Ze is nu 8, nog niet hoogbejaard, maar wel oud. Ik ga een tweede kattenbak kopen voor op zolder.quote:Ja, zeker bij een wat oudere kat is het verstandig om meerdere kattenbakken overal neer te zetten. Zeker in (de buur van) de ruimte waar de kat veel verblijft.
Och Cat tochquote:Op donderdag 11 juni 2015 17:22 schreef Cat22 het volgende:
Hoi DiDa, kun je me even alles vertellen over FIP?
Vandaag heb ik mijn opvangmoedertje laten steriliseren (jaja, castreren, je weet wat ik bedoel)en de kleur van het vetweefsel was een indicatie dat ze mogelijk FIP heeft. Na drie jaar op straat zou het me niet verbazen.....
Tot dusver at ze goed en haar kittens groeien prima. Dametje is wel mager, maar dat is bij mijn dames tandaard. Advies van de DA is haar de komende weken in de gaten te houden op koorts en verlies van eetlust, omdat de sterilisatie natuurlijk een fikse stressor is.
Internet vertelt me veel erover en morgen ga ik met het asiel overleggen, maar ik heb nu de volgende vragen:
- hoe lang na de sterilisatie moet ik haar hier houden zodat ze hersteld genoeg is om te verhuizen naar haar baas (DA zei twee weken)
- is het handig haar nu in te laten enten (staat over anderhalve week op de planning) of kan dat FIP juist triggeren?
- haar kitten zijn nu een week of zes en eten zelf: kan ik ze bij moeder laten of is het veiliger ze te scheiden?
- is FIP niet besmettelijk voor andere dieren (honden). Moeder kwam al niet in aanraking met mijn katten en nu let ik helemaal op de hygiëne.
- er is echt geen medicijn tegen FIP he?
En misschien heb jij nog andere info die interessant is voor mij (tijdelijke opvangmoeder) of voor haar nieuwe baas. Is er iets zinnigs te zeggen over de prognose?
En natuurlijk duim ik heel hard dat het geen FIP is of dat het heel lang duurt voor het tot uiting komt!
moet je ook met zakken grid omhoog steeds.quote:Op donderdag 11 juni 2015 16:29 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ze is nu 8, nog niet hoogbejaard, maar wel oud. Ik ga een tweede kattenbak kopen voor op zolder.
quote:Op donderdag 11 juni 2015 17:22 schreef Cat22 het volgende:
Vandaag heb ik mijn opvangmoedertje laten steriliseren (jaja, castreren, je weet wat ik bedoel)en de kleur van het vetweefsel was een indicatie dat ze mogelijk FIP heeft. Na drie jaar op straat zou het me niet verbazen.....
Tot dusver at ze goed en haar kittens groeien prima. Dametje is wel mager, maar dat is bij mijn dames tandaard. Advies van de DA is haar de komende weken in de gaten te houden op koorts en verlies van eetlust, omdat de sterilisatie natuurlijk een fikse stressor is.
Internet vertelt me veel erover en morgen ga ik met het asiel overleggen, maar ik heb nu de volgende vragen:
- hoe lang na de sterilisatie moet ik haar hier houden zodat ze hersteld genoeg is om te verhuizen naar haar baas (DA zei twee weken)
- is het handig haar nu in te laten enten (staat over anderhalve week op de planning) of kan dat FIP juist triggeren?
- haar kitten zijn nu een week of zes en eten zelf: kan ik ze bij moeder laten of is het veiliger ze te scheiden?
- is FIP niet besmettelijk voor andere dieren (honden). Moeder kwam al niet in aanraking met mijn katten en nu let ik helemaal op de hygiëne.
En misschien heb jij nog andere info die interessant is voor mij (tijdelijke opvangmoeder) of voor haar nieuwe baas. Is er iets zinnigs te zeggen over de prognose?
En natuurlijk duim ik heel hard dat het geen FIP is of dat het heel lang duurt voor het tot uiting komt!
google leerde me dat de kinders tot 5-6 weken zijn beschermd door antistoffen in de moedermelk. En voor ik accuut paniek ga maken (het is immers niet zeker of ze het heeft en wanneer de kittens risico lopen) en kittens ga weghalen wil ik weten of dat voordelen biedt. Na vijf/zes weken bij manms zal een nachtje extra ook geen verschil maken.quote:Op donderdag 11 juni 2015 17:31 schreef computergirl het volgende:
[..]zijn de kleintjes toch niet besmet door drinken of in de baarmoeder?
Tja, 15 nesten, je kon erop wachten.quote:
Ja, gemuteerd coronavirus (wat veel voorkomt en onschuldig is. De gemuteerde variant is k.u.t.). Als ze het al heeft kan het jaren duren voor het tot uiting komt. Of nooit (al ben ik vergeten te vragen wat dat gelige vetweefsel aangeeft, blijkbaar is er dan toch iets veranderd). Bij ons in de familie zijn we de laatste tijd goed in toevallige vondsten waar je nooit last van hoeft te krijgen. Blijkbaar gaan de beestjes ook meedoenquote:Op donderdag 11 juni 2015 19:19 schreef ferrari_rood het volgende:
Ah nee toch cat. Nu is het toch zo dat katten sowieso dragen zijn van het virus dat fip kan veroorzaken en het de vraag is of het zich uit? Zoiets als Hiv positief en aids.
Kijk maar in mijn topic. Er zit duidelijk ras in, ik riep daar Noorse boskat, maar achteraf denk ik eerder Main Coon. Dus dat helpt ook niet echt, weet jij alles van natuurlijk.quote:Op donderdag 11 juni 2015 19:42 schreef ferrari_rood het volgende:
Volgens mij had Ros ook zoiets maar 100% zeker weet ik het niet meer. Ze is geen gevonden raskat? cq halve raskat?
leverquote:Op donderdag 11 juni 2015 19:33 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ja, gemuteerd coronavirus (wat veel voorkomt en onschuldig is. De gemuteerde variant is k.u.t.). Als ze het al heeft kan het jaren duren voor het tot uiting komt. Of nooit (al ben ik vergeten te vragen wat dat gelige vetweefsel aangeeft, blijkbaar is er dan toch iets veranderd).
quote:
quote:Op donderdag 11 juni 2015 17:22 schreef Cat22 het volgende:
Kinders hebben waarschijnlijk geen antilichamen tegen FIP he. Ik vraag mij sowieso af of zo'n (straat?) kat antilichamen tegen bijv. katten- en niesziekte heeft... Is zij uberhaupt ooit ingeent?quote:Op donderdag 11 juni 2015 17:50 schreef Cat22 het volgende:
de kinders tot 5-6 weken zijn beschermd door antistoffen in de moedermelk.
quote:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Niet wat ik wilde horen ntuurlijk, maar wel waar ik bang voor was. En je bent dus ook niet zo positief over de kittens...quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:18 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Kinders hebben waarschijnlijk geen antilichamen tegen FIP he. Ik vraag mij sowieso af of zo'n (straat?) kat antilichamen tegen bijv. katten- en niesziekte heeft... Is zij uberhaupt ooit ingeent?
Maar de besmette FIP kat heeft zelf niet voldoende / of niet goed genoeg afweer om deze ziekte te bestrijden, laat staan dat zij het aan hun kittens kunnen doorgeven.
Qua rotziektes staat FIP toch echt bovenaan.
Dank je!quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik moet rennen![]()
Ik ga duimen dat het geen FIP is!!!!!!!!!!!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |