SPOILER: Schema'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 2015 ChallengeOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Verlopen challengesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: PRs bijhoudenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: DiversOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Blogs van enkele vaste postersOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Guppy op 27-05-2015 19:06:31 ][b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*![]()
Maar sommigen willen vooral beter worden. En dat doe je vooral door te trainen.Hoe beladen dat ook is.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 20:31 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
of gewoon helemaal stoppen met trainen en gewoon lekker gaan hardlopen.
trainen, voor sommigen al zo een beladen woord dat ze niet vooruit komen onder het gewicht er van.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
quote:Op maandag 25 mei 2015 22:05 schreef Devv het volgende:
[..]
Tof. Heel veel succes met de voorbereiding!quote:Op maandag 25 mei 2015 22:58 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Tof!! Ben benieuwd naar je trainingen en de weg er naar toeBedankt! Ik heb echt zin in dit avontuur. Ik moet me druk ori๋nteren op schema's. Voorlopig zit ik nog in het trimhockeyseizoen en train ik daar al 2 x 1 uur voor in de week, dus ik begin op een schema van 3x lopen in de week, maar in de zomerstop/ vakantie zal ik wat meer moeten gaan lopen.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:19 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
helemaal over heen gelezen, veel succes met je training!
Ik hou me aanbevolen voor tips. Ik heb gelukkig al een clubje gelijkgestemden voor Amsterdam gevonden.Life is what you make it.![]()
Oke maar je hebt gewoon trainen en ook trainen met een specifiek doel om een afstand in een bepaalde tijd te lopen.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 20:39 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Maar sommigen willen vooral beter worden. En dat doe je vooral door te trainen.Hoe beladen dat ook is.
Om een voorbeeld te geven, zo heb ik voor De MvB wel getrained maar niet echt met een bepaald doel behalve uitlopen. Nou is voor mij dat trainen dan eigenlijk gewoon hardlopen en niet volgens een strikt schema met tempo's. MvB wordt dan voornamelijk op de dag zelf kijken op wat voor tempo we weg gaan en gaan zeker niet op PR jacht.![]()
Volgens mij was ik toegevoegd maar zie hem er niet tussen staan dus hier alsnog:
1
2[b]14 juni 2015 - [url=www.runforkika.nl]Run for KiKa (Utrecht)[/url][/b]
[*] Serinde - 5 km [url=https://www.runforkika.nl/saskia-middel]Sponsoren?[/url]![]()
Zo heb ik dat ook gedaan. Ik heb nog nooit met een schema gewerkt, behalve dat ik wel wat duurlopen had gepland en ongeveer 3 keer per week wilde lopen. En al helemaal geen intervalschema's.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 20:47 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Oke maar je hebt gewoon trainen en ook trainen met een specifiek doel om een afstand in een bepaalde tijd te lopen.
Om een voorbeeld te geven, zo heb ik voor De MvB wel getrained maar niet echt met een bepaald doel behalve uitlopen.![]()
Nu zou je erbij moeten staan!quote:Op dinsdag 26 mei 2015 20:54 schreef Serinde het volgende:
Volgens mij was ik toegevoegd maar zie hem er niet tussen staan dus hier alsnog:
[ code verwijderd ]
Overige OP-verzoeken, overdag ben ik niet of nauwelijks op Fok, maar 's avonds voeg ik jullie allemaal toeZolang nog niet iedereen eruit isquote:
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*![]()
Je kan een zakje ORS verdunnen 1 op 10, daar zit ook zout in en niet heel veel suiker, en het is goed weg te krijgen.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 20:27 schreef wyccie het volgende:
In normale sportdrank zit wel zout. Als ik niet de suikers wil zou ik water met zout moeten drinken, ik denk niet dat ik dat wegkrijg. Waarschijnkijk krijg ik dan ook dorst. Dus ik ga oefenen met gewoon sportdrank, geen gels.
Maar eerst maar weer eens een duurloop inplannen voor volgend weekend. Ik heb nauwelijks langer dan 7km gelopen sinds Rotterdam.
[..]
Ja, maar dat kan blijkbaar toch iets verschuiven. Volgens mij bedoelt Mr.B dat.
Hoe voel jij je over de MvB?
Moest ik altijd tijdens roeiwedstrijden drinken als het erg warm was.
Helpt trouwens ook om een kater te voorkomen, als je een liter ervan wegklokt na een stapavondje voor je gaat slapen
En @RD: wat als je trainen nou gewoon leuk vindt?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Wow, dat lijkt me niet handig, een vochtvasthouder terwijl je aan het sporten bent. Je zweet niet voor niks. Dat is om je lijf te koelen.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Oja ik liep 200tjes. En het ging wel oke. Al vind ik dat mijn benen nog steeds log en sloom lopen. Maar misschien komt dat juist weer doordat ik een tijdje weinig snelheid getraind heb nu.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Een tijdje terug was er een razend interessante documentaire over wat nou slechter is, suiker of vet?
In deze documentaire krijg je mijns inziens een goed antwoord op de vraag of het bijvoorbeeld zin heeft een low carb diet te starten, of dat de voedselzandloper beter bij het oud papier kan.
De uiteindelijke conclusie is verrassend logisch.
http://www.ntr.nl/Focus/4(...)PWON_1240574#content
Over hardlopen:
Ik heb in de bossen gelopen in de buurt van mijn werk, zodat de files opgelost waren toen ik klaar was. Het was een mooie route, grotendeels onverhard. Ik verdwaalde even en stapte helaas met mijn blessurepoot op een boomwortel. Desondanks mijn snelste 5 km in tijden gelopen.![]()
Als je het 1 op 10 verdunt is het niet veel zouter dan andere sportdranken. En het vocht vasthouden gebeurt in je darmen, dat wil niet zeggen dat er dan geen vocht meer via je huid naar buiten kan. Je zweet nog steeds, alleen je raakt van binnen minder uitgedroogd.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:05 schreef mosselmossel het volgende:
Wow, dat lijkt me niet handig, een vochtvasthouder terwijl je aan het sporten bent. Je zweet niet voor niks. Dat is om je lijf te koelen.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Het is een rehydratiemiddel, betekent niet dat je niet gaat zweten. Met het zweten raak je veel vocht, maar ook veel zout kwijt. Dat heb je wel nodig.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:05 schreef mosselmossel het volgende:
Wow, dat lijkt me niet handig, een vochtvasthouder terwijl je aan het sporten bent. Je zweet niet voor niks. Dat is om je lijf te koelen.
Ik denk niet dat je hele liters moet gaan drinken, maar op zoutzweetdagen kan het wel fijn zijn.![]()
Eh nee ORS is geen vochtvasthouder. Het zijn slechts zouten suikers, en is een vochtaanvuller.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:05 schreef mosselmossel het volgende:
Wow, dat lijkt me niet handig, een vochtvasthouder terwijl je aan het sporten bent. Je zweet niet voor niks. Dat is om je lijf te koelen.![]()
Op warme dagen kan het handig zijn om na afloop ors te drinken. Dan vul je de boel ook aan. Op mijn korte loopjes neem ik niets te drinken mee, dus dan moet ik na afloop aanvullen.![]()
800-400-200'tjes gelopen en dat 2xIk wilde achterin bungelen, maar vind die intervallen zo leuk. Werd weer vlammen dus.
Weer een stijf achillespeesje, dus maar even los masseren.
Overdags had ik trouwens bijna geen energie en 's avonds loop ik dan toch weer als een hinde![]()
Vooraf zei de trainer: "En vanavond g้้n gekak!"(vorige week belde een van ons ergens aan vanwege Yurkak)
![]()
Ik ook, als ik heel genoeg benquote:
Hier maar eens een duurloop (voor mijn doen dan, was wel ruim 9 km) gedaan op 1 tempo, eens kijken hoe mijn knie๋n daar op reageren...<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>![]()
Eergisteren, ik heb het gezien. Ik hou van dit soort documentaires. Leuke mannen ookquote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:07 schreef Zwabberhark het volgende:
Een tijdje terug was er een razend interessante documentaire over wat nou slechter is, suiker of vet?
In deze documentaire krijg je mijns inziens een goed antwoord op de vraag of het bijvoorbeeld zin heeft een low carb diet te starten, of dat de voedselzandloper beter bij het oud papier kan.
De uiteindelijke conclusie is verrassend logisch.![]()
![]()
de vraag is alleen, hoeveel beter wordt de goedwillende amateur.....??quote:Op dinsdag 26 mei 2015 20:39 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Maar sommigen willen vooral beter worden. En dat doe je vooral door te trainen.Hoe beladen dat ook is.'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'![]()
Hoeveel die maar wil. Duursport is 80% trainbaar en maar 20% talent..quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:47 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
de vraag is alleen, hoeveel beter wordt de goedwillende amateur.....??Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
wil je zeggen dat het hele topic, als ze maar vaak genoeg trainen, in staat is een sub 3 op de marathon te lopen?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:49 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Hoeveel die maar wil. Duursport is 80% trainbaar en maar 20% talent..'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'![]()
Hmm een absoluut getal wil ik er niet aan verbinden. Maar als je ook andere dingen in je leven in het teken stelt daarvan, dus afvallen, gezonder eten, veel meer slapen/rusten, dan denk ik dat een tijd in de buurt van de 3 uur voor alle mannen uiteindelijk wel mogelijk moet zijn ja. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel 'fitte jaren'je nog hebt, als je op je 50e begint wordt het lastiger.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:51 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
wil je zeggen dat het hele topic, als ze maar vaak genoeg trainen, in staat is een sub 3 op de marathon te lopen?
En of je dat allemaal wilt
[ Bericht 6% gewijzigd door La_Tramposa op 26-05-2015 22:03:24 ]Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ik ga later nog anderhalf gemist topic teruglezen. Nu eerst mijn samenvatting van een paar dagen Ardennen:
ruim 20 km gewandeld, 5,5 km getraild en op de terugweg bij Scarabee een Salomon s-lab adv skin 3 12 (of zoiets) gekocht.![]()
![]()
1
2[b]29 mei 2015 - [url=http://www.twenterandrun.nl/]Twenterandrun (Vriezenveen)[/url][/b]
[*] Voccar - 10 km [/url]
Mag ik met deze wedstrijd in de OP Guppyfriend?![]()
Succes Schanulleke! Mooie uitdaging. Hoeveel HM's heb je inmiddels gelopen? En wat is je doel? Uitlopen, of een bepaalde tijd?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 20:45 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
[..]
[..]
Bedankt! Ik heb echt zin in dit avontuur. Ik moet me druk ori๋nteren op schema's. Voorlopig zit ik nog in het trimhockeyseizoen en train ik daar al 2 x 1 uur voor in de week, dus ik begin op een schema van 3x lopen in de week, maar in de zomerstop/ vakantie zal ik wat meer moeten gaan lopen.
Ik hou me aanbevolen voor tips. Ik heb gelukkig al een clubje gelijkgestemden voor Amsterdam gevonden.![]()
Ik ben de 500 km grens over dit jaar. Ik had eerst 800 km als doel voor dit jaar, maar een tijdje terug heb ik dat bijgesteld naar 1000. Ik heb ook mijn doel uitgebreid: eerst was het de Tilburg ten miles, nu komt daar de Eindhoven hm bij.
Gaat lekker!![]()
![]()
quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:49 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Hoeveel die maar wil. Duursport is 80% trainbaar en maar 20% talent..quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:51 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
wil je zeggen dat het hele topic, als ze maar vaak genoeg trainen, in staat is een sub 3 op de marathon te lopen?Dit vind ik wel erg optimistisch en altijd een beetje apart, alsof de mensen die 'trager' zijn er niet genoeg voor doen ofzo...quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:52 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Hmm een absoluut getal wil ik er niet aan verbinden. Maar als je ook andere dingen in je leven in het teken stelt daarvan, dus afvallen, gezonder eten, veel meer slapen/rusten, dan denk ik dat een tijd in de buurt van de 3 uur voor alle mannen uiteindelijk wel mogelijk moet zijn ja. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel 'fitte jaren'je nog hebt, als je op je 50e begint wordt het lastiger.
En of je dat allemaal wilt
Ik zou het eerder andersom stellen, dat het voor 80% van je talent afhangt en voor 20% van je trainingsarbeid. Met een kater en m'n eerste loopje in 4 weken (en tweede in 6 weken) liep ik 43 mins op de 10 kilometer laatst, dat is niet iets waarmee ik wil opscheppen (of wat heel bijzonder is), maar dat is gewoon pure 'mazzel' wat betreft mijn basisniveau / aanleg. 80% van dit topic traint meer en / of gedisciplineerder dan ik, lopen marathons en alles, maar komen er niet bij in de buurt.
In de basis komt het gewoon neer op zaken die vooral genetisch bepaald zijn, zoals je VO2-max. Daar zit heus nog wel wat rek in, maar echt niet oneindig. Prestaties als een < 3 uur marathon zijn bij lange na niet voor iedereen weggelegd, kijk maar hoeveel trainingsarbeid sommigen er nu al insteken (~ 150-200 kilometer per maand zie ik hier vaak zat voorbij komen tijdens marathonvoorbereidingen) met de bijbehorende tijden. Sub 3 uur was dit jaar in Rotterdam bijvoorbeeld alleen weggelegd voor de beste 4.8% van het hele veld, daar kan echt niet iedereen bijkomen. Zelfs niet als diegene 4 jaar (zeg een Olympische cyclus) zou leven als een topsporter...
Wat betreft het trainen an sich, ik denk wel dat er meerdere opvattingen mogelijk zijn. Waarbij het maximale uit jezelf willen halen en vooral de ontspanning in het lopen zoeken nogal eens botsen (ook hier in het topic). Realistische doelen blijven echter wel belangrijk, want anders overheerst vooral de frustatie in de trainingen en kan het tegen je gaan werken denk ik ook...Jack does it in real time...![]()
Lekker bezig! Waarom niet meteen 1200, je zit toch op schema?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:47 schreef steffelonio het volgende:
Ik ben de 500 km grens over dit jaar. Ik had eerst 800 km als doel voor dit jaar, maar een tijdje terug heb ik dat bijgesteld naar 1000. Ik heb ook mijn doel uitgebreid: eerst was het de Tilburg ten miles, nu komt daar de Eindhoven hm bij.
Gaat lekker!Life is what you make it.![]()
Ik heb de afgelopen jaren iets van 7 HM's gelopen in wedstrijdverband, weet het niet exact. En iedere keer denk ik: 'waarom doe ik dit'. Ik zal degene die me er nu in heeft geluld ook nog wel een paar keer vervloeken.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:30 schreef steffelonio het volgende:
[..]
Succes Schanulleke! Mooie uitdaging. Hoeveel HM's heb je inmiddels gelopen? En wat is je doel? Uitlopen, of een bepaalde tijd?
Ik wil primair uitlopen, maar het liefst binnen de 4:12.Life is what you make it.![]()
Morgen wordt lekker hardloopweer geloof ik, fijn een loopje van Ommen naar Dalfsen doen, 10 EM (Station tot Stationloop). Voor het eerst in de 3 jaar dat ik meedoe dat de paar onverharde delen geen modderpoelen zullen zijn. Dus mijn tijd van vorig jaar moet flink uit de boeken gelopen kunnen worden (1:21). Ik hoop op een 1:15.
Oh, en ik heb inmiddels een startnummer kunnen overnemen voor de HM van Zwolle, dus mijn volgende wedstrijd staat ook al op de kalender!![]()
Hier ben ik het wel mee eens.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:03 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Ik zou het eerder andersom stellen, dat het voor 80% van je talent afhangt en voor 20% van je trainingsarbeid. Met een kater en m'n eerste loopje in 4 weken (en tweede in 6 weken) liep ik 43 mins op de 10 kilometer laatst, dat is niet iets waarmee ik wil opscheppen (of wat heel bijzonder is), maar dat is gewoon pure 'mazzel' wat betreft mijn basisniveau / aanleg.
Gisteren liep ik mijn inlooprondje achter twee meiden aan die op hun gemak en kletsend zo de 11km/h aantikken. Ik had het erg zwaar en hield het maar net vol, terwijl ik wel kan stellen dat ik conditioneel in goede vorm ben en ook de laatste tijd best redelijk getraind ben in snelheid. Nou had ik ook de pech dat zij wel een van de snelsten zijn, maar een ervan traint maar een keer per week en ik drie keer.
Hoe hard ik ook ga trainen, ik zal nooit een marathon onder 3,5 uur gaan lopen. Of een 10k sub50.![]()
Mooi gebied om te lopen!quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:56 schreef indepoeier het volgende:
Morgen wordt lekker hardloopweer geloof ik, fijn een loopje van Ommen naar Dalfsen doen, 10 EM (Station tot Stationloop). Voor het eerst in de 3 jaar dat ik meedoe dat de paar onverharde delen geen modderpoelen zullen zijn. Dus mijn tijd van vorig jaar moet flink uit de boeken gelopen kunnen worden (1:21). Ik hoop op een 1:15.
Oh, en ik heb inmiddels een startnummer kunnen overnemen voor de HM van Zwolle, dus mijn volgende wedstrijd staat ook al op de kalender!Life is what you make it.![]()
Maakt dat uit dan?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:51 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
wil je zeggen dat het hele topic, als ze maar vaak genoeg trainen, in staat is een sub 3 op de marathon te lopen?
Ik vind het veel knapper dat Gogo een ontzettend PR op de 5 loopt (wat volgens jouw begrippen dan waarschijnlijk alsnog op ontzettend slakkentempo is), dan dat zo'n rotjong van een DeeBee ()met weinig trainingsarbeid en een kater een rappe tijd op de 10 neerzet.
Hardlopen is toch juist zo leuk omdat je het zo kunt invullen als je het zelf wilt? Het gros wil gewoon zichzelf verbeteren, en of ze daarmee 5km sub 20 of sub 30 lopen maakt geen reet uit. En een paar zijn snel genoeg om af en toe te winnen, maar volgens mij willen die ook vooral zichzelf verbeteren. En dan heb je nog wat mensen die graag steeds een stukje verder willen lopen, waarbij tempo geen drol uitmaakt. En ook nog wat die gewoon lekker willen lopen, waarbij tempo en afstand niet uitmaken. Allemaal net zo prima.![]()
Ja, maar ik denk dat ik in de zomer een stapje terug ga doen ivm warmte/bbq/geen zin/vakantie. Ik wil wel realistische doelen stellen. Vandaar.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:45 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Lekker bezig! Waarom niet meteen 1200, je zit toch op schema?![]()
Gup, zou jij mij uit de OP willen halen voor Omloop ter Heijde?quote:
Aangezien ik geen oppas geregeld krijg gaat het me helaas niet lukken om daar te lopen.<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>![]()
Mooie afstand al, gaat goedkomen op de TTM en in E'hovenquote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:47 schreef steffelonio het volgende:
Gaat lekker!Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.![]()
Mee eens! Hardlopen is (voor mij) met name proberen mezelf te verbeteren (en lekker te lopen). Vergelijken met anderen begin ik niet aan (al motiveren mooie prestaties van anderen mij wel)quote:Op woensdag 27 mei 2015 06:23 schreef hatsaflats het volgende:
[..]
Maakt dat uit dan?
Ik vind het veel knapper dat Gogo een ontzettend PR op de 5 loopt (wat volgens jouw begrippen dan waarschijnlijk alsnog op ontzettend slakkentempo is), dan dat zo'n rotjong van een DeeBee ()met weinig trainingsarbeid en een kater een rappe tijd op de 10 neerzet.
Hardlopen is toch juist zo leuk omdat je het zo kunt invullen als je het zelf wilt? Het gros wil gewoon zichzelf verbeteren, en of ze daarmee 5km sub 20 of sub 30 lopen maakt geen reet uit. En een paar zijn snel genoeg om af en toe te winnen, maar volgens mij willen die ook vooral zichzelf verbeteren. En dan heb je nog wat mensen die graag steeds een stukje verder willen lopen, waarbij tempo geen drol uitmaakt. En ook nog wat die gewoon lekker willen lopen, waarbij tempo en afstand niet uitmaken. Allemaal net zo prima.![]()
Allicht had jij door bewuste en onbewuste keuzes in het verleden toen je je eerste loopje deed al wel een andere uitgangspositie dan mensen die een minder snelle tijd hebben. Lichter, toch een betere basisconditie. Dat is een deel genen maar ook een groot deel gedrag. Vo2 max is deels aangeboren maar ook deels trainbaar. En wat ik zei; gewicht is ้้n van de belangrijkste factoren maar dat vergeten veel amateur-hardlopers nog wel eens. Niet dat ik iedereen aan het dieten wil krijgen, maar voor velen geldt dat je beter 5kg kunt afvallen dan 200km kunt trainen als je sneller wilt worden. Maar iedereen hier die wel 200km per maand traint gaat volgens mij ook echt hard vooruit..quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:03 schreef DeeBee het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dit vind ik wel erg optimistisch en altijd een beetje apart, alsof de mensen die 'trager' zijn er niet genoeg voor doen ofzo...
Ik zou het eerder andersom stellen, dat het voor 80% van je talent afhangt en voor 20% van je trainingsarbeid. Met een kater en m'n eerste loopje in 4 weken (en tweede in 6 weken) liep ik 43 mins op de 10 kilometer laatst, dat is niet iets waarmee ik wil opscheppen (of wat heel bijzonder is), maar dat is gewoon pure 'mazzel' wat betreft mijn basisniveau / aanleg. 80% van dit topic traint meer en / of gedisciplineerder dan ik, lopen marathons en alles, maar komen er niet bij in de buurt.
In de basis komt het gewoon neer op zaken die vooral genetisch bepaald zijn, zoals je VO2-max. Daar zit heus nog wel wat rek in, maar echt niet oneindig. Prestaties als een < 3 uur marathon zijn bij lange na niet voor iedereen weggelegd, kijk maar hoeveel trainingsarbeid sommigen er nu al insteken (~ 150-200 kilometer per maand zie ik hier vaak zat voorbij komen tijdens marathonvoorbereidingen) met de bijbehorende tijden. Sub 3 uur was dit jaar in Rotterdam bijvoorbeeld alleen weggelegd voor de beste 4.8% van het hele veld, daar kan echt niet iedereen bijkomen. Zelfs niet als diegene 4 jaar (zeg een Olympische cyclus) zou leven als een topsporter...
Wat betreft het trainen an sich, ik denk wel dat er meerdere opvattingen mogelijk zijn. Waarbij het maximale uit jezelf willen halen en vooral de ontspanning in het lopen zoeken nogal eens botsen (ook hier in het topic). Realistische doelen blijven echter wel belangrijk, want anders overheerst vooral de frustatie in de trainingen en kan het tegen je gaan werken denk ik ook...
Ik wil helemaal niet zeggen dat mensen die minder hard lopen er minder hard voor werken, alleen dat iedereen, als je consequent de juiste keuzes maakt wat betreft sporten, er uiteindelijk heel veel van de tijd afgaat. Sommige anderen bereiken dat al in hun eerste loopjaar, tja dat lijkt misschien niet eerlijk. Maar of dat echt talent is? Dan had je ons allemaal als 6-jarige kinderen een wedstrijdje moeten laten rennen, en ik denk dat daar nog verrassende uitkomsten uitkomen. Ik heb zelf voor geen enkele sport als kind echt talent gehad, maar ik was altijd te koppig om me daarbij neer te leggen en trainde net zo hard en vaak tot ik wel bij de selectie of iets dergelijks kwam.
Uiteindelijk moet je dat wel willen natuurlijk en is het voor een groot deel mentaal.
En over die 3 uur grens; er werd toch laatst ook geconcludeerd dat in de jaren 80 dat percentage nog 15% was, en ook in absolute aantallen veel hoger? Dus dan zouden we massaal minder talent/lagere vo2 max hebben gekregen? Ik denk eerder dat we met zijn allen een minder sportieve lijfstijl zijn gaan aanhouden..
[ Bericht 1% gewijzigd door La_Tramposa op 27-05-2015 08:39:18 ]Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Daar ga je veel plezier aan beleven, denk ik.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:14 schreef McTwente het volgende:
Ik ga later nog anderhalf gemist topic teruglezen. Nu eerst mijn samenvatting van een paar dagen Ardennen:
ruim 20 km gewandeld, 5,5 km getraild en op de terugweg bij Scarabee een Salomon s-lab adv skin 3 12 (of zoiets) gekocht.
Mbt eten en drinken: als ik richting de 2 uur loop eet ik altijd iets onderweg, een reepje ofzo. Of een boterham.
Ik krijg vooral trek, knorrende maag enzo. Slap worden weet ik niet, zou kunnen dat dat een van de redenen was dat ik tijdens de hm zo terug viel in snelheid maar weet niet zeker.Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Als je je sportverleden en eerdere keuzes in je leven etc gaat meetellen zou t kunnen dat veel afhangt van eerdere keuzes misschien.
Al denk ik dan toch nog wel dat ik best mazzel had met 20 jaar niet sporten (en veel eten/drinken) dat ik het lopen redelijk makkelijk heb opgepakt.
Interessante discussie welSpelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
je lichaam en hoe dat wel of niet meewerkt is naast talent een deel van de puzzel. Maar ik heb gemerkt dat als je geestelijk niet helemaal lekker bentje ook niets bereikt met hardlopen.
Drie jaar geleden ben ik gestopt met hardlopen omdat het echt niet ging. Ik dacht lichamelijk maar achteraf gezien was ik nog in de war van mijn burn-out. Dat vertaalde zich in het feit dat ik voeten nauwelijks voor elkaar kreeg en dat ik meer struikelde als liep. En dat is dan weer niet bevordelijk voor je snelheid.![]()
Nu ik dat op orde heb en ik inderdaad ook minder weeg en meer op mijn voeding let, vlieg ik over de weg.![]()
Nee, ik geloof er niet zo in dat je zonder natuurlijk talent onder de 3 uur op de marathon kunt lopen. Zelfs als je keihard werkt, zal het deel wat je door training kunt verbeteren waarschijnlijk niet genoeg zijn om dat niveau te kunnen halen. Ik zou die verhouding van 80% trainen en 20% talent dus ook eerder omdraaien. Het lijkt mij niet dat je jezelf met 80% kunt verbeteren ten aanzien van je natuurlijke VO2max. Het klinkt gewoon niet logisch...![]()
Die 80 en 20% zijn natuurlijk overdreven en redelijk uit de lucht gegrepen, en slaan ook niet op absolute getallen. Wat ik meer bedoel te zeggen is; talent wordt vaak in mijn ogen iets te makkelijk als 'excuus' aangegrepen om te zeggen, dit of dat is voor mij toch nooit haalbaar. Terwijl ik denk dat er in veel gevallen veel meer haalbaar is dan je denkt, als je consequent bereid bent om er keihard voor te werken.quote:Op woensdag 27 mei 2015 09:43 schreef Devv het volgende:
Nee, ik geloof er niet zo in dat je zonder natuurlijk talent onder de 3 uur op de marathon kunt lopen. Zelfs als je keihard werkt, zal het deel wat je door training kunt verbeteren waarschijnlijk niet genoeg zijn om dat niveau te kunnen halen. Ik zou die verhouding van 80% trainen en 20% talent dus ook eerder omdraaien. Het lijkt mij niet dat je jezelf met 80% kunt verbeteren ten aanzien van je natuurlijke VO2max. Het klinkt gewoon niet logisch...
Maar natuurlijk, zoals Murmeli ook al aangaf; als je 20 jaar net de verkeerde keuzes hebt gemaakt (al is het onbewust geweest) wat betreft het hardlopen wordt het wel lastiger. En uiteraard moet je realistische doelen stellen, als je eerste marathon 4.00 is gaat je volgende niet 3 uur zijn. Maar je hoeft er maar 12x 5 minuten af te halen, en dat klinkt al weer veel haalbaarder. Of het uiteindelijk lukt weet je niet, maar van tevoren al zeggen dat het niet kan.. dat gaat er bij mij persoonlijk niet in.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Een mogelijke verklaring is dat hardlopen toen alleen beoefend werd door mensen die er aanleg voor hadden en nu een modeverschijnsel is waar iedereen plezier aan beleeft. Destijds ging het om de prestatie, nu is het een levensstijl voor velen waarbij het draait om hele andere zaken. Dat verklaart nog niet waarom het in de jaren 80 ook in absolute aantallen hoger was, dat blijft speculatie.quote:Op woensdag 27 mei 2015 08:19 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
En over die 3 uur grens; er werd toch laatst ook geconcludeerd dat in de jaren 80 dat percentage nog 15% was, en ook in absolute aantallen veel hoger? Dus dan zouden we massaal minder talent/lagere vo2 max hebben gekregen? Ik denk eerder dat we met zijn allen een minder sportieve lijfstijl zijn gaan aanhouden..![]()
De waarheid zal zoals altijd wel weer saai ergens in het midden liggenMaar een polariserend standpunt innemen is nu altijd veel leuker..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Mij valt het dus juist mee wat betreft de verkeerde keuzes en de gevolgen voor het hardlopen
Maar misschien zijn mijn doelen niet zo hoog. Ik ga bijv niet proberen sneller te worden dan LT of Semtex, want dat is vragen om frustraties en verliezen van de lol in het lopen.Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Hihihiquote:Op woensdag 27 mei 2015 09:58 schreef La_Tramposa het volgende:
De waarheid zal zoals altijd wel weer saai ergens in het midden liggenMaar een polariserend standpunt innemen is nu altijd veel leuker..
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Dat is waar. De waarheid ligt in het midden. Ik heb vorig jaar bijna 1600 km getraind, met heel veel intervallen en 17 wedstrijden. Toch loop ik hele matige tijden. Dat ligt mijns inziens aan drie dingen: geen goede looptechniek (slechte balans, matige motoriek), weinig tot geen sportbasis vanuit de jeugd, een onregelmatig leven met een chronisch slaaptekort, stressvolle jaren.![]()
Je zou niets liever willen!quote:Op woensdag 27 mei 2015 10:04 schreef Murmeli het volgende:
Mij valt het dus juist mee wat betreft de verkeerde keuzes en de gevolgen voor het hardlopen
Maar misschien zijn mijn doelen niet zo hoog. Ik ga bijv niet proberen sneller te worden dan LT of Semtex, want dat is vragen om frustraties en verliezen van de lol in het lopen.![]()
Zoiets werkt prima: http://www.amazon.co.uk/dp/B008515678quote:Op dinsdag 26 mei 2015 20:27 schreef wyccie het volgende:
In normale sportdrank zit wel zout. Als ik niet de suikers wil zou ik water met zout moeten drinken, ik denk niet dat ik dat wegkrijg. Waarschijnkijk krijg ik dan ook dorst. Dus ik ga oefenen met gewoon sportdrank, geen gels.
Beetje zouten, smaakje, maar geen suikers. De citrus variant is goed weg te drinken.
Ik/we gebruiken ze alleen niet zo vaak. Alleen bij lange afstanden of als het echt heel warm is als iets eerder.NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600![]()
Tuurlijk, als het binnen de mogelijkheden zou liggen. Maar dat ligt het niet en dat vind ik niet erg. Niet eens jammer.quote:
Ik probeer jou of pijll er wel uit te lopen
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Dat is dan puur voor het vocht, want energie levert het niet.quote:Op woensdag 27 mei 2015 10:13 schreef Wolve000 het volgende:
[..]
Zoiets werkt prima: http://www.amazon.co.uk/dp/B008515678
Beetje zouten, smaakje, maar geen suikers. De citrus variant is goed weg te drinken.
Ik/we gebruiken ze alleen niet zo vaak. Alleen bij lange afstanden of als het echt heel warm is als iets eerder.![]()
Verkeerde keuzes, tuurlijk, die maakt iedereen in het leven. Lopen is voor mij meer mijn hoofd leegmaken dan dat het mij gaat om harder, verder, sneller en winnen.
Tuurlijk wil iedereen als hij een wedstrijd loopt sneller dan voorheen, maar daarom loop ik niet veel wedstrijden
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.
Dale Carnegie![]()
Goed loopweer trouwens![]()
Ik baal er zelfs van dat ik een rustdag heb, dus volgens mij is mijn lichaam op de weg terug!Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ik zocht al een hele tijd naar zoiets, omdat ik geen producten met toegevoegde suikers eet/drink. Maar eens even hierin verdiepenquote:Op woensdag 27 mei 2015 10:13 schreef Wolve000 het volgende:
[..]
Zoiets werkt prima: http://www.amazon.co.uk/dp/B008515678
Ik/we gebruiken ze alleen niet zo vaak. Alleen bij lange afstanden of als het echt heel warm is als iets eerder.
Je kunt de zee niet oversteken door alleen naar het water te staren.![]()
Dat was ook het idee van mijn reactie.quote:Op woensdag 27 mei 2015 10:21 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
Dat is dan puur voor het vocht, want energie levert het niet.
NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600![]()
Ik denk dat 20% talent en 80% trainen wat overdreven is, maar ik ben van mening dat het trainen veel meer is dan 20%. Dat is bij mij wel het geval.
Het percentage talent zal bij kortere afstanden hoger liggen dan bij de langere afstanden (hm bv.), bij de laatste zou ik denken dat trainen zo tussen de 50 en 80% inneemt.![]()
Goh, ik schreef hier pas een stukje overIk dacht: wat als ik nou alle lopers eens in een 2x2 tabel prop met als variabelen aanleg en trainingsarbeid. Al schrijvende kwam ik erachter dat dit allemaal zo ingewikkeld ligt. Maar wel interessant!
![]()
![]()
Het is misschien ook wat je zelf graag wil geloven. Ik weiger me erbij neer te leggen dat ik nooit even snel/sneller kan worden als sommige vrienden die misschien veel meer talent hebben. Anderen vinden misschien juist veel meer ontspanning in het trainen als ze denken; die anderen hebben meer talent dus daar zal ik toch nooit bijkomen, dus kan ik maar beter voor mezelf trainen.
Ik train ook voor mezelf, maar ik heb wel het geloof nodig dat die verbetering bijna altijd mogelijk is, niet dat er een of andere grens op zit of zo.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Aangezien ik hier veel mensen positief hoor over de souplessemethode dacht ik laat ik dat boek ook maar eens aanschaffen. Zijn er hier mensen die dit via de site van duurloopmisverstand gedaan hebben? Ik heb het boek besteld, betaald en een bevestiging gekregen dat het verzonden is. Maar ik krijg maar niks
Oh, ik had hem via de website besteld en had hem in minder dan een dag! Misschien gewoon even een mailtje sturen?quote:Op woensdag 27 mei 2015 10:38 schreef Maariindaa het volgende:
Aangezien ik hier veel mensen positief hoor over de souplessemethode dacht ik laat ik dat boek ook maar eens aanschaffen. Zijn er hier mensen die dit via de site van duurloopmisverstand gedaan hebben? Ik heb het boek besteld, betaald en een bevestiging gekregen dat het verzonden is. Maar ik krijg maar niksIk hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ja heb ik gedaan, maar nog geen reactie gekregen, verzendbevestiging was meer dan een week geleden. Dus ze zullen bij de post wel weer eens hebben lopen kloten. Maarja, daar heeft het helemaal geen zin om te klagen, want "met zoveel miljoen poststukken per dag gaat er wel eens wat mis, daar kunnen wij ook niks aan doen, dus zoek het lekker uit"quote:Op woensdag 27 mei 2015 10:40 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Oh, ik had hem via de website besteld en had hem in minder dan een dag! Misschien gewoon even een mailtje sturen?
k weet niet of t wat is, maar op de site van t kruidvat staat kleding voor vrouwen in de aanbieding.
http://folder.kruidvat.nl(...)-m-7-juni/page/26-27Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.
Dale Carnegie![]()
Hier ben ik het helemaal mee eensquote:Op woensdag 27 mei 2015 10:38 schreef La_Tramposa het volgende:
Het is misschien ook wat je zelf graag wil geloven. Ik weiger me erbij neer te leggen dat ik nooit even snel/sneller kan worden als sommige vrienden die misschien veel meer talent hebben. Anderen vinden misschien juist veel meer ontspanning in het trainen als ze denken; die anderen hebben meer talent dus daar zal ik toch nooit bijkomen, dus kan ik maar beter voor mezelf trainen.
Ik train ook voor mezelf, maar ik heb wel het geloof nodig dat die verbetering bijna altijd mogelijk is, niet dat er een of andere grens op zit of zo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: