quote:Officials FIFA opgepakt, verdacht van omkoping
In het Zwitserse Zürich zijn woensdagochtend meer dan tien topofficials van wereldvoetbalbond FIFA gearresteerd. Ze worden verdacht van omkoping, afpersing en het witwassen van geld. Dat meldden Amerikaanse media.
De arrestaties volgen op een drie jaar durend onderzoek van de FBI. Volgens The New York Times werden de aanhoudingen verricht in een vijfsterrenhotel, waar de FIFA-officials bijeen waren voor hun jaarlijkse meeting. Vrijdag wordt de voorzitter van de FIFA gekozen. Sepp Blatter is daarvoor de belangrijkste kandidaat. Hij is niet opgepakt, aldus Amerikaanse media.
Knap werk dat ze al zo snel tot actie overgingen. Niet nu al verwacht. Ben benieuwd of dit voor vrijdag nog van invloed zal zijn al ben ik bang van niet...quote:What has happened?
Six officials at Fifa - the Fédération Internationale de Football Association, the governing body of world football - have been arrested at a hotel in Zurich, Switzerland, on suspicion of receiving bribes totalling $100m. They were arrested before Fifa's annual general meeting on Friday in an early morning raid by Swiss police, acting on a request from the US authorities. The officials are all facing extradition to the US.
Who was arrested?
Jeffrey Webb, president of the Confederation of North, Central America and Caribbean Association Football (Concacaf) and a major figure in Fifa politics, was among those detained. His predecessor, Jack Warner, was also arrested, according to the New York Times. The others held by Swiss police are: Eugenio Figueredo, a Uruguayan Association football executive and former footballer; Eduardo Li, president of the Costa Rican football federation; Julio Rocha, a Fifa development officer; Rafael Esquivel, president of the Venezuelan Football Federation; José Maria Marin, president of the Brazilian Football Confederation, and Nicolás Leoz, the former South American football president. Another suspect was named as Costas Takkas.
Up to 15 officials are understood to be under investigation worldwide, so the arrests on Wednesday morning may be just the start.
Was Fifa president Sepp Blatter arrested?
No. Fifa are due to hold a press conference at 10am GMT when they will address the arrests, but so far football's world governing body has declined to comment. Blatter's Twitter account, which recently celebrated Fifa's 111th birthday, has remained silent on the arrests.
What do the charges involve?
The charges include money laundering, racketeering and wire fraud. The Swiss Federal Office of Justice said the bribery suspects - representatives of sports media and sports promotion firms - are alleged to have been involved in schemes to make payments to delegates of Fifa and other functionaries of Fifa sub-organisations totalling more than $100m. In return, it is believed that they received media, marketing, and sponsorship rights in connection with football tournaments in Latin America.
Why were the arrests made today?
Swiss police appear to have timed the arrests to occur before Fifa's annual general meeting on Friday, when they knew that a significant number of their suspects would be in the same city. Not just the same city, but the same hotel. The raid on the Baur au Lac, a luxury hotel with views overlooking the Alps, has long been favouredby Fifa officials visiting Zurich.
Why are US authorities investigating Fifa?
The US attorney general is due to hold a press conference on Wednesday when more details will become clear. However, the FBI has been investigating the process that led to the award of the 2018 and 2022 World Cup finals to Russia and Qatar respectively. News of the FBI investigation emerged in March 2013 with further details reported in November last year. It was reported that Chuck Blazer, a former Fifa executive committee member, was cooperating with the inquiry after he was approached over huge unpaid tax bills related to commissions he had received during his time as Concacaf general secretary.
Bron
Ja dat is VBL... en nu?quote:Op woensdag 27 mei 2015 09:50 schreef RingBewoner het volgende:
VBL / FIFA-officials gearresteerd
VBL / FIFA-officials opgepakt
Mag ik van Seppie niet zeggen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 09:51 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ben je omgekocht om dat hier te posten?
39? Dat valt mij nog wel mee. Nog iets positiefs?quote:Op woensdag 27 mei 2015 09:52 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik stuur je IP naar de FBI
en je 39 notes ook
Voor wat geld vertel ik het.quote:Op woensdag 27 mei 2015 09:52 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
39? Dat valt mij nog wel mee. Nog iets positiefs?
Is goed, ik zie je zo in het fietsenhok, ik heb een regenjas en een pet aan en geef het geld in een dubbelgevouwen enveloppe.quote:
Je lijkt nu net op Kanovinniequote:Op woensdag 27 mei 2015 09:56 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Is goed, ik zie je zo in het fietsenhok, ik heb een regenjas en een pet aan en geef het geld in een dubbelgevouwen enveloppe.
Want er worden dagelijks hoge FIFA officials opgepaktquote:
Ja, na het posten bedacht ik me dat ik iets vergeten was toe te voegen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 10:14 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Want er worden dagelijks hoge FIFA officials opgepakt
Niets voor jou zon baantje? Beetje lintjes knippen, feestjes bijwonen, handjes schudden, speeches, over de wereld reizen?quote:
Ik vind het meer een baan voor een politicus, effe onderhands cashen en net doen of je belangrijk bent.quote:Op woensdag 27 mei 2015 10:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Niets voor jou zon baantje? Beetje lintjes knippen, feestjes bijwonen, handjes schudden, speeches, over de wereld reizen?
Hmm... zit wat in. Misschien wil Herman Heinsbroek ook wel solliciterenquote:Op woensdag 27 mei 2015 10:21 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik vind het meer een baan voor een politicus, effe onderhands cashen en net doen of je belangrijk bent.
Vooral geschikt voor Limburgers.
Het onderzoek liep al drie jaar.quote:Op woensdag 27 mei 2015 09:46 schreef Frutsel het volgende:
Knap werk dat ze al zo snel tot actie overgingen.
Aldus de Engelsen...quote:Blatter lobbying for postponement of presidential election
Charles Sale in Zurich: FIFA insiders are reporting that president Sepp Blatter is actively lobbying for a postponement of Friday's election, given that his favoured successor, Webb, is currently under arrest.
1) Dit gaat niet om het kopen van stemmen voor het WK van Qatarquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het zou fantastisch zijn als onomstotelijk vast komt te staan dat Blatter corrupt is en dat het WK in Quatar gekocht is.
Dat zeg ik. Hij zal zlf nooit z'n conclusies trekken. Die zegt dat mede dankzij zijn interne onderzoek er resultaat is geklemen. Hij zal ook nooit de verkiezing uit stellen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:08 schreef Nielsch het volgende:
[..]
1) Dit gaat niet om het kopen van stemmen voor het WK van Qatar
2) Dit gaat niet om Blatter anders hadden ze hem wel opgepakt
Waarom? Ik zou juist verwachten dat hij er baat bij heeft om de verkiezingen snel te laten plaatsvindenquote:
Die ging dus alleen over het Zwitserse politieonderzoek. De persco van de FBI volgt om 15:30 onze tijd.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:34 schreef xzaz het volgende:
Die persconferentie, ik heb medelijden met die man.
Knaken en de rest voor lief nemen. Af en toe even blaffen of te laten zien dat je een rechte rug hebt en daarna bukken om weer verder te gaan met de orde van de dagquote:Op woensdag 27 mei 2015 11:53 schreef YuckFou het volgende:
Wat ik nou niet echt begrijp, voetbal is niet m'n ding en ik volg dat allemaal niet zo, maar als je nou een voetballiefhebber bent, dan schaam je je toch de ogen uit je kop dat dit je wereldbond moet voorstellen?
Zo'n bende ouwe kachels die elkaar zo veel mogelijk de hand boven het hoofd houden en corruptie schandalen weten te overleven, ik snap niet dat de nationale bonden niet hun samenwerking met de FIFA opzeggen tot de hele zaak schoon is....
Of draait het zo hard om de knaken dat het spelletje waar het mee verdiend wordt intussen ondergewaardeerd is ten opzichte van de poen?
1. Dit gaat om onder andere omkoping en we weten beide dat er veel stemmen voor zowel Qatar als Rusland verkocht zijn. En Blatter is nog steeds verdachte in een jarenlang lopend onderzoek. Deze arrestaties zijn de eerste in een hopelijk lange reeks.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:08 schreef Nielsch het volgende:
[..]
1) Dit gaat niet om het kopen van stemmen voor het WK van Qatar
2) Dit gaat niet om Blatter anders hadden ze hem wel opgepakt
Tuurlijk schaamt de voetballiefhebber zich daarvoor. Maar de wereldburger schaamt zich vast ook zo nu en dan voor de VN.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:53 schreef YuckFou het volgende:
Wat ik nou niet echt begrijp, voetbal is niet m'n ding en ik volg dat allemaal niet zo, maar als je nou een voetballiefhebber bent, dan schaam je je toch de ogen uit je kop dat dit je wereldbond moet voorstellen?
Zo'n bende ouwe kachels die elkaar zo veel mogelijk de hand boven het hoofd houden en corruptie schandalen weten te overleven, ik snap niet dat de nationale bonden niet hun samenwerking met de FIFA opzeggen tot de hele zaak schoon is....
Of draait het zo hard om de knaken dat het spelletje waar het mee verdiend wordt intussen ondergewaardeerd is ten opzichte van de poen?
En wat krijg je er voor in de plaats? Een of andere vage sjeik uit Qatar die niet eens weet hoe een voetbalveld eruit ziet?quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
1. Dit gaat om onder andere omkoping en we weten beide dat er veel stemmen voor zowel Qatar als Rusland verkocht zijn. En Blatter is nog steeds verdachte in een jarenlang lopend onderzoek. Deze arrestaties zijn de eerste in een hopelijk lange reeks.
Ik gaf ook aan dat ik hoop dat over een jaar of 2 we een nieuwe FIFA president hebben.
Daar wordt je ook niet vrolijk van nee. Maar alles beter dan Blatter.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
En wat krijg je er voor in de plaats? Een of andere vage sjeik uit Qatar die niet eens weet hoe een voetbalveld eruit ziet?
Slachtoffer van je eigen corruptie natuurlijk.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:25 schreef tong80 het volgende:
Ze beginnen gelijk met te zeggen dat de FIFA het slachtoffer is. Dus Blatter zit er over 5 jaar nog.
Nee. Iedere nationale bond is bang om de enorme geldstromen kwijt te raken die de FIFA bij ze naar binnenbrengt. Als je je afmeldt van de fifa, is het ook bij de uefa, voor je nationale team als je competitieclubs.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:59 schreef Mystikvm het volgende:
Nieuws om je over te verkneukelen. Net als Scientology is de FIFA ook zo'n onaantastbaar geacht kankergezwel.
En ja, ik snap ook niet goed dat er niet allang een afsplitsing van de FIFA is gekomen. Blijkbaar vindt elke nationale voetbalbond dit gewoon een prima functionerend orgaan.
Belachelijk dat ze dat zeggen, fifa is zelf verantwoordelijk voor de mensen die men in dienst heeft.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:25 schreef tong80 het volgende:
Ze beginnen gelijk met te zeggen dat de FIFA het slachtoffer is. Dus Blatter zit er over 5 jaar nog.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |