Ja kun je vinden, het interesseert me werkelijk waar geen ene hol. Ik ken de persoon aan de andere kant van het scherm niet. En nee, ik zou niet van alles doen om iemand dwars te zitten. Het zou me tijd kosten en het levert me niks op want ik kan de irritatie die het bij de andere partij niet eens zien, dus ook dat pleziertje houd ik er niet aan over.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 07:59 schreef Konijntjuh het volgende:
[..]
Moet het niet zijn, je weet aan welke maatschappelijke eisen je moet voldoen die je omgeving uitdraagt of uitdraagt in plaats van een goed of fout. (Dus bij wijze een kameleon die zich aanpast aan de kleuren van zijn omgeving.).
Wat men hier al zei speel een open kaart spel met je omgeving, en laat ze weten dat je in vele gevallen je omgeving gebruikt om jezelf te camoufleren om zo een bewust of onbewust misbruik te maken van de mogelijkheden die de omgeving bied of aanbied.
Het zal wel de opzet zijn van een sociopaat om juist sociaal te doen overkomen voor zijn omgeving terwijl hij dit in wezen niet is. Maar als je eigen harder durf (In plaats van een slappe zak te zijn) op te stellen tegenover je omgeving en je natuurlijke kleuren laat zien weten ze in ieder geval met wie ze te maken hebben en hebben ze zelf de keuze of om je uit de weg te gaan of je te accepteren voor wie je bent in hun omgeving.
Net zoiets als dit topic, als je gewoon nu zegt dat je de psychologische evt. gedragsleer kennis hebt opgedaan om mensen beter te kunnen bespelen en naar je hand te kunnen zetten voor je eigen spel. En dat inleven "empathie" voor jou iets is dat je gebruikt om je omgeving te vrede stellen zodat je daar sneller in geaccepteerd en het vergemakkelijkt om mensen te bespelen.
Ik durf een stelling te leggen als ik zeg dat ik je gewoon eerste klas charlatan vindt die een berichtje neerzet om vrienden en medelijden probeert op te wekken bij andere, zodat hij weer wat om te bespelen heeft, dat je gelijk met veel Fok forumers tot de IM overgaat of of je kom met tegenberichten om mij als persoon weg te zetten of zelfs met een arm tot de elleboog in een reet van een mod probeer te krijgen om mij een ban te geven.
Ik heb het niet zoveel met je bericht op "ik heb ASPD en ik wil begrepen worden". Want het draait voor mijn instinct te veel om "Ik" bij jou.
Nee, ik wil geen boekje open doen over mijn gedrag. Ik ben daar niet naar op zoek en het kost me tijd en moeite.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 11:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Klopt. Ik probeer echt open te staan voor nieuwe inzichten wat persoonlijkheidsproblematiek betreft, want ik vind het een van de meer interessante onderwerpen binnen de psychologie, maar we kunnen het er toch wel over eens zijn dat iemand niet aan zo'n diagnose komt door zich altijd voorbeeldig te hebben gedragen? Anders praten we over appels en peren. Het kan natuurlijk zijn dat jij niet alles weet over je naaste(n) met die diagnose en daardoor een ander, meer rooskleurig beeld hebt. Of misschien begrijp ik het gewoon verkeerd.
[..]
Het rijmt voor mijn gevoel totaal niet met waar de stoornis voor staat. Wat maakt dan dat die persoon de diagnose krijgt en dat de omgeving er last van heeft, als die persoon blijkbaar weet zich moreel te gedragen?
Laat ik voorop stellen dat geen twee personen met een stoornis hetzelfde zijn. Natuurlijk, zoals gezegd zijn er bepaalde criteria voor het stellen van een diagnose, maar daarbij zijn verschillende combinaties tussen symptomen mogelijk en heb je ook verschillende gradaties. De een zal inderdaad van jongs af aan in aanraking zijn geweest met justitie, terwijl de ander het houdt bij zonder wroeging liegen, bedriegen en manipuleren van mensen voor eigen gewin. Is dat dan niets op je kerfstok hebben?
Daarbij zijn mensen met ASP zijn doorgaans (net als narcisten) geen mensen die uit zichzelf hulp zoeken, maar uiteindelijk tegen de lamp lopen. Persoonlijkheidsstoornissen zijn per definitie pervasief, pathologisch en persisterend. Het is niet een kwestie van op een andere manier denken en daardoor minder moeite hebben met het manipuleren van mensen, bijvoorbeeld. Dat is een karaktertrek, geen stoornis. Persoonlijkheidsproblematiek veroorzaakt problemen in het functioneren op meerdere vlakken. Dan kan je nagaan dat een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis zich niet kan manifesteren zonder de rechten van anderen op de een of andere manier geschonden te hebben. Voor zover ik weet komt deze stoornis vaak voort uit gedragsstoornissen ODD of de ernstigere CD, die zich voordoen in de kindertijd.
In de OP wordt een beeld geschetst van een (rationeel) invoelend persoon met een moreel kompas die zich niet op een slechte manier heeft geuit 'zoals andere ASPDers'. Dat komt op mij over als zeggen: "Ik heb alzheimer, maar eigenlijk is mijn geheugen wel prima, ik denk alleen wat anders".
Ik ben wel benieuwd of TS een boekje open wil doen over zijn gedrag en de dingen die bij hem tot deze diagnose hebben geleid.
Vermoeiend om maar constant bezig te zijn met je eigen emoties. Als ik zie hoe mensen zich laten meeslepen door de kleinste dingetjes kan ik me niet voorstellen dat dat nou bepaald feest is.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 13:48 schreef Stimorol- het volgende:
Wat een hel moet het zijn om aardig te doen zodat je er iets voor terug krijgt. En dat altijd zo te bespelen. Afschuwelijk om geen onvoorwaardelijke liefde te kennen.
Ja altijd, ik krijg het ook vaak te horen overigens. Maar dat ze de vinger niet op kunnen leggen. Ik krijg heel vaak de opmerking dat mensen me heel moeilijk in te schatten vinden, ik denk dat dat komt omdat ze dan doorhebben dat ik mijn gedachten grotendeels voor me houdt. Vaak krijg ik dan te horen dat ik een bepaalde 'unieke' persoonlijkheid heb omdat ik me wél altijd keurig en beleefd gedraag en er dus geen reden voor mensen is om mijn moraliteit in twijfel te trekken. Maar dat sommige mensen soms doorhebben dat ik 'anders' ben is iets wat aan mezelf ligt omdat ik dan niet de interesse heb in mensen om er moeite in te steken, want het interesseert me niet echt of die mensen me wel of niet leuk vinden Als ik ergens wat meer moeite voor doe dan neem ik al die twijfel weg bij mensen. Ik ben niet voor niets begonnen met in de sales werken hahaquote:Op woensdag 10 juni 2015 00:07 schreef Nessie7 het volgende:
Heb jij eigenlijk het idee dat mensen doorhebben dat jij "anders" bent, ts? Kennissen bijvoorbeeld of vrienden aan wie je het niet hebt verteld...?
Interessant. Nog twee vragen: denk jij dat je met een andere opvoeding snel het slechte pad op was gegaan ipv van je "aandoening" handig gebruik te maken zoals je nu doet? En heb jij ooit wel verliefde gevoelens gehad?quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:22 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Ja altijd, ik krijg het ook vaak te horen overigens. Maar dat ze de vinger niet op kunnen leggen. Ik krijg heel vaak de opmerking dat mensen me heel moeilijk in te schatten vinden, ik denk dat dat komt omdat ze dan doorhebben dat ik mijn gedachten grotendeels voor me houdt. Vaak krijg ik dan te horen dat ik een bepaalde 'unieke' persoonlijkheid heb omdat ik me wél altijd keurig en beleefd gedraag en er dus geen reden voor mensen is om mijn moraliteit in twijfel te trekken. Maar dat sommige mensen soms doorhebben dat ik 'anders' ben is iets wat aan mezelf ligt omdat ik dan niet de interesse heb in mensen om er moeite in te steken, want het interesseert me niet echt of die mensen me wel of niet leuk vinden Als ik ergens wat meer moeite voor doe dan neem ik al die twijfel weg bij mensen. Ik ben niet voor niets begonnen met in de sales werken haha
Zonder enkele twijfel kan ik zeggen dat ik nooit het slechte pad op zou gaan. Ik zie mezelf als rationeel denkend en in mijn optiek zit er geen enkele logica in om alle consequenties vervolgens te moeten ondergaan. Stel dat het plegen van moorden wel legaal zou zijn dan zou ik het vooralsnog niet doen omdat het niet sociaal geaccepteerd is en het onprettig is wanneer mensen je constant anders behandelen. Vermoeiend en onnodig haha.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:30 schreef Nessie7 het volgende:
[..]
Interessant. Nog twee vragen: denk jij dat je met een andere opvoeding snel het slechte pad op was gegaan ipv van je "aandoening" handig gebruik te maken zoals je nu doet? En heb jij ooit wel verliefde gevoelens gehad?
Wat was de reden dat je het uitmaakte?quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:35 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Zonder enkele twijfel kan ik zeggen dat ik nooit het slechte pad op zou gaan. Ik zie mezelf als rationeel denkend en in mijn optiek zit er geen enkele logica in om alle consequenties vervolgens te moeten ondergaan. Stel dat het plegen van moorden wel legaal zou zijn dan zou ik het vooralsnog niet doen omdat het niet sociaal geaccepteerd is en het onprettig is wanneer mensen je constant anders behandelen. Vermoeiend en onnodig haha.
Verliefd? Geen idee eigenlijk. Ik heb wel een langere relatie gehad en ik vond dat meisje heel leuk gezelschap. Maar toen ik het uitmaakte heb ik nooit meer aan haar gedacht tenzij iemand anders haar ter sprake bracht. Telt dat als verliefd?
Sales zou ik je ook plaatsen. Nog een paar vragen vanuit interesse: Ben je ooit ergens bang voor? Of onzeker over geweest? Waarom heb je je laten testen (misschien al gezegd, maar het eerste gedeelte van het topic postte ik nog niet mee)?quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:00 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Ik vind het geen probleem om dingen te delen op FOK aangezien ik hier toch helemaal anoniem ben haha. En als mensen er iets van vinden dan ligt dat meer bij hun dan bij mij geloof ik. Maar nee ik heb nooit rot gedrag vertoond want ik heb altijd een goede en vrij strenge opvoeding gehad die heel erg gericht is op het hebben van goede manieren. Als kind heb ik wel altijd gehad dat ik graag huurmoordenaar wilde worden en ook vrij explicitiete gedachten had in hoe ik dan mijn werk zou doen. Heb ik overigens nog steeds wel eens. Daarna heb ik heel lang gedacht dat ik chirurg wilde worden omdat ik totaal geen gevoelens had bij het zien van bloed en ik chirurg wel zag als een goede baan. Maar uiteindelijk ben ik de sales in gegaan, en ben de corporate ladder opgeklommen.
Zie, het kan best nog goedkomen![]()
Geloof je dit zelf echt?quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:35 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Zonder enkele twijfel kan ik zeggen dat ik nooit het slechte pad op zou gaan. Ik zie mezelf als rationeel denkend en in mijn optiek zit er geen enkele logica in om alle consequenties vervolgens te moeten ondergaan. Stel dat het plegen van moorden wel legaal zou zijn dan zou ik het vooralsnog niet doen omdat het niet sociaal geaccepteerd is en het onprettig is wanneer mensen je constant anders behandelen. Vermoeiend en onnodig haha.
Verliefd? Geen idee eigenlijk. Ik heb wel een langere relatie gehad en ik vond dat meisje heel leuk gezelschap. Maar toen ik het uitmaakte heb ik nooit meer aan haar gedacht tenzij iemand anders haar ter sprake bracht. Telt dat als verliefd?
Op pagina 1 onderaan, verveling blijkbaar en zelfontwikkelingsdrang en aan de hand van een grapje van een vriendinquote:Op woensdag 10 juni 2015 08:25 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Sales zou ik je ook plaatsen. Nog een paar vragen vanuit interesse: Ben je ooit ergens bang voor? Of onzeker over geweest? Waarom heb je je laten testen (misschien al gezegd, maar het eerste gedeelte van het topic postte ik nog niet mee)?
Naja, als het legaal zou zijn impliceert dit dat mensen het ook minder (of helemaal niet) kan schelen. Wel apart dat de enige reden die je noemt om dan niet een moord te plegen is de reactie van anderen (niet aanvallend bedoelt hoor).quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:35 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Ah, dankje. Val in herhaling maar tenzij je functioneren echt verstoord wordt zal je geen diagnose met een persoonlijkheidsstoornis krijgen. Dan komt er misschien een anti-sociaal karakterprofiel uit maar that's it. Of ze moeten in sommige gevallen afwijken van de richtlijnen, maar die zijn er juist om de objectiviteit te waarborgen van aandoeningen. Zoals eerder gezegd kan je net als Fallon wel een anti-sociaal brein hebben, maar dan heb je nog niet de stoornis. Functioneer je, dan valt het binnen de 'normaal' van menselijke variabiliteit. Verveling klinkt mij nou niet als een groot probleem.quote:Op woensdag 10 juni 2015 10:33 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Op pagina 1 onderaan, verveling blijkbaar en zelfontwikkelingsdrang en aan de hand van een grapje van een vriendin
Weleens van iemand gehouden?quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:14 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Vermoeiend om maar constant bezig te zijn met je eigen emoties. Als ik zie hoe mensen zich laten meeslepen door de kleinste dingetjes kan ik me niet voorstellen dat dat nou bepaald feest is.
Onderscheid tussen persoonlijkheid en stoornis. Waarom moet alles wat afwijkt direct een stoornis zijn als het het functioneren niet belemmert of psychisch leiden veroorzaakt?quote:Op woensdag 10 juni 2015 13:07 schreef Villas__Rubin het volgende:
Je bedoelt dat je het stempel 'psychopaat' of 'antisociale persoonlijkheidsstoornis' alleen krijgt onder bepaalde voorwaarden?
Ja maar goed, als je dan altijd jezelf buiten de kijker van de instanties weet te houden, kom je er wel lekker mee weg, maar kun je alsnog eigenlijk van binnen (en voor je directe omgeving) gewoon dat wel echt zijn natuurlijk. Ik zie het als een 'geaardheid'.
TO bijvoorbeeld geeft toch ook echt duidelijk aan dat hij zich ook al z'n hele leven duidelijk anders voelt.
Dat is eerder een probleem van de DSM zelf dan van de (persoon achter de) stoornisquote:Op woensdag 10 juni 2015 13:48 schreef -Strawberry- het volgende:
Je kan stellen dat het ook een stoornis is als TS verder prima kan functioneren, maar daar is het DSM het dus niet mee eens en dan mag (voor zover ik dus heb geleerd) er geen diagnose met een persoonlijkheidsstoornis gesteld worden.
Chirurg schijnt dan ook één van de beroepen te zijn waarin psychopaten zijn oververtegenwoordigd.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:00 schreef potatopotato het volgende:
Ik vind het geen probleem om dingen te delen op FOK aangezien ik hier toch helemaal anoniem ben haha. En als mensen er iets van vinden dan ligt dat meer bij hun dan bij mij geloof ik. Maar nee ik heb nooit rot gedrag vertoond want ik heb altijd een goede en vrij strenge opvoeding gehad die heel erg gericht is op het hebben van goede manieren. Als kind heb ik wel altijd gehad dat ik graag huurmoordenaar wilde worden en ook vrij explicitiete gedachten had in hoe ik dan mijn werk zou doen. Heb ik overigens nog steeds wel eens. Daarna heb ik heel lang gedacht dat ik chirurg wilde worden omdat ik totaal geen gevoelens had bij het zien van bloed en ik chirurg wel zag als een goede baan. Maar uiteindelijk ben ik de sales in gegaan, en ben de corporate ladder opgeklommen.
Zie, het kan best nog goedkomen
quote:Op woensdag 10 juni 2015 13:44 schreef -Strawberry- het volgende:
Onderscheid tussen persoonlijkheid en stoornis. Waarom moet alles wat afwijkt direct een stoornis zijn als het het functioneren niet belemmert of psychisch leiden veroorzaakt?
Ja, alhoewel de meeste narcisten, waaronder dus sociopaten, nooit van zichzelf vinden een probleem te hebben, vanwege het onvermogen tot zelfreflectie, het alles naar buiten projecteren en het zichzelf beter vinden dan anderen (niet ik ben gek, maar de buitenwereld is dat!) door het narcisme natuurlijk.quote:Op woensdag 10 juni 2015 13:48 schreef -Strawberry- het volgende:
Je kan stellen dat het ook een stoornis is als TS verder prima kan functioneren, maar daar is het DSM het dus niet mee eens en dan mag (voor zover ik dus heb geleerd) er geen diagnose met een persoonlijkheidsstoornis gesteld worden.
Dus je wil het alleen hebben over wat goed gaat?quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:12 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Nee, ik wil geen boekje open doen over mijn gedrag. Ik ben daar niet naar op zoek en het kost me tijd en moeite.
Niet echt sociaal idd dat hij geen tijd en moeite wil steken in wat anderen graag willen wetenquote:Op woensdag 10 juni 2015 14:20 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dus je wil het alleen hebben over wat goed gaat?
quote:Op woensdag 10 juni 2015 14:22 schreef jodelahity het volgende:
Ontzettend onbeleefd mannetje ben je TS.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |