Bron: 'Rokers straks ook van terras geweerd'quote:'Rokers straks ook van terras geweerd'
In restaurants en cafés mag niet meer worden gerookt. Het terras wordt het volgende strijdtoneel waarop niet-rokers hun rokende medemens verjagen. Dat voorspelt horecakenner Wouter Verkerk in het AD. Volgens hem is het een kwestie van tijd voordat ook de buitenruimte rookvrij wordt.
De dagen van de rokende terrasbezoeker zijn geteld, denkt Verkerk. 'Steeds meer klanten vragen naar een rookvrij terras. Ze vinden het vies om in de rook van een ander te zitten. Ook op het terras is roken steeds moeilijker houdbaar.' Verkerk, die trainingen geeft in de horeca, hoort regelmatig van zijn klanten: 'we zullen eraan moeten geloven'.
Hoogleraar tabakontmoediging Marc Willemsen: 'Niet roken is de norm geworden. Roken is niet meer van deze tijd. Het wordt steeds minder geaccepteerd, ook in de buitenruimte.' Ook al zijn de gezondheidsrisico's voor meerokers veel minder groot dan binnen, de hinder is er niet minder om. Ton Voeten van Clean Air Nederland zegt: 'Wij krijgen dagelijks mails van mensen die roken op het terras buitengewoon irritant vinden.'
Behoefte
Sommige kroegen hebben inmiddels rookvrije gedeelten op hun terras. Café Kobus Kuch in Delft ging ruim 2 jaar geleden overstag. Eigenaar Jasja van Leeuwen: 'Wij willen de gasten die last hebben van de rook tegemoetkomen. Daar is behoefte aan. Ik denk dat het over 10 jaar verplicht is.' Horecabaas Gert Boonen uit Harderwijk: 'Vroeger moesten de niet-rokers in de horeca zich maar aanpassen aan de rokers. Nu is het andersom. Een rookvrij terras is de volgende stap. Dat gaat er zeker van komen.'
Horeca Nederland ziet een volledig rookvrije horeca helemaal niet zitten. Woordvoerder Joris Prinssen: 'Het terras is juist de enige mogelijkheid voor ondernemers om roken aan te bieden. Bovendien zou handhaving van een rookverbod op het terras erg lastig te organiseren zijn.' Ton Wurtz van Stichting Rokersbelangen: 'Buiten kijken mensen je vreemd aan als je rookt. Dat leidt op het terras soms tot spanning tussen rokers en niet-rokers. Ik hoop dat mensen er steeds samen proberen uit te komen. Je mag van de wet al op zo weinig plekken roken.'
Doet dat ertoe?quote:Op maandag 15 juni 2015 13:09 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Wat is de lol van waterdamp paffen?
Ik was met toen ook al bewust van de werking van roken. En verbeterde toen ook al dooddoeners als 'maar van dit en dat word je ook ziek'. Hou de discussie zuiver. Zeg gewoon dat je verslaafd bent, dat je het graag anders zou zien, maar dat je zolang je nog wel wil/moet roken, dat graag op een terrasje doet. Ga het niet proberen te verdunnen met kutsmoesjes.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:08 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Dus was je toen ook al een eigenpijper. Alleen ben je nu ietsje minder hypocriet.
Ik vraag het me gewoon af. Ik zie ze best veel en dacht dat er ook nog een lading nicotine en smaak-/geurstoffen in zaten. Maar blijkbaar dampt de meerderheid waterdamp. Ik wil graag weten waarom.quote:
Klinkt gekquote:Op maandag 15 juni 2015 09:23 schreef arjan1112 het volgende:
Maar het gaat niet alleen over roken; ook suiker vet en vlees enz enz word gewoon verboden
Maar eerst gaat de oorlog tegen alcohol beginnen....
Succes
Waarom moet men zeggen wat jij wil horen? Dat JIJ er zo over denkt moet je zelf weten. Ik ga niet zeggen wat jij wil horen om jou een fijn gevoel te bezorgen. Flikker op met je paternalisme. "Ik ben verslaafd en wil het graag anders zien, maar kan het niet". Hoe haal je het in je hoofd!quote:Op maandag 15 juni 2015 13:11 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik was met toen ook al bewust van de werking van roken. En verbeterde toen ook al dooddoeners als 'maar van dit en dat word je ook ziek'. Hou de discussie zuiver. Zeg gewoon dat je verslaafd bent, dat je het graag anders zou zien, maar dat je zolang je nog wel wil/moet roken, dat graag op een terrasje doet. Ga het niet proberen te verdunnen met kutsmoesjes.
Weet jij wel dat jij heel slecht bezig bent, jongeman? Roken is heul niet goed voor je! Daarom ga ik nu met mn vinger in je gezicht wapperen en zeggen dat je heul, heul slecht bent. En dat doe ik omdat jij dat zelf niet kunt bepalen vanwege je verslaaahaaaaving. Maar we kunnen je helpen hoor. En dan ben jij straks net zo goed als wij en mag je ook vooraan in de kerk zitten, sabbelend op een pepermuntje.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:17 schreef Etsu het volgende:
Nou, wat is dit voor een onzin iets?
Ik ben zelf ook een roker, dat wel, maar we leven toch nog wel in een vrij land? Buiten staan in de regen vind ik geen probleem of een eindje verderop staan zodat er niemand last van heeft, maar ga niet alles lopen verbieden.
Goed idee.. Al die smerige dronkelappen.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:20 schreef simmu het volgende:
pas maar op. eerst was het "we verbieden roken in de horeca, rokers moeten maar buiten gaan staan". nu is het "we verbieden buiten roken ook". wat gaat dan het volgende worden? drank verbieden in de kroeg?
We kunnen nog altijd naar een Turks theehuis. Kun je daar nog altijd aan de waterpijp.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:20 schreef simmu het volgende:
pas maar op. eerst was het "we verbieden roken in de horeca, rokers moeten maar buiten gaan staan". nu is het "we verbieden buiten roken ook". wat gaat dan het volgende worden? drank verbieden in de kroeg?
Er is geen verbod. Er staat alleen dat uitbaters steeds vaker het initiatief nemen een gedeelte van hun terras rookvrij te maken, omdat dat daar vraag naar is.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:17 schreef Etsu het volgende:
Nou, wat is dit voor een onzin iets?
Ik ben zelf ook een roker, dat wel, maar we leven toch nog wel in een vrij land? Buiten staan in de regen vind ik geen probleem of een eindje verderop staan zodat er niemand last van heeft, maar ga niet alles lopen verbieden.
Nee, ik bedoelde: Wat er uit mijn mond komt is voor de omgeving te vergelijken met waterdamp. Ik verdamp wel een substantie bestaande uit nicotine en aroma's. Maar het is voor mij een stuk minder schadelijk en voor de omgeving net zo schadelijk als wat er van een kopje thee af komt.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:12 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik vraag het me gewoon af. Ik zie ze best veel en dacht dat er ook nog een lading nicotine en smaak-/geurstoffen in zaten. Maar blijkbaar dampt de meerderheid waterdamp. Ik wil graag weten waarom.
Ik neem aan dat dat wetenschappelijk is aangetoond?quote:Op maandag 15 juni 2015 13:32 schreef Triptamine2 het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde: Wat er uit mijn mond komt is voor de omgeving te vergelijken met waterdamp. Ik verdamp wel een substantie bestaande uit nicotine en aroma's. Maar het is voor mij een stuk minder schadelijk en voor de omgeving net zo schadelijk als wat er van een kopje thee af komt.
Ik ben niet anti-rook. Ja, ik wil het zelf niet meer. Ik ben anti-leugens. Ik verbeter alleen maar opmerkingen die niet kloppen. Ik verbied niemand om te roken.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:34 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Ik rook niet. Maar heb wel een schijthekel aan antirook-nazi's
Jij bent niet anti-rook? Weet je dat wel helemaal zeker?quote:Op maandag 15 juni 2015 13:35 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik ben niet anti-rook. Ja, ik wil het zelf niet meer. Ik ben anti-leugens. Ik verbeter alleen maar opmerkingen die niet kloppen. Ik verbied niemand om te roken.
Dat zal ook vast zo zijn, maar ik ben geen wetenschapper dus de precieze verklaring moet ik je schuldig blijven. Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat ik duidelijk merk dat ik meer adem heb en fitter ben en er zitten geen 100en of 1000en vieze stoffen in die vloeistof maar slechts 1.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:33 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dat wetenschappelijk is aangetoond?
Ben je ook al bewust van de werking van alcoholhoudende dranken? Die nuttigen verslaafden ook graag op terrasjes.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:11 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik was met toen ook al bewust van de werking van roken. En verbeterde toen ook al dooddoeners als 'maar van dit en dat word je ook ziek'. Hou de discussie zuiver. Zeg gewoon dat je verslaafd bent, dat je het graag anders zou zien, maar dat je zolang je nog wel wil/moet roken, dat graag op een terrasje doet. Ga het niet proberen te verdunnen met kutsmoesjes.
Voor mijzelf wel, ik ben blij dat ik er vanaf ben. En ik vind het jammer voor mensen die nog steeds verslaafd zijn. Maar zolang ze anderen er niet mee lastig vallen, boeien, zijn hun longen en ze betalen er goed voor.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:36 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Jij bent niet anti-rook? Weet je dat wel helemaal zeker?
Waarom maak je dan niet 1 keer je punt en hou er dan over op in plaats van ellenlang door te drammen?quote:Op maandag 15 juni 2015 13:37 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Voor mijzelf wel, ik ben blij dat ik er vanaf ben. En ik vind het jammer voor mensen die nog steeds verslaafd zijn. Maar zolang ze anderen er niet mee lastig vallen, boeien, zijn hun longen en ze betalen er goed voor.
Zullen we dat bespreken in het "alcoholverbod op terrassen"-topic?quote:Op maandag 15 juni 2015 13:37 schreef Chai het volgende:
[..]
Ben je ook al bewust van de werking van alcoholhoudende dranken? Die nuttigen verslaafden ook graag op terrasjes.
Of het wel/niet gaat om een verslaving is toch ook niet relevant.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:38 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Zullen we dat bespreken in het "alcoholverbod op terrassen"-topic?
Valide puntquote:Op maandag 15 juni 2015 13:39 schreef Chai het volgende:
[..]
Of het wel/niet gaat om een verslaving is toch ook niet relevant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |