Ik ook niet. Wordt al wel weer anders als ik dan zelf ook echt een band met degene had die dood is. Toen de moeder van een maat dood was een paar jaar terug, moest ik ook wel wat traantjes wegpinken omdat ik het zelf ook een leuk en lief mens vond. Maar huilen om iemand anders' situatie ken ik verder ook niet zo. Wel het gevoel 'jezus, wat kut voor hem/haar, pff moet dit nou weer?'quote:Op dinsdag 9 juni 2015 18:06 schreef Libertarisch het volgende:
Maar ik zou er niet verdrietig of emotioneel van worden.
Eigenlijk kan ik me prima vinden in dit verhaal. Verreweg de meeste mensen zullen wel rond het gemiddelde zitten wat dit betreft. Ik weet ook van mijn vrienden dat ze bepaald geen gevoelige jongens zijn, maar dat maakt ons nog geen sociopaten. Wat mij betreft is er een heleboel voor nodig voordat je in het ASPD spectrum valt.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 18:20 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ik ook niet. Wordt al wel weer anders als ik dan zelf ook echt een band met degene had die dood is. Toen de moeder van een maat dood was een paar jaar terug, moest ik ook wel wat traantjes wegpinken omdat ik het zelf ook een leuk en lief mens vond. Maar huilen om iemand anders' situatie ken ik verder ook niet zo. Wel het gevoel 'jezus, wat kut voor hem/haar, pff moet dit nou weer?'
Heb het wel eens meegemaakt, dat een maat van me echt verdrietig werd na een telefoontje van een vriendin toen die zwaar in de shit zat om dingen. Verdrietig worden door iemand anders' situatie. Nah, zo ver gaat het bij mij nou ook niet bepaald. Maar goed, de ene is ook weer gevoeliger dan de ander. Sommige mensen zijn echt heel erg gevoelig/sentimenteel, anderen weer heel erg koud en harteloos. Ik kan met beide types weinig...
Maar heb jij wel eens last van eenzaamheid? Of mis jij wel eens mensen?quote:
Nopequote:Op dinsdag 9 juni 2015 18:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar heb jij wel eens last van eenzaamheid? Of mis jij wel eens mensen?
Ik ken die emoties eigenlijk nauwelijks.
Mee eens.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 16:42 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
moreel kompas
Gebrek aan moraal is overigens wel inherent aan psychopathie. Eén van de eerste psychiaters die met de term psychopathie aan kwam zetten, beschreef het zelfs als een morele stoornis...
Maar zoals gezegd is psychopathie eigenlijk een beetje het duistere uiteinde van het anti-sociale spectrum. Niet iedereen met een ASPS is ook meteen een fullblown psychopaat. Een psychopaat is wel altijd anti-sociaal, evenals narcistisch.
Sorry voor het interview, maar hoe zit het met verliefdheid? Ben je wel eens echt verliefd geweest?quote:
Kevin Dutton is het geloof ik die in een van zijn boeken stelt dat psychopaten inderdaad wel degelijk empathie kennen, maar dan een rationele vorm. "Cold empathy" noemt hij het. Psychopaten voelen niet met je mee, maar kunnen zich wel in andere mensen verplaatsen. Dat maakt ze ook zo geweldig manipulatief. Manipulatie vereist immers een bepaalde mate van inlevingsvermogen en mensenkennis. Mensen binnen het autisme spectrum zijn er een stuk minder goed in omdat zij zowel moeite hebben met meevoelen als het begrijpen van emoties van andere mensen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:21 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik denk dat dit zeker voor een groot deel iig zo is. Ze zullen meer vanuit zichzelf redeneren. Wat ook nog zo is denk ik: mensen die niet gehinderd worden door al te veel emotie, gevoel, emphatie etc. zullen ook meer 'technisch' denken; rationeel i.p.v. door gevoel gedreven. Bij ons 'normale' mensen is dat misschien in de dagelijkse praktijk meer gemixt. Mensen die hier een gebrek aan hebben, zullen waarschijnlijk de dingen rationeler en in ons ogen kouder en berekenender benaderen. Zoals TO ook laat merken: hij doet bepaalde dingen niet, omdat de uiteindelijke resultaten daarvan niet gunstig voor hem zijn. Dat is heel uitgekiend en berekenend beredeneerd.. althans, dat lees ik ik dan een beetje tussen de regels door. Wij niet-asps'ers/psychopaten zouden bepaalde dingen misschien eerder niet doen omdat we dat zielig vinden, of omdat we ons daarna heel erg schuldig zouden voelen of wat dan ook. Hij omdat dat uiteindelijk leidt tot gevolgen waar hij niet op zit te wachten.
Jawelquote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Sorry voor het interview, maar hoe zit het met verliefdheid? Ben je wel eens echt verliefd geweest?
Ik niet namelijk.
Zou het niet kunnen zijn omdat autisten gewoon vaker oprecht en eerlijker zijn dan de meeste mensen?quote:Mensen binnen het autisme spectrum zijn er een stuk minder goed in omdat zij zowel moeite hebben met meevoelen als het begrijpen van emoties van andere mensen.
In mijn ervaring zijn autisten inderdaad vaker eerlijk.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:05 schreef I-care het volgende:
[..]
Zou het niet kunnen zijn omdat autisten gewoon vaker oprecht en eerlijker zijn dan de meeste mensen?
Nu lijkt het alsof manipuleren een kwaliteit is geworden.
Als manipuleren betekent bewegen naar, via normale communicatie en overtuigingen alla, maar anders is het eerder geniepig en egocentrisch. Vind ik althans. Ken het zelf dus ook niet, of ben mezelf er niet bewust van natuurlijk, kan ook nog.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
In mijn ervaring zijn autisten inderdaad vaker eerlijk.Los daarvan vind ik manipulatie wel een vaardigheid, misschien zelfs een kwaliteit afhankelijk waarvoor je het gebruikt.
Het lijkt me dat voor manipulatiedoeleinden je wel een beetje weten moet hoe je doelgroep denkt en voelt idd. 'cold empathy' goeie term ervoorquote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:03 schreef -Strawberry- het volgende:
Kevin Dutton is het geloof ik die in een van zijn boeken stelt dat psychopaten inderdaad wel degelijk empathie kennen, maar dan een rationele vorm. "Cold empathy" noemt hij het. Psychopaten voelen niet met je mee, maar kunnen zich wel in andere mensen verplaatsen. Dat maakt ze ook zo geweldig manipulatief. Manipulatie vereist immers een bepaalde mate van inlevingsvermogen en mensenkennis. Mensen binnen het autisme spectrum zijn er een stuk minder goed in omdat zij zowel moeite hebben met meevoelen als het begrijpen van emoties van andere mensen.
ODD en CD noemde ik eerder ook al als voorlopers inderdaad.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:23 schreef Villas__Rubin het volgende:
Bij echte psychopaten is het vaak al in de kindertijd te zien: http://mens-en-gezondheid(...)gedragsstoornis.html
Autisten zijn wel eerlijker. Ten 1e omdat ze een hekel hebben om te liegen (en sowieso kunnen ze dat minder goed waardoor ze het ook minder graag doen)quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:30 schreef jodelahity het volgende:
Autisten zijn niet eerlijker. Ze weten gewoon niet hoe ze normaal iets moeten zeggen. Waar wij nog kunnen zeggen van 'ja dat jurkje is wel oke maar ik zou een ander kiezen' kan een autist zeggen 'ziet er niet uit'. Dat is dan zogenaamd eerlijker terwijl dat niet zo is. Gewoon botter.
Tis niet alsof autisten niet hun mond kunnen houden ofzo..maar vaak gebeurt dat op basis van angst bijvoorbeeldquote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:06 schreef Lienekien het volgende:
Eerlijk is niet altijd beter. Weten wanneer je soms beter je mond kunt houden, is ook belangrijk.
Ik vind het geen probleem om dingen te delen op FOK aangezien ik hier toch helemaal anoniem ben haha. En als mensen er iets van vinden dan ligt dat meer bij hun dan bij mij geloof ik. Maar nee ik heb nooit rot gedrag vertoond want ik heb altijd een goede en vrij strenge opvoeding gehad die heel erg gericht is op het hebben van goede manieren. Als kind heb ik wel altijd gehad dat ik graag huurmoordenaar wilde worden en ook vrij explicitiete gedachten had in hoe ik dan mijn werk zou doen. Heb ik overigens nog steeds wel eens. Daarna heb ik heel lang gedacht dat ik chirurg wilde worden omdat ik totaal geen gevoelens had bij het zien van bloed en ik chirurg wel zag als een goede baan. Maar uiteindelijk ben ik de sales in gegaan, en ben de corporate ladder opgeklommen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:42 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik zit er nu net een filmpje van te kijken 'toevallig'![]()
Lijkt me echt verschrikkelijk als je ouder bent van zo'n kind en je ziet het al helemaal die kant op gaan.
Dan verheug je je toch niet bepaald op de toekomst lijkt me zo.
Maar ja, je kan moeilijk je kind de nek omdraaien natuurlijk voordat het volwassen wordt. Je zal blijven hopen dat het nog goed komt. Maar in de meeste gevallen is het in dit stadium al te laat als je het mij vraagt. Maar goed, ik weet niet heel veel van dat ODD/CD gebeuren nog, behalve dat het idd de voorloper is. Wel interessant terrein toch.
Hadden degenen hier (TO bv) die herkennen in anti-soc/psychopathie ook al vroeger dit soort problemen?
Kan me voorstellen dat je 't niet zomaar deelt op fok uiteraard. (goh, wat ben ik toch empathisch he? O:) )
quote:Op dinsdag 9 juni 2015 09:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik vind dit een leuke post trouwens.
Het doet me denken aan dat als wij als mens sociaal aan het doen zijn op een vriendelijke manier, dat de gedachtes daarachter een hele andere oorsprong kunnen hebben dan wat je van de ander zou verwachten omdat jouw eigen gedachtes soms toch heel anders blijken te zijn dan de gedachtes van de persoon met wie je op dat moment sociaal aan het doen bent.
Overigens, ik zat ooit in groepstherapie wat best wel ruk eindigde (ging t/m indienen van een klacht, alles wel uitgesproken maar ze bleken achteraf al mijn tekeningen die ik had gemaakt tijdens de creatieve therapie ongevraagd vernietigd te hebben) en 1 van de gevolgen was dat toen ik de 1e keer mijn dossier zag bij de psychologe die ik kreeg na die groepstherapie, bleek dat de therapeuten van de groepstherapie me nog een ander ongevraagd cadeautje hadden nagelaten...juist ja, de ASPS
Die is er aan het eind van mn groepstherapie stiekem bijgepropt en die is om de 1 of andere reden nog jaren blijven staan totdat ik een paar jaar terug een hele goeie psychiater kreeg die eens al mn diagnoses met me na wou lopen.
Maarja, wat ik in de loop der tijd dus wel merkte, was dat je toch op een wat andere manier benaderd wordt door je hulpverleners, zij lezen namelijk je dossier, zien dat staan en benaderen je dan toch net even wat anders.
Stonden trouwens wel meer vage diagnoses in mn dossier, magoed
En nog even terugkomend op vetgedrukte zin van TS, ik ben het wel helemaal met hem eens.
Het maakt mij persoonlijk -niks- uit of iemand normaal tegen me doet vanuit de standaardgedachtes die de meerderheid van de mensen heeft of vanwege alternatieve gedachtes, zolang ik er maar verder geen last van heb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |