Ik weet niet of het tot dwingends toe mogelijk is. Ik denk wel dat er rijscholen bereid zullen zijn om haar rijvaardigheid te toetsen en aan de hand daarvan adviezen te geven. Desnoods ga je zelf achterin zitten. En een theorie toets lijkt me ook geen overbodige luxe.quote:Op zondag 14 juni 2015 15:06 schreef wtkoos het volgende:
Onze 81-jarige moeder rijdt nog steeds auto. Volgens haarzelf kan ze dat uitstekend. Volgens ons (3 kinderen en familie) is het wachten op een ongeluk.
Maar de auto is zó'n beetje de enige manier waarom ze de deur uit gaat. Ja, ze zou een zo'n gedeelde taxi kunnen nemen maar dat vindt ze niks.
Aan de ene kant denk ik, nou, ze moet er zelf achterkomen. Vroeg of laat knalt ze ergens tegenaan en is het probleem opgelost.
Aan de andere kant, als dat een fietser of voetganger is, is dat wel erg zuur.
Het klinkt alsof ik me niet druk maak over haar eigen welbevinden. Tot op zekere hoogte is dat zo; ze is zo stront eigenwijs dat het "wie niet horen wil moet maar voelen" gevoel ondertussen de doorslaggevende gedachte is.
Dus ik vroeg me af, is het mogelijk een rijvaardigheidstest aan te vragen waarbij, als ze niet slaagt, ze haar rijbewijs kwijt is? Dan is het aantoonbaar, door derden, aangetoond dat rijden niet meer veilig is en heeft het ook meteen de gewenste consequentie.
Sinds een week is ze ook onder bewind gesteld dus dat geeft misschien de legale ruimte om een test af te dwingen.
Ondertussen, als je een oude rode Citroen Saxo op je af ziet komen, hou afstand ! :-)
Is ze daar nog goed doorheen gekomen dan?quote:Vanaf 75 jaar elke 5 jaar rijbewijskeuring
U moet zich als automobilist of motorrijder vanaf 75 jaar elke 5 jaar medisch laten keuren door het CBR. Uw rijbewijs is dan vanaf uw 65e korter geldig dan de gebruikelijke 10 jaar.
Let op: Uw rijbewijs is maximaal 5 jaar geldig als u een handicap of beperking heeft. Gaat u dit vernieuwen? Dan moet u zich altijd medisch laten keuren.
zo'n keuring schijnt niet veel voor te stellen aangezien de oma van mijn ex ook nog mocht rijden van hen. En die durft niet harder dan 30 te gaan.quote:Op zondag 14 juni 2015 16:01 schreef Rewimo het volgende:
Ze zou toch al minimaal 2x gekeurd moeten zijn volgens de Rijksoverheid
[..]
Is ze daar nog goed doorheen gekomen dan?
Zo'n keuring gaat niet over of je goed kunt rijden maar over of je medisch geschikt bent om te rijden. Als je stekeblind bent, word je afgekeurd.quote:Op zondag 14 juni 2015 16:01 schreef Rewimo het volgende:
Ze zou toch al minimaal 2x gekeurd moeten zijn volgens de Rijksoverheid
[..]
Is ze daar nog goed doorheen gekomen dan?
Dat klinkt als een gewone weggebruikerquote:Op zondag 14 juni 2015 15:15 schreef wtkoos het volgende:
Ja, ze heeft al een automaat. Maar het is niet zozeer dat ze een opfriscursus nodig heeft. Ze weet de regels wel. Maar soms zit ze gewoon even op verkeerde weghelft of rijdt een 1-richtingsweg van de verkeerde kant in. Of ziet iets niet... dat soort dingen......
quote:Op zondag 14 juni 2015 17:29 schreef Ali-Chemicali het volgende:
Leuke kinderen zijn jullie![]()
Ma heeft waarschijnlijk 60jaar of meer rijervaring.
Als jullie echt het beste met haar voor hebben, betalen jullie een paar rijlessen voor haar..
Totdat mevrouw op de verkeerde weghelft ineens een kind aanrijdt.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:31 schreef Klonk het volgende:
[..]
Dat klinkt als een gewone weggebruiker
Maak je niet druk, en ga zeker niet proberen haar rijbewijs in te laten nemen, fijne kinderen
Mijn ouweheer is ook dik in de 80 rijdt nog elke dag, misschien niet zo vlot als vroeger maar het komt nog gewoon van a naar b.
Er komt ooit een dag dat je zelf ook 80 bent en je kinderen of kleinkinderen ook vinden dat je maar beter niet meer kunt rijden en dan zeg ook jij, dikke lul drie bier, ik blijf rijden. En terecht.
En wat is fatsoenlijk rijden volgens jou?quote:Op zondag 14 juni 2015 17:41 schreef totalvamp het volgende:
[..]
[..]
Totdat mevrouw op de verkeerde weghelft ineens een kind aanrijdt.
Als je constant fouten maakt in het verkeer hoor je er niet in thuis, klaar.
Rijervaring zegt niks als je niet meer fatsoenlijk kunt rijden.
Niet 1 richtingsverkeer in rijden tegen het verkeer in.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:42 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
En wat is fatsoenlijk rijden volgens jou?
Jij, ik, je buurman, iedereen maakt kans om dat kind aan te rijden, hoef je geen 80+ er voor te zijn.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:41 schreef totalvamp het volgende:
[..]
[..]
Totdat mevrouw op de verkeerde weghelft ineens een kind aanrijdt.
Als je constant fouten maakt in het verkeer hoor je er niet in thuis, klaar.
Rijervaring zegt niks als je niet meer fatsoenlijk kunt rijden.
quote:Op zondag 14 juni 2015 17:44 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Niet 1 richtingsverkeer in rijden tegen het verkeer in.
Op je eigen weghelft blijven.
Goed overzicht kunnen houden.
3 dingen die ze dus niet meer kan.
Ik ben ook weleens 1 inrichtings straat ingereden dus?quote:Op zondag 14 juni 2015 17:44 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Niet 1 richtingsverkeer in rijden tegen het verkeer in.
Op je eigen weghelft blijven.
Goed overzicht kunnen houden.
3 dingen die ze dus niet meer kan.
Volgens Totalvamp mag je nu niet meer rijdenquote:Op zondag 14 juni 2015 17:45 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
[..]
Ik ben ook weleens 1 inrichtings straat ingereden dus?
Op je eigen weghelft heb je ook zo als je 2 sec afgeleid bent.
Blijkbaar ja, kreeg nog een compliment van de instructeur dat hij geen enkele fout bij mij zag.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:46 schreef Klonk het volgende:
[..]
Volgens Totalvamp mag je nu niet meer rijden
Welja, verkeer is menselijk en we maken allemaal wel eens een foutje, ben sinds 20 jaar beroepsmatig onderweg, meer als een miljoen km gereden en ook zie wel eens iets over het hoofd, ook ik ben wel eens te lang aan het pielen met de airco of de radio. Maar ik moet dus stoppen met rijdenquote:Op zondag 14 juni 2015 17:47 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
Blijkbaar ja, kreeg nog een compliment van de instructeur dat hij geen enkele fout bij mij zag.
Ja maar mijn buurman heeft niet het overzicht en reactiesnelheid van een oud dametje (letterlijk in dit geval). De kans is gewoon aanzienlijk groter met iemand die moeite heeft te rijden, blijkbaar moeilijk te snappen.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:44 schreef Klonk het volgende:
[..]
Jij, ik, je buurman, iedereen maakt kans om dat kind aan te rijden, hoef je geen 80+ er voor te zijn.
Rij jij perfect?, geloof ik geen fuck van namelijk
Ja lever je rijbewijs maar in(deels gemeend), liever heb ik niet jouw types op de weg. Ow 2 seconden afgeleid is niks, maar ondertussen kun je wel een aanrijding veroorzaken met je dom gedrag.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:45 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
[..]
Ik ben ook weleens 1 inrichtings straat ingereden dus?
Op een andere weghelft heb je ook zo als je 2 sec afgeleid bent, zeker met smalle straatjes.
Ik ben gestopt met lezen nadat je beweerde nog nooit fouten hebt gemaakt, met uw welnemenquote:Op zondag 14 juni 2015 17:50 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ja maar mijn buurman heeft niet het overzicht en reactiesnelheid van een oud dametje (letterlijk in dit geval). De kans is gewoon aanzienlijk groter met iemand die moeite heeft te rijden, blijkbaar moeilijk te snappen.
Niemand rijdt perfect, maar ik heb nog nooit dat soort fouten gemaakt nee. Ik hou goed afstand (2sec regel), geef netjes ruimte voor invoegers. Rij niet gehaast maar wel door, dring niemand op.
Ik kijk altijd in mijn spiegels bij het uitvoeren van acties om goed overzicht te houden. Zelfs in files zorg ik er voor dat er een groot genoege ruimte is tussen mij en mijn buurman om eventuele motorrijders door te laten.
Blijkbaar is het moeilijk rekening te houden met anderen op de weg voor een hoop mensen.
[..]
Ja lever je rijbewijs maar in, liever heb ik niet jouw types op de weg. Ow 2 seconden afgeleid is niks, maar ondertussen kun je wel een aanrijding veroorzaken met je dom gedrag.
Als je aan het rijden bent hou je je aandacht daarbij.
Moeilijk heh lezenquote:Op zondag 14 juni 2015 17:51 schreef Klonk het volgende:
[..]
Ik ben gestopt met lezen nadat je beweerde nog nooit fouten hebt gemaakt, met uw welnemen
Waarschijnlijk kan jij alleen een scootmobiel betalen hahaha.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:50 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ja maar mijn buurman heeft niet het overzicht en reactiesnelheid van een oud dametje (letterlijk in dit geval). De kans is gewoon aanzienlijk groter met iemand die moeite heeft te rijden, blijkbaar moeilijk te snappen.
Niemand rijdt perfect, maar ik heb nog nooit dat soort fouten gemaakt nee. Ik hou goed afstand (2sec regel), geef netjes ruimte voor invoegers. Rij niet gehaast maar wel door, dring niemand op.
Ik kijk altijd in mijn spiegels bij het uitvoeren van acties om goed overzicht te houden. Zelfs in files zorg ik er voor dat er een groot genoege ruimte is tussen mij en mijn buurman om eventuele motorrijders door te laten.
Blijkbaar is het moeilijk rekening te houden met anderen op de weg voor een hoop mensen.
[..]
Ja lever je rijbewijs maar in(deels gemeend), liever heb ik niet jouw types op de weg. Ow 2 seconden afgeleid is niks, maar ondertussen kun je wel een aanrijding veroorzaken met je dom gedrag.
Als je aan het rijden bent hou je je aandacht daarbij.
Ik vind het schattig hoe je je zelf klem aan het lullen bentquote:Op zondag 14 juni 2015 17:52 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Moeilijk heh lezen
DAT soort fouten.
Ik reed 2 jaar een Toyota Supra(sinds maart verkocht) en daarvoor ook jaren auto's gehadquote:Op zondag 14 juni 2015 17:52 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
Waarschijnlijk kan jij alleen een scootmobiel betalen hahaha.
Iedereen is weleens afgeleid, of je nou een geil mokkel ziet, of een onverwachte situatie..
Potverdorie, wel 2 jaar rijervaring in een Supra nog welquote:Op zondag 14 juni 2015 17:53 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik reed 2 jaar een Toyota Supra(sinds maart verkocht) en daarvoor ook jaren auto's gehad
Toyota, dat zegt genoegquote:Op zondag 14 juni 2015 17:53 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik reed 2 jaar een Toyota Supra(sinds maart verkocht) en daarvoor ook jaren auto's gehad
Ja want fout parkeren valt in dezelfde categoriequote:Op zondag 14 juni 2015 17:53 schreef Klonk het volgende:
[..]
Ik vind het schattig hoe je je zelf klem aan het lullen bent
Dus de drie dingen die je opnoemt zijn voldoende om niet meer te mogen rijden en andere fouten mogen wel
En jij rijdt noooit te hard, nee ik geloof nu zeker niet dat je die auto had..quote:Op zondag 14 juni 2015 17:55 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ja want fout parkeren valt in dezelfde categorie
Of 10 KM/pu te hard rijden.
10 per uur te hard, boefje, ook in een woonwijk zeker, lekker brullen met de dikke uitlatenquote:Op zondag 14 juni 2015 17:55 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik rij al 10 jaar, zonder enige schade of betrokkenheid bij enigszin een ongeluk of rare situatie door mijn schuld. Dat doet goed overzicht houden voor jequote:Op zondag 14 juni 2015 17:54 schreef Klonk het volgende:
[..]
Potverdorie, wel 2 jaar rijervaring in een Supra nog wel
Fout parkeren kan bloedvervelend en heel dom zijn, net verkeerd vlak voor een kruispunt staan, niemand kan meer goed kijken en dan rijdt oma een kindje aanquote:Op zondag 14 juni 2015 17:55 schreef totalvamp het volgende:
[..]
quote:Op zondag 14 juni 2015 17:56 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
En jij rijdt noooit te hard, nee ik geloof nu zeker niet dat je die auto had..
Er zijn topics met foto's van mijn auto, daarnaast reed ik max 150 op een weg waar je 130 mag.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:56 schreef Klonk het volgende:
[..]
10 per uur te hard, boefje, ook in een woonwijk zeker, lekker brullen met de dikke uitlaten
100% mee eens, al zou ik mijn auto daar nooit neerzetten. Ik stond verkeerd in den haag, had geen idee dat ik daar niet mocht parkeren.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:58 schreef Klonk het volgende:
[..]
Fout parkeren kan bloedvervelend en heel dom zijn, net verkeerd vlak voor een kruispunt staan, niemand kan meer goed kijken en dan rijdt oma een kindje aan
En dan is het niet jouw schuld maar oma d'r schuld die geen overzicht had
Puik voor je, ik dik 20 jaar, met vrachtwagens en grote bestelbyussen, zonder deuken, ben ik nu beterquote:Op zondag 14 juni 2015 17:57 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik rij al 10 jaar, zonder enige schade of betrokkenheid bij enigszin een ongeluk of rare situatie door mijn schuld. Dat doet goed overzicht houden voor je
Jahoor, maar een paar reacties terug vielen hard rijders, onder mensen die geen rijbewijs mochten hebben,quote:Op zondag 14 juni 2015 17:58 schreef totalvamp het volgende:
[..]
[..]
Er zijn topics met foto's van mijn auto, daarnaast reed ik max 150 op een weg waar je 130 mag.
Woonwijk gewoon 30 of zelfs minder hier vanwege slecht overzicht op zijstraten.
Ja maar dan moet half Nederland z'n roze papiertje/plasticje in gaan leveren, als iedereen netjes zou rijden en geen fouten maakt zou ik niet morgen in de file staanquote:Op zondag 14 juni 2015 17:59 schreef sneakydesert het volgende:
Wat een discussie zeg. Ik ben blij dat iemand het lef heeft om te zeggen dat zijn moeder niet capabel is om te rijden. Iemand die consequent een gevaar vormt voor zichzelf en andere weggebruikers moet niet op de weg rijden.
Daarom zeg ik, bied je moeder dan een paar rijlessen kadeau aan.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:59 schreef sneakydesert het volgende:
Wat een discussie zeg. Ik ben blij dat iemand het lef heeft om te zeggen dat zijn moeder niet capabel is om te rijden. Iemand die consequent een gevaar vormt voor zichzelf en andere weggebruikers moet niet op de weg rijden.
Tussen een paar fouten en een consequente levensgevaarlijke rijstijl zit mij inziens een groot verschil.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:01 schreef Klonk het volgende:
[..]
Ja maar dan moet half Nederland z'n roze papiertje/plasticje in gaan leveren, als iedereen netjes zou rijden en geen fouten maakt zou ik niet morgen in de file staan
Dat kan, TS wilt haar rijbewijs afpakken. Ook prima, kan mijn geen reet schelen. Zolang ze maar geen gevaar meer vormt op de weg.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:01 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
Daarom zeg ik, bied je moeder dan een paar rijlessen kadeau aan.
Ga even ergens anders janken, wat ik opmaak uit ts zn verhaal is een paar kleine punten die verbeterd kunnen worden.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:05 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Dat kan, TS wilt haar rijbewijs afpakken. Ook prima, kan mijn geen reet schelen. Zolang ze maar geen gevaar meer vormt op de weg.
.. en rijden zonder te remmen met 40km rustig door 5 seconden rood.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:03 schreef Klonk het volgende:
Ouderen zijn niet gevaarlijk, ze rijden weinig kilometers, petjes, leasebakken, afgeleide moeders in Twingo's die zijn link.
Opa en oma onderweg naar de supermarkt zijn hoogstens af en toe wat hinderlijk
Ja, het zijn net gewone weggebruikersquote:Op zondag 14 juni 2015 18:06 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
.. en rijden zonder te remmen met 40km rustig door 5 seconden rood.
Er is een verschil tussen hard rijden op een lege a4 en hard rijden op een drukke weg slingerend tussen het verkeer door. Of bumperkleven om er door te mogen.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:00 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
Jahoor, maar een paar reacties terug vielen hard rijders, onder mensen die geen rijbewijs mochten hebben,![]()
Ja je bent beter blijkbaarquote:Op zondag 14 juni 2015 18:00 schreef Klonk het volgende:
[..]
Puik voor je, ik dik 20 jaar, met vrachtwagens en grote bestelbyussen, zonder deuken, ben ik nu beter
Laatste bekeuring was toen jij net aan het rijden was.
Man, man, man
Wat ik uit de op opmaak rijd oma net als een gewone automobilistquote:Op zondag 14 juni 2015 18:04 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Tussen een paar fouten en een consequente levensgevaarlijke rijstijl zit mij inziens een groot verschil.
Janken? Jij vindt het prima dat er een kamikaze bejaarde op de weg rijdt?quote:Op zondag 14 juni 2015 18:06 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
Ga even ergens anders janken, wat ik opmaak uit ts zn verhaal is een paar kleine punten die verbeterd kunnen worden.
Zoals ik zeg dat maak ik niet uit ts zijn verhaal op.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:08 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Janken? Jij vindt het prima dat er een kamikaze bejaarde op de weg rijdt?
Incompetente mensen dus.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:07 schreef Klonk het volgende:
[..]
Wat ik uit de op opmaak rijd oma net als een gewone automobilist
Verkeerde weghelft vind je niet erg?quote:Op zondag 14 juni 2015 18:09 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
Zoals ik zeg dat maak ik niet uit ts zijn verhaal op.
Yep die kijken vaak totaal niet uit. Nemen het liefst de hele weg in beslag zodat niemand anders er meer door kan.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:08 schreef Ali-Chemicali het volgende:
Ik vind die die moeders die als gekken rijden, om hun kinderen af te droppen, of als ze het boodschappen doen irritanter..
Als het 2 secc een stukje is niet nee, als je maar niet midden op dat stuk rijdt niet nee..quote:Op zondag 14 juni 2015 18:09 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Verkeerde weghelft vind je niet erg?
Zoek ff op youtube naar russian crash video's dan zie je wat 2 seconden op de verkeerde weghelft kan doen.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:11 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
Als het 2 secc een stukje is niet nee, als je maar niet midden op dat stuk rijdt niet nee..
En dat zijn nou net de dingen die voor gevaar zorgen als we dit als normaal gedrag aanvaarden.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:11 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
Als het 2 secc een stukje is niet nee, als je maar niet midden op dat stuk rijdt niet nee..
Vervelende users zijn jij en vamp.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:13 schreef sneakydesert het volgende:
En twee seconden op de verkeerde weghelft zijn al veel meters.
Ligt aan je snelheid...quote:Op zondag 14 juni 2015 18:13 schreef sneakydesert het volgende:
En twee seconden op de verkeerde weghelft zijn al veel meters.
Het gaat om het verschil in de frequentie van de fouten, niet het fouten maken an sich.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:01 schreef Klonk het volgende:
[..]
Ja maar dan moet half Nederland z'n roze papiertje/plasticje in gaan leveren, als iedereen netjes zou rijden en geen fouten maakt zou ik niet morgen in de file staan
Heb ik geen russian crash videos voor nodig, op de kop af een jaar geleden een spookrijder tegen gekomen, was een bejaardequote:Op zondag 14 juni 2015 18:12 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Zoek ff op youtube naar russian crash video's dan zie je wat 2 seconden op de verkeerde weghelft kan doen.
quote:Op zondag 14 juni 2015 18:14 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Het gaat om het verschil in de frequentie van de fouten, niet het fouten maken an sich.
Misschien moet je andermans posts wat beter lezen voordat je je als een opgefokte debiel gaat lopen gedragen.
Holy shit dat zal wel schrikken zijn geweest.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:15 schreef Klonk het volgende:
[..]
Heb ik geen russian crash videos voor nodig, op de kop af een jaar geleden een spookrijder tegen gekomen, was een bejaarde
Is wel zijn rijbewijs kwijt geraakt trouwensDuitse politie kon het niet waarderen dat ie 6 auto's totall loss heeft gereden.
Ga het nou niet op de man gooien joh. Consequent gevaarlijk gedrag in het verkeer moeten we niet als normaal gaan ervaren. Dus ook die paar seconden op de verkeerde weghelft niet. Wat voor malloot ben je dan als je dat doet. Je bent toch met je volle verstand aan het rijden, stuur dan bij.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:14 schreef Ali-Chemicali het volgende:
[..]
Vervelende users zijn jij en vamp.
Maken nooit foutjes in het verkeer schijnbaar.
Dit inderdaad, ik heb liever geen russische praktijken op de weg.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:17 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Ga het nou niet op de man gooien joh. Consequent gevaarlijk gedrag in het verkeer moeten we niet als normaal gaan ervaren. Dus ook die paar seconden op de verkeerde weghelft niet. Wat voor malloot ben je dan als je dat doet. Je bent toch met je volle verstand aan het rijden, stuur dan bij.
Dat kom ik nou nooit tegen, jongelui op de fiets in het donker, dat wel, petjes in golfjes die denken dat een vrachtwagen op een duppie kan stoppen ook, leasebakrijders die invoegen terwijl er geen ruimte is ook, maar bejaarden zonder licht, nee eigenlijk niet.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:17 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Holy shit dat zal wel schrikken zijn geweest.
Ik kom zo vaak vrouwen en bejaarden tegen in het verkeer die in het donker gewoon geen verlichting gebruiken, levensgevaarlijk die lui.
Ben nu wel heel nieuwsgierig naar een voorbeeld van zo'n levensgevaarlijke situatiequote:Op zondag 14 juni 2015 18:28 schreef wtkoos het volgende:
mensen mensen... wat een discussie !!
Natuurlijk zijn niet alle oudjes een gevaar op de weg. Ik heb een oom van 85 en die rijdt stad en land af zonder enige problemen. Dat zeg ik ook nergens.
Feit is dat mijn moeder een gevaar voor zichzelf is (da's tot daar aan toe) en voor andere (niet acceptabel). Ik heb het 2x meegemaakt en m'n zus ook dat ze een potentieel levensgevaarlijke situatie creeerde.
Vorige jaar is ze nog medisch gekeurd en inderdaad, dat is geen rijvaardigheids test.
Ja, als iedereen na 10 jaar nog eens een rijvaardigheidstest moest doen zou het file probleem opgelost zijn. Maar dat was mijn vraag niet.
Ik weet ondertussen genoeg en laat jullie lekker verder bakkeleien :-)
Ja ook wel mensen op fiets zonder licht en dan 3 breed, maar mijn snelheid is dan ook wel een stuk lager (30). De rest kom je altijd tegen en had ik eerder al gezegd dat dat soort lui bloedirritant zijn en gevaarlijk.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:20 schreef Klonk het volgende:
[..]
Dat kom ik nou nooit tegen, jongelui op de fiets in het donker, dat wel, petjes in golfjes die denken dat een vrachtwagen op een duppie kan stoppen ook, leasebakrijders die invoegen terwijl er geen ruimte is ook, maar bejaarden zonder licht, nee eigenlijk niet.
Denk dat de bejaarden bij jou in de buurt extra gevaarlijk zijn
Toen ik een nieuwe auto had en de verlichting onderweg uitviel ben ik een keer door een gast klemgereden op een kruispunt 's nachts. Ik stond voor het stoplicht en hij zette zijn auto voor die van mij. Stapte uit en liep helemaal om de auto heen en toen naar mijn raampje. Schrok me dood, maar was wel attent van hem. "Ik heb het idee dat je verlichting uitstaat" zei hijquote:Op zondag 14 juni 2015 18:32 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ja ook wel mensen op fiets zonder licht en dan 3 breed, maar mijn snelheid is dan ook wel een stuk lager (30). De rest kom je altijd tegen en had ik eerder al gezegd dat dat soort lui bloedirritant zijn en gevaarlijk.
Ja blijkbaar, ik kom er letterlijk elke keer wel 1 tegen als ik 's avonds rij. Ik signalen geven, maar lijken wel dood zo strak kijken ze voor zich uit.
Ow misschien een leuk verhaal:
Heb een keer een bejaarde achtervolgt die zonder licht reed, omdat ik de politie aanwijzigen aan het geven was. Uiteindelijk hebben ze hem gestopt en kon ik weer richting huis
Probeerde hem een paar keer te signaleren, maar mijn en die van andere weggebruikers hadden geen effect.
Blijkbaar hadden ze al eerder een melding erover gehad.
Heel je verlichting? Dat lijkt me inderdaad wel ineens raar. Zeker als je in een goed verlichte straat rijdt merk je dat niet gelijk.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:48 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Toen ik een nieuwe auto had en de verlichting onderweg uitviel ben ik een keer door een gast klemgereden op een kruispunt 's nachts. Ik stond voor het stoplicht en hij zette zijn auto voor die van mij. Stapte uit en liep helemaal om de auto heen en toen naar mijn raampje. Schrok me dood, maar was wel attent van hem. "Ik heb het idee dat je verlichting uitstaat" zei hij
Dat zijn vervelende dingen als ze gebeuren, maar als ik of je buurman dat zou doen dan zou de verzekering alles regelen, je gaat langs met een bos bloemen en hopelijk is alles goed.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:50 schreef wtkoos het volgende:
levensgevaarlijke situatie.. uhh.. frontale botsing met tegenligger misschien?
Fietser omver rijden bij rechtsafslaan?....
Doei.
Hoever moet het gaan totdat het wel genoeg is om je rijbewijs permanent in te nemen? Tot er doden vallen? TS zal heus niet een topic aanmaken voor die ene keer even niet uitkijken. Dit zal vaker gebeurd zijn alleen dan vaak ging het net goed.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:55 schreef Klonk het volgende:
[..]
Dat zijn vervelende dingen als ze gebeuren, maar als ik of je buurman dat zou doen dan zou de verzekering alles regelen, je gaat langs met een bos bloemen en hopelijk is alles goed.
Maarrrr dat soort dingen zijn voor zover ik weet niet voorbehouden aan oudere mensen. Zolang die rijtest goed gaat en ze niet aan de lopende band mensen van de fiets aftikt, tja, leuk is het niet en ik hoop dat ze ook niet gebeuren maar het lijkt me niet en ik hoop ook van niet dat ze hierom haar rijbewijs kwijt kan raken.
Daarom was ik ook blij dat hij het zei, volgende dag direct naar de dealer geweest. Probleem was zo opgelost. En dat merk je inderdaad niet meteen, was een lange weg die goed verlicht was. Gelukkig was ik al bijna thuis.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:54 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Heel je verlichting? Dat lijkt me inderdaad wel ineens raar. Zeker als je in een goed verlichte straat rijdt merk je dat niet gelijk.
Ja je kunt ook niet zomaar stoppen midden op de wegquote:Op zondag 14 juni 2015 19:00 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Daarom was ik ook blij dat hij het zei, volgende dag direct naar de dealer geweest. Probleem was zo opgelost. En dat merk je inderdaad niet meteen, was een lange weg die goed verlicht was. Gelukkig was ik al bijna thuis.
Nee, dat niet. Maar we gaan teveel offtopicquote:Op zondag 14 juni 2015 19:05 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ja je kunt ook niet zomaar stoppen midden op de weg
Reed je in een alfa romeo ofzo xD?
|Zelfs een dodelijk ongeluk, is als het een ongeluk was, nog geen reden wat mij betreft.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:58 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Hoever moet het gaan totdat het wel genoeg is om je rijbewijs permanent in te nemen? Tot er doden vallen? TS zal heus niet een topic aanmaken voor die ene keer even niet uitkijken. Dit zal vaker gebeurd zijn alleen dan vaak ging het net goed.
Jeps, die zijn namelijk blind voor kritiek en nieuwe dingen oppikken, ondanks heel veel schadevrije jaren en kilometers wil ik mezelf nooit een goeie chauffeur noemen (terwijl ik dat waarschijnlijk best benquote:Op zondag 14 juni 2015 19:30 schreef Fer het volgende:
Oude mensen zijn vervelend op de weg, zijn soms minder goed en komen sneller in problemen in drukke situaties. Maar over het algemeen niet gevaarlijker dan iedere ander op de weg.
Grootste gevaar vormen imo de mensen die "denken" goed te kunnen rijden.
Die test heeft ze als het goed is al ondergaan en nu mag ze weer rijden, tot de volgende test of tot het moment dat ze zoiets heeft van mwoah, laat maar.quote:Op zondag 14 juni 2015 19:51 schreef wtkoos het volgende:
yep... en ze denkt dat ze fantastisch rijdt. Maar pas vertelde m'n oom dat ze te laat zag dat ze van de autobaan moest toen alsnog zichzelf even naar rechts drukte en een ander dik in de remmen moest. Toen hij haar daarop aansprak zei ze 'welnee, ik heb gekeken en kon er makkelijk tussen'.
Er gebeurden geen ongelukken omdat iemand heel alert was.
Dit was niet gewoon een topic over ''oude mensen zouden niet moeten rijden"" maar de beschrijving van een specifieke situatie met de vraag: hoe kunnen we onafhankelijk laten testen of ze nog geschikt is om te rijden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 14 juni 2015 20:20 schreef Leandra het volgende:
Realiseer je overigens wel dat ze dan waarschijnlijk nog wel met een brommobiel mag rijden (hoewel het kopen van zo'n ding wat lastiger is als je onder bewind gesteld bent), en daar ken ik ook een horrorvoorbeeld van...
De teringSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben trouwens ook een keer een brommobiel op de a50 tegengekomen, die heb ik naar een parkeerplaats gekregen door heel subtiel rijwerk en hem daar gehouden tot de politie kwam. Opa was zich van geen kwaad bewust
En dat zijn dus wel gevalletjes waarbij ik hoop, misschien de volgende keer toch maar de regiotaxi en dat ie inziet dat het allemaal wel goed is geweest
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
Zo heb ik er ook nog eentje. Een opa die de glazen schuifdeuren bij de bank eruit reed omdat ze niet te snel open gingen. Meneer kwam alleen zo snel aanrijden dat ze geen kans hadden om zo snel open te gaan. En met die raketvaart moet je sowieso geen gebouw binnen willen rijdenquote:Op zondag 14 juni 2015 20:25 schreef Klonk het volgende:
[..]
De tering
Ben trouwens ook een keer een brommobiel op de a50 tegengekomen, die heb ik naar een parkeerplaats gekregen door heel subtiel rijwerk en hem daar gehouden tot de politie kwam. Opa was zich van geen kwaad bewust
En dat zijn dus wel gevalletjes waarbij ik hoop, misschien de volgende keer toch maar de regiotaxi en dat ie inziet dat het allemaal wel goed is geweest
Mwoah, ik ben als jongeling met brommer door de deur van een bakker geredenquote:Op zondag 14 juni 2015 20:42 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Zo heb ik er ook nog eentje. Een opa die de glazen schuifdeuren bij de bank eruit reed omdat ze niet te snel open gingen. Meneer kwam alleen zo snel aanrijden dat ze geen kans hadden om zo snel open te gaan. En met die raketvaart moet je sowieso geen gebouw binnen willen rijdenEen paar weken later reed hij de brommobiel total loss tegen een muur, die daar ineens stond.
quote:Op zondag 14 juni 2015 20:48 schreef Klonk het volgende:
[..]
Mwoah, ik ben als jongeling met brommer door de deur van een bakker gereden
Maar zo'n rijgeschiktheidstest heeft ze toch helemaal niet gehad? Want dat is nu juist wat TS wil, dat een onafhankelijke partij beoordeelt of ze nog geschikt is om te rijden.quote:Op zondag 14 juni 2015 19:53 schreef Klonk het volgende:
[..]
Die test heeft ze als het goed is al ondergaan en nu mag ze weer rijden, tot de volgende test of tot het moment dat ze zoiets heeft van mwoah, laat maar.
(trouwens het verhaal wat je verteld maak ik zo ongeveer dagelijks mee, en de chauffeurs, je raadt het al, meestal geen ouwe mensen, maar ik wordt vervelend denk ik)
Interpunctie en leestekens belangrijker dan je denkt, dat blijkt.quote:Op zondag 14 juni 2015 21:41 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dit soort reacties bedoel ik dus.
Dank voor de bevestiging.
Bedoelde vooral op het soort reactie van je. Maar kennelijk ook nog achterlijk dus.quote:Op zondag 14 juni 2015 21:48 schreef Klonk het volgende:
[..]
Interpunctie en leestekens belangrijker dan je denkt, dat blijkt.
Gaarne een ? invoegen tussen debiel en
Graag ontopic houden. Persoonlijke vetes kunnen ook via DM.quote:Op zondag 14 juni 2015 21:48 schreef Klonk het volgende:
[..]
Interpunctie en leestekens belangrijker dan je denkt, dat blijkt.
Gaarne een ? invoegen tussen debiel en
Mijn soort reactie, je bedoelt een mening is die anders als die van jou? Mag gelukkig in Nederlandquote:Op zondag 14 juni 2015 21:49 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Bedoelde vooral op het soort reactie van je. Maar kennelijk ook nog achterlijk dus.
En nu weer ontopic.
Dus een crewlid gaat oproepen om vetes via DM op te lossen, nee zo ga je FOK! leuker en gezelliger maken.quote:Op zondag 14 juni 2015 21:49 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Graag ontopic houden. Persoonlijke vetes kunnen ook via DM.
Welke test heb jij het dan over?quote:Op zondag 14 juni 2015 21:30 schreef Klonk het volgende:
Ik zeg toch nergens dat het een rijsgeschiktheidstest is (of ben ik vaag aan het typen)
Ik was wazig met woorden (excuses daarvoor) ik bedoel gewoon de medische keuring van het CBR die om de 5 jaar plaats moet vinden bij mensen van 75 jaar en ouderquote:Op zondag 14 juni 2015 22:08 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Welke test heb jij het dan over?
Het stukje van TS dat je quote vraagt TS letterlijk "hoe kunnen we onafhankelijk laten testen of ze nog geschikt is om te rijden?" Waarop jij aangeeft dat ze die test al heeft gehad.
Wat mij betreft mogen die wel wat vaker, om de 2 jaar vanaf de 80 vind ik al meer kloppen. Of bijvoorbeeld ook een bepaalde meldcode voor huisartsen of familieleden om een melding te doen bij het CBR als de rijvaardigheid niet meer verantwoord is dat die persoon weer eerder wordt opgeroepen tot een medische test.quote:Op zondag 14 juni 2015 22:10 schreef Klonk het volgende:
ik bedoel gewoon de medische keuring van het CBR die om de 5 jaar plaats moet vinden bij mensen van 75 jaar en ouder
Het probleem met die test is dat mensen veel te snel slagen. Kun je je nek draaien? Krijg je je voet op het pedaal? Whoppa.quote:Op maandag 15 juni 2015 00:40 schreef rene90 het volgende:
[..]
Wat mij betreft mogen die wel wat vaker, om de 2 jaar vanaf de 80 vind ik al meer kloppen. Of bijvoorbeeld ook een bepaalde meldcode voor huisartsen of familieleden om een melding te doen bij het CBR als de rijvaardigheid niet meer verantwoord is dat die persoon weer eerder wordt opgeroepen tot een medische test.
Misschien kan je sowieso het CBR zelf bellen en vragen of ze de test niet wat kunnen versnellen?
En die test zou eigenlijk gewoon een soort rij-examen moeten zijn net zoals wanneer je je rijbewijs haalt.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:24 schreef Kreator het volgende:
Het probleem met die test is dat mensen veel te snel slagen. Kun je je nek draaien? Krijg je je voet op het pedaal? Whoppa.
Nou en daar is dus geen oplossing voor, want medisch is de moeder van TS gewoon goedgekeurd om te rijden. Medisch is zij daar gewoon toe in staat en het is haar eigen verantwoordelijkheid om ermee te stoppen als het niet meer gaat volgens haar en daar kan TS niks aan veranderen.quote:Op maandag 15 juni 2015 14:25 schreef Mark het volgende:
Laten we het niet meer hebben over welke bevolkingsgroep het gevaarlijkste is:
TS vraagt zich af welke mogelijkheden er open staan voor iets dat hij als een probleem ervaart. Laten we het daar weer over hebben
En daarom is het normaal voor sommigen andersman leven in gevaar te brengen? Dan ben je gewoon een vuile egoist. Ik zou gewoon haar rijbewijs doorknippen of verbranden. Dan elke keer als ze toch gaat rijden de politie bellen dat er een gevaarlijk oud vrouwtje rondrijdt.quote:Op maandag 15 juni 2015 14:34 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nou en daar is dus geen oplossing voor, want medisch is de moeder van TS gewoon goedgekeurd om te rijden. Medisch is zij daar gewoon toe in staat en het is haar eigen verantwoordelijkheid om ermee te stoppen als het niet meer gaat volgens haar en daar kan TS niks aan veranderen.
Want denk je nu werkelijk dat TS klaar staat om oma overal heen te brengen als ze zelf niet meer kan rijden? Tuurlijk niet, hooguit elke zondag even een uurtje op de koffie, that's it. Dat mens weet dondersgoed dat ze in een sociaal isolement valt als ze niet meer kan rijden. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze zo fel zegt dat ze het nog wel kan.
Nou als ik je 80 jarige moeder was had ik je een tik verkocht als je aan mijn spullen (rijbewijs) zou zitten, stoute jongen.quote:Op maandag 15 juni 2015 14:42 schreef totalvamp het volgende:
[..]
En daarom is het normaal voor sommigen andersman leven in gevaar te brengen? Dan ben je gewoon een vuile egoist. Ik zou gewoon haar rijbewijs doorknippen of verbranden. Dan elke keer als ze toch gaat rijden de politie bellen dat er een gevaarlijk oud vrouwtje rondrijdt.
Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat mijn moeder een dodelijk ongeluk veroorzaakt terwijl ik er wat aan had kunnen doen.
Daarnaast heb je altijd nog regiobussen of speciaal vervoer.
Ik had gister nog de regels doorgespit, maar er is letterlijk geen meldpunt of oplossing voor dit probleem. Ik ben voor 10jaarse herexamens tot 65 daarna elke 2 jaar.
Dan zou ik je een preek geven over dat je het normaal vindt mensenlevens in gevaar te brengen omdat je zo nodig naar de wibra wilt.quote:Op maandag 15 juni 2015 14:44 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nou als ik je 80 jarige moeder was had ik je een tik verkocht als je aan mijn spullen (rijbewijs) zou zitten, stoute jongen.
Ze is medisch gewoon goedgekeurd om te rijden, dan kan ze dus rijden.
En elke 2 jaar een keuring, heb je enig idee hoeveel dat kost?
Snap je nu echt TS niet? Als ma lief volgende week iemand aanrijdt, dan zul je altijd blijven denken "Had ik maar....."quote:Op maandag 15 juni 2015 16:40 schreef sirdanilot het volgende:
Vind het sowieso nogal NSB'erig om zomaar mensen te gaan lopen verklikken, zelfs als ze volgens de wet niks fout doen. En dan je eigen moeder nog wel...
Je begrijpt het waarschijnlijk niet. Ik begrijp TS héél goed. Ik heb namelijk ook een familielid waarbij van 'goed rijden' al ff geen sprake meer is. Hij wordt regelmatig gekeurd en komt daar doorheen, maar bij hem in de auto zitten is écht niet prettig meer...quote:Op maandag 15 juni 2015 16:40 schreef sirdanilot het volgende:
Vind het sowieso nogal NSB'erig om zomaar mensen te gaan lopen verklikken, zelfs als ze volgens de wet niks fout doen. En dan je eigen moeder nog wel...
Waarschijnlijk is het minstens zo gevaarlijk om bij je 18jarige zoontje in de auto te zitten die net z'n rijbewijs heeft.quote:Op maandag 15 juni 2015 18:23 schreef Queller het volgende:
[..]
Je begrijpt het waarschijnlijk niet. Ik begrijp TS héél goed. Ik heb namelijk ook een familielid waarbij van 'goed rijden' al ff geen sprake meer is. Hij wordt regelmatig gekeurd en komt daar doorheen, maar bij hem in de auto zitten is écht niet prettig meer...
Met dat verschil dat een 18-jarige bijleert (nog reactievermogen heeft, goed kan zien, etc) en de 80-jarige met de week slechter gaat rijden...quote:Op maandag 15 juni 2015 21:34 schreef sirdanilot het volgende:
Waarschijnlijk is het minstens zo gevaarlijk om bij je 18jarige zoontje in de auto te zitten die net z'n rijbewijs heeft.
Wat verminderd concentratievermogen door ouderdom zal echt niet veel gevaarlijker zijn dan het onbezonnen gedrag van een 18 jarig petje uit een kansenwijk met een gepimpte golf. Integendeel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |