abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153068924
Kledingwinkels hebben het lastig, deze branche is al een risico op zich. Het eigen vermogen van Mensquare bestaat ws voor een deel uit goodwill die betaald is voor de overname van Calucci. Trek nog eens 50 k van het EV af voor de kosten die ze gaan maken mbt de restyling en dan is er niet veel EV meer over. Ik pas ook
pi_153069486
Ik pas hem ook.
pi_153069575
Tja, moet je meehelpen aan de verspreiding van merken als EA7 en Iceberg? Dat is geen gunfactor, maar een jeukfactor.
pi_153069852
75K is geen al te hoog bedrag, verder geen financieringen waarop afgelost moet worden. De overname is al afbetaald. Dat laatste spreekt sowieso in zijn voordeel.

Lijkt me dat hij de last vanuit zijn omzet wel zou moeten kunnen opbrengen. 1.500 per maand ongeveer?

Hij is al sinds 2006 eigenaar en met 10% afschrijving per jaar is de goodwill dus al bijna afgeschreven.

Meest onzekere factor is denk ik hoe die transitie gaat uitpakken.

Ik doe mee..........
Pecunia non olet
pi_153070059
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 14:51 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ze krijgen er weer 20 dagen bij of ze nemen genoegen met 90%
Inderdaad, 20 dagen erbij. Dat moeten ze wel redden.

Die kledingwinkel ga ik toch laten gaan. Komt vast weer iets anders moois voorbij.
pi_153070160
Wat ik aan die kledingzaak overigens niet snap is dat op hun webshop staat dat de winkel opent in 2015.

[ Bericht 49% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2015 13:43:16 ]
  vrijdag 29 mei 2015 @ 13:50:40 #207
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153070442
Wat een prachtige, ontroerende, vlinders in de buik teweeg brengende, hartverwarmende projectomschrijving bij Lendico. Het project heet: bruiloft. Omschrijving:

Als u het niet kunt lezen, twijfel niet aan uw ogen. Er staat inderdaad he-le-maal niets. Bruiloft. Of je maar ff 3000 euri wil storten. pa of ma heeft kennelijk het goede voorbeeld gegeven en 1000, zegge "duisond" euro toegezegd. Ik zou niet weten welke onbekende in zo'n letterlijk niets-zeggend project zo'n bedrag stopt.
pi_153070509
Als die bruiloft niets is, dan neem je toch dat project van dat paard op lendico? :)
pi_153070544
Dat snap ik wel. Na de transitie heet de winkel Mensquare, op dit moment nog Calucci. Er is dus naast Mensquare.nl een fisieke winkel Calucci en een Calucci.nl. Zoals volgens mij ook in de Pitch geschreven staat zie onder:

Onze winkel is een begrip in Breda en omstreken. Al meer dan 25 jaar zijn we gevestigd in de Halstraat in Breda. Ook tijdens de crisis hebben we ons goed staande gehouden. Nu de economie herstelt is het tijd om door te pakken en de beleving behorende bij winkel en webshop verder te ontwikkelen. Ambitie is om de huidige naam Calucci te veranderen in Mensquare. Hiermee willen we een platform creëren dat past bij de huidige tijd en door ontwikkeld kan worden tot een origineel online en offline (winkel) concept. De naam Mensquare biedt uitbreidingsmogelijkheden in Europa. Eerste prioriteit is echter om in Nederland het concept te laten groeien vanuit de reputatie van Calucci. Ten eerste is hiervoor de webshop ontwikkeld. De webshop is al actief en er is reeds ¤ 70.000 omzet via deze webshop gerealiseerd. Op dit moment is ook onze webshop Calucci nog online. In het najaar zal alleen nog de Mensquare webshop online zijn

[ Bericht 35% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-05-2015 14:01:39 ]
  vrijdag 29 mei 2015 @ 13:54:01 #210
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_153070551
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 12:47 schreef Zand60 het volgende:

[..]

Dus we kunnen de incentives naar je doorsturen, dan kun je kennismaken ;)
Moet nog wel even wat nieuwe kleding hebben ja :P
pi_153070567
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 13:33 schreef obligataire het volgende:
75K is geen al te hoog bedrag, verder geen financieringen waarop afgelost moet worden. De overname is al afbetaald. Dat laatste spreekt sowieso in zijn voordeel.

Lijkt me dat hij de last vanuit zijn omzet wel zou moeten kunnen opbrengen. 1.500 per maand ongeveer?

Hij is al sinds 2006 eigenaar en met 10% afschrijving per jaar is de goodwill dus al bijna afgeschreven.

Ik doe mee..........
als ik het goed lees schrijft hij 10k per jaar af op de goodwill.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_153070983
Voordeel bij Lendico is wel dat je ook met kleinere bedragen aan de gang kunt :)
pi_153072247
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 13:54 schreef komrad het volgende:

[..]

als ik het goed lees schrijft hij 10k per jaar af op de goodwill.
Inderdaad, zie creditsafe, de boekwaarde is nu ongeveer 35K.

2012 en 2013 waren moeilijke jaren (afname 25K e.v.) maar 2014 was weer positief blijkbaar.
Pecunia non olet
pi_153072535
quote:

Hoezo geen financieringen die afgelost moeten worden? Op een RC van 87k hoeft niet afgelost te worden inderdaad, maar het geleende geld moet wel gewoon een keer terugbetaald worden toch? dus eigenlijk ligt er een claim van 87 + 75 = 162 op het bedrijf in geval van faillissement + eventuele overige crediteuren/schulden.

Buiten dat: het project ziet er goed uit, twijfel nog wel. Merk dat mijn twijfel ook komt doordat het project al 4 uur open staat en pas een derde gevuld is. Dat is vrij vreemd voor GVE begrippen bij een 3 notering. Hebben zo weinig mensen vertrouwen in de detailhandel? Of zijn er gewoon veel GVE'ers op vakantie ? :)

Op fok is de mening ongeveer 50/50 volgens mij.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 14:52:07 #215
332574 µ
alt-m
pi_153072580
quote:

Ik doe mee..........
Dat eerst was mijn voornaamste reden om mee te doen :Y.
జ్ఞ‌ా
pi_153072917
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 14:52 schreef µ het volgende:

[..]

Dat eerst was mijn voornaamste reden om mee te doen :Y.
Wat me ook opvalt: "In de werkmaatschappij is wat betreft financiering alleen een rekening courant faciliteit groot ¤ 87.000 van de bank ondergebracht."

Ik denk dat het slim is om naar de hele groep te kijken, dus inclusief holding. Als ik het goed zie (fijn trouwens dat creditsafe rapport tegenwoordig :) ) heeft de holding waarschijnlijk het (of een) pand in eigen bezit en zit daar een hypotheek op van 416k. Boekwaarde pand is 603k (alles per 31-12-2013, anderhalf jaar geleden) dus kleine overwaarde van 187k (vraag is of boekwaarde conform marktwaarde is).

Wellicht een (extra) reden om het wel te doen.
pi_153074254
Die voorziening 82K, zou dat een pensioenvoorziening zijn. In dat geval, extra garantievermogen......
Pecunia non olet
pi_153074462
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 14:50 schreef NB1908 het volgende:

[..]Hoezo geen financieringen die afgelost moeten worden? Op een RC van 87k hoeft niet afgelost te worden inderdaad, maar het geleende geld moet wel gewoon een keer terugbetaald worden toch? dus eigenlijk ligt er een claim van 87 + 75 = 162 op het bedrijf in geval van faillissement + eventuele overige crediteuren/schulden.
Correct, 87K is puur schuld, maar wel schuld die in de cashflow niet in mindering komt. Vandaar die indeling categorie 3 waarschijnlijk.

Het rente % is niet echt royaal te noemen, dat zou kunnen meespelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 29-05-2015 16:15:47 ]
Pecunia non olet
pi_153074838
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 14:50 schreef NB1908 het volgende:

[..]
Hebben zo weinig mensen vertrouwen in de detailhandel?
Ik heb veel vertrouwen in de detailhandel maar momenteel niet in de kleding branche.
pi_153075906
Trouwens, wat betreft die bruiloft op lendico. Na de bruiloft heb je een extra zekerheidje, de partner wordt namelijk direct mede verantwoordelijk voor de schuld (mits niet onder huwelijkse voorwaarden getrouwd) :)

Vind het alleen wel kansloos, spaar dat bedrag wat je terug moet betalen dan gewoon 4 jaar op en ga dan trouwen, scheelt je 10,42% rente...
pi_153083455
Unieke Hotelkamers staat al even bij Zencap.

Klonk als een van de meest aantrekkelijke projecten van de laatste tijd, met een gevestigde onderneming, sterke cash flow en hypothecair onderpand (zo leek het althans) tegen 7,64% bruto. Ik verbaas me erover dat niemand het op dit forum heeft genoemd. Zencap wordt in het algemeen ook minder genoemd. Vanwege de fees? Maar dat een kwestie van omzetten in netto rente...

Anyway - ik heb een paar vragen gesteld en vandaag antwoord ontvangen. Leek me waardevol om te delen op dit forum, net als ik hier informatie van anderen opdoe. Helaas geen hypothecair onderpand of nieuw eigen vermogen, maar m.i. nog steeds een aantrekkelijke investering die hopelijk de eindstreep gaat halen.

1. Krijg ik als investeerder een eerste hypothecair recht op het nieuw te kopen pand, zoals u suggereert met "Het pand met de 3 themakamers brengen wij in"?
De tekst in de samenvatting was niet correct en het voorstel van de kredietnemer (inbrengen pand) is ook niet geaccepteerd en niet meegenomen in de risk analyse van de aanvraag. De samenvatting is nu aangepast. Zencap werkt alleen met persoonlijke borgstelling.

2. Is de ¤60.000 eigen inbreng nieuw eigen vermogen of komt deze uit het bestaande eigen vermogen?
Dit komt uit eigen vermogen

3. Wat veroorzaakte de kostenstijging met circa ¤100.000 in het laatste jaar en is deze blijvend?
Deze stijging was een dotatie voor voorziening onderhoud en een stijging in de huisvesting kosten. De hoogte van de dotatie kan elk jaar fluctueren.
pi_153084604
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 16:28 schreef crowdiefunder het volgende:
Trouwens, wat betreft die bruiloft op lendico. Na de bruiloft heb je een extra zekerheidje, de partner wordt namelijk direct mede verantwoordelijk voor de schuld (mits niet onder huwelijkse voorwaarden getrouwd) :)

Vind het alleen wel kansloos, spaar dat bedrag wat je terug moet betalen dan gewoon 4 jaar op en ga dan trouwen, scheelt je 10,42% rente...
Er kan bijna getrouwd worden
pi_153084697
Mogen alle investeerders op het feestje komen? Wel een goede incentive!
pi_153084774
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 20:24 schreef Atlas_ het volgende:

Klonk als een van de meest aantrekkelijke projecten van de laatste tijd, met een gevestigde onderneming, sterke cash flow en hypothecair onderpand (zo leek het althans) tegen 7,64% bruto. Ik verbaas me erover dat niemand het op dit forum heeft genoemd. Zencap wordt in het algemeen ook minder genoemd. Vanwege de fees? Maar dat een kwestie van omzetten in netto rente...

Anyway - ik heb een paar vragen gesteld en vandaag antwoord ontvangen. Leek me waardevol om te delen op dit forum, net als ik hier informatie van anderen opdoe. Helaas geen hypothecair onderpand of nieuw eigen vermogen, maar m.i. nog steeds een aantrekkelijke investering die hopelijk de eindstreep gaat halen.

1. Krijg ik als investeerder een eerste hypothecair recht op het nieuw te kopen pand, zoals u suggereert met "Het pand met de 3 themakamers brengen wij in"?
De tekst in de samenvatting was niet correct en het voorstel van de kredietnemer (inbrengen pand) is ook niet geaccepteerd en niet meegenomen in de risk analyse van de aanvraag. De samenvatting is nu aangepast. Zencap werkt alleen met persoonlijke borgstelling.

2. Is de ¤60.000 eigen inbreng nieuw eigen vermogen of komt deze uit het bestaande eigen vermogen?
Dit komt uit eigen vermogen

3. Wat veroorzaakte de kostenstijging met circa ¤100.000 in het laatste jaar en is deze blijvend?
Deze stijging was een dotatie voor voorziening onderhoud en een stijging in de huisvesting kosten. De hoogte van de dotatie kan elk jaar fluctueren.
Ik doe mee met die primera die net op 100% staat. Hotel heb ik het niet zo mee, maar wel bedankt voor het delen van de info!
pi_153085313
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 20:24 schreef Atlas_ het volgende:
Grappig deze, want behalve dat ik ook in Hotel Courage meedoe (Waalkade Nijmegen), is dit bekend terrein :)

Ik hik wel even aan tegen die voorziening onderhoud. Blijkbaar is de pot al redelijk gevuld maar dat roept twee vragen op:
1. Ik zie die voorziening niet terug in de balans (bij het eigen vermogen geteld?);
2. Wanneer die kosten, die nu worden voorzien, daadwerkelijk gemaakt zullen worden, vraag ik me af of en waarvan hij dat gaat betalen; er is bar weinig in kas. De liquiditeitspositie is trouwens slecht met een negatief werkkapitaal (al vertoont die wel dalende tendens).
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')