Huda Par is geen HDP, zijn rivalen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:16 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Hoorde het op tv, zijn HDP leden, geen politici.
Maar zie net dat het hier al gemeld is.
ik dacht al wtfquote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:17 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Hij bedoelt hudapar
Maar goed...
twitter:ihsanylmz twitterde op zondag 07-06-2015 om 19:09:42ABDÜLHAMİT (3) düşerken :-) http://t.co/gpPb3M6kwA reageer retweet
Racist.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:43 schreef De_Kaas het volgende:
Als jullie Turkse tweets, nieuwsberichten of filmpjes plaatsen, geef er dan svp een korte vertaling naar het Nederlands bij. Ik spreek het niet, maar volg de discussie wel met interesse (zolang die in de taal van het forum wordt gevoerd althans).
Ik vind alle talen wel mooi, maar in dit geval volg ik het liever ook.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Racist.
Ja oke ur right, context is heel belangrijk, Abdulhamid II was een van de laatste Sultan's, een die door een coup is afgezet, tot op vandaag de dag wordt hij vrijwel vereerd en wordt zijn afzetting gezien als een coup van buitenlandse grootmachten.
Het plaatje luidt dan ook: De val van de 3e Abdulhamid.
astu.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:47 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Ik vind alle talen wel mooi, maar in dit geval volg ik het liever ook.Dank voor de toelichting.
quote:Turkey's Deputy PM continues to lambast Kurdish problem-focused HDP
ANKARA
Turkish PM Davutoğlu leaves post in procedural move
Preliminary election results announced with objections from parties
Social media trolls of Turkey's ruling AKP now seen as ‘reason for election failure’
Deputy Prime Minister Yalçın Akdoğan has continued to slam the Peoples’ Democratic Party (HDP), accusing it of being “intolerant and closed to criticism.”
“'Shut up. Don’t talk' is the favorite discourse of some HDP people,” Akdoğan said on his Twitter account on June 9.
“Will those, who came from mountains, silence those in vineyards?” he also asked, in reference to outlawed Kurdistan Workers’ Party (PKK) members in the Kandil Mountains of northern Iraq.
“[The] HDP cannot be democratic even [if] they win as many votes as they want. Because they are intolerant and closed to criticism,” Akdoğan said.
The deputy prime minister had earlier said the HDP can “only shoot the movie” of the Kurdish peace process, speaking a day after the general election delivered a hung parliament.
“The HDP can only make the movie of the peace process from now on. Peace does not come by saying 'peace, peace.' If they got 13 percent of the votes, they should call on Kandil [Mountains] and make [the outlawed Kurdistan Workers’ Party] PKK lay [down] arms,” Akdoğan told reporters before attending a cabinet meeting in Ankara on June 8.
His remarks came a day after the general elections, in which the HDP received 13 percent of the votes and passed the 10 percent election threshold.
The HDP has sent delegations to İmralı Island, where the leader of the PKK, Abdullah Öcalan, is serving his life imprisonment, within the concept of the Kurdish peace process that the government launched in the late 2000s.
The peace process has aimed to bring an end to the armed conflict between the PKK and Turkish security forces, which started in 1984. Some 40,000 people have lost their lives in the decades-old conflict.
De woede spat er van af.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:51 schreef primakov het volgende:
http://www.hurriyetdailyn(...)=83714&NewsCatID=338
[..]
quote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:54 schreef Bilge het volgende:
Als er nu een herverkiezing zou zijn, zou de AKP wel genoeg stemmen halen om alleen te regeren:
[ afbeelding ]
http://www.cnnturk.com/tu(...)-arastirmasi?page=36
Dit zal ongetwijfeld meespelen bij de onderhandelingen en de bereidheid tot een coalitie.
September / Oktober.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:58 schreef Hexagon het volgende:
Als er nieuwe verkiezingen zouden komen, wanneer zouden die er dan op zijn vroegst zijn?
Veel Koerden voelen zich eveneens verraden en voor het karretje gespannen. Goed dat veel Koerden inzien dat de intenties van Erdogan niet altijd zuiver waren. Ere wie ere toekomt, hij heeft wel een normalisatieproces in gang gezet en de Koerden rechten gegeven die ze al tijden hadden moeten hebben. Die investeringen zijn vast en zeker gedaan, maar niet in de mate waarin hij die heeft beloofd, daarbij heeft hij de onderlinge verbondenheid van Koerden onderschat, zeker inzake de Koerden in Syrië.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:45 schreef Bilge het volgende:
[..]
De woede spat er van af.Veel AKP-stemmers zijn behoorlijk teleurgesteld in de Islamitisch georiënteerde Koerden. Ze voelen zich echt verraden, doordat Erdogan zijn hand in het vuur stak voor Koerden, door vredesonderhandelingen te voeren met de PKK (een impopulaire zet onder zijn eigen achterban, en bovendien riskeerde hij hier destijds een staatsgreep mee) en enorm heeft geinvesteerd in het Oosten van Turkije.
Desondanks vragen veel AKP-ers zich ook af welke fouten zij hebben gemaakt. Pro-overheid kranten zitten vol met zelf-kritische analyses. Dit is heel volwassen gedrag. Wanneer de Kelamistische CHP weer eens ondermaats scoort, klagen CHP-ers steen en been over vervalsing en noemen zij de kiezers die niet op hen hebben gestemd onderontwikkelde boeren wiens stem toch niet even zwaar kan wegen als de stem van de erudiete CHP-stemmer.
http://www.al-monitor.com(...)kurdish-support.htmlquote:Economic hardship has exacerbated these major policy failures. Turkey’s eastern and southeastern regions, home to the majority of the country’s Kurds, have lagged behind on all economic and industrial progress variables when compared to other parts of Turkey. Unemployment is also highest in the southeast, with 15.6% of the population unemployed in 2014, nearly double the countrywide average of 9.9%.
quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:02 schreef primakov het volgende:
[..]
Veel Koerden voelen zich eveneens verraden en voor het karretje gespannen. Goed dat veel Koerden inzien dat de intenties van Erdogan niet altijd zuiver waren. Ere wie ere toekomt, hij heeft wel een normalisatieproces in gang gezet en de Koerden rechten gegeven die ze al tijden hadden moeten hebben. Die investeringen zijn vast en zeker gedaan, maar niet in de mate waarin hij die heeft beloofd, daarbij heeft hij de onderlinge verbondenheid van Koerden onderschat, zeker inzake de Koerden in Syrië.
[..]
http://www.al-monitor.com(...)kurdish-support.html
http://www.todayszaman.co(...)ive-plan_295485.htmlquote:Turkey's 15 easternmost provinces have secured a record-breaking $6 billion in investment over the past four months under a new government industrial incentives program, the Science, Industry and Technology Ministry stated in a Tuesday report on countrywide industrial investment.
The ministry reported that the government's Organized Industrial Zone (OSB) plan, which divides Turkey into six regions and provides the least-developed regions with tax breaks and subsidies for workers' social security payments, saw 1,066 businesses agree to invest a total of $6 billion in the country's 15 least-developed provinces.
The 1,066 new eastern ventures, which the ministry estimates will employ roughly 30,000 people, make up more than half of the 1,749 new ventures that Turkish businesses have projected under the OSB plan throughout Turkey in the past four months.
Science, Industry and Technology Minister Nihat Ergün said during a Tuesday press conference that the number is indicative of the ministry's attempts to boost development in the region, adding that “government efforts will continue to expand the OSBs broadly in such provinces as Batman, Diyarbakır, Mardin, Şanlıurfa and Van.” The minister said that while the $6 billion in investment and 30,000 jobs in the east could be easily added to in the coming months, they nevertheless make up an impressive portion of the $25 billion and 70,000 jobs that have been pledged in OSBs throughout Turkey in the last four months.
Officials have attributed the breakneck growth in recent months is to a new OSB incentive package on offer since June, when the government promised to extend the duration of tax breaks and labor subsidies in the special zones from five years to 12. Ergün said on Tuesday that the government will now cover the total cost of workers' social security payments for employers. That decision marks the reversal of a previous and unpopular decision to tie how much social security the government covers to how much the employer invests in the OSB. Business and trade associations at the time said both extending the duration of tax discounts and assurances to pay employers' social security costs were necessary to attract long-term investment to the country's east.
Government officials have hailed the strategy as part of a long-term effort to help stabilize the predominately Kurdish east, where a decades-long campaign by the terrorist Kurdistan Worker's Party (PKK) and the lackluster progress of the government's Kurdish initiative have led to fears that the conflict may be worsening.
The plan has also been vetted as a way to reduce Turkey's current account deficit (CAD) and to equalize the vast regional differences in development between east and west. In June, Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan called on Turkey's business community to increase investment in the east, telling the press: “The region is being transformed, and we need the support of private industries to help pick up the relatively poorer cities. … It is not possible to maintain sustainable development in all regions when some of them are deprived of new investments.”
The biggest eastern winner of the OSB plan was the province of Diyarbakır, with 178 additional companies signing on to $424.3 million worth of investments in OSBs. Batman province came in second, with 65 firms pledging to begin operations, while the far eastern province of Şırnak came in third, with 49 new firms making investments.
www.hurriyetdailynews.com(...)=50618&NewsCatID=338quote:Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan participated in the opening of a new airport in the eastern province of Bingöl on July 12, while promising more investments after bringing the Kurdish resolution process to a conclusion.
“With the effect of having this airport, more investors will come to Bingöl,” Erdoğan said, vowing to promote the region, which is one of the regions that has suffered the most from more than three decades of armed conflict.
“The resolution process is continuing very successfully thanks to your benediction. We have been receiving very good news from this region for months. We are witnessing a process in which hopes are rising,” he said.
enquote:Experts agree that the accelerating investments and incentives to the eastern part of the country as well as the government's efforts to bring an end to the country's decades-old terrorism problem in the region, combined with economic stability, is the reason behind the increase in the value of properties in the area. The declining risk premiums, which make the banks more willing to give mortgage loans, is another factor increasing the prices.
In addition, the establishment of universities in the eastern provinces in the past decade as well as the construction of highways easing transportation has improved the conditions in these provinces.
Sanko Holding CEO Abdülkadir Konukoglu pointed out that attracting more businesses and establishing plants in the east has increased the living standards as income levels rose and reversed migration trends, leading to a greater housing need.
- See more at: http://turkey-re.com/real(...)sthash.lac8Uvq5.dpuf
quote:The nationwide power loss that gripped Turkey on Tuesday spared the eastern province of Van and the southeastern province of Hakkari, as both purchase their power from Iran.
Ik weet het niet, Sureyya Onder van de HDP heeft op de nacht van de verkiezingen een apart uitspraak gedaan met "emanet edilen oylar" wat een beetje neerkomt op "tijdelijk aan ons toevertrouwde stemmen". Doelend op strategische stemmers die hebben geholpen hen over de drempel te krijgen.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:08 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat de houding van Erdogan tov de Koerden in Syrie hem niet snel vergeven zal worden inderdaad.In die zin denk ik dat die HDP ook wel een blijvertje is
Zolang de Koerden geen merkbare verschillen zien, zal het ze een bal wezen hoeveel er in het gebied is geïnvesteerd. De gemiddelde Koerd merkt er weinig van als ik het zo lees.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
http://www.todayszaman.co(...)ive-plan_295485.html
[..]
www.hurriyetdailynews.com(...)=50618&NewsCatID=338
en
[..]![]()
schijnt idd wel flink geïnvesteerd te zijn afgelopen 3 jaar, maar wellicht zijn de vruchten er nog niet van geplukt.
Ik betwijfel of de stemverschuivingen wel komt door een eventueel gebrek aan investeringen. Denk meer met de onvrede over Erdogan's houding mbt bepaalde zaken en uitspraken.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:16 schreef primakov het volgende:
[..]
Zolang de Koerden geen merkbare verschillen zien, zal het ze een bal wezen hoeveel er in het gebied is geïnvesteerd. De gemiddelde Koerd merkt er weinig van als ik het zo lees.
Ik weet niet precies hoeveel van hun stemmen van de Koerden afkomen. Aan de andere kant is de positie nu ze bewezen hebben de kiesdrempel te kunnen halen wel sterker geworden.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik weet het niet, Sureyya Onder van de HDP heeft op de nacht van de verkiezingen een apart uitspraak gedaan met "emanet edilen oylar" wat een beetje neerkomt op "tijdelijk aan ons toevertrouwde stemmen".
Ik gun het die Koerden wel, mooi dat ze in het parlement komen, en mooi dat ze gelijk ook de ideologie van de partij breed hebben getrokken naar andere minderheden en ook homoseksualiteit en dergelijke naar voren laten komen. Iets wat wellicht tegen schenen schoppen is bij veel conservatieve Koerden. Heeft de strijd van de PKK toch nog enigszins iets opgeleverd.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:08 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat de houding van Erdogan tov de Koerden in Syrie hem niet snel vergeven zal worden inderdaad.In die zin denk ik dat die HDP ook wel een blijvertje is
Tuurlijk, het is niet alleen aan de investeringen te danken. Combinatie van factoren. Ik snap eerlijk gezegd niet dat er binnen de CHP nou geen frisse wind is gaan waaien waarbij de Koerden ook eens betrokken worden.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik betwijfel of de stemverschuivingen wel komt door een eventueel gebrek aan investeringen. Denk meer met de onvrede over Erdogan's houding mbt bepaalde zaken en uitspraken.
Kan mij niet voorstellen dat het geen rol heeft gespeeld inderdaad. ook de angstleuzen dat dit de laatste verkiezingen zullen zijn als Erdogan zijn plannen doorzet en dat de HDP een extreem open houding heeft neergezet richting de minderheden en groepen buiten de Koerden zal ook wel bijgedragen hebben.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoeveel van hun stemmen van de Koerden afkomen. Aan de andere kant is de positie nu ze bewezen hebben de kiesdrempel te kunnen halen wel sterker geworden.
Maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat ze nog snel stemmen voor een president die niets deed terwijl hun broeders over de grens gemold werden door de IS.
Ik kan de Koerden geen ongelijk geven, de afgelopen 6 jaar kwamen de projecten met de Koerden vooral van de AKP, HDP en de PKK, CHP was er behoorlijk op afstand van en de MHP was vooral bezig met 'landverraad' / 'onderhandelen met de terrorist' retoriek. Dan snap ik wel dat je als Koerd je toch meer wend naar de AKP / HDP.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:23 schreef primakov het volgende:
[..]
Tuurlijk, het is niet alleen aan de investeringen te danken. Combinatie van factoren. Ik snap eerlijk gezegd niet dat er binnen de CHP nou geen frisse wind is gaan waaien waarbij de Koerden ook eens betrokken worden.
Jupquote:Op woensdag 10 juni 2015 00:30 schreef primakov het volgende:
Ja de AKP zag de Koerden iig als een volwaardige discussiepartner. Die MHP leuzen kan ik zelfs opnoemen 'Vatan Hainleri' toch?
Geïnstitutionaliseerde en ideologische haat voeden is natuurlijk makkelijker dan eens kritisch te zijn op je eigen denkbeelden.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jup
Het 'beleid' was vooral daarop gestoeld.
Wederzijds profiteren. Win-win-situatie. Ik noem het nergens paternalisme.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:35 schreef primakov het volgende:
[..]
Geïnstitutionaliseerde en ideologische haat voeden is natuurlijk makkelijker dan eens kritisch te zijn op je eigen denkbeelden.
@ Bilge, dat Barzani het schoothondje is van Erdogan moge duidelijk zijn, dat de VS Erbil nooit zouden laten vallen moge ook duidelijk zijn, gezien de vele investeringen die door Turkije zijn gedaan in Noord-Irak vind ik dergelijke steun ook niet raar en het steunen van Noord-Irak wanneer de VS het doet is alleen maar veren in de kont van je schoothondje steken. Het doen voorkomen dat dat uit puur paternalisme is, is iets waar ik zeer m'n twijfels bij heb.
Jij niet, maar Erdogan deed het wel zo voorkomen, iets waar veel Turkse Koerden voor deze verkiezingen ook op af gingen denk ik.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:38 schreef Bilge het volgende:
[..]
Wederzijds profiteren. Win-win-situatie. Ik noem het nergens paternalisme.
Bron?quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:40 schreef primakov het volgende:
[..]
Jij niet, maar Erdogan deed het wel zo voorkomen, iets waar veel Turkse Koerden voor deze verkiezingen ook op af gingen denk ik.
Pizza voert onderhandelingen in een opgenoemde donertoko..quote:Op woensdag 10 juni 2015 02:08 schreef johnson555 het volgende:
Heeft de mhp al een staatsgreep gepleegd?
Waarom snap je dat niet?quote:Op woensdag 10 juni 2015 16:13 schreef Mathemaat het volgende:
Ik snap niet dat er mensen zijn die denken dat Turkije een Koerdische, semi-soevereine staat in Noord-Syrië moet beschermen.
Het probleem zat 'm in dat de Turkse overheid (actief?) probeerde te verhinderen dat Koerden uit Turkije de grens met Syrië over zouden gaan om zodoende Koerden in Kobani te helpen tegen IS, toch?quote:Op woensdag 10 juni 2015 16:13 schreef Mathemaat het volgende:
Ik snap niet dat er mensen zijn die denken dat Turkije een Koerdische, semi-soevereine staat in Noord-Syrië moet beschermen.
quote:Op woensdag 10 juni 2015 16:56 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Pizza voert onderhandelingen in een opgenoemde donertoko..
Geen idee. Maar ze kunnen niet verwachten dat we PKK helpen door ze het makkelijk te maken. We hebben bovendien vluchtelingen uit Kobani doorgelaten en we stuurden ook ambulances over het grensgebied.quote:Op woensdag 10 juni 2015 18:48 schreef zarGon het volgende:
[..]
Het probleem zat 'm in dat de Turkse overheid (actief?) probeerde te verhinderen dat Koerden uit Turkije de grens met Syrië over zouden gaan om zodoende Koerden in Kobani te helpen tegen IS, toch?
We? De Turkse Nederlanders?quote:Op woensdag 10 juni 2015 21:35 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Geen idee. Maar ze kunnen niet verwachten dat we PKK helpen door ze het makkelijk te maken. We hebben bovendien vluchtelingen uit Kobani doorgelaten en we stuurden ook ambulances over het grensgebied.
goed.quote:Op donderdag 11 juni 2015 02:20 schreef Djibril het volgende:
Hoe zit het intern met de AKP? Hoe is de relatie tussen bijv. Davutogolu en Erdogan?
Als we 't over 'we' hebben hebben we 't vaak over de belastingbetaler, niet over die paar fans van een buitenlands regime. Het management heeft nogal eens laten zien dat 't incompetent is in de leiding en daar staan 'we' niet achter.quote:
Niet in het openbaar iig, voor zover daar sprake van is.quote:Op donderdag 11 juni 2015 08:33 schreef Djibril het volgende:
[..]
Geen onderlinge ruzie binnen akp na het verlies?
Davutoglu is nou niet echt een puppet.quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Eerste puppet van de tweede, toch?
Soort Medvedev-Poetin relatie.
Ik krijg de indruk van wel, ja, of Davutoglu is nog extremer dan Egogan, kan ook.quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Davutoglu is nou niet echt een puppet.
Davutoglu is de intellectuele gedachtevader van Erdogan, misschien zelfs meer dan Erbakan als we kijken naar Erdogan's buitenlandbeleid.quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik krijg de indruk van wel, ja, of Davutoglu is nog extremer dan Egogan, kan ook.
Dat Erdo een "gedachtevader" nodig heeft joh....quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Davutoglu is de intellectuele gedachtevader van Erdogan, misschien zelfs meer dan Erbakan als we kijken naar Erdogan's buitenlandbeleid.
Davutoglu moet je dan ook niet onderschatten, laat weinig merken, maar heeft een behoorlijk intellectueel achtergrond en opvattingen waar de VS voor vreest, meer dan Erdogan.quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat Erdo een "gedachtevader" nodig heeft joh....
Mm, zouden de VS hun billen bij elkaar knijpen voor Davutoglu?quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Davutoglu moet je dan ook niet onderschatten, laat weinig merken, maar heeft een behoorlijk intellectueel achtergrond en opvattingen waar de VS voor vreest, meer dan Erdogan.
Goed buitenlandbeleid.quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Davutoglu is de intellectuele gedachtevader van Erdogan, misschien zelfs meer dan Erbakan als we kijken naar Erdogan's buitenlandbeleid.
Lees dit en dit voor wat meer achtergronden.quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, zouden de VS hun billen bij elkaar knijpen voor Davutoglu?
Maar goed, mijn indruk is meer dat Davut alles zegt wat Erdo net niet durft te zeggen.
De YPG is niet hetzelfde als de PKK. Dat is net zoals zeggen Turkije = VS want NAVO...quote:Op woensdag 10 juni 2015 21:35 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Geen idee. Maar ze kunnen niet verwachten dat we PKK helpen door ze het makkelijk te maken. We hebben bovendien vluchtelingen uit Kobani doorgelaten en we stuurden ook ambulances over het grensgebied.
quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lees dit en dit voor wat meer achtergronden.
Altijd weer dat argument hè. Vrede en welvaart onder islamitisch bewind, in dit geval van de Ottomanen.quote:Davutoglu summed up the Davutoglu/AKP
philosophy in an extraordinary speech in Sarajevo in late
2009 (REF A). His thesis: the Balkans, Caucasus, and Middle
East were all better off when under Ottoman control or
influence; peace and progress prevailed. Alas the region has
been ravaged by division and war ever since. (He was too
clever to explicitly blame all that on the imperialist
western powers, but came close). However, now Turkey is back,
ready to lead -- or even unite. (Davutoglu: "We will
re-establish this (Ottoman) Balkan").
Gelijk, tot nu toe hebben ze veel geouwehoerd, maar geen deuk in een pakje boter buiten de grenzen geslagen.quote:Finally, not all of the ex-Ottomans look with
fondness on their past under the Pashas, or yearn for
Turkey's return. Reaction among many in the Balkans to
Davutoglu's Sarejevo speech (REF A) was quite strong. In the
Middle East itself, the Arab street might applaud Turkey's
populistic and essentially cost-free support for more radical
elements, but it's not particularly appreciated by rulers
(although Turkey seems to have made some progress with Syria,
brokered a rapprochement between President Bashir and Saudi
King Abdullah, and has had some role in resolving the Lebanon
cabinet stalemate). Sooner or later, though, Turkey will
have to produce results, take risks, commit real resources,
and take hard decisions to augment a policy now consisting
mainly of popular slogans, ceaseless trips, and innumerable
signatures on MOUs of little importance. The experience with
Iran, which despite significant Turkish verbal support and
wooing, appears uninterested in granting Turkey any
concessions, or agreeing to a Turkish lead in mediation
efforts, is telling.
quote:Trade/hydrocarbon
interests, Turkish aversion to sanctions stemming from the
first Gulf War, Erdogan's vocal "third worldism" and certain
domestic political considerations all push Turkey in the
wrong direction.
quote:Erdogan: ‘Turkije niet zonder regering laten’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150611_01726146
De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft de verschillende partijen opgeroepen om zo snel mogelijk een regering te vormen. ‘Iedereen moet zijn ego nu maar even laten varen’, zei hij bij zijn eerste publieke optreden na de verkiezingen.
Erdogan sprak in de hoofdstad Ankara een groep studenten toe. Daar zei hij dat alle partijen de verkiezingsuitslag moet respecteren als de ‘wil van het volk’. Zijn AKP verloor na twaalf jaar haar parlementaire meerderheid. Ze is nu op een coalitiepartner aangewezen.
Als partner komen het extreemrechtse MHP of de centrumlinkse partij CHP in beeld. Het pro-Koerdische HDP heeft een regeringsdeelneming met de AKP definitief uitgesloten. Ook de andere partijen zijn terughoudend.
‘We kunnen Turkije niet zonder regering laten, zonder hoofd’, zei Erdogan over de moeilijke regeringsvorming. Hij hoopt dat de partijen een oplossing boven een crisis verkiezen.
Mathematisch is een coalitie van de drie oppositiepartijen mogelijk en ook een minderheidsregering is een optie. Als de partijen geen regering kunnen vormen, kan Erdogan nieuwe verkiezingen uitroepen.
Het stemmenverlies van de AKP was een nederlaag voor Erdogan, die een presidentieel systeem wilde invoeren. Na de verkiezingen verdween de anders alom aanwezige Erdogan bijna vier dagen uit beeld.
Denk je? Turkije heeft Syrië als Sjiitische proxy zo goed als vernietigd. Terwijl het ondertussen met Iran onderhandelt over mogelijke energiedeals, voert het weer een oorlog tegen Iran in Yemen, vervolgens gaat de president even in de Balkanlanden vertellen hoe het allemaal moet, waarna hij gezellig olie koopt van de Koerden en vertegenwoordigingswetten sluit met de Russen over de Turkse en islamitische minderheden, dit allemaal zonder een kogel af te vuren vind ik toch al aardig wat.quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
[..]
Altijd weer dat argument hè. Vrede en welvaart onder islamitisch bewind, in dit geval van de Ottomanen.
Als alles maar (in die regio) onder de moslims wordt gebracht krijgen ze weer een gouden eeuw. Waar is dat in godsnaam op gebaseerd. Kun je toch honderd gaten in schieten of niet?
Maar goed, kennelijk dus is Dovut een de grote man van deze neo-Ottomaanse politiek. Daar waar, denk ik, de meeste mensen zouden denken dat het uit de hoge hoed van Erdo komt.
[..]
Gelijk, tot nu toe hebben ze veel geouwehoerd, maar geen deuk in een pakje boter buiten de grenzen geslagen.
Krijg de indruk dat Jeffrey het niet met je eens is, ik weet niet hoe oud dit stuk is...quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Denk je? Turkije heeft Syrië als Sjiitische proxy zo goed als vernietigd. Terwijl het ondertussen met Iran onderhandelt over mogelijke energiedeals, voert het weer een oorlog tegen Iran in Yemen, vervolgens gaat de president even in de Balkanlanden vertellen hoe het allemaal moet, waarna hij gezellig olie koopt van de Koerden en vertegenwoordigingswetten sluit met de Russen over de Turkse en islamitische minderheden, dit allemaal zonder een kogel af te vuren vind ik toch al aardig wat.
November 2010quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Krijg de indruk dat Jeffrey het niet met je eens is, ik weet niet hoe oud dit stuk is...
Turkije is net zoals Iran, het vecht wel onopvallend mee, voor haar eigen belangen.quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:39 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Op welke punten zou Turkije zich dan moeten aanpassen als het op hrt buitenlandbeleid aankomt? Meevechten in Irak en Syrië? Dat is een geved zonder einde, Turkije houdt zich prima op afstand. Beetje meekijken, thats it.
Ik zal je een paar leuke punten geven:quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:39 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Op welke punten zou Turkije zich dan moeten aanpassen als het op hrt buitenlandbeleid aankomt? Meevechten in Irak en Syrië? Dat is een geved zonder einde, Turkije houdt zich prima op afstand. Beetje meekijken, thats it.
Met het verschil dat Iran overal succes heeft terwijl Turkije bijna overal faalt.quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Turkije is net zoals Iran, het vecht wel onopvallend mee, voor haar eigen belangen.
Lol.quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:47 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Iran heeft Syrie omhoog weten te houden, jaren na jaren, met een grote opposite + Turkije, golfstaten en het westen als vijand.
Als je Syrie geen succes noemt van Iran dan snap jij niks van buitenlandbeleid.
Zodra / wanneer Assad valt moet Iran haar defensiebeleid met betrekking tot de Syrische grens herzien, waar het nu al redelijk mee bezig is, dat is niet iets waar je op langer termijn weinig last van gaat hebben, daarbovenop ook nog eens dat het een belangrijk bondgenoot verliest mocht dat gebeuren.quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:48 schreef WammesWaggel het volgende:
Opzich heeft Iran buiten een gekrente trots verder weinig echte last van totale chaos in Syrie dan Turkije dus in die zin winnen de Iraniers het.
Verder denk ik dat beide partijen liever de klok terug zouden draaien naar pre-opstand.
quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:43 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ik zal je een paar leuke punten geven:
- Stoppen met sponsoren jihadisten in Syrie, Libie en Tunesie
quote:- Stoppen met onbeperkt toegang geven aan jihadisten om Syrie binnen te gaan
Zolang er mensen als Barzani rondlopen kan Turkije zich gerust bemoeien met het noorden van Syrië en Irak.quote:- Stoppen zich te bemoeien met Kirkuk waar niet eens 20% Turkmeens is
Leiders die niet opkomen voor hun volk zijn lafaards, prima dat Turkije zich ermee bemoeit.quote:- Stoppen met zich te bemoeien met Nederlandse aangelegenheden mbt adoptiekinderen die bij homo's terecht komen
Ja want Sisi en co zijn geen verkapte dictators die de oppositie uitmoorden.quote:- Stoppen zich te bemoeien met president Al-Sisi en constant terroristische moslimbroederschap verdedigen
Dat klopt helemaal, ik doelde vooral op de kortere termijn.quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zodra / wanneer Assad valt moet Iran haar defensiebeleid met betrekking tot de Syrische grens herzien, waar het nu al redelijk mee bezig is, dat is niet iets waar je op langer termijn weinig last van gaat hebben, daarbovenop ook nog eens dat het een belangrijk bondgenoot verliest mocht dat gebeuren.
Het is weliswaar wel Zaman, maar heb je ook dit gelezen:quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:57 schreef zarGon het volgende:
Wat ik hier zie, zie je dus overal in het M-O. Wij zijn goed, nee jullie zuigen wij zijn beter, echt niet wij zijn de beste!
Best wel jammer dat Iran en Turkije hun krachten niet bundelen. Succesformule voor een beter/stabiel Syrië en Irak.
Ik zag de speech van Erdo live, dat klonk allemaal goed. Wil zelf - door de houding van de oppositie - nieuwe verkiezingen. Toont wel de onvolwassenheid van de Turkse politiek aan; men kan niet praten en onderhandelen met elkaar... Consensus, wat is deze?!
quote:Turkey's President Recep Tayyip Erdoğan is in favor of an early election after a general election on Sunday stripped the ruling Justice and Development Party (AK Party) of its parliamentary majority, forcing it to choose between seeking a coalition with opposition political parties or forming a minority government, according to an opposition deputy who met him on Wednesday.
Deniz Baykal, a deputy from the main opposition Republican People's Party (CHP), after a surprise meeting with the president has said privately that Erdoğan believes the coalition formation process will be a difficult one, a report in the Hürriyet newspaper said. “He wants an early election,” Baykal was quoted as saying in the report.
Speaking to reporters after the two-and-a-half-hour meeting with Erdoğan, Baykal said the president understood the importance of forming a coalition government as soon as possible, that he is open to all coalition options and that he does not object to the opposition parties forming a government.
However, in private conversations, Baykal stated that Erdoğan appears to be after an early election. “He is thinking of ways to reverse the new political situation that emerged out of the June 7 election with an early election. I asked him not to approach the post-election situation with a revanchist view and not to push for an early election,” Baykal was quoted as saying.
Erdoğan's unexpected meeting with Baykal, a former chairman of the CHP, set off a wave of speculations about the president's political maneuvering. In his first public remarks since the June 7 election, Erdoğan said on Friday that he had invited Baykal to meet him because he is the oldest member of the Parliament. “I both assessed the process [of coalition formation] and shared with him that I will do my share for the process to proceed uninterrupted,” he said at a ceremony in Ankara.
Baykal, as the oldest member of the assembly, will chair the first session of the new Parliament after the June 7 election.
Erdoğan, who co-founded and led AK Party until he was elected president last year, had fervently campaigned for an election outcome that would give the AK Party a parliamentary majority strong enough to push for constitutional changes that would boost his executive powers.
All opposition parties are categorically against constitutional changes that will bring about a transition into the presidential system sought by Erdoğan. Opposition parties are also demanding assurances that Erdoğan will stop meddling into government affairs and will act within constitutional bounds.
Hürriyet also reported that Wednesday's meeting took place at the Foreign Ministry building in Ankara, instead of the presidential palace, at Baykal's request. The former CHP leader demanded a venue other than the controversial palace after consultations with CHP Chairman Kemal Kılıçdaroğlu, the report said.
Uhh dat is de werkelijkheid, niemand buiten Turkije gaf een ene fuck toen de PKK heen en weer liep over de grenzen maar nu ze zelf last hebben van terreur moet Turkije maar direct alles regelen? Ja zo werkt het dus niet. Iedereen probeert de boel op Turkije te schuiven terwijl ze er zelf nooit een ene reet aan hebben gedaan.quote:
90% van de handel gaat via Turkije, ja, dan bemoeit Turkije zich er wel mee.quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:59 schreef PizzaMizza het volgende:
want? Kirkuk is een Iraaks en Koerdische aangelegenheid, Turken hebben er niets mee te maken en Turkmenen ook niet aangezien ze een kleine minderheid vormen.
Een papiertje maakt je geen Nederland, het geeft je rechten en plichten in dit land, verder niks.quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:59 schreef PizzaMizza het volgende:
Nederlanders met een Turkse achtergrond zijn Nederlanders en geen Turken.
Ga je nu serieus dat vergelijken met het uitmoorden van de complete oppositie in een land?quote:wat heeft Turkije daarmee te maken? Ik hoorde jou ook niks zeggen toen 34 onschuldige Koerdische jongeren werden vermoord door Turkije in het bloedbad van roboski.
Of de tientallen slachtoffers van de gezi-demonstranten.
Ook in de headlines vandaag.quote:After the Justice and Development Party (AK Party) failed to obtain a parliamentary majority, rendering it unable to form a single-party government following Turkey's June 7 general election, pro-government figures have started to consider the return of former President Abdullah Gül, a co-founder of the party, to politics as a replacement for Prime Minister Ahmet Davutoğlu.
In addition to discussions in pro-government media outlets, the issue has been the subject of surveys, with Andy-AR -- a pro-government polling company -- finding that support for Gül stood at 76 percent among AK Party supporters.
The discussions about Gül have heated up following speculation concerning snap elections, given that no party achieved the majority needed to establish a single-party government, and coalition possibilities are not promising due to deep ideological divisions.
Andy-AR is known for its controversial findings, showing considerably more electoral support for the AK Party than it achieved on June 7 and showing the pro-Kurdish Peoples' Democratic Party (HDP) as failing to surpass the 10 percent election threshold. The HDP went on to garner roughly 13 percent of the national vote. The recent Andy-AR survey purported to reveal that the downward trend in support for the AK Party could be reversed if Gül takes over as leader of the AK Party, and that support could rebound to over 45 percent.
Fehmi Koru, a pro-government columnist for the Habertürk daily, has asked for Ahmet Davutoğlu's position to be opened up for discussion, saying in his column on Wednesday that "the AK Party's ordinary congress scheduled for this September will be brought forward and a party chairman who will ease the dilemmas that the AK Party has currently will be elected. If Ahmet Davutoğlu is re-elected, objections to his leadership will decrease; however, if someone else is elected as the chairman, then bargains about a coalition government will gain momentum smoothly."
Koru then made a more radical suggestion and asked President Recep Tayyip Erdoğan to leave his lavish and controversial presidential palace, dubbed Ak Saray, which was constructed despite several courts ruling that it was being built illegally. "Because the plans for creating a Turkish-style presidential system were not approved by the public, as indicated by the election results, the presidential palace might be allocated to the prime minister and the president might move to the Çankaya palace -- the former presidential office," Koru suggested.
Koru's comments sparked heated words among pro-government voices with Ahmet Taşgetiren, a columnist for the Yeni Şafak daily, accusing Koru of "dragging Gül into a war" and asking whether Gül was aware of the piece before Koru wrote it.
In reference to former First Lady Hayrünnisa Gül's comments, in which she said she would start a "real intifada" in response to harsh criticism of Abdullah Gül -- which she claimed was worse than that during the notorious 1997 post-modern coup -- Taşgetiren wrote in his column on Thursday: "An intra-party intifada? Don't you dare! It harms everyone [in the AK Party]."
Ahmet Takan, a chief political adviser of Gül when he was prime minister, told Today's Zaman on Thursday that he is certain that Davutoğlu will be forced to leave the Prime Ministry. "However, Erdoğan will do whatever is takes to prevent Gül from controlling the AK Party. But, Gül is also avoiding a public struggle with Erdoğan. He prefers to mobilize secondary elements within and outside the party as well securing the support of the international organizations for his leadership. He is on hold. He is orchestrating a plan to show himself up behind the curtains. He is trying to show that the AK Party is desperately in need of his leadership."
Takan added: "The AK Party has been shattered into pieces [by the election]. Its future will become clear in the following days. There might be resignations as well as orders to form a new political party, a movement started by offended deputies and political actors. In brief, Gül has never been out of the political game and a renewed struggle for the leadership has already begun within the AK Party. But even if Gül reaches his goal and manages to unseat Davutoğlu, his leadership will not be enough to reverse the collapse of the AK Party."
ARA BAŞLIK---Another covert war between Erdoğan and Davutoğlu
The struggle between Erdoğan and Davutoğlu, exacerbated by the June 7 general election, has taken on another dimension with supporters of both politicians criticizing each other behind the scenes. Former EU Affairs Minister Egemen Bağış, who is among the primary suspects of the Dec. 17, 2013 corruption investigation and currently one of Erdoğan's top advisers, recently harshly criticized Davutoğlu during in a meeting.
Bağış accused Davutoğlu of being responsible for the failure of AK Party in the election, saying that "the chief [Erdoğan] made a great mistake by appointing Davutoğlu as party leader."
http://www.todayszaman.co(...)meddling_384803.htmlquote:Turkey's ruling Justice and Development Party (AK Party) will exhaust all options in trying to form a new government before an early election is considered, Prime Minister Ahmet Davutoğlu said on Wednesday, and he appeared to warn President Recep Tayyip Erdoğan against meddling.
In an interview with state broadcaster TRT, Davutoğlu said Erdoğan would not be involved in coalition negotiations after the AKP lost its parliamentary majority in a weekend election, and that he would only intervene in the event of a crisis.
Sunday's election ended more than a decade of single-party rule in the NATO member and EU candidate nation, dealing a blow to Erdoğan's ambitions for what Erdoğan says a Turkish style presidential system and plunging it into political uncertainty not seen since the 1990s.
"President Erdoğan is not part of coalition negotiations but will step in to help overcome deadlocks," Davutoğlu said in the hour-long interview.
"If everybody carries out their duties and responsibilities within the constitutional limits, a culture of reconciliation will emerge," he said, in an apparent warning to Erdoğan.
Opposition parties have accused Erdoğan, who founded the AKP more than a decade ago and remains its dominant figure, of continuing to meddle in its affairs despite a constitutional ban on him engaging in party politics as head of state.
In contrast to his usual dominance of the air waves, Erdoğan has yet to make any public comments since the election, apart from a brief statement from his office urging a period of reflection by all political parties.
Daily Sabah, a newspaper close to Erdoğan, has said he has three red lines for any coalition: the continuation of a peace process with Kurdish militants, respect for his role as president, and the continuation of the fight against the "parallel state" - the network of U.S.-based cleric Fethullah Gulen, whom he accuses of plotting against him.
"Nobody can declare red lines in the name of the AK Party," Davutoğlu said in the interview with TRT.
Forced to find a coalition partner for the first time in its history or risk an unstable minority government, the conservative, Islamist-rooted AKP's top brass held a third day of meetings on Wednesday to consider their options.
Should the political parties be unable to agree a working coalition within 45 days, Erdoğan has the right to call a snap election, but AKP officials say that is not their preferred route.
Davutoğlu also said the AKP would pursue a peace process with Kurdish militants for as long as possible, whatever the outcome of coalition negotiations. One of its possible junior partners, the right-wing Nationalist Movement Party (MHP), has long been opposed to the Kurdish peace process.
Ga jijquote:Op woensdag 10 juni 2015 00:53 schreef Bilge het volgende:
Tijdens de onderhandelingen voor een coalitieregering stelt de AKPartij 3 harde eisen:
1. Voortzetting vredesonderhandelingen met de PKK. (hierdoor valt de MHP als mogelijke coalitiegenoot 100% zeker uit)
2. Voortzetting vervolging van de Gülen-beweging.
3. Behoud van de invloed van Erdogan als 'actieve president'.
Een coalitie tussen de AKPartij en de HDP lijkt het meest voor de hand te liggen. De kiezers van de AKPartij zullen dit absoluut niet fijn vinden. Ook een klein deel van de HDP-ers zit hier niet op te wachten. Bovendien had Demirtas beloofd om geen coalitie aan te gaan. Oplossing: achter de schermen vormen HDP en AKP een coalitie, waarna voor de schermen het Islamitische deel van de HDP zich zogenaamd afsplitst en een coalitie aangaat. De Akpartij heeft slechts 18 stoelen nodig. Iedereen blij.
Davutoglu is de professor tussen de clowns en de zombies. Gül is ook ok. Maar dan hebben we 't volgens mij wel gehad met 't intellect binnen de Akp.quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Juist ja, Erdow Is wel lekker volwassenen met zijn pre verkiezings dreigementen aan de oppositie om vervolgens na zijn overwinning (en nederlaag) opeens vriendelijke bij de oppositie aan te kloppenquote:Op donderdag 11 juni 2015 21:57 schreef zarGon het volgende:
Wat ik hier zie, zie je dus overal in het M-O. Wij zijn goed, nee jullie zuigen wij zijn beter, echt niet wij zijn de beste!
Best wel jammer dat Iran en Turkije hun krachten niet bundelen. Succesformule voor een beter/stabiel Syrië en Irak.
Ik zag de speech van Erdo live, dat klonk allemaal goed. Wil zelf - door de houding van de oppositie - nieuwe verkiezingen. Toont wel de onvolwassenheid van de Turkse politiek aan; men kan niet praten en onderhandelen met elkaar... Consensus, wat is deze?!
Echt, hij heeft als president letterlijk campagne gevoerd voor de AKP, terwijl hij volgens de grondwet onpartijdig moet zijn, en heeft de oppositie voor rotte vis uitgemaakt en het land nog eens flink verder gepolariseerd, maar het is natuurlijk heel vreemd wanneer de oppositie nu zijn voorzichtigheid bewaart.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 01:34 schreef johnson555 het volgende:
[..]
Juist ja, Erdow Is wel lekker volwassenen met zijn pre verkiezings dreigementen aan de oppositie om vervolgens na zijn overwinning (en nederlaag) opeens vriendelijke bij de oppositie aan te kloppenSoms denk ik dat ie paranoia is ,juist door zijn handelswijze .Is ook niet raar dus dat de oppositie de deur dicht gooit, juist doordat erdow en de akp zich zo verheven voelden boven de oppositie ( Makkie en logisch als je absoluut meerderheid heb)
Oppositie is slim en dom tegelijk maar gaan wel gelijk all in blijkbaar![]()
Ik snap die vergelijkingen met Erdoğan/AKP en de oppositie niet zo. De oppositie moet slimmer/handiger/verstandiger/beter zijn dan Erdoğan. Je zou bijna verwachten dat het kinderspel is om AKP zo klein te krijgen dat ze weinig voorstellen, vooral gezien al die berichten in de media.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 01:34 schreef johnson555 het volgende:
[..]
Juist ja, Erdow Is wel lekker volwassenen met zijn pre verkiezings dreigementen aan de oppositie om vervolgens na zijn overwinning (en nederlaag) opeens vriendelijke bij de oppositie aan te kloppenSoms denk ik dat ie paranoia is ,juist door zijn handelswijze .Is ook niet raar dus dat de oppositie de deur dicht gooit, juist doordat erdow en de akp zich zo verheven voelden boven de oppositie ( Makkie en logisch als je absoluut meerderheid heb)
Jij noemt het voorzichtigheid, ik zie dat totaal niet terug. Je ziet ze al langzaam hun woorden terugnemen en *nu* pas beginnen ze na te denken over de mogelijkheden, na al die 'nee's'.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 01:58 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Echt, hij heeft als president letterlijk campagne gevoerd voor de AKP, terwijl hij volgens de grondwet onpartijdig moet zijn, en heeft de oppositie voor rotte vis uitgemaakt en het land nog eens flink verder gepolariseerd, maar het is natuurlijk heel vreemd wanneer de oppositie nu zijn voorzichtigheid bewaart.
Je legt zelf juist een link van alsof erdow 't allemaal goed bedoeld en graag weer vriendjes wordt, terwijl hij net voor de verkiezingen bijna elke oppositiepartij beschuldigde van verraad en opstand of wat dan ookquote:Op vrijdag 12 juni 2015 02:05 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik snap die vergelijkingen met Erdoğan/AKP en de oppositie niet zo. De oppositie moet slimmer/handiger/verstandiger/beter zijn dan Erdoğan. Je zou bijna verwachten dat het kinderspel is om AKP zo klein te krijgen dat ze weinig voorstellen, vooral gezien al die berichten in de media.
Ik zeg verder totaal niet dat Erdoğan volwassen is; dat zie je onder andere terug op de manier waarop hij al als president campagne voerde voor de AKP.
Het probleem van de oppositie is niet dat ze alleen de deur dichtgooien richting AKP, maar ook richting elkaar. Er onstaat een onwerkbare situatie; ik had toch gehoopt dat de oppositie in plaats van 'nee' eerst rustig zouden nadenken en dan pas naar buiten zouden komen met hun oplossingen/verwachtingen/eisen/noemhetmaarop.
En dat haal je allemaal uit dit stukje van mijn post?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 02:16 schreef johnson555 het volgende:
[..]
Je legt zelf juist een link van alsof erdow 't allemaal goed bedoeld en graag weer vriendjes wordt, terwijl hij net voor de verkiezingen bijna elke oppositiepartij beschuldigde van verraad en opstand of wat dan ook
Wow.quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:57 schreef zarGon het volgende:
Ik zag de speech van Erdo live, dat klonk allemaal goed.
Ze moeten simpelweg beseffen dat ze tot elkaar zijn veroordeeld. Het is een simpel optelsommetje, maar het lijkt erop dat ze dat over het hoofd zien of zo.quote:De oppositie speelt haar eerste en laatste hand, als ze nu ingeven en een coalitie vormen, verliezen zr zeker een deel van hun achterban bij de volgende verkiezingen
De oppositie is niet dom. Het zijn gewoon de lagen van de bevolking met een sterke voorkeur. Turkije is niet een klein land met veel partijen maar een enorm land met slechts een paar. De hele dynamiek is anders dan binnen de postzegel van Nederland die ik wat betreft politieke inrichting ideaal vindt. Kleinere landen zijn veel beter te beheersen. Het is al heel wat dat HDP over de kiesdrempel kwam.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 01:34 schreef johnson555 het volgende:
[..]
De oppositie (en dan doel ik op CHP en MHP) faalt anders jaar in jaar uit, verkiezing na verkiezing.quote:
Ik vind ze niet dom. Wel behoorlijk stug en ouderwets met leiders die in het verleden leven.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 02:35 schreef zarGon het volgende:
[..]
De oppositie (en dan doel ik op CHP en MHP) faalt anders jaar in jaar uit, verkiezing na verkiezing.
Wat vindt jij slim aan CHP en MHP?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |