abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153051928
Een thema dat zeer relevant is voor BNW en (het gebrek aan) kritisch denken in de wereld is het onderwijzen van de volgende generatie mensen en breken met het huidige slaafse, autoriteitvolgende systeem.

Voor de OP van dit topic heb ik een aantal filmpjes geselecteerd, die elk bepaalde delen van het probleem illustreren.

Mensen/kinderen wordt niet (meer) aangeleerd om kritisch te denken. Volgzaamheid en "respect" voor "autoriteit" zijn vele malen belangrijker voor het establishment om te "onderwijzen" dan het aanleren van juist die essentiële kernmerken van de mens; twijfel en kritisch nadenken over de informatie die je gevoed wordt.

Een opvallende mening van een diplomakandidaat en uitleg van de manier waarop ADHD "gediagnosticeerd" wordt en welke impact dat heeft op het onderwijs en de invloed op zowel Arts en Science

Grote held George Carlin over de idiocratie die met name in de VS sterk aanwezig is.

Een klein stukje geschiedenis en de uitvoering ervan in de moderne tijd.

De indoctrinatie van de jeugd om zo volgzame burgers te creëren, door Noam Chomsky

Het essentiële verschil tussen schooling en educatie en met name de invloed van de regering op beide.

Een langere documentaire waar ook de enorme studieschulden (vanaf dit studiejaar ook in Nederland) aan bod komen.

En uiteraard mag deze erg ironisch-grappige nogal ondergewaardeerde film niet ontbreken. Als je hem nog niet gezien hebt, zeker doen!

Idiocracy (2006) - IMDb

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Stelling: de enige manier om kritisch denken juist als kernwaarde (terug) te krijgen in de samenleving, is door onze kinderen het aan te leren en te breken met de door de machten gewenste volgzaamheid
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_153052066
Kan iemand mij s.v.p. vertellen hoe je een post quote vanuit het vorige (gesloten) topic?
Wat dat betreft schiet ik te kort...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_153052096
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 21:32 schreef Bart2002 het volgende:
Kan iemand mij s.v.p. vertellen hoe je een post quote vanuit het vorige (gesloten) topic?
Wat dat betreft schiet ik te kort...
Mobiel? Quote maken en tekst kopiëren.

Gaat het om de laatste? Dan quote ik hem wel voor je.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_153052148
Deze, Bart?

10s.gif Op donderdag 28 mei 2015 21:28 schreef Tchock het volgende:

[..]

Weet ik veel? :? Man, ik dacht een onschuldig voorbeeldje te noemen om mijn punt bij te zetten en nu word ik onderworpen aan een kruisverhoor over nazikunst waarvan ik niets méér weet dan wat in die uitzending van Nieuwsuur gemeld wordt - en die heb ik je al gelinkt.

pi_153052362
quote:
10s.gif Op donderdag 28 mei 2015 21:28 schreef Tchock het volgende:

[..]

Weet ik veel? :? Man, ik dacht een onschuldig voorbeeldje te noemen om mijn punt bij te zetten en nu word ik onderworpen aan een kruisverhoor over nazikunst waarvan ik niets méér weet dan wat in die uitzending van Nieuwsuur gemeld wordt - en die heb ik je al gelinkt.
Je gaf als "bewijs" voor de superieure beelden die een krant op de grond kunnen lezen een afbeelding zoals Google Maps dit doet (wat volgens mij state of the art is) als zijnde de tegenstelling terwijl we deze haarscherpe beelden niet krijgen te zien en maar moeten aannemen dat ze bestaan "bekrachtigd" door een "opgespoorde geroofde Nazi-kunst artikel".
Dat is vragen om moeilijkheden natuurlijk, als een kritische geest zoiets leest.
pi_153052400
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 21:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je gaf als "bewijs" voor de superieure beelden die een krant op de grond kunnen lezen een afbeelding zoals Google Maps dit doet (wat volgens mij state of the art is) als zijnde de tegenstelling terwijl we deze haarscherpe beelden niet krijgen te zien en maar moeten aannemen dat ze bestaan "bekrachtigd" door een "opgespoorde geroofde Nazi-kunst artikel".
Dat is vragen om moeilijkheden natuurlijk, als een kritische geest zoiets leest.
Nee, ik gaf helemaal geen bewijs voor wat dan ook. Ik gaf een willekeurige mogelijke verklaring die ik ter plekke verzon, zoals ik er nog een stuk of vier gaf. De tering wat vermoeiend dit :')
pi_153052402
quote:
12s.gif Op donderdag 28 mei 2015 21:33 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Mobiel? Quote maken en tekst kopiëren.

Gaat het om de laatste? Dan quote ik hem wel voor je.
Dat inderdaad. Dank. Hoe simpele dingen soms zo moeilijk zijn... :)
pi_153052453
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 21:39 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, ik gaf helemaal geen bewijs voor wat dan ook. Ik gaf een willekeurige mogelijke verklaring die ik ter plekke verzon, zoals ik er nog een stuk of vier gaf. De tering wat vermoeiend dit :')
Daar geef ik je dan weer zonder commentaar gelijk in. :)

Maar ja, je leest "teruggevonden Nazi-goud" cq kunstschatten. Deze berichten zijn uitsluitend verzonnen door bladen als "BILD" en dito achterlijke broertjes. En dan zijn die verloren gewaande schatten zogenaamd opgespoord door superieure technologie waarvan niemand ooit het bewijs heeft gezien dat het überhaupt bestaat. Deze berichten sijpelen vaak door naar de meer "serieuze" media (als die nog bestaan). Al met al was het niet zo'n goed voorbeeld.

Wat ik me nog bedacht: weten wij waar deze paarden teruggevonden zijn, in welke tuin?
Want dan kun je ze met Google Maps ook vast wel terugvinden. De resolutie is goed genoeg om een levensgroot paard in de tuin terug te vinden. Althans iets wat als zodanig herkenbaar is.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bart2002 op 28-05-2015 22:46:51 ]
  donderdag 28 mei 2015 @ 22:30:29 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_153054305
Gekoppeld.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_153192303
Hé leuk, een onderwijstopic.

Ja, met name vwo'ers zouden wat mij betreft als standaardinstelling 'klopt dat wel en hoe kan dat dan?' moeten hebben aangezien dat de basis is waar we ze toe opleiden, maar ook op andere niveaus zou dat echt een enorme sprong voorwaarts zijn. Je wilt echt niet weten wat voor een onzin leerlingen blind voor waarheid aannemen omdat ze een keer een obscuur YouTube-filmpje hebben gezien. Illuminati, Charlie Charlie Challenge (da's nieuw, google maar), joodse samenzweringen, ziekmakende vaccins, noem maar op. Een vermogen tot echt kritisch denken zou daar een uitstekende afweer voor kunnen zijn.

Maar zoals met zoveel geloofszaken, want daar hebben we het over, worden dit soort zaken van huis uit gevoed. En als onderwijs tegen de levensbeschouwelijke opvattingen van het thuisfront ingaan... Dat ligt nogal moeilijk.
pi_153193448
Je zou een kind al op jonge leeftijd lid moeten maken van de stichting Skepsis...

http://www.skepsis.nl/

Ze kunnen wel wat jong bloed gebruiken, dat zie je ook wel aan de gedateerd ogende website.
Ik ben zelf ook lid. Maar het is een langzaam uitdovende vereniging wegens de vergrijzing van de leden.
Dat zou jammer zijn. Mooi sceptisch leeswerk aldaar.
pi_153193605
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 18:33 schreef Bart2002 het volgende:
Je zou een kind al op jonge leeftijd lid moeten maken van de stichting Skepsis...

Ze kunnen wel wat jong bloed gebruiken, dat zie je ook wel aan de gedateerd ogende website.
Ik ben zelf ook lid. Maar het is een langzaam uitdovende vereniging wegens de vergrijzing van de leden.
Leuk tijdschrift inderdaad. Ik ben ook al een paar jaar lid. Het vooroordeel dat over ze de ronde doet is dat ze behoorlijk dogmatisch zijn, maar als je hun artikelen leest, dan gaat het gewoon om gedegen, echt kritisch onderzoek.

Heb je een claim? Leuk, gaan wij kijken of die claim ook enige grond van geloofwaardigheid heeft. Zoiets.
pi_153213088
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 18:33 schreef Bart2002 het volgende:

Grappig genoeg staan de denkbeelden van TS, die van mening is dat studenten niet geleerd wordt kritisch te denken, haaks op die van Skepsis.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_153220112
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 11:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Grappig genoeg staan de denkbeelden van TS, die van mening is dat studenten niet geleerd wordt kritisch te denken, haaks op die van Skepsis.
Er bestaan nogal wat verschillende ideeën over wat 'kritisch denken' inhoudt. Bij Skepsis gaat het dan om onderzoek en vragen stellen; bij anderen gaat het om het ontkennen van de werkelijkheid en het vrij klakkeloos aannemen van een fictief alternatief.
pi_153221103
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Er bestaan nogal wat verschillende ideeën over wat 'kritisch denken' inhoudt. Bij Skepsis gaat het dan om onderzoek en vragen stellen; bij anderen gaat het om het ontkennen van de werkelijkheid en het vrij klakkeloos aannemen van een fictief alternatief.
ben je echt zo dom of zit je te trollen?
  woensdag 3 juni 2015 @ 17:10:07 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153221522
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juni 2015 16:52 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Zijn antwoord is volledig correct en waar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153221549
quote:

[..]

Da's niet echt aardig of zo.
  Moderator woensdag 3 juni 2015 @ 17:12:52 #18
249559 crew  Lavenderr
pi_153221585
quote:

[..]

Hij zegt toch niets verkeerds?
pi_153224613
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 17:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zijn antwoord is volledig correct en waar.
Een keertje MET Piet. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')