abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 juni 2015 @ 14:49:11 #201
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153497354
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 12:48 schreef Molurus het volgende:
Daar zou eigenlijk een naam voor moeten bestaan... de "jij hebt ongelijk tenzij je dat en dat boek gelezen hebt"-drogreden. :7

Deze drogreden werd u gebracht door bol.com.
Is het geen vorm van de Gish Gallop? Zoveel bewijs geven dat niemand redelijkerwijs alles kan weerleggen, en dan je gelijk claimen.
pi_153498271
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 12:48 schreef Molurus het volgende:
Daar zou eigenlijk een naam voor moeten bestaan... de "jij hebt ongelijk tenzij je dat en dat boek gelezen hebt"-drogreden. :7

Deze drogreden werd u gebracht door bol.com.
Nog beter is " jij hebt ongelijk gezien iemand een negatieve recensie over dat boek geschreven heeft ". :)
pi_153498315
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 13:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarom?
Die hebben een grotere bel op hun fiets.
pi_153498439
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 14:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Is het geen vorm van de Gish Gallop? Zoveel bewijs geven dat niemand redelijkerwijs alles kan weerleggen, en dan je gelijk claimen.
Het ging hier niet om het leveren van bewijs m'n beste. Het ging hier enkel om mijn advies dit boek er eens op na te slaan en het kwaliteitslabel niet door iemand anders te laten bepalen. Indien je dit boek wél zou gelezen hebben en dit maar niks vond, kan ik ten minste de vraag stellen waar je niet mee akkoord ging.
In elk geval weet ik nu hoe zwaar je weegt.
  zaterdag 13 juni 2015 @ 15:54:28 #205
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153498894
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 15:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Het ging hier niet om het leveren van bewijs m'n beste. Het ging hier enkel om mijn advies dit boek er eens op na te slaan en het kwaliteitslabel niet door iemand anders te laten bepalen. Indien je dit boek wél zou gelezen hebben en dit maar niks vond, kan ik ten minste de vraag stellen waar je niet mee akkoord ging.
Ik vroeg om een bron voor die bewering van hoatzin. Jij komt aanzetten met: "Lees dit boek maar." Je begrijpt toch hopelijk wel dat ik er niet het geld en de tijd voor over heb om een slecht boek te kopen en te lezen in de (waarschijnlijk ijdele) hoop dat er de bewijzen instaan die jij hier ook even had kunnen parafraseren.

Als je dat niet begrijpt, raad ik je aan om de hele Twilight-serie te lezen. Dan pas mag je verder praten.
pi_153498914
Ik heb het vermoeden dat "zeloot" voor meerdere uitleg vatbaar is.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_153499318
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 15:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik vroeg om een bron voor die bewering van hoatzin. Jij komt aanzetten met: "Lees dit boek maar." Je begrijpt toch hopelijk wel dat ik er niet het geld en de tijd voor over heb om een slecht boek te kopen en te lezen in de (waarschijnlijk ijdele) hoop dat er de bewijzen instaan die jij hier ook even had kunnen parafraseren.

Als je dat niet begrijpt, raad ik je aan om de hele Twilight-serie te lezen. Dan pas mag je verder praten.
Uh... Lees ik daar Twilight-serie? Kijk/lees jij (naar) Twilight? Ik weet het, geheel offtopic, maar ik ben nieuwsgierig.
pi_153500093
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 15:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bedoel je deze recensie ? :
http://dizzie.nl/boek/de-mysterieuze-jezus-9062719376
quote:
Bestond er wel een historische Jezus?
De conclusie die de schrijvers aan de lezers voorleggen is welhaast onontkoombaar. Wellicht zult ook u moeten erkennen – na lezing van dit boek – dat de JEZUS VAN DE EVANGELIËN grotendeels werd ontleend aan reeds lang daarvoor bestaande verhalen.
Lees en overtuig uzelf.
Prijs: 24,5 euro of in de bib. ( gratis in België ).

Een slecht boek raad ik niemand aan. Ik koop en lees dit zelf eerst en praat niemand na.
pi_153500336
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 15:55 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Ik heb het vermoeden dat "zeloot" voor meerdere uitleg vatbaar is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zealots_%28Judea%29
pi_153500366
quote:
Als je hier nog iets aan toe te voegen hebt ben ik een en al oor.
  zaterdag 13 juni 2015 @ 16:52:25 #211
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153500398
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 15:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Beweringen worden natuurlijk niet beter als ze zijn opgeschreven. Iemand die zo veel bezig is met de Bijbel zou dat moeten weten.

Dat jij het argument 'je hebt boek X niet gelezen' blijft gebruiken in discussies getuigt in mijn ogen niet bepaald van enig niveau. Als die boeken jouw argumenten bevatten kun je die ook gewoon hier verwoorden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 13-06-2015 16:58:42 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 13 juni 2015 @ 16:57:27 #212
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153500542
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 16:41 schreef ATON het volgende:

[..]

Bedoel je deze recensie ? :
http://dizzie.nl/boek/de-mysterieuze-jezus-9062719376

[..]
Nee. Ik bedoel de review waarnaar ik hierboven link.
quote:
Prijs: 24,5 euro of in de bib. ( gratis in België ).

Een slecht boek raad ik niemand aan. Ik koop en lees dit zelf eerst en praat niemand na.
Dat zegt m'n tante ook altijd als ze met de nieuwste 50 Shades of Grey-versie aankomt.

Maar goed, het is duidelijk dat je mijn bezwaren niet begrijpt. Daarom raad ik je aan om eerst de Twilight-series te lezen. Daar staat alles in wat je wilt weten. Kom maar terug als je die gelezen hebt.
pi_153501061
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 16:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Als je hier nog iets aan toe te voegen hebt ben ik een en al oor.
Dat moet je aan Szikha vragen :P
pi_153502592
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 16:52 schreef Molurus het volgende:

Beweringen worden natuurlijk niet beter als ze zijn opgeschreven. Iemand die zo veel bezig is met de Bijbel zou dat moeten weten.
Maar je kan er op die manier wel kennis van nemen.

quote:
Dat jij het argument 'je hebt boek X niet gelezen' blijft gebruiken in discussies getuigt in mijn ogen niet bepaald van enig niveau.
Je moet beter lezen! Ik heb enkel geschreven dat men geen stelling mag nemen over een boek dat je niet gelezen hebt. Beweringen van derden worden daarom ook niet beter of slechter door.
quote:
Als die boeken jouw argumenten bevatten kun je die ook gewoon hier verwoorden.
Die argumenten heb ik hier al meermaals gegeven. Wat bronmateriaal erbij kan nooit kwaad.
pi_153502615
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 17:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Dat moet je aan Szikha vragen :P
:D ^O^
pi_153503887
Ja hallo hier ben ik

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_153509238
Mag ik daaruit concluderen dat volgens jou de actieve periode van de zeloten van 6 AD tot 73 AD liep?
pi_153509379
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 23:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Mag ik daaruit concluderen dat volgens jou de actieve periode van de zeloten van 6 AD tot 73 AD liep?
Ja , heb me vergist in jaartal. Heb een jetlag ;(
pi_153509706
Maar uit eindelijk sloeg iedereen op hol. Alles lag in puin. Iedereen pakte de wapens op.

Toen de Tempel werd verwoest kwamen de farizeeën bijeen die vooral quietische waren ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Qui%C3%ABtisme )

Iemand riep tegen hen : "waarom is de tempel verwoest?"
En deze farizeeen zeiden " Door onze zonden"
pi_153516459
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 23:14 schreef Szikha het volgende:

[..]

Ja , heb me vergist in jaartal. Heb een jetlag ;(
^O^
pi_153516682
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 23:25 schreef Szikha het volgende:
Maar uit eindelijk sloeg iedereen op hol. Alles lag in puin. Iedereen pakte de wapens op.
En iedereen die de wapens opnam tegen het Romeinse rijk noemen de Romeinen zeloten.
http://www.stilus.nl/oudheid/wdo/CHRISTEN/GEWOON/ZELOTEN.html
uit deze link: " Na de val van Jeruzalem hoort men weinig meer van de z.; ze zijn nog wel voor de dag gekomen in de tweede opstand tegen de Romeinen."

quote:
Iemand riep tegen hen : "waarom is de tempel verwoest?"
En deze farizeeen zeiden " Door onze zonden"
Welke zonden ? De joden kennen dit begrip niet. Wel afdwalen van de juiste Weg. Doordat ze van de ' Juiste Weg ' waren afgedwaald t.t.z. zich niet meer correct aan de Wet hielden door te collaboreren zijn deze opstanden mislukt.
pi_153517198
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 12:04 schreef ATON het volgende:

[..]

En iedereen die de wapens opnam tegen het Romeinse rijk noemen de Romeinen zeloten.
http://www.stilus.nl/oudheid/wdo/CHRISTEN/GEWOON/ZELOTEN.html
uit deze link: " Na de val van Jeruzalem hoort men weinig meer van de z.; ze zijn nog wel voor de dag gekomen in de tweede opstand tegen de Romeinen."
Oke wist ik niet

quote:
Welke zonden ? De joden kennen dit begrip niet. Wel afdwalen van de juiste Weg. Doordat ze van de ' Juiste Weg ' waren afgedwaald t.t.z. zich niet meer correct aan de Wet hielden door te collaboreren zijn deze opstanden mislukt.
Ah aton
Staat in de talmud precies andersom. Bekijk je eigen link van Wikipedia

Zoals ik al tig keer heb uitgelegd: er was geen eenheid onder het 'Joodse Volk' al eeuwen waren ze gebukt onder broederlijke oorlogen.
Joden vluchten niet voor romeinen maar ook voor 'elkaar'. Joden moesten overleven

Toen alles in puin lag : Tempel verwoest (zie mijn spoiler) kwamen aantal farizeeen die quietisch waren ( Het quietisme van het Latijnse woord quies (kwi-es), 'rust' is een levensopvatting, die het als het hoogste goed beschouwt zich af te keren van het wereldgewoel; het is een zo passief en zo begeerteloos mogelijke houding tegenover de werkelijkheid. Het is een mystiek-contemplatief opgaan in God)

En deze farizeeen kwamen bijeen. Hun tempel was verwoest. "Hoe kon dit gebeuren"

Ja hoe kon dit gebeuren? Hun opvatting was zie je eigen link:

In the Talmud, the Zealots are the non-religious (not following the religious leaders), and are also called the Biryonim meaning "boorish", "wild", or "ruffians", and are condemned for their aggression, their unwillingness to compromise to save the survivors of besieged Jerusalem, and their blind militarism against the Rabbis' opinion to seek treaties for peace. They are further blamed for having contributed to the demise of Jerusalem and the Second Temple, and of ensuring Rome's retributions and stranglehold on Judea. According to the Babylonian Talmud, Gittin:56b, the Biryonim destroyed decades' worth of food and firewood in besieged Jerusalem to force the Jews to fight the Romans out of desperation. This event directly led to the escape of Johanan ben Zakai out of Jerusalem, who met Vespasian, a meeting which led to the foundation of the Academy of Jamnia which produced the Mishnah which led to the survival of rabbinical Judaism.[citation needed]"

Het huidige Jodendom, al het andere werd uitgesloten als ketters beschouwd.

Nogmaals deal met Titus: " your law is my law"

Zij beschouwden de vernieting van de tempel als : eigen schuld dikke bult had je maar je tijd aan God moeten besteden en niet vechten!
En verder hebben ze alle Joodse groepen verketterd. Want alleen ZIJ waren juist.
pi_153517394
Ben zakkai

Onder zijn invloed kwam er een gerechtshof in Yavne. Een familie van 'wijzen'
Zijn discipelen kwamen bijeen in de stad die de definitieve canon van de Bijbel regideerden!
Er waren vele hete discussies bezig. Beslissingen werden genomen door meerderheid van de stemmen
Er werden boeken uitgekozen : en deze lezen we nu. Al het anderen werden weggelaten en zijn verdwenen of leefden voort in de schemerwereld van de literatuur.

Er werden verordeningen afgekondig. Zaken betreffende de 'wet' werden geregeld.
De kalender werd in overeenstemming gebracht met het zonnejaar.

Langzaam aan begon het hof te Yavne de plaats in te nemen van de Sanhedrin van Jeruzalem. En op den duur het nieuwe Sanhedrion worden.

Met Zakkai begon de grote bloei van de rabbijnse beschaving en werd de energie van het volk weggeleid van oorlogen tegen heidenen en gedreven haat oorlogen.

Nu werden de Joden gericht op studie en heiligheid (farizeese gedachtengoed) en de uitvoering van Gods wil zoals die was GEINTERPRETEERD door schriftgeleerden en wijzen

In alle steden en dorpen van Judea en Galilea luisterden de mensen naar deze rabbijnen die dachten weleens de betekenissen van heilige teksten konden uitleggen.
Al deze betekenissen en hun gedachtengoed over de heilige tekst veranderde de gedachtengoed van de mensen.

Deze wijzen eisten voor zichzelf alle recht op onderwijs en rechtspraak.
Ze zeiden dat Mozes hun die bevoegdheid had gegeven om het woord van God te interpreteren.

Na zijn dood kwam rabban Gamaliel II. Belangrijke schakel.
De Joodse traditie werd door hem nog verder uitgebreid.
Door hem werd de tekst van de verplichte gemeenschappelijke gebeden vastgesteld.
Wss is in deze periode ook de canonisering van de laatste bijbelboeken afgerond.

De wijzen wilden zich aangesproken worden als rabbi ( betekent letterlijk 'mijn meester')
Deze titel duidde op dat iemand toestemming had gekregen om de mondelinge wet uit te leggen

De rabbis reisde vaak van stad naar stad om de bijbel en de 'wet' te onderwijzen en problemen van de gemeenschap op te lossen.
Als het een rijke leermeester betrof reisde hij naar de landen van diaspora: Egypte , Libie, Rome, Gallie, Klein Azie, Syrie, Mesopotamie.
Vaak gingen ze naar Rome dat zij volk in slavernij had gebracht.
Velen reidsen ook als afgezant naar Joodse gemeenschappen in bvb Alexandrie om geld in te samen voor scholen.
Maar altijd studeerde ze en gaven ze onderwijs.

Ze onderwezen de religieuze wet (oral law) want alleen door vanuit deze wet van God te leven kon het Joodse volk laten zien dat het nog steeds gebonden was aan de verbondsbepalingen.

Maar kwam weer oorlog! In 132
De meeste grote geleerden uit Yavne (die eerst weer rust brachten) stierven in die oorlog. Vaak omdat ze meevochten maar ook omdat ze doodgemarteld werden omdat ze de wet onderwezen.

De oorlog duurde maar voort. De Romeinen waren heel bruut.
De grootste deel van de Joodse bevolking van Palestina werd uitgeroeid.
Opnieuw heerste het martelaarschap voor het hele volk.

Toen Kochba dood was lag het land in bloed.
De romeinen rapporteerden dat er 50 forten waren veroverd, bijna 1000 dorpen met de grond gelijk gemaakt.
En bij 600.000 Joden zijn gedood bij oa veldsllagen maar ook door honger ziektes of vuur.

De oorlog eindigde in 135 maar de godsdienstige vervolgingen gingen gewoon door.
Joden die het hadden overleefd mochten Jeruzalem niet meer binnen.
Naam Judea werd veranderd door Syria Palaenstina.
Het land was volkomen ontwricht. De Joden vormden niet meer de grootste bevolkingroep.
Uit aangrensende gebieden begonnen heidenen het land binnen te komen.
De laden van het Sanhedrin waren gesneuveld.
In grote delen van Judea woonden geen Joden meer.
Het Sanhedrin verhuisde van Yavne naar de Galilese stad Usha.

De nieuwe patriach was rabban Simeon Ben Gamaliel.
De leerschool van zijn vader had 1.000 studenten geteld.
500 hadden tora gestudeerd, 500 Griekste vakken. Slechts 2 hadden de oorlog overleefd waaronder dus Simeon en de zoon van zijn broer.

Nu zouden de mensen hun energie naar binnen richten en zich volledig overgeven aan het belangrijkste gebod volgens hen: de studie.
Dankzij Simeon werd het contact tussen het Sanhedrin en de gemeenschappen in diaspora langzaam hgersteld en kreeg het Sanhedrin weer VOLLEDIGE gezag over religieuze zaken van het JODENDOM.

Toen kwam Juda de Vorst de zoon van rabban Simeon.
Hij werd hoofd van Sanhedrin.
Hij begon aan de definitieve redactie van het werk dat de Joden kennen als de mishna. Dat is een uitgebreide verzameling van wetten en gebruiken (buiten bijbels) die in de loop der eeuwen was ontstaan.
Het woord mishna betekent letterlijk 'overzicht'.
De mishna bevat het grootste deel van het wetsmatriaal uit de periode ban de tannaim.

Mede danzij de wetenschap komen we langzamerhand meer te weten over de rol die rabbi Juda de vorst speelde bij de mishna.
Hij wilde een wetscanon scheppen.

Bye Karaite
Bye Samaritanen
Bye notzi
Bye Herodianen

Bye eenheid Joodse volk. De eenheid van Joodse volk lag NIET aan wat hij geloofde. Het was voor dit alles dan ook ondenkbaar om Joden uit te sluiten.
pi_153517744
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2015 12:33 schreef Szikha het volgende:
Oke wist ik niet
Dacht ik wel.

quote:
Ah aton
Staat in de talmud precies andersom.
Volgens jou wel, maar lees nog maar alles eens door. :)

quote:
Zoals ik al tig keer heb uitgelegd: er was geen eenheid onder het 'Joodse Volk' al eeuwen waren ze gebukt onder broederlijke oorlogen.
Sprak ik dat tegen ? :?

quote:
En deze farizeeen kwamen bijeen. Hun tempel was verwoest. "Hoe kon dit gebeuren"
Zij beschouwden de vernieting van de tempel als : eigen schuld dikke bult had je maar je tijd aan God moeten besteden en niet vechten!
Snap je zelf niet dat dit je reinste onzin is wat je verteld ??
Lees nog maar eens wat ik als reden opgaf.
pi_153519185
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 13:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Dacht ik wel.

[..]

Volgens jou wel, maar lees nog maar alles eens door. :)

[..]

Sprak ik dat tegen ? :?

[..]

Snap je zelf niet dat dit je reinste onzin is wat je verteld ??
Lees nog maar eens wat ik als reden opgaf.
Oke dan is het onzin 8)7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')