burgers en eigen verantwoordelijkheidquote:Op zaterdag 13 juni 2015 06:08 schreef Dagonet het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)melder-elk-huis.html
De brandweer wil dat er in elk huis verplicht rookmelders geinstalleerd wordt. Dit om het aantal slachtoffers te doen dalen. Volgens het CBS sterven er jaarlijks enkele tientallen mensen waarvan zeker de helft niet met opzet.
De brandweer verwijst in haar rapport (pdf) oa naar de goede resultaten in de UK waar men in 92 zo'n verplichting introduceerde en zes jaar later 75% van de huizen een rookmelder had tegen zo'n 10% daarvoor.
Deze groei zorgde voor een 40% daling in sterfgevallen.
Nu stelt men dat Nederland enorm achterloopt en er dus heel veel te halen valt. Waar ze echter overheen stappen is dat hier al zo'n 70% van de huishoudens over een rookmelder beschikt.
De UK haalde met een 80 procentpunt stijging een daling van 40%. Het maximale wat wij kunnen behalen is dus zo'n 15% daling.
Dat is niet zo enorm veel, voor mij in ieder geval niet genoeg om er een verplichting met de daarbij behorende inspecties en administratieve rompslomp en kosten van te maken. Helemaal aangezien de verplichting er al is voor nieuwbouw, sinds 2003.
Dit is, wmb, niet iets voor de overheid maar voor de markt. Laat de verzekeraars maar middels de premie rookmelders stimuleren. Mocht er wat gebeuren en je rookmelder deed het niet kost je dat gewoon in je vergoeding.
Je had inderdaad wel eens vaker vals alarm met dat goedkope spul, maar hoe zit het nu andersom? Mag je er bij elke rookmelder die te koop is ook van uit gaan dat hij ook echt afgaat bij rook? Vals alarm merk je immers.. maar als ze nu minder gevoelig afgesteld staan en daarom niet afgaan merk je dat natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 07:09 schreef Loekie1 het volgende:
Ik heb een goeie rookmelder die niet om de haverklap af gaat. Heel jammer dat er een tijdlang van die rookmelders verkocht werden die zomaar afgingen. Dat heeft er flink aan meegewerkt dat veel huizen nu geen rookmelder hebben.
Ik vind het een heel goeie actie van de brandweer. Die vergelijking met Engeland snijdt hout.
Veel effectieverquote:U had geen rookmelder in huis om bij het beginnende smeulbrandje te waarschuwen? Sorry, maar de verzekering keert niets uit. Gecondoleerd met uw vrouw, kinderen en hond.
Geheel mee eens; zónder die maatregelen geven die dingen nu juist schijnveiligheid.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 09:45 schreef JoPiDo het volgende:
Het is wel lastig om te bepalen wat voor soort melders je moet ophangen ..... moeten ze rookmelders van onder de 10 euro verbieden.
Dit moet een fabrikant of verkoper oppakken, dan kun je na het berekenen direct alles bestellen!quote:Op zaterdag 13 juni 2015 09:49 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
Geheel mee eens; zónder die maatregelen geven die dingen nu juist schijnveiligheid.
IDEETJE!Wie maakt er een 'rookmelder app' die je vertelt waar en hoeveel en wat voor rookmelders e.d. je nodig hebt EN die na een bepaalde tijd je er aan herinnert dat je die dingen moet controleren / batterijen vervangen / dingen vervangen?
Dat ding piept hoogst irritant als de batterij leeg is, ik kan me niet voorstellen dat mensen dat maar negeren.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 09:49 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
Geheel mee eens; zónder die maatregelen geven die dingen nu juist schijnveiligheid.
IDEETJE!Wie maakt er een 'rookmelder app' die je vertelt waar en hoeveel en wat voor rookmelders e.d. je nodig hebt EN die na een bepaalde tijd je er aan herinnert dat je die dingen moet controleren / batterijen vervangen / dingen vervangen?
Klopt, daar kan je beter een apparaat hangen dat op hitte reageert, anders gaat hij bij iedere aangebrande krop sla af.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 08:17 schreef hoas het volgende:
Ik heb ze ook overal hangen, alleen in de keuken hangt een aparte hittemelder.
4 euro per jaarquote:Op zaterdag 13 juni 2015 10:15 schreef 10minuteman het volgende:
Ik heb rookmelders van Alecto, keer in de aanbieding bij de Blokker gekocht.
Maar ik vind de batterijen altijd zon uitgave. Van die blokken batterijen. Het is voor je eigen veiligheid. Maar die krengen zijn altijd zo duur.
Hoezo? Er komt gewoon ieder jaar even een brandweermanambtenaar kijken of jij wel aan je brandmelderverplichting hebt voldaan. Of heb je wat te verbergen, ofzo?quote:Op zaterdag 13 juni 2015 10:31 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik heb een beetje een hekel aan regels die niet te controleren zijn zonder de zoveelste invasie op je grondrechten of administratieve ellende.
Ja. En jij hebt geen idee wat er zoal verboden is in Nederland, dus spring alsjeblieft niet al te hoog van de toren.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 10:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoezo? Er komt gewoon ieder jaar even een brandweermanambtenaar kijken of jij wel aan je brandmelderverplichting hebt voldaan. Of heb je wat te verbergen, ofzo?
Fijn dat je me wil behoeden voor zelfmoord.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 10:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja. En jij hebt geen idee wat er zoal verboden is in Nederland, dus spring alsjeblieft niet al te hoog van de toren.
En dan het liefste met behoorlijke jaarlijkse kosten die ieder jaar zullen gaan stijgen om de papieren tijgers ook iets te gunnen voor de verplichte keuringen.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 10:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoezo? Er komt gewoon ieder jaar even een brandweermanambtenaar kijken of jij wel aan je brandmelderverplichting hebt voldaan. Of heb je wat te verbergen, ofzo?
Precies. Met je certificaat is het veilig!quote:Op zaterdag 13 juni 2015 10:58 schreef Cherna het volgende:
Maar dan heb je wel een mooi certificaat en kun je lekker gaan slapen.
Ik weet dat jij niet nieuw op fok bent, dus moet je je argumenten al wat vaker voorbij hebben zien komen van mensen die het serieus meenden. Als je sarcasme wil laten zien zou je daarom moeten werken met smilies of echt over de top moeten gaan.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 10:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Fijn dat je me wil behoeden voor zelfmoord.
En sarcasme. Herken het.
Jij bent zo iemand die belasting op bedrijven supermooi vindt want dan komen de kosten niet bij jou terecht, maar bij de rijke eigenaren ofzo?quote:Op zaterdag 13 juni 2015 11:01 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Als hun het betalen vind ik het best.
Aan het, of heb je iets te verbergen ofzo had je het moeten kunnen aanvoelen.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 11:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik weet dat jij niet nieuw op fok bent, dus moet je je argumenten al wat vaker voorbij hebben zien komen van mensen die het serieus meenden. Als je sarcasme wil laten zien zou je daarom moeten werken met smilies of echt over de top moeten gaan.
Je gaat hier voorbij aan het feit dat een heel groot deel van NL al brandmelders heeft hangen - waardoor sterftecijfers al lager zijn.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 09:31 schreef BaardaapAd het volgende:
Schijnveiligheid ..... er zijn nogal wat uiterst matige rookmelders (maar ja, die zijn goedkoop), rookmelders gaan (afhankelijk van het soort) maar een bepaalde tijd mee en je moet ze wel regelmatig controleren (batterijen vervangen). De brandweer zou net zo goed CO meters verplicht kunnen willen stellen, tenslotte gaan er jaarlijks mensen dood door koolmonoxide vergiftiging (en voor CO meters gelden de zelfde problemen).
Gemiddeld zijn er zo'n 60 doden per jaar bij branden;
http://www.veiligheid.nl/cijfers/cijfers-over-brand
en zo'n 11 sterfgevallen door koolmonoxide;
http://www.brandweerneder(...)age/?ActItmIdt=40976
en er zijn 7,57 miljoen huishoudens;
http://www.compendiumvoor(...)houdens.html?i=15-12
Stel dus dat je allemaal een rookmelder en CO melder koopt; 15 miljoen apparaatjes die per saldo misschien 28 levens per jaar zouden kunnen redden. Dat is dan per gered leven ongeveer 22 000 Euro per voorkomen sterfgeval (voor een redelijk goede rookmelder 30 euro, een CO melder 50) ... als je aanneemt dat één melder per huis genoeg is (wat nogal weinig is in feite je moet er in de keuken eentje [fornuis] en in de woonkamer [als daar de kachel staat] en rokers moeten er een in de slaapkamer enzovoorts).
Dan weet je ook dat ik een hekel heb aan ieder nieuw plannetje dat vooral als doel heeft om mensen hun eigen verantwoordelijkheid uit handen te nemen. Dat staat nog los van het privacyargument.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 11:54 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik weet dat jij niet nieuw op fok bent,
Volgens mij zijn die intern gewoon geavanceerder zodat ze waterdamp en sigarettenrook niet verwarren met echte rook.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 08:22 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je had inderdaad wel eens vaker vals alarm met dat goedkope spul, maar hoe zit het nu andersom? Mag je er bij elke rookmelder die te koop is ook van uit gaan dat hij ook echt afgaat bij rook? Vals alarm merk je immers.. maar als ze nu minder gevoelig afgesteld staan en daarom niet afgaan merk je dat natuurlijk niet.
Klopt het dat die dingen alleen op technische veiligheid van het apparaat zelf getest worden?
Eerste reactie.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 06:08 schreef Dagonet het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)melder-elk-huis.html
De brandweer wil dat er in elk huis verplicht rookmelders geinstalleerd wordt. Dit om het aantal slachtoffers te doen dalen. Volgens het CBS sterven er jaarlijks enkele tientallen mensen waarvan zeker de helft niet met opzet.
De brandweer verwijst in haar rapport (pdf) oa naar de goede resultaten in de UK waar men in 92 zo'n verplichting introduceerde en zes jaar later 75% van de huizen een rookmelder had tegen zo'n 10% daarvoor.
Deze groei zorgde voor een 40% daling in sterfgevallen.
Nu stelt men dat Nederland enorm achterloopt en er dus heel veel te halen valt. Waar ze echter overheen stappen is dat hier al zo'n 70% van de huishoudens over een rookmelder beschikt.
De UK haalde met een 80 procentpunt stijging een daling van 40%. Het maximale wat wij kunnen behalen is dus zo'n 15% daling.
Dat is niet zo enorm veel, voor mij in ieder geval niet genoeg om er een verplichting met de daarbij behorende inspecties en administratieve rompslomp en kosten van te maken. Helemaal aangezien de verplichting er al is voor nieuwbouw, sinds 2003.
Dit is, wmb, niet iets voor de overheid maar voor de markt. Laat de verzekeraars maar middels de premie rookmelders stimuleren. Mocht er wat gebeuren en je rookmelder deed het niet kost je dat gewoon in je vergoeding.
Ik ken er geen die hiertussen discrimineert, ik zou ook niet weten hoe je dat wil doen. Je kan wellicht wel wat spelen met de drempelwaarde.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 14:33 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die intern gewoon geavanceerder zodat ze waterdamp en sigarettenrook niet verwarren met echte rook.
Enigszins vergelijkbaar.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:19 schreef MakkieR het volgende:
Ik weet niet of dit bij mij zo'n goed idee is, ik vrees namelijk bij het hebben van een rookmelder dat ik veel onzorgvuldig omga met gevaarlijke situaties wetende dat de rookmelder mij wel zal redden.
Ik dacht je hebt apparaten die drugs en explosieven kunnen "ruiken" wellicht was die techniek schaalbaar voor rookmeldersquote:Op zondag 14 juni 2015 02:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ken er geen die hiertussen discrimineert, ik zou ook niet weten hoe je dat wil doen. Je kan wellicht wel wat spelen met de drempelwaarde.
Van alles is mogelijk maar niet voor de prijs die een rookmelder mag kosten.quote:Op zondag 14 juni 2015 02:05 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik dacht je hebt apparaten die drugs en explosieven kunnen "ruiken" wellicht was die techniek schaalbaar voor rookmelders
Breng de overheid nu niet op ideeën!quote:Op zondag 14 juni 2015 02:07 schreef Impressme het volgende:
En in woningen met een trap verplicht een helm op als je van de trap naar beneden gaat. Desnoods lassen we die vast aan je hoofd.
Ik ben vóór.
http://www.androidpolice.(...)entury-with-protect/quote:Op zondag 14 juni 2015 02:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Van alles is mogelijk maar niet voor de prijs die een rookmelder mag kosten.
Wat als ik je zeg dat ik 40 km per uur kan bereiken op skeelersquote:Op zondag 14 juni 2015 02:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Breng de overheid nu niet op ideeën!
Ik ben al blij dat het skaten op de openbare weg is toegestaan, er was een tijd (jaren 90) waarin het werd verboden in tal van landen omdat het ten onrechte als gevaarlijk werd gezien. Nu is het niet zonder enig risico maar ik garandeer je dat wielrennen bijv. veel gevaarlijker is, met skaten heb je weinig te vrezen als je wat bescherming draagt en je weet wat je doet.
Ook leuk: bij een buitenplas verbieden om in het ondiepe te zwemmen.
Als je iets leuks wil doen dan moet je soms wat risico nemen, zolang het in verhouding is is er weinig aan de hand.
Interessant. Technologisch gezien stelt het volgens mij niet veel voor maar ze combineren op een handige manier de bestaande technieken met een gebruiksvriendelijker ontwerp. Dat zou best wel eens kunnen aanslaan.quote:Op zondag 14 juni 2015 02:10 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
http://www.androidpolice.(...)entury-with-protect/
Ik ging op Google zoeken! Deze heeft er wel een hele handige oplossing voor gevonden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op zondag 14 juni 2015 02:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Interessant. Technologisch gezien stelt het volgens mij niet veel voor maar ze combineren op een handige manier de bestaande technieken met een gebruiksvriendelijker ontwerp. Dat zou best wel eens kunnen aanslaan.http://www.nu.nl/gadgets/(...)lder-per-direct.htmlSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![]()
![]()
![]()
Dan ben ik enigszins onder de indruk.quote:Op zondag 14 juni 2015 02:12 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Wat als ik je zeg dat ik 40 km per uur kan bereiken op skeelers.
Ja, maar vallen met een racefiets is niet zo leuk aangezien je geen bescherming draagt, buiten een helm, je een korte broek aanhebt en je vastzit met je voeten aan de pedalen (die je niet altijd op tijd los hebt geklikt). Niet aan te raden! Als je valt met skates is er weinig aan de hand, als je bescherming draagt en niet valt als een motorisch zwaar gestoord iemand.quote:Ik heb toch echt meer controle met mijn fiets dan met mijn skeelers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |