abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153269799

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_153269859
Bundels, de wasmachine kost 949,- dus met het kleinste abonnement heb je die na 41 maanden betaald via je abonnement.

Volgens mij kan het nooit uit om het op deze manier te doen. Tenzij je nu al weet dat je binnen 2 jaar emigreert ofzo
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_153269903
dit toch al eerder voorbij gekomen?
pi_153269966
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 11:36 schreef bleyenburg het volgende:
dit toch al eerder voorbij gekomen?
ja, die ook mijn opmerking (en link) onderaan de post
pi_153270000
uuh?! Hij gaat de maandelijkse termijnen voorlopig van de lening betalen. Nu ¤ 2.500 omzet per maand en een maandtermijn van ¤ 4.300,-- voor de nieuwe lening. Moet dan wel heel hard groeien om dit synchroon te krijgen
pi_153270039
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 11:40 schreef rockenfeller het volgende:
uuh?! Hij gaat de maandelijkse termijnen voorlopig van de lening betalen. Nu ¤ 2.500 omzet per maand en een maandtermijn van ¤ 4.300,-- voor de nieuwe lening. Moet dan wel heel hard groeien om dit synchroon te krijgen
Met die eerder geleende ton wordt het maandbedrag zelfs 5900,-

https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=7849
pi_153270132
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 11:42 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Met die eerder geleende ton wordt het maandbedrag zelfs 5900,-

https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=7849
Je hebt helemaal gelijk! En dan nog 300K van andere investeerders. Tel al 4 personeelsleden.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 11:48:06 #8
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153270208
deze laat ik met alle liefde schieten..
pi_153270301
Ponzi bundle? :)
pi_153270355
De video bij bundels is ook vreemd, je huurt hem niet je betaald alleen aan het gebruik van de machine en de gebruik word met internet gecontroleerd.

En als je een maand weg bent heb je voor gratis en niks een wasmachine in je huis staan en de eigenaar van de wasmachine vangt niks?
pi_153270386
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 11:53 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
De video bij bundels is ook vreemd, je huurt hem niet je betaald alleen aan het gebruik van de machine en de gebruik word met internet gecontroleerd.

En als je een maand weg bent heb je voor gratis en niks een wasmachine in je huis staan en de eigenaar van de wasmachine vangt niks?
op de site staat het meer als een maandabonnement
pi_153270522
84 mnd en 6% voor een starter. Hij loopt al dus waarom 5s eigenlijk? Omdat het nog steeds in de beginschoenen staat, oke.

Goede opmerkingen hierboven, ik pas ook!
pi_153270529
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 11:54 schreef CaLeX het volgende:

[..]

op de site staat het meer als een maandabonnement

0:20 daar word gezegd dat leasen, huren of afbetalen ook hartstikke veel kost. En dan komt het bij mij over alsof het niet gewoon huren is, want een wasmachine abonnement is volgens mij ook simpel gezegd huren.
pi_153270603
Kan niet anders concluderen dat de centjes op zijn. De nieuwe lening wordt dus gebruikt om de operatie te financieren zoals ze ook eerder met het geld van de andere investeerders hebben gedaan.

Rien ne va plus het geld is niet meer van u
pi_153270654
GvE vindt ook alles maar prima he.... ;)
pi_153270688
Als het nou allemaal zwart was, maar witwassen.... nee dat is mij te bont
pi_153270730
Ik heb mij er vorige keer in verdiept en tot de conclusie gekomen dat ik het niet ging doen. Ik zie nu even snel niets staan waardoor het nu anders zou zijn dus ik ga er geen tijd aan besteden.
pi_153270836
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 12:00 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

0:20 daar word gezegd dat leasen, huren of afbetalen ook hartstikke veel kost. En dan komt het bij mij over alsof het niet gewoon huren is, want een wasmachine abonnement is volgens mij ook simpel gezegd huren.
volgens mij ook, huren met een gebruiksbeperking.

Vrij dure manier ook nog, waarvan ik denk dat het alleen de onderkant van de samenleving weet binnen te halen. En dat is wel jammer, die kunnen beter een indesit kopen van 250 euro. Kost misschien wat meer qua energie/wasmiddel maar dat zal je er zo uit hebben als je geen 24 euro gebruikersvergoeding per jaar betaald.
pi_153270938
Ik dacht ook al, die ken ik :)
Als je hier in investeert, verdien je het bijna om je geld kwijt te raken..........
Pecunia non olet
pi_153272008
GvE wordt vaak geroemd. Ik heb hier mijn twijfels bij. Het rekensommetje wat wij hier maken kunnen zij toch ook?
pi_153272144
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 13:13 schreef rockenfeller het volgende:
GvE wordt vaak geroemd. Ik heb hier mijn twijfels bij. Het rekensommetje wat wij hier maken kunnen zij toch ook?
Het is een moment opname, mocht het wel aanslaan en bundels ineens vertienvoudigen dan is hij natuurlijk spekkoper.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 13:21:15 #22
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153272180
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 11:40 schreef rockenfeller het volgende:
Hij wil toch voor die 3 ton 300 wasmachines/drogers kopen die vervolgens voor ca. ¤25 per maand worden weggezet? Dat levert hem ¤7500 per maand op tegenover ¤4300 lening. Dat het dure maanden worden voordat hij alles verhuurd heeft, daar ben ik het volledig mee eens :)
pi_153272272
OK, maar vergeet zijn overheadkosten niet. Als je (bijvoorbeeld) 2 verkopers moet betalen draai je alsnog verlies.
En wat bij storingen e.d. Accountant, huisvesting, telefonie, enz.enz. Je moet gruwelijk veel volume maken om de vaste kosten terug te verdienen. Als je overweegt om hier 100 euro of zo in te stoppen adviseer ik je om lekker een avondje te gaan stappen van dat geld.
Pecunia non olet
pi_153272311
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 13:25 schreef obligataire het volgende:
OK, maar vergeet zijn overheadkosten niet. Als je (bijvoorbeeld) 2 verkopers moet betalen draai je alsnog verlies.
En wat bij storingen e.d. Accountant, huisvesting, telefonie, enz.enz. Je moet gruwelijk veel volume maken om de vaste kosten terug te verdienen. Als je overweegt om hier 100 euro of zo in te stoppen adviseer ik je om lekker een avondje te gaan stappen van dat geld.
:Y 50 euro op rood levert sowieso meer op :+
  vrijdag 5 juni 2015 @ 13:31:47 #25
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153272404
Ik overweeg het zeker niet, omdat ik me afvraag of er wel voldoende markt is. Hij biedt echter ook een hoop randzaken met veel marge aan, heeft contracten met Miele dus het zal een stuk rendabeler zijn dan het sommetje met consumentenprijzen dat wij maken. Echter, ik denk dat hij nooit 300 machines weggezet krijgt.
pi_153272621
Nog iets geks.

Eigen vermogen is 14K
Totaal vermogen is 169K----> dus vreemd vermogen is 169 - 14 = 154K

En er zit reeds een vreemd vermogen in van 300K van de investeerders en 100K van de crowd??
pi_153272650
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 13:31 schreef Coelho het volgende:
Ik overweeg het zeker niet....
Dat vermoedde ik al :)

Wie wel erg enthousiast is, is investeerder # 18149 (die heeft in zijn eentje 15K gedaan, drie kwart van wat er nu is toegezegd)....
Vast schoonpapa <O)

[ Bericht 8% gewijzigd door obligataire op 05-06-2015 13:50:20 ]
Pecunia non olet
pi_153272847
De schoonpapa's zijn toch telkens erg riant met de toegezegde investeringen >:)
pi_153273179
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 13:13 schreef rockenfeller het volgende:
Vandaar dat het een 5s is. Overigens begrijp ik in dit geval niet zo goed waar die s voor nodig is maar beter zo dan andersom.
pi_153273314
Bericht van GvE inzake Kredietbank:

Geachte investeerder,

Enige tijd geleden heeft u een vraag gesteld over de versnelde aflossing van projecten (in November 2015) door Kredietbank Nederland. Wij hebben de reacties van investeerders verzameld en aan dhr. Jaarsma voorgelegd. De heer Jaarsma is directievoorzitter van Kredietbank Nederland. De heer Jaarsma heeft verzocht Geldvoorelkaar.nl als bemiddelaar onderstaande uitleg door te geven.

Onderstaand de reactie van dhr. Jaarsma:

"Het openstaande bedrag, dat wordt afgelost, is exclusief de rente voor de resterende looptijd. Wij moeten de af te lossen bedragen herfinancieren, en daar twee keer rente op betalen kan de stichting Kredietbank Nederland financieel niet aan. Om er voor te zorgen dat investeerders toch wel verdienen aan de lening aan de Kredietbank is afgesproken dat wij niet eind 2014 – toen de discussie met DNB (De Nederlandsche Bank) liep – de investering terug zouden betalen, maar een jaar later, in november 2015. Zo hebben alle investeerders toch nog een jaar rente ontvangen. De Nederlandse Bank stelt Kredietbank Nederland voor een voldongen feit. DNB vindt dat de Kredietbank de wet overtreedt en daar onmiddellijk (november 2014) mee moest stoppen. Hier is dus sprake van overmacht."

Deze situatie is uitzonderlijk en niet te vergelijken met andere versnelde aflossingen van projecten (die wel inclusief alle toegezegde toekomstige rentes zijn).

Samengevat zal in november een versnelde aflossing plaatsvinden door Kredietbank

Nederland inclusief de tot dat moment verschuldigde rente maar zonder toekomstige rentes (van de resterende looptijd). Uiteraard kunt u de dan vrijkomende bedragen investeren in andere projecten of beleggingen en zo uw geld alsnog laten renderen.

Wij staan voor een voldongen feit welke DNB (toezichthouder) aan de Kredietbank Nederland heeft opgelegd. Vanuit Geldvoorelkaar.nl zullen wij de houding van DNB met leden van de tweede kamer en vertegenwoordigers van het Ministerie van economische zaken bespreken omdat juist de politiek graag ziet dat crowdfunding een belangrijke rol gaat spelen als alternatieve financiering. Door de opstelling van DNB is dit voor Kredietbank Nederland niet mogelijk. Verandering op dit vlak zal door de politiek moeten worden ingezet.

Wij betreuren bovenstaande situatie maar vragen uw begrip dat wij als crowdfunding bemiddelaar geen invloed hebben op beslissingen van DNB.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

De directie,

Edwin Adams

Martijn van Schelven

---

Wie deelt in mijn mening en wil een procedure gaan aanspannen? Stuur me een bericht aub
pi_153273507
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 14:14 schreef h4bd04 het volgende:

Geachte investeerder,

Enige tijd geleden heeft u een vraag gesteld over de versnelde aflossing van projecten (in November 2015) door Kredietbank Nederland. Wij hebben de reacties van investeerders verzameld en aan dhr. Jaarsma voorgelegd. De heer Jaarsma is directievoorzitter van Kredietbank Nederland. De heer Jaarsma heeft verzocht Geldvoorelkaar.nl als bemiddelaar onderstaande uitleg door te geven.

"Het openstaande bedrag, dat wordt afgelost, is exclusief de rente voor de resterende looptijd. Wij moeten de af te lossen bedragen herfinancieren, en daar twee keer rente op betalen kan de stichting Kredietbank Nederland financieel niet aan. Om er voor te zorgen dat investeerders toch wel verdienen aan de lening aan de Kredietbank is afgesproken dat wij niet eind 2014 – toen de discussie met DNB (De Nederlandsche Bank) liep – de investering terug zouden betalen, maar een jaar later, in november 2015. Zo hebben alle investeerders toch nog een jaar rente ontvangen. De Nederlandse Bank stelt Kredietbank Nederland voor een voldongen feit. DNB vindt dat de Kredietbank de wet overtreedt en daar onmiddellijk (november 2014) mee moest stoppen. Hier is dus sprake van overmacht."

Deze situatie is uitzonderlijk en niet te vergelijken met andere versnelde aflossingen van projecten (die wel inclusief alle toegezegde toekomstige rentes zijn).

Samengevat zal in november een versnelde aflossing plaatsvinden door Kredietbank

Nederland inclusief de tot dat moment verschuldigde rente maar zonder toekomstige rentes (van de resterende looptijd). Uiteraard kunt u de dan vrijkomende bedragen investeren in andere projecten of beleggingen en zo uw geld alsnog laten renderen.

Wij staan voor een voldongen feit welke DNB (toezichthouder) aan de Kredietbank Nederland heeft opgelegd. Vanuit Geldvoorelkaar.nl zullen wij de houding van DNB met leden van de tweede kamer en vertegenwoordigers van het Ministerie van economische zaken bespreken omdat juist de politiek graag ziet dat crowdfunding een belangrijke rol gaat spelen als alternatieve financiering. Door de opstelling van DNB is dit voor Kredietbank Nederland niet mogelijk. Verandering op dit vlak zal door de politiek moeten worden ingezet.

Wij betreuren bovenstaande situatie maar vragen uw begrip dat wij als crowdfunding bemiddelaar geen invloed hebben op beslissingen van DNB.

Met vriendelijke groet,

De directie,

Edwin Adams

Martijn van Schelven

---

Wie deelt in mijn mening en wil een procedure gaan aanspannen? Stuur me een bericht aub
Ik ben de mening toegedaan dat ze gewoon alle rente moeten betalen. Dat ze dat niet zouden kunnen doet daar niets aan af en dat moet een gerechtsdeurwaarder / curator maar weer uitzoeken.
Met een procedure doe ik niet mee aangezien ik het op voorhand al een heel raar project vond en dus niet meegedaan heb. Overigens wel een hele interessante zaak, ook voor de toekomst.
pi_153273515
quote:
Ik deel je mening, maar doe niet mee aan het project.

SPOILER
Het staat ook niet in de algemene voorwaarden, behalve als de lener komt te overlijden. Dan kan ineens uitbetaald worden (incl rente).

Overigens vind ik het wel beschamend van GVE om de investeerders te laten opdraaien voor hun eigen missers. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door CaLeX op 05-06-2015 14:29:59 ]
pi_153273568
Ik ben geen partij maar ik zou zeker als argument aanvoeren dat de Kredietbank haar eigen ondernemersrisico afwentelt op een financier, die zelf part nog deel heeft aan de problematiek.
Contract = contract.
Pecunia non olet
pi_153273571
quote:
Ik deel je mening dat dit een rare gang van zaken is, maar ook ik zit niet in het project. Wellicht ben ik wat voorbarig maar als zoiets goedgekeurd wordt zet dat mogelijk de deur open naar volgende projecten die in de moeilijkheden zitten.
pi_153273636
Als ik de reacties zo lees waren wij het hier in ieder geval over eens dat het een raar project was. Hier weinig investeerders in de bank……
  vrijdag 5 juni 2015 @ 14:33:45 #36
132191 -jos-
Money=Power
pi_153273717
Jammer van GvE dat ze niet echt voor de investeerder opkomen...
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 14:34:01 #37
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153273719
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 14:26 schreef MSR het volgende:

[..]

Ik deel je mening dat dit een rare gang van zaken is, maar ook ik zit niet in het project. Wellicht ben ik wat voorbarig maar als zoiets goedgekeurd wordt zet dat mogelijk de deur open naar volgende projecten die in de moeilijkheden zitten.
Nee, ik zit er ook niet in.
Hoe bedoel je: de deur open zetten? Ik kan zo gauw geen project bedenken waar DNB iets over te zeggen heeft.
Toen HIN kwam met het voorstel van vervroegde aflossing (weliswaar inclusief toekomstige rente) waren velen zeer enthousiast. Volgens mij zette dát nu juist de deur open naar dit soort fratsen: niet nakomen van een contract wordt heel makkelijk gewoon maar even meegedeeld.
pi_153273759
de bewering van de Kredietbank dat ze dat "financieel niet aan kan" is pertinente onzin
pi_153273774
Laat ze dat maar staven. indien niet onderbouwd: gewoon betalen
pi_153273786
Verder inderdaad ronduit beschamend dat GvE zich in deze wil beperken tot het doorgeven van deze (onzin)boodschap
pi_153273791
Nieuw persoonlijk record, vandaag 20 betalingen op een dag ontvangen *O*
pi_153273829
Het is ook pertinente onzin dat DNB oorzaak is van probleem. DNB is slechts de brenger van het slechte nieuws. Kredietbank overtrad de wet en had dat zelf ook moeten weten. Nu dat plannetje niet is gelukt, zijn de financiële gevolgen voor haar rekening en niet voor rekening van derden.
Pecunia non olet
pi_153273833
quote:

Geachte investeerder,

Met vriendelijke groet,

De directie,

Edwin Adams

Martijn van Schelven

---

Ik ben het met je eens, maar zit niet in het project. Ik ben wel heel benieuwd naar de uitkomst hiervan.
pi_153273844
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 14:37 schreef bleyenburg het volgende:
Verder inderdaad ronduit beschamend dat GvE zich in deze wil beperken tot het doorgeven van deze (onzin)boodschap
dat doen ze bij HIN ook: die had al in april gezegd te zullen aflossen; wordt nu september... Ook die vervroegde aflossing mag idd niet volgens de regels van GvE maar is wel mét alle rente.
pi_153273931
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 14:34 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Nee, ik zit er ook niet in.
Hoe bedoel je: de deur open zetten? Ik kan zo gauw geen project bedenken waar DNB iets over te zeggen heeft.
Toen HIN kwam met het voorstel van vervroegde aflossing (weliswaar inclusief toekomstige rente) waren velen zeer enthousiast. Volgens mij zette dát nu juist de deur open naar dit soort fratsen: niet nakomen van een contract wordt heel makkelijk gewoon maar even meegedeeld.
Ik bedoel ook niet in combinatie met de DNB, maar in het algemeen. Dat de DNB stelt dat kredietbank dit niet mag doen heeft mijns inziens niets te maken met het uitbetalen van aflossingen en rente over de gehele aangegane looptijd. Het is erg makkelijk om daar de (particuliere) investeerder voor op te laten draaien.
Ik bedoel dat er wel erg makkelijk omgegaan wordt met het verbod op vervroegd terugbetalen en dat dit mijns inziens een mogelijkheid biedt tot verdere open deuren. Ja, ik weet het, het is een flinke aanname, maar vandaar mijn toevoeging 'mogelijk' en 'misschien ben ik wat voorbarig'.
pi_153273932
Ik zit er ook niet in, maar ik maar me steeds meer zorgen over hoe GvE omgaat met probleemgevallen.
Marketing e.d. snappen ze prima, maar ze maken zich er zeer gemakkelijk vanaf zo gauw er actie moet worden ondernomen.
Het geval Kredietbank is echt de limit.
Dat kredietbank het zo probeert kan ik nog snappen, maar GvE zou op z'n allerminst ervoor kunnen gaan liggen.

waarom wordt klakkeloos aangenomen dat die stichting de rentelasten niet op zou kunnen brengen?
is daar onderzoek naar gedaan?
heeft GvE daarop doorgevraagd?
pi_153273969
Simpel mailtje met: "niet akkoord", want: contractbreuk is genoeg.
Argumentatie wordt nergens onderbouwd.
GvE zou echt beter moeten weten.
Schande!!!
pi_153273980
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 14:39 schreef obligataire het volgende:
Het is ook pertinente onzin dat DNB oorzaak is van probleem. DNB is slechts de brenger van het slechte nieuws. Kredietbank overtrad de wet en had dat zelf ook moeten weten. Nu dat plannetje niet is gelukt, zijn de financiële gevolgen voor haar rekening en niet voor rekening van derden.
Precies!
pi_153273990
Even wat anders dan de versnelde aflossing waar nu over gepraat word.

http://www.volkskrant.nl/(...)geld-kwijt~a4055208/

2 van de 7 projecten geflopt :N
pi_153274006
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 14:45 schreef MSR het volgende:

[..]

Precies!
Crowdfunding projectje starten om een proces te beginnen? Bij GvE keuren ze de aanvraag vast goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')