abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153381497
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat als je hersenen op precies dezelfde manier geprogrammeerd zijn als dat van een seriemoordenaar, dat je dan per definitie ook het gedrag van een seriemoordenaar laat zien. Het feit dat James Fallon een psychopathisch hersenprofiel heeft maar een leven leid als brave wetenschapper zegt wat mij betreft alleen dat onze meetapparatuur t.a.v. hersenen nog veel te primitief is.
Of dat iemand die voorgeprogrammeerd is tot seriemoordenaar (beetje rare uitdrukking btw, magoed) niet altijd als seriemoordenaar zal eindigen :P
Of dat de aanname dat ie als seriemoordenaar voorgeprogrammeerd is, een beetje bijgeschaafd kan worden :P
  dinsdag 9 juni 2015 @ 14:23:45 #202
433811 I-care
Trainee
pi_153381580
quote:

[..]

Dat als je hersenen op precies dezelfde manier geprogrammeerd zijn als dat van een seriemoordenaar, dat je dan per definitie ook het gedrag van een seriemoordenaar laat zien. Het feit dat James Fallon een psychopathisch hersenprofiel heeft maar een leven leid als brave wetenschapper zegt wat mij betreft alleen dat onze meetapparatuur t.a.v. hersenen nog veel te primitief is.
Hoe bedoel je geprogrammeerd? Als in exact hetzelfde meegemaakt hebben, dat zou best zo kunnen zijn ja.

Ik denk zelf eerder dat het 'profiel' van de psychopaat nog tekortschiet. Alsook misschien de medische kant ervan, middels scans inderdaad.

Geen twee mensen zijn exact hetzelfde en hebben exact hetzelfde ervaren. Dus die vergelijking is moeilijk te maken lijkt mij.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_153381682
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:09 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat is toch ook een beetje vergelijkbaar met autisme in de zin dat je anders bent, maar nooit echt kunt snappen hoe de ander denkt omdat je datzelfde simpelweg niet hebt?
Inlevingsvermogen missen in zijn manier van doen equals autisme?

Nee.
pi_153381714
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:27 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Inlevingsvermogen missen in zijn manier van doen equals autisme?

Nee.
Je interpreteert zijn tekst anders dan hij bedoelt (en stelt).
Fylax is op televisie geweest
  dinsdag 9 juni 2015 @ 14:29:53 #205
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_153381736
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:23 schreef I-care het volgende:

[..]

Hoe bedoel je geprogrammeerd?
Geprogrammeerd als in: een totaal gebrek aan schuldgevoel en empathie, en tegelijkertijd een hele sterke drang tot extreme prikkels zoals het plegen van een moord. Als de prikkel "ik wil een moord plegen" sterk genoeg is, dan zal het individu over gaan tot het plegen van die moord indien een totaal gebrek aan schuldgevoel ook aanwezig is.

Als het mogelijk zou zijn om op chirurgische wijze op micro-niveau aan een brein te tweaken dan zou het mogelijk zijn om van een normaal, braaf brein een psychopatisch moord brein te maken.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 14:32:33 #206
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_153381798
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:20 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Of dat iemand die voorgeprogrammeerd is tot seriemoordenaar (beetje rare uitdrukking btw, magoed) niet altijd als seriemoordenaar zal eindigen :P
Of dat de aanname dat ie als seriemoordenaar voorgeprogrammeerd is, een beetje bijgeschaafd kan worden :P
Nurture kan wel tot effect hebben dat bepaalde hersenstructuren veranderen, dus ja, dat bijschaven zou kunnen. Maar sommige mensen hebben zo'n extreme hersenafwijking dat ze ondanks een goede opvoeding toch eindigen als seriemoordenaar.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 14:34:28 #207
433811 I-care
Trainee
pi_153381837
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Geprogrammeerd als in: een totaal gebrek aan schuldgevoel en empathie, en tegelijkertijd een hele sterke drang tot extreme prikkels zoals het plegen van een moord. Als de prikkel "ik wil een moord plegen" sterk genoeg is, dan zal het individu over gaan tot het plegen van die moord indien een totaal gebrek aan schuldgevoel ook aanwezig is.

Als het mogelijk zou zijn om op chirurgische wijze op micro-niveau aan een brein te tweaken dan zou het mogelijk zijn om van een normaal, braaf brein een psychopatisch moord brein te maken.
Met andere woorden als de baten groter zijn dan de lasten dan gaat het fout. Wat je in het klein bij elk mens eigenlijk wel ziet. Van door rood rijden als er niemand staat te kijken tot zichzelf rijk rekenen als niemand hen tegenhoudt.

Alleen is die vergelijking amper te maken natuurlijk, maar dat klopt volgens mij wel aardig wat je zegt. Als er bv ook geen inhibitie is als het gaat over de consequenties van de daad, dan is het zo gepiept om iemand om te leggen inderdaad.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
  dinsdag 9 juni 2015 @ 14:35:59 #208
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_153381878
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:34 schreef I-care het volgende:
Als er bv ook geen inhibitie is als het gaat over de consequenties van de daad, dan is het zo gepiept om iemand om te leggen inderdaad.
Die was ik vergeten op te schrijven, die karaktertrek is ook belangrijk ja.
pi_153381884
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:28 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Je interpreteert zijn tekst anders dan hij bedoelt (en stelt).
Ik las te snel idd.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 15:38:33 #210
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_153383675
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 13:51 schreef potatopotato het volgende:
Maakt dit mij dan een slecht mens?
Nee

Goed en slecht zijn subjectieve begrippen, wat mij betreft kent de natuur geen 'goed' en 'slecht' maar is moraliteit slechts een uitkomst van natuurlijke selectie en evolutie.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 15:39:09 #211
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153383690
quote:
Het feit dat James Fallon een psychopathisch hersenprofiel heeft maar een leven leid als brave wetenschapper zegt wat mij betreft alleen dat onze meetapparatuur t.a.v. hersenen nog veel te primitief is.
hoezo?
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  dinsdag 9 juni 2015 @ 16:32:15 #212
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_153385032
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 10:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]
Dat hele "ik heb een sterk moraal kompas" vind ik vrij lachwekkend in deze context. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Naja, je moet er rekening mee houden dat iemands normen en waarden best veel kunnen afwijken van de sociaal geaccepteerde normen en waarden, maar dat hij nog steeds een sterk moraal kompas kan hebben. Dat is ook een beetje het punt :P

En het wordt dus een probleem wanneer iemands normen en waarden inbreuk maken op de rechten van een ander en hij, volgens zijn eigen normen en waarden, niet fout of slecht handelt wanneer hij inbreuk maakt op de rechten van een ander.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 16:42:50 #213
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153385316
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 16:32 schreef hugecooll het volgende:
moraal kompas
moreel kompas :P

Gebrek aan moraal is overigens wel inherent aan psychopathie. Eén van de eerste psychiaters die met de term psychopathie aan kwam zetten, beschreef het zelfs als een morele stoornis...

Maar zoals gezegd is psychopathie eigenlijk een beetje het duistere uiteinde van het anti-sociale spectrum. Niet iedereen met een ASPS is ook meteen een fullblown psychopaat. Een psychopaat is wel altijd anti-sociaal, evenals narcistisch.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  dinsdag 9 juni 2015 @ 17:05:25 #214
179075 hugecooll
pi_153385881
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 16:42 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

moreel kompas :P

Gebrek aan moraal is overigens wel inherent aan psychopathie. Eén van de eerste psychiaters die met de term psychopathie aan kwam zetten, beschreef het zelfs als een morele stoornis...

Maar zoals gezegd is psychopathie eigenlijk een beetje het duistere uiteinde van het anti-sociale spectrum. Niet iedereen met een ASPS is ook meteen een fullblown psychopaat. Een psychopaat is wel altijd anti-sociaal, evenals narcistisch.
Oh ja, die twee haal ik weleens door elkaar :@
Maar het gaat er in principe om dat goed en slecht subjectief zijn. Net als dat de normen en waarden hier veel anders (kunnen) zijn dan elders in de wereld. Een stoornis geeft ook meestal een 'afwijking' aan, niet een totaal gebrek aan iets. Iemand met een stoornis vertoont bijvoorbeeld in meer of mindere mate afwijkend gedrag.

Zo'n moreel kompas is eigenlijk gewoon wat jij als goed en slecht of positief en negatief ervaart en normaal gesproken sluit dat wel redelijk aan op de rest van de gemeenschap waarin je leeft. Volgens mij heeft ieder mens door zijn intelligentie zo'n kompas, maar kunnen goed/slecht/positief/negatief op heel andere plekken staan.

Zo hebben we bijvoorbeeld 'met z'n allen' bepaald dat we bepaald gedrag bestraffen omdat dat niet wenselijk is. Het is goed mogelijk dat datzelfde gedrag in een ander land niet, meer of minder wordt bestraft. Het is niet zo dat het moreel kompas van de bevolking in het ene land dan beter is dan het moreel kompas van een bevolking in een ander land.

Het is ook niet zo dat dat gedrag niet voorkomt in de landen waar het bestraft wordt, of minder in landen waar het strenger bestraft wordt. Er zijn genoeg mensen die zulk gedrag niet slecht genoeg vinden om er niet naar te handelen. En de een vindt bijvoorbeeld abortus kindermoord (en dus slecht) en de ander (denkt daar anders over en) vindt het oké. Die twee hebben ten opzichte van elkaar een afwijkend moreel kompas, maar het is nie zo dat dat kompas niet aanwezig is bij degene die het oké vindt.

Ik denk dan ook niet dat iemand met psychopathie een gebrek aan moraal heeft, maar dat het zich, door de verminderde empathie, voornamelijk met betrekking tot zichzelf heeft ontwikkeld. Dus niet wat goed en slecht is voor ons als gemeenschap, maar voor hem als individu. Dat kan je een stoornis noemen omdat het door het wegvallen van een belangrijk element anders is ontwikkeld, maar ik geloof niet dat het niet aanwezig is.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 17:16:15 #215
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_153386163
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 17:05 schreef hugecooll het volgende:

Ik denk dan ook niet dat iemand met psychopathie een gebrek aan moraal heeft, maar dat het zich, door de verminderde empathie, voornamelijk met betrekking tot zichzelf heeft ontwikkeld. Dus niet wat goed en slecht is voor ons als gemeenschap, maar voor hem als individu. Dat kan je een stoornis noemen omdat het door het wegvallen van een belangrijk element anders is ontwikkeld, maar ik geloof niet dat het niet aanwezig is.
Ik denk dat dat een goede observatie is.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 17:21:23 #216
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153386296
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 17:05 schreef hugecooll het volgende:
k denk dan ook niet dat iemand met psychopathie een gebrek aan moraal heeft, maar dat het zich, door de verminderde empathie, voornamelijk met betrekking tot zichzelf heeft ontwikkeld. Dus niet wat goed en slecht is voor ons als gemeenschap, maar voor hem als individu. Dat kan je een stoornis noemen omdat het door het wegvallen van een belangrijk element anders is ontwikkeld, maar ik geloof niet dat het niet aanwezig is.
Inderdaad. Ik denk dat dit zeker voor een groot deel iig zo is. Ze zullen meer vanuit zichzelf redeneren. Wat ook nog zo is denk ik: mensen die niet gehinderd worden door al te veel emotie, gevoel, emphatie etc. zullen ook meer 'technisch' denken; rationeel i.p.v. door gevoel gedreven. Bij ons 'normale' mensen is dat misschien in de dagelijkse praktijk meer gemixt. Mensen die hier een gebrek aan hebben, zullen waarschijnlijk de dingen rationeler en in ons ogen kouder en berekenender benaderen. Zoals TO ook laat merken: hij doet bepaalde dingen niet, omdat de uiteindelijke resultaten daarvan niet gunstig voor hem zijn. Dat is heel uitgekiend en berekenend beredeneerd.. althans, dat lees ik ik dan een beetje tussen de regels door. Wij niet-asps'ers/psychopaten zouden bepaalde dingen misschien eerder niet doen omdat we dat zielig vinden, of omdat we ons daarna heel erg schuldig zouden voelen of wat dan ook. Hij omdat dat uiteindelijk leidt tot gevolgen waar hij niet op zit te wachten.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 17:28:17 #217
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153386452
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 13:51 schreef potatopotato het volgende:
wat bij mij ontbreekt is dat ik de emoties die een ander persoon heeft niet overneem zoals velen wel doen. Een voorbeeld daarvan; wanneer iemand aan meerdere personen tegelijk een vervelend verhaal verteld dan zullen die andere personen vervolgens ook verdrietig zijn en huilen. Ik heb dit niet, maar ik zal wel begripvol reageren, want ik weet dat dit troostend is voor die persoon.
Moet trouwens zeggen dat ik dit ook niet echt herken of zo. Ik kan zeker wel meevoelen met anderen en me de ernst voorstellen en hoe dat qua gevoel is voor mensen. Maar echt mee huilen met anderen en de emotie helemaal overnemen, heb ik ook niet. Eerlijk gezegd is dat naar mijn idee ook maar een deel van de mensen... de hyper sensitieve zachtgekookte eieren (en meestal vrouwen). :P

Maar heb jij dan ook niet dat als iemand je iets ergs vertelt (bijvoorbeeld iemands moeder of huisdier is overleden), dat je goed kunt voorstellen wat iemand op dat moment voelt, en je de terugkoppeling naar jezelf maakt naar hoe jij dat zou vinden als dat je overkomt, en je zo dus tot medelijden kunt komen? Dat is iets dat ik me al een tijdje afvraag, en nu mooi de kans heb dat te vragen aan iemand die dat heeft. Wat dat betreft vind ik dit sowieso een interessant topic.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 17:29:21 #218
179075 hugecooll
pi_153386480
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 17:21 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik denk dat dit zeker voor een groot deel iig zo is. Ze zullen meer vanuit zichzelf redeneren. Wat ook nog zo is denk ik: mensen die niet gehinderd worden door al te veel emotie, gevoel, emphatie etc. zullen ook meer 'technisch' denken; rationeel i.p.v. door gevoel gedreven. Bij ons 'normale' mensen is dat misschien in de dagelijkse praktijk meer gemixt. Mensen die hier een gebrek aan hebben, zullen waarschijnlijk de dingen rationeler en in ons ogen kouder en berekenender benaderen. Zoals TO ook laat merken: hij doet bepaalde dingen niet, omdat de uiteindelijke resultaten daarvan niet gunstig voor hem zijn. Dat is heel uitgekiend en berekenend beredeneerd.. althans, dat lees ik ik dan een beetje tussen de regels door. Wij niet-asps'ers/psychopaten zouden bepaalde dingen misschien eerder niet doen omdat we dat zielig vinden, of omdat we ons daarna heel erg schuldig zouden voelen of wat dan ook. Hij omdat dat uiteindelijk leidt tot gevolgen waar hij niet op zit te wachten.
Ja, dat is ook een van de redenen waarom het strafrecht een afschrikkende (preventieve) werking heeft. Maar het strafrecht is erop gericht om een gemeenschap orderlijk en zo te houden. Vanuit het oogpunt van de gemeenschap is het bijvoorbeeld niet wenselijk dat jij iemand zelf straft als hij jou iets heeft aangedaan, terwijl de kans groot is dat zijn gedrag onbestraft blijft als je het aan de autoriteiten overlaat.

Vanuit een persoonlijk oogpunt is het dan logischer om die persoon zelf te straffen, zodat hij in ieder geval een, volgens jou, passende straf krijgt. Vanuit het oogpunt van de gemeenschap wordt vooral het 'als we dat allemaal zouden doen, dan (...)'- principe toegepast
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 17:28 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]
Maar heb jij dan ook niet dat als iemand je iets ergs vertelt (bijvoorbeeld iemands moeder of huisdier is overleden), dat je goed kunt voorstellen wat iemand op dat moment voelt, en je de terugkoppeling naar jezelf maakt naar hoe jij dat zou vinden als dat je overkomt, en je zo dus tot medelijden kunt komen? Dat is iets dat ik me al een tijdje afvraag, en nu mooi de kans heb dat te vragen aan iemand die dat heeft. Wat dat betreft vind ik dit sowieso een interessant topic.
Dat kan ik trouwens niet
  dinsdag 9 juni 2015 @ 17:36:15 #219
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153386670
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 17:29 schreef hugecooll het volgende:
Dat kan ik trouwens niet
Misschien is mijn vraagstelling ook niet helemaal goed. Maar wat bedoel je precies met 'dat kan ik niet'? :)
  dinsdag 9 juni 2015 @ 17:38:58 #220
179075 hugecooll
pi_153386723
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 17:36 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Misschien is mijn vraagstelling ook niet helemaal goed. Maar wat bedoel je precies met 'dat kan ik niet'? :)
Dit stukje
quote:
dat je goed kunt voorstellen wat iemand op dat moment voelt, en je de terugkoppeling naar jezelf maakt naar hoe jij dat zou vinden als dat je overkomt, en je zo dus tot medelijden kunt komen?
Het ligt er een beetje aan op welke manier je die vraag bedoelt. Ik onthoud wel wat voor effect bepaalde dingen op mij hebben, dus ik kan me wel herinneren hoe het voelde toen dit en dat gebeurde of hoe het zou voelen als iets anders bij mij zou gebeuren, maar daar komt verder geen gevoel bij kijken.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 17:48:26 #221
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_153386942
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 17:38 schreef hugecooll het volgende:

Het ligt er een beetje aan op welke manier je die vraag bedoelt. Ik onthoud wel wat voor effect bepaalde dingen op mij hebben, dus ik kan me wel herinneren hoe het voelde toen dit en dat gebeurde of hoe het zou voelen als iets anders bij mij zou gebeuren, maar daar komt verder geen gevoel bij kijken.
En als iets ergs bij een ander gebeurd? Bijvoorbeeld je beste vriend verliest zijn moeder, wat gebeurt er dan met je?

Ik weet nog dat een vriend mij vertelde dat zijn hondje was overleden en dat ik moest lachen. Ik vond het zo'n dom hondje :')
  dinsdag 9 juni 2015 @ 17:57:06 #222
179075 hugecooll
pi_153387147
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 17:48 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

En als iets ergs bij een ander gebeurd? Bijvoorbeeld je beste vriend verliest zijn moeder, wat gebeurt er dan met je?

Ik weet nog dat een vriend mij vertelde dat zijn hondje was overleden en dat ik moest lachen. Ik vond het zo'n dom hondje :')
Als hij mij dat zou vertellen, dan is de eerste reactie in mijn hoofd niet 'wat kut voor hem', maar 'oh kut, nu ben ik in een situatie beland waarop ik niet was voorbereid/waarin ik niet precies weet hoe ik moet reageren', dus dan gaan de radertjes heel snel om een gewenste reactie te improviseren. Gedraag je ernstig, vraag wat er is gebeurd, vraag of je iets voor hem kan doen etc.

In principe doe ik dus wat ik denk dat van me wordt verwacht en geef ik aan dat ik er voor hem ben als hij dat wil en zo, maar hij moet daar vervolgens wel zelf om vragen, omdat ik niet (specifiek) weet waar hij behoefte aan heeft (en daar eigenlijk ook niet mee bezig ben als ik niet in zijn directe omgeving ben).
  dinsdag 9 juni 2015 @ 18:04:31 #223
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153387310
Goh.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 18:05:27 #224
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153387330
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 17:57 schreef hugecooll het volgende:
Als hij mij dat zou vertellen, dan is de eerste reactie in mijn hoofd niet 'wat kut voor hem', maar 'oh kut, nu ben ik in een situatie beland waarop ik niet was voorbereid/waarin ik niet precies weet hoe ik moet reageren', dus dan gaan de radertjes heel snel om een gewenste reactie te improviseren. Gedraag je ernstig, vraag wat er is gebeurd, vraag of je iets voor hem kan doen etc.

In principe doe ik dus wat ik denk dat van me wordt verwacht en geef ik aan dat ik er voor hem ben als hij dat wil en zo, maar hij moet daar vervolgens wel zelf om vragen, omdat ik niet (specifiek) weet waar hij behoefte aan heeft (en daar eigenlijk ook niet mee bezig ben als ik niet in zijn directe omgeving ben).
Oké, dit geeft wel antwoord op m'n vraag eigenlijk. Mijn eerste reactie zou wel wat meer zijn 'ah wat kut voor 'm'.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 18:06:24 #225
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_153387347
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 17:57 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Dat klinkt mij redelijk normaal in de oren, ik probeer soms ook extra ernstig te acteren wanneer er iets ergs gebeurd is. Toch zou ik ook denken "wat kut voor hem" omdat ik weet hoe kut het voelt om een ouder te verliezen. Maar ik zou er niet verdrietig of emotioneel van worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')