinflaties gekend en heeft nog steeds een relatief grote hoeveel goud in bezit. Het wantrouwen in overheden is groot en zij verleent fiat zijn waarde. Met het toenemende wantrouwen in overheden verdwijnt ook het fundament onder fiat.

[ Bericht 4% gewijzigd door Digi2 op 09-02-2016 19:49:11 ]
  dinsdag 9 februari 2016 @ 21:24:15 #108
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159790966
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik weet niet of je daar gelijk in gaat krijgen, het ligt er maar net aan hoe het allemaal verloopt.
Als in redelijk rustig met een nieuw systeem dat goed ingevoerd word, of totale chaos.

In beide gevallen moet je niet vergeten dat van hier tot china letterlijk iedereen, van oud naar jong, weet wat goud en zilver is en dat het een hoge waarde heeft.
Maar daar ligt tegelijkertijd het probleem, de waarde.

Die moet wel goed bekend zijn, als in, een duidelijke waarde.

Hoe het gaat lopen weet je niet natuurlijk.
Maar als al iets zou willen ruilen voor iets dan is een klomp goud van 30.000 euro in elkgeval niet altijd handig
Tot nooit .......
pi_159792608
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 21:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Maar als al iets zou willen ruilen voor iets dan is een klomp goud van 30.000 euro in elkgeval niet altijd handig
Dat is als je zo dom bent geweest kilobaren te kopen.

De meeste kopen munten of kleinere baren, 1 troy ounce of minder.
pi_159793228
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 22:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat is als je zo dom bent geweest kilobaren te kopen.

De meeste kopen munten of kleinere baren, 1 troy ounce of minder.
Ok goed, kleine hoeveelheden. Waar heb je dat opgeslagen liggen? Ik lees zo nu en dan wel eens mee hier, zag vaak landen als Zwitersland en Singapore voorbij komen. Hoe regel je dat het goud bij jou komt om je lokale kruidenier te kunnen betalen als alles in elkaar gestort is?
pi_159798295
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 22:19 schreef MT10 het volgende:

[..]

Ok goed, kleine hoeveelheden. Waar heb je dat opgeslagen liggen? Ik lees zo nu en dan wel eens mee hier, zag vaak landen als Zwitersland en Singapore voorbij komen. Hoe regel je dat het goud bij jou komt om je lokale kruidenier te kunnen betalen als alles in elkaar gestort is?
Tegen die tijd ben ik niet meer in Nederland.

Dat of ik gebruik wat ik in huis heb liggen.
pi_159798807
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 22:19 schreef MT10 het volgende:

[..]

Opgeslagen in een kluis bij de bank.
pi_159799275
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 08:57 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Volgens mij maken de turken een duidelijk onderscheid tussen het betaalmiddel Lira dat herhaaldelijk blijkt geen store of value te zijn en geld in de vorm van goud wat een betere store of value is. Sparen doet men nog vaak in goud vermoed ik.
pi_159804287
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 09:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Volgens mij maken de turken een duidelijk onderscheid tussen het betaalmiddel Lira dat herhaaldelijk blijkt geen store of value te zijn en geld in de vorm van goud wat een betere store of value is. Sparen doet men nog vaak in goud vermoed ik.
Dat gebeurt sowieso zodra je voorbij de EU gaat.
Rusland, India, China, Het gehele Midden-Oosten, half Azië.. sparen in Goud.

De chinezen hebben onlangs een middelvinger opgestoken en zijn afgestapt van het, eigenlijk best wel achterhaalde, gewicht van 31.1 gram en maken nu alleen nog maar munten en baren van 30 gram.
pi_159814556
quote:
'Centrale banken kunnen rente ver onder nulpunt verlagen'

Volgens de economen van JP Morgan kunnen deze niveaus nog veel verder omlaag. De ECB zou de rente tot -4,5 procent kunnen brengen. In de VS, het VK en Japan kunnen de rentes naar respectievelijk -1,3 procent, -2,5 procent en -3,45 procent
Het in bewaring geven van je geld bij een bank levert al niets meer op en in het geval van negatieve rentes kost het je geld. Dit lijkt me positief voor het aanhouden van edelmetalen.
  donderdag 11 februari 2016 @ 07:52:37 #116
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_159827864
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 21:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ligt er denk ik aan wat je wilt ruilen. Hebben we het over een banaan of over een auto?
  donderdag 11 februari 2016 @ 07:53:35 #117
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_159827873
quote:
denk je dat een kruidenier niet weet wat goud is :')
  vrijdag 12 februari 2016 @ 11:17:39 #118
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159855881
quote:

[..]

Goede zet. Denk je dat ze deuren voor jouw open doen als er een bankrun is?
Tot nooit .......
  vrijdag 12 februari 2016 @ 11:19:35 #119
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159855933
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 07:52 schreef MisterCe het volgende:

[..]

ligt er denk ik aan wat je wilt ruilen. Hebben we het over een banaan of over een auto?
Dat snap ik. Maa ik denk dat als er echt problemen zijn ben ik wat minder met auto's bezig.
Tot nooit .......
  vrijdag 12 februari 2016 @ 11:21:44 #120
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159855986
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 07:53 schreef MisterCe het volgende:

[..]

denk je dat een kruidenier niet weet wat goud is :')
Dat weet hij best. Maar moet hij dan 0,25gram van mijn baar afschaven?
Tot nooit .......
  vrijdag 12 februari 2016 @ 11:22:01 #121
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_159855990
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 11:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maa ik denk dat als er echt problemen zijn ben ik wat minder met auto's bezig.
Dat weet ik niet. Misschien wil je in dat geval wel heel snel weg.
  vrijdag 12 februari 2016 @ 11:23:07 #122
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_159856029
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 11:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat weet hij best. Maar moet hij dan 0,25gram van mijn baar afschaven?
Je hebt goudbaren van een gram, Maar voor dit soort aankopen kun je misschien beter zilver gebruiken.
  vrijdag 12 februari 2016 @ 11:49:58 #123
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_159856657
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 11:22 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Misschien wil je in dat geval wel heel snel weg.
Daar heb je een punt. Maar dat kan ik ook met mijn huidige auto.
Tot nooit .......
pi_159857278
quote:

[..]

Die bank is heus niet open hoor tijdens zoiets dan zul je toch met een bulldozer door het pui moeten rijden voordat de overheid de kluisjes leegrooft voordat de banken weer opengaan.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_159857344
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 12:24 schreef vipergts het volgende:

[..]

Die bank is heus niet open hoor tijdens zoiets dan zul je toch met een bulldozer door het pui moeten rijden voordat de overheid de kluisjes leegrooft voordat de banken weer opengaan.
Dat geldt ook voor je euros straks.

Ze willen niet voor niets zo snel mogelijk contant geld afschaffen.. en eigenlijk daarmee in feite de euro (en ook de dollar want in murica gebeurt hetzelfde maar dan nog sneller) tot letterlijk een fictief iets te bestempelen.
Je gaat dan betalen met iets wat niet bestaat, hoogstens wederom op vertrouwen is gebaseerd maar verder geen enkele intrinsieke waarde kan bevatten op geen enkele wijze.

Daarnaast word een bankrun onmogelijk gemaakt, want digitaal, er valt niets op te nemen of over te maken tijdens een bankstop. (vraag het maar aan de Cyprioten?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')