12 uur schoffelen, dat zal ze leren!quote:Taakstraf voor stenengooier (14): PVV’er Jake Owen Raats uit Etten-Leur woedend: ‘Dit kan niet’
ETTEN-LEUR - PVV-raadslid Jake Owen Raats uit Etten-Leur wil dat justitie de jongeren die zijn huis hebben bekogeld in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen van maart, harder aanpakt. Raats stapt naar het gerechtshof nadat hij woensdag per brief had vernomen dat justitie een van de jongens een taakstraf van twaalf uur heeft gegeven.
“Als je ziet hoe vaak het is gebeurd, vind ik dit niet kunnen'', reageert de PVV'er uit Etten-Leur. Toen hij campagne voerde om voor zijn partij in het provinciebestuur te komen, was zijn huis herhaaldelijk doelwit. De politie pakte drie jongens van veertien op, die de vernielingen bekenden.
“Eigenlijk zegt de officier van justitie hiermee: je kunt best ruiten ingooien van politieke tegenstanders, dan moet je alleen even twaalf uur schoffelen en is het weer goed'', aldus Raats. Het huis van de Brabantse PVV-kandidaat werd meerdere malen bekogeld met een steen waardoor er meerdere ruiten sneuvelden.
Strafvervolging
Door de taakstraf te aanvaarden, ontkomt de jongen aan strafvervolging. Raats hoopt dat met een klacht bij het hof alsnog af te dwingen, zei hij. De PVV'er, die overigens niet voor het provinciebestuur werd gekozen, plaatste een kopie van de brief van justitie op Twitter. Het Openbaar Ministerie in Breda was niet direct bereikbaar voor een toelichting.
Raats was niet de enige PVV'er die tijdens de campagne te maken kreeg met narigheid. In Friesland en Zeeland werden huizen van kandidaten beklad. Partijleider Geert Wilders sprak destijds van 'aanslagen' op zijn mensen. Premier Mark Rutte en andere politici spraken er hun afschuw over uit.
Bescherming PVV
Jake Owen Raats vertelde eerder dat een van de jongens wel eens heeft aangebeld en hem heeft uitgescholden, onder meer voor racist.
Wilders noemde het onaanvaardbaar dat PVV-kandidaten met geweld worden geconfronteerd. Hij vindt dat ze moeten worden beschermd.
Horrormasker
Jake Owen Raats was op zijn negentiende al raadslid in in Etten-Leur. Hij kwam eerder ook in het nieuws, omdat er op een avond iemand met een horrormasker voor het raam van zijn huis stond. Hij belde de politie, maar later bleek het om een grap van zijn oudste broer te gaan.
En het is ook helemaal niet evident dat dit geval in scene was gezet.quote:
Die 3 jongens hebben bekend dat ze er achter zaten. Lijkt me sterk dat ze bekennen terwijl ze dit eigenlijk niet gedaan zouden hebben...quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:28 schreef Downwards het volgende:
[..]
En het is ook helemaal niet evident dat dit geval in scene was gezet.
Niet dit specifieke geval. Dat dus in scene is gezet.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:30 schreef YazooW het volgende:
[..]
Die 3 jongens hebben bekend dat ze er achter zaten. Lijkt me sterk dat ze bekennen terwijl ze dit eigenlijk niet gedaan zouden hebben...
Maar hoe kom je er dan bij dat het in scene is gezet?quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:32 schreef Downwards het volgende:
[..]
Niet dit specifieke geval. Dat dus in scene is gezet.
Met wat mazzel vind je dan nieuwe stenen in dat plantsoenquote:Op woensdag 3 juni 2015 16:23 schreef leolinedance het volgende:
http://www.omroepbrabant.(...)n+niet%E2%80%99.aspx
[..]
12 uur schoffelen, dat zal ze leren!
Straks loopt de helft van alle PVV-politici met een clubje klerenkasten om zich heen.quote:Wilders noemde het onaanvaardbaar dat PVV-kandidaten met geweld worden geconfronteerd. Hij vindt dat ze moeten worden beschermd.
Triest als het nodig mocht zijn. Al denk ik dat slechts een heel klein deel echt gevaar loopt.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Straks loopt de helft van alle PVV-politici met een clubje klerenkasten om zich heen.
Duur geintje.
Tuurlijk joh.quote:Jake Owen Raats vertelde eerder dat een van de jongens wel eens heeft aangebeld en hem heeft uitgescholden, onder meer voor racist.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:23 schreef leolinedance het volgende:
Hij kwam eerder ook in het nieuws, omdat er op een avond iemand met een horrormasker voor het raam van zijn huis stond. Hij belde de politie, maar later bleek het om een grap van zijn oudste broer te gaan.
Het is een gastje van 14. Wil je die dan 2 maanden opsluiten?quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:23 schreef leolinedance het volgende:
12 uur schoffelen, dat zal ze leren!
Bij herhaling zeer zeker wel, en dan daarnaast ook de schade betalen. Hij mag dan 14 jaar zijn, dat is oud en wijs genoeg om te beseffen dat een steen door iemands ruit flikkeren helemaal verkeerd kan aflopen. Er kan wel een kind zitten te spelen in die huiskamer die dan zo'n steen kan koppen. 12 uur taakstraf is een lachertje.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:08 schreef bamibij het volgende:
[..]
Het is een gastje van 14. Wil je die dan 2 maanden opsluiten?
Je bent dus ook voor vrijheidsstraffen voor kinderen van 14 die met zwaar vuurwerk stunten?quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:11 schreef Hathor het volgende:
Hij mag dan 14 jaar zijn, dat is oud en wijs genoeg om te beseffen dat een steen door iemands ruit flikkeren helemaal verkeerd kan aflopen.
Ga me geen woorden in de mond leggen, ik dacht dat ik in mijn post vrij duidelijk was.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:18 schreef bamibij het volgende:
[..]
Je bent dus ook voor vrijheidsstraffen voor kinderen van 14 die met zwaar vuurwerk stunten?
Ik vind het maar apart. Vrijheidsstraffen voor kids van 14 die wat doms doen en waarbij geen fysieke slachtoffers vallenquote:Op woensdag 3 juni 2015 17:19 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ga me geen woorden in de mond leggen, ik dacht dat ik in mijn post vrij duidelijk was.
Eens kijken of je nog zo laconiek bent als er bij jou een paar van die klapjosti's een steen door je raam donderen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:20 schreef bamibij het volgende:
[..]
Ik vind het maar apart. Vrijheidsstraffen voor kids van 14 die wat doms doen en waarbij geen fysieke slachtoffers vallenIk kan werkelijk waar niet één goed argument pro noemen.
Reactie 1 van dit topic en meteen wordt de ernst van de gebeurtenis weer gedownplayd door een notoire poco. Veelzeggend.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:24 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe is een jongen van 14 een politieke tegenstander?
Is dat nieuw dat het slachtoffer hoger beroep of zo kan aanvragen?quote:Raats stapt naar het gerechtshof nadat hij woensdag per brief had vernomen dat justitie een van de jongens een taakstraf van twaalf uur heeft gegeven.
Ik stel gewoon een vraag. In plaats van op de man te spelen en meteen als een stier op een rode lap te reageren als je mijn naam ziet, kun je die ook gewoon beantwoorden of anders mijn post negeren als je het antwoord niet weet.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Reactie 1 van dit topic en meteen wordt de ernst van de gebeurtenis weer gedownplayd door een notoire poco. Veelzeggend.
Twaalf uur taakstraf is inderdaad een lachertje, maar ja... voor dit soort straffen kiezen we in Nederland met ons volle verstand. Willens en wetens leggen we peanut-strafjes op aan jonge criminelen en andere minderjarigen die zich misdragen. De gevolgen hiervan zijn dat de jongeren niet of nauwelijks worden gecorrigeerd en probleemloos verdergaan met hun gedrag.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Bij herhaling zeer zeker wel, en dan daarnaast ook de schade betalen. Hij mag dan 14 jaar zijn, dat is oud en wijs genoeg om te beseffen dat een steen door iemands ruit flikkeren helemaal verkeerd kan aflopen. Er kan wel een kind zitten te spelen in die huiskamer die dan zo'n steen kan koppen. 12 uur taakstraf is een lachertje.
12 uurtjes vind ik wel wat karig.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:33 schreef LuDann het volgende:
Het joch is 14, een taakstraf lijkt me gewoon gepast.
Ja, supergoed argument man. Het is niet relevant. De emotie van het slachtoffer, die ongetwijfeld erg geschrokken is, is niet erg relevant. We hebben hier een uitstekend strafrecht, al dat gejank om hogere straffen altijd, nu zelfs voor 14-jarige jochies..quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:22 schreef Hathor het volgende:
Eens kijken of je nog zo laconiek bent als er bij jou een paar van die klapjosti's een steen door je raam donderen.
Ik constateer gewoon een teneur en die kaart ik aan. Je vraag is trouwens een onzinvraag. Het enige wat ertoe doet is dat die stenen willens en wetens door de ruiten zijn gegooid en ook heel bewust bij dat huis, omdat daar een PVV'er woont.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik stel gewoon een vraag. In plaats van op de man te spelen en meteen als een stier op een rode lap te reageren als je mijn naam ziet, kun je die ook gewoon beantwoorden of anders mijn post negeren als je het antwoord niet weet.
Geniaal argument.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:22 schreef Hathor het volgende:
[..]
Eens kijken of je nog zo laconiek bent als er bij jou een paar van die klapjosti's een steen door je raam donderen.
We hebben een veel te soft strafrecht. Het gebeurt in dit land regelmatig dat daders wegkomen met lachwekkend lage straffen. En het gebeurt ook regelmatig dat jonge crimineeltjes onvoldoende worden gestraft en vervolgens ongestoord uitgroeien tot volleerde beroepscriminelen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:31 schreef bamibij het volgende:
[..]
Ja, supergoed argument man. Het is niet relevant. De emotie van het slachtoffer, die ongetwijfeld erg geschrokken is, is niet erg relevant. We hebben hier een uitstekend strafrecht, al dat gejank om hogere straffen altijd, nu zelfs voor 14-jarige jochies..
Dit zegt men in elk land.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We hebben een veel te soft strafrecht. Het gebeurt in dit land regelmatig dat daders wegkomen met lachwekkend lage straffen. En het gebeurt ook regelmatig dat jonge crimineeltjes onvoldoende worden gestraft en vervolgens ongestoord uitgroeien tot volleerde beroepscriminelen.
De vraag is geen onzinvraag. Ik zal voor de vorm alle woorden die je in mijn mond wil leggen even negeren, maar of ik de straf gepast vind of niet, hangt niet af van de vraag of daar een PVV'er woonde. Of een VVD'er of een Groenlinksert. Voor mijn part was het iemand van een rivaliserende voetbalclub.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik constateer gewoon een teneur en die kaart ik aan. Je vraag is trouwens een onzinvraag. Het enige wat ertoe doet is dat die stenen willens en wetens door de ruiten zijn gegooid en ook heel bewust bij dat huis, omdat daar een PVV'er woont.
Je ziet mensen in dit topic de ernst van de gebeurtenis downplayen. Het was toch maar een PVV'er bij wie dit gebeurde. Dat terwijl het dus geen moer uitmaakt van welke partij het slachtoffer lid is. Je moet je in dit land met politiek kunnen bezighouden zonder bedreigingen en vernielingen aan jouw adres. Dit raakt direct onze democratie.
En jongens van 14 zijn oud genoeg om te weten dat ze geen stenen door ruiten mogen gooien. Voor dat soort tuig zijn harde straffen nodig. En verplichte lessen over de werking van democratie in Nederland. Als ik rechter was, had ik ze niet 12 uur taakstraf opgelegd, maar 100 uur. Elke week 2 uur en dat een jaar lang.
Leuk voor je, maar de taakstraf mag niet langer dan 6 maanden duren. Gelukkig ben je geen rechter.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:33 schreef Elfletterig het volgende:Als ik rechter was, had ik ze niet 12 uur taakstraf opgelegd, maar 100 uur. Elke week 2 uur en dat een jaar lang.
Wat soft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111!!!!111!!!quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:46 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Leuk voor je, maar de taakstraf mag niet langer dan 6 maanden duren. Gelukkig ben je geen rechter.
Voor een 14 jarige lijkt dat een heel stuk langer dan voor jou en mij. Nee hoor, ik vind het een prima straf.quote:
Precies het probleem. Criminele, cq. zich ernstig misdragende jongeren ondervinden nauwelijks consequenties van hun daden. Hang de vlag maar uit.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:46 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Leuk voor je, maar de taakstraf mag niet langer dan 6 maanden duren. Gelukkig ben je geen rechter.
Natuurlijk is dit een prima straf.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:48 schreef LuDann het volgende:
[..]
Voor een 14 jarige lijkt dat een heel stuk langer dan voor jou en mij. Nee hoor, ik vind het een prima straf.
Wat ben jij toch heerlijk wereldvreemd.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Precies het probleem. Criminele, cq. zich ernstig misdragende jongeren ondervinden nauwelijks consequenties van hun daden. Hang de vlag maar uit.
Linkse indoctrinatie begint al op de basisschool...quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:24 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe is een jongen van 14 een politieke tegenstander?
Het is geen steentje door de ruit, het is een steen door de ruit. Er is geen enkele reden om dergelijke terreur al op voorhand af te zwakken door het woord steen in de verkleinvorm te zetten. Het is een doelbewuste terreuractie.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:41 schreef bamibij het volgende:
[..]
Dit zegt men in elk land.
En de impact op het slachtoffer, of dat nou meer moet worden meegewogen weet ik niet. Neig naar niet. Op de één heeft een steentje door je ruit nu eenmaal meer impact dan op de ander. Zijn erg veel instanties die slachtoffers kunnen helpen als ze d´r erg in de war van raken.
Ik vind het prima geregeld in Nederland eigenlijk
Les 1: stop met 14-jarige criminelen "kind" noemen. Dit soort tuig is geen kind meer. Ten tweede: ja, het besef is volledig aanwezig, want ze kozen bewust het huis van de PVV'er als mikpunt uit. Dat heeft uiteraard alles te maken met de opvattingen van de PVV.quote:Op woensdag 3 juni 2015 17:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De vraag is geen onzinvraag. Ik zal voor de vorm alle woorden die je in mijn mond wil leggen even negeren, maar of ik de straf gepast vind of niet, hangt niet af van de vraag of daar een PVV'er woonde. Of een VVD'er of een Groenlinksert. Voor mijn part was het iemand van een rivaliserende voetbalclub.
Vandaar mijn vraag. Is hier wel sprake van een politieke aanslag (om maar even een overtrokken term uit de kast te trekken) - heeft een 14-jarige voldoende besef van wat er speelt in de politiek en wie wat hoe kan doen - en hoe is hij tot die actie gekomen. Hoe kan een kind een "politieke tegenstander" zijn van een beroepspoliticus - en als dat niet kan, hoe is het dan van invloed op de strafmaat?
Wat mij betreft is het doelbewuste vernieling/vandalisme. Bestraf het dan als zodanig. Kunnen we daarna altijd nog nadenken of we vinden dat voor dat vergrijp de straffen op niveau zijn.
Sorry, maar jij bent degene die wereldvreemd is. Lees dit verhaal maar om wat realiteitszin te krijgen: http://www.parool.nl/paro(...)dige-crimineel.dhtmlquote:Op woensdag 3 juni 2015 17:51 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Wat ben jij toch heerlijk wereldvreemd.
Het is terreur. Hoe wil jij het noemen dan?quote:Op woensdag 3 juni 2015 18:00 schreef Byzantynixschii het volgende:
Dit gewoon terreur durven noemen.
edit: "een aanval op de democratie"![]()
Elfletterig heeft volgens mij een knap ellendige jeugd gehad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |