Zilveren guldens, rijksdaalders, tientjes en 50jes zijn makkelijker om mee te betalen. Gouden munten zoals gouden tientjes zou ook kunnen omdat ze erg herkenbaar zijn. Ik verwacht dat na een systeemcrisis snel een nieuwe nieuwe munt het daglicht zal zien. China dwing dan waarschijnlijklijk af dat die iig deels goudgedekt zal zijn.quote:Op maandag 8 februari 2016 22:27 schreef Speekselklier het volgende:
en bij een systeemirisis kan je kruidenier makkeljker betalen met een 50gulden munt die hij nog kent dan met een pond goud.
Als de euro en het bankenstelsel kapot gaan, zal de overheid in eerste instantie wat noodgeld voor binnenlands gebruik uitgeven (tenzij Bos en De Jager destijds hun werk goed gedaan hebben en de nieuwe guldens al klaarliggen - dan is de omschakeling naar een volledig functionerend betalingsverkeer in guldens in een paar dagen geregeld). De kans dat je goud of zilver nodig zult hebben om boodschappen mee te doen acht ik heel klein.quote:Op maandag 8 februari 2016 22:51 schreef Digi2 het volgende:
Ik verwacht dat na een systeemcrisis snel een nieuwe nieuwe munt het daglicht zal zien.
Fiatgeld loopt steeds tegen hetzelfde probleem op dat overheden en banken worden losgekoppeld van disciplinering. Verdragen en afspraken werken niet en alleen natuurwetten en fysieke beperkingen kunnen het afdwingen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 07:29 schreef dvr het volgende:
[..]
Maar om vermogen te beschermen tegen een monetaire crisis blijft edelmetaal m.i. hét aangewezen middel. Nu nog meer dan acht jaar geleden, want de financiële crisis van 2008 is na een lange onderbreking weer duidelijk momentum aan het winnen. China en Japan wankelen, Europese grootbanken idem dito, de meeste beurzen staan al iets van 10% in de min dit jaar en ook reële indicatoren zoals werkgelegenheid, producentenvertrouwen en transportindexen duiden op onweer. Anders is dit keer dat de schuldenberg nog veel groter is, dat centrale banken en overheden redelijkerwijs hun troeven al verspeeld hebben, dat bankiers, economen en bestuurders wereldwijd hebben opgeroepen om cash af te schaffen (en daarmee bankruns), dat zowel Europa als de VS steeds sterker verdeeld raakt en dat de traditionele vluchthaven van obligaties nu minder aantrekkelijk is dan in 2008.
Kortom, als ik het niet al had, zou ik nu zeker goud kopen.
Ik weet niet of je daar gelijk in gaat krijgen, het ligt er maar net aan hoe het allemaal verloopt.quote:Op maandag 8 februari 2016 22:27 schreef Speekselklier het volgende:
en bij een systeemirisis kan je kruidenier makkeljker betalen met een 50gulden munt die hij nog kent dan met een pond goud.
Dit is slechts in enkele landen het geval. In de meeste landen is het wantrouwen in fiat groot, het is dat overheden het zo graag gebruiken maar de burgers hebben er een gezond wantrouwen in. Nederland heeft geen hyperinflaties gekend en heeft nog steeds een relatief grote hoeveel goud in bezit. Het wantrouwen in overheden is groot en zij verleent fiat zijn waarde. Met het toenemende wantrouwen in overheden verdwijnt ook het fundament onder fiat.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 14:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Helaas zal men dus wel weer terugvallen op het bekende zoals je zelf opmerkt, wat helaas bestaat uit "oud" fiat.. iets van geen waarde wat we aanmerken als waardevol.
Blijft bizar hoe dat er in geramd is in de afgelopen paar generaties.
Hoe het gaat lopen weet je niet natuurlijk.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 14:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik weet niet of je daar gelijk in gaat krijgen, het ligt er maar net aan hoe het allemaal verloopt.
Als in redelijk rustig met een nieuw systeem dat goed ingevoerd word, of totale chaos.
In beide gevallen moet je niet vergeten dat van hier tot china letterlijk iedereen, van oud naar jong, weet wat goud en zilver is en dat het een hoge waarde heeft.
Maar daar ligt tegelijkertijd het probleem, de waarde.
Die moet wel goed bekend zijn, als in, een duidelijke waarde.
Helaas zal men dus wel weer terugvallen op het bekende zoals je zelf opmerkt, wat helaas bestaat uit "oud" fiat.. iets van geen waarde wat we aanmerken als waardevol.
Blijft bizar hoe dat er in geramd is in de afgelopen paar generaties.
Dat is als je zo dom bent geweest kilobaren te kopen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 21:24 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Hoe het gaat lopen weet je niet natuurlijk.
Maar als al iets zou willen ruilen voor iets dan is een klomp goud van 30.000 euro in elkgeval niet altijd handig
Ok goed, kleine hoeveelheden. Waar heb je dat opgeslagen liggen? Ik lees zo nu en dan wel eens mee hier, zag vaak landen als Zwitersland en Singapore voorbij komen. Hoe regel je dat het goud bij jou komt om je lokale kruidenier te kunnen betalen als alles in elkaar gestort is?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 22:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat is als je zo dom bent geweest kilobaren te kopen.
De meeste kopen munten of kleinere baren, 1 troy ounce of minder.
Tegen die tijd ben ik niet meer in Nederland.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 22:19 schreef MT10 het volgende:
[..]
Ok goed, kleine hoeveelheden. Waar heb je dat opgeslagen liggen? Ik lees zo nu en dan wel eens mee hier, zag vaak landen als Zwitersland en Singapore voorbij komen. Hoe regel je dat het goud bij jou komt om je lokale kruidenier te kunnen betalen als alles in elkaar gestort is?
Opgeslagen in een kluis bij de bank.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 22:19 schreef MT10 het volgende:
[..]
Ok goed, kleine hoeveelheden. Waar heb je dat opgeslagen liggen? Ik lees zo nu en dan wel eens mee hier, zag vaak landen als Zwitersland en Singapore voorbij komen. Hoe regel je dat het goud bij jou komt om je lokale kruidenier te kunnen betalen als alles in elkaar gestort is?
Volgens mij maken de turken een duidelijk onderscheid tussen het betaalmiddel Lira dat herhaaldelijk blijkt geen store of value te zijn en geld in de vorm van goud wat een betere store of value is. Sparen doet men nog vaak in goud vermoed ik.quote:Op woensdag 10 februari 2016 08:57 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Opgeslagen in een kluis bij de bank.
Dat gebeurt sowieso zodra je voorbij de EU gaat.quote:Op woensdag 10 februari 2016 09:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens mij maken de turken een duidelijk onderscheid tussen het betaalmiddel Lira dat herhaaldelijk blijkt geen store of value te zijn en geld in de vorm van goud wat een betere store of value is. Sparen doet men nog vaak in goud vermoed ik.
Het in bewaring geven van je geld bij een bank levert al niets meer op en in het geval van negatieve rentes kost het je geld. Dit lijkt me positief voor het aanhouden van edelmetalen.quote:'Centrale banken kunnen rente ver onder nulpunt verlagen'
Volgens de economen van JP Morgan kunnen deze niveaus nog veel verder omlaag. De ECB zou de rente tot -4,5 procent kunnen brengen. In de VS, het VK en Japan kunnen de rentes naar respectievelijk -1,3 procent, -2,5 procent en -3,45 procent
ligt er denk ik aan wat je wilt ruilen. Hebben we het over een banaan of over een auto?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 21:24 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Hoe het gaat lopen weet je niet natuurlijk.
Maar als al iets zou willen ruilen voor iets dan is een klomp goud van 30.000 euro in elkgeval niet altijd handig
denk je dat een kruidenier niet weet wat goud isquote:Op maandag 8 februari 2016 22:27 schreef Speekselklier het volgende:
Goede zet. Denk je dat ze deuren voor jouw open doen als er een bankrun is?quote:Op woensdag 10 februari 2016 08:57 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maa ik denk dat als er echt problemen zijn ben ik wat minder met auto's bezig.quote:Op donderdag 11 februari 2016 07:52 schreef MisterCe het volgende:
[..]
ligt er denk ik aan wat je wilt ruilen. Hebben we het over een banaan of over een auto?
Dat weet hij best. Maar moet hij dan 0,25gram van mijn baar afschaven?quote:Op donderdag 11 februari 2016 07:53 schreef MisterCe het volgende:
[..]
denk je dat een kruidenier niet weet wat goud is
Dat weet ik niet. Misschien wil je in dat geval wel heel snel weg.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 11:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maa ik denk dat als er echt problemen zijn ben ik wat minder met auto's bezig.
Je hebt goudbaren van een gram, Maar voor dit soort aankopen kun je misschien beter zilver gebruiken.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 11:21 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat weet hij best. Maar moet hij dan 0,25gram van mijn baar afschaven?
Daar heb je een punt. Maar dat kan ik ook met mijn huidige auto.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 11:22 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Misschien wil je in dat geval wel heel snel weg.
Die bank is heus niet open hoor tijdens zoiets dan zul je toch met een bulldozer door het pui moeten rijden voordat de overheid de kluisjes leegrooft voordat de banken weer opengaan.quote:Op woensdag 10 februari 2016 08:57 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor je euros straks.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 12:24 schreef vipergts het volgende:
[..]
Die bank is heus niet open hoor tijdens zoiets dan zul je toch met een bulldozer door het pui moeten rijden voordat de overheid de kluisjes leegrooft voordat de banken weer opengaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |