Meestal zijn het niet de eigenaren die in zo'n busje rijden. Dan boeit zoiets als brandstofverbruik geen zak.quote:Op zondag 14 juni 2015 12:25 schreef Rastislav het volgende:
Wat ik al helemaal niet kan begrijpen van de mensen in de bestelbusjes is dat ze geen enkel besef van brandstofverbruik hebben. Dat ze niet begrijpen dat de weerstandscoëfficiënt wel twee a drie keer zo hoog als een personenauto kan zijn. En dan rijden ze alsnog met 140 kilometer per uur over de snelweg. Hoeveel kan je dan wel niet qua brandstof besparen? Ik dacht dat werkgevers zuinig met hun geld omgaan.
Werkgevers wel, maar daar heeft het personeel poep aan (want het toch 'maar' van de baas). Busjes zuipen doorgaans inderdaad als een ketter. Ik snap ook niet helemaal waarom fabrikanten niet meer hun best doen om die dingen gewoon domweg zuinig en niet snel te maken.. er zitten exemplaren tussen die tegen de 180 per uur lopen, en dat is buiten gevaarlijk (want vaak zwaar) gewoon compleet onnodig.quote:Op zondag 14 juni 2015 12:25 schreef Rastislav het volgende:
Wat ik al helemaal niet kan begrijpen van de mensen in de bestelbusjes is dat ze geen enkel besef van brandstofverbruik hebben. Dat ze niet begrijpen dat de weerstandscoëfficiënt wel twee a drie keer zo hoog als een personenauto kan zijn. En dan rijden ze alsnog met 140 kilometer per uur over de snelweg. Hoeveel kan je dan wel niet qua brandstof besparen? Ik dacht dat werkgevers zuinig met hun geld omgaan.
Datzelfde verhaal gaat ook op bij personenauto's, ik zie echter vrij weinig mensen 90 rijden. Terwijl dat hun eigen geld is.quote:Op zondag 14 juni 2015 12:25 schreef Rastislav het volgende:
En verbruik valt wel mee, 1 op 10 is wel te halen met een beladen Renault Master van 9 meter. En dan rijd je netjes 130 mee met de rest.quote:Op zondag 14 juni 2015 12:47 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Werkgevers wel, maar daar heeft het personeel poep aan (want het toch 'maar' van de baas). Busjes zuipen doorgaans inderdaad als een ketter. Ik snap ook niet helemaal waarom fabrikanten niet meer hun best doen om die dingen gewoon domweg zuinig en niet snel te maken.. er zitten exemplaren tussen die tegen de 180 per uur lopen, en dat is buiten gevaarlijk (want vaak zwaar) gewoon compleet onnodig.
Als ik werkgever zou zijn waren mijn busjes punt één: begrensd op 130, en punt 2 zou er een leuke competitie zijn met bonussen (vrije dag extra) voor de zuinigste rijders, en eventueel malussen (bij onnodige schades of slecht onderhoud) van mijn besturend personeel.
Maargoed, ik ben geen werkgever
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik betaal de benzine niet, de auto is niet van mij en zo'n turbodiesel Vito is eigenlijk best wel snelquote:Op zondag 14 juni 2015 12:25 schreef Rastislav het volgende:
Die auto had tenminste z'n alarmlichten aan...quote:Op zondag 14 juni 2015 20:15 schreef CherryLips het volgende:
M'n remmen doen het uitstekend
Tweebaansweg voor rechtdoor, op de rechterbaan staat blijkbaar een auto stil met pech, die wil niet meer starten. Als ik eraan kom rijden is het verkeerslicht groen, maar ik kan niet zien dat er een auto stilstaat of dat er gewoon eentje traag is met optrekken. Ik en nog iemand rijden op de linkerbaan om erlangs te rijden. Persoon voor me kachelde met een behoorlijke snelheid door en was het rijtje zo voorbij. Ik zie de alarmlichten van de voorste auto op de rechterbaan en denk al 'ho eens' en ja hoor, die sjappie achter de kapotte auto rijdt zo de linkerbaan op om erlangs te kunnen.
Spiegels. Gebruik ze. Draai je hoofd
1 op 12 of 1 op 13? Ik weet tot op de liter nauwkeurig hoeveel ik per honderd kilometer verstook (28) en ik merk het meteen als ik daarvan afwijk. De werkgever trouwens ook.quote:Op zondag 14 juni 2015 13:40 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
En verbruik valt wel mee, 1 op 10 is wel te halen met een beladen Renault Master van 9 meter. En dan rijd je netjes 130 mee met de rest.
En met vivaro achtige bussen haal je ook 1 op 12/13. Das best acceptabel![]()
Wie weet had hij wel pech waardoor hij daardoor zijn auto achter moest laten. En als die pech bestaat uit een grote stroomstoring verklaart dat direct het gebrek aan verlichting.quote:Op maandag 15 juni 2015 10:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Die auto had tenminste z'n alarmlichten aan...
Ik kwam gisteren een GEPARKEERDE auto tegen op de rechterstrook van een tweebaansweg. Zonder enige vorm van verlichting! Zonder personen in de buurt! EchtHoe kom je op het idee?
Het gevaarlijkste is nog wel dat ik net de bocht om kwam rijden, daar die auto zie staan, op een punt waar de belijning me eigenlijk nog verbied om al naar de linker-rijstrook te gaan...
[ link | afbeelding ]
Dan zet je toch op z'n minst je gevarendriehoek erachter neer?quote:Op maandag 15 juni 2015 16:30 schreef vannelle het volgende:
[..]
Wie weet had hij wel pech waardoor hij daardoor zijn auto achter moest laten. En als die pech bestaat uit een grote stroomstoring verklaart dat direct het gebrek aan verlichting.
Kortom: Je weet het niet.
Vanmiddag ook weer twee. Invoegen op een 3-strooks weg. Twee auto's voor me een vrachtwagen. Snelheid 60-65. Auto voor me knalt hem meteen naar strook 2 zonder te kijken, als de linkerstrook niet precies ruimte had gehad voor de achteropkomende auto (gangetje 130), boem. Vervolgens kilometertje verder, middelste strook moet afremmen naar 90, want vrachtwagen die inhaalt, rode Golf plemt hem zonder kijken naar de linkerstrook en ramt bijna een Yamaha ondersteboven die daar met 130 aankwam. Spiegels? Wat zijn dat?quote:
Ben ik met je eens.quote:Op maandag 15 juni 2015 17:01 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Dan zet je toch op z'n minst je gevarendriehoek erachter neer?
Ja, ik weet dat het in Nederland niet verplicht is om zo'n ding bij je te hebben, alarmlichten is ook voldoende. Maar dit was een Duitser, en die heeft (in Duitsland) wel verplicht zo'n ding bij zich.
Kleine moeite om in de wagen te hebben.quote:Op maandag 15 juni 2015 17:22 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ben ik met je eens.
Bovendien is het in Nederland wél verplicht om een gevarendriehoek te gebruiken als je verlichting het niet doet.
Maar idd, moet je wel zo'n ding bij je hebben....
ik weet precies welk punt je bedoelt, woonde daar vroeger in de buurt en heb in die bocht echt een keer zo hard lopen vloeken op iemand die me niet naar links liet gaan en het gat even dichtreed, zat ik bijna richting den haagquote:Op maandag 15 juni 2015 19:32 schreef Ferry_76 het volgende:
Op de Spitsing A12 en A2 richting Arnhem, ik zit op de tweede baan van vier (De twee links naar Arnhem, twee rechts naast mij aan de andere kant van de blokmarkering.
Ik word links ingehaald, waarna deze auto nog even besluit tóch de rechterbanen te moeten hebben en in een keer vier banen oversteekt. Zo'n beetje op hetzelfde moment besloot een kerel rechts van mij hetzelfde te doen, maar dan dus tegenovergesteld... Dat we er alle drie schadevrij uit zijn gekomen was een klein wonder..
Elke seconde die je sneller bent is vaak je eigen vrije tijd.quote:Op zondag 14 juni 2015 12:25 schreef Rastislav het volgende:
Leuk dat je ondertitel 'kennis = macht' bevat. Ten eerste is de tijdswinst te verwaarlozen. Men heeft misschien een tijdswinst van vijf tot tien minuten. Ten tweede is bij hard rijden de kans op een ongeluk twee a drie keer zo hoog - dat alles voor die vijf tot tien minuten. Om maar nog niet te beginnen over slijtage, benzine- of dieselverbruik en boetes. Maarja, mensen missen moreel besef en schuiven het op de baas af.quote:Op maandag 15 juni 2015 23:01 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Elke seconde die je sneller bent is vaak je eigen vrije tijd.
Als ik dat doe kom ik nooit op tijd ergensquote:Op maandag 15 juni 2015 20:01 schreef twiFight het volgende:
Triest sarrende etters daargelaten, dan zit ik in zo'n situatie maar op de verkeerde baan. Ik rij wel een stuk door en neem dan een andere route of rij terug en neem de goede afslag. Uiteraard is een mensenleven ondergeschikt een paar minuten tijd/een telefoontje/een whatsappje/een biertje, maar ik ben dan zo'n sul die gewoon doorrijdt en even 10 minuten extra kwijt is om de goede route te rijden.
Ik ga niet zo vaak met de Valleilijn van Amersfoort naar Ede-Wageningen, dus met die knoppen loop ik ook altijd te kloten, vrij gênantquote:Op dinsdag 16 juni 2015 10:40 schreef twiFight het volgende:
Dan reken je nog ruim. Op een reis van een halfuur is het tijdsverschil bijna altijd minder dan 2 minuten.
Toch even een irritatie uit het OV hoor.. mensen die niet snappen hoe de deur van een trein open gaat. Mijn god, als ik een euro kreeg elke keer dat ik dat zie... Niet op een knop drukken, op de verkeerde knop drukken, er 40 keer op drukken of te vroeg drukken. Het is blijkbaar supercomplex voor de moderne man (m/v). Vooral in de Sprinters.
Haha, nou, volgens mij moet het wel meevallen. Werk/familie rij je regelmatig, dus dan weet je de goede afslag wel. Als ik naar nieuw gebied rij dan reken ik altijd een marge van 10/15 min. in (die ik regelmatig nodig heb). Wegwerkzaamheden zijn klote, maar vaak maken borden al heel wat duidelijk. Desondanks, vooral in onbekend gebied, kun je dan wel verdwalen ja. Maar die ene keer ga ik dus niet rare capriolen uithalen om maar de juiste weg te pakken. Naast dat je het overige verkeer in gevaar brengt is het ook niet ondenkbaar dat je te snel stuurt, controle verliest en zelf in een sloot ligt of tegen een lantaarnpaal staat.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 10:47 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Als ik dat doe kom ik nooit op tijd ergens![]()
Nou, bij de (NS) SLT Sprinters is het makkelijk. Knop zit op de deur (niet ernaastquote:Op dinsdag 16 juni 2015 10:48 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik ga niet zo vaak met de Valleilijn van Amersfoort naar Ede-Wageningen, dus met die knoppen loop ik ook altijd te kloten, vrij gênant
Die met vier afslagen, niet die met drie.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Welke bedoel je? Zonnelaan/Pleiadenlaan?
Pleiadenlaan dus. Om de een of andere reden vind ik dat ook een onoverzichtelijke kruising, zeker zonder werkende verkeerslichten. Heeft misschien met de begroeide middenberm te maken of zo, kweenie.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:20 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Die met vier afslagen, niet die met drie.
Hier ben ik het wel aardig mee eens ja. Vooral op drukke momenten wanneer dan iedereen een half gaatje heeft ten opzichte van elkaar, maar nergens genoeg ruimte zodat iemand er tussendoor kan. Denken mensen nou echt dat anderen 15 minuten wachten om er tussen te kunnen?quote:
quote:Minister vond het geen goed idee om in de wet vast te leggen dat bellende of appende fietsers bewust roekeloos aan het verkeer deelnemen
Was inderdaad ook de gedachtengang van de minister als ik mij niet vergis. Dat ze het maar vaak mogen toepassen. Ik ben zelf echt geen modelfietser, maar mijn telefoon blijft in mijn zak.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 17:52 schreef twiFight het volgende:
Maar het sluit het ook nog niet uit. Het is ook niet te handhaven, maar volgens mij kan onder artikel 5 nog steeds beboet worden ervoor.
Inderdaad! Had dit een paar weken terug nog: het was druk en het reed niet door en toch gaf zo'n busje achterlijk veel gas bij om mij er vooral niet tussen te laten. Ik heb nooit haast dus het zou mij wat, maar krijgt zo iemand daar dan een lekker gevoel van?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:14 schreef Fer het volgende:
Het zou wel schelen als mensen de rotondes wat langzamer zouden nemen. Dan kunnen mensen in drukke periodes ook nog een gaatje pakken.
Ik zie regelmatig dat iemand snel het gaatje dicht rijdt en kan mij voorstellen dat niet iedereen dat kan inschatten en hem ertussen knalt.
...
Ik had vanochtend een: "Ik rijd een taxibusje en heb schijt aan alles, dus knal hem gewoon met 60 naar links op de invoegstrook terwijl er een auto naast me zit." Ik dus. En naast mij zat er ook een, voor mij kwam die kuttaxi en op de invoeger zat er nog een. Kon geen kant op, lekker met 100.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 18:35 schreef BigSmurf het volgende:
"ik rij 100 waar 130 en wil een vrachtwagen inhalen dus haal ik in zonder te spiegelen en zonder gas bij te geven, want alleen m'n brandstofverbruik telt"-kloothommels op tweestrooks wegen. Ennn weer in de ankers...
Het is toch prima te handhaven?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 17:52 schreef twiFight het volgende:
Maar het sluit het ook nog niet uit. Het is ook niet te handhaven, maar volgens mij kan onder artikel 5 nog steeds beboet worden ervoor.
Natuurlijk kun je strafbaar zijn. Maar de pakkans in de auto is al nihiel, laat staan dat ze ook nog eens een paar miljoen fietsers er bij kunnen controleren. Waar trek jij 50.000 extra agenten vandaan?quote:Op woensdag 17 juni 2015 02:32 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Het is toch prima te handhaven?
Als ik in de auto mijn telefoon alleen maar vasthoud dan ben ik al strafbaar, ongeacht wat ik er mee doe.
Hetzelfde principe kan ook op fietsers worden toegepast.
quote:Op maandag 15 juni 2015 10:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Die auto had tenminste z'n alarmlichten aan...
Ik kwam gisteren een GEPARKEERDE auto tegen op de rechterstrook van een tweebaansweg. Zonder enige vorm van verlichting! Zonder personen in de buurt! EchtHoe kom je op het idee?
Het gevaarlijkste is nog wel dat ik net de bocht om kwam rijden, daar die auto zie staan, op een punt waar de belijning me eigenlijk nog verbied om al naar de linker-rijstrook te gaan...
[ link | afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |