Dat weet ik nog niet helemaal.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:03 schreef DS4 het volgende:
Maar heb jij nu geen kinderwens, of heb je de wens om nooit kinderen te krijgen? Anders gezegd: ben je er voor je gevoel in ieder geval nu niet aan toe, of is het iets wat je gewoonweg niet wil?
Borderline kan behandeld worden en is voor zover mij bekend ook een gevolg van omgevingselementen, naast de genetische aanleg. Maar goed, als dit voor jouw een belangrijk punt is, waarom laat je dan niet testen of die aanleg ook in jou zit? Zo niet, dan is het risico nihil en kun je in ieder geval dit van je lijst bezwaren strepen.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:28 schreef Cracker26 het volgende:
Dat weet ik nog niet helemaal.
Op dit moment heb ik zoiets van "ik wil nooit aan kinderen beginnen".
Maar misschien dat mijn gedachten over een paar jaar helemaal anders zijn.
Zeg nooit nooit, wordt weleens gezegd.
Dus ik hou het er nu op dat ik het niet wil, maar weet niet wat de toekomst me brengt. Al weet niemand dat.
Wat ook wel een zeer belangrijk punt is over het waarom ik het niet wil, is hetvolgende:
Mijn broer is/was een borderliner die 10 tot 15 jaar de tiran uithing thuis. Hij wou zich niet laten helpen en verplichte opname ging niet...
Pas wanneer hij iemand werkelijk iets aan zou doen, maar dat deed hij (gelukkig) niet.
Dit speelde zo tussen mijn 8e en 23e levensjaar af.. het ergste gedeelte dan toch.
En ik heb zoiets van als mijn kind zo wordt, wordt heel je leven geruineerd... en dat risico wil ik niet lopen. Ook al weet ik dat je daar niet van uit moet gaan dat je zo'n kind krijgt.
Als dat misschien nooit gebeurd was, keek ik er misschien wel anders tegen aan.
Maar goed, ieder dus zijn reden(en) om niet aan kinderen te willen beginnen.
Tegelijkertijd is dit waar en het slechtste argument om toch een kind te willen krijgen: "zij wilde het zo graag en ik houd van haar".quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:38 schreef DS4 het volgende:
maar het is ook een feit dat je een groot deel van de potentiële partners uitsluit als man, als je echt geen kinderen wil.
Klopt! Het kan behandeld worden.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Borderline kan behandeld worden en is voor zover mij bekend ook een gevolg van omgevingselementen, naast de genetische aanleg. Maar goed, als dit voor jouw een belangrijk punt is, waarom laat je dan niet testen of die aanleg ook in jou zit? Zo niet, dan is het risico nihil en kun je in ieder geval dit van je lijst bezwaren strepen.
Begrijp me goed: ik wil je niet ompraten (al ben ik zelf dus van "het maakt mij niet uit" veranderd naar "het beste wat mij is overkomen" na de geboorte), maar het is ook een feit dat je een groot deel van de potentiële partners uitsluit als man, als je echt geen kinderen wil. Waaronder wellicht jouw huidige vriendin. En als zij die wens wel sterk heeft voor de toekomst is het in ieder geval iets om toch eens goed over na te denken. Met natuurlijk mogelijk pijnlijke keuzemomenten, maar die komen vroeg of laat sowieso voorbij.
Volgens mij krijg je geen borderline van verkeerde vrienden. En ik betwijfel of ze een genetische aanleg kunnen onderzoeken.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:45 schreef Cracker26 het volgende:
[..]
Klopt! Het kan behandeld worden.
Maar als de persoon in kwestie niet meewerkt, houdt het op.
Daarnaast klopt het ook dat het met de omgeving te maken heeft. Het is namelijk ontstaan door slechte vriendeb op school en beginnen mwt blowen enz enz...
Ik heb zelf sowieso 0,0% last van ook maar iets dat met borderline te maken heeft.
Wist alleen niet dat je jezelf kan laten testen of je het op een of andere manier in je hebt. Goed punt!
Bedankt voor deze zeer nuttige post!
Dat hangt er vanaf hoe je erin staat. Er is een groot verschil tussen het echt niet willen en zelf die wens niet hebben.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:44 schreef Groepfunder het volgende:
Tegelijkertijd is dit waar en het slechtste argument om toch een kind te willen krijgen: "zij wilde het zo graag en ik houd van haar".
Het is een genetische aanleg die door omgevingsfactoren kan leiden tot borderline.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:53 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij krijg je geen borderline van verkeerde vrienden.
Zo lang ze weten welk gen verantwoordelijk is, kan dat.quote:En ik betwijfel of ze een genetische aanleg kunnen onderzoeken.
Ik wou gewoon weten hoe anderen de verschillende situaties ondervinden.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:50 schreef Nielsch het volgende:
maar TS, ik snap verder niet zo goed wat je met dit topic wil.
jij wil geen kinderen, je vriendin wel. volgens mij heb je richting haar wat te doen...
Hier heb je zeker gelijk in!quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is een genetische aanleg die door omgevingsfactoren kan leiden tot borderline.
[..]
Mijn belangrijkste punt is dat TS ook gewoon zaken op een rijtje moet zetten. Wat wil ik wel en wat wil ik niet. En een deel daarvan zou ik zeker doen voordat je er met je vriendin over praat, want anders gaat het al snel naar een "ik denk het niet" en de andere partij hoort dan nogal een "op dit moment niet, maar over een jaar wellicht...".
Volgens mij zijn er ongeveer 3 smaken.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:53 schreef Cracker26 het volgende:
[..]
Ik wou gewoon weten hoe anderen de verschillende situaties ondervinden.
En ik ga het inderdaad binnenkort met haar bespreken.
Vind het verder wel interessant hoe anderen erover denken.
Ik vind dit beide echt heel gevaarlijke 'gokken', en dat komt echt niet alleen vanwege mijn eigen standpunt. Mag dan wel geen fan van kinderen zijn, maar ik gun elk kind een geweldige jeugd en opvoeding, en hetzelfde voor volwassenen: die gun je ook het leven wat ze willen, of dat nu met of zonder kinderen is.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:08 schreef erodome het volgende:
Zit je in de 2de dan kan je overwegen of de eventuele kinderwens van de partner genoeg is om aan kinderen te beginnen. Dat werkt alleen als je wel de leuke dingen ervan kan zien, wel een leven voor je kan zien met kinderen zonder dat het voelt als 1 groot offer.
De eerste is makkelijk, mits de ander er ook zo over denkt. Maar is dat niet zo dan kan je overwegen of een leven zonder kinderen ook genoeg is voor je.
Ben het ermee eens dat het wel belangrijk is om de nadelen in het oog te houden. Als die te zwaar wegen moet je het gewoon niet doen. Dat kan hard zijn als je een partner hebt waar je heel veel om geeft, maar is het beste voor iedereen inc kind.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:35 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik vind dit beide echt heel gevaarlijke 'gokken', en dat komt echt niet alleen vanwege mijn eigen standpunt. Mag dan wel geen fan van kinderen zijn, maar ik gun elk kind een geweldige jeugd en opvoeding, en hetzelfde voor volwassenen: die gun je ook het leven wat ze willen, of dat nu met of zonder kinderen is.
Er zijn inderdaad genoeg gevallen die altijd maar aan worden gehaald van mensen die eigenlijk niet wilden, of het niet zeker wisten en het achteraf geweldig vonden, het krijgen van kinderen, of juist het niet hebben van kinderen en op hun 70e óók op een tevreden leven terug kunnen kijken ondanks dat ze wellicht vroeger graag kinderen gehad hadden willen hebben maar dit uit liefde niet hebben gedaan. En dat zijn de mooie gevallen![]()
Maar je hoort de andere verhalen ook, maar dan vaker anoniem op 't internet, omdat het vaak een taboe is, ofwel naar je kinderen (en partner), of naar je partner, want "je hebt nu eenmaal die keuze toen gemaakt, en daar heb je je bij neer te leggen". En die verhalen, die zijn vaak schrijnend, en niet leuk voor NIEMAND in zo'n gezin of relatie.
Hópen dat 't goed komt vind ik in deze situatie veel te gevaarlijk. Wat nou als je écht geen plezier kunt vinden in je kroost, terwijl je hoopte dat 't wel zou komen als 't zover zou zijn? Wat nou als je écht geen plezier kunt halen uit het samenleven met alleen je partner en eventueel een huisdier en toch achteraf graag kinderen had willen hebben? 't Gaat hier om mensenlevens, en zeker als je op de gok wél kinderen neemt ook nog eens om extra kwestbare kinderlevens... en die gok nemen... ik zou zelf echt alleen adviseren (maar nogmaals, dat is dus dan mijn beeld op dit geheel) om kinderen te nemen alléén als je allebei in categorie één valt.
Het is in die zin altijd een gok dat je het pas weet als je ze hebt. Ik ken ook wel gevallen waar de vrouw een hele grote kinderwens had, maar toen het kind er was "viel het enorm tegen"...quote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:35 schreef motorbloempje het volgende:
Ik vind dit beide echt heel gevaarlijke 'gokken',
Gaat ze ook doen. Ze juicht er zelfs om op FOK!quote:Op woensdag 3 juni 2015 06:54 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat is wel een belangrijk punt. Als je écht geen kinderen wilt, waarom laat je je dan niet steriliseren?
Zie boven je. Is best een puntje.quote:Op woensdag 3 juni 2015 07:50 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Gaat ze ook doen. Ze juicht er zelfs om op FOK!
Dat is omdat onder de 30 1 op de 5 er spijt van krijgt. Dus dat is ook niet zomaar natuurlijk.quote:Op woensdag 3 juni 2015 07:45 schreef Isegrim het volgende:
Aan wie vraag je dat?
Artsen doen vaak nogal moeilijk over sterilisatie bij 'nulliparae'.
Ik vroeg er voor het eerst om toen ik begin 20 was. Ik ben nu 37 en een jaar of vijf geleden gesteriliseerd. Eindelijk van die klotehormonen af.
Waarom eigenlijk? Omdat de praktijk leert dat vrouwen nog wel eens terugkomen op hun besluit?quote:Op woensdag 3 juni 2015 07:45 schreef Isegrim het volgende:
Artsen doen vaak nogal moeilijk over sterilisatie bij 'nulliparae'.
Dat is het ook. Een kind hebben gaat echt je relatie niet helpen of men nader tot elkaar brengen. Sterker nog. Eerder het tegenovergestelde vanwege de 24/7 zorg voor de komende jaren.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:35 schreef motorbloempje het volgende:
Maar je hoort de andere verhalen ook, maar dan vaker anoniem op 't internet, omdat het vaak een taboe is, ofwel naar je kinderen (en partner), of naar je partner, want "je hebt nu eenmaal die keuze toen gemaakt, en daar heb je je bij neer te leggen". En die verhalen, die zijn vaak schrijnend, en niet leuk voor NIEMAND in zo'n gezin of relatie.
Hópen dat 't goed komt vind ik in deze situatie veel te gevaarlijk.
Dat geloof ik direct. Genoeg vrouwen gezien die rond hun 30e (meestal iets daarboven) opeens last krijgen van hevig rammelende eierstokken. Da's niet erg, da's tienduizenden jaren evolutie aan het werk. Moeilijk tegen te houden, maar het gebeurt wel en ook daar dient men gewoon respect voor te hebben.quote:Op woensdag 3 juni 2015 08:24 schreef alors het volgende:
Dat is omdat onder de 30 1 op de 5 er spijt van krijgt. Dus dat is ook niet zomaar natuurlijk.
nevermind..quote:
Je kan bv kiezen voor een anticonceptiestaafje, dat is een implantaat in de arm en dan ben je zo'n 3 tot 5 jaar veilig ( ligt er aan welke je hebt). Of een mirenaspiraal, ook jaren veilig en dan heb je nog de prikpil, alleen die moet je iedere 3 maanden laten zetten.quote:Op woensdag 3 juni 2015 08:26 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Omdat de praktijk leert dat vrouwen nog wel eens terugkomen op hun besluit?
En bestaat er geen ingreep met mogelijkheid tot makkelijk herstel?
Daarom. Omdat de originele TS dat wilde.quote:Op woensdag 3 juni 2015 05:33 schreef avotar het volgende:
Wow... een tweede deel...
Waarom? Het blijft een herhaling van zetten.
quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:01 schreef Cracker26 het volgende:
En hier weer verder na een zeer interessant eerste deel!
Het gaat dus over het waarom wel of geen kinderen willen, zoals de TT al aangeeft.
Hier zijn de meningen (gelukkig) nogal in verdeeld en zelf sta ik dus op het punt om er met mijn vriendin eens duidelijk over te praten aangezien zij wel en ik geen kinderwens heb.
En daar kom je steeds op uit. Al 1002929 topics lang.quote:Op woensdag 3 juni 2015 09:40 schreef motorbloempje het volgende:
zolang het jouw redenen zijn, en niet die van 'n ander.
Ik kan me ook voorstellen dat het een proces is. TS komt in dit topic met aanvullende informatie over wat hem misschien tegenhoudt. Hij is er duidelijk nog niet uit. Het lijkt me verstandig dat hij zijn motieven 'onderzoekt', ook in gesprek met zijn vriendin.quote:Op woensdag 3 juni 2015 09:40 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, om even terug te gaan naar 'de redenen', dat moet TS gewoon voor zichzelf bepalen, uiteraard. Alleen hij kan (met zijn partner, of zonder) die keuze maken.
De een doet 't niet vanwege allerlei medische condities in de familie, risico's, de ander doet 't omdat hij het gewoon niet wil. Allemaal legitime redenen, zolang het jouw redenen zijn, en niet die van 'n ander.
Ja, daarom is dit topic ook gewoon prima. Je kunt zelf 't idee hebben dat een reden (voor of tegen) misschien niet 'legitiem' is, het is ook niet zomaar een beslissing. Dus daar kun je prima FOK! voor gebruiken om te zien hoe anderen daar in staan!quote:Op woensdag 3 juni 2015 09:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik kan me ook voorstellen dat het een proces is. TS komt in dit topic met aanvullende informatie over wat hem misschien tegenhoudt. Hij is er duidelijk nog niet uit. Het lijkt me verstandig dat hij zijn motieven 'onderzoekt', ook in gesprek met zijn vriendin.
Klopt Motorbloempje.quote:Op woensdag 3 juni 2015 09:46 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, daarom is dit topic ook gewoon prima. Je kunt zelf 't idee hebben dat een reden (voor of tegen) misschien niet 'legitiem' is, het is ook niet zomaar een beslissing. Dus daar kun je prima FOK! voor gebruiken om te zien hoe anderen daar in staan!
Vooruit dan:quote:Op woensdag 3 juni 2015 10:09 schreef Cracker26 het volgende:
[..]
Klopt Motorbloempje.
Als er in elk topic dat iemand in R&P opent gelijk gezegd wordt dat je de bepaalde situatie met vriend/vriendin/vader/moeder/ enz enz , kan je 80 procent van de topics voor de eerste post al sluiten.
Ik weet ook wel dat ik met mijn vriendin erover moet praten en het uiteindelijk zelf moet beslissen wat ik zelf wil.
Maar door het lezen van verhalen van anderen krijg ik er misschien een andere visie op of zie ik uiteindelijk toch meer positieve dingen in het hebben van kinderen of misschien nog minder.
En deel 2 was ook vooral omdat deel 1 zo snel vol was dat ik naast mijn eigen interesse ook dacht dat er genoeg anderen waren die verder wilden discussieren over dit onderwerp.
in het weekend komen jouw kinderen al om 6 uur uit bed? Daar zou ik ook van balen zeg. ...quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:22 schreef avotar het volgende:
[..]
Vooruit dan:
Denk je dat je tot andere inzichten komt?
Mijns inziens is het heel eenvoudig: de keuze om aan kinderen te beginnen (buiten of het überhaupt biologisch/medisch mogelijk is) is een emotionele keuze.
Je kunt het natuurlijk rationaliseren zoveel als je wil (daar is al een topic mee vol gekomen), maar het blijft een emotionele keuze en iets tussen jou en je partner.
Bij mij duurde het tot mijn 32e voordat ik hem maakte om wel met mijn vriendin voor kinderen te gaan. Heeft ook heel lang tussen ons ingestaan.
En heb ik daar nog wel eens spijt van? Ja natuurlijk.
Ik mis het na 6 uur op mijn bed kunnen liggen in het weekend. Hele dagen World of Warcraft spelen. 's Avonds gewoon maar eens even spontaan een filmpje of terrasje pakken. Backpacken door de Schotse Highlands.
Maar ik sluit hem af met die enorme dooddoener: je krijgt er zoveel voor terug. Wederom net rationeel, maar puur emotioneel.
Ik word altijd wakker van ze of mijn partner er nou uit gaat of niet. En dan kan ik niet of amper meer slapen. Dus 19 van de 20 sta ik er dus uit.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
in het weekend komen jouw kinderen al om 6 uur uit bed? Daar zou ik ook van balen zeg. ...
Maar als je een partner hebt hoef je er dan toch niet beiden uit? Nou komt die van mij niet voor 9 uur maar wij gaan in niet geval niet beiden opstaan. Wij hebben allebei 1 uitslaapdag in het weekend.
Ook als je de avond er voor tot 4 uur in de kroeg zat?quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:34 schreef avotar het volgende:
Ik word altijd wakker van ze of mijn partner er nou uit gaat of niet. En dan kan ik niet of amper meer slapen.
Gebeurt vaker... Ik krijg ook altijd van die blikken vol ongeloof/jaloezie als ik vertel dat die kleine van ons doorgaans tot 9 a 10 blijft tukken.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
in het weekend komen jouw kinderen al om 6 uur uit bed? Daar zou ik ook van balen zeg. ...
In het weekend geldt voor mij wel dat als de kleine wakker wordt ik op sta. Ik vind iets met haar doen in het weekend waardevoller dan slaap eerlijk gezegd. Dus die tijd maximeer ik.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:36 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ook als je de avond er voor tot 4 uur in de kroeg zat?
Och... mensen zoals jou heb ik ook in mijn omgeving.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gebeurt vaker... Ik krijg ook altijd van die blikken vol ongeloof/jaloezie als ik vertel dat die kleine van ons doorgaans tot 9 a 10 blijft tukken.
Is wel lastig overigens nu ze naar de peuterspeelzaal gaat. Moet ik haar om 8 uur wakker maken en dat vindt ze niet leuk.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:36 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ook als je de avond er voor tot 4 uur in de kroeg zat?
Heerlijk is dat ja. Half 10 of 10 uur is geen uitzondering. Doordeweeks moeten we haar altijd wekken, dat is inderdaad vervelend voor haar.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gebeurt vaker... Ik krijg ook altijd van die blikken vol ongeloof/jaloezie als ik vertel dat die kleine van ons doorgaans tot 9 a 10 blijft tukken.
Is wel lastig overigens nu ze naar de peuterspeelzaal gaat. Moet ik haar om 8 uur wakker maken en dat vindt ze niet leuk.
Afgelopen nacht nog zijn we 3 uur bezig geweest voordat er weer één ging slapen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dat hebben jullie niet voor jullie trouwen besproken? En "duidelijk dat ze ook goed zonder kinderen kon"? Ik vind het na simpelweg een ruzie en een uitleg nogal een ommekeer, gezien het iets emotioneels is en niet over het diner van vanavond gaat.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:49 schreef DrParanoid het volgende:
Niet, en vooral om egoistische redenen;
- Vrijheid kwijt
- Minder te besteden
- Minder risico kunnen lopen met werk
- Meer mensen achterlaten mocht er wat met me gebeuren
- Erger me vaak aan kinderen (beneden de 3) - gehuil etc.
- Denk dat ik geen goede vader zal zijn (terwijl ik wel goed met kinderen ben).
Om bovenstaande redenen denk ik dus dat ik spijt zou krijgen van kinderen nemen.
Oh, en ben getrouwd, vrouw wil wel graag kinderen, even wat ruzie over gehad dat ik dat niet wil en na uitleg dat ik geen kinderen ga nemen om een ander een plezier te doen werd duidelijk dat ze ook goed zonder kinderen kon.
Over de vrijheid: Klopt voor een deel. De eerste paar maanden staat je leven op zijn kop. Alles draait opeens om de kleine, je moet wennen aan de veranderingen en het lijkt wel alsof je sociale leven opeens weg is. Om nog maar te zwijgen over eventuele relatieproblemen met je partner (waar ik mee te maken heb gehad). Hier geldt: Communiceren, wees flexibel naar elkaar toe en kijk je ouders lief aan als je even de behoefte heb om een avondje uit te gaan.quote:Op zondag 31 mei 2015 21:50 schreef Cracker26 het volgende:
Als je kinderen hebt, ben je je vrijheid kwijt, je slaapt veel minder, kan veel minder vaak leuke dingen gaan doen en nog maar niet te spreken over de kinderen zelf.
Volgens mij kijkt jij iets teveel naar dat programma EHBO van Jo Frost die ouders helpt die geen flauw benul hebben wat consequentie is. Kinderen gaan net zover als dat je ze laat gaan. Als je vanaf dag 1 begint met opvoeden en consequent zijn (ze blijven je uitproberen als je jong zijn, no matter what) weten ze vanaf hun 4de ongeveer wat wel en niet mag.quote:Ten eerste moet je dat gekrijs de hele tijd aanhoren en pampers verschonen.
Daarna moet je ze bijna 24/7 in de gaten houden of ze niet weglopen/kruipen en gevaarlijke fratsen uithalen.
En als ouder doe je daar natuurlijk niets aan. Zulk gedrag heb je gewoon te accepteren natuurlijkquote:Dan gaan ze naar school. En met dat tuig (van tegenwoordig) leren ze alleen maar schelden en brutaal zijn.
Op mijn 15de moest ik om 11 uur thuis zijn en daar kwam tot en met mijn 18de steeds een half jaar bij. Als ik te laat kwam moest ik de week daarop een half uur eerder thuis zijn. Werkte prima.quote:Vanaf hun 15e heb je elk weekend slapeloze nachten omdat je niet weet waar ze uithangen.. en pas vanaf hun 21e of zo heb je wat rust, als ze niet eerder op kamers gaan.
En zij begreep het ook, een ruzie en uitleg is gesimplificeerd, daar ging wel een paar weken overheen. En we hebben het er wel over gehad en ik was in het begin van de relatie niet zeker of ik kinderen wilde, maar zag het wel eens gebeuren (niet gezegd toen dat ik nooit kinderen wilde of absoluut kinderen wilde). Tuurlijk is het iets emotioneels, maar voor mij was het simpel; of mij zonder kinderen, of een ander zoeken die wel kinderen wil.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:03 schreef Voszje het volgende:
Dat hebben jullie niet voor jullie trouwen besproken? En "duidelijk dat ze ook goed zonder kinderen kon"? Ik vind het na simpelweg een ruzie en een uitleg nogal een ommekeer, gezien het iets emotioneels is en niet over het diner van vanavond gaat.
Ah, ik begreep je post alsof het voor je vrouw van wel kinderen direct naar geen kinderen ging.quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:51 schreef DrParanoid het volgende:
[..]
En zij begreep het ook, een ruzie en uitleg is gesimplificeerd, daar ging wel een paar weken overheen. En we hebben het er wel over gehad en ik was in het begin van de relatie niet zeker of ik kinderen wilde, maar zag het wel eens gebeuren (niet gezegd toen dat ik nooit kinderen wilde of absoluut kinderen wilde). Tuurlijk is het iets emotioneels, maar voor mij was het simpel; of mij zonder kinderen, of een ander zoeken die wel kinderen wil.
Idd, kan ook niet echt anders, als je kinderen voor een ander gaat nemen ga je een commitment (in ieder geval naar het kind) aan voor je leven, als je een kind elke dag aan moet kijken met een knagend gevoel in je achterhoofd dat je hem/haar eigenlijk helemaal niet wilde/wilt dan word je gek.quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:55 schreef Voszje het volgende:
[..]
Ah, ik begreep je post alsof het voor je vrouw van wel kinderen direct naar geen kinderen ging.Excuses.
In ieder geval zeker een duidelijk standpunt.
Je bent de rest van je leven verantwoordelijk, inderdaad. Maar goed, als je al bang bent voor een eventueel knagend gevoel van het kind niet eens willen, dan moet je er zeker niet aan beginnen nee. Het idee alleen al maakt me verdrietig.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:00 schreef DrParanoid het volgende:
[..]
Idd, kan ook niet echt anders, als je kinderen voor een ander gaat nemen ga je een commitment (in ieder geval naar het kind) aan voor je leven, als je een kind elke dag aan moet kijken met een knagend gevoel in je achterhoofd dat je hem/haar eigenlijk helemaal niet wilde/wilt dan word je gek.
Het is niet de keuze van kleur van een auto die je samen koopt
quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:16 schreef Voszje het volgende:
[..]
Je bent de rest van je leven verantwoordelijk, inderdaad. Maar goed, als je al bang bent voor een eventueel knagend gevoel van het kind niet eens willen, dan moet je er zeker niet aan beginnen nee. Het idee alleen al maakt me verdrietig.
Maar ik begrijp uit je eerdere post dat je aanvankelijk misschien wél kinderen wilde? Als je vrouw toen met je is getrouwd om vervolgens te horen dat je het toch eigenlijk helemaal niet wil, dan is dat behoorlijk egoïstisch.
Is gelocked door mod actiequote:Op donderdag 4 juni 2015 12:22 schreef DrParanoid het volgende:
We hebben een perfect huwelijk nu, en toen ook duidelijk laten weten dat ik het niet zeker wist of ik wel of geen kinderen wilde hebben en duidelijk in geweest dat ik haar die belofte niet kon maken toen.
Er komen daarbovenop ook wat complicaties bij die het gewoon gevaarlijk maken voor mijn vrouw om een kind te baren (redelijk risico op overlijden tijdens geboorte) en zal ze sowieso niet heel oud worden.
Duidelijk, netjes van je.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:22 schreef DrParanoid het volgende:
We hebben een perfect huwelijk nu, en toen ook duidelijk laten weten dat ik het niet zeker wist of ik wel of geen kinderen wilde hebben en duidelijk in geweest dat ik haar die belofte niet kon maken toen.
Er komen daarbovenop ook wat complicaties bij die het gewoon gevaarlijk maken voor mijn vrouw om een kind te baren (redelijk risico op overlijden tijdens geboorte) en zal ze sowieso niet heel oud worden.
quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:33 schreef Voszje het volgende:
[..]
Duidelijk, netjes van je.
Tweede punt is zeker een risico inderdaad, dat je vrouw sowieso niet heel oud zal worden vind ik erg naar om te lezen. Ik weet natuurlijk niet wat je vrouw heeft, maar hopelijk ondervinden jullie hier nu geen problemen van.
Zeker kut, maar we maken er het beste van en ze heeft er nu (nog) niet gigantisch veel last van. We kunnen nu nog doen en laten wat we willenquote:
Heb je aanvulling even gelezen, heftig.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:35 schreef DrParanoid het volgende:
[..]
[..]
Zeker kut, maar we maken er het beste van en ze heeft er nu (nog) niet gigantisch veel last van. We kunnen nu nog doen en laten wat we willenen dat wil ik met haar beleven. Tuurlijk voel ik me af en toe een gigantische klootzak dat ik haar van een kinderwens beroof, maar in mijn ogen is het de juiste keuze.
Thanks, nu maar weer wat blije "Ik wil wel kinderen" verhaaltjes dacht ik zo!quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:36 schreef Voszje het volgende:
[..]
Heb je aanvulling even gelezen, heftig.![]()
Begrijp je overigens nu heel goed, respect voor je kracht.
OUD / Wachten op het tweede streepje deel 342!quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:37 schreef DrParanoid het volgende:
[..]
Thanks, nu maar weer wat blije "Ik wil wel kinderen" verhaaltjes dacht ik zo!
quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:37 schreef DrParanoid het volgende:
[..]
Thanks, nu maar weer wat blije "Ik wil wel kinderen" verhaaltjes dacht ik zo!
maar als haar medische condities een reden zijn om geen kinderen te nemen (en dat snap ik maar al te goed), dan was dat voor het huwelijk toch ook al duidelijk?quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:42 schreef DrParanoid het volgende:
[..]
Lees het nog eens:
Nu weet ik het wel zeker en heb ik dat haar laten weten zodra ik er zelf uit was. Dus nee, wat je zegt klopt niet.
/Edit: en motorbloempje haalt je reacties weg omdat je: Onnodig kwetsend bent / mensen aan het beledigen bent / vragen stelt die al in posts beantwoord worden.
Nee, niet in deze mate en het is 1 van de redenen voor mij, niet voor haar.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:44 schreef Nielsch het volgende:
[..]
maar als haar medische condities een reden zijn om geen kinderen te nemen (en dat snap ik maar al te goed), dan was dat voor het huwelijk toch ook al duidelijk?
Dan kan je het topic ook wel sluiten he. Als je de vraag 'waarom wil iemand kinderen' (zie TT) gewoon kunt doorverwijzen naar OUD.quote:
Was een reactie op mij dat ik blije verhaaltjes wilde lezenquote:Op donderdag 4 juni 2015 12:46 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dan kan je het topic ook wel sluiten he. Als je de vraag 'waarom wil iemand kinderen' (zie TT) gewoon kunt doorverwijzen naar OUD.
Ik wilde TS alleen wat 'opvrolijken' aangezien hij zelf zei 'nu verder met blije posts over kinderwensen'quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:46 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dan kan je het topic ook wel sluiten he. Als je de vraag 'waarom wil iemand kinderen' (zie TT) gewoon kunt doorverwijzen naar OUD.
Het kwam over alsof je dat soort blije verhaaltjes niet in 'jouw' subforum wilde, maar dat begreep ik vast verkeerd. My bad.quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:48 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik wilde TS alleen wat 'opvrolijken' aangezien hij zelf zei 'nu verder met blije posts over kinderwensen'misschien kende hij die topics verder wel niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja doei.
Niet?quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:52 schreef motorbloempje het volgende:
Nee, dit forum is enkel voor relatie kommer en kwel, whatsappstiltes en kinderhaat.
Als het zo is dat je echt heel vaak wordt geconfronteerd met die voortplantingsfocus/-aanname, dan kan ik mij op zich wel voorstellen dat je van daaruit dan zo'n "kindvrij"-reactie ontwikkelt.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:36 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Oh, ik vind 't prima als mensen met regelmaat iets over hun leven delen hoor, met of zonder kinderen, maar heb 't hier over geobsedeerd elke dag ladingen foto's in plaats van zo nu en dan een leuk kiekje.
[..]
Het is imho een reactie op de voortplantingsfocus/-aanname van veel mensen en de bijbehorende pijnlijke situaties die ook al eerder zijn besprokenMaargoed, zoals ik eerder ook al postte praat ik er alleen over als er naar wordt gevraagd of in topics als deze. Ik begin geen gesprekken uit 't niets aan de lunchtafel ofzo
TS moet maar even 'n niewe maken als 'ie dat wil!
[..]
Dit vind ik in ook apart inderdaad... Ik snap sinds ik zelf een kind heb, wel veel beter hoe allesomvattend en overweldigend het kan zijn om ouder te worden en dat het haast al je tijd en energie opslurpt. Maar daarnaast bén je toch ook gewoon iemand?quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:45 schreef Forbry het volgende:
Wat je eerste zin betreft. Dat herken ik wel. Facebook gebruik ik niet en daar schijnen dat soort baby/kind-explosies helemaal vaak voor te komen, maar wat ik bijvoorbeeld wel vaak meemaak is dat als je aan iemand met kinderen vraagt hoe het gaat, dat het in zijn/haar reactie dan altijd meteen (en alleen) over die kinderen gaat. Hoe het met die kinderen gaat dus, niet met de persoon zelf. Of bij foto's... dat je die ouders nooit meer op de foto ziet staan, altijd alleen nog maar die kinderen. Echt storen doet het me niet, maar "apart" vind ik het wel. Alsof die mensen opeens niets meer zijn náást hun kinderen zeg maar...
Dat niet.... maar het is wel zo, en dan heb ik het niet over Facebook, dat je focus wel anders wordt. Vakanties, uitjes en zelfs etentjes staan in het teken van "als de kinderen het maar naar hun zin hebben". Zeker als je lastig oppas kunt vinden op avonden, dan kan uit eten gaan een erg interessante excersitie zijn.quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:45 schreef Forbry het volgende:
l. Alsof die mensen opeens niets meer zijn náást hun kinderen zeg maar, geen eigen identiteit meer hebben.
Oh, geloof me, dat kan ik mij ook echt wel ontzettend goed voorstellenquote:Op donderdag 4 juni 2015 13:57 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dit vind ik in ook apart inderdaad... Ik snap sinds ik zelf een kind heb, wel veel beter hoe allesomvattend en overweldigend het kan zijn om ouder te worden en dat het haast al je tijd en energie opslurpt. Maar daarnaast bén je toch ook gewoon iemand?
Maar dit valt voor mij een beetje in dezelfde categorie als gedeelde email adressen en gezamenlijke facebook accounts.
Waarmee je die gebrekkige opvoeding wil bevestigen of wat?quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:07 schreef avotar het volgende:
[..]
Dat niet.... maar het is wel zo, en dan heb ik het niet over Facebook, dat je focus wel anders wordt. Vakanties, uitjes en zelfs etentjes staan in het teken van "als de kinderen het maar naar hun zin hebben". Zeker als je lastig oppas kunt vinden op avonden, dan kan uit eten gaan een erg interessante excersitie zijn.
Maar goed, met 2 kinderen van 2 en 4 sta ik er nuchter in. Schaamte ben ik ook al lang voorbij. Als ik met die twee op zaterdagochtend in de rij van de kassa staat en de oudste zeurt om een snoepje bij de kassa en de jongste in de winkelwagen begint te miepen dat ze het niet naar haar zin heeft .... och... ik hoor het amper meer. Tenzij er achter me iemand door zeer diep te zuchten wil laten blijken dat hij of zij (vaak dames op middelbare leeftijd overigens) dat ze zich óf ergeren aan mijn kinderen óf aan de schijnbaar gebrekkige opvoeding die ik mijn kinderen geef, moedig ik mijn kinderen nog wel eens aan om nog wat luidruchtiger te worden. Of ik doe zelf mee.
Want kinderen die om een snoepje zeuren zijn slecht opgevoed?quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Waarmee je die gebrekkige opvoeding wil bevestigen of wat?
Heb je dat dikgedrukte, datgene waar mijn reactie op sloeg, gelezen? Als dát je reactie is op wat zuchtende mensen... ja, dan vind ik persoonlijk wel dat je je kinderen niet erg goed opvoedt.quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Want kinderen die om een snoepje zeuren zijn slecht opgevoed?
Je kind schijt in je ogen en niet in de luier?quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:46 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dagelijks. Heb je nog wat ontopic bij te dragen, of kwam je gewoon even trollen?quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:17 schreef Godtje het volgende:
[..]
Je kind schijt in je ogen en niet in de luier?
Ik was er al langer hoor. Just keeping up.quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:23 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dagelijks. Heb je nog wat ontopic bij te dragen, of kwam je gewoon even trollen?
Het is een wat te makkelijke conclusie, maar ik had ook even een WTF momentje bij het lezen daarvan...quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:09 schreef Forbry het volgende:
Heb je dat dikgedrukte, datgene waar mijn reactie op sloeg, gelezen? Als dát je reactie is op wat zuchtende mensen... ja, dan vind ik persoonlijk wel dat je je kinderen niet erg goed opvoedt.
Daar heb je op zich wel gelijk in denk ik. Maar ik vind het vrij normaal dat kinderen weleens zeuren, dat vind ik geen teken van slechte opvoeding maar normaal gedrag.quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:09 schreef Forbry het volgende:
[..]
Heb je dat dikgedrukte, datgene waar mijn reactie op sloeg, gelezen? Als dát je reactie is op wat zuchtende mensen... ja, dan vind ik persoonlijk wel dat je je kinderen niet erg goed opvoedt.
quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is een wat te makkelijke conclusie, maar ik had ook even een WTF momentje bij het lezen daarvan...
Dat gezegd hebbende: de schaamte waar hij het over heeft heb ik ook geen last van. Ik corrigeer mijn dochtertje indien nodig, maar ik schaam mij werkelijk nergens voor. Ze is netjes opgevoed, maar blijft 2,5 jaar oud en dus doet ze wel eens dingen die correctie nodig hebben. Big deal.
Voor de rest ben ik het met jullie eens. Serieus, ik ben zelf ook echt geen type wat moeilijk doet over/moeite heeft met een kind wat een beetje loopt te klieren of zeuren. Dat dat er af en toe gewoon bijhoort, ook bij welopgevoede kinderen, dat snap ik heus wel. Het ging mij om die reactie.quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar heb je op zich wel gelijk in denk ik. Maar ik vind het vrij normaal dat kinderen weleens zeuren, dat vind ik geen teken van slechte opvoeding maar normaal gedrag.
Adoptie is een markt geworden waarbij de vraag naar kinderen vele malen groter is dan het aanbod, erg gevaarlijk. Ik snap dat je het idee mooi vindt, maar er zitten zoveel haken en ogen aan dat het echt niet 'beter' is dan een biologisch kind. Het is niet dat je dan zo nobel bent dat je een kind neemt dat je zomaar in je handen wordt gedrukt. Een adoptiekind nemen is net zo goed een egoïstische keuze, je wilt een kind, en je gaat er bewust naar op zoek. Je haalt een kind uit zijn natuurlijke omgeving om hem de halve wereld over te slepen naar hier.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 02:17 schreef Grunge. het volgende:
Mijn reden om als ik 30+ kinderen, of in ieder geval één kindje te willen: egoïsme + het idee hebben het kind of de kinderen goede normen en waarden mee te kunnen geven. Ik denk al weleens na over de opvoeding namelijk, en ik heb ook al een kinderwens, maar ik zou doodongelukkig worden als ik als twintiger moeder zou worden. Het liefst, en dat past ook beter bij mijn principes, zou ik kinderen adopteren. Die zijn er immers al, en die zoeken een veilig, fijn huis. Maar ik wil toch per se (ook) een biologisch kind, en daar komt het egoïsme om de hoek kijken. Wat voor kind zou dat zijn, hoe zou het eruitzien?
Ik denk dat dat meer komt doordat het beeld overheerst dat mensen die geen kinderen willen (dat zie je hier ook in dit topic) dat doen omdat ze er geen tijd en geld voor willen opofferen. En dat liever aan zichzelf besteden.quote:Juist daarom begrijp ik ook nooit waarom mensen die geen kinderen willen vaak egoïstisch worden genoemd. Waarom zou dat zijn?
quote:Op vrijdag 5 juni 2015 02:17 schreef Grunge. het volgende:
Mijn reden om als ik 30+ kinderen, of in ieder geval één kindje te willen: egoïsme + het idee hebben het kind of de kinderen goede normen en waarden mee te kunnen geven. Ik denk al weleens na over de opvoeding namelijk, en ik heb ook al een kinderwens, maar ik zou doodongelukkig worden als ik als twintiger moeder zou worden. Het liefst, en dat past ook beter bij mijn principes, zou ik kinderen adopteren. Die zijn er immers al, en die zoeken een veilig, fijn huis. Maar ik wil toch per se (ook) een biologisch kind, en daar komt het egoïsme om de hoek kijken. Wat voor kind zou dat zijn, hoe zou het eruitzien? Juist daarom begrijp ik ook nooit waarom mensen die geen kinderen willen vaak egoïstisch worden genoemd. Waarom zou dat zijn?
Grappig dat jouw reden om wel een kind te willen mijn reden is om geen kind te willenquote:Op donderdag 4 juni 2015 15:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb ze nog niet kunnen bedenken. Althans alle redenen die ik kan bedenken zijn egoistisch en vallen daarom voor mij af.
Krimp is prima, de wereld zou er een stuk mooier uitzien als de wereld populatie op 10% van nu zat ofzo... Een beter milieu begint bij jezelf, niets zo milieu belastend als een kind (helemaal in de long run)quote:Op vrijdag 5 juni 2015 09:39 schreef alors het volgende:
Voor de mensen die denken dat ze met het nemen van kinderen de wereld gaan overbevolken, zolang je het bij 2 laat doe je enkel aan vervanging. En met één draag je al bij aan krimp.
Hooguit die van mezelf, maar jammer dat je er precies niet uithaalt wat ik bedoel.quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Waarmee je die gebrekkige opvoeding wil bevestigen of wat?
Voila. Mijn punt.quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is een wat te makkelijke conclusie, maar ik had ook even een WTF momentje bij het lezen daarvan...
Dat gezegd hebbende: de schaamte waar hij het over heeft heb ik ook geen last van. Ik corrigeer mijn dochtertje indien nodig, maar ik schaam mij werkelijk nergens voor. Ze is netjes opgevoed, maar blijft 2,5 jaar oud en dus doet ze wel eens dingen die correctie nodig hebben. Big deal.
Ik heb nooit de moeite genomen om erover in dialoog te gaanquote:Op donderdag 4 juni 2015 15:50 schreef Lienekien het volgende:
Zijn het echt afkeurende blikken of zuchten of is dat alleen maar interpretatie?
Het zou je verbazen hoe alleen je daar eigenlijk instaat. Hoewel ik er ook zo over denk, sinds ik kinderen heb.quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar heb je op zich wel gelijk in denk ik. Maar ik vind het vrij normaal dat kinderen weleens zeuren, dat vind ik geen teken van slechte opvoeding maar normaal gedrag.
Ik maak er gewoon een pleziertje van.quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:59 schreef Forbry het volgende:
[..]
[..]
Voor de rest ben ik het met jullie eens. Serieus, ik ben zelf ook echt geen type wat moeilijk doet over/moeite heeft met een kind wat een beetje loopt te klieren of zeuren. Dat dat er af en toe gewoon bijhoort, ook bij welopgevoede kinderen, dat snap ik heus wel. Het ging mij om die reactie.
Mooi deze analyse, maar ik gun je het voordeel van de twijfel.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 11:02 schreef Lienekien het volgende:
Je hoeft er ook niet per se over in dialoog te gaan. Ik kan allerlei redenen bedenken om te zuchten in die context die niet zijn: kun je je kutkind niet beter opvoeden?
Als je mensen daarin het voordeel van de twijfel gunt, bespaar je jezelf ook ergernis.
Waarom zouden anderen zich niet mogen irriteren aan jouw kinderen?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 11:04 schreef avotar het volgende:
[..]
Ik maak er gewoon een pleziertje van.
Boodschappen doen is een noodzakelijk kwaad en moet leuk blijven voor de kinderen vind ik.
De anekdote die ik beschreef is twee keer voorgekomen. En beide keren merkte ik aan hun gedrag voor de kassa al dat ze gehaast en geïrriteerd waren. Voordringen bij schappen en wat al niet meer. En als ze dan vervolgens op een (voor mij) duidelijke manier hun ergernis ook nog eens laten blijken over mijn kinderen, hebben ze aan mij een verkeerde.
En ter verduidelijking, nee, ik ben gewoon een hoogopgeleide getrouwde man en geen hysterisch "me kind is me allezzz" typje met de namen van de kinderen getatoeëerd op mijn arm.
Omdat mijn kinderen 'eul leutig zijnquote:Op vrijdag 5 juni 2015 11:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Waarom zouden anderen zich niet mogen irriteren aan jouw kinderen?
Welk voordeel is dat?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 11:05 schreef avotar het volgende:
[..]
Mooi deze analyse, maar ik gun je het voordeel van de twijfel.
Jij irriteert je er niet aan, een ander wel en een derde weer niet... niets aan de hand toch. Maar blijkbaar irriteer jij je weer aan de irritatie van een ander (waar ook niets mis mee is). Niet iedereen hoeft jouw kinderen aandoenlijk te vinden toch?quote:
Maar wat is daar precies negatief (de beschrijving egoistisch heeft meestal een negatieve ondertoon) aan? Ik vind 't geweldig om actieve gezinnen te zien die lekker veel met de kinderen ondernemen, los van of dat veel geld kost, maar tijd sowieso, gewoon lekker veel als gezin doen. Dat is geweldig voor een opvoeding, me dunkt, zeker als ik ook kijk naar mijn eigen opvoeding. Zo hoort 't. En die ouders/gezinnen wíllen dat ook gewoon, daar hebben ze voor gekozen. Tof. Dara heb ik bewondering voor, zeker omdat ook heel 'makkelijk' is om dat allemaal niet te doen.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 09:39 schreef alors het volgende:
Ik denk dat dat meer komt doordat het beeld overheerst dat mensen die geen kinderen willen (dat zie je hier ook in dit topic) dat doen omdat ze er geen tijd en geld voor willen opofferen. En dat liever aan zichzelf besteden.
En? Zelfbeschikking betekent dat je ook de vrijheid hebt om besluiten te nemen waarvan je mogelijk spijt kunt krijgen. Eventuele hersteloperatie is wel voor eigen rekening natuurlijk.quote:Op woensdag 3 juni 2015 08:24 schreef alors het volgende:
[..]
Dat is omdat onder de 30 1 op de 5 er spijt van krijgt. Dus dat is ook niet zomaar natuurlijk.
Zie het verschil in behandeling. Een 19-jarige die zwanger is wordt met ooh's en aaaah's gesteund, terwijl 30-jarigen die er jaren over nagedacht hebben worden afgehouden met de mededeling 'maar het is een levensingrijpende beslissing! Je bent nog veel te jong om die te nemen!'quote:Op vrijdag 5 juni 2015 12:27 schreef Isegrim het volgende:
[..]
En? Zelfbeschikking betekent dat je ook de vrijheid hebt om besluiten te nemen waarvan je mogelijk spijt kunt krijgen. Eventuele hersteloperatie is wel voor eigen rekening natuurlijk.
In mijn geval heb ik gekozen voor een onomkeerbare methode omdat ik altijd al heb geweten dat ik geen kinderen zou willen.
En geen arts die even met zijn collega die jou helemaal nog nooit ontmoet heeft moet overleggen om te zien of je 't kind wel mag houden of dat er geaborteerd moet wordenquote:Op vrijdag 5 juni 2015 12:45 schreef Isegrim het volgende:
En niemand die ooit zegt: "Zou je wel kinderen nemen? Wat als je er spijt van krijgt?"
Gewoon op basis van IQ en inkomen toestaan of mensen kinderen mogen.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:07 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En geen arts die even met zijn collega die jou helemaal nog nooit ontmoet heeft moet overleggen om te zien of je 't kind wel mag houden of dat er geaborteerd moet worden
Er zijn gevallen waarin een bindend negatief advies best een goed idee zou zijn.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:07 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En geen arts die even met zijn collega die jou helemaal nog nooit ontmoet heeft moet overleggen om te zien of je 't kind wel mag houden of dat er geaborteerd moet worden
Teken een 'ik erken de 'risico's' en een eventuele omkeerbehandeling komt voor eigen kosten' (desnoods, als je al mensen moet beschermen dan zijn 't de artsenquote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:32 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er zijn gevallen waarin een bindend negatief advies best een goed idee zou zijn.
Maar ik ben er in het algemeen niet zo voor om 'mensen tegen zichzelf te beschermen', afgezien van acuut gevaarlijke situaties. Zelfbschikkingsrecht FTW.
Voor.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:34 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Teken een 'ik erken de 'risico's' en een eventuele omkeerbehandeling komt voor eigen kosten' (desnoods, als je al mensen moet beschermen dan zijn 't de artsen) en huppakee.
Dat is inderdaad ook wel eens door mijn hoofd gegaan. Maar dat zou ik pas later in m'n leven doen, ook als we 't huis er naar hebben etcquote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:43 schreef Isegrim het volgende:
Oh ja. Redenen om wél kinderen te krijgen ging het over.
Voor mij zijn ze er niet.
Wat ik eventueel wél zou overwegen is om pleeggezin te worden voor kinderen die uit huis geplaatst zijn. Daar is een enorm tekort aan.
Ik heb dat zelf niet zo ervaren. Ik ben ook gesteriliseerd. Ik heb altijd geweten dat ik geen kinderen wil, maar ja men zegt dan 'dat komt nog wel'. Maar het kwam niet.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 12:32 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Zie het verschil in behandeling. Een 19-jarige die zwanger is wordt met ooh's en aaaah's gesteund, terwijl 30-jarigen die er jaren over nagedacht hebben worden afgehouden met de mededeling 'maar het is een levensingrijpende beslissing! Je bent nog veel te jong om die te nemen!'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |