Omdat er verder weinig anders kan zijn? de cijfers kijken enkel naar de geboorte en de sterfte daar vlak na. Niet na een jaar nog eens. Die vallen onder andere cijfers.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:43 schreef twist02 het volgende:
[..]
Bron? Op fora zie je zo vaak beweringen die niet onderbouwd worden maar toch voor waar worden aangenomen
Tuurlijk speelt dat ook mee, maar hoe groot dat aandeel is weet je toch niet.
Uit die cijfers kan je dus niks halen. Er is namelijk niet na te gaan wanneer ze overleden zijn. Dit kan vlak na de geboorte zijn, of na 11 maanden.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:44 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Helaas... Ik heb het over de zuigelingensterfte en als bonus krijg je de perinatale sterfte erbij.
Zuigelingensterfte: "Levendgeborenen die voor de eerste verjaardag zijn overleden. Levendgeborene: Kind dat na geboorte enig teken van leven heeft getoond, ongeacht de zwangerschapsduur."
Het gaat over zuigelingensterfte, dat is niet beperkt tot direct na de geboorte hoor.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:45 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Omdat er verder weinig anders kan zijn? de cijfers kijken enkel naar de geboorte en de sterfte daar vlak na. Niet na een jaar nog eens. Die vallen onder andere cijfers.
De enige die iets kan betekenen bij vroeggeboorte zijn de medici en artsen.
Exactlyquote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:45 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Uit die cijfers kan je dus niks halen. Er is namelijk niet na te gaan wanneer ze overleden zijn. Dit kan vlak na de geboorte zijn, of na 11 maanden.
Mijn aanname is dat het grootste deel toch echt binnen weken sterft. En ik neem ook maar aan dat de meeste kinderen eerder sterven in het ziekenhuis omdat ze medische problemen hebben die tijdens of voor de geboorte zijn ontstaan, en dat dit niet te maken heeft met loopstoeltjes
http://statline.cbs.nl/St(...)=a&HDR=T&STB=G1&VW=Tquote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:47 schreef twist02 het volgende:
[..]
Het gaat over zuigelingensterfte, dat is niet beperkt tot direct na de geboorte hoor.
Kindersterfte tot 5 jaar neemt anders ook al jaren af: http://statline.cbs.nl/St(...)=a&HDR=T&STB=G1&VW=T
je cijfers. Ik pretendeer ook niet dat ikzelf alles weet. Maar ik doe geen harde uitspraken totdat ik de cijfers zie (vandaar dat ik er duidelijk bij zet dat ik aanneem dat het door de gezondheidszorg komt, en dus blijkbaar klopt als je de cijfers nu ziet).quote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:49 schreef twist02 het volgende:
[..]
Exactlyprecies zo'n "forum-verhaal" waar je net zelf op afgeeft...
Wiegendood komt minder voor. Is dat niet-buikslapen-beleid toch ergens goed voor.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:50 schreef tharealmb het volgende:
[..]
http://statline.cbs.nl/St(...)=a&HDR=T&STB=G1&VW=T
En het meeste wat daalt zijn de medische aandoeningen, en bekende items als wiegendood. Maar vooral aangeboren afwijkingen nemen erg af. Dankzij de medische kennis die er nu is, en dat men tegenwoordig preventief iets kan doen.
Op het aantal ongevallen en dergelijke is geen pijl te trekken
Niemand heeft gezegd dat dit door loopstoeltjes komt (dat zou eerder heupproblemen veroorzaken, maar ik heb weinig zin om naar cijfers daarover te zoeken). Ik heb het puur over zuigelingensterfte. Bij de statistieken staat niet wat de reden is van de zuigelingensterfte, evenmin wat de exacte leeftijd is. Jouw aannames zijn nergens op gebaseerd. Als je ook maar een beetje verder zoekt (maar: eng, want bewijs, en waarschijnlijk complotten van de overheid) vind je echter genoeg aanvullende informatie.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:45 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Omdat er verder weinig anders kan zijn? de cijfers kijken enkel naar de geboorte en de sterfte daar vlak na. Niet na een jaar nog eens. Die vallen onder andere cijfers.
De enige die iets kan betekenen bij vroeggeboorte zijn de medici en artsen.
[..]
Uit die cijfers kan je dus niks halen. Er is namelijk niet na te gaan wanneer ze overleden zijn. Dit kan vlak na de geboorte zijn, of na 11 maanden.
Mijn aanname is dat het grootste deel toch echt binnen weken sterft. En ik neem ook maar aan dat de meeste kinderen eerder sterven in het ziekenhuis omdat ze medische problemen hebben die tijdens of voor de geboorte zijn ontstaan, en dat dit niet te maken heeft met loopstoeltjes
Hoe kom je hier in hemelsnaam bij, heb je er wel naar gezocht? Of is het feit dat het nooit voor je neus is gewaaid reden om aan te nemen dat er geen onderzoek is gedaan?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:50 schreef tharealmb het volgende:
Loopstoeltjes na 4 weken (overdreven) is natuurlijk slecht voor de heupen. Maar als ze al zelfstandig kunnen staan, LIJKT mij dat niet het geval. Maar zolang daar geen onderzoek naar gedaan is maak ik zelf de keuze dat het blijkbaar veilig is. Anders zou er namelijk wel onderzoek naar gedaan worden.
Het gaat inderdaad off-topic.quote:
Oprechte vraag (waarmee we zelfs weer iets meer ontopic gaan, gezien de OP): ga jij dan bij alles wat je koopt zelf actief na of er van is aangetoond of het slecht is of niet? Of ga je er vanuit dat iets wat gewoon verkocht wordt, wel veilig zal zijn?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:05 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Zolang niet duidelijk aangegeven of aangetoond is waarom bepaalde items slecht zijn door testen/onderzoeken neem ik aan dat ze veilig zijn. Dat is mijn insteek.
Ik ben zelf een echte onderzoekstijger ja. Ik ga altijd alles na op wat het beste/slechtste is en wat onnodig (of onnodig duur) is. Voor bijna alles wat ik normaal koop of haal is dat best makkelijk te vinden. Er zijn maar 2 dingen waar het heel lastig is om daadwerkelijk objectieve testen of resultaten te vinden is.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:10 schreef twist02 het volgende:
[..]
Oprechte vraag (waarmee we zelfs weer iets meer ontopic gaan, gezien de OP): ga jij dan bij alles wat je koopt zelf actief na of er van is aangetoond of het slecht is of niet? Of ga je er vanuit dat iets wat gewoon verkocht wordt, wel veilig zal zijn?
Want dat is precies waarom TS dit topic heeft geopend volgens mij. En ik schat dat meer mensen (ikzelf ook) weleens zo redeneren: "Als product X blijkbaar verkocht mag worden, zal het wel goed zijn".
Dat is ook zo ja. Loopstoeltjes is misschien een slecht voorbeeld omdat daar wel consensus is over wat goed en slecht is. Daar geven ze ook aan dat er geen gegevens zijn, maar dat er een kans is dat het toch niet gezond is. Ik zou ook niet snel een loopstoeltje nemen in dit geval. Maar thuis heb ik er 1 die het geweldig lijktquote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:22 schreef twist02 het volgende:
Oke, dan is jouw insteek inderdaad niet verkeerden dat zijn inderdaad 2 categorieën waar je honderden discussies over kunt vinden, maar weinig objectieve info.
Maar ik zou in zulke gevallen eerder andersom redeneren: er zijn claims dat zo'n loopstoeltje slecht is voor de heupen, dus misschien beter niet doen dan (ook al is het misschien niet aangetoond).
Uiteraard tot op zekere hoogte hè?Ik word niet bang van elke bewering dat iets slecht is
Edit: wat Burdie ook zegt
Ik vind het wel apart dat je als onderzoekstijger 2 (vrij) oude maxi cosi's koop op een rommelmarkt. Als je het dan echt belangrijk vind om te kijken wat goed is vind ik dat een rare keuze.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:16 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Ik ben zelf een echte onderzoekstijger ja. Ik ga altijd alles na op wat het beste/slechtste is en wat onnodig (of onnodig duur) is. Voor bijna alles wat ik normaal koop of haal is dat best makkelijk te vinden. Er zijn maar 2 dingen waar het heel lastig is om daadwerkelijk objectieve testen of resultaten te vinden is.
- Voedsel
- Baby's
Voor loopstoeltjes is er wel een heel verhaal trouwens op veiligheidNL
http://www.veiligheid.nl/tips-en-advies/loopstoeltje
Maar inderdaad: Niet alles wat te koop is, is ook direct veilig of nodig. En bij baby's is dat eerste vaak beter afgevangen dan het tweede heb ik het gevoel. Of dat klopt weet ik niet. Maar je kan zoveel onzin kopen tegenwoordig....
Zie de loopstoeltjes als voorbeeld. Functioneel heeft het weinig nut voor de ontwikkeling, en is het vooral een extra risico. Leuk voor de commercie dus vooral.
Aan de andere kant kan een loopstoeltje natuurlijk ook heel leuk zijn, en heel handig om even het kind in te zetten als het druk is en je even je handen vrij wilt hebben.
Er zitten dus zowel voor- en nadelen aan. Ik denk dat iedereen die overweging zelf moet maken. Wat mij vooral stoort is de moeite om de goede info te vinden, en door de tegenstrijdigheden door te wieden.
voorbeeld. Nichtje heeft een kleine van x maanden. De ene deskundige zegt dat ze geen diksap mag, maar juist koemelk moet drinken. En de volgende deskundige zegt dat in koemelk dezelfde hoeveelheid suiker zit en er juist teveel zout in zit. Dat soort tegenstrijdigheden maken het zo lastig. En dan heb ik het over 2 deskundigen, laat staan hoe het op sommige fora gaat.
Zelf wiegende wiegjes, verschrikkelijk... Al kan ik me wel voorstellen dat het voor sommige ouders een laatste redmiddel is om hun handen vrij te krijgen om wag gedaan te krijgen in bv. Het huishouden.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:25 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Dat is ook zo ja. Loopstoeltjes is misschien een slecht voorbeeld omdat daar wel consensus is over wat goed en slecht is. Daar geven ze ook aan dat er geen gegevens zijn, maar dat er een kans is dat het toch niet gezond is. Ik zou ook niet snel een loopstoeltje nemen in dit geval. Maar thuis heb ik er 1 die het geweldig lijkt. dat wordt nog een discussie dus
.
Die zelfwiegende wiegjes, is dat nu ook wat?Ik zie ze best vaak, maar het lijkt mij dat
A: het kind er aan went? en niet anders mee wil?
B: erg duur :p
ik zoek even een foto...
Omdat ik daar eerst ook goed onderzoek naar heb gedaanquote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:27 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Ik vind het wel apart dat je als onderzoekstijger 2 (vrij) oude maxi cosi's koop op een rommelmarkt. Als je het dan echt belangrijk vind om te kijken wat goed is vind ik dat een rare keuze.
Mijn baby huilde 24/7 en was alleen stl in de auto..quote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:25 schreef tharealmb het volgende:
Die zelfwiegende wiegjes, is dat nu ook wat? Ik zie ze best vaak, maar het lijkt mij dat
A: het kind er aan went? en niet anders mee wil?
B: erg duur :p
ik zoek even een foto...
Daar heb je een heel goed puntquote:Op vrijdag 12 juni 2015 13:41 schreef Moppert het volgende:
Maar dat te dik zijn was niet je eigen wens toch, een keus die je heel bewust maakte.
Ik denk dat daar een heel groot verschil in zit. ook met hoe jij je voelde als mensen daar een opmerking bij maakte en hoe mijn zoon zich zal voelen als mensen er een opmerking over maken.
Als ik jou reactie zo zie en die van Joycie dan ga ik er nog niet voor. Maar mocht ik een huilbaby krijgen met dezelfde "symptomen" dan houd ik je verhaal zeker in mijn achterhoofdquote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:30 schreef Moppert het volgende:
[..]
Mijn baby huilde 24/7 en was alleen stl in de auto..
die stoel op autostand was een lifesaver, zonder die stoel was ik er aan onderdoor gegaan.
Een kind die daar aan went zie ik sowieso niets mis mee.
Hoe leert een mobile ze dan wel zichzelf vermaken?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:30 schreef J0ycie88 het volgende:
3. Je kind leert zich op die manier niet zelf vermaken.
Ik zou eerder voor een leuke mobile (bv. Een tiny love) in de box gaan en wat uitdagend speelgoed evt een babygym.
Dat was mijn geheugen en ik probeer je helemaal niet onderuit te halen, maar het viel me wel op en voor mijn gevoel strookte het niet helemaal met wat je hier boven zegt. Geen aanval, meer een vraag. Benieuwd naar waarom je daar voor kiest.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:30 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Omdat ik daar eerst ook goed onderzoek naar heb gedaanen ik weet waar ik op hoor te letten
, deze grondig heb geïnspecteerd (wat bij een maxicosi wel kan, en bij een helm bijvoorbeeld niet) en ik weet welke types het zijn en of ze veilig uit de test komen.
Dat iets niet nieuw is, betekend niet dat het niet veilig is![]()
props voor je geheugen of zoekskills trouwens, maar ik zou mijn tijd nuttiger besteden. Ik probeer jou manier van opvoeden ook niet onderuit te halen wel?
Een baby heeft in een box meer bewegingsruimte, meer vrijheid, andere sspeelmogelijkheden om zich heen. Ik vind een tiny love dan minder beperkend als een zelfwiegende wipstoel.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:35 schreef Moppert het volgende:
Ik heb nog 2 andere kinderen en kon hem daarom niet 24/7 vasthouden als ik dit wel kon doen was dat mijn oplossing geweest.
[..]
Hoe leert een mobile ze dan wel zichzelf vermaken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |