quote:Officials FIFA opgepakt, verdacht van omkoping
In het Zwitserse Zürich zijn woensdagochtend meer dan tien topofficials van wereldvoetbalbond FIFA gearresteerd. Ze worden verdacht van omkoping, afpersing en het witwassen van geld. Dat meldden Amerikaanse media.
De arrestaties volgen op een drie jaar durend onderzoek van de FBI. Volgens The New York Times werden de aanhoudingen verricht in een vijfsterrenhotel, waar de FIFA-officials bijeen waren voor hun jaarlijkse meeting. Vrijdag wordt de voorzitter van de FIFA gekozen. Sepp Blatter is daarvoor de belangrijkste kandidaat. Hij is niet opgepakt, aldus Amerikaanse media.
quote:What has happened?
Six officials at Fifa - the Fédération Internationale de Football Association, the governing body of world football - have been arrested at a hotel in Zurich, Switzerland, on suspicion of receiving bribes totalling $100m. They were arrested before Fifa's annual general meeting on Friday in an early morning raid by Swiss police, acting on a request from the US authorities. The officials are all facing extradition to the US.
Who was arrested?
Jeffrey Webb, president of the Confederation of North, Central America and Caribbean Association Football (Concacaf) and a major figure in Fifa politics, was among those detained. His predecessor, Jack Warner, was also arrested, according to the New York Times. The others held by Swiss police are: Eugenio Figueredo, a Uruguayan Association football executive and former footballer; Eduardo Li, president of the Costa Rican football federation; Julio Rocha, a Fifa development officer; Rafael Esquivel, president of the Venezuelan Football Federation; José Maria Marin, president of the Brazilian Football Confederation, and Nicolás Leoz, the former South American football president. Another suspect was named as Costas Takkas.
Up to 15 officials are understood to be under investigation worldwide, so the arrests on Wednesday morning may be just the start.
Was Fifa president Sepp Blatter arrested?
No. Fifa are due to hold a press conference at 10am GMT when they will address the arrests, but so far football's world governing body has declined to comment. Blatter's Twitter account, which recently celebrated Fifa's 111th birthday, has remained silent on the arrests.
What do the charges involve?
The charges include money laundering, racketeering and wire fraud. The Swiss Federal Office of Justice said the bribery suspects - representatives of sports media and sports promotion firms - are alleged to have been involved in schemes to make payments to delegates of Fifa and other functionaries of Fifa sub-organisations totalling more than $100m. In return, it is believed that they received media, marketing, and sponsorship rights in connection with football tournaments in Latin America.
Why were the arrests made today?
Swiss police appear to have timed the arrests to occur before Fifa's annual general meeting on Friday, when they knew that a significant number of their suspects would be in the same city. Not just the same city, but the same hotel. The raid on the Baur au Lac, a luxury hotel with views overlooking the Alps, has long been favouredby Fifa officials visiting Zurich.
Why are US authorities investigating Fifa?
The US attorney general is due to hold a press conference on Wednesday when more details will become clear. However, the FBI has been investigating the process that led to the award of the 2018 and 2022 World Cup finals to Russia and Qatar respectively. News of the FBI investigation emerged in March 2013 with further details reported in November last year. It was reported that Chuck Blazer, a former Fifa executive committee member, was cooperating with the inquiry after he was approached over huge unpaid tax bills related to commissions he had received during his time as Concacaf general secretary.
Bron
Zou de scheids de beelden niet mogen gebruiken om de spelmomenten zo correct mogelijk te interpreteren. Kunnen de bonden toch in hun contract laten zetten (of ze dat willen is een andere zaak)? Voor mij zou het al een grote stap voorwaarts zijn om dit enkel bij de buitenspelgevallen te doen. Zou al een hoop grote fouten tenietdoen.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan ga je dus de beeldregistratie uit handen van de TV-makers halen en bij de Fifa/Uefa/KNVB neerlegggen?
Bij elke bal die naar voren gespeeld wordt dus? Dat is immers een potentieel buitenspelgeval.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:29 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Zou de scheids de beelden niet mogen gebruiken om de spelmomenten zo correct mogelijk te interpreteren. Kunnen de bonden toch in hun contract laten zetten (of ze dat willen is een andere zaak)? Voor mij zou het al een grote stap voorwaarts zijn om dit enkel bij de buitenspelgevallen te doen. Zou al een hoop grote fouten tenietdoen.
Op zijn minst waarbij de bal in de goal gaat en dan de situatie goed overzien, zou al een aanzienlijke verbetering opleveren qua doelpunten die incorrect afgekeurd/goedgekeurd zijn.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bij elke bal die naar voren gespeeld wordt dus? Dat is immers een potentieel buitenspelgeval.
Het is heel makkelijk om er een paar gevallen uit te pikken waarin met de camerabeelden duidelijk te zien is dat het een verkeerde beslissing was. Maar dat is anekdotisch, het is bewijs voor de stelling dat grensrechters beoordelingsfouten maken, niet voor de stelling dat camera's per definitie en altijd en overal beter geschikt zijn om buitenspel waar te nemen.
Maar dan niet als er wel wordt gevlagd? Of wacht je tot de bal de goal in gaat, en zo ja hoe lang?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:52 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Op zijn minst waarbij de bal in de goal gaat en dan de situatie goed overzien, zou al een aanzienlijke verbetering opleveren qua doelpunten die incorrect afgekeurd/goedgekeurd zijn.
Als je naar eerlijkheid streeft maakt het niet uit hoe flagrant de fout is natuurlijk, buitenspel is buitenspel.quote:Ik zeg ook niet dat camera's de heilige graal zijn, maar de flagrante fouten werken we er wel mee weg. Ik kan heel goed leven bij beslissingen waar het inderdaad moeilijk te zien is (een teentje buitenspel), maar soms (eigenlijk elke week) wordt een meter buitenspel of niet buitenspel fout gefloten en dat trek ik moeilijk, dat moet en kan gewoon verbeterd worden met camerabeelden als we naar eerlijkheid streven.
Net als over de grond gaan rollen om het spel stilgelegd te krijgen zoals een paar jaar geleden zeker? Het gaat gebruikt worden om het spel te onderbreken, voor het elftal dat een voorsprong verdedigd is dat altijd gunstig, ongeacht of de tijd wordt bijgeteld.quote:Ik bedoel niet dat echt elke beslissing op basis van camera's genomen moet worden. Misschien zoals in tennis, de tegenpartij kan enkele keren per helft de camera inroepen bij bepaalde situaties.
Doellijntechnologie wel.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:58 schreef sp3c het volgende:
Het hoeft toch niet altijd en overal tewerken ... doet niets en/of niemand
Als hij dat wil of als de cameraman dat wil?quote:Je moet het zien als een extra stukje gereedschap waar de scheids bij twijfel gebruik van kan maken ....
Ik heb al voorbeelden gegeven van hoe het kan schaden.quote:baat het niet, schaad het niet lijkt me
In gevallen waarbij gescoord is, de bal is in het doel, kan je toch even checken of het al dan niet buitenspel is. Lijkt me zeker minder fouten te geven dan hoe het nu gebeurd, op intuïtie van de scheids.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 15:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar dan niet als er wel wordt gevlagd? Of wacht je tot de bal de goal in gaat, en zo ja hoe lang?
Ja, maar nu worden er wel vrij veel buitenspelsituaties die overduidelijk buitenspel zijn nog steeds fout gefloten en met de camera zou dit toch aanzienlijk gecorrigeerd kunnen worden.quote:Als je naar eerlijkheid streeft maakt het niet uit hoe flagrant de fout is natuurlijk, buitenspel is buitenspel.
Dat zijn interpreteerbare zaken die zelfs met camera moeilijk zullen blijven volgens mij.quote:Net als over de grond gaan rollen om het spel stilgelegd te krijgen zoals een paar jaar geleden zeker? Het gaat gebruikt worden om het spel te onderbreken, voor het elftal dat een voorsprong verdedigd is dat altijd gunstig, ongeacht of de tijd wordt bijgeteld.
en dat vind ik eerlijk gezegd wel JUICHEN!quote:Doellijntechnologie wel.
Ik ga er wel van uit, dat iedereen zijn werk adequaat uitvoert en niet laat afhangen van iemands grillen. Nu gaan we daar in principe toch ook van uit.quote:Als hij dat wil of als de cameraman dat wil?
Maar nu is er daadwerkelijk schade die mijns inziens vrij makkelijk gecorrigeerd kan worden. Liever wat tijd verspillen maar een hoger percentage aan correct toegekende doelpunten, dan vind ik doelpunten net iets doorslaggevender dan tijd rekken bij het voetbal.quote:Ik heb al voorbeelden gegeven van hoe het kan schaden.
Nee, de beelden geven lang niet altijd uitsluitsel. Maar je stelt voor dat er niet afgefloten wordt, het spel gewoon doorgaat tot er een bal in het doel ligt, en dan wordt gekeken of er buitenspel aan vooraf ging? En hoe lang vooraf moet dat buitenspel geweest zijn?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 15:25 schreef kl1172 het volgende:
[..]
In gevallen waarbij gescoord is, de bal is in het doel, kan je toch even checken of het al dan niet buitenspel is.
De overduidelijke situaties gaan meestal nog wel goed, het lijkt mij nou juist dat een werkwijze in de moeilijke gevallen uitkomst moet bieden.quote:Ja, maar nu worden er wel vrij veel buitenspelsituaties die overduidelijk buitenspel zijn nog steeds fout gefloten en met de camera zou dit toch aanzienlijk gecorrigeerd kunnen worden.
Waar ik op doel is dat het aanvragen van een controle misbruikt zal worden om het tempo uit het spel te halen zodat het team dat nog een goal moet maken wordt gefrustreerd.quote:Dat zijn interpreteerbare zaken die zelfs met camera moeilijk zullen blijven volgens mij.
Het is helemaal niet het werk van een cameraman om te zorgen dat alle buitenspelsituaties goed in beeld komen. Een scheidsrechter is belast met het zorgen voor een eerlijk spelverloop en onpartijdigheid is het eerste vereiste, dat is niet vergelijkbaar met iemand die werkt bij een organisatie die hoge kijkcijfers nastreeft.quote:Ik ga er wel van uit, dat iedereen zijn werk adequaat uitvoert en niet laat afhangen van iemands grillen. Nu gaan we daar in principe toch ook van uit.
Als eerlijkheid het streven is hoort daar ook bij dat een team een slotoffensief kan inzetten waarbij de tegenstander naar adem hapt en niet onder de druk uitkomt. Daar kan zo'n belangrijk doelpunt van komen, maar dat kun je dus frustreren door het spel stil te laten leggen. In tegenstelling tot tennis of rugby is voetbal in principe een spel zonder onderbrekingen.quote:Maar nu is er daadwerkelijk schade die mijns inziens vrij makkelijk gecorrigeerd kan worden. Liever wat tijd verspillen maar een hoger percentage aan correct toegekende doelpunten, dan vind ik doelpunten net iets doorslaggevender dan tijd rekken bij het voetbal.
Je kunt niet alles terugkijken en je kunt ook niet uitgebreid gaan vergaderen. Ik heb in de afgelopen jaren nog van geen enkele voorstander een goed voorstel gezien hoe je dat dan precies gaat doen zo dat het voor elke situatie werkt. Nogmaals, situaties als voorbeeld nemen waarin het wel zou werken is makkelijk, maar een werkwijze verzinnen die voldoet in alle voorkomende moeilijke situaties is een stuk lastiger, en daar maken de voorstanders zich dan ook vanaf.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 15:33 schreef Hathor het volgende:
Doellijntechnologie is prima, maar niet zaligmakend. Je haalt er bv niet de kwalijke zaken mee weg die zich voor de doellijn afspelen, zoals spelers die opzettelijk een duik nemen en zo een strafschop versieren, of de beruchte hand/kopbal van Maradona, smerige overtredingen die zich achter de rug van de scheids afspelen zonder dat de bal ook maar in de buurt is. Genoeg redenen om camerabeelden als extra bewijslast te gebruiken als de scheids en zijn grensrechters er zelf even niet uit kunnen komen.
Het is al in zoveel sporten gebruikelijk en effectief, maar in het voetbal kan het zogenaamd niet.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:58 schreef sp3c het volgende:
Het hoeft toch niet altijd en overal tewerken ... doet niets en/of niemand
Je moet het zien als een extra stukje gereedschap waar de scheids bij twijfel gebruik van kan maken .... baat het niet, schaad het niet lijkt me
Ik durf de gok aan dat Blatter ook haar 'gekocht' heeftquote:Op vrijdag 5 juni 2015 16:53 schreef Idisrom het volgende:
Sepp Blatter heeft een affaire gehad met Irina Shayk![]()
Volgens de Telegraaf dan![]()
Dat is toch bijna altijd het geval waar het rijke bejaarde mannen met trophy wives betreft?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 17:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik durf de gok aan dat Blatter ook haar 'gekocht' heeft
Ze geven dat zelden openlijk toe, maar dat is ook mijn conclusie ja.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 17:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is toch bijna altijd het geval waar het rijke bejaarde mannen met trophy wives betreft?
Waarom?quote:
Wat denk je van Rugby? Werkt prima en neemt alle twijfel weg.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 18:23 schreef Monolith het volgende:
De video ref wordt voor zover ik weet gebruikt in de MLB, NBA, NHL en NFL, kortom alle grote Amerikaanse sporten. In tennis heb je Hawkeye, veldhockey heeft er ook één, enzovoort. De exacte implementatie is natuurlijk iets waar je over kunt twisten. Net zoals in de andere sporten kun je allereerst het systeem hanteren waarbij men bij één of twee ongegronde bezwaren het recht om een beslissing van de videoref aan te vragen intrekt om misbruik te voorkomen.
Actieve beslissingen kun je eigenlijk altijd wel aanvechten. Bij corners, inworpen, kaarten, penalty's, vrije trappen en goed- of juist afgekeurde doelpunten kun je de beslissing ook prima omkeren. Ook bij het missen van een vermeende overtreding waaruit bijvoorbeeld een goal of dood spelmoment voortkomt kun je dit prima doen evenals bij gemiste overtredingen die een kaart zouden vereisen.
Je kunt niet alles afvangen uiteraard. Als het spel vlak voor een scoringskans wordt afgefloten kun je die kans niet even teruggeven. Wel zou je bij twijfel vaker kunnen laten doorspelen ivm de mogelijkheid tot controle door de videoref.
Klopt, die viel onder enzovoort.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 19:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat denk je van Rugby? Werkt prima en neemt alle twijfel weg.
Als ik het zie bij veldhockey dan voegt het een spanningselement an sich toe, zeker bij cruciale momenten.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 19:41 schreef sp3c het volgende:
Zelfs in de nederlandse ijshockey eredivisie werkt het gewoon prima
Bij twijfel gaat hij ff zitten kijken en als de beelden de twijfel niet wegnemen of als de boel simpelweg niet werkt (geen geld voor fatsoenlijke spullen) dan blijft zijn initiele beslissing staan
er is verder geen max en er zijn geen consequenties als je te vaak vraagt ofzo want hij gaat alleen kijken als hij (of zij) twijfelt
minpuntjes zijn refs die heel lang blijven zitten en/of heel vaak voor het scherm gaan zitten maar die wegen niet echt op tegen de voordelen wmb
Dat lijkt me de verkeerde volgorde. Eerst maak je een plan hoe het exact in zijn werk gaat, en dan ga je beoordelen of het een verbetering gaat zijn of niet. Claimen dat het een verbetering is zonder het wat en hoe goed voor ogen te hebben slaat helemaal nergens op.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 18:23 schreef Monolith het volgende:
De exacte implementatie is natuurlijk iets waar je over kunt twisten.
Hoe bedoel je?quote:
Dat zou fijn zijn!quote:Op vrijdag 5 juni 2015 19:50 schreef Monolith het volgende:
Ijshockey heeft natuurlijk wel zuivere speeltijd. Iets dat ik overigens ook graag in het voetbal zou zijn om dat vermoeiende tijdrekken tegen te gaan.
Ja, negeer doodleuk mijn concrete uitweiding over een mogelijke implementatie.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 19:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt me de verkeerde volgorde. Eerst maak je een plan hoe het exact in zijn werk gaat, en dan ga je beoordelen of het een verbetering gaat zijn of niet. Claimen dat het een verbetering is zonder het wat en hoe goed voor ogen te hebben slaat helemaal nergens op.
Dat moeten ze al ongeveer 20 jaar lang maar veel scheidsrechters leren maar niet om de voordeelregel juist toe te passen, ze voelen het simpelweg niet aan hoe dat moet, ervan uitgaande dat ze niet corrupt zijn.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 18:23 schreef Monolith het volgende:
Je kunt niet alles afvangen uiteraard. Als het spel vlak voor een scoringskans wordt afgefloten kun je die kans niet even teruggeven. Wel zou je bij twijfel vaker kunnen laten doorspelen ivm de mogelijkheid tot controle door de videoref.
Je zou ook eens kunnen experimenteren met het afschaffen van de buitenspelregel, die werd ingevoerd met de intentie om ploegen meer open te doen spelen (countervoetbal bestrijden) maar dankzij de buitenspelval is het maar de vraag of dat het effect hiervan positief is.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bij elke bal die naar voren gespeeld wordt dus? Dat is immers een potentieel buitenspelgeval.
Het is heel makkelijk om er een paar gevallen uit te pikken waarin met de camerabeelden duidelijk te zien is dat het een verkeerde beslissing was. Maar dat is anekdotisch, het is bewijs voor de stelling dat grensrechters beoordelingsfouten maken, niet voor de stelling dat camera's per definitie en altijd en overal beter geschikt zijn om buitenspel waar te nemen.
Of wellicht bang om iets over het hoofd te zien. Dat risico neem je hier dan dus weg.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat moeten ze al ongeveer 20 jaar lang maar veel scheidsrechters leren maar niet om de voordeelregel juist toe te passen, ze voelen het simpelweg niet aan hoe dat moet, ervan uitgaande dat ze niet corrupt zijn.
Natuurlijk zouden technische hulpmiddelen veel verschil maken, simpelweg een assistent op een monitor laten kijken naar een herhaling en hem instructies laten geven zou al een wereld van verschil maken. De FIFA en de UEFA willen dit niet op een fatsoenlijke schaal invoeren. Officieel omdat het het tempo en de charme uit de wedstrijd haalt, in werkelijkheid om andere redenen?
Nee, voordat je kunt implementeren moet je nog veel meer bepalen. Je moet een set regels hebben die voor elk denkbare situatie een vervolg geven, als je dat hebt kun je vervolgens gaan beoordelen of dat wel het wenselijke gevolg is. Dáár kun je dan over gaan twisten.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, negeer doodleuk mijn concrete uitweiding over een mogelijke implementatie.![]()
Een verscheidenheid aan andere sporten als parallel nemen om aan te geven dat het daar een verbetering is geweest is een prima uitgangspunt voor een voorstel om vervolgens te kijken hoe je dat precies in het voetbal zou kunnen implementeren om daar ook een verbetering kan zijn.
Ik geef bovendien een voorbeeld van een implementatie.
Dan heb je niet erg je best gedaan. Mijn bezwaar betreft gemakzuchtig gerommel met de regels op basis van anekdotische situaties waarin het wel zou werken, ik ben verder niet tegen het gebruik van videobeelden, alleen doet het dan wel goed en ik heb nog nooit een doordacht voorstel gezien van een pleitbezorger.quote:Ik heb jou nog niet kunnen betrappen op inhoudelijke bezwaren.
Nee, zonder buitenspel is het een ander spel. Er zit een element in van terreinwinst boeken, op wiens helft je speelt, je drukt de laatste linie terug. Zonder buitenspel haal je dat element eruit. De regels maken het spel, de spelers gaan zich gedragen naar de regels en gaan andere dingen doen bij andere regels. Dat moet je allemaal vantevoren bedenken om van een doordacht plan te kunnen spreken.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je zou ook eens kunnen experimenteren met het afschaffen van de buitenspelregel, die werd ingevoerd met de intentie om ploegen meer open te doen spelen (countervoetbal bestrijden) maar dankzij de buitenspelval is het maar de vraag of dat het effect hiervan positief is.
Gele kaarten waar een tijdstraf aan vast zit van 10/15 minuten zou ook fijn zijn. En dan gewoon elke keer als je als een achterlijke op de scheids afkomt, of als je de boel probeert te vertragen door met de bal weg te lopen een gele kaart. Wil nog zien wie het nog durft als er meteen een man meer-situatie tegenover staat.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 19:50 schreef Monolith het volgende:
Ijshockey heeft natuurlijk wel zuivere speeltijd. Iets dat ik overigens ook graag in het voetbal zou zijn om dat vermoeiende tijdrekken tegen te gaan.
waarom moet het per se altijd werken?quote:
En een vierkant terrein zodat men dichter bij het doel is.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:45 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Gele kaarten waar een tijdstraf aan vast zit van 10/15 minuten zou ook fijn zijn. En dan gewoon elke keer als je als een achterlijke op de scheids afkomt, of als je de boel probeert te vertragen door met de bal weg te lopen een gele kaart. Wil nog zien wie het nog durft als er meteen een man meer-situatie tegenover staat.
Johan Cruijff verwacht dat het spel leuker wordt als de buitenspelregel wordt afgeschaft. My two cents: experimenteren kan in dit geval sowieso geen kwaad. Probeer het eens een paar jaar uit, je kan altijd de buitenspelregel opnieuw invoeren. Ik stel dit als liefhebber van tactisch spel.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, zonder buitenspel is het een ander spel.
Ik gaf je al de situaties waarin het makkelijk toepasbaar is. De gevolgtrekkingen in geval van een herziene beslissing leken me in veel gevallen vrij evident eigenlijk. Goal onterecht goed- of afgekeurd? Beslissing omdraaien. Inworp of corner naar de verkeerde partij? Naar de andere partij. Penalty onterecht? Doeltrap. Geel / rood onterecht? Kaart intrekken.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, voordat je kunt implementeren moet je nog veel meer bepalen. Je moet een set regels hebben die voor elk denkbare situatie een vervolg geven, als je dat hebt kun je vervolgens gaan beoordelen of dat wel het wenselijke gevolg is. Dáár kun je dan over gaan twisten.
Het is niet zo gek moeilijk zoals ik net al heb aangegeven.quote:[..]
Dan heb je niet erg je best gedaan. Mijn bezwaar betreft gemakzuchtig gerommel met de regels op basis van anekdotische situaties waarin het wel zou werken, ik ben verder niet tegen het gebruik van videobeelden, alleen doet het dan wel goed en ik heb nog nooit een doordacht voorstel gezien van een pleitbezorger.
Terwijl het eigenlijk het beste voorbeeld is. Een sport waaruit voetbal nota bene is ontstaan.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 19:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, die viel onder enzovoort.
Dit vond ik wel aardige Duitstalige satire overigens:
http://dietagespresse.com(...)ttero-zu-neuem-chef/
ik zou niet gelijk voor elke call naar de videokamer stappenquote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik gaf je al de situaties waarin het makkelijk toepasbaar is. De gevolgtrekkingen in geval van een herziene beslissing leken me in veel gevallen vrij evident eigenlijk. Goal onterecht goed- of afgekeurd? Beslissing omdraaien. Inworp of corner naar de verkeerde partij? Naar de andere partij. Penalty onterecht? Doeltrap. Geel / rood onterecht? Kaart intrekken.
Vrije trap onterecht? Scheidsrechtersbal en inleveren bij de tegenstander.
Dat is allemaal redelijk vergelijkbaar met hoe het in andere sporten werkt.
[..]
Het is niet zo gek moeilijk zoals ik net al heb aangegeven.
Ik zeg ook niet dat het moet, ik zeg dat het kan. En zoals je ook in andere sporten ziet kun je middels een maximaal aantal onterechte verzoeken prima reguleren dat er geen overdreven misbruik van wordt gemaakt.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 21:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zou niet gelijk voor elke call naar de videokamer stappen
dat laatste ben ik niet zon fan van, dan wordt het een tactisch dingetje terwijl het juist de arbitrage zou moeten helpenquote:Op vrijdag 5 juni 2015 21:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het moet, ik zeg dat het kan. En zoals je ook in andere sporten ziet kun je middels een maximaal aantal onterechte verzoeken prima reguleren dat er geen overdreven misbruik van wordt gemaakt.
Een keer een goed meerjarig experiment opzetten zou niet verkeerd zijn. En dan ook oplossingen proberen te vinden voor bijvoorbeeld de vrije trappen rond de zestien.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Johan Cruijff verwacht dat het spel leuker wordt als de buitenspelregel wordt afgeschaft. My two cents: experimenteren kan in dit geval sowieso geen kwaad. Probeer het eens een paar jaar uit, je kan altijd de buitenspelregel opnieuw invoeren. Ik stel dit als liefhebber van tactisch spel.
Blatter is een Zwitser, de Fransen en Russen hebben hun WK gekocht, nu de Duitsers dus ook...quote:Op vrijdag 5 juni 2015 22:36 schreef Monolith het volgende:
https://foreignpolicy.com(...)o-win-the-world-cup/
In die Zeit wordt kennelijk geïnsinueerd dat Duitsland om het WK van 2006 binnen te halen onder andere tijdelijk een wapen embargo heeft opgeheven om Saudi-Arabië raketwerpers te kunnen leveren ter omkoping.
En waarom zou een eventuele videoref in elk denkbare situatie inzetbaar moeten zijn?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, voordat je kunt implementeren moet je nog veel meer bepalen. Je moet een set regels hebben die voor elk denkbare situatie een vervolg geven, als je dat hebt kun je vervolgens gaan beoordelen of dat wel het wenselijke gevolg is. Dáár kun je dan over gaan twisten.
[..]
Dan heb je niet erg je best gedaan. Mijn bezwaar betreft gemakzuchtig gerommel met de regels op basis van anekdotische situaties waarin het wel zou werken, ik ben verder niet tegen het gebruik van videobeelden, alleen doet het dan wel goed en ik heb nog nooit een doordacht voorstel gezien van een pleitbezorger.
war dan weer ideaal is voor reclames jongens die zend tijd kunnen verkopen voor tijdens het stilliggen van het spel. Zoals je soms ook bij de F1 ziet, groot beeld reclame en dan in een klein hoekje de beelden van de wedstrijd die even stil ligt. Wat dat betreft snap ik niet dat het commerciēle beest genaamd FIFA hier tot op heden altijd zo op tegen is.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 21:37 schreef Hathor het volgende:
Weltschmerz, kijk je wel eens American Footbal? Daar word zo'n systeem namelijk gehanteerd en dat loopt prima. Soms weet de ref het zelf even ook niet en dan roept ie de hulp in van de camerabeelden, die ook nog eens door het hele stadion op een scherm gevolgd kunnen worden. Prima systeem waarmee foul play volledig word uitgesloten. Het enige waar je even aan zal moeten wennen is dat af en toe het spel even stil ligt.
Er is bij voetbal ook even sprake geweest van het invoeren van timeouts voor commerciele redenen, ik weet niet of hier veel animo voor was, maar ik kan me voorestellen dat zoiets veel geld zou opleveren.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 08:31 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
war dan weer ideaal is voor reclames jongens die zend tijd kunnen verkopen voor tijdens het stilliggen van het spel. Zoals je soms ook bij de F1 ziet, groot beeld reclame en dan in een klein hoekje de beelden van de wedstrijd die even stil ligt. Wat dat betreft snap ik niet dat het commerciēle beest genaamd FIFA hier tot op heden altijd zo op tegen is.
Omdat je geen situatie kunt hebben van 'wat nu?'. Je kunt veel kritiek hebben op de scheidsrechters en op de regels, maar de regels en de scheidsrechters hebben altijd het antwoord klaar en die stemmen bijna altijd nog overeen ook. Je kunt het zo gek niet bedenken, wat er ook voor uitzonderlijks gebeurt, de regels voorzien in een gevolg.quote:
Het wordt tactisch een heel ander spel, compact spelen bijvoorbeeld kan omdat de linies dicht op elkaar worden gehouden door de laatste linie. Daardoor kun je ook druk zetten. Als je buitenspel afschaft wordt het gebruikte veld net zo lang als het speelveld zelf, en worden de passafstanden langer en is het veel makkelijker om een jagende speler van het kastje naar de muur te sturen. Dan wordt het zomeravondvoetbal in een park, en daarbij is het veld veel kleiner en is het een veel statischers spel. De spits blijft gewoon voor de goal hangen en van vastzetten op eigen helft kan geen sprake zijn want de verdedigers kunnen de laatste lijn niet hoger zetten. De dribbel, de individuele actie, zal ook veel minder te zien zijn want die is nou juist vaak om voorbij de laatste lijn te komen. Als je daar gewoon heen kunt passen dan ga je niet een dubbele schaar proberen.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Johan Cruijff verwacht dat het spel leuker wordt als de buitenspelregel wordt afgeschaft. My two cents: experimenteren kan in dit geval sowieso geen kwaad. Probeer het eens een paar jaar uit, je kan altijd de buitenspelregel opnieuw invoeren. Ik stel dit als liefhebber van tactisch spel.
Maar de gevallen waarin het makkelijk toepasbaar is zijn niet het uitgangspunt bij het maken van regels. Die maak je juist voor de moeilijke gevallen, waar een scheidslijn moet worden getrokken. Wanneer wel en wanneer niet, als je dat heb bepaalt heb je alvast een begin van een voorstel waarover getwist zou kunnen worden. Bij het maken van wat voor regels dan ook is er één cruciale vraag: Wat als ....?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik gaf je al de situaties waarin het makkelijk toepasbaar is.
Maar laat je doorspelen tot de videoscheidsrechter ingrijpt (ook bij een verkeerde ingooi?) of laat je scheidsrechters fluiten en grensrechters vlaggen, en overrule je dat dan eventueel? Als je dat laatste doet heb je twee gelegenheden om af te 'fluiten', ten koste van de mogelijkheid om door te laten spelen. Door laten spelen is immers ook een beslissing: het was geen overtreding. Maar die beslissing kun je niet herstellen aan de hand van videobeelden.quote:De gevolgtrekkingen in geval van een herziene beslissing leken me in veel gevallen vrij evident eigenlijk. Goal onterecht goed- of afgekeurd? Beslissing omdraaien. Inworp of corner naar de verkeerde partij? Naar de andere partij. Penalty onterecht? Doeltrap. Geel / rood onterecht? Kaart intrekken.
Vrije trap onterecht? Scheidsrechtersbal en inleveren bij de tegenstander.
Je gebruikt de makkelijke gevallen om te doen alsof de moeilijke er niet zijn, en dan kom je tot de conclusie dathet niet zo moeilijk is. Zo kan ik het ook, zo denken veel journalisten ook, gelukkig denken mensen die verantwoordelijkheid dragen voor een spel dat in 150 jaar nauwelijks veranderd is iets minder gemakzuchtig.quote:Dat is allemaal redelijk vergelijkbaar met hoe het in andere sporten werkt.
Het is niet zo gek moeilijk zoals ik net al heb aangegeven.
Hand egg? Nee.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 21:37 schreef Hathor het volgende:
Weltschmerz, kijk je wel eens American Footbal?
Maar is dat bij een stilstaande situatie of moet het spel daarvoor stilgelegd? Het is wel een fundamenteel ander spel namelijk.quote:Daar word zo'n systeem namelijk gehanteerd en dat loopt prima. Soms weet de ref het zelf even ook niet en dan roept ie de hulp in van de camerabeelden, die ook nog eens door het hele stadion op een scherm gevolgd kunnen worden. Prima systeem waarmee foul play volledig word uitgesloten.
Dat wil ik niet. Niet omdat ik dat ik daar niet aan zou willen wennen als toeschouwer, maar omdat het bij het voetbalspel hoort dat het zoveel mogelijk door kan gaan. Voetbal is een loopsport en een wedstrijd is een conditieslag en een mentale strijd. Kapot spelen, naar adem laten happen, geen tijd geven om de verdediging te laten organiseren, gebruik maken van een fase van verwarring en paniek hoort namelijk bij het spel en nog meer dan bij het spel bij de strijd. Ik voel geen behoefte om een team daartegen te beschermen met momenten van rust en overleg, zeker niet wanneer ze die zelf kunnen veroorzaken.quote:Het enige waar je even aan zal moeten wennen is dat af en toe het spel even stil ligt.
Elke denkbare situatie moet een uitkomst hebben, dat moet al vastliggen in de regels.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 23:58 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
En waarom zou een eventuele videoref in elk denkbare situatie inzetbaar moeten zijn?
Het spel wordt er anders van, dat ben ik meteen met je eens. Het hockey had ook een buitenspelregel trouwens, dus dat is niet alleen kenmerkend voor voetbal. Daar zijn ze er vanaf gestapt en het werd er leuker door.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 11:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Het wordt tactisch een heel ander spel, compact spelen bijvoorbeeld kan omdat de linies dicht op elkaar worden gehouden door de laatste linie. Daardoor kun je ook druk zetten. Als je buitenspel afschaft wordt het gebruikte veld net zo lang als het speelveld zelf, en worden de passafstanden langer en is het veel makkelijker om een jagende speler van het kastje naar de muur te sturen. Dan wordt het zomeravondvoetbal in een park, en daarbij is het veld veel kleiner en is het een veel statischers spel. De spits blijft gewoon voor de goal hangen en van vastzetten op eigen helft kan geen sprake zijn want de verdedigers kunnen de laatste lijn niet hoger zetten. De dribbel, de individuele actie, zal ook veel minder te zien zijn want die is nou juist vaak om voorbij de laatste lijn te komen. Als je daar gewoon heen kunt passen dan ga je niet een dubbele schaar proberen.
Buitenspel is een voor het voetbal kenmerkende regel, dus als je zonder buitenspel wil spelen heb je een ander spel. Prima, je kunt ook gaan zaalvoetballen, beachvoetbal of paaltjesvoetbal gaan spelen, en daar kan nog wel een variant bij. Alleen blijf van het echte voetbal af want dat is goed zoals het is. De Cambridge rules zijn een gouden vondst gebleken, een recept voor de grootste en meest enerverende sport ter wereld. Het is nogal een ambitie om een spel te verzinnen dat leuker is, ik vrees echter dat die arrogantie misplaatst is en stoelt op een onbegrip van de consequenties. Als je het morgen afschaft heb je overmorgen hetzelfde spel maar dan zonder buitenspel, over een jaar heb je echter een heel ander spel. Je kunt ook hands afschaffen omdat de bal toch nauwelijks opzettelijk met de hand gecontroleerd wordt en het een hinderlijke onderbreking is terwijl de scheidsrechter het vaak niet goed waarneemt, maar dan wordt het snel een soort volleybal omdat de regels het spel maken.
Die situatie krijg je niet want als de beelden geen uitsluisel geven dan blijft de beslissing die op het veld genomen is staanquote:Op zaterdag 6 juni 2015 11:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat je geen situatie kunt hebben van 'wat nu?'. Je kunt veel kritiek hebben op de scheidsrechters en op de regels, maar de regels en de scheidsrechters hebben altijd het antwoord klaar en die stemmen bijna altijd nog overeen ook. Je kunt het zo gek niet bedenken, wat er ook voor uitzonderlijks gebeurt, de regels voorzien in een gevolg.
Hoe moeilijk is dit nou inderdaad?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 12:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
Die situatie krijg je niet want als de beelden geen uitsluisel geven dan blijft de beslissing die op het veld genomen is staan
Als we als voorbeeld de schwalbe van Robben op het wk nemen waar de meningen zelfs na het zzien van alle beelden uit alle hoeken nog steeds verdeeld over zijn ... dan blijft de beslissing dus staan
= penalty
= goal
= juichen
Dat mocht ook wel. Bij voetbal is dat niet aan de orde.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 12:26 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Het spel wordt er anders van, dat ben ik meteen met je eens. Het hockey had ook een buitenspelregel trouwens, dus dat is niet alleen kenmerkend voor voetbal. Daar zijn ze er vanaf gestapt en het werd er leuker door.
Dat is dan ook zo leuk om te zien omdat het zo moeilijk is. Toen er nog weinig gescoord werd in het voetbal was er ook een plan om meer doelpunten te krijgen, de goals werden aanzienlijk vergroot. Maar dan stelt een doelpunt ook niet meer zoveel voor, en bovendien krijg je dan allemaal lompe verdedigers die van 40 meter gaan schieten. Daar is de lol dan ook snel vanaf.quote:Ik denk eerlijk gezegd dat het wel meevalt met de veranderingen, ja je gaat meer ruimte op het veld krijgen, en ja je gaat sneller van kant naar kant komen. Maar dat is niet per se iets slechts. Als je het voetbal uit de jaren 60 kijkt(zijn nog wel beelden van o.a. Real Madrid uit die jaren te vinden), dan zie je ook dat het veld veel en veel langer wordt gehouden. Het betekende o.a. dat er juist meer ruimte was om acties uit te voeren. Wat je nu juist vaak ziet is dat de ruimtes zo klein worden gehouden dat er nauwelijks ruimte is om een mannetje te passeren.
Ik doe 's zomers aan zomeravondvoetbal in het park, en als je dan bij de tegenstander zo'n haantje hebt die de lijnen uitzet en daarbij blind vaart op wat hij in het clubvoetbal heeft geleerd is het makkelijk voetballen. Tactisch moet je je aanpassen. Nu zullen profs dat sneller en beter doen dan D-tjes. Als je een keer gaat 'lijntje lopen' met rugby zul je beter beseffen hoe fundamenteel buitenspel is voor beide sporten.quote:Bij het jeugdvoetbal heb je tot aan de D's trouwens geen buitenspel. Je zou eens bij de F'jes en E'tjes kunnen gaan kijken hoe dat uitpakt. Heb het zelf een hele tijd getraind. Is best leuk en het lijkt gewoon erg veel op normaal voetbal. 1-2'jes, passeeracties, goals, het heeft het allemaal, behalve buitenspel dan. Wat je juist ziet is dat het dan minder zin heeft om voor de goal te gaan hangen met je hele team omdat er dan van afstand wel een keer een bal ingerost wordt.
Vasthouden aan iets wat goed is, is wel een goed idee. Ik vind het prima als mensen wat anders willen proberen, maar laten we niet doen alsof er plotseling een noodzaak toe is.quote:Nou zeg ik niet dat geheid geweldig uit gaat pakken. Maar het is het proberen sowieso een keer waard in een aparte competitie, die een jaar of 5 met die regels gaat werken. En waar dan ook gekeken wordt naar oplossingen voor bijvoorbeeld het vrije-trappen probleem. Het gewoon domweg vasthouden aan iets omdat het altijd zo is geweest is wat mij betreft in ieder geval nooit een goed idee. Hoe vaak is die regel trouwens al niet aangepast geweest.
quote:Op zaterdag 6 juni 2015 11:55 schreef MouzurX het volgende:
Blatter zou Weltz zo als perschef kunnen inhuren
Je praat echt onzin want de beelden terugkijken duurt minder lang dan de protesten van spelers op het veld.
Komt vaak genoeg voor dat het publiek op de schermen ziet dat het buitenspel was nog voordat de aftrap is genomen.
Daarnaast zal dit misschien 3-4 keer per wedstrijd worden aangevraagd, kost dus nauwelijks tijd maar je maakt het spel veel eerlijker.
De beslissing 'door laten spelen' blijft dan staan?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 12:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
Die situatie krijg je niet want als de beelden geen uitsluisel geven dan blijft de beslissing die op het veld genomen is staan
als de scheids besluit door te laten spelen dan blijft die beslissing staan jaquote:Op zaterdag 6 juni 2015 13:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De beslissing 'door laten spelen' blijft dan staan?
Bijvoorbeeldquote:Op zaterdag 6 juni 2015 13:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De beslissing 'door laten spelen' blijft dan staan?
Met jouw buitenspelverhaal wil ik meegaan. Of dat klopt weet ik niet maar voor beide theorieën is wat te zeggen. Ik zie geen enkel bezwaar tegen het meer gebruiken van technische hulpmiddelen. Je kan het normaal gesproken zo implementeren dat het spel niet of nauwelijks stilligt (minder dan dat nu het geval is met al dat gemekker) en als je dan ook nog zuivere speeltijd invoert dan heb je niets wezenlijks aan het spel verandert terwijl het wel leuker wordt. Dat het voetbal qua regels de leukst denkbare balsporten is (vooral als je het een beetje kan en het geen flipperkastvoetbal is) ben ik met je eens, zonder andere balsporten tekort te doen.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 11:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat je geen situatie kunt hebben van 'wat nu?'. Je kunt veel kritiek hebben op de scheidsrechters en op de regels, maar de regels en de scheidsrechters hebben altijd het antwoord klaar en die stemmen bijna altijd nog overeen ook. Je kunt het zo gek niet bedenken, wat er ook voor uitzonderlijks gebeurt, de regels voorzien in een gevolg.
[..]
Het wordt tactisch een heel ander spel, compact spelen bijvoorbeeld kan omdat de linies dicht op elkaar worden gehouden door de laatste linie. Daardoor kun je ook druk zetten. Als je buitenspel afschaft wordt het gebruikte veld net zo lang als het speelveld zelf, en worden de passafstanden langer en is het veel makkelijker om een jagende speler van het kastje naar de muur te sturen. Dan wordt het zomeravondvoetbal in een park, en daarbij is het veld veel kleiner en is het een veel statischers spel. De spits blijft gewoon voor de goal hangen en van vastzetten op eigen helft kan geen sprake zijn want de verdedigers kunnen de laatste lijn niet hoger zetten. De dribbel, de individuele actie, zal ook veel minder te zien zijn want die is nou juist vaak om voorbij de laatste lijn te komen. Als je daar gewoon heen kunt passen dan ga je niet een dubbele schaar proberen.
Buitenspel is een voor het voetbal kenmerkende regel, dus als je zonder buitenspel wil spelen heb je een ander spel. Prima, je kunt ook gaan zaalvoetballen, beachvoetbal of paaltjesvoetbal gaan spelen, en daar kan nog wel een variant bij. Alleen blijf van het echte voetbal af want dat is goed zoals het is. De Cambridge rules zijn een gouden vondst gebleken, een recept voor de grootste en meest enerverende sport ter wereld. Het is nogal een ambitie om een spel te verzinnen dat leuker is, ik vrees echter dat die arrogantie misplaatst is en stoelt op een onbegrip van de consequenties. Als je het morgen afschaft heb je overmorgen hetzelfde spel maar dan zonder buitenspel, over een jaar heb je echter een heel ander spel. Je kunt ook hands afschaffen omdat de bal toch nauwelijks opzettelijk met de hand gecontroleerd wordt en het een hinderlijke onderbreking is terwijl de scheidsrechter het vaak niet goed waarneemt, maar dan wordt het snel een soort volleybal omdat de regels het spel maken.
[..]
Maar de gevallen waarin het makkelijk toepasbaar is zijn niet het uitgangspunt bij het maken van regels. Die maak je juist voor de moeilijke gevallen, waar een scheidslijn moet worden getrokken. Wanneer wel en wanneer niet, als je dat heb bepaalt heb je alvast een begin van een voorstel waarover getwist zou kunnen worden. Bij het maken van wat voor regels dan ook is er één cruciale vraag: Wat als ....?
[..]
Maar laat je doorspelen tot de videoscheidsrechter ingrijpt (ook bij een verkeerde ingooi?) of laat je scheidsrechters fluiten en grensrechters vlaggen, en overrule je dat dan eventueel? Als je dat laatste doet heb je twee gelegenheden om af te 'fluiten', ten koste van de mogelijkheid om door te laten spelen. Door laten spelen is immers ook een beslissing: het was geen overtreding. Maar die beslissing kun je niet herstellen aan de hand van videobeelden.
De scheidsrechter geeft geen penalty want die oordeelt dat het geen overtreding is, de verdediger roeit de bal naar voren en de spits sprint de verdedigers eruit en gaat alleen op de keeper af. Het spel wordt stil gelegd op verzoek van de 4e man of één van de trainers, de videobeelden worden bekeken maar het bewuste moment staat er niet goed op. Wat dan?
Geldt ook voor buitenspel, je hebt een beslismoment extra, alleen de beslissing 'doorspelen' bestaat niet bij het tweede beslismoment. Doorspelen wordt dus benadeeld tov affluiten, het kan maar één kant op gecorrigeerd worden. Buitenspel zal vaker onterecht afgefloten worden, de kansrijke situatie is in ieder geval weg, ook als de video geen buitenspel uitwijst, en bijna nooit meer onterecht doorgelaten. Dat benadeelt de aanvallende partij en daarmee aanvallend voetbal.
Dat is dan nog los van de kwestie dat de grensrechter in principe in een betere positie staat en niet de beperkingen van een camera heeft.
[..]
Je gebruikt de makkelijke gevallen om te doen alsof de moeilijke er niet zijn, en dan kom je tot de conclusie dathet niet zo moeilijk is. Zo kan ik het ook, zo denken veel journalisten ook, gelukkig denken mensen die verantwoordelijkheid dragen voor een spel dat in 150 jaar nauwelijks veranderd is iets minder gemakzuchtig.
[..]
Hand egg? Nee.
[..]
Maar is dat bij een stilstaande situatie of moet het spel daarvoor stilgelegd? Het is wel een fundamenteel ander spel namelijk.
[..]
Dat wil ik niet. Niet omdat ik dat ik daar niet aan zou willen wennen als toeschouwer, maar omdat het bij het voetbalspel hoort dat het zoveel mogelijk door kan gaan. Voetbal is een loopsport en een wedstrijd is een conditieslag en een mentale strijd. Kapot spelen, naar adem laten happen, geen tijd geven om de verdediging te laten organiseren, gebruik maken van een fase van verwarring en paniek hoort namelijk bij het spel en nog meer dan bij het spel bij de strijd. Ik voel geen behoefte om een team daartegen te beschermen met momenten van rust en overleg, zeker niet wanneer ze die zelf kunnen veroorzaken.
[..]
Elke denkbare situatie moet een uitkomst hebben, dat moet al vastliggen in de regels.
Nu we het toch over ijshockey hebben, qua wissels zouden de voetballers er veel van kunnen leren. De wissels gaan bij ijshockey zo snel dat je er nauwelijks iets van merkt, bij het voetbal wordt de wissel vaak misbruikt als tijdrekmiddel. Ik vind wel dat er erg veel wordt gewisseld bij ijshockey.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:21 schreef sp3c het volgende:
bij ijshockey worden de beelden gekeken in de eerstvolgende spelonderbreking
als hij op dat moment besluit zijn beslissing terug te draaien gaat de tijd op de klok terug en worden alle statistieken zoals shots on goals, saves, hits, goals en iirc minor penalties (dus 2 minuten straffen, zwaardere overtredingen worden wel bestraft) geschrapt en begint het spel weer opnieuw vanaf dat punt
quote:WK 2010 was voor Marokko
Niet Zuid-Afrika, maar Marokko had de stemming om het WK van 2010 gewonnen. Na de stemronde is de uitslag aangepast en werd Zuid-Afrika als organisator uitgeroepen. Dat zegt een bestuurslid van de FIFA uit Botswana in de Sunday Times.
Volgens Ismail Bhamjee, één van de 24 bestuursleden van de FIFA, had Marokko de verkiezing met 2 stemmen gewonnen. Na een interventie, met inzet miljoenen dollars, werd echter Zuid-Afrika uitgeroepen als organisator van het WK van 2010.
In de tape, die is opgenomen door twee undercover-journalisten van de Britse krant, zegt Bhamjee dat hij wist dat Marokko met 2 stemmen had gewonnen. De Sunday Times overhandigde de onthullingen al in oktober 2010 aan Sepp Blatter, maar die schoof het onderzoek onder het tapijt.
Bron: Telegraaf
Hmm...klinkt op zich interessant, maar het kan wel degelijk tactisch gebruikt worden, bv bij een afgeslagen aanval waarop de tegenstander er counterend uitkomt...als je dan als coach al een wisselspeler klaar hebt staan ter hoogte van de middenlijn, kan je die counter er probleemloos uithalen.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 18:48 schreef sp3c het volgende:
Als je vliegende wissels invoert wordt het een totaal andere sport, veel sneller en daarmee een stuk minder tactisch
Lijkt mij leuker maar ik ben dan ook geen voetballiefhebber
Daar zou ik geen problemen mee hebben gehad, Marokko heeft wel een echte voetbalcultuur en geldt binnen Afrika als een topland, geheel in tegenstelling tot Qatar. het enige waar ik geen benul van heb zijn de temperaturen in Marokko zo in juni/juli en de staat van de stadions, of dat er dan een volledige nieuwe reeks stadions gebouwd had moeten worden.quote:
quote:'WK wordt Qatar ontnomen'
Het lijkt erop dat Qatar de organisatie van het WK voetbal in 2022 in moet leveren. Dat zegt Phaedra Almajid, één van de kopstukken van de bid-commissie, die uiteindelijk de klokkenluider van het fraudeschandaal binnen de FIFA werd. Dat meldt ze aan de Daily Mail.
Phaedra Almajid zegt dat de bewijslast van de fraude binnen de FIFA zo groot is dat de wereldvoetbalbond niet anders kan dan de organisatie van het WK in 2022 teruggeven. Daarnaast denkt ze dat Sepp Blatter het gegeven zal willen aangrijpen als eerste stap in de metamorfose binnen de FIFA.
Beschermde getuige
Almajid is een beschermde getuige onder de vleugels van de FBI en ze vreest voor haar veiligheid als het toernooi daadwerkelijk Qatar wordt ontnomen. De uitverkiezing van het oliestaatje als organisator van het WK 2022 zorgde destijds voor een shock tijdens het FIFA-congres in 2010.
Almajid hoopt dat het recht uiteindelijk zegeviert. Wel is ze bang voor de extreme reacties. "Er zijn genoeg mensen die mij het liefst zien sterven, omdat ik mijn mond open trek, zeker omdat ik een vrouw en een moslima ben."
Volgens mij zijn die in Marokko niet extremer dan in bijvoorbeeld Brazilië, het zuiden van de VS of andere plekken waar relatief recentelijk nog een WK is georganiseerd.quote:Op zondag 7 juni 2015 13:48 schreef Hathor het volgende:
[..]
Daar zou ik geen problemen mee hebben gehad, Marokko heeft wel een echte voetbalcultuur en geldt binnen Afrika als een topland, geheel in tegenstelling tot Qatar. het enige waar ik geen benul van heb zijn de temperaturen in Marokko zo in juni/juli en de staat van de stadions, of dat er dan een volledige nieuwe reeks stadions gebouwd had moeten worden.
En wij Nederlanders waren zo onnozel om een bid te doen zonder de bereidheid te hebben om smeergeld te schuiven.quote:
Ja dat idee had ik ook, en daar waar er bv zoals in Orlando nog een hoge luchtvochtigheidsgraad is, is daar volgens mij in Marokko totaal geen sprake van, wat dus in principe betere omstandigheden creeert.quote:Op zondag 7 juni 2015 13:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die in Marokko niet extremer dan in bijvoorbeeld Brazilië, het zuiden van de VS of andere plekken waar relatief recentelijk nog een WK is georganiseerd.
Onnozel is een ding om het te omschrijven, ik zie het eerder als positief dat er nog landen zijn die het wel op een eerlijke manier proberen te krijgen. Naief is het ook natuurlijk, maar in ieder geval een lichtpuntje.quote:Op zondag 7 juni 2015 14:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En wij Nederlanders waren zo onnozel om een bid te doen zonder de bereidheid te hebben om smeergeld te schuiven.![]()
Maar goed ook trouwens want dat zou rond deze tijd bekend worden als we dat hadden gedaan.
Nu.nlquote:Nieuwe stemronde voor WK 2018 en WK 2022 niet uitgesloten
Domenico Scala, het hoofd van de hervormingscommissie van de FIFA, sluit niet uit dat er een nieuwe stemronde komt over de organisatoren van het WK 2018 (Rusland) en 2022 (Qatar).
"Als er bewijs wordt geleverd dat Rusland en Qatar het WK kregen toegekend door stemmen te kopen, dan kan het toewijzingsproces nietig zijn", zegt Scala in de Zwitserse krant Sonntagszeitung. "Dergelijk bewijs is er nog niet."
Zowel de FBI als Zwitserse autoriteiten doen momenteel onderzoek naar de gang van zaken rond de toekenning van de eerstvolgende WK's.
Veel leden van het uitvoerend comité van de FIFA die in december 2010 stemden over deze toernooien zijn de afgelopen jaren in verband gebracht met corruptie. Enkelen van hen zitten momenteel vast.
Afgelopen jaar deed de ethische commissie van de FIFA zelf al onderzoek naar de toekenning van het WK 2018 en WK 2022.
Daarbij kwam onder meer aan het licht dat de computers van Russische stafleden zijn vernietigd.
Michael Garcia, de onderzoeker, kon zich niet vinden in de samenvatting van de wereldvoetbalbond en stapte daarom op.
Als de scheidsrechter de beslissing 'doorspelen' neemt, dan gaat het spel ook gewoon door en kan er bijvoorbeeld aan de andere kant gescoord worden. Hoe past het stilleggen van het spel om een situatie te beoordelen daarin?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 13:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
als de scheids besluit door te laten spelen dan blijft die beslissing staan ja
snap de vraag niet zo goed denk
Ik ben ook voorstander, mits je het goed doet.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met jouw buitenspelverhaal wil ik meegaan. Of dat klopt weet ik niet maar voor beide theorieën is wat te zeggen. Ik zie geen enkel bezwaar tegen het meer gebruiken van technische hulpmiddelen.
Die stelling kan alleen onderbouwd worden met een concrete regels die voorschrijven in welk geval wat gebeurt en wat niet. Die stelling kan helemaal niet onderbouwd worden met anekdotische voorbeelden van situaties waarin het zou werken. Dat is mijn punt.quote:Je kan het normaal gesproken zo implementeren dat het spel niet of nauwelijks stilligt (minder dan dat nu het geval is met al dat gemekker) en als je dan ook nog zuivere speeltijd invoert dan heb je niets wezenlijks aan het spel verandert terwijl het wel leuker wordt.
Dat is persoonlijke voorkeur, feit is dat het voetbal zoals het is door de betrokkenen erg gewaardeerd wordt. Het voetbal is niet van jou, niet van mij, en niet van de Fifa of van de Fifa-spelregelcommissie. Iedereen moet dus bescheiden zijn en zijn plek kennen, en dan wordt je vanzelf voorzichtig met wijzigingen, conservatief zelfs, het kader is immers dat je behoudt wat je hebt en daarbinnen kun je wellicht iets verbeteren.quote:Dat het voetbal qua regels de leukst denkbare balsporten is (vooral als je het een beetje kan en het geen flipperkastvoetbal is) ben ik met je eens, zonder andere balsporten tekort te doen.
Ik zou niet graag in haar schoenen staan. Een stel over het paard getilde oliebaronnen die denken dat de wereld van hen is en dan is de klokkenluidster ook nog eens een vrouw en een moslima, een moordopdracht zou me niet verbazen.quote:
Betere werk. Snel bewijzen en uit handen halen. Alleen die claims moeten ze nog onderuit schoffelen die dan ongetwijfeld uit Rusland en Qatar komen.quote:
Nope. Maar als zij wordt vermoord door de organisatie die achter het gekochte tournooi van 2022 zit, heb je nog een reden om het uit handen te nemen van hen.quote:Op zondag 7 juni 2015 14:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou niet graag in haar schoenen staan. Een stel over het paard getilde oliebaronnen die denken dat de wereld van hen is en dan is de klokkenluidster ook nog eens een vrouw en een moslima, een moordopdracht zou me niet verbazen.
Je legt het spel niet stil om naar de beelden te kijken, je kijkt ze als het spel stilligtquote:Op zondag 7 juni 2015 14:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als de scheidsrechter de beslissing 'doorspelen' neemt, dan gaat het spel ook gewoon door en kan er bijvoorbeeld aan de andere kant gescoord worden. Hoe past het stilleggen van het spel om een situatie te beoordelen daarin?
Heb er ook geen problemen mee, ware het niet dat Marokko zelf ook heeft geprobeerd om FIFA-officials om te kopen. De temperatuur in Marokko lijkt me geen probleem, als je bedenkt hoe heet het was tijdens de WK's in Mexico en USA (Florida)quote:Op zondag 7 juni 2015 13:48 schreef Hathor het volgende:
[..]
Daar zou ik geen problemen mee hebben gehad, Marokko heeft wel een echte voetbalcultuur en geldt binnen Afrika als een topland, geheel in tegenstelling tot Qatar. het enige waar ik geen benul van heb zijn de temperaturen in Marokko zo in juni/juli en de staat van de stadions, of dat er dan een volledige nieuwe reeks stadions gebouwd had moeten worden.
Alleen die gedachte al is voldoende om die hele voetbalkaravaan niet 4 weken in dat schijnparadijs te laten bivakkeren. Geloof nou maar gewoon dat ze die organisatie kwijt zijn, letterlijk de hele voetbalwereld wil niet in dat land spelen, klaar.quote:Op zondag 7 juni 2015 14:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou niet graag in haar schoenen staan. Een stel over het paard getilde oliebaronnen die denken dat de wereld van hen is en dan is de klokkenluidster ook nog eens een vrouw en een moslima, een moordopdracht zou me niet verbazen.
Dat betekent dat heel veel mensen op de hoogte van deze fraude zijn geweest want je mag toch aannemen dat het tellen van stemmen niet aan een paar mensen wordt overgelaten.quote:Na de stemronde is de uitslag aangepast en werd Zuid-Afrika als organisator uitgeroepen.
Blijkbaar is er te veel eigenbelang voor clubs, spelers en voetbalbonden om zich voor de verandering eens ethisch op te stellen.quote:Op zondag 7 juni 2015 16:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik snap niet dat er nog niet een paar oudere spelers die al wat WK's gezien hebben het komende toernooi niet publiekelijk boycotten. Stel je voor dat Ajax een nieuw stadion ging bouwen en daarbij tientallen illegale semi-slaven bij om zouden komen. Het zou het einde van je carrière in Europa zijn als je lachend op het veld kwam.
Zoals de spelers van Juventus die hun overwinning vierden op de lijken van 39 fans? In voetbal bestaat er geen fatsoen.quote:Op zondag 7 juni 2015 16:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik snap niet dat er nog niet een paar oudere spelers die al wat WK's gezien hebben het komende toernooi niet publiekelijk boycotten. Stel je voor dat Ajax een nieuw stadion ging bouwen en daarbij tientallen illegale semi-slaven bij om zouden komen. Het zou het einde van je carrière in Europa zijn als je lachend op het veld kwam.
Ik heb iets gemist ??quote:Op zondag 7 juni 2015 16:56 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Zoals de spelers van Juventus die hun overwinning vierden op de lijken van 39 fans? In voetbal bestaat er geen fatsoen.
Ow, dat.quote:Op zondag 7 juni 2015 17:01 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Heysel stadium, Juventus - Liverpool, 1985 europe cup final
Voor Qatar zal dat wel meevallen, het is over 7 jaar pas, als het WK in Engeland gehouden zou gaan worden dan staan de stadions er al natuurlijk. Voor het WK in Rusland is het wat korter dag (weet ook niet uit mn hoofd wie er favoriet was ná Rusland). Ik ben vooral heel benieuwd wat de reactie van Rusland zou zijn, of het nog grote gevolgen gaat krijgen op politiek niveau.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:56 schreef vipergts het volgende:
Dus bij het toewijzen van het wk keken wr de andere kant op,bij het het verlies aan mensenlevens ook en nu zeggen we opeens we gaan het ergens anders houden. Zal organisatorisch nog niet meevallen
Ik heb mijn twijfels hoor. Bij de FIFA hebben ze dusdanige waanbeelden dat ze denken dat de doodleuk kunnen roepen dat een commissie de boel heeft onderzocht en geen bewijzen heeft gevonden ook al worden er dertig FIFA officials veroordeeld door de Zwitserse of Amerikaanse justitie.quote:Op zondag 7 juni 2015 15:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Betere werk. Snel bewijzen en uit handen halen. Alleen die claims moeten ze nog onderuit schoffelen die dan ongetwijfeld uit Rusland en Qatar komen.
Ik geloof al langer dat het WK daar niet door zal gaan, daar had ik dat bericht niet voor nodig: te veel stront aan de knikker, zeker nu de FBI tal van hoge FIFA-bobo's heeft laten arresteren en Blatter is gedwongen om af te treden. Dat bijvoorbeeld zoveel mensen daar overleden bij de bouw van de stadions lag ook al niet lekker bij de internationale gemeenschap. De FIFA-top mag zich daar weinig van aantrekken maar de sponsors trekken zich er wel wat van aan.quote:Op zondag 7 juni 2015 16:28 schreef Hathor het volgende:
[..]
Alleen die gedachte al is voldoende om die hele voetbalkaravaan niet 4 weken in dat schijnparadijs te laten bivakkeren. Geloof nou maar gewoon dat ze die organisatie kwijt zijn, letterlijk de hele voetbalwereld wil niet in dat land spelen, klaar.
Jawel maar die sponsors zijn niet bepaald happy op dit moment, die zullen er wel druk achter zetten dat er schoon schip wordt gemaakt. Ik twijfel of dat ze het WK in Rusland schrappen, ondanks dat die vernielde computer boekdelen spreekt, maar in Qatar laten ze het nu niet doorgaan, de sponsors pikken dat niet.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb mijn twijfels hoor. Bij de FIFA hebben ze dusdanige waanbeelden dat ze denken dat de doodleuk kunnen roepen dat een commissie de boel heeft onderzocht en geen bewijzen heeft gevonden ook al worden er dertig FIFA officials veroordeeld door de Zwitserse of Amerikaanse justitie.
Eerst zien, dan geloven.
Waar is jouw harde schijf uit 2008?quote:Op zondag 7 juni 2015 20:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oh, die vernielde computers mag je wat mij betreft rustig als 100% hard bewijs tegen de Russen beschouwen. Als je niets te verbergen hebt...
Organisaties hebben net even iets meer verantwoordelijkheid om documenten en communicatie te bewaren dan individuen. Het is in ieder geval behoorlijk verdachtmakend.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:10 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Waar is jouw harde schijf uit 2008?
Wat stond er precies op die computers? Voor zover ik het gelezen heb gebruikten ze g-mail voor hun communicatie, en weigerde google om de emails vrij te geven btw.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Organisaties hebben net even iets meer verantwoordelijkheid om documenten en communicatie te bewaren dan individuen. Het is in ieder geval behoorlijk verdachtmakend.
Nou was de boekhouding die de voorgaande FIFA voorzitter achter de tralies kon krijgen ook al 'verdwenen', dus dat is niet zo bijzonder in die kringen.
Alsof dat soort organisaties niet fatsoenlijk een RAID gebruiken en backups maken.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:10 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Waar is jouw harde schijf uit 2008?
Bron?quote:Op zondag 7 juni 2015 20:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alsof dat soort organisaties niet fatsoenlijk een RAID gebruiken en backups maken.
Op het moment dat Google een bevel krijgt van de rechter om dat vrij te geven dan zal Google dat braaf doen. Zou jij willen dat Google jouw gegevens vrijgeeft zonder dat een rechter het beveelt?quote:Op zondag 7 juni 2015 20:20 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wat stond er precies op die computers? Voor zover ik het gelezen heb gebruikten ze g-mail voor hun communicatie, en weigerde google om de emails vrij te geven btw.
Boerenverstand en een beetje kennis over hoe professionele organisaties worden gerund. Je handelt extreem amateuristisch als bedrijf wanneer je er geen rekening mee houdat dat mechanische schijven slijten, dat ze slijten is een feit, de enige vraag is wanneer het gebeurt. Als je als bedrijf een ICT-afdeling hebt of ook maar eens ICT'ers inhuurt dan wordt je al snel met klem aanbevolen om hier rekening mee te houden.quote:
En het inhuren van IT materiaal voor een tijdelijke organisatie zoals het bod voor het WK is een ondenkbare praktijk, want bedrijven die IT apparatuur en diensten verhuren bestaan niet? Of ze bestaan wel maar houden backups bij van elke klant die ze ooit gehad hebben?quote:Op zondag 7 juni 2015 20:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Boerenverstand en een beetje kennis over hoe professionele organisaties worden gerund. Je handelt extreem amateuristisch als bedrijf wanneer je er geen rekening mee houdat dat mechanische schijven slijten, dat ze slijten is een feit, de enige vraag is wanneer het gebeurt. Als je als bedrijf een ICT-afdeling hebt of ook maar eens ICT'ers inhuurt dan wordt je al snel met klem aanbevolen om hier rekening mee te houden.
Rusland heeft net gedreigt om twitter, facebook en google af te sluiten omdat ze zulke bevelen van Russische rechters naast zich neer leggen.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op het moment dat Google een bevel krijgt van de rechter om dat vrij te geven dan zal Google dat braaf doen. Zou jij willen dat Google jouw gegevens vrijgeeft zonder dat een rechter het beveelt?
De Amerikaanse overheid heeft net een tikkeltje meer slagkracht als het op Google aankomt.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:36 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Rusland heeft net gedreigt om twitter, facebook en google af te sluiten omdat ze zulke bevelen van Russische rechters naast zich neer leggen.
Jij denkt toch niet dat de FIFA niet al een goede ICT-infrastructuur in orde had die tevens voor dit soort zaken wordt gebruikt?quote:Op zondag 7 juni 2015 20:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
En het inhuren van IT materiaal voor een tijdelijke organisatie zoals het bod voor het WK is een ondenkbare praktijk, want bedrijven die IT apparatuur en diensten verhuren bestaan niet? Of ze bestaan wel maar houden backups bij van elke klant die ze ooit gehad hebben?
LOLquote:Op zondag 7 juni 2015 20:36 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Rusland heeft net gedreigt om twitter, facebook en google af te sluiten omdat ze zulke bevelen van Russische rechters naast zich neer leggen.
En dat inderdaad. Los hiervan verwacht ik dat Google braaf gehoor geeft aan een rechterlijk bevel wat in orde is.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
De Amerikaanse overheid heeft net een tikkeltje meer slagkracht als het op Google aankomt.
lol, je beweert dat google zulke zaken zou vrijgeven als een rechter erom vroeg, als ik erop wijs dat ze dat niet doen kom je af met zo'n offtopic bullshit reactie?quote:Op zondag 7 juni 2015 20:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LOL
Ze doen maar, in het 'westen' interesseert het niemand wat, in eigen land maken ze alleen maar hun eigen burgers pissed. Dat moeten ze vooral doen.
Als een Americaanse rechter erom vraagt en dat is juridisch allemaal zuivere koffie dan doet Google dat ja. Niet alleen ik beweer dat, Monolith beweerde hetzelfde.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:42 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
lol, je beweert dat google zulke zaken zou vrijgeven als een rechter erom vroeg
Leg dan maar uit wat er offtopic en bs aan is. Het is een feit dat de eigen burgers pissed worden als de Russische overheid deze diensten censureert. Ze mogen het proberen. Way to go als je draagkracht wil verliezen bij de bevolking. Met andere woorden, dit is een loos dreigement van de Russische overheid wat ze niet kan uitvoeren. Technisch gezien kunnen ze het (maar niet op zo'n manier dat een kleuter niet via een proxy die diensten kan gebruikenquote:als ik erop wijs dat ze dat niet doen kom je af met zo'n offtopic bullshit reactie?
open er een topic over zou ik zeggenquote:Op zondag 7 juni 2015 20:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als een Americaanse rechter erom vraagt en dat is juridisch allemaal zuivere koffie dan doet Google dat ja. Niet alleen ik beweer dat, Monolith beweerde hetzelfde.
[..]
Leg dan maar uit wat er offtopic en bs aan is. Het is een feit dat de eigen burgers pissed worden als de Russische overheid deze diensten censureert. Ze mogen het proberen. Way to go als je draagkracht wil verliezen bij de bevolking. Met andere woorden, dit is een loos dreigement van de Russische overheid wat ze niet kan uitvoeren. Technisch kunnen ze het, praktisch gezien is het niet mogelijk om het te doen. Het lukt Erdogan nog niet eens om dit soort diensten voor een langere tijd te blokkeren, waarom denk je dat Youtube daar nu weer is toegestaan? Omdat het volk het niet pikt. Zelfs dit soort politici hebben enige draagkracht bij het volk nodig.
Wederom ga jij niet inhoudelijk in op wat iemand zegt maar kom jij met een trollreactie. Kom op, jij kan beter. Jij begon erover dat Rusland met dat loze dreigement komt, niet ik! Ik leg jou - omdat jij het nogal serieus lijkt te nemen - slechts uit dat dit een loos dreigement is en in tegenstelling tot jou probeer ik een stelling/bewering te onderbouwen. Je moet trouwens bitter weinig belangstelling hebben in de wereld om je heen als je dat een saai onderwerp vindt (wat blijkbaar zo is gezien jouw gegaap) gezien het feit dat dit onderwerp extreem actueel is in Turkije en China, toch niet de minst belangrijke landen op deze planeet.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:47 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
open er een topic over zou ik zeggen
1 verschil is, is dat die fifa commissie zo corrupt is als de burgermeester van een willekeurig Siciliaans dorp, en de fbi zich baseert op feiten. Een nieuwe administratie kan dat gewoon niet laten passeren.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb mijn twijfels hoor. Bij de FIFA hebben ze dusdanige waanbeelden dat ze denken dat de doodleuk kunnen roepen dat een commissie de boel heeft onderzocht en geen bewijzen heeft gevonden ook al worden er dertig FIFA officials veroordeeld door de Zwitserse of Amerikaanse justitie.
Eerst zien, dan geloven.
Welke nieuwe administratie?quote:Op zondag 7 juni 2015 23:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
1 verschil is, is dat die fifa commissie zo corrupt is als de burgermeester van een willekeurig Siciliaans dorp, en de fbi zich baseert op feiten. Een nieuwe administratie kan dat gewoon niet laten passeren.
Die er gaat komen na deze hele 'schoonmaakbeurt'. Maar wel onder de voorwaarde dat er bewijs is van corruptie inzake de toewijzing.quote:
En wie bepaalt of er 'bewijs' is?quote:Op zondag 7 juni 2015 23:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die er gaat komen na deze hele 'schoonmaakbeurt'. Maar wel onder de voorwaarde dat er bewijs is van corruptie inzake de toewijzing.
Zoals het fotorolletje van Sebrenica door stomme pech vernietigd geraakte?quote:Op zondag 7 juni 2015 21:09 schreef crystal_meth het volgende:
Dat de Russen officials omgekocht hebben zou me trouwens niet verbazen, maar dat een organisatie pc's huurt die jaren later niet meer terug te vinden zijn is niet uitzonderlijk.
Als jij vindt dat het afschrijven en afdanken van oude pc's hetzelfde is als het wegwerpen van filmrolletjes, tja...quote:Op zondag 7 juni 2015 23:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoals het fotorolletje van Sebrenica door stomme pech vernietigd geraakte?#MIVD #Ministerie van Defensie
Ik denk dat het gewoon daar blijft er zitten teveel haken en ogen aan om het te wisselen. Voordat ze een nieuwe kandidaat hebben ben je een jaar verder. Dan moet die nog gaan bouwen of renoveren.quote:Op zondag 7 juni 2015 20:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jawel maar die sponsors zijn niet bepaald happy op dit moment, die zullen er wel druk achter zetten dat er schoon schip wordt gemaakt. Ik twijfel of dat ze het WK in Rusland schrappen, ondanks dat die vernielde computer boekdelen spreekt, maar in Qatar laten ze het nu niet doorgaan, de sponsors pikken dat niet.
Niet zo moeilijk doen om het moeilijk doen.quote:
Onzin. Als er bewezen corruptie is geweest bij de aanstelling van qatar, de clubs er niet blij mee zijn, de spelersvakbonden niet, de sponsoren niet, de fans niet, de tv stations niet, kort om, de hele wereld behalve qatar niet, dan moet er gewoon opnieuw gekozen worden. Niemand wil dat wk daar, behalve een stel oliesjeiks met te veel geld en een corrupte instelling.quote:Op maandag 8 juni 2015 05:57 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon daar blijft er zitten teveel haken en ogen aan om het te wisselen. Voordat ze een nieuwe kandidaat hebben ben je een jaar verder. Dan moet die nog gaan bouwen of renoveren.
De sponsoren hebben al contracten waar ze niet zomaar onderuit kunnen. Die morren nu wat totdat de bui is overgewaaid.
Ze gaan bij FIFA 2 gewoon zeggen we hebben het geprobeerd maar kunnen geen geschikte kandidaat vinden.
Nee, ik bedoel ALS de bal al in het doel is dan kan je toch snel even checken dat er juist gefloten is. Dat duurt net geteld 5 sec in een groot deel van de gevallen en de bal is in het doel dus het spel ligt toch stil.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 16:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, de beelden geven lang niet altijd uitsluitsel. Maar je stelt voor dat er niet afgefloten wordt, het spel gewoon doorgaat tot er een bal in het doel ligt, en dan wordt gekeken of er buitenspel aan vooraf ging? En hoe lang vooraf moet dat buitenspel geweest zijn?
Nou, ik zou het toch fijn vinden dat de wekelijkse flagrante fouten er zo toch uitgefilterd worden. Dat is in elk geval al eerlijker dan hoe het er nu aan toe gaat. Alle beetjes helpen.quote:De overduidelijke situaties gaan meestal nog wel goed, het lijkt mij nou juist dat een werkwijze in de moeilijke gevallen uitkomst moet bieden.
Dat gebeurt nu niet met al die 'taktische' wissels en het laffe tempo waarin die wissels gebeuren?quote:Waar ik op doel is dat het aanvragen van een controle misbruikt zal worden om het tempo uit het spel te halen zodat het team dat nog een goal moet maken wordt gefrustreerd.
Met de beelden de er nu al zijn, kan al een heel groot deel goed bekeken worden, zeker in samenwerking met visualisatiesoftware.quote:Het is helemaal niet het werk van een cameraman om te zorgen dat alle buitenspelsituaties goed in beeld komen. Een scheidsrechter is belast met het zorgen voor een eerlijk spelverloop en onpartijdigheid is het eerste vereiste, dat is niet vergelijkbaar met iemand die werkt bij een organisatie die hoge kijkcijfers nastreeft.
Voor mij zouden ze al kunnen beginnen om nadat de bal in het doel is, de situatie te bekijken indien er enige onduidelijk kan bestaan, daar verlies je volgens mij bitterweinig tijd mee. Om echt elke situatie te gaan bekijken, daar ben ik ook nog niet uit (als dat al mogelijk is zonder de tijdrekking/tijdverlies zoals jij het je voorstelt). Maar bij de belangrijkste fase, bal in het doel, lijkt het mij gewoon mogelijk zonder al te veel poespas er rond. Plus, ik wil gewoon dat er een videoref continu tijdens de wedstrijd die dingen bekijkt, en indien een beslissing correctie nodig heeft dit dan meldt.quote:Als eerlijkheid het streven is hoort daar ook bij dat een team een slotoffensief kan inzetten waarbij de tegenstander naar adem hapt en niet onder de druk uitkomt. Daar kan zo'n belangrijk doelpunt van komen, maar dat kun je dus frustreren door het spel stil te laten leggen. In tegenstelling tot tennis of rugby is voetbal in principe een spel zonder onderbrekingen.
Ik vind ook niet dat alles tot in de puntjes herbekeken moet worden, sommige situaties zullen dan inderdaad het spel verstoren, maar er zijn toch situaties die belangrijk zijn waarbij het wel kan zoals ik al reeds aangaf.quote:Je kunt niet alles terugkijken en je kunt ook niet uitgebreid gaan vergaderen. Ik heb in de afgelopen jaren nog van geen enkele voorstander een goed voorstel gezien hoe je dat dan precies gaat doen zo dat het voor elke situatie werkt. Nogmaals, situaties als voorbeeld nemen waarin het wel zou werken is makkelijk, maar een werkwijze verzinnen die voldoet in alle voorkomende moeilijke situaties is een stuk lastiger, en daar maken de voorstanders zich dan ook vanaf.
Dat zou er wel bij moeten, ben ik zeker ook voorstander van. Jammer dat dat nog steeds niet wordt gecontroleerd zoals het zou moeten.quote:Wat natuurlijk wel kan is achteraf spelers schorsen voor schwalbes en smerige overtredingen op basis van beelden. Dan kun je dat soort gedrag uitbannen en hoef je de wedstrijd niet te laten verstoren wanneer dat toch nog een keer voorkomt.
Daar gaat het helemaal niet om. Jij doet net alsof het onontkoombaar is dat de FIFA flink schoon schip gaat maken, maar dat lijkt me gezien de hele geschiedenis van de organisatie een vrij optimistische veronderstelling.quote:Op maandag 8 juni 2015 08:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet zo moeilijk doen om het moeilijk doen.
De regels zijn er niet voor een groot deel van de gevallen, de regels zijn er voor alle mogelijke gevallen.quote:Op maandag 8 juni 2015 10:01 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel ALS de bal al in het doel is dan kan je toch snel even checken dat er juist gefloten is. Dat duurt net geteld 5 sec in een groot deel van de gevallen en de bal is in het doel dus het spel ligt toch stil.
Je wil helemaal geen regels over het hoe, dat is wel extreem gemakzuchtig.quote:Op maandag 8 juni 2015 13:46 schreef sp3c het volgende:
de regels veranderen niet met het gebruik van videobeelden door de arbitrage
De beslissing 'geen overtreding, doorspelen' is net zo goed een beslissing in de betreffende situatie. De ene beslissing, affluiten, geef je dan twee keer de kans om genomen te worden, en de andere beslissing, doorspelen, is voorwaardelijk. Dan ga je dus meer afkeuren dan goedkeuren.quote:als ze het zien besluiten iets ze en als ze het niet zien is er niets gebeurt ... dat is nu niet anders
Neehoor. Het wordt al een stuk eerlijker als je bepaalde situaties opnieuw kunt beoordelen, in vergelijking met helemaal niks opnieuw kunnen beoordelen.quote:Op maandag 8 juni 2015 13:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je wil helemaal geen regels over het hoe, dat is wel extreem gemakzuchtig.
[..]
De beslissing 'geen overtreding, doorspelen' is net zo goed een beslissing in de betreffende situatie. De ene beslissing, affluiten, geef je dan twee keer de kans om genomen te worden, en de andere beslissing, doorspelen, is voorwaardelijk. Dan ga je dus meer afkeuren dan goedkeuren.
Als je het eerlijker wil moet het twee kanten op werken.
ik zie geen enkele reden om het moeilijker te maken dan nodig is neequote:Op maandag 8 juni 2015 13:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je wil helemaal geen regels over het hoe, dat is wel extreem gemakzuchtig.
[..]
De beslissing 'geen overtreding, doorspelen' is net zo goed een beslissing in de betreffende situatie. De ene beslissing, affluiten, geef je dan twee keer de kans om genomen te worden, en de andere beslissing, doorspelen, is voorwaardelijk. Dan ga je dus meer afkeuren dan goedkeuren.
Als je het eerlijker wil moet het twee kanten op werken.
Begin dan eens met de situaties bepalen, want dat heb ik zo'n voorstander nog nooit zien doen.quote:Op maandag 8 juni 2015 14:11 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Neehoor. Het wordt al een stuk eerlijker als je bepaalde situaties opnieuw kunt beoordelen, in vergelijking met helemaal niks opnieuw kunnen beoordelen.
Daar kijk ik niet naar, maar daarin is het toch de bedoeling om de bal tegen de voet van een ander te tikken zodat het spel stil komt te liggen?quote:Of vind je het met veldhockey ook oneerlijk? Daar mag de videoref ook maar in bepaalde situaties gebruikt worden.
Nee, je maakt het makkelijker dan het is omdat je geen zin hebt in het moeilijke gedeelte.quote:Op maandag 8 juni 2015 14:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zie geen enkele reden om het moeilijker te maken dan nodig is nee
Het middel bestaat uit regels en de doelmatigheid daarvan bepaalt of die daardoor zijn werk beter kan doen of daarin juist gehinderd wordt.quote:enige wat ik voorstel is de scheidsrechter meer middelen tot zijn beschikking geven om zijn werk beter te doen, daar hoef je echt geen nieuw regelboek voor te schrijven
niet zo zuur he want dan heb ik geen zin in deze discussie neequote:Op maandag 8 juni 2015 14:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, je maakt het makkelijker dan het is omdat je geen zin hebt in het moeilijke gedeelte.
Het is gewoon een geval waarbij beelden geen tijd verspillen + de beslissing van de scheids een pak correcter wordt. Voor het naleven van de regels vind ik dat je wel een theoretische juistheid mag nastreven en je er niet van afmaken door de 'menselijk' fout klakkeloos te aanvaarden. Dit moet natuurlijk ook praktisch uitgevoerd kunnen worden en in het geval van een bal in het doel, lijkt de praktische implementatie eigenlijk geen extra last op te leveren en enkel een grotere juistheid mee te geven.quote:Op maandag 8 juni 2015 13:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De regels zijn er niet voor een groot deel van de gevallen, de regels zijn er voor alle mogelijke gevallen.
Wat mij betreft kan de discussie pas beginnen met een concreet voorstel over het 'hoe', de aanname dat het sowieso gaat werken deel ik niet, dat hangt daarvan af. Als de voorstanders dan allemaal te lui zijn om daarover na te denken en telkens weer beginnen met voorbeelden van een situatie waarin het wel zou werken en het hebben over 'bepaalde situaties' terwijl ze die situaties niet eens kunnen bepalen dan lijkt me 'discussie' een groot woord.quote:Op maandag 8 juni 2015 14:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet zo zuur he want dan heb ik geen zin in deze discussie nee
Daar heb ik al voorbeelden voor gegeven in dit topic.quote:Op maandag 8 juni 2015 14:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Begin dan eens met de situaties bepalen, want dat heb ik zo'n voorstander nog nooit zien doen.
Oke, dan verschillen we daar van mening.quote:Daarnaast is het niet per definitie eerlijker als je de ene situatie wel kunt herbeoordelen, en de ander niet. Het wordt ook niet vanzelf eerlijker, als de ene beslissing in een gegeven situatie wel herroepen kan worden, en de andere beslissing niet.
ja lees mijn posts nog een keer want ik heb in tegenstelling tot jezelf op al je reacties gereageerd en in 1 van die reacties noem ik als voorstander een specifiek voorbeeld waarin het NIET werkt ... als je dan tegen mij gaat roepen dat voorstanders alleen het tegenovergestelde beweren dan kan ik je nog maar heel moeilijk serieus nemen tbhquote:Op maandag 8 juni 2015 14:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat mij betreft kan de discussie pas beginnen met een concreet voorstel over het 'hoe', de aanname dat het sowieso gaat werken deel ik niet, dat hangt daarvan af. Als de voorstanders dan allemaal te lui zijn om daarover na te denken en telkens weer beginnen met voorbeelden van een situatie waarin het wel zou werken en het hebben over 'bepaalde situaties' terwijl ze die situaties niet eens kunnen bepalen dan lijkt me 'discussie' een groot woord.
In principe moet je van alle mogelijke situaties bepalen of de videobeoordeling daar een rol in heeft of niet en zo ja welke. Op zich is het dan helemaal geen probleem om van het gros van de mogelijke situaties te bepalen dat daarin geen rol is weggelegd, maar je moet het wel bepalen. De grens trekken dus. Maar ja, als je dat niet eens kunt dan wil het niet concreet worden. En aan voorbeelden van situaties dat het wel zou werken hebben we dan ook niks.quote:Op maandag 8 juni 2015 14:37 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Daar heb ik al voorbeelden voor gegeven in dit topic.
Als er een situatie is van wel of geen buitenspel, en wel buitenspel kan in twee instanties gegeven worden, terwijl 'geen buitenspel, doorspelen' maar in een instantie gegeven kan worden en nog gecorrigeerd ook, dan ben je dus de beslissing 'buitenspel' aan het bevoordelen tov de beslissing 'geen buitenspel, doorspelen'. Dan is de aanvallende partij vanzelf in het nadeel tov de situatie dat fouten beide kanten op kunnen. Daar zou je best overheen kunnen stappen, maar het is geen vanzelfsprekendheid dat je dat zou willen.quote:Oke, dan verschillen we daar van mening.
Nogmaals, met camera is het beter te beoordelen. Echter blijft het in deze implementatie is bepaalde situaties hetzelfde als het nu is, en in bepaalde situaties wordt het eerlijker.quote:Op maandag 8 juni 2015 14:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In principe moet je van alle mogelijke situaties bepalen of de videobeoordeling daar een rol in heeft of niet en zo ja welke. Op zich is het dan helemaal geen probleem om van het gros van de mogelijke situaties te bepalen dat daarin geen rol is weggelegd, maar je moet het wel bepalen. De grens trekken dus. Maar ja, als je dat niet eens kunt dan wil het niet concreet worden. En aan voorbeelden van situaties dat het wel zou werken hebben we dan ook niks.
[..]
Als er een situatie is van wel of geen buitenspel, en wel buitenspel kan in twee instanties gegeven worden, terwijl 'geen buitenspel, doorspelen' maar in een instantie gegeven kan worden en nog gecorrigeerd ook, dan ben je dus de beslissing 'buitenspel' aan het bevoordelen tov de beslissing 'geen buitenspel, doorspelen'. Dan is de aanvallende partij vanzelf in het nadeel tov de situatie dat fouten beide kanten op kunnen. Daar zou je best overheen kunnen stappen, maar het is geen vanzelfsprekendheid dat je dat zou willen.
Dan hebben we ook nog de mogelijkheid dat de waarneming van de videoref gebrekkig is, de camera staat immers niet op lijn, heeft niet alle spelers in beeld, het moment van passen zit tussen twee frames in, en een andere speler ontneemt het zicht op de meest vooruitgeschoven lichaamsdelen. Maar het lijkt wel bijna zeker buitenspel, laat je dat dan voorgaan op de oorspronkelijke beslissing, en zo ja, is dat eerlijker?
ook een eventuele counter maak je hiermee gelijk al onschadelijk (edit: das een duidelijk nadeel voor de verdedigende partij)quote:Op maandag 8 juni 2015 15:25 schreef SuperHarregarre het volgende:
Probleem is dat je maar de helft van de foute buitenspel momenten kunt pakken, namelijk die waarbij geen buitenspel werd gefloten en het in de herhaling toch zo blijkt te zijn. In het andere geval wordt de aanval al onderbroken en kun je een schot na het fluitsignaal toch niet tellen. Schot na fluitsignaal is sowieso al geel, dat heeft van Persie geweten...
Dat is gewoon niet waar, de ene keer wel, de andere keer niet.quote:Op maandag 8 juni 2015 15:06 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nogmaals, met camera is het beter te beoordelen.
Bepaal de situaties eens.quote:Echter blijft het in deze implementatie is bepaalde situaties hetzelfde als het nu is, en in bepaalde situaties wordt het eerlijker.
En 99 daarvan zullen een verslechtering zijn. Als je zegt dat het een verbetering is, kom dan met een manier waarin dat het geval is, dat is namelijk de enige manier om die stelling te onderbouwen. Ik ben helemaal niet tegen, het hangt alleen van de manier af of het een verbetering is.quote:En je hebt honderden manieren waarop je het vorm kunt geven;
Het is dus alleen om doelpunten af te keuren? Dan kan de scheidsrechter beter door laten spelen of niet?quote:een daarvan is zoals ik al aangaf alleen de mogelijkheid geven tot herbeoordelen bij doelpunten. Dan kun je als ploeg waartegen gescoord is indien gewenst de videoref laten beoordelen op een van de mogelijke punten:
Daarvoor heb je een camera nodig die op de doellijn staat, onder andere.quote:• Was de bal over de lijn?
Lang niet altijd in beeld en een interpretatiekwestie.quote:• Was er een overtreding gemaakt?
En wat als die het niet kan zien?quote:• Was er sprake van buitenspel?
De videoref geeft dan uitsluitsel: Doelpunt telt, of niet.
Volgens mij heb ik duidelijk aangegeven dat tussen voorbeelden van situaties opdissen en een concreet plan van hoe je het wil doen nogal een verschil zit. Als je dan weer aankomt met een voorbeeld waarin het dan weliswaar niet optimaal werkt, dan kan ik niet zeggen dat je de discussie met mij werkelijk aangaat.quote:Op maandag 8 juni 2015 14:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja lees mijn posts nog een keer want ik heb in tegenstelling tot jezelf op al je reacties gereageerd en in 1 van die reacties noem ik als voorstander een specifiek voorbeeld waarin het NIET werkt ... als je dan tegen mij gaat roepen dat voorstanders alleen het tegenovergestelde beweren dan kan ik je nog maar heel moeilijk serieus nemen tbh
Dat betreft niet alleen jou, alle voorstanders van videodinges en 'beelden gebruiken' wagen zich niet aan een concreet voorstel of iets in die richting, want dan wordt het ineens een stukje lastiger, en waarschijnlijk ook lastiger om voorstander te blijven. Die voorstanders zijn er al jaren en roepen steeds dezelfde dingen in de media naar aanleiding van het een of andere incident, een voorbeeld dus. Als er niet met een concreet voorstel wordt gekomen kan ik niet bepalen of het een verbetering zou zijn.quote:nu kan ik ook de kleuter uit gaan hangen en je er te lui voor noemen maar daar heb ik geen zin in
Je misvatting is dat ik sta te springen om met jou een discussie hierover aan te gaan terwijl je niks concreter wil worden dan wat er in de laatste jaren al door voorstanders naar voren is gebracht. Die argumenten of wat daar voor door moet gaan ken ik allemaal wel, voor mij is dit geen nieuw vraagstuk. Ik reageerde dan ook vooral uit beleefdheid omdat ik niet veronderstel dat iedereen al mijn bijdragen is deze topicreeks leest alvorens op een enkele post te reageren.quote:stel een goede vraag en ik reageer erop maar doe alstjeblieft niet zo kinderachtig want ik heb geen zin in zo een discussie
Nee hoor, die kan gewoon zijn eigen afweging maken.quote:Op maandag 8 juni 2015 15:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is dus alleen om doelpunten af te keuren? Dan kan de scheidsrechter beter door laten spelen of niet?
Klopt. Dus?quote:Daarvoor heb je een camera nodig die op de doellijn staat, onder andere.
Dat is geen reden om het niet te doen.quote:Lang niet altijd in beeld en een interpretatiekwestie.
Wat gebeurt er als bijvoorbeeld een grensrechter het niet kan zien? Dan is het een geldig doelpunt.quote:En wat als die het niet kan zien?
Ik wil de regels dan ook niet veranderen, ik wil dat de scheids een extra hulpmiddel krijgt zodat ie die regels die nog steeds voor alle gevallen gelden, beter kan beoordelen.quote:Op maandag 8 juni 2015 13:31 schreef Weltschmerz het volgende:
De regels zijn er niet voor een groot deel van de gevallen, de regels zijn er voor alle mogelijke gevallen.
Ze zouden ook het WK in Rusland gemakkelijk kunnen schrappen. Engeland, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Italië zouden zo het WK kunnen organiseren. De vraag is of dat er voldoende politieke wil is om dat te doen. Qatar heeft nog meer een bad rep dan Rusland (al helpt de bezetting van dat schiereiland van Oekraïne niet), zoek maar eens op hoeveel doden er nu al zijn gevallen bij het bouwen van de stadions en hoeveel dat in het verleden was. Dat heeft niets te maken met ongelukken en alles met het bewust laten bestaan van hele gevaarlijke werkomstandigheden, wat mogelijk is aangezien werknemers daar letterlijk slaven zijn (ze mogen het land niet eens uit zolang de werkgever geen toestemming geeft). In Rusland zit het voetbal nog een beetje in de lift, zij het met aangekochte spelers. In Qatar zelfs dat niet. De FIFA-bobo's hebben positieve PR nodig, het WK in Qatar schrappen is een uitstekend middel hiervoor, dat weten ze maar al te goed.quote:Op maandag 8 juni 2015 05:57 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon daar blijft er zitten teveel haken en ogen aan om het te wisselen. Voordat ze een nieuwe kandidaat hebben ben je een jaar verder. Dan moet die nog gaan bouwen of renoveren.
De sponsoren hebben al contracten waar ze niet zomaar onderuit kunnen. Die morren nu wat totdat de bui is overgewaaid.
Ze gaan bij FIFA 2 gewoon zeggen we hebben het geprobeerd maar kunnen geen geschikte kandidaat vinden.
Je hebt ook doelpunten die initieel afgekeurd worden, door de beelden gecorrigeerd worden tot geldig doelpunt. Het werkt wel 2 kanten op. Feit blijft dat de beslissing van de scheids doorgaans correcter zal zijn.quote:Op maandag 8 juni 2015 15:25 schreef SuperHarregarre het volgende:
Probleem is dat je maar de helft van de foute buitenspel momenten kunt pakken, namelijk die waarbij geen buitenspel werd gefloten en het in de herhaling toch zo blijkt te zijn. In het andere geval wordt de aanval al onderbroken en kun je een schot na het fluitsignaal toch niet tellen. Schot na fluitsignaal is sowieso al geel, dat heeft van Persie geweten...
In andere woorden, in het voordeel van de verdedigende partij. Dus meer afgekeurde doelpunten...
Met de juiste camera's en sensoren lukt het wel om volautomatisch vast te stellen of dat er sprake is van buitenspel maar als je het goed filmt (desnoods ook camera's gebruiken die niet voor het uitzenden dienen maar enkel voor het met een loodrechte hoek op de zijlijn/achterlijn registreren) dan kan je het ook aan de mensen overlaten. Als er een grote twijfel is geef dan het voordeel van de twijfel aan de aanvaller.quote:Op maandag 8 juni 2015 16:55 schreef kl1172 het volgende:
Om buitenspel an sich technologisch aan te pakken, zal misschien iedere speler en de bal sensoren moeten krijgen. Software kan dan perfect beoordelen of het al dan niet buitenspel is, maar dat is praktisch waarschijnlijk nog niet te implementeren. Of zou dit kunnen met een speciale camera van bovenaf?
ik heb heel helder gesteld hoe ik het zou willen doen (of beter gezegd hoe het in het ijshockey gebeurt) maar daar heb je verder niet op gereageerdquote:Op maandag 8 juni 2015 15:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij heb ik duidelijk aangegeven dat tussen voorbeelden van situaties opdissen en een concreet plan van hoe je het wil doen nogal een verschil zit. Als je dan weer aankomt met een voorbeeld waarin het dan weliswaar niet optimaal werkt, dan kan ik niet zeggen dat je de discussie met mij werkelijk aangaat.
het betreft sowieso helemaal niet mij want je roept dat voorstangers dingen niet roepen die ik wel roep dus nogmaals de vraagquote:[..]
Dat betreft niet alleen jou, alle voorstanders van videodinges en 'beelden gebruiken' wagen zich niet aan een concreet voorstel of iets in die richting, want dan wordt het ineens een stukje lastiger, en waarschijnlijk ook lastiger om voorstander te blijven. Die voorstanders zijn er al jaren en roepen steeds dezelfde dingen in de media naar aanleiding van het een of andere incident, een voorbeeld dus. Als er niet met een concreet voorstel wordt gekomen kan ik niet bepalen of het een verbetering zou zijn.
hey jij reageert op mij vriend, niet andersom ... als je geen discussie aan wilt gaan dan moet je dat niet doenquote:[..]
Je misvatting is dat ik sta te springen om met jou een discussie hierover aan te gaan terwijl je niks concreter wil worden dan wat er in de laatste jaren al door voorstanders naar voren is gebracht. Die argumenten of wat daar voor door moet gaan ken ik allemaal wel, voor mij is dit geen nieuw vraagstuk. Ik reageerde dan ook vooral uit beleefdheid omdat ik niet veronderstel dat iedereen al mijn bijdragen is deze topicreeks leest alvorens op een enkele post te reageren.
gebeurt dit nog niet dan?quote:Op maandag 8 juni 2015 17:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met de juiste camera's en sensoren lukt het wel om volautomatisch vast te stellen of dat er sprake is van buitenspel maar als je het goed filmt (desnoods ook camera's gebruiken die niet voor het uitzenden dienen maar enkel voor het met een loodrechte hoek op de zijlijn/achterlijn registreren) dan kan je het ook aan de mensen overlaten. Als er een grote twijfel is geef dan het voordeel van de twijfel aan de aanvaller.
De vs valt sowieso politiek gezien al af van qatar naar de vs is vragen om herrie.quote:Op maandag 8 juni 2015 08:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onzin. Als er bewezen corruptie is geweest bij de aanstelling van qatar, de clubs er niet blij mee zijn, de spelersvakbonden niet, de sponsoren niet, de fans niet, de tv stations niet, kort om, de hele wereld behalve qatar niet, dan moet er gewoon opnieuw gekozen worden. Niemand wil dat wk daar, behalve een stel oliesjeiks met te veel geld en een corrupte instelling.
En geen geschikte vervanger kunnen vinden is onzin.
VS, Duitsland, Frankrijk (zeker na EK2016), Engeland en Australië, kunnen dat stokje zo overnemen. Al die landen hebben een prima infrastructuur en voldoende faciliteiten. Stel, het wordt in 2017 toegewezen, heb je nog 5 jaar om je plannen te verwezenlijken, terwijl die landen al zo goed als klaar zijn.
De afweging tussen een herstelbare en een onherstelbare beslissing is een andere dan die tussen twee onherstelbare beslissing, dus zo gewoon is die niet.quote:Op maandag 8 juni 2015 16:06 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nee hoor, die kan gewoon zijn eigen afweging maken.
De huidige doellijntechnologie heeft 7 camera's per goal nodig, voor zoiets simpels als vaststellen dat de bal over de lijn is of niet.quote:Klopt. Dus?
Nee, vaak wel, vaak ook niet, als er al bruikbare beelden zijn. De eerste waarneming is ook vaak het zuiverst.quote:Dat is geen reden om het niet te doen.
Als de scheidsrechter het zelf beoordeelt is het ook een interpretatiekwestie. Is het daarom dan oneerlijk dat de scheidsrechter fluit voor een overtreding terwijl dat een interpretatiekwestie is?
Sowieso kun je een betere conclusie trekken als je rustig de beelden terug kunt kijken, in plaats van in the heat of the moment.
Een grensrechter kan zichzelf optimaal positioneren, een camera niet. Grens of scheidsrechters maken fouten, maar beide kanten op, er wordt niet voorgesorteerd op bepaalde beslissingen zoals bij het voorgestelde gebruik van beelden. Het onmiddelijk waarnemen en beslissen betekent ook dat die iets wel moet vaststellen, anders gebeurt er niets. Niet vaststellen dat de bal de lijn in volle omvang heeft overschreden betekent dat het spel doorgaat alsof die dat niet gedaan heeft.quote:Wat gebeurt er als bijvoorbeeld een grensrechter het niet kan zien? Dan is het een geldig doelpunt.
Daarvoor moet je regels maken, je kunt niet maar wat aanrommelen in sport.quote:Op maandag 8 juni 2015 16:55 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Ik wil de regels dan ook niet veranderen, ik wil dat de scheids een extra hulpmiddel krijgt zodat ie die regels die nog steeds voor alle gevallen gelden, beter kan beoordelen.
Het probleem met die extra scheidsrechters is dat ze niet hoeven kiezen. Als een speler ten val komt moet de scheidsrechter beslissen of ie ten val werd gebracht of niet, zo'n extra mannetje kan positief beslissen, negatief beslissen, maar ook niet beslissen, laat de echte scheidsrechter het maar doen. Dat is immerst het makkelijkst en het veiligst, stel je voor dat je ingrijpt en je blijkt er later naast te zitten. Daardoor werkt het niet. Bij camerahulp doorbreek je ook dat de scheidsrechter een keuze tussen twee opties moet maken. Die kan niks beslissen en lekker wachten op de camera, en de camera kan weer terugverwijzen naar de scheidsrechter. Ik denk dat als je de aard van de beslissing dusdanig verandert, je er niet vanuit moet gaan dat de kwaliteit hetzelfde blijft.quote:Concreet zou ik de achterlijnscheidsen (vindt ze persoonlijk weinig bijbrengen) opleiden tot videorefs. Snel maar correct bekijken van beelden en het aanbrengen van markeringen op die beelden zodat bv. buitenspel zelfs in nipte situaties gewoon duidelijk wordt.
Daar ben ik voorstander van maar dat is heel moeilijk, betrouwbare doellijntechnologie was al zo'n gedoe, en dat is een veel simpeler waarneming. Vroeger had je bij NOS ijzeren rinus, maar dat bleek niet betrouwbaar. Je hebt met heel veel precisie te maken, zowel in tijd als in plaats, terwijl er heel veel mogelijke verstoringen zijn. Het menselijk vermogen om live waarnemingen te doen is eigenlijk heel erg goed, dat verbeter je niet zomaar even. Als je het gaat aanvullen met een herziening van de beslissing, op grond van beelden, verstoor je de zuiverheid en neutraliteit van het beslissingsproces.quote:Om buitenspel real time technologisch aan te pakken, zal misschien iedere speler en de bal sensoren moeten krijgen. Software kan dan perfect beoordelen of het al dan niet buitenspel is, maar dat is praktisch waarschijnlijk nog niet te implementeren. Of zou dit kunnen met een speciale camera van bovenaf?
De ene voorstander zegt na een goal, de ander zegt stilleggen op verzoek van een team, ze zijn het er niet over eens, maar ze zijn het wel eens dat het sowieso een verbetering is...Van mij hoeft het niet alomvattend te zijn, begin vooral klein en bescheiden zodat je dat goed kunt doen. Maar kom dan wel met regels zodat in de bepaalde gevallen ook altijd tot betere beslissingen leidt .quote:Maar daarom geef ik je dat voorbeeld met het beoordelen van doelpunten, dat is zeker al wel te implementeren om via beelden (met een grotere zekerheid) te besluiten of het bijvoorbeeld al dan niet buitenspel is, fout gemaakt werd, .... Het is niet omdat het praktisch niet allesomvattend kan zijn, dat het niet toegepast moet worden of geen meerwaarde kan betekenen.
Je hebt in reactie op mij genoemd dat ze het in ijshockey doen ja. Maar ik ken die sport verder niet, ik weet niet hoe dat spel werkt en niet hoe die camerahulp werkt. Ik weet dan weer wel hoe het voetbal werkt.quote:Op maandag 8 juni 2015 18:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik heb heel helder gesteld hoe ik het zou willen doen (of beter gezegd hoe het in het ijshockey gebeurt) maar daar heb je verder niet op gereageerd
Dat mag je helemaal zelf weten, ik wil het er graag over hebben, maar ik heb van jou nog niets gelezen dat maakt dat ik het er per se met jou over wil hebben.quote:het betreft sowieso helemaal niet mij want je roept dat voorstangers dingen niet roepen die ik wel roep dus nogmaals de vraag
wil je het hier wel of niet over hebben?
graag 1 helder antwoord, dan weet ik waar ik aan toe ben
zo ja doe het serieus en lees in het vervolg serieus mijn berichten en reageer niet als een kleuter en zo nee dan reageer ik niet meer op je
Dat is niet waar, jij reageerde op mijn letterlijke woorden. Prima, maar ga dan niet doen alsof ik jou zo graag bij de discussie wil betrekken. Ik wil best met je discussieren, maar als je blijft hangen in gemakzuchtige gemeenplaatsen over camerahulp zoals ik die al jaren horen dan hoeft het van mij niet zo nodig.quote:hey jij reageert op mij vriend, niet andersom ... als je geen discussie aan wilt gaan dan moet je dat niet doen
daarom heb ik het in die reacties ook uitgelegdquote:Op maandag 8 juni 2015 20:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je hebt in reactie op mij genoemd dat ze het in ijshockey doen ja. Maar ik ken die sport verder niet, ik weet niet hoe dat spel werkt en niet hoe die camerahulp werkt. Ik weet dan weer wel hoe het voetbal werkt.
nou prima toch?quote:[..]
Dat mag je helemaal zelf weten, ik wil het er graag over hebben, maar ik heb van jou nog niets gelezen dat maakt dat ik het er per se met jou over wil hebben.
Ik weet niet of dat zulke beelden worden gemaakt maar bij mijn weten worden ze in ieder geval niet tijdens de wedstrijd gebruikt, voor het beoordelen van buitenspel zou het handig zijn: bij twijfel altijd door laten spelen en achteraf alsnog affluiten als een assistent ziet dat het buitenspel was. Iedereen tevreden.quote:Op maandag 8 juni 2015 18:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
gebeurt dit nog niet dan?
mij is altijd uitgelegd dat beelden voor de consument (Fox, Studio Sport, etc.) als licht en donker verschillen van beelden die geschikt zijn voor arbitrage en/of opleidingsdoeleinden
dat het voor de scheidsrechter (momenteel) achteraf niet van belang is of iemand wel of niet buitenspel staat wil niet zeggen dat dit voor de coach niet van belang is natuurlijk, die wil dat supergraag weten want hij moet daar in zijn trainingen aan werken
denk ook aan de opleiding van je scheidsrechters zelf, tijdens het evalueren moet je kunnen zeggen 'kijk deze kut staat buitenspel man, had je dat niet gezien ofzo?'
zou me echt verbazen als dat soort wat technischere beelden in het internationale voetbal miljardenbedrijf niet gemaakt worden en in de failliete ijshockey eredivisie wel
nee voor zover ik weet worden er tijdens de wedstrijd uberhaupt geen beelden gebruikt, dat verbaasd me altijd wel een beetjequote:Op maandag 8 juni 2015 21:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat zulke beelden worden gemaakt maar bij mijn weten worden ze in ieder geval niet tijdens de wedstrijd gebruikt, voor het beoordelen van buitenspel zou het handig zijn: bij twijfel altijd door laten spelen en achteraf alsnog affluiten als een assistent ziet dat het buitenspel was. Iedereen tevreden.
true enough maar dat is al lastiger uit te voeren lijkt mequote:Op maandag 8 juni 2015 22:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ten onrechte niet gegeven strafschoppen zijn m.i. net zo vervelend.
Dat is in de praktijk niet zo. Kijk naar voorbeelden bij bijvoorbeeld veldhockey.quote:Op maandag 8 juni 2015 20:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De afweging tussen een herstelbare en een onherstelbare beslissing is een andere dan die tussen twee onherstelbare beslissing, dus zo gewoon is die niet.
Nogmaals, dus? Overigens is dat een automatisch systeem, een mensbedient systeem heeft dat niet nodig. Maar ook als zou dat zo zijn, is het nog geen probleem.quote:De huidige doellijntechnologie heeft 7 camera's per goal nodig, voor zoiets simpels als vaststellen dat de bal over de lijn is of niet.
Niet met je eens. Een waarneming vanuit meerdere hoeken bekeken zal altijd beter te beoordelen zijn dan een eenmalige weergave in normale snelheid van een situatie.quote:Nee, vaak wel, vaak ook niet, als er al bruikbare beelden zijn. De eerste waarneming is ook vaak het zuiverst.
Het spel gaat in het geval van een videoref ook gewoon door en kan niet herzien worden omdat dat niet binnen de scope van de videoref valt, dus wordt het beoordeeld op de manier zoals het nu al beoordeeld wordt.quote:Een grensrechter kan zichzelf optimaal positioneren, een camera niet. Grens of scheidsrechters maken fouten, maar beide kanten op, er wordt niet voorgesorteerd op bepaalde beslissingen zoals bij het voorgestelde gebruik van beelden. Het onmiddelijk waarnemen en beslissen betekent ook dat die iets wel moet vaststellen, anders gebeurt er niets. Niet vaststellen dat de bal de lijn in volle omvang heeft overschreden betekent dat het spel doorgaat alsof die dat niet gedaan heeft.
Een camera hoeft bij de meeste fases niet tot op de cm juist te staan, visuele markering zoals je op TV analyse ziet, helpen in veel gevallen ook als de camera niet optimaal geplaatst is. Grensrechters zullen ook niet altijd optimaal staan. Langs de andere kant, FIFA heeft genoeg geld om wat extra camera's te plaatsen lijkt me. Deze technologie moet niet toegepast worden in de liefhebberscompetitie. Enkel op het hoogste niveau natuurlijk want het zal wel wat kosten als er extra camera's nodig zijn. Persoonlijk denk ik dat de beelden die we nu al thuis op de buis krijgen al een verbetering zouden zijn.quote:Op maandag 8 juni 2015 20:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[quote]
Een grensrechter kan zichzelf optimaal positioneren, een camera niet. Grens of scheidsrechters maken fouten, maar beide kanten op, er wordt niet voorgesorteerd op bepaalde beslissingen zoals bij het voorgestelde gebruik van beelden.
Natuurlijk, moet het wel overal hetzelfde gedaan worden.quote:Daarvoor moet je regels maken, je kunt niet maar wat aanrommelen in sport.
Met beelden is het nog steeds de scheids die beslist, hij krijgt enkel extra feedback van de videoref. Het is niet volautomatisch zoals doellijntechnologie. En als het team van scheidsrechters goed op elkaar ingespeeld is, zie ik enkel een verbetering. Zo'n beeld zal niet 100 % van de tijd een sluitend antwoord geven en dan is het nog steeds de intuïtie van de scheids die het oordeel zal bepalen.quote:Het probleem met die extra scheidsrechters is dat ze niet hoeven kiezen. Als een speler ten val komt moet de scheidsrechter beslissen of ie ten val werd gebracht of niet, zo'n extra mannetje kan positief beslissen, negatief beslissen, maar ook niet beslissen, laat de echte scheidsrechter het maar doen. Dat is immerst het makkelijkst en het veiligst, stel je voor dat je ingrijpt en je blijkt er later naast te zitten. Daardoor werkt het niet. Bij camerahulp doorbreek je ook dat de scheidsrechter een keuze tussen twee opties moet maken. Die kan niks beslissen en lekker wachten op de camera, en de camera kan weer terugverwijzen naar de scheidsrechter. Ik denk dat als je de aard van de beslissing dusdanig verandert, je er niet vanuit moet gaan dat de kwaliteit hetzelfde blijft.
Het is vrij goed, maar met beelden kunnen we het simpelweg nog wat nauwkeuriger maken. Mij lijkt het dat de zuiverheid en neutraliteit bevorderd wordt. Het is objectiever en minder vluchtig. Want in een oogopslag een situatie beschouwen, daar hebben we eigenlijk het geheugen niet voor. Onze hersenen maken er wat van doormiddel van ervaring en intuïtie. Om het met zo'n omweg te doen kunnen we nog stellen dat we daar nog erg goed in zijn, maar tov een beeld moeten we telkens het onderspit delven.quote:Het menselijk vermogen om live waarnemingen te doen is eigenlijk heel erg goed, dat verbeter je niet zomaar even. Als je het gaat aanvullen met een herziening van de beslissing, op grond van beelden, verstoor je de zuiverheid en neutraliteit van het beslissingsproces.
Daar ben ik het met je eens. De neuzen moeten natuurlijk in dezelfde richting staan. Om te beginnen lijkt mij het makkelijkst om bij de fase voor een doelpunt want dat lijkt mij toch praktisch haalbaar en het gaat om de belangrijkste fase in het voetbal. Later kunnen we misschien het praktische gebruik van beelden uitbreiden.quote:De ene voorstander zegt na een goal, de ander zegt stilleggen op verzoek van een team, ze zijn het er niet over eens, maar ze zijn het wel eens dat het sowieso een verbetering is...Van mij hoeft het niet alomvattend te zijn, begin vooral klein en bescheiden zodat je dat goed kunt doen. Maar kom dan wel met regels zodat in de bepaalde gevallen ook altijd tot betere beslissingen leidt .
Wat ze op tv doen is schatten, niet vaststellen. Als er veel camera's zijn en op een redelijke plek staan en het moment van passen toevallig in het juiste frame zit (zo'n doellijntechnologie heeft 20 keer meer frames per seconde) en er sprake is van een behoorlijke afstand van het buitenspel kun je er wel op vertrouwen. Maar nauwkeurig is het totaal niet, als het moeilijk wordt lijkt het buitenspel of lijkt het geen buitenspel, of het buitenspel is kun je niet vaststellen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 10:28 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Een camera hoeft bij de meeste fases niet tot op de cm juist te staan, visuele markering zoals je op TV analyse ziet, helpen in veel gevallen ook als de camera niet optimaal geplaatst is. Grensrechters zullen ook niet altijd optimaal staan.
Maar je hebt ook bekertoernooien. Het een moet wel in het verlengde van het ander liggen, in die zin dat wat in de hoofdklasse buitenspel is ook met beeldhulp buitenspel is.quote:Langs de andere kant, FIFA heeft genoeg geld om wat extra camera's te plaatsen lijkt me. Deze technologie moet niet toegepast worden in de liefhebberscompetitie. Enkel op het hoogste niveau natuurlijk want het zal wel wat kosten als er extra camera's nodig zijn.
Ik zie die beoordeling om de haverklap fout gaan, weliswaar door analytici en niet door scheidsrechters, maar de beslissing 'niet vast te stellen' ligt nogal moeilijk. Ook zul je de medewerking van de cameraman nodig hebben, en die zit daar om een andere reden dan naleving van de spelregels. Daar kun je op bijvoorbeeld op een WK echt niet op vertrouwen.quote:Persoonlijk denk ik dat de beelden die we nu al thuis op de buis krijgen al een verbetering zouden zijn.
Ik ben ook niet tegen experimenteren. Maar als het nog uitgewerkt moet worden kan ik niet beoordelen of het een goed idee is of niet. Dat staat of valt met de uitwerking.quote:Natuurlijk, moet het wel overal hetzelfde gedaan worden.
De praktische toepassing van real time of spel stilleggen, dat is voor specialisten om uit te werken.
Nee, maar het kan wel beide kanten op. Als het een krappe beslissing is zal een grensrechter beter niet kunnen vlaggen en wachten op de camerabeslissing. Maar dan laat je het doorgaan alsof het geen buitenspel was, en daar reageren verdedigers en aanvallers ook weer op, wat gevolg heeft voor de volgende situatie, een goal aan de andere kant bijvoorbeeld.quote:Maar ik ben eerder voor continu bekijken en scheids in het veld van feedback voorzien zodat ie beslissing kan nemen. De uiteindelijke beslissing blijft bij de scheids in het veld.
Met beelden is het nog steeds de scheids die beslist, hij krijgt enkel extra feedback van de videoref. Het is niet volautomatisch zoals doellijntechnologie. En als het team van scheidsrechters goed op elkaar ingespeeld is, zie ik enkel een verbetering. Zo'n beeld zal niet 100 % van de tijd een sluitend antwoord geven en dan is het nog steeds de intuïtie van de scheids die het oordeel zal bepalen.
Wat doen ze nu als ze er naast zitten, net hetzelfde niet veel meestal. Enkel lijkt het mij dat met beelden het aantal foute beslissingen kan dalen. Het zal niet 100 % zijn, maar dat is het nu zeker niet.
Nee. Met beeld heb je dezelfde gebrekkige menselijke waarneming en interpretatie, alleen krijg je daar de gebreken van de camera bij. Daar staat dan weer tegenover dat je het beeld stil kunt zetten, maar op het juist moment lukt vaak niet.quote:Het is vrij goed, maar met beelden kunnen we het simpelweg nog wat nauwkeuriger maken. Mij lijkt het dat de zuiverheid en neutraliteit bevorderd wordt. Het is objectiever en minder vluchtig. Want in een oogopslag een situatie beschouwen, daar hebben we eigenlijk het geheugen niet voor. Onze hersenen maken er wat van doormiddel van ervaring en intuïtie. Om het met zo'n omweg te doen kunnen we nog stellen dat we daar nog erg goed in zijn, maar tov een beeld moeten we telkens het onderspit delven.
Dat zou kunnen, maar dan moet je alsnog een aantal dingen goed in regels vangen. Dat de beelden ertoe gemaakt worden, dat de videoscheids een bepaalde korte tijd heeft om in te grijpen, waar die naar kijkt en waar die niet naar kijkt en welke marges die aanhoudt voor een overrule. Dan moet de scheids niet alsnog kunnen beslissen natuurlijk, want die heeft de beelden niet.quote:Daar ben ik het met je eens. De neuzen moeten natuurlijk in dezelfde richting staan. Om te beginnen lijkt mij het makkelijkst om bij de fase voor een doelpunt want dat lijkt mij toch praktisch haalbaar en het gaat om de belangrijkste fase in het voetbal. Later kunnen we misschien het praktische gebruik van beelden uitbreiden.
De videoref bekijkt de beelden continu tijdens wedstrijd, scheids op het veld hoeft hier geen beslissing in te nemen of ze bekeken mogen/moeten worden. De videoref voorziet feedback aan de scheids in het veld en die beslist. Scheids krijgt gewoon nog wat extra info voor de rest hoeft er niet veel te veranderen, denk ik.
Het moet wel een gesloten systeem zijn, zonder losse eindjes. Niet waterdicht in de zin van dat er altijd de juiste beslissing uitkomt, maar wel in de zin van dat het nooit de wedstrijd verstoort, dat het eerlijk is door gelijkmatig twee kanten op te werken en er te nemen beslissingen en beslismomenten zijn, en die zijn afgescheiden van de situaties waar die zich niet mee moet bemoeien.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:53 schreef NewHorizon het volgende:
Je moet het niet zien als een waterdicht systeem (dat zal ook nooit bestaan), maar het is een stuk eerlijker in de situaties die herzien kunnen worden dan in het huidige systeem.
Je zal inderdaad nog steeds onduidelijkheden krijgen, maar toch weer minder dan nu. Het lijkt voor mij regelmatig toch vrij duidelijk en de vaststelling zonder camera onnauwkeuriger.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 13:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat ze op tv doen is schatten, niet vaststellen. Maar nauwkeurig is het totaal niet, als het moeilijk wordt lijkt het buitenspel of lijkt het geen buitenspel, of het buitenspel is kun je niet vaststellen.
Beker is inderdaad een leuke. Een lagere klasse tegen de hoogste klasse, iets voor de experten om te beslissen of het hier moet of niet.quote:Maar je hebt ook bekertoernooien. Het een moet wel in het verlengde van het ander liggen, in die zin dat wat in de hoofdklasse buitenspel is ook met beeldhulp buitenspel is.
Hier zijn we niet te verbroederen, denk ik. Misschien heb ik er geen kijk op, dat kan best. Ben geen kenner, wordt alleen triest als ik weer een duidelijke herhaling zie waarbij de scheids (buiten zijn schuld om) mis is. Pas op, ik waardeer het ook heel erg als de scheids een moeilijke maar correcte beslissing neemt.quote:Ik zie die beoordeling om de haverklap fout gaan, weliswaar door analytici en niet door scheidsrechters, maar de beslissing 'niet vast te stellen' ligt nogal moeilijk. Ook zul je de medewerking van de cameraman nodig hebben, en die zit daar om een andere reden dan naleving van de spelregels. Daar kun je op bijvoorbeeld op een WK echt niet op vertrouwen.
Er zullen ook doelpunten zijn die de scheids initieel af zou keuren maar die dankzij de beelden toch geldig worden (omdat het ook een geldig doelpunt is).quote:Nee, maar het kan wel beide kanten op. Als het een krappe beslissing is zal een grensrechter beter niet kunnen vlaggen en wachten op de camerabeslissing. Maar dan laat je het doorgaan alsof het geen buitenspel was, en daar reageren verdedigers en aanvallers ook weer op, wat gevolg heeft voor de volgende situatie, een goal aan de andere kant bijvoorbeeld.
Als de grensrechter wel gewoon blijft vlaggen, heb je meerdere kansen om een buitenspel(doelpunt) af te keuren, en maar een kans om het spel door te laten gaan. Dus een fout in het nadeel van de aanvallende partij kan wel, maar een fout in het nadeel van de verdedigende partij kan niet. Dan bevoordeel je de verdedigende partij, het is de vraag of je dat moet willen.
Dat snap ik niet, als ik een wedstrijd thuis bekijk, vind ik de herhaling meestal een pak duidelijker. Als mens kun je je ook niet focussen op 2 plaatsen tegelijk en als we dat wel konden, lijkt dat nog te weinig in een spel met 22 spelers op zo'n groot veld.quote:Nee. Met beeld heb je dezelfde gebrekkige menselijke waarneming en interpretatie, alleen krijg je daar de gebreken van de camera bij. Daar staat dan weer tegenover dat je het beeld stil kunt zetten, maar op het juist moment lukt vaak niet.
Ik verwacht wel dat alle onderdelen van het scheidsrechtersteam elkaar vertrouwen/weten wat ze aan elkaar hebben zodat dit vlot verloopt. De scheids krijgt gewoon wat extra info (bevestiging van buitenspel, fout, ...) van de videoref zodat ie de beslissing kan nemen/meedelen. Misschien is een andere manier beter, maar zal waarschijnlijk trager verlopen.quote:Dat zou kunnen, maar dan moet je alsnog een aantal dingen goed in regels vangen. Dat de beelden ertoe gemaakt worden, dat de videoscheids een bepaalde korte tijd heeft om in te grijpen, waar die naar kijkt en waar die niet naar kijkt en welke marges die aanhoudt voor een overrule. Dan moet de scheids niet alsnog kunnen beslissen natuurlijk, want die heeft de beelden niet.
Aangezien dat voor alletwee de teams hetzelfde is, zie ik daar absoluut geen probleem in. In de huidige situatie is de aanvallende partij overigens in het voordeel, want als er geen goede waarneming kan worden gedaan mogen ze wellicht onterecht door met de aanval. Vraag is of je dat wel wilt.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 13:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Als de grensrechter wel gewoon blijft vlaggen, heb je meerdere kansen om een buitenspel(doelpunt) af te keuren, en maar een kans om het spel door te laten gaan. Dus een fout in het nadeel van de aanvallende partij kan wel, maar een fout in het nadeel van de verdedigende partij kan niet. Dan bevoordeel je de verdedigende partij, het is de vraag of je dat moet willen.
Niet mee eens. Hoevaak is het niet duidelijk wat er precies gebeurt, maar na bekijken van de herhaling wel? Héél vaak.quote:Nee. Met beeld heb je dezelfde gebrekkige menselijke waarneming en interpretatie, alleen krijg je daar de gebreken van de camera bij. Daar staat dan weer tegenover dat je het beeld stil kunt zetten, maar op het juist moment lukt vaak niet.
De regels zijn bij beide teams gelijk. Verder kun je het implementeren in dode spelmomenten.quote:Het moet wel een gesloten systeem zijn, zonder losse eindjes. Niet waterdicht in de zin van dat er altijd de juiste beslissing uitkomt, maar wel in de zin van dat het nooit de wedstrijd verstoort, dat het eerlijk is door gelijkmatig twee kanten op te werken en er te nemen beslissingen en beslismomenten zijn, en die zijn afgescheiden van de situaties waar die zich niet mee moet bemoeien.
Vaak wel, maar lang niet altijd. De beste plek om het te zien is op lijn staan, de camera doet dat nooit. Dan wordt er zo'n lijntje over het beeld gelegd en lijkt het allemaal heel overtuigend, maar daar heb ik mijn vraagtekens bij als het om kleine marges gaat. Soms lukt het niet om het beeld stil te zetten op het exacte moment van spelen, de hoek is verkeerd, dus een lichaamsdeel waarmee de bal gespeeld mag worden kan zich verschuilen achter een lichaamsdeel waarmee de bal niet gespeeld mag worden (die tellen niet mee voor buitenspel), dan is dat lijntje ook nogal grof en hoewel op het oog recht getrokken, zit ook daar een afwijking in, alleen is het alleen maar vanwege het feit dat een veld bol is vanwege de afwatering, en dan heb je de camera zelf nog die gemaakt is voor mooie beelden, niet voor exacte vaststellingen zoals fotofinishcamera's. Ga je dan daarmee als je een schijnbare 5cm buitenspel ziet de grensrechter overrulen?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 15:46 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Je zal inderdaad nog steeds onduidelijkheden krijgen, maar toch weer minder dan nu. Het lijkt voor mij regelmatig toch vrij duidelijk en de vaststelling zonder camera onnauwkeuriger.
Het zal in ieder geval vloeiend in elkaar door moeten lopen, niet dat ze bij promotie zich moeten aanpassen aan andere regeltoepassing.quote:Beker is inderdaad een leuke. Een lagere klasse tegen de hoogste klasse, iets voor de experten om te beslissen of het hier moet of niet.
Ik moet zelf zo onderhand wel ongeveer het stadium van kenner bereikt hebben, en ik denk dat de een gewoon beter waarneemt dan de ander, ongeacht of het kenners zijn. Ik zie namelijk dat anderen, commentatoren en analytici, dingen ontgaan terwijl we naar hetzelfde beeld kijken. Vaak gaat het dan over het ene contact, terwijl er in een dezelfde actie nog een ander contact is wat de speler wél ten val brengt. Of er slechts licht contact tegen het onderbeen, maar in de sprint tikt daardoor dat onderbeen tegen het andere onderbeen en struikelt de speler. In de slowmotion is dat vaak juist moeilijker te zien en lijkt het al snel alsof een speler vrijwillig naar de grond gaat. Ik heb ook wel eens gehad dat de heren analytici zeker wisten dat het hands was, en de volgende dag mijn eigen teamgenoten daar ook van overtuigd waren toen het over die wedstrijd ging. Maar op mijn vraag of het de linker of de rechterarm was bleef het stil, niemand had het contact tussen hand en bal goet voor ogen.quote:Hier zijn we niet te verbroederen, denk ik. Misschien heb ik er geen kijk op, dat kan best. Ben geen kenner, wordt alleen triest als ik weer een duidelijke herhaling zie waarbij de scheids (buiten zijn schuld om) mis is. Pas op, ik waardeer het ook heel erg als de scheids een moeilijke maar correcte beslissing neemt.
Er zullen ook doelpunten zijn die de scheids initieel af zou keuren maar die dankzij de beelden toch geldig worden (omdat het ook een geldig doelpunt is).
Die tegenaanval situatie, ik zou zeggen dat de scheids die tegenaanval kan afbreken als buitenspel wordt vastgesteld via beeld en alsnog die vrije trap voor buitenspel moet genomen worden. Als dat als spelonderbrekend wordt ervaren, dan zouden ze alle huilies tegenover de scheids per direct rood moeten geven. Die verspillen vast nog meer tijd.
[..]
Dat snap ik niet, als ik een wedstrijd thuis bekijk, vind ik de herhaling meestal een pak duidelijker. Als mens kun je je ook niet focussen op 2 plaatsen tegelijk en als we dat wel konden, lijkt dat nog te weinig in een spel met 22 spelers op zo'n groot veld.
De noodzaak voor een duidelijk uitgewerkt plan wat in alle situaties voorziet, inclusief het aangeven in welke situaties er geen rol voor de videoref is, zie ik ook wel. Met 'gewoon wat extra info die de scheids krijgt' zal het een puinhoop worden.quote:Ik verwacht wel dat alle onderdelen van het scheidsrechtersteam elkaar vertrouwen/weten wat ze aan elkaar hebben zodat dit vlot verloopt. De scheids krijgt gewoon wat extra info (bevestiging van buitenspel, fout, ...) van de videoref zodat ie de beslissing kan nemen/meedelen. Misschien is een andere manier beter, maar zal waarschijnlijk trager verlopen.
Ik lees net dat de KNVB dit jaar wilde experimenteren met videoref/camerabeelden, maar de IFAB zegt dat ze nog minstens een jaartje moeten wachten en een duidelijker plan moeten indienen.
Geen beslissing is ook een beslissing, en dat hoort erbij en zal er ook bijhoren met een videoref.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 15:48 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Aangezien dat voor alletwee de teams hetzelfde is, zie ik daar absoluut geen probleem in. In de huidige situatie is de aanvallende partij overigens in het voordeel, want als er geen goede waarneming kan worden gedaan mogen ze wellicht onterecht door met de aanval. Vraag is of je dat wel wilt.
Ja, maar lang niet altijd, bovendien hoeft het maar één iemand duidelijk te zijn en dat is niet de tv-kijker.quote:Niet mee eens. Hoevaak is het niet duidelijk wat er precies gebeurt, maar na bekijken van de herhaling wel? Héél vaak.
De een zegt van wel, de ander wil een aantal gelegenheden op aanvraag van een team, weer een ander wil dat de videoref kan ingrijpen. Als de voorstanders het niet eens eens kunnen worden over de meeste elementaire uitgangspunten dan kun je natuurlijk niet claimen dat het sowieso een goed idee is en onmiddellijk ingevoerd zou moeten worden.quote:De regels zijn bij beide teams gelijk. Verder kun je het implementeren in dode spelmomenten.
Je moet niet doen alsof voetbal dan het wiel zou moeten uitvinden. Andere sporten kan het prima bij, waarom zou het bij voetbal niet gaan?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 13:22 schreef Weltschmerz het volgende:
. Daar kun je op bijvoorbeeld op een WK echt niet op vertrouwen.
datquote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:08 schreef Straatcommando. het volgende:
Laten we eerst beginnen met het stoppen van tijdrekken, bij elke aanraking te gaan liggen en het algemene zeikerige van voetbal weg te halen. Dat is pas irritant..
Laten ze eerst maar eens een video-aanklager invoeren, als je daar structureel een wedstrijd schorsing voor geeft is het zo afgelopen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:08 schreef Straatcommando. het volgende:
Laten we eerst beginnen met het stoppen van tijdrekken, bij elke aanraking te gaan liggen en het algemene zeikerige van voetbal weg te halen. Dat is pas irritant..
quote:Hoofd communicatie FIFA stapt op
De gevestigde orde binnen wereldvoetbalbond FIFA lijkt als een kaartenhuis in elkaar te vallen. Het hoofd communicatie, Walter de Gregorio, stapt per direct op.
Dat maakt de wereldvoetbalbond zelf bekend, schrijft Trouw. De Zwitserse De Gregorio blijft wel tot het eind van dit jaar actief als adviseur. Zijn positie als hoofd communicatie wordt overgenomen door Nicolas Maingot, die nu De Gregorio's assistent is.
De Gregorio staat bekend als vertrouweling van Sepp Blatter. Hij werd in 2011 aangesteld als hoofd communicatie nadat hij Blatter in 2011 hielp bij zijn verkiezingscampagne. Eerder werkte de Zwitser als journalist.
Blatter zelf is recentelijk afgetreden, maar is nog niet uit beeld verdwenen bij de FIFA. Het Europees Parlement ziet hem het liefst per direct gaan. Ondanks een resolutie over de kwestie, kan het parlement de FIFA-koning niet dwingen. Stapt Blatter eerder op dan dat er een opvolger klaarstaat, dan is het de taak aan de eerste vicepresident in rang om zijn stokje over te nemen. Dat is de Kameroener Issa Hayatou.
quote:Blatter blijft misschien toch baas FIFA
Sepp Blatter sluit niet uit dat hij aanblijft als baas van de wereldvoetbalbond FIFA. Dit mede omdat veel bonden hem proberen over te halen.
Dat meldde de Zwitserse krant Schweiz am Sonntag op basis van anonieme bronnen dichtbij Blatter. Het is de bedoeling dat op een congres in december een opvolger voor de 79-jarige Zwitser wordt gekozen.
Bonden uit Afrika en Azië proberen te voorkomen dat Blatter terugtreedt als president van de FIFA, schrijft de krant. Zij zouden de topman hebben aangeschreven zijn beslissing te heroverwegen. Blatter werd twee weken geleden herkozen voor zijn functie, maar zei terug te treden omdat hij zich niet genoeg gesteund voelde.
FIFA-kenners lieten tegenover de krant weten dat er geen andere kandidaat is voor het presidentschap die een meerderheid van de stemmen kan halen.
De FIFA wil niet reageren, de ethische commissie wel: "Het vertrek van Blatter is onontbeerlijk."
Dit.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:08 schreef Straatcommando. het volgende:
You gotta be kidding me. Dwangbuis aan en afvoeren die seniele ouwe gek. Die Afrikaanse en Aziatische bonden laten ook weer even van zich horen, bang als ze zijn om geld mis te lopen.quote:
Stel dat iemand Blatter zou hebben geparodiëerd en hij had exact dit gedaan dan zou de parodie zijn mislukt omdat mensen het niet geloofwaardig hadden gevonden.quote:
Met de vissen die ze al hebben gevangen moet dat te doen zijn.quote:Op zondag 14 juni 2015 13:31 schreef Monolith het volgende:
Het is te hopen dat de FBI nog flink doorzet en belastend materiaal weet te vinden met betrekking tot het handelen van Blatter.
quote:Blatter zorgt voor verwarring
FIFA-voorzitter Sepp Blatter heeft tijdens zijn eerste publieke optreden na de verrassende aankondiging van zijn afscheid voor de nodige verwarring gezorgd.
De 79-jarige Zwitser was aanwezig bij een presentatie op de bouwplaats van het nieuwe FIFA-museum in Zürich. Hij zou daarbij hebben benadrukt, dat hij niet is afgetreden. „Ik heb wel mijn mandaat in handen gelegd van een buitengewoon congres”, zei hij. Met andere woorden, mocht er nog steeds een meerderheid van lidstaten hem steunen, dan zou hij mogelijk toch zijn vijfde termijn als hoogste voetbalbaas kunnen hervatten.
Blatter werd eind mei herkozen. Vier dagen later kondigde hij verrassend zijn vertrek aan. Blatter voelde als preses toch te weinig steun bij de wereldvoetbalbond, die zwaar is getroffen door tal van corruptie- en omkopingsschandalen. Op 20 juli is een vergadering van het dagelijkse bestuur waarin een datum wordt vastgesteld voor het buitengewone congres, dat tussen december 2015 en februari 2016 moet plaatsvinden. Tijdens dat congres wordt opnieuw gestemd over de voorzittersfunctie van de FIFA.
Dat zou natuurlijk totaal van de pot gerukt zijn.quote:
Uiteraard. Niet dat hij daar verder een boodschap aan heeft helaasquote:Op vrijdag 26 juni 2015 14:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat zou natuurlijk totaal van de pot gerukt zijn.
quote:FIFA-verkiezing eind februari
De FIFA gaat op 26 februari 2016 een
nieuwe voorzitter kiezen.Dat heeft de
wereldvoetbalbond besloten tijdens een
buitengewoon congres in Zürich.
Sepp Blatter liet in juni,enkele dagen
na zijn herverkiezing als voorzitter,
weten zijn functie neer te leggen.
Het is wat ik persoonlijk suggereer, als onafhankelijk denker.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:05 schreef Monolith het volgende:
Je dacht: "kom, ik gooi er nog even wat Russische staatspropaganda tegenaan"?
Het is bijna zo leuk als deze:quote:
Wat de reden is zal mij worst wezen, ik ben blij dat de Americanen het doen.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:00 schreef Schurkenstaat het volgende:
Alle Amerikaanse activiteiten zijn erop gericht om een FIFA-bobo te laten verklaren dat het WK in Rusland "gekocht" is. Daarom de onderzoeken, de verregaande bemoeienis en de uitleveringen. De activiteiten op dit gebied, met bijbehorende prijskaartje, zijn eenvoudigweg ongewoon. Deze verklaring allicht in ruil voor iets in de trant van verdere vrijheid, zuivering van blaam of wellicht zelfs een valse verklaring tegen betaling.
Gevolg is dat de VS een hetze proberen te organiseren om de Russen alsnog het WK afhandig te maken. Natuurlijk is het werkelijke doel om Poetin een persoonlijke nederlaag te bezorgen. Want in termen van trots en prestige, is een boycot of afgelasting een nederlaag van het grootst denkbare formaat. En dat is exact waar de Amerikanen op uit zijn.
Blijkbaar. Los hiervan moet je wel heel erg naïef zijn om te denken dat andere toernooien en eerdere toernooien wel op een eerlijke manier werden toegewezen.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 21:32 schreef sp3c het volgende:
het gaat toch vooral om dat WK in de woestijn?
het WK in Rusland hoor je maar weinig over en de meeste mensen die het erover hebben vinden het sowieso te kort dag om het nog te verhuizen
Ach, dat WK in Rusland zal toch volledig aan Nederland voorbij gaan, ik zag gisteren de groep waar we ingedeeld zijn en ik wist al genoeg.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 21:32 schreef sp3c het volgende:
het gaat toch vooral om dat WK in de woestijn?
het WK in Rusland hoor je maar weinig over en de meeste mensen die het erover hebben vinden het sowieso te kort dag om het nog te verhuizen
dit probleem is idd opgelostquote:Op dinsdag 28 juli 2015 22:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ach, dat WK in Rusland zal toch volledig aan Nederland voorbij gaan, ik zag gisteren de groep waar we ingedeeld zijn en ik wist al genoeg.
Frankrijk, Zweden en Bulgarije. Jullie overdrijven nogal. Die Fransen hebben alweer lang niets meer gepresteerd op zo'n toernooi (uiterlijk 2002), die Zweden hebben een ploeg die vooral spelers heeft van het niveau SC Heerenveen, op Zlatan na en Bulgarije daar hoeven we het niet eens over te hebben. Zolang 'onze jongens' er zelf niet al te gemakkelijk over denken zal het geen probleem voor hen zijn om zich te plaatsen.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 22:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ach, dat WK in Rusland zal toch volledig aan Nederland voorbij gaan, ik zag gisteren de groep waar we ingedeeld zijn en ik wist al genoeg.
Ik neem aan dat jij Nederland de laatste tijd niet gevolgd hebt? Volledig weggespeeld door Ijsland, zo goed als kansloos onderuit tegen de Tsjechen, met hangen en wurgen thuis gelijk tegen een zeer matig Turks elftal, vriendschappelijk te kijk gezet tegen the USof fucking A waar voetbal niet eens gewaardeerd word, de zwakste verdediging die we ooit gehad hebben, en de grote namen die tegen het einde van hun carriere zitten (Sneijder, v Persie, Robben). Ik weet niet waar jouw enthousiasme op gebaseerd is, maar ik hou er in ieder geval rekening mee dat we de komende 4 a 6 jaar nergens meer om mee doen, te beginnen op het EK van volgend jaar wat we ook gewoon niet gaan halen.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 22:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Frankrijk, Zweden en Bulgarije. Jullie overdrijven nogal. Die Fransen hebben alweer lang niets meer gepresteerd op zo'n toernooi (uiterlijk 2002), die Zweden hebben een ploeg die vooral spelers heeft van het niveau SC Heerenveen, op Zlatan na en Bulgarije daar hoeven we het niet eens over te hebben. Zolang 'onze jongens' er zelf niet al te gemakkelijk over denken zal het geen probleem voor hen zijn om zich te plaatsen.
Bovendien is het Nederlands elftal net aan een nieuw elftal begonnen, vergelijkbaar met bijv. 1995/1996. De volgende qualificatie zal het elftal beter functioneren dan nu.
Nog steeds bijna hetzelfde elftal dat fantastisch speelde op het WK dus het is onzin om te zeggen dat het jarenlang drama zal blijven, natuurlijk moet het beter, maar ook weer lekker Nederlands om meteen bij de pakken neer te gaan zitten.quote:Op woensdag 29 juli 2015 01:28 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij Nederland de laatste tijd niet gevolgd hebt? Volledig weggespeeld door Ijsland, zo goed als kansloos onderuit tegen de Tsjechen, met hangen en wurgen thuis gelijk tegen een zeer matig Turks elftal, vriendschappelijk te kijk gezet tegen the USof fucking A waar voetbal niet eens gewaardeerd word, de zwakste verdediging die we ooit gehad hebben, en de grote namen die tegen het einde van hun carriere zitten (Sneijder, v Persie, Robben). Ik weet niet waar jouw enthousiasme op gebaseerd is, maar ik hou er in ieder geval rekening mee dat we de komende 4 a 6 jaar nergens meer om mee doen, te beginnen op het EK van volgend jaar wat we ook gewoon niet gaan halen.
Ik ben gewoon realistisch, zie jij waardige opvolgers voor de spelers die ik genoemd heb? Ik zie ze in ieder geval niet. We hebben na deze generatie gewoon niks anders dan middelmaat, wellicht dat een enkeling kan doorgroeien naar een acceptabel niveau, maar dat kunnen er nooit veel zijn. Het is ook niet voor niks dat we in Europees verband al jaren geen deuk meer in een pak boter schoppen, we hebben gewoon te weinig talenten en zijn inmiddels al voorbijgestreefd door traditionele middelmaat zoals Oostenrijk en Zwitserland. Het is voor een klein landje als Nederland ook helemaal niet zo vreemd dat we af en toe een keer wegzakken, is tenslotte na het WK van 1978 ook gebeurd, om vervolgens pas 10 jaar later weer terug bij de Europese top te keren. Zo'n periode voorzie ik nu weer. We hebben geen arsenaal spelers meer dat overal in Europa bij de echte top meespeelt zoals in de jaren 80 en 90, vergeleken met die tijd is het nu pure armoe.quote:Op woensdag 29 juli 2015 01:35 schreef Slaro het volgende:
[..]
Nog steeds bijna hetzelfde elftal dat fantastisch speelde op het WK dus het is onzin om te zeggen dat het jarenlang drama zal blijven, natuurlijk moet het beter, maar ook weer lekker Nederlands om meteen bij de pakken neer te gaan zitten.
iIk heb er niet zo veel van gezien als dat ik wil, dat klopt. Van wat ik heb gezien werd mijn indruk bevestigd dat dit een elftal in opbouw is. Zo werkt het nu eenmaal in het voetbal, als bepalende spelers stoppen dan en de manier van spelen wijzigt grondig dan modder je een jaar of 2 aan en daarna komt het wel weer goed. Je vangt het verlies van spelers zoals Sneijder (zoals hij was) nu eenmaal niet gemakkelijk op. Mensen zijn het blijkbaar vergeten maar in 1995-1996 was het Nederlands elftal ook heel erg slecht, het plaatste zich voor het EK dankzij een late lucky goal tegen de veredelde amateurploeg van Wit-Rusland. Momenteel zit het elftal in dezelfde fase, naarmate de jongens die net komen kijken meer ervaring opdoen en naar een betere competitie gaan - dankzij de katalysator die het nationale elftal is komt dat vanzelf wel - gaan ze weer beter spelen. Of dat het een soepele qualificatie wordt weet ik niet maar van Zweden en Bulgarije zouden ze moeten winnen over twee wedstrijden (punten en doelsaldo), wat Frankrijk doet moeten we afwachten maar Frankrijk heeft alweer een tijdje niets gepresteerd in het internationele voetbal voor landenteams, altijd hebben ze aardige spelers maar als ploeg zuigt het. Ik zie het dus wel weer goed komen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 01:28 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij Nederland de laatste tijd niet gevolgd hebt?
Laten we niet vergeten dat ze onder van Gaal een atypische (voor Nederland) speelstijl hadden en dat Hiddink gewoon normaal wil voetballen zoals Nederlanders dat horen te doen naar hun eigen mening. Ook dat speelt een rol. Ik vond het voetbal onder van Marwijk veel beter, dat Robben daar chokete is eeuwig zonde, dat was gewoon een erg sterk elftal. In tegenstelling tot wat werd gesuggereerd was dat elftal wel dominant en was het niet alleen maar aan het afwachten totdat de tegenstander een fout maakte. Aangezien Nederlanders niet gewend zijn om naar dit soort voetbal te kijken zagen ze van alles niet, als je kijkt naar hoe ze zonder de bal speelden (positioneel, het opjagen van de tegenstander die de bal heeft, steeds een man meer hebben op de juiste plaats) dan was dat erg sterk en zo gauw ze zelf een aanval opzetten was het dodelijk effectief.quote:Op woensdag 29 juli 2015 01:35 schreef Slaro het volgende:
[..]
Nog steeds bijna hetzelfde elftal dat fantastisch speelde op het WK dus het is onzin om te zeggen dat het jarenlang drama zal blijven, natuurlijk moet het beter, maar ook weer lekker Nederlands om meteen bij de pakken neer te gaan zitten.
van Ginkel?quote:Op woensdag 29 juli 2015 02:08 schreef Tobi-wan het volgende:
Wat een pessimisme hier. Er lopen genoeg jonge jongens rond die echt wel redelijk kunnen meedraaien op een WK. We zijn de laatste tijd verwend en dat niveau zullen ze niet zo snel halen maar om bij voorbaat te zeggen dat het we kansloos zijn...
Depay, De Jong, Clasie, Wijnaldum, Cillessen, Ziyech, Willems, De Vrij, Van Dijk, Strootman, Van Rhijn, Van Beek... Geen onaardige lijst met namen waarvan Cillessen met 25 jaar de oudste is. Ik zeg niet dat ze allemaal gaan doorbreken maar samen met een paar oude rotten kan je best een leuk team neerzetten.
Er is nu even niets te melden over Blatter en de FIFA, het zal vast niet lang duren voordat ze er weer aanleiding toe geven en dan gaan we weer volledig ontopic verder.quote:Het topic dwaalt overigens wel een beetje af.
Volgens mij is er een vrij aardige lichting onderweg. Ik noem een Memphis, ik noem een Strootman, ook iemand als Blind vind ik het onverwachts fantastisch doen op het hoogste niveau bij Manchester United. Daarnaast zien we een verdediger als De Vrij die bij Lazio Roma toch zich in de kijker van grote clubs speelt. Van Persie heb ik bovendien nooit een dragende speler van het Nederlands elftal gevonden en zonder de extra inbreng van Sneijder was Nederland ook behoorlijk dominant tijdens het afgelopen Wereldkampioenschap. Jij ziet misschien pure armoe, ik zie veel potentieel, het zal in ieder geval een zeer interessante periode gaan worden. Dat arsenaal spelers dat overal in Europa speelt hadden we ook niet in 2010, hadden we ook niet in 2014, en toch met een aardig team, met een goede tactiek, weet je alsnog veel te bereiken.quote:Op woensdag 29 juli 2015 01:44 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik ben gewoon realistisch, zie jij waardige opvolgers voor de spelers die ik genoemd heb? Ik zie ze in ieder geval niet. We hebben na deze generatie gewoon niks anders dan middelmaat, wellicht dat een enkeling kan doorgroeien naar een acceptabel niveau, maar dat kunnen er nooit veel zijn. Het is ook niet voor niks dat we in Europees verband al jaren geen deuk meer in een pak boter schoppen, we hebben gewoon te weinig talenten en zijn inmiddels al voorbijgestreefd door traditionele middelmaat zoals Oostenrijk en Zwitserland. Het is voor een klein landje als Nederland ook helemaal niet zo vreemd dat we af en toe een keer wegzakken, is tenslotte na het WK van 1978 ook gebeurd, om vervolgens pas 10 jaar later weer terug bij de Europese top te keren. Zo'n periode voorzie ik nu weer. We hebben geen arsenaal spelers meer dat overal in Europa bij de echte top meespeelt zoals in de jaren 80 en 90, vergeleken met die tijd is het nu pure armoe.
Inderdaad voor een groot deel maar wat Van Marwijk deed in 2010 was eigenlijk wat Hiddink al die tijd bij PSV heeft gedaan.quote:Op woensdag 29 juli 2015 02:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Laten we niet vergeten dat ze onder van Gaal een atypische (voor Nederland) speelstijl hadden en dat Hiddink gewoon normaal wil voetballen zoals Nederlanders dat horen te doen naar hun eigen mening. Ook dat speelt een rol. Ik vond het voetbal onder van Marwijk veel beter, dat Robben daar chokete is eeuwig zonde, dat was gewoon een erg sterk elftal. In tegenstelling tot wat werd gesuggereerd was dat elftal wel dominant en was het niet alleen maar aan het afwachten totdat de tegenstander een fout maakte. Aangezien Nederlanders niet gewend zijn om naar dit soort voetbal te kijken zagen ze van alles niet, als je kijkt naar hoe ze zonder de bal speelden (positioneel, het opjagen van de tegenstander die de bal heeft, steeds een man meer hebben op de juiste plaats) dan was dat erg sterk en zo gauw ze zelf een aanval opzetten was het dodelijk effectief.
Dat ben ik met je eens. Ik heb PSV in dat seizoen uitgebreid gevolgd, niet in de laatste plaats omdat ik erg onder de indruk was en wel precies om die reden. Als ze iets meer zelfvertrouwen hadden gehad dan hadden ze van AC-Milan gewonnen, dat bleek toen ze in de tweede helft de schroom van zich af gooiden en gewoon lekker gingen voetballen in plaats van achterover te hangen wat ze normaal gesproken niet op zo'n passieve manier deden. Ajax was het jaar daarvoor ook erg goed, je kan letterlijk zeggen dat hun overwinning werd gestolen door de scheidsrechter die te lang liet doorspelen al moet je daar natuurlijk wel mee om kunnen gaan als ploeg.quote:Op woensdag 29 juli 2015 02:18 schreef Slaro het volgende:
[..]
Inderdaad voor een groot deel maar wat Van Marwijk deed in 2010 was eigenlijk wat Hiddink al die tijd bij PSV heeft gedaan.
Jij noemt nu een Strootman, wanneer heeft die eigenlijk voor het laatst tegen een bal getrapt? Een speler die contant aan de kant zit met de ene na de andere blessure kan ik niet echt als speler voor de toekomst zien. Een Memphis moet het eerst nog maar eens zien waar te maken bij Manchester, als ie dat niveau aankan, kan het een grote worden, maar dat zal eerst nog moeten blijken. De Vrij kan alleen functioneren in een team dat met een extra slot op de deur speelt, als Nederland op "zijn Nederlands" wil spelen heb je totaal niks aan hem en is hij eerder een verzwakking dan andersom. Bruno Martins Indi zal ik maar helemaal niet opnoemen, een zwakkere verdediger hebben we nooit gehad, en Blind komt pure snelheid tekort om op het hoogste niveau zijn stempel op een wedstrijd te kunnen drukken. Misschien zie ik het allemaal iets te somber in, maar zoals de EK kwalificatie zich ontwikkelt, stemt mij weinig hoopvol voor de toekomst.quote:Op woensdag 29 juli 2015 02:17 schreef Slaro het volgende:
[..]
Volgens mij is er een vrij aardige lichting onderweg. Ik noem een Memphis, ik noem een Strootman, ook iemand als Blind vind ik het onverwachts fantastisch doen op het hoogste niveau bij Manchester United. Daarnaast zien we een verdediger als De Vrij die bij Lazio Roma toch zich in de kijker van grote clubs speelt. Van Persie heb ik bovendien nooit een dragende speler van het Nederlands elftal gevonden en zonder de extra inbreng van Sneijder was Nederland ook behoorlijk dominant tijdens het afgelopen Wereldkampioenschap. Jij ziet misschien pure armoe, ik zie veel potentieel, het zal in ieder geval een zeer interessante periode gaan worden. Dat arsenaal spelers dat overal in Europa speelt hadden we ook niet in 2010, hadden we ook niet in 2014, en toch met een aardig team, met een goede tactiek, weet je alsnog veel te bereiken.
Ben het met veel wat je hier zegt wel eens. Behalve over de Vrij, die noemen ze nu The Wall bij Lazio Roma omdat hij het daar zo goed doet. Is in het Nederlands elftal nu ook een meerwaarde geworden. Depay moet het laten zien. En zo komt er een hoop meer talent aan dat het al dan niet kan halen, maar dat dus de komende seizoenen moet gaan laten zien. Bazoer, St. Juste, Riedewald, Rekik, Kongolo, van Beek, Willems, Fosu-Mensah, Zivkovic, Ould Chikh, Promes etc. Allemaal potentie zat, maar daar gaat bij de meesten nog wel een kwalificatietoernooi overheen voordat je ze echt kunt gebruiken.quote:Op woensdag 29 juli 2015 03:01 schreef Hathor het volgende:
[..]
Jij noemt nu een Strootman, wanneer heeft die eigenlijk voor het laatst tegen een bal getrapt? Een speler die contant aan de kant zit met de ene na de andere blessure kan ik niet echt als speler voor de toekomst zien. Een Memphis moet het eerst nog maar eens zien waar te maken bij Manchester, als ie dat niveau aankan, kan het een grote worden, maar dat zal eerst nog moeten blijken. De Vrij kan alleen functioneren in een team dat met een extra slot op de deur speelt, als Nederland op "zijn Nederlands" wil spelen heb je totaal niks aan hem en is hij eerder een verzwakking dan andersom. Bruno Martins Indi zal ik maar helemaal niet opnoemen, een zwakkere verdediger hebben we nooit gehad, en Blind komt pure snelheid tekort om op het hoogste niveau zijn stempel op een wedstrijd te kunnen drukken. Misschien zie ik het allemaal iets te somber in, maar zoals de EK kwalificatie zich ontwikkelt, stemt mij weinig hoopvol voor de toekomst.
Na de benoeming van Blind was dat toch al duidelijk.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 22:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Over de trainer gesproken...ik heb wel het idee dat Blind gaat voortborduren op de wijze zoals v Gaal ze liet functioneren op het WK, en met dit materiaal lijkt dat geen overbodige luxe. Onder de speelwijze van Hiddink heeft deze selectie niet een, niet twee, maar drie stappen terug gezet. Maar het liefst zie ik Blind ook falen, zodat er ruimte komt voor Koeman, die het eigenlijk nu al had moeten doen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 09:37 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ben het met veel wat je hier zegt wel eens. Behalve over de Vrij, die noemen ze nu The Wall bij Lazio Roma omdat hij het daar zo goed doet. Is in het Nederlands elftal nu ook een meerwaarde geworden. Depay moet het laten zien. En zo komt er een hoop meer talent aan dat het al dan niet kan halen, maar dat dus de komende seizoenen moet gaan laten zien. Bazoer, St. Juste, Riedewald, Rekik, Kongolo, van Beek, Willems, Fosu-Mensah, Zivkovic, Ould Chikh, Promes etc. Allemaal potentie zat, maar daar gaat bij de meesten nog wel een kwalificatietoernooi overheen voordat je ze echt kunt gebruiken.
Voor de volgende kwalificatie is het hopen dat Robben fit blijft, dat Depay doorbreekt bij United en Promes ook naar een grotere club dan Spartak vertrekt. Dan maak je m.i. tegen in ieder geval Zweden een grote kans. Al hangt veel ook af van de trainer, en daar heb ik nou net totaal geen hoge pet van op.
Blind heeft tot nu toe in ieder geval nog weinig laten zien als trainer terwijl hij toch al een tijdje dit vak uitoefent.quote:Op woensdag 29 juli 2015 09:37 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ben het met veel wat je hier zegt wel eens. Behalve over de Vrij, die noemen ze nu The Wall bij Lazio Roma omdat hij het daar zo goed doet. Is in het Nederlands elftal nu ook een meerwaarde geworden. Depay moet het laten zien. En zo komt er een hoop meer talent aan dat het al dan niet kan halen, maar dat dus de komende seizoenen moet gaan laten zien. Bazoer, St. Juste, Riedewald, Rekik, Kongolo, van Beek, Willems, Fosu-Mensah, Zivkovic, Ould Chikh, Promes etc. Allemaal potentie zat, maar daar gaat bij de meesten nog wel een kwalificatietoernooi overheen voordat je ze echt kunt gebruiken.
Voor de volgende kwalificatie is het hopen dat Robben fit blijft, dat Depay doorbreekt bij United en Promes ook naar een grotere club dan Spartak vertrekt. Dan maak je m.i. tegen in ieder geval Zweden een grote kans. Al hangt veel ook af van de trainer, en daar heb ik nou net totaal geen hoge pet van op.
Van Koeman ben ik geen fan, hij is veel te veel een resultaattrainer en hij is niet iemand die goed een ploeg opbouwt, zijn kwaliteit is het behalen van een goed resultaat als het fundament al is gelegd. Ik begrijp dat de verleiding groot is om met countervoetbal verder te gaan maar laat ze dan in godsnaam op zijn minst het countervoetbal van van Marwijk spelen in plaats van het countervoetbal van van Gaal. Het liefst helemaal niet. Ik vind dat de Nederlandse ploeg altijd het initiatief moet nemen, dat is de vruchtbare bodem die ons veel goede voetballers heeft opgeleverd. Je wordt nu eenmaal beter wanneer je veel zelf doet met de bal dan wanneer je enkel verdedigt en af en toe eens uitbreekt met een counter.quote:Op woensdag 29 juli 2015 12:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Over de trainer gesproken...ik heb wel het idee dat Blind gaat voortborduren op de wijze zoals v Gaal ze liet functioneren op het WK, en met dit materiaal lijkt dat geen overbodige luxe. Onder de speelwijze van Hiddink heeft deze selectie niet een, niet twee, maar drie stappen terug gezet. Maar het liefst zie ik Blind ook falen, zodat er ruimte komt voor Koeman, die het eigenlijk nu al had moeten doen.
Zuid Amerikaanse ploegen komen er anders wel elke keer ver mee.quote:Op donderdag 30 juli 2015 00:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blind heeft tot nu toe in ieder geval nog weinig laten zien als trainer terwijl hij toch al een tijdje dit vak uitoefent.
[..]
Van Koeman ben ik geen fan, hij is veel te veel een resultaattrainer en hij is niet iemand die goed een ploeg opbouwt, zijn kwaliteit is het behalen van een goed resultaat als het fundament al is gelegd. Ik begrijp dat de verleiding groot is om met countervoetbal verder te gaan maar laat ze dan in godsnaam op zijn minst het countervoetbal van van Marwijk spelen in plaats van het countervoetbal van van Gaal. Het liefst helemaal niet. Ik vind dat de Nederlandse ploeg altijd het initiatief moet nemen, dat is de vruchtbare bodem die ons veel goede voetballers heeft opgeleverd. Je wordt nu eenmaal beter wanneer je veel zelf doet met de bal dan wanneer je enkel verdedigt en af en toe eens uitbreekt met een counter.
Duitsland en Italie zijn diverse keren wereldkampioen geworden door puur resultaatvoetbal. Het is maar net waar je prioriteiten liggen denk ik, wil je winnen met lelijk verdedigend voetbal of verliezen met mooi aanvallend voetbal? Nederland heeft voor het laatste gekozen klaarblijkelijk, want we hebben tenslotte al 3 keer een WK finale verloren. Ik zou graag alle 3 die verloren finales inruilen voor 1 wereldtitel, gewonnen met ultradefensief countervoetbal.quote:Op donderdag 30 juli 2015 11:10 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Zuid Amerikaanse ploegen komen er anders wel elke keer ver mee.
Volgens mij is spelvreudge ook erg belangrijk in en voor het voetbal, voor de spelers en het publiek. Ik pleit niet voor naïef voetbal, dat is een heel ander verhaal, maar je moet wel het initiatief durven nemen. Nogmaals, als we dan toch voor countervoetbal kiezen, dan alsjeblieft het countervoetbal van van Marwijk en PSV, niet dat van van Gaal. Het maakt heel erg veel verschil. Het voetbal van van Marwijk en PSV oogde slechts passief, de spelers liepen de longen uit hun lijf om pressie te zetten, dat van van Gaal was passief.quote:Op donderdag 30 juli 2015 11:10 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Zuid Amerikaanse ploegen komen er anders wel elke keer ver mee.
Wij hebben verloren met verdedigend voetbal en met meer initiatiefrijk verdedigend voetbal wat aanzienlijk minder lelijk was kwamen we verder. We hebben met aanvallend voetbal zat kansen gehad om te winnen, 1 keer hebben we het gedaan en minstens 3 keer hebben we het zelf laten liggen, een aantal keren door knulligheid, niet door de manier van spelen. Doordat Nederlanders geen killermentaliteit hebben en doordat ze weigerden om penalties goed voor te bereiden (van der Sar veranderde dat op een gegeven moment nadat hij een boekje had gelezen, tot die tijd wou hij er ook niets van weten).quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Duitsland en Italie zijn diverse keren wereldkampioen geworden door puur resultaatvoetbal. Het is maar net waar je prioriteiten liggen denk ik, wil je winnen met lelijk verdedigend voetbal of verliezen met mooi aanvallend voetbal?
Dat met die spelvreugde is deels waar, maar valt volledig in het niets bij de euforie van een wereldtitel. Verdedigen lijkt wel een scheldwoord in Nederland, terwijl Italianen het bijna tot kunst verheven hebben. Italie is 4 keer wereldkampioen geworden met het door ons beschimpte Cattenaccio, maar dacht je nou echt dat de Italianen daar ook maar een seconde van wakker liggen? Zij hebben 4 wereldtitels, wij hebben er geen enkele, wie heeft er dan gelijk?quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Volgens mij is spelvreudge ook erg belangrijk in en voor het voetbal, voor de spelers en het publiek. Ik pleit niet voor naïef voetbal, dat is een heel ander verhaal, maar je moet wel het initiatief durven nemen. Nogmaals, als we dan toch voor countervoetbal kiezen, dan alsjeblieft het countervoetbal van van Marwijk en PSV, niet dat van van Gaal. Het maakt heel erg veel verschil. Het voetbal van van Marwijk en PSV oogde slechts passief, de spelers liepen de longen uit hun lijf om pressie te zetten, dat van van Gaal was passief.
Nogmaals, jij redeneert vanuit de veronderstelling dat er een relatie is tussen het minder verdedigend spelen en het geen wereldkampioen zijn geworden. Ik vind die relatie erg onzeker. We hebben 1 EK gewonnen, 3 WK-finales gespeeld en tal van halve finales en kwartfinales gespeeld in andere toernooien. Waarom pisten we naast de pot? We kunnen in ieder geval vaststellen dat Nederlanders geen killermentaliteit hebben en dat ze bepaalde facetten van het spel (strafschoppen - oprecht geloven dat dat enkel een kwestie van geluk isquote:Op donderdag 30 juli 2015 16:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat met die spelvreugde is deels waar, maar valt volledig in het niets bij de euforie van een wereldtitel. Verdedigen lijkt wel een scheldwoord in Nederland, terwijl Italianen het bijna tot kunst verheven hebben. Italie is 4 keer wereldkampioen geworden met het door ons beschimpte Cattenaccio, maar dacht je nou echt dat de Italianen daar ook maar een seconde van wakker liggen? Zij hebben 4 wereldtitels, wij hebben er geen enkele, wie heeft er dan gelijk?
Dat kan best wezen, maar we waren er wel weer heel dicht bij. Bovendien heeft hij geen enkele nederlaag geleden, alleen verloren na strafschoppen tegen Argentinie. Van Gaal heeft het systeem aangepast aan het spelersmateriaal wat hij tot zijn beschikking had, en dat is nou net de fout die de meeste andere Nederlandse coaches maken, die willen de spelers in een systeem duwen dat ze niet beheersen. Het systeem is altijd heilig voor de Nederlanders, en dan ga je altijd van die discussies krijgen of Nederland wel kan spelen met types als Kluivert en Bergkamp in een team, of Sneijder en vd Vaart, of v Persie en Huntelaar, terwijl het eigenlijk simpel kan zijn....je past je systeem aan aan de spelers die je hebt en verzint een systeem waarin ze beiden renderen, en niet de spelers zich laten aanpassen aan een systeem waarin er maar plaats is voor een van de twee, en waarin bovendien diverse spelers ook nog eens op een voor hen onnatuurlijke positie spelen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nogmaals, jij redeneert vanuit de veronderstelling dat er een relatie is tussen het minder verdedigend spelen en het geen wereldkampioen zijn geworden. Ik vind die relatie erg onzeker. We hebben 1 EK gewonnen, 3 WK-finales gespeeld en tal van halve finales en kwartfinales gespeeld in andere toernooien. Waarom pisten we naast de pot? We kunnen in ieder geval vaststellen dat Nederlanders geen killermentaliteit hebben en dat ze bepaalde facetten van het spel (strafschoppen - oprecht geloven dat dat enkel een kwestie van geluk is) uiterst amateuristisch aanpakten. Ik kan niet bewijzen dat we niet hadden gewonnen als we bij een van die toernooien meer verdedigend hadden gespeeld maar ik betwijfel het. Als we meer verdedigend hadden gespeeld dan hadden we ook minder kansen gecreëerd en minder goals gemaakt. Wij hadden weinig goede verdedigers (op uitzonderingen zoals Stam na) en wij hadden wel veel goede aanvallers. Is het dan slim om meer verdedigend te spelen? Als je toch een bewijs wil hebben, misschien moeten we dan eens kijken naar de prestaties van andere kleine landjes zoals Zweden, Denemarken (1 keer Europees kampioen), Noorwegen, Finland, België, Zwitserland, Oostenrijk en Portugal. Ik stel dan vast dat Nederland van alle kleine landjes het meest heeft gepresteerd in het voetbal als je kijkt naar de overwinningen, het aantal interlandfinales en de clubprestaties (CL/ECI winnen of ver komen in de CL/ECI). Wel blijkt dat sinds dat het grote geld zo veel meer een grote rol is gaan spelen de Portugese clubs verder komen. Is dat dankzij het meer verdedigende voetbal of is dat dankzij het feit dat zo veel Braziliaanse voetballers omwille van historische, culturele en pragmatische redenen (taal, klimaat) liever in Portugal spelen dan in Nederland? Ik weet het niet.
Mijn voorzichtige conclusie: beide stijlen van spelen kunnen werken, het gaat er om wat bij je past. Een meer initiatiefrijke stijl geeft wel meer spelvreugde en ook dat is veel waard.
Nogmaals, als we verdedigend blijven spelen doe het dan zoals van Marwijk en Hiddink, niet zoals van Gaal. Zo mooi als het voetbal was wat hij ons in 1995 schonk, zo lelijk was het voetbal wat hij ons tijdens het laatste WK schonk.
Na een draak van een wedstrijd te hebben gespeeld waarin Nederland hooguit 1 kans kreeg en een paar keer goed weg kwam. Voor mij was het geen feest.quote:Op donderdag 30 juli 2015 16:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat kan best wezen, maar we waren er wel weer heel dicht bij. Bovendien heeft hij geen enkele nederlaag geleden, alleen verloren na strafschoppen tegen Argentinie.
Nee, van Marwijk deed dat. Van Gaal borduurde hierop voort maar voerde dit slecht uit. Een hoop wat van Marwijk goed in de ploeg had gebracht - het spel zonder de bal, het continue druk zetten en zodoende de opbouw van de tegenstander verstoren en het positioneel een man meer creëren - is onder van Gaal verloren gegaan. Ik ben een fan van de vroegere van Gaal die als geen ander een aanvallend spelende ploeg kon opbouwen maar het countervoetbal laat hij beter maar aan andere trainers over.quote:Van Gaal heeft het systeem aangepast aan het spelersmateriaal wat hij tot zijn beschikking had
Dat is het andere extreme. Je moet inderdaad ook niet spelers laten spelen op een positie waarop ze niet uit de voeten kunnen, er zit een heel erg groot grijs gebied tussen het witte (100% het systeem vasthouden) en het zwarte (het systeem volledig laten afhangen van de spelers die je hebt). Het lijkt mij verstandiger om een bepaald systeem als uitgangspunt te nemen en dit op onderdelen aan te passen indien het noodzakelijk is. Ja, met de spelers die wij hadden zoals wij die hadden moet je geen 4-3-3 spelen aangezien we juist snelle en technisch vaardige spelers hadden die een man konden uitspelen en die daarom baat hadden bij voldoende ruimte voorin. Dat wil niet zeggen dat je slecht (passief) countervoetbal zoals onder van Gaal (en het typische Italiaanse spel) moet spelen. Die punt naar achteren daar heb ik nooit moeilijk over gedaan, daar was ik het vanaf dag 1 mee eens (eerder al). Het voetbal zoals dat onder van Marwijk werd gespeeld daar stond ik evfeneens achter, voor eenmalig! Omdat wij de spelers hiervoor hadden en omdat wij een complex hebben doordat we nog nooit het WK hebben gewonnen, het 1 keer op deze manier proberen was prima. Drie jaar later moeten we constateren dat het niveau is afgezakt naar een heel erg laag niveau en dat dit niet in de laatste plaatst te danken is aan het feit dat we 3 jaar lang niet hebben gevoetbald met het Nederlands elftal. Het goed verzorgde actieve (opbouw tegenstander verstoren met pressie en goed positiespel) countervoetbal veranderde in slecht verzorgd passief (catenaccio) voetbal onder van Gaal. Tja, zo wordt je niet beter als voetballer.quote:en dat is nou net de fout die de meeste andere Nederlandse coaches maken, die willen de spelers in een systeem duwen dat ze niet beheersen. Het systeem is altijd heilig voor de Nederlanders, en dan ga je altijd van die discussies krijgen of Nederland wel kan spelen met types als Kluivert en Bergkamp in een team, of Sneijder en vd Vaart, of v Persie en Huntelaar, terwijl het eigenlijk simpel kan zijn....je past je systeem aan aan de spelers die je hebt en verzint een systeem waarin ze beiden renderen, en niet de spelers zich laten aanpassen aan een systeem waarin er maar plaats is voor een van de twee, en waarin bovendien diverse spelers ook nog eens op een voor hen onnatuurlijke positie spelen.
quote:Strafrechtelijk onderzoek naar Blatter
'Betaling van 2 miljoen aan Platini'
Zwitserland start een strafrechtelijk onderzoek naar FIFA-voorzitter Sepp Blatter. De Zwitser ligt al tijden onder vuur vanwege corruptie binnen de wereldvoetbalbond.
Volgens de Zwitserse procureur-generaal gaat het onder meer om een dubieuze betaling van 2 miljoen Zwitserse Frank (ruim 1,9 miljoen euro) aan Michel Platini, de Franse voorzitter van de UEFA.
De FIFA had voor vrijdagmiddag een persconferentie belegd, maar die werd zonder opgaaf van reden op het laatste moment afgelast.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |