Laten we eerlijk wezen, mocht het andersom geweest zijn of als Maldonado er bij betrokken was had iedereen zijn oordeel ook al klaar gehad. Het lijkt mij vrij evident dat de telemetrie niets verdachts heeft laten zien qua Grosjean. Plus wanneer de straf zwaar onterecht had geweest, op basis van telemetrie en geen vage 3D max modellen en motorgeluid analyses van Fok, had Toro Rosso ongetwijfeld protest aangetekend.quote:Op zondag 31 mei 2015 12:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
Uiteindelijk is Max altijd fout omdat hij degene is die achterop reed maar het gaat wel om de omstandigheden en nu betreft het Max maar is weinig consequentheid te ontdekken in de strafmaat per incident, voorlopig riekt dit wel naar "we zullen dit groentje even de oren wassen"
daarom zeg ik dat het zijn fout was maar ik vind die strafmaat wat hoog, uiteindelijk scheelt het een cm of 5-10 en hij had hem niet geraakt, of hij dan de bocht wel gehaald had is weer een ander verhaalquote:Op zondag 31 mei 2015 12:14 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Laten we eerlijk wezen, mocht het andersom geweest zijn of als Maldonado er bij betrokken was had iedereen zijn oordeel ook al klaar gehad. Het lijkt mij vrij evident dat de telemetrie niets verdachts heeft laten zien qua Grosjean. Plus wanneer de straf zwaar onterecht had geweest, op basis van telemetrie en geen vage 3D max modellen en motorgeluid analyses van Fok, had Toro Rosso ongetwijfeld protest aangetekend.
scheelt toch heel weinigtwitter:OneWorld_Race twitterde op zondag 31-05-2015 om 12:07:15Here is the accident from further back showing Max was going for a gap...#verstappen #monaco #f1 http://t.co/ewWJn0VOPA reageer retweet
Dit is ongeveer de laagste straf die je kan krijgen? Dus dan zou je opteren voor geen straf? Zou ik ook prima hebben gevonden overigens.quote:Op zondag 31 mei 2015 12:17 schreef Tarado het volgende:
[..]
daarom zeg ik dat het zijn fout was maar ik vind die strafmaat wat hoog, uiteindelijk scheelt het een cm of 5-10 en hij had hem niet geraakt, of hij dan de bocht wel gehaald had is weer een ander verhaal
Tuurlijk had hij de bocht gehaald, nieuwe banden dit dat alles. Hij was minstens op het podium geeindigdquote:Op zondag 31 mei 2015 12:17 schreef Tarado het volgende:
uiteindelijk scheelt het een cm of 5-10 en hij had hem niet geraakt, of hij dan de bocht wel gehaald had is weer een ander verhaal
quote:Op zondag 31 mei 2015 12:19 schreef flipsen het volgende:
[..]
Tuurlijk had hij de bocht gehaald, nieuwe banden dit dat alles. Hij was minstens op het podium geeindigd
2 punten in mindering op zijn licentie vind ik nogal zwaarquote:Op zondag 31 mei 2015 12:19 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Dit is ongeveer de laagste straf die je kan krijgen? Dus dan zou je opteren voor geen straf? Zou ik ook prima hebben gevonden overigens.
Die straf is voor de show joh. Je hebt 12 punten per jaar, dan moet die nog 5x een ongeluk als dit veroorzaken. Gaat natuurlijk niet gebeuren, en zelfs in het extreme geval dat hij 12 punten in mindering krijgt, mist hij 1 race.quote:Op zondag 31 mei 2015 12:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
2 punten in mindering op zijn licentie vind ik nogal zwaar
dat is dus het punt, de show, daar heb ik wat moeite mee, het is echt zo van we zullen hem even een lesje leren, terwijl het een vrij onschuldig incident was wat met een klapper afloopt.quote:Op zondag 31 mei 2015 12:23 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Die straf is voor de show joh. Je hebt 12 punten per jaar, dan moet die nog 5x een ongeluk als dit veroorzaken. Gaat natuurlijk niet gebeuren, en zelfs in het extreme geval dat hij 12 punten in mindering krijgt, mist hij 1 race.
Okay, op die manier. Ben het met je eens dat het vreemd is en onnodig. Maar het beinvloed Verstappen niet op een negatieve manier in ieder geval.quote:Op zondag 31 mei 2015 12:27 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat is dus het punt, de show, daar heb ik wat moeite mee, het is echt zo van we zullen hem even een lesje leren, terwijl het een vrij onschuldig incident was wat met een klapper afloopt.
Ik meen dat Weltschmerz al eerder zei dat deze straf het close racen ontmoedigt en dat is juist wat we als kijker leuk vindenquote:Op zondag 31 mei 2015 12:31 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Okay, op die manier. Ben het met je eens dat het vreemd is en onnodig. Maar het beinvloed Verstappen niet op een negatieve manier in ieder geval.
deze is ook wel leuktwitter:carlosainz twitterde op vrijdag 29-05-2015 om 13:45:16THE save in Monaco. I was so happy not to hit @Ericsson_Marcus 🙈🙈🙈🙈😅😅😅😅 https://t.co/vbA5aCu5oO reageer retweet
Sow heej, close one... Leek meer op geluk dan wijsheidquote:Op zondag 31 mei 2015 12:47 schreef Tarado het volgende:
deze is ook wel leuktwitter:carlosainz twitterde op vrijdag 29-05-2015 om 13:45:16THE save in Monaco. I was so happy not to hit @Ericsson_Marcus 🙈🙈🙈🙈😅😅😅😅 https://t.co/vbA5aCu5oO reageer retweet
quote:Op zondag 31 mei 2015 12:47 schreef Ferry_76 het volgende:
Stel dat Grosjean wel schuldig was bevonden, hadden ze hem dan kunnen aanklagen wegens kindermishandeling?
Sport1 en (de Duitse) RTL en een aantal races op Veronica en BBC.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:11 schreef JDx het volgende:
Op welke zender in Nederland kan je dit live kijken?
Holy shitquote:Op zondag 31 mei 2015 12:47 schreef Tarado het volgende:
deze is ook wel leuktwitter:carlosainz twitterde op vrijdag 29-05-2015 om 13:45:16THE save in Monaco. I was so happy not to hit @Ericsson_Marcus 🙈🙈🙈🙈😅😅😅😅 https://t.co/vbA5aCu5oO reageer retweet
Ok, dus ik moet op de Duitse RTL kijken, want ik heb geen Sport1.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:17 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Sport1 en (de Duitse) RTL en een aantal races op Veronica en BBC.
Hoezo? 12 punten is een gigantisch grote buffer. Even in perspectief, dan moet je elke 3 races een 'groot' verwijtbaar ongeluk veroorzaken (met groot bedoel ik een aardige crash, niet een bargeboard beschadigd of zo).quote:Op zondag 31 mei 2015 12:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
2 punten in mindering op zijn licentie vind ik nogal zwaar
Dat lijkt mij een drogreden. De FIA wil best close racing, daar verdienen zij meer geld mee. Wat de FIA niet wil zijn crashes die voorkomen hadden kunnen worden.quote:Op zondag 31 mei 2015 12:34 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik meen dat Weltschmerz al eerder zei dat deze straf het close racen ontmoedigt en dat is juist wat we als kijker leuk vinden
"Onschuldig incident". Ik denk dat Grosjean zijn mening daarover heel anders is. Hij reed in de punten (of beter gezegd: punt). Er zitten in dat segment van het drivers championship drie coureurs binnen 1 punt van elkaar. Zo'n 'onschuldig incident' kan je dus gewoon 2 plaatsen in het kampioenschap kosten, of opleveren. Zo onschuldig vind ik dat helemaal niet.quote:Op zondag 31 mei 2015 12:27 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat is dus het punt, de show, daar heb ik wat moeite mee, het is echt zo van we zullen hem even een lesje leren, terwijl het een vrij onschuldig incident was wat met een klapper afloopt.
Deze nuance zal waarschijnlijk wel weer helemaal verloren gaan in de geschiedschrijving,quote:Revealed: Lewis Hamilton played a crucial role in Mercedes' Monaco GP debacle
22:30, 28 May 2015
By Byron Young
The blame has been laid firmly at the feet of the Mercedes strategy team but Hamilton had initially been ordered to STAY OUT
Lewis Hamilton played a crucial role in the disastrous decision to pit in Monte Carlo, according to radio messages heard by Mirror Sport.
Until now the blame has been squarely taken by the Mercedes strategy team and their management.
But Mirror Sport has learned the team initially ordered Hamilton to STAY OUT when the safety car was deployed.
But they changed their minds when he radioed: “Are you sure it’s the best thing to stay out ? These tyres have lost all their temperature and everyone else is going to be on [faster] options now.”
The reply was: “Ok, copy, copy. Box. Box.”
Last night a team spokesman said: “Lewis had his input but we make the decision and we got the calculations wrong. We win as a team and lose as a team.”
Het is op BBC1 of 2, die zitten inderdaad in het basispakket. Bij Ziggo ook wel denk ik. Maar die hebben dus maar een aantal races:quote:Op zondag 31 mei 2015 17:49 schreef JDx het volgende:
[..]
Ok, dus ik moet op de Duitse RTL kijken, want ik heb geen Sport1.
Oh BBC ook, dat is makkelijker te volgen dan duits, die zit standaard wel bij Ziggo toch?
Ik lees niks nieuws eerlijk gezegd.quote:Op zondag 31 mei 2015 19:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Deze nuance zal waarschijnlijk wel weer helemaal verloren gaan in de geschiedschrijving,
Ik had meteen al vraagtekens bij de beoordeling van Hamilton. Het is Monaco: als jouw auto niet volledig prut is komt niemand voorbij als je zelf goed oplet en verdedigt.quote:Op zondag 31 mei 2015 19:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Deze nuance zal waarschijnlijk wel weer helemaal verloren gaan in de geschiedschrijving,
Le-zenquote:Op zondag 31 mei 2015 22:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik had meteen al vraagtekens bij de beoordeling van Hamilton. Het is Monaco: als jouw auto niet volledig prut is komt niemand voorbij als je zelf goed oplet en verdedigt.
Zelfs als men je binnen roept hoor je dan gewoon te roepen dat ze een verdomd goede reden moeten geven of hun mond moeten houden.
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat jij mij iets nieuws vertelt.quote:Op zondag 31 mei 2015 22:21 schreef Nattekat het volgende:
Le-zen
Hamilton had er twijfels bij en had de voorkeur om naar binnen te gaan, aan de hand van de berekeningen van zijn team. Hij was nooit binnengekomen als hij wist dat hij er misschien achter zou komen.
Hamilton dacht dat Rosberg gepit had en was bang dat hij geen temperatuur in zijn banden kon krijgen. Vandaar dat hij banden wilde wisselen.quote:Op zondag 31 mei 2015 22:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik had meteen al vraagtekens bij de beoordeling van Hamilton. Het is Monaco: als jouw auto niet volledig prut is komt niemand voorbij als je zelf goed oplet en verdedigt.
Zelfs als men je binnen roept hoor je dan gewoon te roepen dat ze een verdomd goede reden moeten geven of hun mond moeten houden.
Ja, dus?quote:Op zondag 31 mei 2015 22:27 schreef sasquatsch het volgende:
Hamilton dacht dat Rosberg gepit had en was bang dat hij geen temperatuur in zijn banden kon krijgen. Vandaar dat hij banden wilde wisselen.
Pitstop is ALTIJD een risico.quote:Op zondag 31 mei 2015 22:28 schreef Wombcat het volgende:
Hamilton was in de veronderstelling dat Rosberg en Vettel gepit hadden en nieuwe banden hadden.
Daarbij had hij toen hij het vroeg 25 sec voorsprong, dus genoeg om te pitten. Vervolgens houdt het team er geen rekening mee dat hij tijd verliest achter de SC. Uiteindelijk maakt het team altijd de call om te pitten, niet de rijder.
Neemt niet weg dat Hamilton het in gang zette met zijn vraag, maar het team besluit foutief om het risico te nemen, denkende dat het geen risico was.
Het zegt helemaal niks, inhalen is niet onmogelijk en een foutje is zo gemaakt op koude banden.quote:Op zondag 31 mei 2015 22:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, dus?
Wat zegt dat over zijn zelfvertrouwen? Het is Monaco.
Misschien dat zo het kwartje valt: ik geloof dat iemand als Max als die in een SC situatie eerste komt te liggen met banden die helemaal gaar zijn denkt 'dat lukt mij wel om 10 ronden alles achter mij te houden op dit circuit'.
Het is Monaco.
En Hamilton denk dus dat hij zo'n fout maakt.quote:Op zondag 31 mei 2015 22:35 schreef Nattekat het volgende:
Het zegt helemaal niks, inhalen is niet onmogelijk en een foutje is zo gemaakt op koude banden.
Zelfs de beste coureurs blijven mensen, en kunnen dus fouten maken. Op koudere banden ben je het bokje, zelfs op Monaco.quote:Op zondag 31 mei 2015 23:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
En Hamilton denk dus dat hij zo'n fout maakt.
Het is een teken van zelftwijfel. Tsja, ik vind dat niet sterk.
Op ieder ander circuit kan ik het begrijpen omdat je met DRS al snel het bokje bent, maar hier vind ik het een onbegrijpelijke call.
Ook op Monaco kun je inhalen, want je kunt niet meer zoals vroeger (Senna vs Mansell) over de baan zigzaggen. Zeker met nieuwe banden en DRS.quote:Op zondag 31 mei 2015 22:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, dus?
Wat zegt dat over zijn zelfvertrouwen? Het is Monaco.
Misschien dat zo het kwartje valt: ik geloof dat iemand als Max als die in een SC situatie eerste komt te liggen met banden die helemaal gaar zijn denkt 'dat lukt mij wel om 10 ronden alles achter mij te houden op dit circuit'.
Het is Monaco.
De andere banden waren allemaal niet afgekoeld? Dat was een specifiek probleem van Lewis waar hij rondenlang last van zou hebben en de rest niet? Hij kon niet door net iets minder op de grens te rijden de kans op fouten minimaliseren?quote:Op zondag 31 mei 2015 23:35 schreef Nattekat het volgende:
Zelfs de beste coureurs blijven mensen, en kunnen dus fouten maken. Op koudere banden ben je het bokje, zelfs op Monaco.
Niet als ze (zoals hij dacht) gepit hadden voor nieuwe banden.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
De andere banden waren allemaal niet afgekoeld? Dat was een specifiek probleem van Lewis waar hij rondenlang last van zou hebben en de rest niet? Hij kon niet door net iets minder op de grens te rijden de kans op fouten minimaliseren?
Echt?
Kennelijk oordelen wij totaal anders, dat mag.quote:Op maandag 1 juni 2015 00:36 schreef twiFight het volgende:
Als je voldoende tijd denkt te hebben bij een pitstop, waarom zou je het niet doen? Op slechte en koude banden rijden terwijl 2 snelle rijders achter je warme en verse banden hebben is altijd een risico ([edit ter verduidelijking] ja, ik weet dat ze niet gepit waren, maar dat wist Hamilton niet). Een pitstop is alleen een risico als deze fout gaat, wat het overigens niet (!) ging (zelfs niet als je meerekent dat hij even in moest houden voordat hij kon wegrijden). Maar dan moet je natuurlijk wel het gat naar je tegenstanders goed hebben. En daar is het team voor, Hamilton kan dat niet eens weten. Had het team de achterstand goed ingeschat dan was het lof geweest omdat Hamilton al het risico afgedekt had.
Heeft mijn inziens geen bal te maken met zelftwijfel, maar met het verkeerd inschatten van de situatie.
Als het trouwens puur op op de baan strijden was aangekomen dan had ik mijn geld sowieso op Hamilton gezet. Die is een bak sterker dan Rosberg. Vettel had misschien een groot risico kunnen vormen, maar die had dan eerst Rosberg nog in moeten halen.
Hij heeft de snelste auto, weet je nog?quote:Op maandag 1 juni 2015 10:28 schreef sasquatsch het volgende:
Ook op Monaco kun je inhalen, want je kunt niet meer zoals vroeger (Senna vs Mansell) over de baan zigzaggen. Zeker met nieuwe banden en DRS.
Ook zoiets: dat check je dan toch bij je team?quote:Op maandag 1 juni 2015 10:55 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Niet als ze (zoals hij dacht) gepit hadden voor nieuwe banden.
Ja, want Hammilton haalde iedereen links en rechts in op zn nieuwe banden vs anderen op oude banden.quote:Op maandag 1 juni 2015 00:36 schreef twiFight het volgende:
Als je voldoende tijd denkt te hebben bij een pitstop, waarom zou je het niet doen? Op slechte en koude banden rijden terwijl 2 snelle rijders achter je warme en verse banden hebben is altijd een risico ([edit ter verduidelijking] ja, ik weet dat ze niet gepit waren, maar dat wist Hamilton niet). Een pitstop is alleen een risico als deze fout gaat, wat het overigens niet (!) ging (zelfs niet als je meerekent dat hij even in moest houden voordat hij kon wegrijden). Maar dan moet je natuurlijk wel het gat naar je tegenstanders goed hebben. En daar is het team voor, Hamilton kan dat niet eens weten. Had het team de achterstand goed ingeschat dan was het lof geweest omdat Hamilton al het risico afgedekt had.
Heeft mijn inziens geen bal te maken met zelftwijfel, maar met het verkeerd inschatten van de situatie.
Als het trouwens puur op op de baan strijden was aangekomen dan had ik mijn geld sowieso op Hamilton gezet. Die is een bak sterker dan Rosberg. Vettel had misschien een groot risico kunnen vormen, maar die had dan eerst Rosberg nog in moeten halen.
Zoals gezegd wist Hamilton dat niet, dat kon hij ook niet weten. Daar is het team voor. Blijkbaar is die informatie verloren gegaan of niet meegenomen in het besluit om te pitten. Lauda zei in het interview vlak na de race dat het radioverkeer (binnen het team) erg chaotisch was op dat moment.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
De andere banden waren allemaal niet afgekoeld? Dat was een specifiek probleem van Lewis waar hij rondenlang last van zou hebben en de rest niet? Hij kon niet door net iets minder op de grens te rijden de kans op fouten minimaliseren?
Echt?
Dat is natuurlijk supermakkelijk oordelen langs de kant, nadertijd, met alle informatie. Maar je veroordeelt Hamilton zijn acties. Bekijk het dan ook vanuit zijn perspectief.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kennelijk oordelen wij totaal anders, dat mag.
Een auto die niet perfect is (en dat gebeurt nogal een in de racerij) verlangt dat de coureur zich aanpast. De ene coureur vertrouwt meer op zijn aanpassingsvermogen, de ander gaat eerder de pit in om zaken aan te laten passen indien mogelijk.
Als je rondetijd aangeeft dat je niet anders kan: logisch dat je naar binnen gaat. Maar als het de auto alleen maar listig maakt blijf ik buiten. Listig is alleen maar harder werken.
Het probleem is niet zozeer de snelheid op de baan, maar het risico op verremmen. Met slechte en koude banden sta je zelfs op Monaco onder druk en als je je dan verremd ben je de plek kwijt. Dat hebben we bij Rosberg meerdere malen zien gebeuren in de afgelopen 1,5 jaar.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hij heeft de snelste auto, weet je nog?
Natuurlijk is een teamgenoot met betere banden nog sneller, maar dat verschil is te verdedigen daar.
Dat heeft hij dus ook gedaan. Hamilton heeft niet a la YOLO zijn wagen de pits ingestuurd, maar heeft zijn team gevraagd of hij moest pitten. Die zeiden ja. Als zijn team had gezegd "don't pit, Rosberg and Vettel did not pit" dan was Hamilton ook echt de pit niet ingegaan.quote:Op maandag 1 juni 2015 11:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook zoiets: dat check je dan toch bij je team?
Compleet irrelevant. Het is een risico. En in eerste instantie was het gat er om met 6 seconden (!) marge een pitstop te maken. Dan is zo'n keuze vrij makkelijk. Het team had alleen in moeten zien dat dat gat er in realiteit niet was en een pit niet nodig was omdat Rosberg en Vettel niet gestopt waren.quote:Op maandag 1 juni 2015 11:00 schreef Benoves het volgende:
[..]
Ja, want Hammilton haalde iedereen links en rechts in op zn nieuwe banden vs anderen op oude banden.
Volgens mij is het pas een paar jaar geleden dat Vettel op compleet afgetrapte banden in een andere dan de snelste auto het hele veld achter zich hield. Als ik het me goed herinner had hij toen grote pech met één SC maar wist die de andere SC in zijn voordeel te gebruiken en zo de overwinning over de streep te trekken. Maar dat vraagt een andere mentaliteit dan Hamilton heeft.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:28 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ook op Monaco kun je inhalen, want je kunt niet meer zoals vroeger (Senna vs Mansell) over de baan zigzaggen. Zeker met nieuwe banden en DRS.
Dat groepje vond aansluiting vlak voor de rode vlag, van een echt gevecht was nog maar net sprake.quote:Op maandag 1 juni 2015 11:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volgens mij is het pas een paar jaar geleden dat Vettel op compleet afgetrapte banden in een andere dan de snelste auto het hele veld achter zich hield. Als ik het me goed herinner had hij toen grote pech met één SC maar wist die de andere SC in zijn voordeel te gebruiken en zo de overwinning over de streep te trekken. Maar dat vraagt een andere mentaliteit dan Hamilton heeft.
Volgens mij kwam er toen een rode vlag (Door de Maldonado crash?) en kon Vettel toen zijn banden laten wisselen, anders had hij zeker niet gewonnen.quote:Op maandag 1 juni 2015 11:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volgens mij is het pas een paar jaar geleden dat Vettel op compleet afgetrapte banden in een andere dan de snelste auto het hele veld achter zich hield. Als ik het me goed herinner had hij toen grote pech met één SC maar wist die de andere SC in zijn voordeel te gebruiken en zo de overwinning over de streep te trekken. Maar dat vraagt een andere mentaliteit dan Hamilton heeft.
Hij had pech met een safetycar, hij had ook een miscommunicatie met zijn team waardoor hij op de verkeerde banden stond, en toen moest hij zich rondenlang breed maken. Hoewel het moeilijk was zag het ernaar uit dat hij het vol ging houden. Dat hij dan op het laatst een meevallertje krijgt doet er niet aan af dat het een voorbeeld is van hoe een coureur ook kan omgaan met situaties in zijn nadeel en het niet hebben van de beste auto op de beste banden.quote:Op maandag 1 juni 2015 12:22 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Volgens mij kwam er toen een rode vlag (Door de Maldonado crash?) en kon Vettel toen zijn banden laten wisselen, anders had hij zeker niet gewonnen.
Maar dan onderstreept dit mijn punt: uit onzekerheid neemt hij een beslissing. Of beter: uit 'angst'.quote:Op maandag 1 juni 2015 11:29 schreef twiFight het volgende:
Zoals gezegd wist Hamilton dat niet, dat kon hij ook niet weten. Daar is het team voor. Blijkbaar is die informatie verloren gegaan of niet meegenomen in het besluit om te pitten. Lauda zei in het interview vlak na de race dat het radioverkeer (binnen het team) erg chaotisch was op dat moment.
Dat we de koe in de kont kijken is een feit en als hij ervoor was gekomen was de teneur vast geweest dat het verstandig was geweest, maar goed, we zijn nu eenmaal op dit punt gekomen...quote:Dat is natuurlijk supermakkelijk oordelen langs de kant, nadertijd, met alle informatie.
Hij had kennelijk die vrees... op basis van niets anders dan "misschien is dat wel zo". Vind ik geen plusje.quote:Maar je veroordeelt Hamilton zijn acties. Bekijk het dan ook vanuit zijn perspectief.
1. Hij dacht dat Rosberg en Vettel gepit waren en warmere en verse banden hadden.
Wat met een aanpassing van de rijstijl voldoende is om de rest van het veld achter je te houden als je een Mercedes onder je reet hebt. Tenzij de banden echt totaal klote waren, maar daar kom ik zo dan nog op.quote:2. Hamilton had al aangegeven dat zijn banden op dat moment sowieso niet goed meer waren.
Maar nam het risico dat de tijd die hij had onvoldoende zou blijken. Minpuntje naar mijn nimmer bescheiden mening, gelet op wat er op dat moment gespeeld moet hebben.quote:3. Hamilton had voor zover hij wist ruim de tijd voor een veilige pitstop.
Maar als jouw rijder er om vraagt dan heb je als team al snel de gedachte dat er iets echt niet goed is. De rijder voelt wat de auto doet, het team heeft die info alleen voor zover het wordt geregistreerd door de telemetrie en de rijder voor zover hij het communiceert. Als een rijder aandringt op een stop zul je als team het niet snel weigeren "want hij zal er wel een reden voor hebben". Je moet dan wel een goede reden verzinnen om hem buiten te houden. Onder druk moeten ze die reden verzinnen en die druk bleek in dit geval teveel.quote:4. Hamilton dacht dat het beter was om binnen te komen en vroeg zijn team (die wel wisten dat Rosberg en Vettel niet gepit hadden en de gap beter hadden moeten kunnen inschatten) of hij moest gaan pitten. Die zeiden ja.
Ik denk dus wel dat het iets zegt over je gesteldheid. Iedere beslissing die je neemt heeft een deel ratio en een deel gevoel in zich. En hij voelde kennelijk dat hij nieuwe banden nodig had en niet op zijn eigen kwaliteiten kon vertrouwen.quote:Wat is er dan zo raar of 'slecht' aan om dan binnen te willen komen? Ja, hij heeft de race er door verloren, dat weten we nu, dat kon Hamilton na de race je zelf ook wel vertellen. Het gaat er om wat hij op dat moment wist en op dat moment dacht dat het beste was. En daar is mijns inziens niets onzeker, slecht of zwak aan.
Rosberg heeft Monaco nu drie keer op rij gewonnen, dus dat hebben we in Monaco niet gezien bij Rosberg.quote:Het probleem is niet zozeer de snelheid op de baan, maar het risico op verremmen. Met slechte en koude banden sta je zelfs op Monaco onder druk en als je je dan verremd ben je de plek kwijt. Dat hebben we bij Rosberg meerdere malen zien gebeuren in de afgelopen 1,5 jaar.
Hij stelde dus de verkeerde vraag. Zie ook mijn opmerking over dat het team niet precies weet wat de rijder in de auto voelt.quote:Dat heeft hij dus ook gedaan. Hamilton heeft niet a la YOLO zijn wagen de pits ingestuurd, maar heeft zijn team gevraagd of hij moest pitten. Die zeiden ja. Als zijn team had gezegd "don't pit, Rosberg and Vettel did not pit" dan was Hamilton ook echt de pit niet ingegaan.
Het team heeft de grootste fout gemaakt, maar ik ben dus van mening dat de mindset van Hamilton eea heeft ingeleid. En dat is dan toch een mindere kant.quote:Compleet irrelevant. Het is een risico. En in eerste instantie was het gat er om met 6 seconden (!) marge een pitstop te maken. Dan is zo'n keuze vrij makkelijk. Het team had alleen in moeten zien dat dat gat er in realiteit niet was en een pit niet nodig was omdat Rosberg en Vettel niet gestopt waren.
Nou lijk je er vanuit te gaan dat de fout of helemaal bij het team moet liggen of helemaal bij Hamilton.quote:Het is wel eindeloos makkelijk om nadertijd vanaf de bank met alle informatie uit verschillende bronnen een oordeel te hebben. Captain Hindsight to the resque! Hamilton had een andere keuze kunnen maken (er is tenslotte maar één persoon die die wagen de pits in kan sturen), maar het is het team dat met de informatie die ze hebben een beter besluit hadden moeten nemen.
Dit dus ja, ineens allemaal nieuwbakken experts hierzoquote:Op maandag 1 juni 2015 16:30 schreef Nattekat het volgende:
Weet niet wat ik irritanter vind, trolls of mensen die de F1 nooit gevolgd hebben (iig niet de laatste jaren) en nu de wijsneus uithangen...
Alsjeblieft, hartstikke leuk dat je er gezellig bij komt, maar hou op met die zinloze discussies over zaken die je pas echt begrijpt als je de F1 al een tijdje volgt.
Nog zo iemand die meent dat je verstand krijgt van racen door er naar te kijken...quote:Op maandag 1 juni 2015 16:30 schreef Nattekat het volgende:
Weet niet wat ik irritanter vind, trolls of mensen die de F1 nooit gevolgd hebben (iig niet de laatste jaren) en nu de wijsneus uithangen...
Alsjeblieft, hartstikke leuk dat je er gezellig bij komt, maar hou op met die zinloze discussies over zaken die je pas echt begrijpt als je de F1 al een tijdje volgt.
En jij spant dus de kroon met je betweterpraat. Je haalt serieus het bloed onder de nagels vandaan bij vele fans die de F1 al jaren intensief volgen.quote:Op maandag 1 juni 2015 16:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nog zo iemand die meent dat je verstand krijgt van racen door er naar te kijken...
Je moet eerst naar de race-universiteit en dan minstens twintig seizoenen van minimaal vijf klassen hebben gevolgd eer je postgemachtigd bent.quote:Op maandag 1 juni 2015 16:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nog zo iemand die meent dat je verstand krijgt van racen door er naar te kijken...
Nee, het staat iedereen hartstikke vrij om te posten wat ie wilt, maar sommigen moeten even doorkrijgen dat ze met hun eindeloze discussies over onderwerpen, waar anderen die wel weten waar het over gaat er allemaal hetzelfde over denken, met de ene drogreden na de andere komen.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:07 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Je moet eerst naar de race-universiteit en dan minstens twintig seizoenen van minimaal vijf klassen hebben gevolgd eer je postgemachtigd bent.
Sorry, maar dit is een open forum en je hoeft niet minimaal 5 jaar lang minimaal 15 races van begin tot het eind gezien te hebben om hier te mogen reageren.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:05 schreef Nattekat het volgende:
En jij spant dus de kroon met je betweterpraat. Je haalt serieus het bloed onder de nagels vandaan bij vele fans die de F1 al jaren intensief volgen.
Ja, ik ram mijn mening echt werkelijk door eenieders strot heen.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:20 schreef Nattekat het volgende:
Discussies zijn niet erg, sta vrij om je standpunt te verdedigen, maar dram het er niet doorheen bij de rest.
quote:Op maandag 1 juni 2015 12:55 schreef DS4 het volgende:
Mijn punt is dat de rijder ook een verantwoordelijkheid heeft als het gaat om pitten en ik zie in de keuze van Hamilton een zwakte.
Jij niet en dat mag ook. Het is geen exacte wetenschap.
het tegenovergestelde is hier anders ook te vinden: denken dat ze hun mening de strot kunnen aframmen omdat ze 'n praktijk beoefenen.quote:Op maandag 1 juni 2015 16:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nog zo iemand die meent dat je verstand krijgt van racen door er naar te kijken...
Wat?quote:Op maandag 1 juni 2015 17:25 schreef Sinister-D- het volgende:
het tegenovergestelde is hier anders ook te vinden: denken dat ze hun mening de strot kunnen aframmen omdat de een praktijk beoefenen.
Iets letterlijk zeggen en zo overkomen zijn twee verschillende dingen.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, ik ram mijn mening echt werkelijk door eenieders strot heen.
[..]
Het is volgens mij WS die Hamilton steeds onderuit haalt, want die vindt het als ik mij niet vergis geen groot kampioen.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:29 schreef Nattekat het volgende:
Je haalt de hele tijd Hamilton onderuit, zegt dat hij uit angst handelde of gewoon niet kan racen.
Alleen al de gedachte dat die anderen mijn mening onderuit gehaald hebben is vrij bespottelijk. Het is een andere mening en wat er exact in het hoofd van Hamilton om is gegaan weet alleen hij (en zelfs dat hoeft niet eens!). Verder is er mij niets nieuws verteld, want ik kan ook de berichtgeving lezen.quote:Anderen blijven jou uitleggen dat er meer achter zit en dat Hamilton niet in zijn eentje die beslissing heeft gemaakt. Al jouw argumenten zijn talloze keren onderuit gehaald en toch blijf je proberen iedereen van jouw gelijk te overtuigen. Dat vat ik op als je mening bij anderen opdringen.
Je vergist je enorm. Ik kom mijn hele leven al op de diverse circuits en ken diverse takken van autosport omdat ik nu eenmaal uit een familie kom waar autosport bedreven wordt en zoiets pleegt nu eenmaal ook doorgegeven te worden. Ik volg derhalve ook de F1 (waarbij ik niet de tijd heb die anderen wellicht hebben om daadwerkelijk iedere race van begin tot eind te volgen) en dat al zo lang ik mij kan heugen. Decennia lang derhalve en al ruim voordat Jos Verstappen meedeed in ieder geval. Ik heb Lauda nog wereldkampioen zien worden. En dat was niet voor de buis zittend. Daarnaast heb ik zelf uiteraard ook autosport bedreven en draai ik nog steeds af en toe recreatief wat rondjes.quote:Vergeet niet dat jij als iemand die waarschijnlijk pas sinds dit jaar (intensief) kijkt, veel minder kennis van zaken hebt dan sommige anderen hier, die al jaren in dit forum te vinden zijn en daarvoor ook al jaren de F1 hebben gevolgd. Wat jij hier doet is als vakkenvuller proberen de manager de les te lezen.
Zelfs dan moet ik gokken wat je nu precies bedoelt.quote:
Jouw constatering is iets waar iedereen het over eens is, Hamilton heeft er een rol in gespeeld, de conclusie dat hij een mietje is, complete onzin.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:45 schreef DS4 het volgende:
Ik heb alleen maar aangegeven dat ik in dezen vind dat Hamilton ook een rol heeft en dat het mij iets zegt over zijn vermoedelijke mindset. Nergens heb ik gezegd dat hij niet kan racen.
Dat dus DS4 dus nu graag kappen. Het moet wel gezellig blijven. Anders volgen er maatregelen.quote:Op maandag 1 juni 2015 18:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Iedereen er moe van telkens diezelfde drogredens te moeten aanhoren, wetende dat ze niet waar zijn. Je komt over als een betweter/troll zo, iets wat maar niet door wilt dringen bij je. Er haken zelfs al mensen af omdat ze moe worden van types als jij, en ik kan ze niet ongelijk geven.
Er volgen maatregelen omdat je een andere mening hebt?quote:Op maandag 1 juni 2015 18:15 schreef WEST het volgende:
Dat dus DS4 dus nu graag kappen. Het moet wel gezellig blijven. Anders volgen er maatregelen.
Drammen dat Verstappen een brake test heeft gekregen is wel volstrekt normaal natuurlijk...quote:Op maandag 1 juni 2015 18:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jouw constatering is iets waar iedereen het over eens is, Hamilton heeft er een rol in gespeeld, de conclusie dat hij een mietje is, complete onzin.
Discussies zijn niet erg, van mij mag iedereen een eigen mening vormen, maar het probleem nu is dat er mensen zijn die zich enorm ergeren aan jou, en ik kan me prima daarin vinden. Je gaat coureurs geen mietjes noemen omdat hun team hen ervan heeft verzekerd heeft dat ze veilig kunnen pitten en ze dus besluiten om de pit in te gaan.
Het probleem dat mensen met jou vervolgens hebben, is dat jou meerdere keren is uitgelegd dat dit een logische keus van Hamilton is geweest, omdat het net dat beetje extra zekerheid geeft en dat hij door een rekenfout van zijn team per ongeluk achter Rosberg en Vettel terecht gekomen, en jij deze mensen ongelijk geeft en vervolgens je standpunt met telkens weer diezelfde (onderuitgehaalde) drogredens gaat verdedigen.
Iedereen er moe van telkens diezelfde drogredens te moeten aanhoren, wetende dat ze niet waar zijn. Je komt over als een betweter/troll zo, iets wat maar niet door wilt dringen bij je. Er haken zelfs al mensen af omdat ze moe worden van types als jij, en ik kan ze niet ongelijk geven.
Jongen het gaat niet over mijn mening. Leer eerst maar eens lezen. Jij jaagt mensen weg die deze discussie nu helemaal zat zijn geworden door jou.quote:Op maandag 1 juni 2015 18:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er volgen maatregelen omdat je een andere mening hebt?
Nou succes daarmee hoor, want dan laat je je wel enorm kennen.
Ik moet zeggen dat de onzindichtheid hier wat lager ligt dan in zijn andere bijdragen op fok. Misschien dat die rondjes in de Toyota Yaris Cup toch nog wat hebben geholpen.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, het staat iedereen hartstikke vrij om te posten wat ie wilt, maar sommigen moeten even doorkrijgen dat ze met hun eindeloze discussies over onderwerpen, waar anderen die wel weten waar het over gaat er allemaal hetzelfde over denken, met de ene drogreden na de andere komen.
Discussies zijn niet erg, sta vrij om je standpunt te verdedigen, maar dram het er niet doorheen bij de rest.
Ik waag het ernstig te betwijfelen.quote:Op maandag 1 juni 2015 18:22 schreef WEST het volgende:
Jongen het gaat niet over mijn mening. Leer eerst maar eens lezen. Jij jaagt mensen weg die deze discussie nu helemaal zat zijn geworden door jou.
Komkom... Ook jij weet best dat ik niet vrijwillig in een toyota ga rijden...quote:Op maandag 1 juni 2015 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik moet zeggen dat de onzindichtheid hier wat lager ligt dan in zijn andere bijdragen op fok. Misschien dat die rondjes in de Toyota Yaris Cup toch nog wat hebben geholpen.
Denk dat we weinig van de Renault powered teams kunnen verwachten met de lange rechte stukken...quote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:14 schreef Tarado het volgende:
Goeiemorgen, nog even en we hebben weer een nieuwe GP om over te discussiëren
Die vallen me wel tegen tot nu toe, nog steeds een auto die alleen maar hard rechtuit kanquote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:57 schreef twiFight het volgende:
Ben benieuwd of Williams wat waar kan maken van hun verwachtingen. Upgrades, ja, leuk. Maar de andere teams zitten ook niet stil.
Ik las wel dat op dat moment het radioverkeer binnen het team nogal hectisch was. Nu weet ik niet wat er allemaal gezegd werd, maar ik kan me zo voorstellen dat Lewis nogal wat riep over de boordradio. Dat is nogal een paniekvogel in situaties als deze imo.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:28 schreef Boarderzip het volgende:
Tja, bad call, shit happens. Zwakte van Hamilton lijkt me niet, gewoon een foutje in the heat of the moment.
Ja en in die hectiek besluit je dan te pitten, kan het me wel voorstellen. Nico is imo zo'n eeuwige tweede, en dan dat grijnsje op zijn smoel na de overwinningquote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:58 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik las wel dat op dat moment het radioverkeer binnen het team nogal hectisch was. Nu weet ik niet wat er allemaal gezegd werd, maar ik kan me zo voorstellen dat Lewis nogal wat riep over de boordradio. Dat is nogal een paniekvogel in situaties als deze imo.
Maargoed, hij heeft verloren en Nico gewonnen. Hopelijk is dit een keerpunt. Zal wel niet, want Nico zn ballen zijn niet groot genoeg.
Klopt. Erg zonde voor zo'n historisch team (en go #teamclairequote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:58 schreef Tarado het volgende:
[..]
Die vallen me wel tegen tot nu toe, nog steeds een auto die alleen maar hard rechtuit kan
"Please don't talk to me when I'm in the corners man"quote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:58 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nu weet ik niet wat er allemaal gezegd werd, maar ik kan me zo voorstellen dat Lewis nogal wat riep over de boordradio. Dat is nogal een paniekvogel in situaties als deze imo.
Ik vind ook dat ze bij Williams zelf vaak ook niet he maximale eruit halen, zijn het niet de drivers, dan wel de tactiek of pitstops bijvoorbeeldquote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:58 schreef Tarado het volgende:
[..]
Die vallen me wel tegen tot nu toe, nog steeds een auto die alleen maar hard rechtuit kan
Ik had een schurfhekel aan Vettel maar nu hij in een rood pak rondloopt lijkt de arrogantie er een beetje vanaf en gun 'm wel een klein succesje.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 09:09 schreef Boarderzip het volgende:
[..]
Ja en in die hectiek besluit je dan te pitten, kan het me wel voorstellen. Nico is imo zo'n eeuwige tweede, en dan dat grijnsje op zijn smoel na de overwinningAl moet ik zeggen dat Hamilton me de laatste tijd ook steeds meer tegen begint te staan. Heb ook nooit iets met Vettel gehad maar begin voor hem een stuk meer sympathie te krijgen.
Ik wilde het niet meteen zo verwoorden maar hier idem ditoquote:Op dinsdag 2 juni 2015 09:53 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Ik had een schurfhekel aan Vettel maar nu hij in een rood pak rondloopt lijkt de arrogantie er een beetje vanaf en gun 'm wel een klein succesje.
Seb is juist altijd een vrij toegankelijke gozer gebleven met humor om te lachen ook nog (wat volgens velen niet eens kan, want Duitser). Dus arrogant? Odd...quote:Op dinsdag 2 juni 2015 09:53 schreef pvdplanet het volgende:
Ik had een schurfhekel aan Vettel maar nu hij in een rood pak rondloopt lijkt de arrogantie er een beetje vanaf en gun 'm wel een klein succesje.
Wil jij wel even opbokken met je 'kaartjes'?quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:21 schreef motorbloempje het volgende:
Godverdomme, nu wil ik naar Silverstone, maar de goedkoopste kaarten zijn 155 pond![]()
Als ik de gemiddelde voetbalwedstrijd zie kunnen ze beter de kaartjes zo duur latenquote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:23 schreef twiFight het volgende:
[..]
Wil jij wel even opbokken met je 'kaartjes'?F1 is voor rijke mensen, arme mensen hebben er niets te zoeken
Bernie heeft gesproken
Als ik kaarten kan verkopen voor 155 pond, dan ga ik ze niet aanbieden voor 55 pond natuurlijk... De prijzen worden gewoon bepaald door de bekende wet van vraag en aanbod.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:23 schreef twiFight het volgende:
Wil jij wel even opbokken met je 'kaartjes'?F1 is voor rijke mensen, arme mensen hebben er niets te zoeken
Bernie heeft gesproken
Je kan ook gewoon voor 121¤ naar de FOK!Meet op Spaquote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:21 schreef motorbloempje het volgende:
Godverdomme, nu wil ik naar Silverstone, maar de goedkoopste kaarten zijn 155 pond![]()
+ reiskostenquote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon voor 121¤ naar de FOK!Meet op Spa
Dit is exclusief camping, die betaalt de rest welquote:
Gewoon een grote tent waar je met 10 man in kan, opgelostquote:Op dinsdag 2 juni 2015 11:14 schreef Mano_ het volgende:
Kaarten voor Spa vond ik nog wel enigszins acceptabel als je niet voor Silver of Gold gaat, maar 185 euro voor de camping slaat weer helemaal nergens op![]()
Eikelsquote:Iedere locatie (40 m ²) is bestemd voor een caravan, camper of tent, inclusief een parkeerplaats voor een auto. Het aantal personen toegestaan per campingplaats is vastgesteld op maximaal vijf. Op de camping zijn (voornamelijk mobiele) douches en toilette alsmede bar en eten. Er is geen water en elektriciteit voor iedere campingplaats beschikbaar.
Ik heb geen goede ervaring met Spa camping en parkeren... als in: Ik heb al meerdere auto's in de problemen zien komen daarquote:Op dinsdag 2 juni 2015 11:34 schreef Mano_ het volgende:
Inclusief parkeerplaats is wel mooi, dat scheelt weer 50 euro![]()
Sterker: als je met een paar auto's gaat kan je beter een campingplaats nemen en daar alle auto's parkeren
Dit, dus ze zullen dit weekend wel weer om de plaatsen vijf en zes gaan strijdenquote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:58 schreef Tarado het volgende:
[..]
Die vallen me wel tegen tot nu toe, nog steeds een auto die alleen maar hard rechtuit kan
Niet helemaal waar. Een substantieel deel van de circuits komt met dure kaarten alsnog in de financiele problemen. Dat komt door de prijs die ze aan Bernie moeten betalen om 'F1 daar te mogen laten racen'. Verschillende circuits zijn al gesneuveld en ik vermoed dat er nog wel enkele volgen (waaronder, en het zou eeuwig zonde zijn, Spa). Kaarten zijn dus duur, maar niet omdat ze maar 55 pond kosten en de organisator er lekker 100 pond op kan cachen. Veel organisatoren zouden om een bescheiden winst te maken de kaarten nog duurder moeten maken, maar dan koopt helemaal niemand ze meer.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als ik kaarten kan verkopen voor 155 pond, dan ga ik ze niet aanbieden voor 55 pond natuurlijk... De prijzen worden gewoon bepaald door de bekende wet van vraag en aanbod.
Deze zaken zijn mij goed bekend en ik ken wel wat cijfers met name gelet op het mislukte avontuur om de Nürburgring om te vormen tot een familieuitje, maar ook daar geldt de wet van vraag en aanbod. Er staan andere circuits te trappelen om een GP te mogen organiseren.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:16 schreef twiFight het volgende:
Niet helemaal waar. Een substantieel deel van de circuits komt met dure kaarten alsnog in de financiele problemen. Dat komt door de prijs die ze aan Bernie moeten betalen om 'F1 daar te mogen laten racen'. Verschillende circuits zijn al gesneuveld en ik vermoed dat er nog wel enkele volgen (waaronder, en het zou eeuwig zonde zijn, Spa). Kaarten zijn dus duur, maar niet omdat ze maar 55 pond kosten en de organisator er lekker 100 pond op kan cachen. Veel organisatoren zouden om een bescheiden winst te maken de kaarten nog duurder moeten maken, maar dan koopt helemaal niemand ze meer.
Ik heb eerder in een kort rekenvoorbeeldje laten zien hoe ridicuul die fee van Bernie is. Verscheidene circuits moeten 10 miljoen betalen om de F1 te ontvangen (en er zijn circuits die nog veel meer betalen). Met een hedendaags ruim bezoekersaantal van 100.000 man betekent dat de organisator per bezoeker al 100 pond ergens vandaan moet halen, alleen nog maar om die fee te kunnen betalen. Ik vind nog steeds dat de F1 de circuits zou moeten betalen om er te mogen racen en dan zijn ze ook in één klap uit de financiele problemen. Kun je tenminste een seizoen samenstellen met mooie en uitdagende circuits.
De circuits wel, maar de teams niet. Die komen dan alleen maar meer in de problemen omdat de FOM minder geld binnen krijgt en dus minder aan de teams uitkeert.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:16 schreef twiFight het volgende:
Ik vind nog steeds dat de F1 de circuits zou moeten betalen om er te mogen racen en dan zijn ze ook in één klap uit de financiele problemen. Kun je tenminste een seizoen samenstellen met mooie en uitdagende circuits.
Als ze bekend zijn bij je waarom typ je dan eerst dit?quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Deze zaken zijn mij goed bekend en ik ken wel wat cijfers met name gelet op het mislukte avontuur om de Nürburgring om te vormen tot een familieuitje, maar ook daar geldt de wet van vraag en aanbod. Er staan andere circuits te trappelen om een GP te mogen organiseren.
Het blijft toch ook gewoon een sport waar geld leidend is. Daar is de F1 geen uitzondering in en hoezeer ik ook jouw standpunt begrijp en ondersteun dat de mooie circuits behouden moeten blijven... weet ik ook dat het nu eenmaal zo niet werkt.
Zoals TwiFight als schrijft is een deel van de hoge kaartjes vanwege dat de circuits gewoon jaarlijks dikke flappen moeten betalen (met als uitschieter Marina Bay = 65 miljoen dollar). Da's geen kattenpis.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als ik kaarten kan verkopen voor 155 pond, dan ga ik ze niet aanbieden voor 55 pond natuurlijk... De prijzen worden gewoon bepaald door de bekende wet van vraag en aanbod.
(je kan dan ook beter voor duurdere kaarten gaan, zodat je op een mooie plek zit, dan heb je een mooiere ervaring voor relatief niet teveel extra als je reis en verblijf meerekent)
Omdat de prijs die je voor de kaarten vraagt veel minder te maken heeft met de kosten. Het is immers gewoon een kwestie van "hoe kan ik mijn inkomsten maximeren". En dat is dus een kwestie van prijselasticiteit.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:44 schreef nils7 het volgende:
Als ze bekend zijn bij je waarom typ je dan eerst dit?
Gewoon je matties te voet aan laten komen, geen haan die kraait naar de 15 man extra.quote:
Gary Hartstein heeft er in het verleden al een prima stuk over geschreven:quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:44 schreef nils7 het volgende:
Zoals TwiFight als schrijft is een deel van de hoge kaartjes vanwege dat de circuits gewoon jaarlijks dikke flappen moeten betalen (met als uitschieter Marina Bay = 65 miljoen dollar). Da's geen kattenpis.
De reclameborden zijn voor de FOM dus die inkomsten hebben ze al niet dus kunnen ze het (mits de (lokale) overheid niet mee sponsort) alleen terug verdienen met de kaartverkoop en die verdwaalde bokworst en cola die verkocht worden.
dit is goedkoper voor jequote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:21 schreef motorbloempje het volgende:
Godverdomme, nu wil ik naar Silverstone, maar de goedkoopste kaarten zijn 155 pond![]()
Misschien een beetje off topic, maar heb je wel ervaring met Sunparcs wat vlak bij Spa ligt?quote:Op dinsdag 2 juni 2015 11:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb geen goede ervaring met Spa camping en parkeren... als in: Ik heb al meerdere auto's in de problemen zien komen daar
Het was meer het wakker houden.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:57 schreef twiFight het volgende:
Nou ja, als ze je dan wakker hebben gemaakt kunnen ze je wel gelijk een bakje koffie aanbieden.
Inderdaad een prima stuk. Gary weet veel van de sport en kan de vinger op de zere plek leggen. Als ik mij niet vergis heeft hij ook al eens geschreven over de schrijnende situatie waarbij de marshalls en hulpdiensten grotendeels als vrijwilligers zich uit staat te sloven, terwijl er nagenoeg geen geld beschikbaar is voor (onderzoek naar) veiligheidsmaatregelen. En dat terwijl er... wat was het ook alweer, 800 miljoen pond per jaar in omgaat (in één raceklasse!)!quote:Op dinsdag 2 juni 2015 16:00 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Gary Hartstein heeft er in het verleden al een prima stuk over geschreven:
https://formerf1doc.wordp(...)g-with-this-picture/
Staan wel een aantal zaken in die niet zo sterk zijn. Ik vind zijn voorbeeld met de fabriek niet zo gelukkig (er zijn zat podia bijvoorbeeld die een act inkopen en met de ticketverkoop (en drank + eten) dat weer terug moeten verdienen en dat is gewoon de situatie hier) en een kartel vormen is gewoon niet toegestaan, in ieder geval niet binnen Europa waar hij het over heeft.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 16:00 schreef Ferry_76 het volgende:
Gary Hartstein heeft er in het verleden al een prima stuk over geschreven:
https://formerf1doc.wordp(...)g-with-this-picture/
Helaas, vorig jaar wel in een vakantiehuis overnacht maar dat was centerparcs.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 16:32 schreef Jolige_Joffer het volgende:
[..]
Misschien een beetje off topic, maar heb je wel ervaring met Sunparcs wat vlak bij Spa ligt?
De F1 kan niet zonder circuits in Europa. Minimaal de helft van de races moeten in Europa en Noord-Amerika gehouden volgens de contracten met de teams.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Staan wel een aantal zaken in die niet zo sterk zijn. Ik vind zijn voorbeeld met de fabriek niet zo gelukkig (er zijn zat podia bijvoorbeeld die een act inkopen en met de ticketverkoop (en drank + eten) dat weer terug moeten verdienen en dat is gewoon de situatie hier) en een kartel vormen is gewoon niet toegestaan, in ieder geval niet binnen Europa waar hij het over heeft.
Natuurlijk kunnen circuits ieder voor zich besluiten dat ze alleen nog maar voor b.v. een bedrag van 5 mio de F1 in gaan kopen en anders houdt het maar op en als ze dat allemaal gaan doen, dan heb je natuurlijk op zeker moment het punt bereikt dat 0 Europese circuits aangedaan worden en daar worden bepaalde deelnemers dan weer heel ongelukkig van, wat weer kan zorgen voor een andere houding, maar ja... het eerste schaap over de dam breekt wel zijn been. En dan kijken de schapen meestal naar elkaar wie als eerste gaat en blijven ze doorgaans aan het eind van het liedje daar waar ze zijn.
Beste modbreak sinds jaren.quote:Op maandag 1 juni 2015 16:30 schreef Nattekat het volgende:
Weet niet wat ik irritanter vind, trolls of mensen die de F1 nooit gevolgd hebben (iig niet de laatste jaren) en nu de wijsneus uithangen...
Alsjeblieft, hartstikke leuk dat je er gezellig bij komt, maar hou op met die zinloze discussies over zaken die je pas echt begrijpt als je de F1 al een tijdje volgt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |