Ze is nu 8, nog niet hoogbejaard, maar wel oud. Ik ga een tweede kattenbak kopen voor op zolder.quote:Ja, zeker bij een wat oudere kat is het verstandig om meerdere kattenbakken overal neer te zetten. Zeker in (de buur van) de ruimte waar de kat veel verblijft.
Och Cat tochquote:Op donderdag 11 juni 2015 17:22 schreef Cat22 het volgende:
Hoi DiDa, kun je me even alles vertellen over FIP?
Vandaag heb ik mijn opvangmoedertje laten steriliseren (jaja, castreren, je weet wat ik bedoel)en de kleur van het vetweefsel was een indicatie dat ze mogelijk FIP heeft. Na drie jaar op straat zou het me niet verbazen.....
Tot dusver at ze goed en haar kittens groeien prima. Dametje is wel mager, maar dat is bij mijn dames tandaard. Advies van de DA is haar de komende weken in de gaten te houden op koorts en verlies van eetlust, omdat de sterilisatie natuurlijk een fikse stressor is.
Internet vertelt me veel erover en morgen ga ik met het asiel overleggen, maar ik heb nu de volgende vragen:
- hoe lang na de sterilisatie moet ik haar hier houden zodat ze hersteld genoeg is om te verhuizen naar haar baas (DA zei twee weken)
- is het handig haar nu in te laten enten (staat over anderhalve week op de planning) of kan dat FIP juist triggeren?
- haar kitten zijn nu een week of zes en eten zelf: kan ik ze bij moeder laten of is het veiliger ze te scheiden?
- is FIP niet besmettelijk voor andere dieren (honden). Moeder kwam al niet in aanraking met mijn katten en nu let ik helemaal op de hygiëne.
- er is echt geen medicijn tegen FIP he?
En misschien heb jij nog andere info die interessant is voor mij (tijdelijke opvangmoeder) of voor haar nieuwe baas. Is er iets zinnigs te zeggen over de prognose?
En natuurlijk duim ik heel hard dat het geen FIP is of dat het heel lang duurt voor het tot uiting komt!
moet je ook met zakken grid omhoog steeds.quote:Op donderdag 11 juni 2015 16:29 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ze is nu 8, nog niet hoogbejaard, maar wel oud. Ik ga een tweede kattenbak kopen voor op zolder.
quote:Op donderdag 11 juni 2015 17:22 schreef Cat22 het volgende:
Vandaag heb ik mijn opvangmoedertje laten steriliseren (jaja, castreren, je weet wat ik bedoel)en de kleur van het vetweefsel was een indicatie dat ze mogelijk FIP heeft. Na drie jaar op straat zou het me niet verbazen.....
Tot dusver at ze goed en haar kittens groeien prima. Dametje is wel mager, maar dat is bij mijn dames tandaard. Advies van de DA is haar de komende weken in de gaten te houden op koorts en verlies van eetlust, omdat de sterilisatie natuurlijk een fikse stressor is.
Internet vertelt me veel erover en morgen ga ik met het asiel overleggen, maar ik heb nu de volgende vragen:
- hoe lang na de sterilisatie moet ik haar hier houden zodat ze hersteld genoeg is om te verhuizen naar haar baas (DA zei twee weken)
- is het handig haar nu in te laten enten (staat over anderhalve week op de planning) of kan dat FIP juist triggeren?
- haar kitten zijn nu een week of zes en eten zelf: kan ik ze bij moeder laten of is het veiliger ze te scheiden?
- is FIP niet besmettelijk voor andere dieren (honden). Moeder kwam al niet in aanraking met mijn katten en nu let ik helemaal op de hygiëne.
En misschien heb jij nog andere info die interessant is voor mij (tijdelijke opvangmoeder) of voor haar nieuwe baas. Is er iets zinnigs te zeggen over de prognose?
En natuurlijk duim ik heel hard dat het geen FIP is of dat het heel lang duurt voor het tot uiting komt!
google leerde me dat de kinders tot 5-6 weken zijn beschermd door antistoffen in de moedermelk. En voor ik accuut paniek ga maken (het is immers niet zeker of ze het heeft en wanneer de kittens risico lopen) en kittens ga weghalen wil ik weten of dat voordelen biedt. Na vijf/zes weken bij manms zal een nachtje extra ook geen verschil maken.quote:Op donderdag 11 juni 2015 17:31 schreef computergirl het volgende:
[..]zijn de kleintjes toch niet besmet door drinken of in de baarmoeder?
Tja, 15 nesten, je kon erop wachten.quote:
Ja, gemuteerd coronavirus (wat veel voorkomt en onschuldig is. De gemuteerde variant is k.u.t.). Als ze het al heeft kan het jaren duren voor het tot uiting komt. Of nooit (al ben ik vergeten te vragen wat dat gelige vetweefsel aangeeft, blijkbaar is er dan toch iets veranderd). Bij ons in de familie zijn we de laatste tijd goed in toevallige vondsten waar je nooit last van hoeft te krijgen. Blijkbaar gaan de beestjes ook meedoenquote:Op donderdag 11 juni 2015 19:19 schreef ferrari_rood het volgende:
Ah nee toch cat. Nu is het toch zo dat katten sowieso dragen zijn van het virus dat fip kan veroorzaken en het de vraag is of het zich uit? Zoiets als Hiv positief en aids.
Kijk maar in mijn topic. Er zit duidelijk ras in, ik riep daar Noorse boskat, maar achteraf denk ik eerder Main Coon. Dus dat helpt ook niet echt, weet jij alles van natuurlijk.quote:Op donderdag 11 juni 2015 19:42 schreef ferrari_rood het volgende:
Volgens mij had Ros ook zoiets maar 100% zeker weet ik het niet meer. Ze is geen gevonden raskat? cq halve raskat?
leverquote:Op donderdag 11 juni 2015 19:33 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ja, gemuteerd coronavirus (wat veel voorkomt en onschuldig is. De gemuteerde variant is k.u.t.). Als ze het al heeft kan het jaren duren voor het tot uiting komt. Of nooit (al ben ik vergeten te vragen wat dat gelige vetweefsel aangeeft, blijkbaar is er dan toch iets veranderd).
quote:
quote:Op donderdag 11 juni 2015 17:22 schreef Cat22 het volgende:
Kinders hebben waarschijnlijk geen antilichamen tegen FIP he. Ik vraag mij sowieso af of zo'n (straat?) kat antilichamen tegen bijv. katten- en niesziekte heeft... Is zij uberhaupt ooit ingeent?quote:Op donderdag 11 juni 2015 17:50 schreef Cat22 het volgende:
de kinders tot 5-6 weken zijn beschermd door antistoffen in de moedermelk.
quote:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Niet wat ik wilde horen ntuurlijk, maar wel waar ik bang voor was. En je bent dus ook niet zo positief over de kittens...quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:18 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Kinders hebben waarschijnlijk geen antilichamen tegen FIP he. Ik vraag mij sowieso af of zo'n (straat?) kat antilichamen tegen bijv. katten- en niesziekte heeft... Is zij uberhaupt ooit ingeent?
Maar de besmette FIP kat heeft zelf niet voldoende / of niet goed genoeg afweer om deze ziekte te bestrijden, laat staan dat zij het aan hun kittens kunnen doorgeven.
Qua rotziektes staat FIP toch echt bovenaan.
Dank je!quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik moet rennen![]()
Ik ga duimen dat het geen FIP is!!!!!!!!!!!!
Boh wat een schrikquote:Op donderdag 11 juni 2015 20:26 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Dank je!
Ik ga morgen navraag doen, eventueel zelf de DA nog eens bellen om die door te zagen, maar kan ook zijn dat het asiel dat gaat doen voor me.
quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:25 schreef Cat22 het volgende:
Assistente zei echt dat het een gelige kleur van het buikvet was wat mogelijk kon wijzen op FIP.
Het beste is om met 2 personen te gaan, als het om dit soort levensbelangrijke zaken gaat! Het is wetenschappelijk bewezen dat 1 persoon max 5% van alle informatie kan onthoudenquote:Op donderdag 11 juni 2015 20:26 schreef Cat22 het volgende:
eventueel zelf de DA nog eens bellen om die door te zagen, maar kan ook zijn dat het asiel dat gaat doen voor me.
Hahahaha, dan geldt die 5% voor mijn vriend en is de overige 95% voor mijquote:Op donderdag 11 juni 2015 22:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het beste is om met 2 personen te gaan, als het om dit soort levensbelangrijke zaken gaat! Het is wetenschappelijk bewezen dat 1 persoon max 5% van alle informatie kan onthouden
quote:Op donderdag 11 juni 2015 22:09 schreef Valerie. het volgende:
[..]
Hahahaha, dan geldt die 5% voor mijn vriend en is de overige 95% voor mij![]()
*meeschrijft*quote:Op donderdag 11 juni 2015 22:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Ik snap er niks van dit verhaal hoor. Dit soort uitspraken moet de arts zelf vertellen. Dit is het doodvonnis voor de kat, dat vertel je toch niet tussen neus en lippen door?![]()
Bij jou slaan nu alle paniekstoppen door, terwijl er misschien helemaal niks aan de hand is.
Je moet even rustig met je dierenarts om de tafel en alles uitvragen. Wat heeft hij precies gezien? Vrije vocht in de buik? Ontstekingen aan de buitenkant van de organen? Alleen maar gele vet?
Als vet geel was, hoe geel? Als heel geel, is het dan niet verstandig om in ieder geval leverwaardes te testen? (heeft de kat ook gele huid/ gele oogwit?) Als een beetje geel, is het dan geen (pan)steatitis? Wat krijgt de poezenmama te eten? Heb je haar veel vis gegeven? Heeft zij misschien vit. E tekort? Dat soort vragen
Ik kom minimaal tot 10%quote:Op donderdag 11 juni 2015 22:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het beste is om met 2 personen te gaan, als het om dit soort levensbelangrijke zaken gaat! Het is wetenschappelijk bewezen dat 1 persoon max 5% van alle informatie kan onthouden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 11 juni 2015 22:17 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik kom minimaal tot 10%![]()
denk ik
heb je tijd om mee te gaan?![]()
![]()
quote:Op vrijdag 12 juni 2015 10:03 schreef Holyme het volgende:
Succes vandaag Cat, hopelijk blijkt er niks aan de hand te zijn en was het een gewoon een assistente die iets te voorbarig was!
DDA, ik heb ook een vraag. Mijn oudste kat heeft artrose, ze krijgt nu Meloxicam en de bedoeling was dus glucosamine poeder. Maar wat ik er ook mee doe, dat gaat er niet in bij mevrouwIk wil nu dus vloeibare glucosamine gaan bestellen en dat rechtstreeks gaan geven, maar zit er nog verschil tussen poeder en vloeibaar? En is er nog iets anders wat ik haar als supplement kan geven? Ze krijg inmiddels ook zalmolie.
ik zat op dit spul te kijken:Ik ken het product niet, maar uiteraard mag je het proberen. Er wordt ongeveer 20-100 mg / kg lichaamsgewicht 1-2 x daags aangeraden om enige effect te kunnen verwachten. En je moet het minimaal 3-4 weken proberen voordat je al dan niet effect zou zien. Glucosaminesulfaat 2 KCL is ongeveer voor de helft pure glucosamine. Glucosamine hypochloride is wel een meer geconcentreerde vorm van glucosamine.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb trouwens Beaphar mede geholpen met de ontwikkeling van nieuwe glucosamine en chondroitine producten. Deze stoffen kunnen dus, gebaseerd op meerdere wetenschappelijke onderzoeken, een positieve werking hebben in de preventie van artrose of in de vermindering van artrose gerelateerde klachten (bijv. vermindering van het gebruik van NSAIDs zoals Meloxicam). Beaphar heeft ook dus een zeer smakkelijke Beaphar Joint pasta ontwikkeld, het is helaas op dit moment alleen nog in UK te koopSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Het bevat ook Green lipped mussel voor extra omega 3 vetzuren.
Glucosamine is vrij bitter van smaak, volgens mij, dus de poezels vinden het misschien niet zo lekker.
Verder is inderdaad vis/visolie goed voor de gewrichten. Omega 3 vetzuren kunnen onstekingsremmend werken. Als je je poezenkind vis voert, doe het max 10% van het totale voer. Anders heb je kans op pansteatitis die ik in de vorige antwoorden genoemd heb.Maar met mate is het uiterst gezond.
quote:Op vrijdag 12 juni 2015 13:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik ken het product niet, maar uiteraard mag je het proberen. Er wordt ongeveer 20-100 mg / kg lichaamsgewicht 1-2 x daags aangeraden om enige effect te kunnen verwachten. En je moet het minimaal 3-4 weken proberen voordat je al dan niet effect zou zien. Glucosaminesulfaat 2 KCL is ongeveer voor de helft pure glucosamine. Glucosamine hypochloride is wel een meer geconcentreerde vorm van glucosamine.
Ik heb trouwens Beaphar mede geholpen met de ontwikkeling van nieuwe glucosamine en chondroitine producten. Deze stoffen kunnen dus, gebaseerd op meerdere wetenschappelijke onderzoeken, een positieve werking hebben in de preventie van artrose of in de vermindering van artrose gerelateerde klachten (bijv. vermindering van het gebruik van NSAIDs zoals Meloxicam). Beaphar heeft ook dus een zeer smakkelijke Beaphar Joint pasta ontwikkeld, het is helaas op dit moment alleen nog in UK te koopDDASPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Het bevat ook Green lipped mussel voor extra omega 3 vetzuren.
Glucosamine is vrij bitter van smaak, volgens mij, dus de poezels vinden het misschien niet zo lekker.
Verder is inderdaad vis/visolie goed voor de gewrichten. Omega 3 vetzuren kunnen onstekingsremmend werken. Als je je poezenkind vis voert, doe het max 10% van het totale voer. Anders heb je kans op pansteatitis die ik in de vorige antwoorden genoemd heb.Maar met mate is het uiterst gezond.
Wat een fijne uitleg en info weer
![]()
Dat het bitter is, maakt meteen duidelijk waarom ze er zo haar neusje voor ophaalt. Misschien dat die vloeibare beter gaat, en anders kan ik dat iig rechtstreeks geven lijkt me (arm ding). Ik ga wel eerst nog even op zoek naar een variant met glucosamine hypochloride ipv die 2 KCL dan!
En die pasta zou ik online wel kunnen bestellen, maar dat is voor honden, zou dat nog wat uitmaken? En komt die pasta, al dan niet in kattenvariant, ook een keer naar NL? Weet niet of ze dat wel zou eten, ze is nl zeer kieskeurig, maar dat zou wel een uitvinding zijn als dat wel zo is dus zeker wel de moeite waard om te proberen!
Geniet van het mooie weer en je vrije dag!
Boris kijkt me inderdaad aan alsof ik hem mishandel omdat we vandaag niet gaan fietsenquote:Op vrijdag 12 juni 2015 13:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik ben vrij, dus ik ga even naar buiten genieten van het mooie weer![]()
Denk aan schaduw/water/koeling voor je beestjes! En niet met je hond nu gaan fietsen over 60 graden hete asfalt zoals sommige het doenEn geen Franse bullen opsluiten in de auto om "even" boodschappen te doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
Pffff, wat moet je opgelucht zijn Catquote:Op vrijdag 12 juni 2015 16:40 schreef Cat22 het volgende:
Voorzichtig positieve update over moederpoes (tevens vraag aan DiDa hoe zij er tegenaan kijkt):
Asiel heeft contact gehad met de DA die de operatie deed en er is echt alleen wat gelig(er) buikvet aangetroffen. Volgens haar kon het mogelijk een indicatie voor droge FIP zijn, ook omdat poes zo mager is en een mottig vachtje heeft. En volgens haar was het verder echt niet gevaarlijk voor de kittens. De kans is groot dat het een andere oorzaak heeft, of verdwijnt als ze beter op gewicht is. Over een dag of tien moeten moeder en kittens geënt worden, als het met mams nog steeds goed gaat dan is het zeker geen indicatie voor FIP en moeten we dan kijken of verder onderzoek nodig is.
As for moederpoes: ze lijkt me weer een beetje liever te vinden nadat ik haar vervoersbox+autorit en andere enge dingen had aangedaan en elk hapje wat ik haar breng wordt enthousiast gegeten.
Gelukkig mooi nieuws voor nuquote:Op vrijdag 12 juni 2015 16:40 schreef Cat22 het volgende:
Voorzichtig positieve update over moederpoes (tevens vraag aan DiDa hoe zij er tegenaan kijkt):
Asiel heeft contact gehad met de DA die de operatie deed en er is echt alleen wat gelig(er) buikvet aangetroffen. Geen draadtrekkend vocht, of andere afwijkingen. Volgens haar kon het mogelijk een indicatie voor droge FIP zijn, ook omdat poes zo mager is en een mottig vachtje heeft. En volgens haar was het verder echt niet gevaarlijk voor de kittens. De kans is groot dat het een andere oorzaak heeft, of verdwijnt als ze beter op gewicht is. Over een dag of tien moeten moeder en kittens geënt worden, als het met mams nog steeds goed gaat dan is het zeker geen indicatie voor FIP en moeten we dan kijken of verder onderzoek nodig is.
As for moederpoes: ze lijkt me weer een beetje liever te vinden nadat ik haar vervoersbox+autorit en andere enge dingen had aangedaan en elk hapje wat ik haar breng wordt enthousiast gegeten.
Er staat een schattige hond op, maar de pasta kan echt wel aan de katten gegeven worden. Sterke nog, eigenlijk is die bedoeld voor katten en kleine hondjes. Een labrador mag het uiteraard ook wel deze pasta, maar is misschien handiger om dat poeder of tabletten te gebruiken.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 13:46 schreef Holyme het volgende:
En die pasta zou ik online wel kunnen bestellen, maar dat is voor honden, zou dat nog wat uitmaken?
DiDa heeft hier een mening over.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 16:40 schreef Cat22 het volgende:
Asiel heeft contact gehad met de DA die de operatie deed en er is echt alleen wat gelig(er) buikvet aangetroffen. Geen draadtrekkend vocht, of andere afwijkingen. Volgens haar kon het mogelijk een indicatie voor droge FIP zijn, ook omdat poes zo mager is en een mottig vachtje heeft. En volgens haar was het verder echt niet gevaarlijk voor de kittens. De kans is groot dat het een andere oorzaak heeft, of verdwijnt als ze beter op gewicht is. Over een dag of tien moeten moeder en kittens geënt worden, als het met mams nog steeds goed gaat dan is het zeker geen indicatie voor FIP en moeten we dan kijken of verder onderzoek nodig is.
quote:
quote:Op vrijdag 12 juni 2015 13:58 schreef valentijn101 het volgende:
Villa van de chinchilla s staat open zodat ze afkoeling kunnen zoeken op de koude tegels
quote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:23 schreef Guppyfriend het volgende:
Ons konijn zit dus lekker koel binnen, maar als we thuis zijn en de balkondeuren gaan open, is het eerste wat ze doet languit op het warme balkon-beton gaan liggen raar beestje
Konijn wordt dagelijks gecheckt down under, ook krijgt ze dagelijks een schone wcquote:Op vrijdag 12 juni 2015 17:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
[..]![]()
![]()
![]()
Konijn moet natuurlijk vitamine D aanmaken, dus UV licht met mate is goed.
Pas op de vliegenmaden! Konijn in de zomer elke dag checken.
SPOILER: plaatje ter illustratie, no bunnies were harmed...Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
Ah, daarop inhakend: UVlicht met mate, maar is er nog iets waar ik extra op moet letten met mijn Aafje? Aafje is een albino hangoortje. Net zoals het konijn van Guppyfriend kan Aaf met regelmaat het balkon op, wat ze ook echt heel fijn vind.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 17:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
[..]![]()
![]()
![]()
Op de dag zoals vandaag: zonnen voor 11 uur of na 16 uur. En anders onder een parasol oid chillen.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:15 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ah, daarop inhakend: UVlicht met mate, maar is er nog iets waar ik extra op moet letten met mijn Aafje? Aafje is een albino hangoortje. Net zoals het konijn van Guppyfriend kan Aaf met regelmaat het balkon op, wat ze ook echt heel fijn vind.
quote:Op vrijdag 12 juni 2015 20:58 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Konijn wordt dagelijks gecheckt down under, ook krijgt ze dagelijks een schone wc(myiasis
)
SPOILER: plaatje ter illustratie, no bunnies were harmed...Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Opleiding tot dierenarts volgen zodat je zlf recepten uit kan schrijven?quote:Op zaterdag 13 juni 2015 00:30 schreef dikkedaniel het volgende:
Mijn muis heeft ontstoken ogen. Ik heb gehoord van Cavasan antibiotica oogzalf. Voor antibiotica heb ik een consult nodig. Dan wordt het ineens wel een duur medicijn. Hoe kom ik aan een oogmiddel voor mn muis zonder uitgebreid bij de dierenarts te hoeven lopen?
Ja bedankt ga ik meteen doenquote:Op zaterdag 13 juni 2015 00:42 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Opleiding tot dierenarts volgen zodat je zlf recepten uit kan schrijven?
Ik zou bij oogkwalen toch altijd een dierenarts laten kijken... Zou daar zelf niet zomaar mee gaan knoeien, hoe fijn cavasan ook is, eerst even een dierenarts laten kijken. Als het iets heel anders is, heb je ook geen drol aan cavasan.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 00:30 schreef dikkedaniel het volgende:
Mijn muis heeft ontstoken ogen. Ik heb gehoord van Cavasan antibiotica oogzalf. Voor antibiotica heb ik een consult nodig. Dan wordt het ineens wel een duur medicijn. Hoe kom ik aan een oogmiddel voor mn muis zonder uitgebreid bij de dierenarts te hoeven lopen?
Antibiotica tegenaan gooien is niet altijd nodig en is potentieel schadelijk (het is niks voor niks alleen op recept verkrijgbaar). Je kan eerst een oogzalf met vit. A proberen (Beaphar heeft oogzalf voor knaagdieren). Als dat niet snel beter wordt, moet je toch naar een dierenarts.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 00:30 schreef dikkedaniel het volgende:
Pup is idd uberschattig,quote:Op zaterdag 13 juni 2015 00:36 schreef Twinky het volgende:
Hoi DDA! Eerder vroeg ik hier iets over mijn kat, maar nu een vraagje over de uberschattige Duitse Herderpup (7weken) van mijn oma.
Volgens de fokker heeft dit dotje tegen de (warmte)lamp gelegen met haar kopje, twee a drie weken geleden. Ze heeft daar een flinke plek van gekregen op haar voorhoofd. Het is nu echt een kale, droge plek en we vroegen ons af hoe we ervoor kunnen zorgen dat hier gauw weer haar gaat groeien. Ze heeft er verder geen last van (geen jeuk of pijn) en is verder helemaal gezond.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Okay klaar met foto's, nu weer spelen!
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 13 juni 2015 05:30 schreef Vampess het volgende:
Onder het kopje 'Beter laat dan nooit', sorry dat ik geen foto's heb gepost (was nogal lastig om foto's te maken van een actief poesje), maar de wond is ondertussen goed geheeld, en ze jaagt nogaltijd motten met reckless abandon
quote:Op zaterdag 13 juni 2015 10:22 schreef Sarasi het volgende:
Hoi DiDa! Vannacht dreef mijn sluierstaart opeens op zijn zij, hij leefde nog wel. Direct in een ondiepe bak gedaan met wat warmer water en toen toch maar gaan slapen. Mijn visje zwemt nu vrolijk rondjes en hangt weer keurig rechtop!![]()
Nu is mijn vraag vooral hoe ik dit een volgende keer kan voorkomen. Ik heb nu korrels voor sluierstaarten, maar die drijven wel. Kan ik beter zinkend voer kopen? Mijn vis houdt van plantjes, maar hij heeft in drie dagen het hele plantje weggeknabbeld, betekent dat dat ik hem te weinig eten geef of vindt hij die dingen gewoon lekker?
Ik weet ook niks van vissen.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 10:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Sorry, ik weet niet zo veel van vissen. Misschien idd voer (lucht happen) of misschien was het water te koud? Volgens mij, wordt er idd geen drijvend voer aangeraden
Misschien is ze ook wel al 8, mijn oma wist het ook niet precies - wel goed dat je het zegt. En jammer van de geen-garantie, hopelijk groeit het ooit nog terug!quote:Op zaterdag 13 juni 2015 10:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Pup is idd uberschattig,maar is 7 weken niet te vroeg om het nest te verlaten?
Dit ziet idd uit als een brandplek, helaas is er geen garantie dat er later haar op gaat groeien. Als het nu volledig genezen is, dan kan je er niks aan doen om haar groeit te stimuleren. Het gaat groeien of niet, daar heb je helaas geen invloed op.
Mobiele foons zijn geen geschikt pup-speelgoed, zij zitten vol cadmium, chloor, kwik, lood.
Oh! Dus ik zou in principe die pasta kunnen geven, en dan hoeft er verder niks meer bij gegeven te worden, dat is voldoende glucosamine dan?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 17:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Er staat een schattige hond op, maar de pasta kan echt wel aan de katten gegeven worden. Sterke nog, eigenlijk is die bedoeld voor katten en kleine hondjes. Een labrador mag het uiteraard ook wel deze pasta, maar is misschien handiger om dat poeder of tabletten te gebruiken.
Volgens mij, is deze pasta als smakelijk door het katten-testpanel bevonden. Maar ene kat is de andere niet. Lust jou kat Malt Pasta van Beaphar? (ooit geprobeerd?) Dan zou hij waarschijnlijk dit ook wel lusten.
quote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:29 schreef Cat22 het volgende:
Kittens chillen hier in de woonkamer, eigen katten in de schaduw in de tuin.
En mammapoes op haar kamer met het rolluik op een flinke kier, zodat het daar niet te warm wordt.
Voor mijn stramme katerheer heb ik trouwens ook glucosamine gehaald op aanraden dan DiDa hier. Met wat natvoer gaat de poederversie meestal prima naar binnen. En hij loopt een stuk beter
Gelukkig tot dusver goed nieuws voor mama lees ikSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hopelijk loopt het allemaal met een sisser af!
En fijn te horen dat jouw heertje er zo goed op reageert, daar hoop ik ook echt op! Het is nl een stuk erger dan ik had verwacht als ik haar zie (en dan blijkt maar weer hoe goed katten dingen kunnen verbergen...), dus hoop echt dat zulk spul goed gaat helpen. Maar dan moet ze het dus wel eerst binnenkrijgen![]()
Gelukkig weet ik wel wat van vissenquote:Op zaterdag 13 juni 2015 10:22 schreef Sarasi het volgende:
Hoi DiDa! Vannacht dreef mijn sluierstaart opeens op zijn zij, hij leefde nog wel. Direct in een ondiepe bak gedaan met wat warmer water en toen toch maar gaan slapen. Mijn visje zwemt nu vrolijk rondjes en hangt weer keurig rechtop!![]()
Nu is mijn vraag vooral hoe ik dit een volgende keer kan voorkomen. Ik heb nu korrels voor sluierstaarten, maar die drijven wel. Kan ik beter zinkend voer kopen? Mijn vis houdt van plantjes, maar hij heeft in drie dagen het hele plantje weggeknabbeld, betekent dat dat ik hem te weinig eten geef of vindt hij die dingen gewoon lekker?
Ik lees vaak dat 1cm vis 1 liter water nodig heeft.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 13:38 schreef Samzz het volgende:
[..]
Gelukkig weet ik wel wat van vissen. En inderdaad, drijvend voer wordt voor goudvissen afgeraden, voornamelijk i.v.m. luchthappen, ze zijn gebouwd om het voer van de bodem af te eten. Je kunt dus het beste zinkend voer kopen. Een goudvis zit ook niet heel snel te koud, gewoon kraanwatertemperatuur is over het algemeen prima, koud water dus.
Wat wel vaak een probleem is bij goudvissen in een aquarium, is dat ze snel te klein zitten. Ik weet niet hoe jij je vissen houdt, maar een goudvis heeft minimaal 50 liter water per vis nodig, daarnaast staan goudvissen bekend om het knabbelen van planten, vinden ze lekker. Vooral cabomba eten ze graag, dus dat kun je prima in je bak zetten. Zorg ook voor een heel krachtig filter, goudvissen zijn viespeuken.
Ik ga sowieso even ander voer kopen.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 13:38 schreef Samzz het volgende:
[..]
Gelukkig weet ik wel wat van vissen. En inderdaad, drijvend voer wordt voor goudvissen afgeraden, voornamelijk i.v.m. luchthappen, ze zijn gebouwd om het voer van de bodem af te eten. Je kunt dus het beste zinkend voer kopen. Een goudvis zit ook niet heel snel te koud, gewoon kraanwatertemperatuur is over het algemeen prima, koud water dus.
Wat wel vaak een probleem is bij goudvissen in een aquarium, is dat ze snel te klein zitten. Ik weet niet hoe jij je vissen houdt, maar een goudvis heeft minimaal 50 liter water per vis nodig, daarnaast staan goudvissen bekend om het knabbelen van planten, vinden ze lekker. Vooral cabomba eten ze graag, dus dat kun je prima in je bak zetten. Zorg ook voor een heel krachtig filter, goudvissen zijn viespeuken.
Dat is om te bepalen hoeveel vissen je ongeveer in een gezelschapsbak kunt houden. Voor roofvissen gaat het bijvoorbeeld weer helemaal niet op.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 15:21 schreef RoodWitBlauw het volgende:
[..]
Ik lees vaak dat 1cm vis 1 liter water nodig heeft.
Hmmm... Iedere week de bak schoonmaken is niet goed, je schrobt dan alle goede bacteriën weg, daarom ook een filter. Dat zorgt ervoor dat het water de ideale leefomgeving heeft voor je vis. Een goudvis is sowieso een groepsvis, dus hoort in principe wel in een school van 5 tot 10 vissen. Wanneer vissen uit de bak willen springen is er met het water iets niet goed, te weinig zuurstof is een mogelijkheid, of te hoge nitrietwaarden, ook dat is een mogelijkheid. Maar ik ga er maar vanuit dat je je water niet testquote:Op zaterdag 13 juni 2015 16:01 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik ga sowieso even ander voer kopen.Het is verder gewoon een rechthoekige bak met water en één vis. De vorige eigenaar zei dat hij eventuele maatjes altijd op at, dus hij is alleen. Geen idee hoe groot die bak is in liters verder.
Hij heeft ook geen filter, met dit weer maak ik de bak elke week schoon en ververs ik de helft van het water. In de winter minder vaak. Hij staat niet recht in de zon, maar doet het volgens mij verder prima.
Het is wel een beetje een downie vis. Hij heeft periodes dat hij uit de bak lijkt te willen springen, dan verlaag ik het waterniveau weer een beetje. Hij gooit vooral 's nachts graag met steentjes en hij zwemt het liefst achteruit.Maar inmiddels ben ik er wel gehecht aan geraakt dus ik was wel even in de stress gisteren.
SPOILER: Voor en naOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Your opinion of me is none of my business.
Een sluierstaart heeft minimaal 50 liter water nodig!quote:Op zaterdag 13 juni 2015 15:21 schreef RoodWitBlauw het volgende:
[..]
Ik lees vaak dat 1cm vis 1 liter water nodig heeft.
Je schreef eerder dat de kat graag op zolder ligt. Waarom zou je haar dat afnemen, terwijl dit plasje allerlei redenen kan hebben? Een kat plast niet zomaar uit boosheid oid. Ik zou haar zeker die zolder wel blijven bieden, en dan uitzoeken waarom ze dat deed (eerste opties: medisch, verkeerde bak, verkeerde plek, etc) en dat aanpakken ipv uit je eigen frustratie/irritatie/boosheid/vulmaarin die hele zolder afpakken.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 21:57 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Er komt geen kattenbak meer op zolder. Ze komt die hele zolder niet meer op heb ik besloten. Vandaag heeft ze op zolder geplast, terwijl er een kattenbak stond. Maar mevrouw was pissig dat ze even op zolder moest blijven, want ze mag niet naar buiten en de achterdeur moest openstaan.
quote:Op zaterdag 13 juni 2015 17:24 schreef Sarasi het volgende:
Het is een sluierstaart hè, geen echte goudvis. En juist vanwege die bacteriën ververs ik dus maar de helft van het water. Even alg van de wanden halen en een borstel door de steentjes. Van echt schrobben is geen sprake en ik ga niet met bleek in de weer ofzo hoor.Geen idee hoe oud hij is, ik heb 'm nu zeven maanden. Hij zal ongeveer tien centimeter zijn ofzo, in ieder geval niet groter, maar heeft wel veel en grote waaiers. Als het nog een keer gebeurt, zal ik toch eens kijken naar een filter.
nou wil ik opeens ook een vis! Wat een mooiert zeg!SPOILER: Voor en naOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik dacht altijd dat vissen vrij saai waren, maar ik kan ook anderhalf uur naar een draaiende was kijken en las bovendien laatst dat visjes hun bazen herkennen als die hun hoofd voor de kom houden!
Snobs have more fun!
KLIK!
Een komquote:Op zondag 14 juni 2015 02:30 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
nou wil ik opeens ook een vis! Wat een mooiert zeg!
Ik dacht altijd dat vissen vrij saai waren, maar ik kan ook anderhalf uur naar een draaiende was kijken en las bovendien laatst dat visjes hun bazen herkennen als die hun hoofd voor de kom houden!
Pijnlijk puntje.quote:Op zondag 14 juni 2015 02:30 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
nou wil ik opeens ook een vis! Wat een mooiert zeg!
eenkennig visjequote:Op zondag 14 juni 2015 11:25 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Pijnlijk puntje.Mijn vis vindt mij duidelijk niet lief. Hij eet niet als ik kijk, zwemt bij me weg. Maar hij is helemaal weg van mijn vriend.
Aan zijn vingers knabbelt hij graag wat, eet veel beter van hem en is dan gewoon een happy visje.
Ja, maar wel eenkennig naar de verkeerde persoon toe.quote:
Geen stoelgangproblemen. Goudvissen schijten veel. Misschien moet je je eens in gaan lezen over het dier dat je verzorgtquote:Op zondag 14 juni 2015 11:59 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ja, maar wel eenkennig naar de verkeerde persoon toe.![]()
Hij heeft overigens vannacht zijn hele peuterbadje onder gepoept, dus het zullen wel stoelgang problemen zijn geweest. Straks gaat hij maar gewoon terug in zijn eigen bak en misschien gewoon morgen of overmorgen pas weer voeren. Als ik me zolang in kan houden want ik vind het wel een beetje zielig.
Als hij in 24h niks poept een daarna in 8h de hele bak onderschijt, lijkt me dat niet een normaal verloop.quote:Op zondag 14 juni 2015 12:23 schreef Samzz het volgende:
[..]
Geen stoelgangproblemen. Goudvissen schijten veel. Misschien moet je je eens in gaan lezen over het dier dat je verzorgt?
Ja, ik merk het. Zonde, een vis is ook een levend wezen. Maar goed, succes met je vis.quote:Op zondag 14 juni 2015 12:45 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Als hij in 24h niks poept een daarna in 8h de hele bak onderschijt, lijkt me dat niet een normaal verloop.Verder waardeer ik de adviezen en hulp, maar het blijft wat mij betreft wel een vis. Ik ververs het water, verschoon de bak en geef 'm eten. En als dat niet werkt, gaat de vis dood. Natuurlijk wil ik niet dat hij doodgaat, getuige mijn paniek om 3h 's nachts, maar aan dingen als bijvoorbeeld antibiotica voor een vis zou ik nooit beginnen. Ik hoef geen heel aquarium, heb geen behoefte aan meer vissen (dan kom je er nooit meer vanaf) en in de sloot zit ook geen filter. But that's just me.
Hallo DiDaquote:Op vrijdag 12 juni 2015 17:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
![]()
![]()
![]()
De sloot heeft, als het goed is, natuurlijke filters en een biotoop dat in balans is.quote:Op zondag 14 juni 2015 12:45 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Als hij in 24h niks poept een daarna in 8h de hele bak onderschijt, lijkt me dat niet een normaal verloop.Verder waardeer ik de adviezen en hulp, maar het blijft wat mij betreft wel een vis. Ik ververs het water, verschoon de bak en geef 'm eten. En als dat niet werkt, gaat de vis dood. Natuurlijk wil ik niet dat hij doodgaat, getuige mijn paniek om 3h 's nachts, maar aan dingen als bijvoorbeeld antibiotica voor een vis zou ik nooit beginnen. Ik hoef geen heel aquarium, heb geen behoefte aan meer vissen (dan kom je er nooit meer vanaf) en in de sloot zit ook geen filter. But that's just me.
![]()
In dit geval, als ik die tijd had genomen, was deze vis door het toilet gespoeld. Dat vond ik zielig, dus dan maar in huis genomen. Hij heeft een ruime bak, vind ik, en ik weet dat hij al drie 'vriendjes' heeft opgegeten, dus daar ga ik gewoon helemaal niet aan beginnen. En dat is mijn keuze.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:13 schreef Teslynd het volgende:
Duderinnetje, de viskom is dacht ik al een tijdje geleden verboden. Te klein en de richtingloze ronde vorm is fout
[..]
De sloot heeft, als het goed is, natuurlijke filters en een biotoop dat in balans is.
Verder ben ik het wel met je eens. Een huisdier is een een huisgenoot waar je voor zorgt, maar er zijn grenzen. Wel beter inlezen voor je eraan begint, zodat je de basisgegevens in orde kan hebben. In dit geval gezelschapsdier in ruime bak met medevissen; eenvoudig schooltje dat niet aan vinnen knabbelt uitzoeken. En dat is inderdaad een continuous story.
Tja, de tijden zijn veranderd. Ik zit ook te kijken naar kortlevende muizen die aan kanker geopereerd worden.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:15 schreef Sarasi het volgende:
[..]
In dit geval, als ik die tijd had genomen, was deze vis door het toilet gespoeld. Dat vond ik zielig, dus dan maar in huis genomen. Hij heeft een ruime bak, vind ik, en ik weet dat hij al drie 'vriendjes' heeft opgegeten, dus daar ga ik gewoon helemaal niet aan beginnen. En dat is mijn keuze.![]()
Dat laatste ga ik ook zeker doen. Meer plantjes erin, andere soorten, en zinkend voer. En misschien een dingetje waar hij onder kan schuilen als hij weer eens bang voor me is. Maar dat zit in een hele andere categorie dan een heel aquarium met andere vissen enzo aanleggen, dat wil ik niet. Ik wil een visje om naar te kijken en ik wil dat hij blijft leven en geen pijn heeft. Maar ik geloof gewoon niet dat mijn visje in z'n uppie per se dieptriestongelukkig is.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:31 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Tja, de tijden zijn veranderd. Ik zit ook te kijken naar kortlevende muizen die aan kanker geopereerd worden.
Als het nu nog ging zoals in mijn kindertijd, dan had ik een hond en toen was de doorsnee huishond echt niet ongelukkig. Het contemporaine huisdier houden is voor mij fysiek en financieel niet haalbaar. Die vis zou ik niet overgenomen hebben. Zielig vinden vind ik niet meer dan een argument om het te overdenken. Maar even goochelen en je ziet hoe het tegenwoordig met zo'n grote vis moet.
Als dat opeten van bakgenoten een beetje netjes verloopt, heb ik daar ook geen moeite mee. Toen ik nog een aquarium had, ging er af en toe tubifex in. Daar waren die wurmen natuurlijk ook niet blij over. De guppies kregen veel jongen en de meesten werden direct na de geboorte opgehapt. Dat is gewoon de natuur. Zorg dat er voldoende geschikte planten zijn voor zuurstof, schuilplaats, bijvoeding, spel en dan kan er een evenwichtig biotoop ontstaan,
Je solitaire sluierstaart heeft dus meer en gevarieerder planten nodig. Vraag in de dierenwinkel welke planten dat kunnen zijn.
Dat is een normaal uitgangspunt.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:34 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Dat laatste ga ik ook zeker doen. Meer plantjes erin, andere soorten, en zinkend voer. En misschien een dingetje waar hij onder kan schuilen als hij weer eens bang voor me is. Maar dat zit in een hele andere categorie dan een heel aquarium met andere vissen enzo aanleggen, dat wil ik niet. Ik wil een visje om naar te kijken en ik wil dat hij blijft leven en geen pijn heeft. Maar ik geloof gewoon niet dat mijn visje in z'n uppie per se dieptriestongelukkig is.![]()
Als de zwerm floreerde, kun je er vanuit gaan dat ze zich goed voeldenquote:Op zondag 14 juni 2015 17:45 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dat is een normaal uitgangspunt.
Hoe vissen zich voelen, heb ik geen flauw idee over. Als de zwerm floreerde, dan deden ze het goed maar dat zegt niets over hoe ze zich daarbij voelden. Met een solitaire saaie vis is het nog lastiger om er iets over te zeggen.
Zag net dat sluiervissen kunnen kapseizen door verstopping. Misschien te veel planten/vezels gegeten? De tubifex ging erin en gelijk werd de darm doorgeperst.
Goed, hier een ontopic vraag voor DDA.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:53 schreef Samzz het volgende:
Maar ik denk dat we maar weer ontopic moeten gaan.
Het zou natuurlijk niet vreemd zijn als een hond van 16 artrose of spondylose heeft, dus het is wel verstandig om dat na te laten kijken door je dierenarts. Met de juiste pijnstilling/ medicatie kan de hond dan nog fijne oude dag hebben.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 14:31 schreef Take2 het volgende:
Wat fijn dat hier een dierenarts zit![]()
Ik maak me een beetje zorgen om onze hond. Als hij zich omdraait gromt hij regelmatig en ik vraag me af of dit een teken is dat hij pijn heeft?
Hij is namelijk al 16 jaar dus zo gek zou dat (helaas) niet zijn.
Ik snap dat je dat niet zomaar kunt zeggen maar ik vroeg me af een dierenarts dat goed vast kan stellen?
(een gebroken been is makkelijk maar er achter komen of een oude hond pijn heeft lijkt me erg lastig?)
Hoe lang heb je Kiko al? Zit hij alleen? Heb je nog andere dieren? (poes? cavia?)quote:Op zaterdag 13 juni 2015 20:02 schreef fantafuckingtastic het volgende:
Helleuu,
Mijn überschattige goudhamster Kiko heeft opeens schilfers op zijn huid. Best grote. Het is niet rood en hij heeft ook geen open of kale plekken, maar het lijkt me niet dat het hoort. Wat kan dit zijn?
Was zij die kattenbak al gewend toen je haar op zolder afgesloten heb?quote:Op zaterdag 13 juni 2015 21:57 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Er komt geen kattenbak meer op zolder. Ze komt die hele zolder niet meer op heb ik besloten. Vandaag heeft ze op zolder geplast, terwijl er een kattenbak stond. Maar mevrouw was pissig dat ze even op zolder moest blijven, want ze mag niet naar buiten en de achterdeur moest openstaan.
Waarschijnlijk ligt het toch aan zijn voer, te weinig vezels. Misschien moet je even met een goudvis-specialist overleggen wat het beste voer voor je vissen is.quote:Op zondag 14 juni 2015 11:59 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ja, maar wel eenkennig naar de verkeerde persoon toe.![]()
Hij heeft overigens vannacht zijn hele peuterbadje onder gepoept, dus het zullen wel stoelgang problemen zijn geweest. Straks gaat hij maar gewoon terug in zijn eigen bak en misschien gewoon morgen of overmorgen pas weer voeren. Als ik me zolang in kan houden want ik vind het wel een beetje zielig.
Chinchilla's hebben ook zonnelicht nodig om vitamine D te kunnen aanmaken. Het gaat om UV-B straling en die gaat niet door het raam (UV-A wel). Konijnen zijn ook schemerdierenquote:Op zondag 14 juni 2015 13:11 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Hallo DiDa
Hoe zit het eigenlijk met chinchilla s en zonlicht. Mijn dames komen nooit buiten en ze zitten ook niet direct voor het raam. Kan het zijn dat ze zonlicht tekort komen of zijn ze (schemerdieren) daar niet gevoelig voor?
Niesziekte is waarschijnlijker, herpesvirus strikes backquote:Op zondag 14 juni 2015 21:45 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Goed, hier een ontopic vraag voor DDA.
Kunnen poezen hooikoorts krijgen of moet ik er maar van uit gaan dat onze Pluis wéér niesziekte heeft?
(Vorige keer was een half jaar of zo geleden)
Oke, dan ga ik de oude kooi van Bijoux (aka Heino) en Zoe klaar maken om naar buiten te kunnen. Dat zullen ze prachtig vinden. Kunnen ze zien waar ik de paardebloemen pluk.quote:Op maandag 15 juni 2015 10:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Chinchilla's hebben ook zonnelicht nodig om vitamine D te kunnen aanmaken. Het gaat om UV-B straling en die gaat niet door het raam (UV-A wel). Konijnen zijn ook schemerdierenItt tot de foto's hier op Fok, liggen de wilde konijnen niet pal in de zon te chillen. Zij komen bij zonsopgang en zonsondergang uit bosjes en eten lekkere gras op veldjes. Daarbij krijgen zij voldoende UV-B straling om genoeg vit. D aan te maken.
Je kan overwegen om je chins af en toe naar buiten te doen, maar het mag dus niet pal in de brandende zon (daar is een chinchilla niet op gebouwd). Maar even een half uurtje s ochtends vroeg of laat in de avond is wel gezond.
Vit D zit natuurlijk ook in hun voer als zij brokken/pellets krijgen. En zij kunnen vit D opslaan in hun lever, dus een tekort zou niet snel optreden, maar het kan wel.
Bedankt!quote:Op maandag 15 juni 2015 09:42 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk niet vreemd zijn als een hond van 16 artrose of spondylose heeft, dus het is wel verstandig om dat na te laten kijken door je dierenarts. Met de juiste pijnstilling/ medicatie kan de hond dan nog fijne oude dag hebben.
De dierenarts kan het vaststellen op basis van lichamelijk onderzoek en/of rontgenfoto's.
quote:Op maandag 15 juni 2015 10:27 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Oke, dan ga ik de oude kooi van Bijoux (aka Heino) en Zoe klaar maken om naar buiten te kunnen. Dat zullen ze prachtig vinden. Kunnen ze zien waar ik de paardebloemen pluk.
Als er geen aanwijzingen waren in het lichamelijk onderzoek voor artrose/pijn dan is er in principe geen aanleiding om rontgenfoto's te maken.quote:Op maandag 15 juni 2015 12:16 schreef Take2 het volgende:
[..]
Bedankt!
Lichamelijk onderzoek heeft hij pas geleden nog gehad bij de da, daarbij leek alles goed (hij was voor iets anders maar ze heeft hem gelijk even helemaal nagekeken vanwege zijn leeftijd), maar dan gaan we toch maar foto's laten maken, wil niet dat hij pijn heeft.
Hij is idd dement en stokdoof.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als er geen aanwijzingen waren in het lichamelijk onderzoek voor artrose/pijn dan is er in principe geen aanleiding om rontgenfoto's te maken.
Misschien is hij doof/blind aan het worden, ziet en hoort dus jullie niet aankomen en schrikt als jullie plots achter hem staan? Of het is een stukje dementie... Kan je een video maken van dit gedrag?
Er druipt alleen water uit haar neus, geen viezigheid.quote:Op maandag 15 juni 2015 10:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Niesziekte is waarschijnlijker, herpesvirus strikes back![]()
Als het poezenkind langdurig aan het niezen is en/of er komt vieze neusuitvloeiing uit 1 of beide neusgaten, is het verstandig om haar goed door je DA na te laten kijken, want bijv. grassprietjes in de neus zijn ook een zeer bekend euvel in de zomer.
Nee daar zal ik op letten. Gewoon lekker op het terras, geen volle zon op ze. Zodra ze wakker zijn kunnen ze hun zomer outfit aantrekken en van woning wisselen en hup naar buiten.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Maar dus niet in de volle zon zetten en niet te lang!
Nope. Heel soms, kan het macho gedrag de eerste 6 weken erger worden. Daarna gaan de balletjes kleiner worden en neemt testosteron af. Perfecte oplossing, zeker als je hem niet permanent wil laten castreren.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:31 schreef MeneerLogica het volgende:
Lieve DDA,
Wij gaan onze lieve bulldog laten castreren, dit omdat hij erg aan het puberen is met alle gevolgen van dien. Nu willen we een chip doen (chemische castratie) omdat hij daarna door de pubertijd heen is en het niet definitief heen.
Zijn er nog negatieve gevolgen/kunnen die er zijn van een chip?
En je dierenarts heeft goed haar nek en rug nagevoeld? Als het geen pijn is, dan is het misschien toch een stukje dementie. Maar het klinkt zo toch meer als pijn... Zij heeft geen moeite met het springen? Rennen? Gromt zij als je haar oppakt (het is een kleine hond neem ik aan?)quote:Op maandag 15 juni 2015 13:54 schreef Take2 het volgende:
[..]
Hij is idd dement en stokdoof.
Maar hij gromt als hij zich omdraait op z'n bed (terwijl wij op de bank zitten). Vandaar dat wij aan pijn dachten?
Klinkt toch als chronische niesziekte hoor. Maar even bij je da gaan is nooit verkeerd.quote:Op maandag 15 juni 2015 14:24 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Er druipt alleen water uit haar neus, geen viezigheid.
Ze moet soms wel heel vaak niezen, vijftien keer achter elkaar of zo.
Eén oog is snottig.
Ze maakt overigens geen zieke indruk, is gewoon kroelerig en gezellig, eetlust is ook oké.
Maar ik ga toch maar even bij onze dierenarts langs.
Kan het zijn dat Brits kortharen, met hun korte neusje, bevattelijker zijn voor dit soort aandoeningen?
quote:Op maandag 15 juni 2015 16:38 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Nee daar zal ik op letten. Gewoon lekker op het terras, geen volle zon op ze. Zodra ze wakker zijn kunnen ze hun zomer outfit aantrekken en van woning wisselen en hup naar buiten.
[ afbeelding ]
Kattenziekte is voor 3 jaar geregistreerd. Niesziekte moet wel elk jaar.quote:Op maandag 15 juni 2015 23:15 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Hoe zat t ook alweer met inenten van katten? Moet kattenziekte en niesziekte beide jaarlijks worden herhaald?
Oei, beterschap DiDa!quote:Op maandag 15 juni 2015 23:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik moet even weer wat minder proberen te computeren, want mijn nekspieren zijn overbelast van het typen ed.![]()
Ik blijf met mate op FOK aanwezig
Misschien moet je je eens een ergonomisch verantwoorde werkplek laten aanmetenquote:Op maandag 15 juni 2015 23:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik moet even weer wat minder proberen te computeren, want mijn nekspieren zijn overbelast van het typen ed.![]()
Ik blijf met mate op FOK aanwezig
HIj is interessant: 10 misverstanden over entenquote:Op maandag 15 juni 2015 23:15 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Hoe zat t ook alweer met inenten van katten? Moet kattenziekte en niesziekte beide jaarlijks worden herhaald?
quote:Op dinsdag 16 juni 2015 00:48 schreef Queller het volgende:
[..]
HIj is interessant: 10 misverstanden over enten
quote:Op dinsdag 16 juni 2015 00:47 schreef Queller het volgende:
Misschien moet je je eens een ergonomisch verantwoorde werkplek laten aanmeten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je leest en hoort zoveel kul dat je als leek ook niet meer weet wie je nou moet geloven. Door de bank genomen volg ik blind het advies van mijn dierenarts, ondanks dat ik weet dat zij wél een financieel belang hebben. Maar dat maakt me dan weer niet zoveel uit, want ze staan me 24/7 bij, zonder dat daar altijd een financiele vergoeding tegenover staat. Middelt lekker wegquote:Op dinsdag 16 juni 2015 09:52 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Heel goed stukje
![]()
En geschreven door de specialisten-kliniek, die zelf totaal geen financieel belang hebben in vaccinaties.
quote:Op dinsdag 16 juni 2015 09:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Thanx iedereenBummer... ik hing een jaar of wat geleden compleet niet meer kloppend aan mijn skelet en had werkelijk overal last van. Bij mij bleek het uiteindelijk zo simpel als een verlaagd bureau en een op maat gemaakte bureaustoel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Succes en sterkte met het vinden van jouw oplossing![]()
Ik ben dan wel geen dierenarts, maar als je dier zo duidelijk pijn heeft, dan is er toch maar 1 ding dat je kan doen: die pijn aanpakken? Misschien kan je voor een 2nd opinion gaan, rondvragen wat de mogelijkheden zijn wat betreft de narcose, of alvast pijnstilling gebruiken. Maar door laten lopen met pijn, puur zodat ze geen risico loopt, is toch ook geen leven?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:30 schreef Voszje het volgende:
Mijn oude Cavalier van 11,5 jaar heeft veel last van haar gebit. Ze begint nu ook veel te kwijlen en dit haal ik zoveel mogelijk weg, ze begint dan ook een beetje te piepen maar ze laat het nog redelijk toe. Mijn moeder mag bijvoorbeeld amper naar haar wijzen, dus ik ben al blij dat ik iets kan doen...
Maar, het breekt mijn hart. Ik vind het zo sneu dat ze pijn heeft en telkens met zo'n kwijlsliert rondloopt. De dierenarts heeft aangegeven dat een mogelijke narcose haar waarschijnlijk fataal zou worden, omdat ze ook een hartruisje heeft. Ik kan het me overigens niet zo goed voorstellen, aangezien ze vrolijk mee huppelt als ik haar uitlaat. Mijn vraag: Wat moet ik hier nu mee?
Of ze die pijn continu heeft, weet ik niet. Ze eet ook gewoon, eet ook een harder koekje bijvoorbeeld. Nee, het is inderdaad geen optie om haar continu met pijn te laten lopen en ik wil er ook wel echt iets aan laten doen. Maar, ze is altijd enorm onrustig, zeker bij de dierenarts. Natuurlijk wil ik wel weten of zo'n narcose ook echt noodzakelijk is of dat er ook iets met ontstekingsremmers gedaan kan worden, ik weet het niet. Ik wil gewoon het beste voor haar, zonder dat ze weer een hartverzakking moet krijgen van de stress van de dierenartsenbezoeken. Ze was de afgelopen dagen al van de rel omdat ze geknipt moest worden. Heeft ze allemaal nooit leuk gevonden.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 17:55 schreef Holyme het volgende:
[..]
Ik ben dan wel geen dierenarts, maar als je dier zo duidelijk pijn heeft, dan is er toch maar 1 ding dat je kan doen: die pijn aanpakken? Misschien kan je voor een 2nd opinion gaan, rondvragen wat de mogelijkheden zijn wat betreft de narcose, of alvast pijnstilling gebruiken. Maar door laten lopen met pijn, puur zodat ze geen risico loopt, is toch ook geen leven?
Ah ik begreep uit je post dat ze echt continue pijn had, vandaar mijn reactie. Ik hoop dat DDA je advies kan geven, en anders zou ik 'ns rondkijken bij dierenartsen. Ik merk zelf tenminste dat mijn dieren soms erg wisselend kunnen reageren op verschillende DAs, van vrij relaxed tot compleet gestrest waar niks mee te beginnen is. Het lijkt me duidelijk naar wie ik ga danquote:Op dinsdag 16 juni 2015 18:00 schreef Voszje het volgende:
[..]
Of ze die pijn continu heeft, weet ik niet. Ze eet ook gewoon, eet ook een harder koekje bijvoorbeeld. Nee, het is inderdaad geen optie om haar continu met pijn te laten lopen en ik wil er ook wel echt iets aan laten doen. Maar, ze is altijd enorm onrustig, zeker bij de dierenarts. Natuurlijk wil ik wel weten of zo'n narcose ook echt noodzakelijk is of dat er ook iets met ontstekingsremmers gedaan kan worden, ik weet het niet. Ik wil gewoon het beste voor haar, zonder dat ze weer een hartverzakking moet krijgen van de stress van de dierenartsenbezoeken. Ze was de afgelopen dagen al van de rel omdat ze geknipt moest worden. Heeft ze allemaal nooit leuk gevonden.
Ah nee, misschien had ik het niet helemaal goed verwoord dan.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 18:07 schreef Holyme het volgende:
[..]
Ah ik begreep uit je post dat ze echt continue pijn had, vandaar mijn reactie. Ik hoop dat DDA je advies kan geven, en anders zou ik 'ns rondkijken bij dierenartsen. Ik merk zelf tenminste dat mijn dieren soms erg wisselend kunnen reageren op verschillende DAs, van vrij relaxed tot compleet gestrest waar niks mee te beginnen is. Het lijkt me duidelijk naar wie ik ga danDus misschien is er ook voor jouw hondje wel iemand waar ze wat beter op reageert, en die echt heel erg de tijd voor haar kan nemen, of desnoods een huisbezoek kan doen? Los van een eventuele behandeling, heb je dan alvast 1 stap overwonnen
In ieder geval hoop ik dat je snel wat duidelijkheid krijgt, sterkte!
quote:Op dinsdag 16 juni 2015 10:28 schreef Queller het volgende:
Succes en sterkte met het vinden van jouw oplossing
Ten eerste, coole avatarquote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:30 schreef Voszje het volgende:
Mijn oude Cavalier van 11,5 jaar heeft veel last van haar gebit. Ze begint nu ook veel te kwijlen en dit haal ik zoveel mogelijk weg, ze begint dan ook een beetje te piepen maar ze laat het nog redelijk toe. Mijn moeder mag bijvoorbeeld amper naar haar wijzen, dus ik ben al blij dat ik iets kan doen...
Maar, het breekt mijn hart. Ik vind het zo sneu dat ze pijn heeft en telkens met zo'n kwijlsliert rondloopt. De dierenarts heeft aangegeven dat een mogelijke narcose haar waarschijnlijk fataal zou worden, omdat ze ook een hartruisje heeft. Ik kan het me overigens niet zo goed voorstellen, aangezien ze vrolijk mee huppelt als ik haar uitlaat. Mijn vraag: Wat moet ik hier nu mee?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overleg met je dierenarts over de mogelijkheden. Maar het beste is het toch om het gebit nu grondig aan te pakken. Met nadruk op grondig anders sta je over een half jaar alweer met hetzelfde probleem. Een cavalier kan ook wel 15-16 jaar oud worden. 5 jaar met rotte tanden rondlopen is niet fijn.
Mijn shih-tzu van 13 is verleden week geholpen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:30 schreef Voszje het volgende:
quote:Op dinsdag 16 juni 2015 20:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ten eerste, coole avatarQueen of Thorns
![]()
Ten tweede, 99% van de cavaliers hebben "een ruisje". Mitralis insufficientie (=lekkende hartklep) is gewoon in het ras ingefokt. Dus als zij allemaal op die reden niet onder narcose zouden kunnen zou het wel erg lastig zijn voor de dierenartsen![]()
Gebitsproblemen kan je het beste grondig aanpakken. Gezien de leeftijd en het ras heeft zij theoretisch gezien misschien iets meer narcose risico. Praktisch gezien is met een goede pre-onderzoek vooraf de narcose en met een goede narcose-protocol is dit risico minimaal. Onder pre-onderzoek bedoel ik een eventueel bloedonderzoek, dat raad ik eigenlijk altijd aan bij alle honden > 8 jaar voorgaand aan de narcose, en eventueel een echo hart om te kijken hoe erg die kleplekkage nou precies is en of het hart er moeite mee heeft. Een "ruisje" zegt alleen dat er iets mis is, niet hoe erg.
En onder grondig aanpakken bedoel ik: je kan er bijna geld inzetten dan een Cavalier van 11 met een of meer rotte tanden in zijn mond rondloopt. Dat zie je niet altijd aan de buitenkant. Eigenlijk moet je dierenarts eerst de rontgenfoto's maken om zo de inschatting van alle problemen in de mond te maken, zoals de tandarts het doet.Bazin, Lady OlennaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overleg met je dierenarts over de mogelijkheden. Maar het beste is het toch om het gebit nu grondig aan te pakken. Met nadruk op grondig anders sta je over een half jaar alweer met hetzelfde probleem. Een cavalier kan ook wel 15-16 jaar oud worden. 5 jaar met rotte tanden rondlopen is niet fijn.![]()
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga dit zeker even met mijn vader bespreken, aangezien we het er net nog over hadden. Mijn hond is een enorme stresskip, ze krabt ons zo ongeveer open als we met haar naar de dierenarts gaan.. Dus dat is ook nooit zo gunstig.
Overigens wil ik alles voor mijn hondje doen, geld spelt hier geen rol. Ze is echt mijn maatje.
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
Shih tzu's vind ik ook van die schatjes. Alles nu goed met je hondje?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 20:57 schreef shomila het volgende:
[..]
Mijn shih-tzu van 13 is verleden week geholpen.
Ze heeft ook een ruis op haar hart.
Ze kreeg een speciale narcose. Daar was ze wel wat wiebelig van de hele dag, maar voor de rest alles goed gegaan.
Bij haar moest alles eruit.
Nou ja, niet alle praktijken hebben natuurlijk dezelfde mogelijkheden. Er zijn helaas nog steeds praktijken die dieren geeneens intuberen tijdens operatie / gebitsbehandelingquote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:14 schreef Voszje het volgende:
[..]
Shih tzu's vind ik ook van die schatjes. Alles nu goed met je hondje?
Ik wist eigenlijk niet dat er ook speciale narcose's waren, aangezien de dierenarts de vorige keer zo stellig was over die narcose.
Sjonge...quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou ja, niet alle praktijken hebben natuurlijk dezelfde mogelijkheden. Er zijn helaas nog steeds praktijken die dieren geeneens intuberen tijdens operatie / gebitsbehandelingOm de zaken zoals hartbewaking, CO2 monitoring ed maar te zwijgen...
Ja hoor alles is goed met haar. Ik zie dat ze zich weer helemaal prettig voelt.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:14 schreef Voszje het volgende:
[..]
Shih tzu's vind ik ook van die schatjes. Alles nu goed met je hondje?
Ik wist eigenlijk niet dat er ook speciale narcose's waren, aangezien de dierenarts de vorige keer zo stellig was over die narcose.
Fijn!quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:43 schreef shomila het volgende:
[..]
Ja hoor alles is goed met haar. Ik zie dat ze zich weer helemaal prettig voelt.
L-Lysine is blijkbaar niet zo bekend bij andere dierenartsen, heb het bij een paar verschillende gevraagd, ze stonden me stuk voor stuk glazig aan te staren.quote:Op maandag 15 juni 2015 23:14 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Klinkt toch als chronische niesziekte hoor. Maar even bij je da gaan is nooit verkeerd.
Zoals ik het al verteld heb, is het herpesvirus de boosdoener. Het is te vergelijken met koortslip bij de mens. Het herpesvirus gaat in het lichaam in een soort winterslaapje en als de kat stress heeft of een andere ziekte oid: bam, dan wordt het "wakker" en dan heb je weer niezende kat. Ik zou preventief L-Lysine proberen.
Bel je DA gewoon even en vraag het nog eens. De meeste mensen vergeten de helft hoor.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:24 schreef Susi het volgende:
Goedemorgen DDA,
Mijn kat van iets ouder dan 1 jaar heeft al last van bloedend tandvlees. Nu tipte mijn DA mij om zijn tanden met een chloorhexidine-oplossing zijn gebit één keer per dag te reinigen, maar hij had ook nog een tip wat betreft geschikt voer. Nu weet ik niet meer wat hij zei.
Heb jij nog een tip?
quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:14 schreef Gwywen het volgende:
L-Lysine is blijkbaar niet zo bekend bij andere dierenartsen, heb het bij een paar verschillende gevraagd, ze stonden me stuk voor stuk glazig aan te staren.
Britjes hebben wat plattere neus, dus het is mogelijk dat daar wat sneller vergroeiingen ontstaan bij niesziekte en daardoor meer kans op chronische snotteritis.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:14 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb het idee dat zij (als raskat) wat kwetsbaarder is dan de andere twee (boerenhuistuinkeukenkatten),
P.S. Foto van Pluis om topic op te vrolijken?quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Nogmaals, het is geen geneesmiddel maar een voedingsmiddel. Je dierenartsen hebben het vast een zeker ergens gehoord op een nascholing maar nu het weer zalig vergeten.
[..]
Britjes hebben wat plattere neus, dus het is mogelijk dat daar wat sneller vergroeiingen ontstaan bij niesziekte en daardoor meer kans op chronische snotteritis.
Bel idd je dierenarts, hij bijt vast en zeker niet. En de assistente weet vast en zeker ook een of andere te vertellen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:24 schreef Susi het volgende:
Goedemorgen DDA,
Mijn kat van iets ouder dan 1 jaar heeft al last van bloedend tandvlees. Nu tipte mijn DA mij om zijn tanden met een chloorhexidine-oplossing zijn gebit één keer per dag te reinigen, maar hij had ook nog een tip wat betreft geschikt voer. Nu weet ik niet meer wat hij zei.
Heb jij nog een tip?
quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
P.S. Foto van Pluis om topic op te vrolijken?
Een klein beetje goed nieuws: dat had een van de onze ook. Knoop snel doorgehakt. Alle kiezen zijn getrokken en het was direct over; nooit meer last van gehad.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik hoop voor je en de poezel dat de problemen snel over gaan, want als zij/hij chronische gingivitis/stomatitis heeft, dan is het vrij lastig te behandelen helaas... (vaak moeten er kiezen getrokken worden, ontstekkingsremmende middelen enz enz)
lekker koppetjequote:Op donderdag 18 juni 2015 13:32 schreef Queller het volgende:
[..]
Een klein beetje goed nieuws: dat had een van de onze ook. Knoop snel doorgehakt. Alle kiezen zijn getrokken en het was direct over; nooit meer last van gehad.
[ link | afbeelding ]
Ik had me voorbereid op gewelde brokjes en geprakt voer, maar nog dezelfde dag zat ze smakelijk aan de droge brokken van de rest. Ik kreeg de gruwels van het idee, maar ze heeft werkelijk geen moment last gehad van het missen van 12 (zijn het er geloof ik) kiezen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:37 schreef computergirl het volgende:
lekker koppetje
maar wat/hoe eet ze dan?
quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:32 schreef Queller het volgende:
[..]
Een klein beetje goed nieuws: dat had een van de onze ook. Knoop snel doorgehakt. Alle kiezen zijn getrokken en het was direct over; nooit meer last van gehad.
[ link | afbeelding ]
En ook binnen een paar dagen keurig roze tandvlees. Het is inmiddels een jaar of 3 geleden en ze heeft nooit meer antibiotica of ontstekingsremmers nodig gehad.quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:42 schreef Isegrim het volgende:
Ze redden zich prima zonder tanden hoor. Zelfs brokjes gaat gewoon, al kreeg mijn vrijwel tandeloze exemplaar versvoer.
Eeehh, 14 tochquote:Op donderdag 18 juni 2015 13:50 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik had me voorbereid op gewelde brokjes en geprakt voer, maar nog dezelfde dag zat ze smakelijk aan de droge brokken van de rest. Ik kreeg de gruwels van het idee, maar ze heeft werkelijk geen moment last gehad van het missen van 12 (zijn het er geloof ik) kiezen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sowieso trouwens een goede educatieve website over veterinaire gebitsproblemen.
Een kat of een hond kan prima zonder kiezen op brokjes, blikvoer of KVV. Het eten van prooidieren wordt wel lastiger.
Je hebt gelijkquote:Op donderdag 18 juni 2015 13:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Eeehh, 14 tochEven rekenen... 10 premolaren en 4 molaren, 14 dus
Dank je wel voor de link! Prachtig dat het kan. Een van onze DA's heeft zich gespecialiseerd in gebitsdingen en die kan er heel gepassioneerd over vertellen. Breeee... ik voel met Senesta meequote:Hier is trouwens een goed stukje over hoe moeilijk het is om kiezen te trekken bij de poezels [spoiler]http://www.dierengebit.nl(...)n/kat-kiezen-trekken[/spoiler]
Sowieso trouwens een goede educatieve website over veterinaire gebitsproblemen.
Een kat of een hond kan prima zonder kiezen op brokjes, blikvoer of KVV. Het eten van prooidieren wordt wel lastiger.
Maar zo zien jullie hoe ingewikkeld is bij dieren is. Mensen hebben veel kortere kiezenwortels + inderdaad meestal meer ruimte, dus bij mensen worden veel vaker "gewone" extracties uitgevoerd terwijl bij dieren is het vaak in feite "kaak-chirurgie".quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:27 schreef Queller het volgende:
[..]
Je hebt gelijkVeul in elk geval
[..]
Dank je wel voor de link! Prachtig dat het kan. Een van onze DA's heeft zich gespecialiseerd in gebitsdingen en die kan er heel gepassioneerd over vertellen. Breeee... ik voel met Senesta mee
Ik krijg er nog steeds een beetje een eng gevoel van, maar het verhaal was (als ik het me goed herinner): tandvlees langs de kaak losgesneden en omgeklapt, zodat de kiezen makkelijker te verwijderen waren. Het is echt een vakquote:Op donderdag 18 juni 2015 14:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Maar zo zien jullie hoe ingewikkeld is bij dieren is. Mensen hebben veel kortere kiezenwortels + inderdaad meestal meer ruimte, dus bij mensen worden veel vaker "gewone" extracties uitgevoerd terwijl bij dieren is het vaak in feite "kaak-chirurgie".
Dat is dus chirurgische (open) extractie. Zo is er veel minder kans dat er nog restanten van wortels achterbleven. Worteltjes van poezenkiezen zijn nogal breekbaar.quote:Op donderdag 18 juni 2015 15:29 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik krijg er nog steeds een beetje een eng gevoel van, maar het verhaal was (als ik het me goed herinner): tandvlees langs de kaak losgesneden en omgeklapt, zodat de kiezen makkelijker te verwijderen waren.
Een dier krijgt natuurlijk wel goede pijnstilling tijdens zo'n ingreep en vaak ook daarna.quote:Het is echt een vak
Ik had net een week of wat ervoor een (één, 1) kies laten trekken en dat was best een hele klus geweest, dus ik had ernstige medelijden met Fanta en haar afscheid van 14 stuks. Ik ben een mietje, en / of Fanta is een bikkel
En nog iets met licht- of geluidsgolven voor een sneller herstel. Dat vond ik een beetje zweefteverig, maar vooruit; alles voor de haarbalquote:Op donderdag 18 juni 2015 15:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is dus chirurgische (open) extractie. Zo is er veel minder kans dat er nog restanten van wortels achterbleven. Worteltjes van poezenkiezen zijn nogal breekbaar.
[..]
Een dier krijgt natuurlijk wel goede pijnstilling tijdens zo'n ingreep en vaak ook daarna.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-06-2015 19:48:22 ]
quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:27 schreef Etsu het volgende:
Hey lieve arts.
Ik ben een lurker in F&F, want ik heb bij mijn ouders drie (eentje is nieuw, heb ik nog niet gezien) lieve, schattige poesjes rondhuppelen.Verder heb ik er niet veel over te melden in het forum zelf, maar nu moet ik toch echt een beroep op je doen.
Penisamputatie is niet gelijk aan de geslachtsverandering hequote:Eentje is al 9 jaar (bijna 10 jaar) oud. Hij kwam uit het asiel en het is eigenlijk mijn kroelkat sinds 2006. Op een gegeven moment kreeg hij nierstenen waardoor hij zijn urine niet kon lozen. Hij zat letterlijk en figuurlijk te kruipen van de pijn, toen hebben we hem weggebracht naar de dierenarts. Paar uur later en hij was dood geweest i.v.m. urinevergiftiging (zoiets). Toen hebben ze hem maar een vrouwtje van gemaakt, door z'n banaan weg te snijden want dan zou de urinebuis wat breder zijn waardoor hij de nierstenen kon uitplassen. Of laten inslapen.
Zo gezegd, zo gedaan: hij werd een vrouwtje.
quote:Hij/zij gelukkig, wij gelukkig.
Nu, paar jaar later. De kat gaat vaak 5/6x per uur naar de kattenbak. Soms loost die wel urine, soms niet. Wat kan dit betekenen? Waarom doet hij dat?Verder functioneert hij normaal. Huppelend, slapend, kroelend, miauwend. Maar dat 5/6x per uur vind ik een beetje veel. Ik maak me best een beetje zorgen. Help?
Mocht iemand foto's willen:Hele schattige katSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Het is toch verstandig om op zijn minst urineonderzoek te laten uitvoeren. Vraag je dierenarts dus om een urine-opvangkit (Katkor korrels en een urinepotje) en lever het zo ver mogelijk bij je dierenarts af voor het onderzoek. Of toch direct een afspraak maken met je dierenarts, maar dan is het meenemen van verse urine ook erg handig.
Je kat kan namelijk weer blaasontsteking hebben, met al dan niet blaasgruis. Wat je noem nierstenen waren zeer waarschijnlijk blaasstenen. Nierstenen komen bij kat wel eens voor maar eigenlijk vaker toch secondair aan blaasonsteking en/of nierontsteking (alles kan hoor). Maar blaasstenen komen zeer vaak voor, met name bij iets te dikke ex-katers. Struviet komt het meest voor, maar de laatste jaren zien wij ook veel calcium oxalaat. Dat zijn dus 2 totaal andere soort blaasstenen/ blaasgruis die verschillende soort aanpak eisen. Daarom is het onderzoek van urine erg belangrijk!
Zijn penis is geamputeerd om makkelijker kleine steentjes te kunnen uitplassen. Plasbuis bij katers is namelijk erg nauw waardoor de steentjes er heel makkelijk vastlopen en de kat zijn urine niet meer kwijt kan. Als je niet kan plassen, dan gaat het lichaam zichzelf vergiftigen. Dat heb je dus al een keer meegemaakt.
Het is nog steeds super belangrijk om op te letten of hij KAN plassen. Want hij heeft misschien geen penis meer, maar de eventuele steentjes kunnen alsnog in de rest van zijn plasbuis (dat binnen zijn lijf zit) vastlopen.
Ik weet niet of hij nog steeds speciaal "blaas"dieet krijgt? Maar zelfs als dat het geval is, het kan dus zijn dat hij nu helemaal anders soort stenen heeft en mogelijk ook ander soort dieet. Daarom is het verstandig om urine onderzoek te laten doen (dat kan ik niet vaak genoeg zeggen)
Wat super belangrijk is bij alle urine/blaas klachten: drinken, drinken en nogmaals drinken. De blaas moet namelijk goed gespoeld worden, anders blijft daar telkens smurrie over wat gaat uitkristalliseren en steentjes vormen. Helaas houden katten niet zo heel erg van drinken. Daarom is het belangrijk om het drinken kunstmatig te stimuleren:
- Zet overal drinkbakken met vers water neer. Een kat is echt te lui om te lopen, dus als hij helemaal naar beneden moet om te drinken terwijl hij lekker op zolder ligt te chillen, dan gaat hij dat echt niet doen.
- Koop een drinkfontein. Katten zijn mysterieuze wezen, die worden aangetrokken tot drinkfonteinen en gaat meestal duidelijk meer van drinken.
- Trakteer je kat op een "waterijsje". Kook wat kip of vis en vriest dat in als ijsblokjes = lekker, gezond en je kat krijgt meer water binnen
- Stap over wat droog voer naar natvoer. Droogvoer bevat 10% water, natvoer 80%! En nee, zij worden niet dik van natvoer, juist andersom omdat zij grotere volumes moeten opeten en natvoer 4x minder calorien bevat als droogvoer (want 80% water)
Verder is het verstandig om het poezenkind zo slank mogelijk te houden. Overgewicht leidt helaas tot blaasproblemen, en ook andere nare dingen zoals suikerziekte, gewrichtsproblemen enz enz.
Beterschap!
Thanks.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
Penisamputatie is niet gelijk aan de geslachtsverandering he
[..]
Hele schattige kat![]()
Ik ben eigenlijk te weinig thuis om te oordelen hoe hij met zijn blaas omgaat. Ik weet toevallig sinds vanavond dat hij 5/6x per uur naar de wc gaat, toen riepen de vragen bij me op. Ik heb zojuist gevraagd of het niet verstandig is om een urineonderzoek te laten doen (ivm zn verleden), dus ik wacht nog op het antwoord af.quote:Het is toch verstandig om op zijn minst urineonderzoek te laten uitvoeren. Vraag je dierenarts dus om een urine-opvangkit (Katkor korrels en een urinepotje) en lever het zo ver mogelijk bij je dierenarts af voor het onderzoek. Of toch direct een afspraak maken met je dierenarts, maar dan is het meenemen van verse urine ook erg handig.
Je kat kan namelijk weer blaasontsteking hebben, met al dan niet blaasgruis. Wat je noem nierstenen waren zeer waarschijnlijk blaasstenen. Nierstenen komen bij kat wel eens voor maar eigenlijk vaker toch secondair aan blaasonsteking en/of nierontsteking (alles kan hoor). Maar blaasstenen komen zeer vaak voor, met name bij iets te dikke ex-katers. Struviet komt het meest voor, maar de laatste jaren zien wij ook veel calcium oxalaat. Dat zijn dus 2 totaal andere soort blaasstenen/ blaasgruis die verschillende soort aanpak eisen. Daarom is het onderzoek van urine erg belangrijk!
Zijn penis is geamputeerd om makkelijker kleine steentjes te kunnen uitplassen. Plasbuis bij katers is namelijk erg nauw waardoor de steentjes er heel makkelijk vastlopen en de kat zijn urine niet meer kwijt kan. Als je niet kan plassen, dan gaat het lichaam zichzelf vergiftigen. Dat heb je dus al een keer meegemaakt.
Het is nog steeds super belangrijk om op te letten of hij KAN plassen. Want hij heeft misschien geen penis meer, maar de eventuele steentjes kunnen alsnog in de rest van zijn plasbuis (dat binnen zijn lijf zit) vastlopen.
Ik weet niet of hij nog steeds speciaal "blaas"dieet krijgt? Maar zelfs als dat het geval is, het kan dus zijn dat hij nu helemaal anders soort stenen heeft en mogelijk ook ander soort dieet. Daarom is het verstandig om urine onderzoek te laten doen (dat kan ik niet vaak genoeg zeggen)
Hij leeft in een appartement/penthouse, dus alles op 1 verdieping. Eten/drinken bakjes staan in het midden van alles wat te bereiken is (voor een kat) (in de hal).quote:Wat super belangrijk is bij alle urine/blaas klachten: drinken, drinken en nogmaals drinken. De blaas moet namelijk goed gespoeld worden, anders blijft daar telkens smurrie over wat gaat uitkristalliseren en steentjes vormen. Helaas houden katten niet zo heel erg van drinken. Daarom is het belangrijk om het drinken kunstmatig te stimuleren:
- Zet overal drinkbakken met vers water neer. Een kat is echt te lui om te lopen, dus als hij helemaal naar beneden moet om te drinken terwijl hij lekker op zolder ligt te chillen, dan gaat hij dat echt niet doen.
Deze dus echt niet.quote:- Koop een drinkfontein. Katten zijn mysterieuze wezen, die worden aangetrokken tot drinkfonteinen en gaat meestal duidelijk meer van drinken.
Wellicht vergeten te zeggen, maar niet onbelangrijk: de kat komt van het asiel vandaan. Ze hebben hem opgevangen uit een huis waarvan de eigenaar was overleden/spoorloos was, en leefde met andere 15 katten. Ze kregen toentertijd frikandellen etc. gevoerd (gaan we vanuit, want de kat wordt helemaal hyperactief/gaat miauwen als hij frikandellen/frituur ruikt). Als gevolg daarvan is zijn maag zo gevoelig dat hij van de kattenbrokjes al moet kotsen. Hij houdt het gewoon niet binnen, waardoor we om de dag wel zijn spuug moeten opruimen.quote:- Trakteer je kat op een "waterijsje". Kook wat kip of vis en vriest dat in als ijsblokjes = lekker, gezond en je kat krijgt meer water binnen
- Stap over wat droog voer naar natvoer. Droogvoer bevat 10% water, natvoer 80%! En nee, zij worden niet dik van natvoer, juist andersom omdat zij grotere volumes moeten opeten en natvoer 4x minder calorien bevat als droogvoer (want 80% water)
Verder is het verstandig om het poezenkind zo slank mogelijk te houden. Overgewicht leidt helaas tot blaasproblemen, en ook andere nare dingen zoals suikerziekte, gewrichtsproblemen enz enz.
Beterschap!
quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:32 schreef Etsu het volgende:
Ik heb zojuist gevraagd of het niet verstandig is om een urineonderzoek te laten doen (ivm zn verleden), dus ik wacht nog op het antwoord af.
quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:44 schreef seasushi het volgende:
Hmm ik lees hier van alles over tanden.
is het mogelijk dat een stafford de onder snijtandjes van een chihuahua er uit bijt?
verder geen lip of halve bek ofzo, alleen maar de tandjes? ik liep met mijn hond langs de schutting van de buren toen de chihuahua daar uit de deur kwam en zich op de schutting stortte waarop mijn hond dat ook even deed. 1 seconde later rende het kleine beestje jankend weg.
bloedend bekkie. Buuf naar de dierenarts geweest. 4 snijtandjes verdwenen.. Heel naar natuurlijk allemaal. zeker ook omdat: stafford/chihuahua, maar ik vind t nogal een preciesie beet zo tussen de planken van de schutting door.
Ik heb netjes de dierenartskosten betaald, en een klein zachtvlees fruitmandje bezorgd bij de patient, maar ik twijfel wel in hoeverre dit nou mogelijk was.
Als ze gebeten heeft, moet de chi met haar kop door de 4 cm brede spleet in de schutting zijn gekomen. maar het ging allemaal zo snel dat ik dat niet kon zien. Maar idd blij dat ze nog leeft.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:52 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Was dat het een beet van je Staff of een kopstoot? Gelukkig leeft de chi nog
Mijn oude chinese naakthond is toen hij vier was en ik hem net had ook onder een schutting door gebeten door een staff. Mijn hond rook aan de schutting, de staff zat in zijn tuin en pakte die van mij precies eronderdoor, hij had vier gaten in zijn bek en was ook zijn snijtanden kwijt. Chihuahua's en chineesjes hebben doorgaans niet de stevigste tandjes, dus het kan zeker wel. Maar die van mij had dus wel vier gaten in zijn snuit, de tanden waren echt van buiten af eruit gebeten zeg maar. Mijn hond liet zich gelukkig als een vaatdoek vallen toen ie tussen de kaken zat, als ie zich schrap gezet had de staf getrokken en dan was de schade veel groter geweest. Nu had hij een snee in zijn kop van de schutting en vier gaten en missende tanden maar verder was ie ok gelukkig.quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:30 schreef seasushi het volgende:
[..]
Als ze gebeten heeft, moet de chi met haar kop door de 4 cm brede spleet in de schutting zijn gekomen. maar het ging allemaal zo snel dat ik dat niet kon zien. Maar idd blij dat ze nog leeft.
Ik dacht zelf dat ze de tandjes door de knal tegen de schutting heeft verloren, maar dat is dus blijkbaar vrij lastig. Er zijn geen rontgenfoto s gemaakt. Ik heb de DA assistente de volgende dag even gesproken en die was heel kort. "in het dossier staat dat chi gebeten is". Eigenlijk zou je denken dat als ze de chi te pakken had gehad, ze deze dan door de schutting zou hebben getrokken.
Bah, ook zo een naar verhaal.quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:35 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Mijn oude chinese naakthond is toen hij vier was en ik hem net had ook onder een schutting door gebeten door een staff. Mijn hond rook aan de schutting, de staff zat in zijn tuin en pakte die van mij precies eronderdoor, hij had vier gaten in zijn bek en was ook zijn snijtanden kwijt. Chihuahua's en chineesjes hebben doorgaans niet de stevigste tandjes, dus het kan zeker wel. Maar die van mij had dus wel vier gaten in zijn snuit, de tanden waren echt van buiten af eruit gebeten zeg maar. Mijn hond liet zich gelukkig als een vaatdoek vallen toen ie tussen de kaken zat, als ie zich schrap gezet had de staf getrokken en dan was de schade veel groter geweest. Nu had hij een snee in zijn kop van de schutting en vier gaten en missende tanden maar verder was ie ok gelukkig.
Nou, bij een gemiddelde chi dus niet zo heel moeilijk. Zij hebben toch best wel vaak gebitsproblemen, dus tandjes uit het bekje slaan kan wel.quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:30 schreef seasushi het volgende:
[..]
Als ze gebeten heeft, moet de chi met haar kop door de 4 cm brede spleet in de schutting zijn gekomen. maar het ging allemaal zo snel dat ik dat niet kon zien. Maar idd blij dat ze nog leeft.
Ik dacht zelf dat ze de tandjes door de knal tegen de schutting heeft verloren, maar dat is dus blijkbaar vrij lastig.
Als een staff een chi pakt, dan zou zij niet alleen maar 4 tandjes missenquote:Er zijn geen rontgenfoto s gemaakt. Ik heb de DA assistente de volgende dag even gesproken en die was heel kort. "in het dossier staat dat chi gebeten is". Eigenlijk zou je denken dat als ze de chi te pakken had gehad, ze deze dan door de schutting zou hebben getrokken.
quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:35 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Mijn oude chinese naakthond is toen hij vier was en ik hem net had ook onder een schutting door gebeten door een staff. Mijn hond rook aan de schutting, de staff zat in zijn tuin en pakte die van mij precies eronderdoor, hij had vier gaten in zijn bek en was ook zijn snijtanden kwijt. Chihuahua's en chineesjes hebben doorgaans niet de stevigste tandjes, dus het kan zeker wel. Maar die van mij had dus wel vier gaten in zijn snuit, de tanden waren echt van buiten af eruit gebeten zeg maar. Mijn hond liet zich gelukkig als een vaatdoek vallen toen ie tussen de kaken zat, als ie zich schrap gezet had de staf getrokken en dan was de schade veel groter geweest. Nu had hij een snee in zijn kop van de schutting en vier gaten en missende tanden maar verder was ie ok gelukkig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb morgen een drukke werkdag en ben weekend veel weg, dus ik neem even een computer-vrije pauze tot maandag.![]()
Ik heb niet veel geluk, chihuahua doodgebeten door een bordeauxdog, de oude chinees gebeten door een staff, de honden zijn ook al eens aangevallen door een uitgebroken Am. bullquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
Oi, dankjewel voor je antwoorden. Ik heb inderdaad ook gebeld, hij gaf hetzelfde RC-advies.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Bel idd je dierenarts, hij bijt vast en zeker niet. En de assistente weet vast en zeker ook een of andere te vertellen.
Gezien de leeftijd, grote kans dat je poezel stomatitis/gingivitis heeft (dure naam voor ontsteking van mond/tandvlees dat dus vaak bij jongere katten voorkomt). Dat is een lastig problempjeIs de poezel getest op FIV/FeLV? Heeft de kat recent niesziekte gehad? (of komt hij uit een asiel en had hij daar niesziekte gehad?)
Hou rekening mee dat zijn tandvlees enorm gevoelig is, dus ik vraag me af of de poezel makkelijk zijn tanden laat poetsen... De dierenarts had niks over de eventuele pijnstilling?
Qua brokjes kan je speciale "dental" voer proberen, zoals Royal Canin dental of Hills t/d of een ander merk. Dat zorgt voor de mechanische reiniging van het gebit en helpt dus verdere (bacteriele) ontsteking te voorkomen.
Ik hoop voor je en de poezel dat de problemen snel over gaan, want als zij/hij chronische gingivitis/stomatitis heeft, dan is het vrij lastig te behandelen helaas... (vaak moeten er kiezen getrokken worden, ontstekkingsremmende middelen enz enz)
Het is lastig foto's maken omdat hij nogal beweeglijk is haha. Ik heb hem nu iets langer dan een jaar. Hij zit alleen. Ik heb nog een hond en 2 katten maar die kunnen niet bij hem komen.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe lang heb je Kiko al? Zit hij alleen? Heb je nog andere dieren? (poes? cavia?)
Foto's van de huid/schilfers?
quote:Op donderdag 18 juni 2015 23:16 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik heb niet veel geluk, chihuahua doodgebeten door een bordeauxdog, de oude chinees gebeten door een staff, de honden zijn ook al eens aangevallen door een uitgebroken Am. bull![]()
Ik wil nog steeds een fijne klapkaak voor erbij. Sociale kleine hondjes, je hebt er geen klap aan![]()
Beterschap
Urk is chillSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op vrijdag 19 juni 2015 20:27 schreef Susi het volgende:
[..]
Oi, dankjewel voor je antwoorden. Ik heb inderdaad ook gebeld, hij gaf hetzelfde RC-advies.
Ik ga volgende week beginnen met het tandenpoetsen van mijn kat, de DA heeft keurig voorgedaan hoe je 'm kan laten sensibiliseren. Hij is erg jong nog inderdaad, dus ik had niet gedacht hier al zo snel last van te krijgen. Verder lijkt hij nooit ergens last van te hebben: hij komt van een nestje van mijn ouders af en ik heb 'm nog nooit horen niezen.
Als het alleen de schilfers zijn, dan kan je afwachten. Als de huid rood wordt, of hij wordt kaal, dan moet je toch naar de dierenarts. Van een kat kunnen zijn theoretisch gezien een schimmelinfectie oplopen. Katten kunnen zogenaamde drager zijn, dus zelf niet ziek van worden. Met name Perzen zijn er berucht van. Maar alleen maar schilfers klinkt ook niet gelijk als ernstige schimmelinfectie.quote:Op zondag 21 juni 2015 21:21 schreef fantafuckingtastic het volgende:
[..]
Het is lastig foto's maken omdat hij nogal beweeglijk is haha. Ik heb hem nu iets langer dan een jaar. Hij zit alleen. Ik heb nog een hond en 2 katten maar die kunnen niet bij hem komen.
Katten en hond hebben geen schilfers. Het ziet er echt uit als schilfers, wit ook. Hij heeft verder een gewoon normaal roze/grijs huidje en geen roodheid of kale plekken. Ik merk ook niet dat hij veel krabt.
Mannengriep komt bij de huisdieren gelukkig niet zo vaak voorquote:Op maandag 22 juni 2015 07:51 schreef Gaoxing het volgende:
Goedemorgen DiDa, ik heb je hulp nodig: zoals je weet verhuizen we eerdaags naar Nederland met onze twee poezen. Nu is mijn snowshoe'tje gisteren ziek geworden. Ze is misselijk, lusteloos, geeft over en eet ook haar favoriete ham niet. Overgeefsel is grotendeels waterig, geen duidelijk eten erin, en vanmorgen een paar kleine schuimige toefjes. Dit alles is gisteravond, nu zo'n 14 uur geleden, begonnen. Of ze drinkt kan ik niet checken. Ze is wel alert, maar blijft op 1 plekje op mijn bed zitten en beweegt nauwelijks.
'Toevallig' zijn gisteren ook de pakkers voor het eerst geweest, en is het dus allemaal spannend. Ze zit boven in mijn slaapkamer met 'r maatje en alles wat ze nodig zou kunnen hebben, maar dat is dus al vreemd, vreemde geluiden en 's avonds als ze eruit mag vreemde geuren, etc... Ik vermoed dat dat de reden van de misselijkheid is. We weten dat ze erg gevoelig is, en het begrip man-flu is haar niet onbekend: als ze een keer overgeeft is ze meteen 24 uur slap en zielig.
Ik zit natuurlijk in spagaat: ik kan hier het huis niet uit tot een uur of 5, en mijn man is nog niet in 't land. Kan ik het tot morgenochtend aankijken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Dat zielig zijn komt waarschijnlijk van stress, maar het braken is toch vreemd. Hoe is de ontlasting?
Poezenkind moet elke dag eten en drinken. En niet te vaak/veel braken, anders raakt zij uitgedroogd. Als je een beetje kip voor haar kookt, zou zij dat misschien wel opeten? Ham is niet lichtverteerbaar, gekookte kip wel.
Als zij vandaag niet eet en blijft braken, dan moet je toch proberen om vandaag naar een dierenarts te gaan.
Je verkijkt je op de staat van mijn huisquote:
Ok. Ontlasting weet ik overigens helaas niet: jongste zoon heeft vanmorgen de kattebak verschoont voor ik dat kon verhinderen (nee, dat gaat niet altijd zoquote:Als zij vandaag niet eet en blijft braken, dan moet je toch proberen om vandaag naar een dierenarts te gaan.
Oh jee, poezel ziet idd erg zielig uitquote:Op maandag 22 juni 2015 11:04 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Je verkijkt je op de staat van mijn huisHet is plastic-bordjes-en-bekers-tijd. Geen pannen meer, en we eten wat ik dit weekend gekookt heb.
Nee, magnetronnen kan nog wel, maar ze is ont-zet-tend kieskeurig. Die ham was, denk ik, m'n beste kans. Ik zal het straks even proberen met de jus van het natvoer, en anders idd kip zodra de pakkers weg zijn.
[..]
Ok. Ontlasting weet ik overigens helaas niet: jongste zoon heeft vanmorgen de kattebak verschoont voor ik dat kon verhinderen (nee, dat gaat niet altijd zo). Als het diarree was geweest had ik het wel gehoord, ik vraag me eerder af óf er ontlasting van haar was.
En omdat ik weet dat je dol bent op illustraties:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Mijn dochter vergelijkt ze regelmatig met haar en haar broer, en dat klopt inderdaad: normaal vechten ze elkaar het huis uit, maar als er iets is....
quote:Op maandag 22 juni 2015 12:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh jee, poezel ziet idd erg zielig uitDit lijkt mij toch geen man-flu
![]()
Temperatuur opmeten? Of is de thermometer ook al ingepakt?
Wanneer gaan jullie vliegen? Mag je haar in het vliegtuig in een bench op schoot houden?
Succes met het verhuizen!
Dat temperaturen vond ze geen succesquote:Op maandag 22 juni 2015 12:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh jee, poezel ziet idd erg zielig uitDit lijkt mij toch geen man-flu
![]()
Temperatuur opmeten? Of is de thermometer ook al ingepakt?
Wanneer gaan jullie vliegen? Mag je haar in het vliegtuig in een bench op schoot houden?
Succes met het verhuizen!
Ik wil je nogmaals heel hartelijk bedanken voor je antwoord.quote:
38,3 is prima!quote:Op maandag 22 juni 2015 14:13 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
[..]
Dat temperaturen vond ze geen succes. Maatje ook niet, die kwam een lel geven... geen idee of dat voor poes of voor mij bedoeld was
. Maar het werd 38.3, dat is prima, toch?
Ze doet stukken beter aan. Wil ook iedere keer als ik langs kom wel een beetje drinken, mits aangeboden, en blijft nog in haar mandje, maar beweegt stukken meer. Ze heeft niet meer gebraakt. Het gevecht bij het temperaturen was ook behoorlijk krachtig.
En nee, ze vliegt als unaccompanied luggage. Aan de ene kant heb ik ze natuurlijk het liefst de hele tijd bij me, maar eigenlijk is het mijn ervaring dat het zo voor de katten het rustigst is: ze zitten in hun eigen ruimte, en er komt tenminste niet de hele tijd iemand langs. We vliegen vrijdagnacht.
Het blijft hoe dan ook naarMaar in de overweging 'wat is beter voor de kat' en 'is het niet egoïstisch om katten te nemen als je weet dat ze hier doorheen moeten' is het alternatief gewoon ook niet goed. Ik zie dagelijks noodklokken geluid worden vanwege de enorme influx in zwerfdieren op het moment. Gedeeltelijk omdat het voorjaar net voorbij is, zeg maar. En ook doordat andere expats dieren achterlaten (nou vraag ik je.... een golden retriever van rond de twee..... die laat je toch niet achter?
). Shelters zitten tot over de rand toe vol en proberen maar zoveel mogelijk te TNRren (trap, neuter, release), maar als de regering ze te pakken krijgt is het euthanasie. Die van ons zitten tenminste koel en tamelijk riant en er wordt verschrikkelijk veel van ze gehouden.
Om de stress te verminderen hadden we trouwens afgesproken dat de katten, kinderen en ik naar NL zouden vliegen en mijn man de verhuizing hier zou doen, maar dat kon de *((^&^&%$%^ verhuizer niet bolwerkenWe doen dus nu 2 dagen, mijn man komt woensdag, wij vertrekken vrijdag, en dan doet hij nog een keer 3 dagen.
Doorsturen naar de poli Urologie in Utrecht? Wat krijgt hij nu qua medicatie?quote:Op maandag 22 juni 2015 15:36 schreef Smikkelbeer het volgende:
Hoi DDA,
Deze keer een vraag voor een vriendin van mij.
Haar tienjarige kater Gijs heeft al meerdere keren verstopt gezeten, blaasgruis, etc. Nu is anderhalve week geleden zijn penis geamputeerd dus dat probleem zou verleden tijd moeten zijn.
Afgelopen donderdag is hij thuisgekomen en heeft vanaf dat moment weinig gegeten en gedronken. Mijn vriendin heeft dagelijks contact gehad met de dierenarts m.b.t. de gezondheid van Gijs. Helaas heeft zij hem gisteravond weer naar de dierenarts moeten brengen omdat hij begon te kwijlen en zijn ontlasting liet lopen. Ze dachten aan acuut nierfalen en Gijs is weer opgenomen.
Vanochtend belde de dierenarts mijn vriendin met de mededeling dat Gijs zijn blaas verlamd is en dat ze het nog een paar dagen willen aankijken met een katheter (hij blijft in opname die tijd), maar als dat niet helpt, ze geen andere uitweg zien dan Gijs te laten inslapen.
Mag ik vragen hoe jij hier tegenaan kijkt? Weet jij misschien nog andere behandelmogelijkheden voor Gijs?
Lastig... Feliway kan je inderdaad proberen, of Anti-stress druppels (valeriaan). Eventueel samen met Gijs laten opnemen, maar dat is misschien erg stressvol voor Minous (en Gijs zit met een lopende urinekatheter, een kat erbij is voor hem ook niet fijn...)quote:Minous (Gijs zijn zusje, de andere kat van mijn vriendin) is helemaal van slag en mist haar maatje overduidelijk. Heel zielig om te zien hoe ze naar hem op zoek is... Ik heb hiervoor Feliway aangeraden, in de hoop dat Minous dan wat rustiger wordt. Weet jij verder nog middeltjes om haar rustiger te krijgen?
Alvast bedankt weer voor je antwoord...
quote:Op maandag 22 juni 2015 18:45 schreef Voszje het volgende:
[..]
Ik wil je nogmaals heel hartelijk bedanken voor je antwoord.![]()
Even een update: Vandaag ben ik met mijn hondje naar de dierenarts geweest. De dierenarts heeft aangegeven dat er inderdaad gewoon een grote kans is dat het allemaal goed gaat met de narcose. Hij moet haar sowieso onder narcose brengen, aangezien hij niet in haar bek mocht kijken. Hij gaat dan bekijken wat precies het probleem is. Zijn het rottende tandjes, dan wordt er iets aan gedaan. Mocht het iets anders zijn, dan is aan ons de beslissing wat we ermee willen... Ik hoop natuurlijk op het beste. Woensdag is het zover.
Als de katten goed met elkaar kunnen en kleine ruimte gewend zijn (50 m2 is ook niet erg groot), dan zou het waarschijnlijk ok zijn. De katten denken ook niet horizontaal maar verticaal. Als je voor hun klimmogelijkheden creëer, boven op de kasten ed, dan hebben zij plots veel meer ruimte. Zij moeten ook even weg van elkaar kunnen / vluchtmogelijkheden hebben, zelfs als zij de beste vriendjes zijn.quote:Op maandag 22 juni 2015 21:41 schreef NEKONEKOCHAN het volgende:
Misschien een gekke vraag, maar hoeveel ruimte hebben katten eigenlijk nodig? Ik heb er 2 die nu ongeveer 50 m2 ter beschikking hebben (woonkamer, slaapkamer, keuken en hal. Als er een raam open staat doe ik de slaapkamer soms dicht), maar ik heb een woning aangeboden gekregen die beduidend kleiner is (woonkamer is 16 m2 en slaapkamer 12 m2, totaal weet ik nog niet) en ben dus bang dat dat te klein is. Mijn katten hebben al in verschillende ruimtes gewoond, eerst een van ongeveer 45 m2, daarna een eengezinswoning (waar een van de katten ook buiten kwam) en nu helaas weer iets kleiner, weet dus niet of ik ze er een plezier mee doe om nog kleiner te gaan. Er is wel een balkon aanwezig, maar die is volgens mij ook best klein...
Ik heb 'r vanmorgen vroeg bij de dierenarts achtergelaten. Hopelijk alleen maar wat uitgedroogd en wat harde ontlasting in de darmen, maar dat laatste is dus de vraag. Ze maken zo foto's en evt een echo, en dan weten we meer....quote:Op maandag 22 juni 2015 23:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Jullie zorgen goed voor je diertjes! Het komt vast en zeker goed met de poezel en met de verhuizing!
Even een tip waar je vriendin hopelijk geen gebruik van hoeft te maken... Mocht Gijs dit niet overleven, neem hem dan nog wel even mee naar huis zodat Minous afscheid kan nemen. Sommige katten doen dit heel uitgebreid, andere niet, maar die mogelijkheid geven is imo altijd een goed idee.quote:Op maandag 22 juni 2015 15:36 schreef Smikkelbeer het volgende:
Hoi DDA,
Deze keer een vraag voor een vriendin van mij.
Haar tienjarige kater Gijs heeft al meerdere keren verstopt gezeten, blaasgruis, etc. Nu is anderhalve week geleden zijn penis geamputeerd dus dat probleem zou verleden tijd moeten zijn.
Afgelopen donderdag is hij thuisgekomen en heeft vanaf dat moment weinig gegeten en gedronken. Mijn vriendin heeft dagelijks contact gehad met de dierenarts m.b.t. de gezondheid van Gijs. Helaas heeft zij hem gisteravond weer naar de dierenarts moeten brengen omdat hij begon te kwijlen en zijn ontlasting liet lopen. Ze dachten aan acuut nierfalen en Gijs is weer opgenomen.
Vanochtend belde de dierenarts mijn vriendin met de mededeling dat Gijs zijn blaas verlamd is en dat ze het nog een paar dagen willen aankijken met een katheter (hij blijft in opname die tijd), maar als dat niet helpt, ze geen andere uitweg zien dan Gijs te laten inslapen.
Mag ik vragen hoe jij hier tegenaan kijkt? Weet jij misschien nog andere behandelmogelijkheden voor Gijs?
Minous (Gijs zijn zusje, de andere kat van mijn vriendin) is helemaal van slag en mist haar maatje overduidelijk. Heel zielig om te zien hoe ze naar hem op zoek is... Ik heb hiervoor Feliway aangeraden, in de hoop dat Minous dan wat rustiger wordt. Weet jij verder nog middeltjes om haar rustiger te krijgen?
Alvast bedankt weer voor je antwoord...
Alvast sterkte, dat zal wel spannend zijn!quote:Op maandag 22 juni 2015 18:45 schreef Voszje het volgende:
[..]
Ik wil je nogmaals heel hartelijk bedanken voor je antwoord.![]()
Even een update: Vandaag ben ik met mijn hondje naar de dierenarts geweest. De dierenarts heeft aangegeven dat er inderdaad gewoon een grote kans is dat het allemaal goed gaat met de narcose. Hij moet haar sowieso onder narcose brengen, aangezien hij niet in haar bek mocht kijken. Hij gaat dan bekijken wat precies het probleem is. Zijn het rottende tandjes, dan wordt er iets aan gedaan. Mocht het iets anders zijn, dan is aan ons de beslissing wat we ermee willen... Ik hoop natuurlijk op het beste. Woensdag is het zover.
En een updateje: op de foto geen duidelijk zichtbaar 'ding' gevonden, maar er is wel een plekje wat ze niet goed kunnen zien, en daar doet het haar ook pijn. Ze krijgt nu vocht en medicijnen, en dan hopen ze dat ze beter blijft gaan en het plekje morgen weg is. Ze blijft in elk geval even ter observatie tot morgenochtend. 'r Maatje vindt het maar raar....quote:Op dinsdag 23 juni 2015 06:35 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik heb 'r vanmorgen vroeg bij de dierenarts achtergelaten. Hopelijk alleen maar wat uitgedroogd en wat harde ontlasting in de darmen, maar dat laatste is dus de vraag. Ze maken zo foto's en evt een echo, en dan weten we meer....
Ondanks dat ze -kleine beetjes- at en water dronk bleef ze passief en sloom. En ze is onze 'eter' en op het moment is er natuurlijk niet te controleren of er iets weg is...
Dankjewel! Ik vind het inderdaad best wel spannend.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 08:43 schreef Holyme het volgende:
Alvast sterkte, dat zal wel spannend zijn!
Oh wow, dat is (voorzichtig) goed nieuws Cat!quote:Op dinsdag 23 juni 2015 12:06 schreef Cat22 het volgende:
Even een update over mijn moederpoes met kans op FIP: we zijn zowat twee weken verder en poes ddoet het nog steeds hartstikke goed. Gisteren laten checken bij de analoge DA en blijkbaar is haar casus (en communicatie naar mij) grondig doorgesproken. Hij zei het niet met zoveel woorden, maar ik geloof dat er een overijverige collega aan het opereren is geweest, die nog weinig zwerfmoedertjes had gezien en daardoor voorbarige conclusies trok. Leermomentje voor die DA dus, opluchting voor mij.
Gewoon goed nieuws.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 12:14 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Oh wow, dat is (voorzichtig) goed nieuws Cat!
quote:Op dinsdag 23 juni 2015 10:51 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
En een updateje: op de foto geen duidelijk zichtbaar 'ding' gevonden, maar er is wel een plekje wat ze niet goed kunnen zien, en daar doet het haar ook pijn. Ze krijgt nu vocht en medicijnen, en dan hopen ze dat ze beter blijft gaan en het plekje morgen weg is. Ze blijft in elk geval even ter observatie tot morgenochtend. 'r Maatje vindt het maar raar....
Honingzalf of calendula zalf, Beaphar maakt ook wondzalf voor dieren.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 07:10 schreef Rica het volgende:
We hebben hier op de buurt een ongecastreerde kater die de zaak ietwat terroriseert. Baas van de buurt die altijd andere katten aanvliegt. Die van mij krijgen ook wel eens een knauw.
Het komt niet zo heel vaak voor maar zo'n schram kan erg vervelend zijn. Komt korstje op en gaat jeuken en als de kat erbij kan gaat ie er aan likken waardoor het weer open gaat en zo duurt genezing soms lang.
Zo heeft een van mijn katten een tijd met een kale plek rondgelopen omdat hij er steeds aan bleef likken en krabben.
Het is wat lastig vanwege de vacht maar is er iets van zalf oid om dit soort wondjes te behandelen?
Het is toch verstandig om medische zaken uit te sluiten, dus sowieso urine laten nakijken door je dierenarts.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 09:17 schreef Jaimy_Luca het volgende:
M'n kat heeft wéér in huis op plastic geplast. Ze kan inmiddels zelfstandig naar buiten. En de kattenbak kan ze ook prima bij. Ze moet dan wel eerst naar beneden en door een luik. Dat luik is (nog) niet compleet. De tunnel mist, dus hij gaat wat moeilijker. Maar het lukt haar prima, dat hebben we gezien.
Maar waarom het steeds plastic is? In het vorige huis plaste ze nooit in huis.
quote:Op dinsdag 23 juni 2015 12:06 schreef Cat22 het volgende:
Even een update over mijn moederpoes met kans op FIP: we zijn zowat twee weken verder en poes ddoet het nog steeds hartstikke goed. Gisteren laten checken bij de analoge DA en blijkbaar is haar casus (en communicatie naar mij) grondig doorgesproken. Hij zei het niet met zoveel woorden, maar ik geloof dat er een overijverige collega aan het opereren is geweest, die nog weinig zwerfmoedertjes had gezien en daardoor voorbarige conclusies trok. Leermomentje voor die DA dus, opluchting voor mij.
Heb even navraag gedaan m.b.t. de medicijnen maar ze weet helaas niet wat hij precies krijgt, alleen dat het capsules zijn. Ze is denk ik wat te gestrest/verdrietig om de situatie om alles goed op te kunnen slaan. Als ik van de week misschien nog even langs ga bij Gijs ga ik het wel even vragen aan de analoge DA. Heb in ieder geval doorgegeven dat de poli Urologie in Utrecht nog een optie kan zijn. Ze zou er over nadenken. Bedankt weer voor je reactie!quote:Op maandag 22 juni 2015 23:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Doorsturen naar de poli Urologie in Utrecht? Wat krijgt hij nu qua medicatie?
[..]
Lastig... Feliway kan je inderdaad proberen, of Anti-stress druppels (valeriaan). Eventueel samen met Gijs laten opnemen, maar dat is misschien erg stressvol voor Minous (en Gijs zit met een lopende urinekatheter, een kat erbij is voor hem ook niet fijn...)
Beterschap!
Ik had dit inderdaad ook aan haar doorgegeven, vooral omdat ze echt samen opgegroeid zijn vind ik dat Minous (mocht het nodig zijn, maar hopelijk nog lang niet!) het 'recht' heeft om afscheid te nemen van Gijs.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 08:43 schreef Holyme het volgende:
[..]
Even een tip waar je vriendin hopelijk geen gebruik van hoeft te maken... Mocht Gijs dit niet overleven, neem hem dan nog wel even mee naar huis zodat Minous afscheid kan nemen. Sommige katten doen dit heel uitgebreid, andere niet, maar die mogelijkheid geven is imo altijd een goed idee.
Bedankt voor het antwoord, ik hou het even in de gaten. De katten zijn geen perzen, gewoon kortharige niet-raskatten. Hamster is gewoon actief en ziet er verder niet anders uit dan normaal.quote:Op maandag 22 juni 2015 09:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als het alleen de schilfers zijn, dan kan je afwachten. Als de huid rood wordt, of hij wordt kaal, dan moet je toch naar de dierenarts. Van een kat kunnen zijn theoretisch gezien een schimmelinfectie oplopen. Katten kunnen zogenaamde drager zijn, dus zelf niet ziek van worden. Met name Perzen zijn er berucht van. Maar alleen maar schilfers klinkt ook niet gelijk als ernstige schimmelinfectie.
Verder kunnen hamsters mijtinfecties hebben (bijv. Demodex), maar dat komt met name bij zieken/oude hamsters voor en openbaart zich als schilfers, rode huid, kale plekken en soms jeuk.
Bedankt voor de reactie! Ze konden wel goed met elkaar vroeger, maar sinds we vorig jaar hier zijn gaan wonen wel minder (vooral de kat wat eerst buiten kwam valt de andere wel eens aan). Maar ze liggen wel nog steeds weleens bij elkaar te slapen. Moet wel zeggen dat ze hier niet echt veel klimmogelijkheden hebben (wist niet dat katten verticaal dachten), dus daar ga ik sowieso nog achteraan.quote:Op maandag 22 juni 2015 23:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als de katten goed met elkaar kunnen en kleine ruimte gewend zijn (50 m2 is ook niet erg groot), dan zou het waarschijnlijk ok zijn. De katten denken ook niet horizontaal maar verticaal. Als je voor hun klimmogelijkheden creëer, boven op de kasten ed, dan hebben zij plots veel meer ruimte. Zij moeten ook even weg van elkaar kunnen / vluchtmogelijkheden hebben, zelfs als zij de beste vriendjes zijn.
quote:Op dinsdag 23 juni 2015 18:57 schreef Smikkelbeer het volgende:
[..]
Heb even navraag gedaan m.b.t. de medicijnen maar ze weet helaas niet wat hij precies krijgt, alleen dat het capsules zijn. Ze is denk ik wat te gestrest/verdrietig om de situatie om alles goed op te kunnen slaan. Als ik van de week misschien nog even langs ga bij Gijs ga ik het wel even vragen aan de analoge DA. Heb in ieder geval doorgegeven dat de poli Urologie in Utrecht nog een optie kan zijn. Ze zou er over nadenken. Bedankt weer voor je reactie!
[..]
Ik had dit inderdaad ook aan haar doorgegeven, vooral omdat ze echt samen opgegroeid zijn vind ik dat Minous (mocht het nodig zijn, maar hopelijk nog lang niet!) het 'recht' heeft om afscheid te nemen van Gijs.
Het gaat vandaag al een stukje beter met hem. Zijn blaas lijkt iets steviger en er is een foto gemaakt waarop nog wel een beetje gruis te zien was, dat wordt morgen verwijderd. Voorlopig blijven we dus positief!
quote:Op dinsdag 23 juni 2015 20:00 schreef fantafuckingtastic het volgende:
[..]
Bedankt voor het antwoord, ik hou het even in de gaten. De katten zijn geen perzen, gewoon kortharige niet-raskatten. Hamster is gewoon actief en ziet er verder niet anders uit dan normaal.
Zet een hond, een boom en een kat naast elkaar en dan zie je hoe een kat denktquote:Op dinsdag 23 juni 2015 21:23 schreef NEKONEKOCHAN het volgende:
[..]
Bedankt voor de reactie! Ze konden wel goed met elkaar vroeger, maar sinds we vorig jaar hier zijn gaan wonen wel minder (vooral de kat wat eerst buiten kwam valt de andere wel eens aan). Maar ze liggen wel nog steeds weleens bij elkaar te slapen. Moet wel zeggen dat ze hier niet echt veel klimmogelijkheden hebben (wist niet dat katten verticaal dachten), dus daar ga ik sowieso nog achteraan.
Ik kan je verzekeren dat ook een stapel nog onuitgevouwen verhuisdozen die rechtop staan een ultiem gevoel van geluk teweeg kan brengen. Dat voelt echt zo ontzettend lekker aan je nageltjes.... er liggen nu overal stukken plastic overheenquote:Op dinsdag 23 juni 2015 21:49 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zet een hond, een boom en een kat naast elkaar en dan zie je hoe een kat denktGoogle maar op Cats Climb paradise voor ideeën
En als je overal dozen neerzet, waar de katten in kunnen kruipen, dan zouden zij helemaal gelukkig zijn. Want het is wetenschappelijk bewezen: cat + box = happiness. Bron
quote:
Helaas...quote:Op dinsdag 23 juni 2015 08:43 schreef Holyme het volgende:
Alvast sterkte, dat zal wel spannend zijn!
Och nee, dat zal ook wel erg onverwacht zijn geweestquote:Op woensdag 24 juni 2015 11:34 schreef Voszje het volgende:
[..]
[..]
Helaas...
Het bleek dat er achterin haar bek een tumor zat, naast de ontstoken kies. Hier kon eigenlijk niets meer aan gedaan worden. Ze had al een bult op haar rug, deze was vrij rustig, er was wel al eerder naar gekeken. De dierenarts vond dit ook verdacht en verwachtte dat er dus nog meer tumoren zouden zitten... We hebben haar dus in moeten laten slapen.
Ik hield het wel in mijn achterhoofd, het zou kunnen had de dierenarts gezegd... Maar, de kans was niet groot, aangezien ze er gewoon goed uitzag en wel at. Blijkbaar een sterk hondje.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:09 schreef Holyme het volgende:
[..]
Och nee, dat zal ook wel erg onverwacht zijn geweestHeel veel sterkte
Wij zijn zaterdag verhuisd en paar dagen van te voren feliway in het stopcontact gestoken. Ze zijn echt meer op hun gemak dan ik verwacht had. Vorige verhuizing werkte het ook prima. Zeker een aanrader.quote:Op woensdag 24 juni 2015 07:40 schreef Sarabi het volgende:
Op het moment staan er bij ons ook vier dozen in de woonkamer
Ziet er niet uit maar de katten zijn er blij mee.
Nu gaan we over twee maandjes verhuizen en ik vroeg me af of er nog tips & tricks waren om het verhuizen voor twee katten fijner te maken.
Ik zat zelf al aan feliway te denken?
Je kan inderdaad Feliway proberen. Verder kan je de eigen pheromonen van je katten gebruiken. Katten hebben klieren waarmee zij hun territorium kunnen markeren. Als een kat je "kopjes" geeft of met een staart omhoog langs je benen loopt of haar poezelige pootjes in je benen inzet, dat is niet omdat zij je super leuk vindt maar omdat zij haar bezit aan het markeren isquote:Op woensdag 24 juni 2015 07:40 schreef Sarabi het volgende:
Nu gaan we over twee maandjes verhuizen en ik vroeg me af of er nog tips & tricks waren om het verhuizen voor twee katten fijner te maken.
Gaat het nu dus beter?quote:Op woensdag 24 juni 2015 10:52 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik kan je verzekeren dat ook een stapel nog onuitgevouwen verhuisdozen die rechtop staan een ultiem gevoel van geluk teweeg kan brengen. Dat voelt echt zo ontzettend lekker aan je nageltjes.... er liggen nu overal stukken plastic overheen
We mogen Pasha zo halenDus toch 'alleen' uitdroging, obstipatie (1+1...) en algehele stress.
Oh bah, wat een naar bericht.quote:Op woensdag 24 juni 2015 11:34 schreef Voszje het volgende:
[..]
[..]
Helaas...
Het bleek dat er achterin haar bek een tumor zat, naast de ontstoken kies. Hier kon eigenlijk niets meer aan gedaan worden. Ze had al een bult op haar rug, deze was vrij rustig, er was wel al eerder naar gekeken. De dierenarts vond dit ook verdacht en verwachtte dat er dus nog meer tumoren zouden zitten... We hebben haar dus in moeten laten slapen.
Bah.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:49 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh bah, wat een naar bericht.Ik heb helaas ook een paar keer meegemaakt dat een dier kwam voor "routine" gebitsbehandeling vanwege vieze mondgeur of kwijlen oid, en pas onder narcose kon je dan goed zien dat er een tumor inzat... Orale tumoren zijn bijna nooit een goed nieuws
![]()
Heel veel sterkte met jullie verlies!
Zo heb ik het gedaan: in de nieuwe woning een kamertje in orde maken en enkele dagen van tevoren Feliway ophangen en wat spulletjes van de katten verhuizen, zodat hun geur in dat kamertje is, icm de door DDA genoemde wattenschijfjes. Katten op de dag zelf als eerste verhuizen, nog voor de verhuishulp aanwezig is, en opsluiten in dat kamertje, briefje op de deur, klaar. Aan het eind van de dag het kamertje open zetten, en dan echt de katten op hun tempo laten ontdekken. En als zij zich enigszins op hun gemak voelen, dan pas de spullen die je eigenlijk in dat kamertje wil, daar ook daadwerkelijk zetten. 2x zo gedaan, 2x prima gegaanquote:Op woensdag 24 juni 2015 07:40 schreef Sarabi het volgende:
Het gaat stukken beter. Het is weer helemaal ons rare, kleine ding ipv het hoopje ellende wat ik er dinsdag inleverdequote:
Och joh, wat naarquote:Op woensdag 24 juni 2015 12:18 schreef Voszje het volgende:
[..]
Ik hield het wel in mijn achterhoofd, het zou kunnen had de dierenarts gezegd... Maar, de kans was niet groot, aangezien ze er gewoon goed uitzag en wel at. Blijkbaar een sterk hondje.Het prikje om haar rustig te krijgen was ook al niet genoeg.
Dankjewel in ieder geval!
Thanks. Ik had calendulan zalf gehaald maar kwam er nergens achter of het kwaad kan of de kat er iets van binnen krijgt (want gaat er aan likken). Het is bijna volledig plantaardig maar je weet het nooit.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 13:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Honingzalf of calendula zalf, Beaphar maakt ook wondzalf voor dieren.
Je moet zich wel realiseren dat kattenaids in NL toch best wel vaak voorkomt en op zo'n manier overgedragen wordt. Misschien is het toch verstandig om met de eigenaar van deze kat te bespreken waarom zij hem niet willen castreren (als het een volwassen kat is, is helaas geen 100% garantie dat de castratie zou helpen, maar hoe minder testosteron hoe minder kans op gevechten)
Succes met de verhuizing!quote:Op donderdag 25 juni 2015 05:54 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Het gaat stukken beter. Het is weer helemaal ons rare, kleine ding ipv het hoopje ellende wat ik er dinsdag inleverdeZe sluiten niet uit dat er wel iets in de darm zit/heeft gezeten, maar er zit beweging in, dus we wachten geduldig af. Ze eet als een bootwerker, was gisteren al 300 g aangekomen en gedraagt zich gewoon weer als vanouds.
Gezondheidscertificaten zijn getekend, nu nog wachten op de export permits, en dan zijn we klaar...
nope, het kan wel diarree veroorzaken als de kat er heel veel van naar binnen krijgt, maar als je er gewoon dun opsmeert: geen probleemquote:Op donderdag 25 juni 2015 08:05 schreef Rica het volgende:
[..]
Thanks. Ik had calendulan zalf gehaald maar kwam er nergens achter of het kwaad kan of de kat er iets van binnen krijgt
Als zij teveel aan likt, dan vertraagt het het genezingsproces. Dan moet de poezel toch een kraag of een t-shirtje omquote:(want gaat er aan likken). Het is bijna volledig plantaardig maar je weet het nooit.
Het is vooral om de jeuk tegen te gaan. Door steeds het korstje eraf te likken duurt de genezing veel langer.
De kat achtervolgen en de eigenaar confronterenquote:Het komt niet vaak voor gelukkig. Die eigenaar(s) van die kater zouden idd aangesproken kunnen worden. Kattenaids idd en ook menig kat die zo een oog kwijtraakt. Heb alleen geen idee van wie hij is. Niet vlakbij. Hij heeft een heel groot territorium volgens mij.
Tnx! Het is nu volledige duidelijk wat het is geweest: ze heeft zaterdagavond een speeltje (wat normaal ligt weggeborgen in een lade, drie keer raden waarom.....) in de kamer-met-spullen-die-niet-in-dozen-moeten te pakken gekregen. Ze had er een stuk afgeknauwd en dat had ik ook te pakken gekregen, maar kennelijk was er nog een stuk. Dat kwam ik vanmorgen tegen in haar ontlasting.quote:Op donderdag 25 juni 2015 10:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Succes met de verhuizing!
quote:Op donderdag 25 juni 2015 10:30 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Tnx! Het is nu volledige duidelijk wat het is geweest: ze heeft zaterdagavond een speeltje (wat normaal ligt weggeborgen in een lade, drie keer raden waarom.....) in de kamer-met-spullen-die-niet-in-dozen-moeten te pakken gekregen. Ze had er een stuk afgeknauwd en dat had ik ook te pakken gekregen, maar kennelijk was er nog een stuk. Dat kwam ik vanmorgen tegen in haar ontlasting.
Reageren Hierquote:Lijkt het je leuk jouw huisdier(en) op onze Facebookpagina te zien?
Zet dan voor 1 juli a.s. de mooiste foto van je huisdier(en) onder deze post en misschien kiezen we jouw huisdier wel uit als nieuwe omslagfoto!
quote:Op donderdag 25 juni 2015 21:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Weet die kat wel dat zij geen Labrador is?
De poezel is nu diep beledigd.quote:
quote:Op vrijdag 26 juni 2015 06:51 schreef Isegrim het volgende:
Onze poezels (devon rexen) apporteren ook graag.
Heel sneuquote:Op vrijdag 26 juni 2015 10:59 schreef Sarasi het volgende:
Met mijn vis is het helaas niet goedgekomen. Een aquariumspecialist heeft hem uiteindelijk met een vloeistof uit z'n lijden verlost.
quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:09 schreef yinu het volgende:
Hallo DiDa, nog een vraagje. Mijn hond Toby had weer een teek, dit keer gelukkig op een plaats waar ik hem wel zelf kon verwijderen: in zijn lies. Ik weet niet hoe lang de teek er heeft gezeten want hij was uit logeren, maar hij was al wel behoorlijk dik. Nu heeft Toby op de plaats waar de teek zat een behoorlijke bult, die stevig aanvoelt. Sinds gisteravond, toen ik de teek verwijderde, is de bult al wel wat minder groot geworden, maar hij is nog wel aanwezig. Toby heeft er verder geen last van, hij is opgewekt en actief, en de bult lijkt ook niet pijnlijk te zijn (terwijl hij zich enorm aan kan stellen bij bijvoorbeeld een distel in zijn pootje oid). Gisteren was 'ie ongeveer een halve pingpongbal groot, vandaag nog een flinke knikker. Moet ik naar de analoge dierenarts of kan ik het gedurende het weekeind aanzien?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Heeft hij nou een overbeet? Heel schattig hoor![]()
Die bult is gewoon een reactie op speeksel van de teek. Het is net als, zeg maar, een muggenbeet bij de mens. Sommige dieren (mensen) zijn daar meer gevoeliger voor dat de andere. En de huid in de lies is nogal dun, dus dat is sowieso een gevoelig plekje. Hou het in de gaten, zolang het steeds kleiner wordt, is er geen reden voor paniek. Het kan wel dagen of zelfs weken duren voordat het helemaal weg is. Eventueel, als er nog een wondje inzit, mag je het desinfecteren met betadine. Maar ik zou er niet te veel aan zitten en Toby mag het niet gaan likken anders kan het wel gaan ontsteken.
Wat doen jullie qua tekenbehandeling? Misschien is het verstandig om het regelmatig te doen of om over te stappen op een ander middel. Aan de andere kant, als dat pas de tweede teek is in 2 maanden tijd, is het ook geen reden tot paniek. Geen enkel middel werkt namelijk 100%.
Hij heeft een tamelijk grote onderbeet ja. Of zoals wij het noemen: de piratengrijnsquote:Op vrijdag 26 juni 2015 12:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Heeft hij nou een overbeet? Heel schattig hoor![]()
Die bult is gewoon een reactie op speeksel van de teek. Het is net als, zeg maar, een muggenbeet bij de mens. Sommige dieren (mensen) zijn daar meer gevoeliger voor dat de andere. En de huid in de lies is nogal dun, dus dat is sowieso een gevoelig plekje. Hou het in de gaten, zolang het steeds kleiner wordt, is er geen reden voor paniek. Het kan wel dagen of zelfs weken duren voordat het helemaal weg is. Eventueel, als er nog een wondje inzit, mag je het desinfecteren met betadine. Maar ik zou er niet te veel aan zitten en Toby mag het niet gaan likken anders kan het wel gaan ontsteken.
Wat doen jullie qua tekenbehandeling? Misschien is het verstandig om het regelmatig te doen of om over te stappen op een ander middel. Aan de andere kant, als dat pas de tweede teek is in 2 maanden tijd, is het ook geen reden tot paniek. Geen enkel middel werkt namelijk 100%.
Bedankt voor de tipsquote:Op woensdag 24 juni 2015 12:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je kan inderdaad Feliway proberen. Verder kan je de eigen pheromonen van je katten gebruiken. Katten hebben klieren waarmee zij hun territorium kunnen markeren. Als een kat je "kopjes" geeft of met een staart omhoog langs je benen loopt of haar poezelige pootjes in je benen inzet, dat is niet omdat zij je super leuk vindt maar omdat zij haar bezit aan het markeren isTroost je met de gedachte dat je belangrijk/interessant genoeg ben om gemarkeerd te worden. De kat kan je blijkbaar waarderen
![]()
Anyway, je pak een wattenschijfje of een zakdoekje, pak je kat op het moment dat zij gelukkig is en ga even zachtjes haar wangklieren inwrijven (zit achter de snorharen). Die doekjes/watjes bewaar je in een afgesloten plastic zakje (de geur blijft max een paar dagen hangen dus kort voor de verhuizing doen). Met deze doekjes ga je de deurposten en dergelijke in je nieuwe huis insmeren. Daarnaast plug je Feliway van tevoren in. De doekjes kan je ook overal neerleggen. Verder kan je je katten laten slapen op handdoeken of oude t-shirts (in je oude huis) en dat ook in jullie nieuwe woning neerleggen.
En overal dozen neerzetten
Stronghold (selamectine) werkt helaas niet tegen teken. Permethrine is idd giftig voor katten..., dus dan heb je of een spot-on druppels met fipronil over, bijv. Fiprotec van Beaphar. Of een oraal anti-teken middel, zoals Bravecto.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:53 schreef yinu het volgende:
Tegen vlooien gebruiken wij Stronghold want wij hebben ook twee prachtige Siamese katers die we natuurlijk liever niet willen bestrijden. En vorig jaar heeft hij niet één teek gehad, dus ik was daar niet echt mee bezig... maar misschien nu toch wel iets zoeken waar de katten ook tegen kunnen. Dank!
quote:Op vrijdag 26 juni 2015 16:30 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Bedankt voor de tips
Van iedereen trouwens
Ook teven kunnen zo reageren (of nog veel erger), dus het ligt niet per se aan zijn mannelijkheid. Het is toch verstandig om een gedragstherapeut in te schakelen of een speciale hondencursus voor "probleem"gevallen te gaan volgen. Het kan angst-agressie zijn of misschien toch iets anders. Gedragsproblemen zijn helaas best wel lastig om aan te pakken en uit te krijgen. Vergt veel tijd, geduld en positieve beloning.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 18:12 schreef Samzz het volgende:
Ik heb ook een voorzichtige vraag over het eventueel castreren van Boris.
Allereerst is het voor nu niet iets wat ik heel serieus overweeg, maar wel een optie waar ik over nadenk. Boris is super braaf, kan goed met andere honden en mensen. Wel merk ik dat hij, wanneer ik thuis ben, maar ook onderweg, heel heftig reageert op honden. Hij trekt er heel erg naartoe, en thuis jankt en piept hij alsof hij mishandeld wordt als er een hond langsloopt. Nu stoort mij dit verder niet, maar ik vraag me wel af of dit een voortvloeisel is uit het feit dat hij reu is?
Wat is dat voor een anti-feministische opmerking?quote:Wat ik wél vervelend vind is dat Boris voornamelijk tijdens het uitlaten overal aan 'proeft' met zijn tong waarna hij gaat klapperen. Ik vind het voornamelijk vervelend omdat ik dus niet weet wat hij oplikt (ik ga er vanuit dat het de smaak van teefjes is over het algemeen). Ik ben hem dat dus ook aan het afleren. Maar omdat het typisch reuengedrag is,
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Het oplikken van "de geuren" zorgt ervoor dat het beter waargenomen wordt (de ingang het orgaan van Jacobsen zit namelijk in het harte gehemelte achter de snijtanden). Ik weet niet of je je hond moet afleren als hij de wereld aan het verkennen is op een normale honden manier. Helaas klopt het wel dat er van alles op de plantjes kan zitten: urine van een zieke hond, onkruidmiddel enz. Dus het is misschien een sociaal ongewenst gedrag, maar dat is een heel normaal honden gedrag.Tja, dat is de vraag. Wordt het gedrag dat hij vertoont deels bepaald door testosteron of niet... Om het uit te proberen kan je het beste toch eerst voor een chemische castratie kiezen, als je nog twijfelt over de operatie. Een implantaat heeft geen bijwerkingen, behalve dus dat je hond 6 maanden tot 1 jaar geen testosteron meer aanmaakt in zijn testikels. Als het "bevalt" kan je hem alsnog laten operatief castreren.quote:vraag ik me af of hem dat uiteindelijk niet gaat frustreren. Het niet mogen lebberen, zoals ik het noem.
Ik heb geen plannen om te fokken, de ballen zitten er nu puur 'voor de sier'. Ik vraag me af in hoeverre castreren invloed heeft op zijn karakter. En of er voor hem voordelen zitten aan castreren.
Het is toch verstandig om ook een cursus of een gedragstherapie gaan volgen naast de castratie. Castratie / chemische castratie alleen is niet de oplossing, maar kan wel de therapie helpen.
quote:Op vrijdag 26 juni 2015 20:26 schreef Samzz het volgende:
Het ontgaat me even volledig waarom ik gedragstherapie moet gaan volgen met mijn hond... Boris is een zielsgelukkige, dolenthousiaste hond die keurig luistert.
IK dacht dat dit het probleem was?quote:heel heftig reageert op honden. Hij trekt er heel erg naartoe, en thuis jankt en piept hij alsof hij mishandeld wordt als er een hond langsloopt.
Het kan wel, maar het hoeft niet. Misschien is hij vanzelf zo enthousiast. Maar je kan het dus uitproberen met chemische castratie. Aan de andere kant, als dit gedrag geen probleem is, misschien toch helemaal niks aan doen?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 07:20 schreef Samzz het volgende:
Het stoort me niet. Ik vroeg me enkel af of het een voortvloeisel was uit het feit dat hij reu is. Hij wordt gewoon heel blij van andere honden en wil er heel graag naartoe. Dat kan niet altijd. Ik vroeg me af of castreren hem daarin ook wat gematigder maakt, that's all.
Er is helaas niet veel medicijnen die überhaupt geregistreerd is voor jonge pups. Net als humaan heb je ook niet veel medicijnen die bij kinderen getest zijn...quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:53 schreef shirana1989 het volgende:
Hallo,
Ik hoop dat u mijn vraag wilt/kunt beantwoorden.
Ik ben gistermiddag (vrijdag 26 juni) bij mijn eigen dierenarts geweest omdat mijn Bordeaux dog pup van 10 weken en 2 dagen oud (gewogen bij de dierenarts: 10,4 kg) zich waarschijnlijk verstapt had. Hij liep af en aan mank/kreupel. Volgens mijn dierenarts een flinke kneuzing van de schouder (rechter voorpoot).
Advies: zoveel mogelijk (bench)rust aantal dagen + ik kreeg een kuurtje mee.
Eerst niet bij stil gestaan, maar nu heb ik de naam van dat middel ingetoetst en staat er op de bijsluiter dat het niet aan pups jonger dan 4 maanden gegeven kan worden. Het middel heet: Carprodyl. Ik heb de 50 mg variant meegekregen, 1x daags - 10 dagen.
Kan ik dit middel ondanks de waarschuwing in de bijsluiter gewoon blijven geven?
Zitten er risico's aan, m.a.w. moet ik ergens extra alert op zijn?
Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
hier heb ik de bijsluiter gevonden:
http://diergeneesmiddelen(...)ijding/495-carprodyl
Denk ook dat ik het zo laatquote:Op zaterdag 27 juni 2015 22:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het kan wel, maar het hoeft niet. Misschien is hij vanzelf zo enthousiast. Maar je kan het dus uitproberen met chemische castratie. Aan de andere kant, als dit gedrag geen probleem is, misschien toch helemaal niks aan doen?
Ik heb Sjon eens chemisch laten castreren omdat ie ook zo loopt te klootzakken buiten altijd.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 07:20 schreef Samzz het volgende:
Het stoort me niet. Ik vroeg me enkel af of het een voortvloeisel was uit het feit dat hij reu is. Hij wordt gewoon heel blij van andere honden en wil er heel graag naartoe. Dat kan niet altijd. Ik vroeg me af of castreren hem daarin ook wat gematigder maakt, that's all.
Ik denk dat je in het verkeerde topic zitquote:Op maandag 29 juni 2015 01:33 schreef Adnap het volgende:
Fijn dat jullie er zijn. Veel plezier daar.
Hier druk weekend achter de rug.verjaardag van de jongste adnap-spruit.
Nog 4 nachtjes.. Deze tel ik voor het gemak maar niet meer
ik weet het wel heeel zekerquote:Op maandag 29 juni 2015 07:27 schreef indaha het volgende:
[..]
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit
Nog maar even verder uitzoeken dus. De bult is trouwens bijna weg inmiddels en Toby heeft dit weekeind heerlijk gedold (en in een vogelkadaver geroldquote:Op vrijdag 26 juni 2015 19:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Stronghold (selamectine) werkt helaas niet tegen teken. Permethrine is idd giftig voor katten..., dus dan heb je of een spot-on druppels met fipronil over, bijv. Fiprotec van Beaphar. Of een oraal anti-teken middel, zoals Bravecto.
quote:Op maandag 29 juni 2015 12:23 schreef gehotseflotst het volgende:
Hallo DiDA!
Ik heb een vraag over mijn kat. Zijn ontlasting is goed, zijn vacht glanst, hij is goed op gewicht, heeft nooit last van klitten of haarballen, speelt graag en de omgang met de andere huisdieren is prima, dus op zich lijkt hij prima in orde. Maaaaarrrr... het eten gaat niet altijd goed.
Het is een kat die soms erg veel haast heeft met dingen. Als hij bijvoorbeeld net op de kattenbak zit en zijn favoriete mensen komen op bezoek dan hoor je vanaf de bak bijna "shit!" en "afknijpen, afknijpen, afknijpen!" waarna hij zelfs vergeet zijn boeletje te begraven en hij aan komt rennen om te knuffelen
Eten gaat soms mis. Dan wordt hij misselijk en moet hij vanuit zijn tenen kokhalzen, waarna hij het net binnen kan houden OF alles eruit gooit. In het laatste geval kijkt ie even verbaasd en gaat ie weer eten. De tweede keer gaat het wel goed, houdt hij alles binnen en lijkt hij nergens last van te hebben. Het gebeurt niet elke dag, maar zo'n 2 a 4 x per week en het lijkt wel alsof het door haastig eten komt of door het niet weten wanneer hij genoeg heeft gehad.
Ik heb verschillende soorten brokken geprobeerd (graanvrij, sensitive, zonder rund, vis of kip) maar elke keer hetzelfde verhaal. KVV en rauw vlees vindt hij lekker, maar daar eet hij erg weinig van (en daarbij is hij ERG kieskeurig).
De katten krijgen hun eten in een Cat Activity Board en een voerbal, waardoor hij niet zo snel zijn eten op kan schrokken. De katten kunnen 's nachts en overdag eten wanneer ze willen, 's avonds haal ik de brokjes weg zodat ze later die avond zin hebben in voerspelletjes en trainen.
Qua voeradvies hecht ik aan mijn huidige DA's mening niet veel waarde, want die is tegen KVV en BARF, wil mijn dieren het liefst permanent op RC hypoallergeen voer zien en staat niet open voor discussie, dus dan is zijn advies al snel beperkt. Ik heb in jouw posts gelezen dat jij wel openstaat voor verschillende soorten voer, dus vandaar hier mijn vraag
Weet je nog iets wat ik kan proberen? Nog weer een ander soort voer o.i.d. of kijken naar andere aspecten?
Alvast bedankt voor het meedenken!Het klinkt toch als voedingsintolerantie. Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn, dan moet je verder kijken bij je dierenarts of zelfs bij een internist (bloedonderzoek, gastroscopie ed). Als de poezel ouder is dan 6 jaar, dan is het sowieso verstandig om het bloedonderzoek uit te voeren (suikerziekte, schildklier, nieren).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Helaas is het vaak lastig achter te komen waar je kat gevoelig voor is, als het voedingsintolerantie is. RC hypoallergeen of sens.control of Hills d/d of z/d oid zijn toch de veiligste en de makkelijkste keuzes, vaak met goed resultaat mits de kat strikt op dat dieet staat.
Als je achter wil komen waar je kat gevoelig voor is dan moet je een uitsluitingsdieet volgen. Dat betekent 1 soort voer/dierlijk eiwit minimaal 6 weken. Een volwassen kat kan prima 6 weken eenzijdig eten, als je deficiëntie krijgt dan is zou het vitamines B en mogelijk taurine zijn, maar dat kan je in de vorm van een voedingssuppelement erbij geven. Anyway, de meest voorkomende vormen van voedingsallergie/intolerantie bij de poezels zijn: rund (en lam want kruisgevoeligheid met rund), kip, zuivel. Granen of vis kan, maar komt veel minder voor. Je kan poezels trouwens niet 100% vis voeren, want dat kan leiden tot yellow fat disease + de poezel gaat je haten.
Uitsluitingsdieet met kvv is erg lastig bij de kat, want je moet dus 6 weken "vreemd" eiwit gaan geven (en niks anders!!!). Bij honden adviseer ik paard (van een biologische slager, niet de KVV pakjes waar "paard" opstaan maar het stiekem toch een koe is). Poezels lusten iha geen paard.
Je mag 6 weken alleen maar geit proberen. Of alleen maar konijn. Of alleen maar lama. Of struisvogel.
Maar het moet dus 1 soort vlees zijn. Stel, het gaat na 6 weken helemaal geweldig, dan ga je weer andere dingen 1 voor 1 (!) introduceren. Dus je gaat eerst een paar dagen rundvlees erbij geven. Als de poezel gaat braken = zij is gevoelig voor rundvlees. Gaat het goed mer rund, ga je kip erbij geven. Enz enz.
Ik moet nog die eigenaar vinden die hier geld, tijd en moeite wil instekenMeeste haken vrij snel af. En de meeste katten gaan echt niet 6 weken dezelfde vleessoort eten...
Lastig dus....
Hele mooie kat, by the way![]()
Ik maak voor mijn hond altijd ijsjes met (magere) yoghurt met vis, vlees, pindakaas, kaas enz. Of "waterijsjes" van bouillon (zonder zout) met vis, vlees, enz. Maar mijn hond eet het heel langzaam op.quote:Op maandag 29 juni 2015 12:29 schreef Turbomuis het volgende:
Ben vanmorgen bij de dierenarts geweest, maar ben het vergeten te vragen, dus misschien kan ik hier het antwoord vinden
Hoe zit het met honden en ijsklontjes? Wat mag, hoeveel mag, dat soort dingen? Wil natuurlijk geen maagproblemen creëren...
quote:Op maandag 29 juni 2015 13:53 schreef yinu het volgende:
[..]
Nog maar even verder uitzoeken dus. De bult is trouwens bijna weg inmiddels en Toby heeft dit weekeind heerlijk gedold (en in een vogelkadaver gerold) dus volgens mij heeft hij verder nergens last van.
Gaat yoghurt goed, ja? Ik dacht altijd dat lactose slecht was voor hondenquote:Op maandag 29 juni 2015 19:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik maak voor mijn hond altijd ijsjes met (magere) yoghurt met vis, vlees, pindakaas, kaas enz. Of "waterijsjes" van bouillon (zonder zout) met vis, vlees, enz. Maar mijn hond eet het heel langzaam op.
Als een hond hap slik eet, dan moet je geen ijsjes geven. Veel koud eten in 1 keer is niet goed voor het slijmvlies van de maag. Een ijsklontje in een keer mag weg, tenzij het een chihuahua oid is
Rechtsdraaiend is yoghurt dat veel minder lactose problemen geeft.quote:Op maandag 29 juni 2015 20:10 schreef Samzz het volgende:
[..]
Gaat yoghurt goed, ja? Ik dacht altijd dat lactose slecht was voor honden. Maar de rest klinkt heel goed, ik ga morgen ijsjes maken voor Boor
.
Gijs is vanmiddag toch overleden...quote:
Goed om te wetenquote:Op maandag 29 juni 2015 20:37 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Rechtsdraaiend is yoghurt dat veel minder lactose problemen geeft.
Ik heb mijn zwaar lactose intolerante zoon van de tolerantie afgekregen door te beginnen met een theelepeltje per dag en dit steeds een beetje meer tot hij gewoon een hele kom kon eten zonder problemen. Tegenwoordig kan hij gewoon melkproducten gebruiken zonder misselijk te worden.
Oh, ik moet erbij misschien vermelden dat ik uiteraard zelf yoghurt maakquote:Op maandag 29 juni 2015 20:10 schreef Samzz het volgende:
[..]
Gaat yoghurt goed, ja? Ik dacht altijd dat lactose slecht was voor honden. Maar de rest klinkt heel goed, ik ga morgen ijsjes maken voor Boor
.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een gemiddelde NL hond kan tegen een beetje lactose. Die heeft waarschijnlijk al lactase-genen ontwikkeld net als een gemiddelde Nederlander![]()
quote:Op maandag 29 juni 2015 20:37 schreef Smikkelbeer het volgende:
[..]
Gijs is vanmiddag toch overleden...
Afgelopen vrijdag is hij thuisgekomen, helaas zaterdag weer terug naar de DA ivm het constant laten lopen van urine. Na overleg en een gesprek vandaag toch nog besloten te opereren om de steentjes uit zijn blaas te halen. Tijdens operatie bleek dat er een gat zat in de plasbuis van Gijs en dat zijn blaas er erg slecht aan toe was. Hij is niet meer uit de narcose gehaald.
Zus Minous lijkt hem (nog?) niet te missen. Maar hij was de afgelopen drie weken al bijna non-stop bij de dierenarts, dus misschien had ze al afscheid genomen. De dagen dat hij thuis was, keek ze namelijk totaal niet naar hem om.
Mijn vriendin is erg verdrietig, maar heeft wel de gedachte dat ze alles gedaan heeft dat in haar macht lag om hem te helpen. Dat maakt ook wel dat ze er vrede mee heeft.
Gijs is 10 jaar geworden.
quote:Op maandag 29 juni 2015 21:44 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh, ik moet erbij misschien vermelden dat ik uiteraard zelf yoghurt maak![]()
![]()
24 uur cultuur: dan hebben de bacterien bijna alle lactose opgegeten
Toe maar weerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een gemiddelde NL hond kan tegen een beetje lactose. Die heeft waarschijnlijk al lactase-genen ontwikkeld net als een gemiddelde Nederlander.
Ik gebruik zelf ook nauwelijks lactose. Heb 't dus ook nauwelijks in huis, dus Boor heeft pech. Pindakaas heb ik wel
. Morgen moet ik toch weer vlees bestellen, eens zien of er wat bij zit dat als ijsje door kan gaan
.
Wat gebruik jij als vorm om het 'ijs' in te doen?
Oh, en nog een vraagje. De buurman heeft vandaag roundup gespoten op het looppad van mijn achtertuin naar de straat (heeft ie keurig gemeld), hoe lang moet ik wachten voor ik daar veilig overheen kan naar jij weet?“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
Oh shit, wil jij Sjon het slechte nieuws brengen dat ik mijn perenijsjes niet meer mag delen?quote:Op maandag 29 juni 2015 19:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik maak voor mijn hond altijd ijsjes met (magere) yoghurt met vis, vlees, pindakaas, kaas enz. Of "waterijsjes" van bouillon (zonder zout) met vis, vlees, enz. Maar mijn hond eet het heel langzaam op.
Als een hond hap slik eet, dan moet je geen ijsjes geven. Veel koud eten in 1 keer is niet goed voor het slijmvlies van de maag. Een ijsklontje in een keer mag weg, tenzij het een chihuahua oid is
quote:Op maandag 29 juni 2015 23:32 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Oh shit, wil jij Sjon het slechte nieuws brengen dat ik mijn perenijsjes niet meer mag delen?
[ afbeelding ]
Goede tipquote:Op maandag 29 juni 2015 23:33 schreef oh-oh het volgende:
Samzz ik heb van die kinderijsjesvormen van de Zeeman, kosten nog geen euro, liggen nu in de vriezer met aardbeien en ander fruit, voor de honden en de vogels!
Ik geloof dat mijn poezel zich bij Sjon aansluitquote:Op maandag 29 juni 2015 23:32 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Oh shit, wil jij Sjon het slechte nieuws brengen dat ik mijn perenijsjes niet meer mag delen?
[ afbeelding ]
Wat verdrietig, sterkte voor jou en je vriendin.quote:Op maandag 29 juni 2015 20:37 schreef Smikkelbeer het volgende:
[..]
Gijs is vanmiddag toch overleden...
Afgelopen vrijdag is hij thuisgekomen, helaas zaterdag weer terug naar de DA ivm het constant laten lopen van urine. Na overleg en een gesprek vandaag toch nog besloten te opereren om de steentjes uit zijn blaas te halen. Tijdens operatie bleek dat er een gat zat in de plasbuis van Gijs en dat zijn blaas er erg slecht aan toe was. Hij is niet meer uit de narcose gehaald.
Zus Minous lijkt hem (nog?) niet te missen. Maar hij was de afgelopen drie weken al bijna non-stop bij de dierenarts, dus misschien had ze al afscheid genomen. De dagen dat hij thuis was, keek ze namelijk totaal niet naar hem om.
Mijn vriendin is erg verdrietig, maar heeft wel de gedachte dat ze alles gedaan heeft dat in haar macht lag om hem te helpen. Dat maakt ook wel dat ze er vrede mee heeft.
Gijs is 10 jaar geworden.
Ik gebruik gewoon plastic bekertjes. Maar mijn hond likt het ijsje dus nogal langzaam op, zonder het bekertje op te eten. Bij een hap-slik-weg hond is het misschien verstandig om het ijsje in een Kong te maken. Je kan trouwens ook gewoon KVV in een kong invriezen.quote:Op maandag 29 juni 2015 22:42 schreef Samzz het volgende:
Wat gebruik jij als vorm om het 'ijs' in te doen?
Ik denk dat het pas na een regenbui weg is. Maar een hond zou niet snel aan zijn poten gaan likken (itt tot een kat), dus eventueel kan je gewoon overheen lopen en thuis even de poten afspoelen?quote:Oh, en nog een vraagje. De buurman heeft vandaag roundup gespoten op het looppad van mijn achtertuin naar de straat (heeft ie keurig gemeld), hoe lang moet ik wachten voor ik daar veilig overheen kan naar jij weet?
Ik zie Sjon gewoon keurig likken en niet gelijk inslikken met het stokje en alquote:Op maandag 29 juni 2015 23:32 schreef oh-oh het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 30 juni 2015 08:22 schreef Holyme het volgende:
[..]
Ik geloof dat mijn poezel zich bij Sjon aansluit![]()
[ afbeelding ]
Mijne wet niet wat hap-slik-weg isquote:Op dinsdag 30 juni 2015 09:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik gebruik gewoon plastic bekertjes. Maar mijn hond likt het ijsje dus nogal langzaam op, zonder het bekertje op te eten. Bij een hap-slik-weg hond is het misschien verstandig om het ijsje in een Kong te maken. Je kan trouwens ook gewoon KVV in een kong invriezen.
[..]
Ik denk dat het pas na een regenbui weg is. Maar een hond zou niet snel aan zijn poten gaan likken (itt tot een kat), dus eventueel kan je gewoon overheen lopen en thuis even de poten afspoelen?
quote:Op dinsdag 30 juni 2015 10:17 schreef Memento-Mori het volgende:
Mijn kat vindt elk waterijsje lekker
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vries gewoon vlees in een zwarte (XL) kong in, gaat ook goed.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 10:25 schreef Samzz het volgende:
[..]
Mijne wet niet wat hap-slik-weg is. Ik kan hem vanavond inderdaad ook een bevroren worst geven, zal ie vast lekker vinden.
In de kong die ik heb invriezen gaat 'm denk ik niet worden, die is massief.
Ik zal vanavond even op inernet kijken over hoe of wat ivm dat gif.
quote:Op dinsdag 30 juni 2015 09:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik zie Sjon gewoon keurig likken en niet gelijk inslikken met het stokje en alDus het mag wel.
en niet pas als ik t voor dr neus houd, als ik n ijsje pak komt ze echt naar me toe gesprint en duwt t ijsje bijna uit mn handen, soms zelfs met de pootje proberen naar zich toe te trekken, maf beest. En uitsluitend waterijs, cornetto of magnum (sowieso de chocola krijgt ze niet uiteraard) of roomijs moet ze niet.quote:
Gebruikte!quote:
Ah ja, het is gisteren gespoten en nu sowieso opgedroogd. Maar ik laat 't pad nog maar even met rustquote:Op dinsdag 30 juni 2015 11:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik vries gewoon vlees in een zwarte (XL) kong in, gaat ook goed.
Over rond-up heb ik al ergens geschreven, even zoeken....
.... Bij dieren: braken, diarree, kwijlen, lethargie, niet eten. Begint meestal 30 min - 2 uur na het opeten/orale opname, kan 2-24 uur duren. In ernstige gevallen: hartkloppingen, ataxie (moeilijke gang zeg maar), gevolgd door depressie en trage hartslag. In zeer ernstige gevallen: convulsies en dood.
Ik denk dat het ook wel contact dermatitis kan veroorzaken als het direct op de poten komt. Maar anders dus met name problemen bij orale inname (als je hond aan de net gespoten plantjes gaat likken is het dan inderdaad niet gezond).
Oh, wat vervelend voor Nellquote:Op vrijdag 3 juli 2015 11:01 schreef deedeetee het volgende:
Pffff net met Nell bij de da geweest. De stumper had zich gisteren verstapt op de trap toen ze naar boven sloop om op de kamers van de jongens te kijken of daar nog iets eetbaars te bietsen viel.
Staart tussen de poten en niet op kunnen springen was het resultaat. Wandelen vanochtend ging goed alleen die staart die niet omhoog kwam en ging kwispelen. En heb ik meteen gebeld voor een afspraak vandaag. We zouden eik maandag voor de nieuwe vaccinatie maar zo lang wilde ik niet wachten toen ik merkte dat ze een ( rug) probleem had. Ze heeft wrs een spier verrekt op de trap. Die mag ze van mij dus niet meer op.
Ze heeft ook artrose aan de rechter achterpoot ontdekte de da. Verder is alles goed. Hartje ook gelukkig. Voor haar leeftijd is ze nog goed gezond
Ze kreeg een carporal injectie en ik kreeg een doos pillen mee voor de komende dagen. De da gaf wat extra mee voor het geval ze last krijgt van dat artrose pootje dan kan ik haar meteen een pijnstiller geven.
quote:Op vrijdag 3 juli 2015 15:07 schreef deedeetee het volgende:
Gelukkig heeft de injectie goed geholpen, madam voelt zich weer prima en ligt nu lekker languit te snurken op een koel plekje. Kwispelen gaat ook weer prima.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |