Vooral de enorme drukte is hier verbazingwekkend. Heb ook op vakantie afgelopen weken (deels) in Frankrijk rondgereden en daar is het zelfs tijdens spitstijden soms nog gewoon vrij leeg op de weg.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 15:11 schreef ioko het volgende:
Een weekje in Noord-Frankrijk gereden vorige week, maar ik heb echt weer even nodig om te wennen aan het asociale weggedrag hier.
Van de opgefokte mannetjes die met veel filevorming na het invoegen meteen doorsteken naar de linkerbaan, gas geven en vol in de ankers moeten omdat er nu eenmaal langzaam wordt gereden.
Of volgas langsrijden en dan remmend naar rechts, want meneer moest toch nog even de afrit hebben. Minimale tijdswinst voor deze mensen en veel remmende auto's en bijkomende vertraging voor de rest van het verkeer.
Nog lang niet zo erg als wielrenners, maar wel vervelend idd.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:21 schreef Cultuur058 het volgende:
Nieuwe ergernis, mensen op elektrische fietsen, fijn dat ze nu niet meer hard hoeven te trappen om ~30km/h te fietsen, maar kijk dan ook verder voor je dan die 3 meter die nodig is als je stapvoets fietst.
Het is een bepaald slag volk dat op zo'n ding zit, en elke vorm van verkeersinzicht lijkt ze vreemd.
Ik waarschuw m'n moeder er ook steeds voor, dat ze niet moet gaan rausen met dat ding want dat verwacht je niet als automobilist, die zien een ouder iemand op een fiets terwijl die dingen best hard kunnenquote:Op woensdag 17 juni 2015 13:21 schreef Cultuur058 het volgende:
Nieuwe ergernis, mensen op elektrische fietsen, fijn dat ze nu niet meer hard hoeven te trappen om ~30km/h te fietsen, maar kijk dan ook verder voor je dan die 3 meter die nodig is als je stapvoets fietst.
Het is een bepaald slag volk dat op zo'n ding zit, en elke vorm van verkeersinzicht lijkt ze vreemd.
Een wielrenner, hoe irritant ook, weet dat hij/zij met ~30km/h door het verkeer jaagt, en is daarbij bewust asociaal. De huismutsen die 30km/h gaan op zo'n e-bike kunnen de snelheid eigenlijk helemaal niet inschatten. neem daarbij een stukje besluiteloosheid, en verwondering over hoe snel die fietser ineens dichterbij kwam.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:28 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Nog lang niet zo erg als wielrenners, maar wel vervelend idd.
Als er huismutsen met 30km/h rondrijden op een elektrische fiets weten ze donders goed dat ze gevaarlijk bezig zijn. Het is namelijk wettelijk verplicht dat bij 25km/u de elektrische ondersteuning stopt met werken. Als die het bij hogere snelheden nog doet hebben ze er aan (laten) klussen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:12 schreef Cultuur058 het volgende:
[..]
Een wielrenner, hoe irritant ook, weet dat hij/zij met ~30km/h door het verkeer jaagt, en is daarbij bewust asociaal. De huismutsen die 30km/h gaan op zo'n e-bike kunnen de snelheid eigenlijk helemaal niet inschatten. neem daarbij een stukje besluiteloosheid, en verwondering over hoe snel die fietser ineens dichterbij kwam.
Met angst in de ogen recht op je af fietsen omdat ze even niet nadenken over remmen.
25km/h is nog altijd 40% sneller dan ze op eigen kracht fietsen, dus een gevaar op de weg.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:15 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Als er huismutsen met 30km/h rondrijden op een elektrische fiets weten ze donders goed dat ze gevaarlijk bezig zijn. Het is namelijk wettelijk verplicht dat bij 25km/u de elektrische ondersteuning stopt met werken. Als die het bij hogere snelheden nog doet hebben ze er aan (laten) klussen.
Mijn ouders hebben beide een splinternieuwe elektrische fiets gekocht, en beide geven ook gewoon ondersteuning als ze 40 a 45 doortrappen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:15 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Als er huismutsen met 30km/h rondrijden op een elektrische fiets weten ze donders goed dat ze gevaarlijk bezig zijn. Het is namelijk wettelijk verplicht dat bij 25km/u de elektrische ondersteuning stopt met werken. Als die het bij hogere snelheden nog doet hebben ze er aan (laten) klussen.
En je weet zeker dat die dingen als elektrisch ondersteunde fiets verkocht zijn en niet als brom/snorfiets? (met bijbehorende verzekerings-plicht, verzekerings-plaatje en rijbewijs enzo)quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:55 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben beide een splinternieuwe elektrische fiets gekocht, en beide geven ook gewoon ondersteuning als ze 40 a 45 doortrappen.
Zit je zomaar aan op zo'n ding, zonder uitschakeling van de ondersteuning.
Is dat niet meestal het geval? Kleine maar overduidelijke groep mensen die het voor anderen verzieken en hierdoor een naam krijgen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:45 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Overigens is niet iedere wielrenner per definitie asociaal. In de stad, en zeker rond fietsende kinderen etc, doe ik altijd bijzonder rustig aan. Hard fietsen doe ik alleen waar dat kan. Jammer alleen dat een aantal aso's het verknallen voor de rest.
Ik lees nu terug dat ik nogal generaliserend was in mijn eerdere relaas, ook niet elke berijder van zo'n e-bike is een gevaar op de weg.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:45 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Overigens is niet iedere wielrenner per definitie asociaal. In de stad, en zeker rond fietsende kinderen etc, doe ik altijd bijzonder rustig aan. Hard fietsen doe ik alleen waar dat kan. Jammer alleen dat een aantal aso's het verknallen voor de rest.
Klopt helemaal. Ik wilde het nu even gezegd hebben uit het racefietsperspectief.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:02 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Is dat niet meestal het geval? Kleine maar overduidelijke groep mensen die het voor anderen verzieken en hierdoor een naam krijgen.
Soms kunnen wielrenners onwijs aso zijn en dat valt dan op, vaak in groepen zijn ze her irritants.
Ik zie net in Voorschoten een bejaarde van volledig rechts met slakkensnelheid ineens naar links trekken terwijl er een scooter voorbij wil. Tjah...quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:12 schreef Cultuur058 het volgende:
[..]
Een wielrenner, hoe irritant ook, weet dat hij/zij met ~30km/h door het verkeer jaagt, en is daarbij bewust asociaal. De huismutsen die 30km/h gaan op zo'n e-bike kunnen de snelheid eigenlijk helemaal niet inschatten. neem daarbij een stukje besluiteloosheid, en verwondering over hoe snel die fietser ineens dichterbij kwam.
Met angst in de ogen recht op je af fietsen omdat ze even niet nadenken over remmen.
Ik weet dat die snelle fietsen bestaan, maar heb je ook een artikeltje wat dit onderstreept?quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:12 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
En je weet zeker dat die dingen als elektrisch ondersteunde fiets verkocht zijn en niet als brom/snorfiets? (met bijbehorende verzekerings-plicht, verzekerings-plaatje en rijbewijs enzo)
Want dat is het dan namelijk! Als je het qua regelgeving als 'fiets' wilt kunnen blijven zien mag de trapondersteuning niets meer doen zodra je boven de 25 km/h uitkomt!
Amen!quote:Op woensdag 17 juni 2015 18:02 schreef twiFight het volgende:
...
Naar mijn ervaring is de sneuheid in het verkeer niet gerelateerd aan de vervoersmethode.
http://www.rijksoverheid.(...)apondersteuning.htmlquote:Op woensdag 17 juni 2015 18:10 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik weet dat die snelle fietsen bestaan, maar heb je ook een artikeltje wat dit onderstreept?
Hey hey, ik heb er ook 1 en ik kijk altijd goed uit mijn doppenquote:Op woensdag 17 juni 2015 13:21 schreef Cultuur058 het volgende:
Er zijn 2 modellen:quote:Op woensdag 17 juni 2015 18:10 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik weet dat die snelle fietsen bestaan, maar heb je ook een artikeltje wat dit onderstreept?
Verbaas me er altijd over dat die mensen zonder helm rijden, terwijl de meeste wielrenners wel gewoon een helm dragen (en ook voor hen is die verplichting er niet). En dan rijden wielrenners natuurlijk wel eens als dwazen, maar ze kunnen vaak beter omgaan met de hogere snelheid dan de gemiddelde persoon die ik op een elektrische fiets zie zitten. Is dat dan gewoon eigenwijsheid van die mensen?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 11:34 schreef Vlassie1980 het volgende:
Er zijn 2 modellen:
- Fietsen die tot 25 km/u ondersteunen
- Fietsen die harder dan 25 km/u ondersteunen
Voor het laatste geld dat je ze moet classificeren als snorfiets, kentekenplaatje enzo. Beetje jammer dat iedereen denkt dat die fietsen standaard 45 lopen, dat is namelijk niet zo. Je gaat ongeveer even hard als een wielrenner.
Alleen in de url staat "trapondersteuning", verder nergens in de tekst. Er bestaat blijkbaar een high-speed-e-bike, maar is dat hetzelfde als een normale fiets met trapondersteuning? verder is dit stukje proza op deze site erg onduidelijk. Niet rijksoverheidwaardig zeg maar.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:54 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)apondersteuning.html
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |