quote:Elke discussie(op internet tenminste) tussen atheisten en christenen verzand binnen de kortste keren in het gooien van modder en verwijten.
Wat jammer is, want hierdoor verharden beiden kanten in hun standpunten, leert niemand iets en komt er geen begrip voor elkaars overtuiging.
Maar waarom is dit?
Is het omdat beide partijen al bij voorbaat een beeld hebben van de ander? Dat men alles wat de ander zegt leest met dit gekleurde beeld vol afwijzing en veroordeling? Is het omdat we geen van allen weten wat er na de dood en voor het leven is, en het angstaanjagend is als iemand gaat pulken aan de overtuiging waar jij je goed bij voelt en rust in vindt?
Atheïsme kent wel een hoger doel, namelijk Geluk. Geluk in gezin, werk, opleiding etc.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:19 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Met intrinsiek bedoel ik dat de zingeving waarde heeft in zichzelf, dat die waarde dus niet wordt geconstrueerd door iemand. De zingeving gaat dus zogezegd buiten alle meningen van mensen om, het kent een hoger doel. Atheïsme kent geen dergelijk hoger doel.
Nee. Atheïsme is niets anders dan afwezigheid van geloof in een god. Er is dus helemaal niets inherent aan buiten het afwezig zijn van geloof in een god.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:39 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Atheïsme kent wel een hoger doel, namelijk Geluk. Geluk in gezin, werk, opleiding etc.
Dat impliceer ik ook: atheïsten geloven niet in God, wat niet wil zeggen dat zij geen hoge intrinsieke rationele zingevingen in hun leven kunnen hebben.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Atheïsme is niets anders dan afwezigheid van geloof in een god. Er is dus helemaal niets inherent aan buiten het afwezig zijn van geloof in een god.
Zoals een beetje muggeziften bijvoorbeeld....quote:Op maandag 25 mei 2015 13:47 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Dat impliceer ik ook: atheïsten geloven niet in God, wat niet wil zeggen dat zij geen hoge intrinsieke rationele zingevingen in hun leven kunnen hebben.
Een hoger doel is een doel dat niet alleen jezelf aangaat, maar juist alles wat bestaat. Het geluk als hoger doel is het geluk van alle mensen. Dat is wat mij betreft een beetje arbitrair, een ISIS-strijder wordt er immers uitermate gelukkig van als hij mijn keel mag doorsnijden.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:39 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Atheïsme kent wel een hoger doel, namelijk Geluk. Geluk in gezin, werk, opleiding etc.
Ze kunnen dat hebben, ja. Maar die zingeving vloeit op geen enkele manier voort uit hun atheïsme. Dat kan ook niet, want dat is niets.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:47 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Dat impliceer ik ook: atheïsten geloven niet in God, wat niet wil zeggen dat zij geen hoge intrinsieke rationele zingevingen in hun leven kunnen hebben.
Dat is onzin. Ooit van utilitarisme gehoord?quote:Op maandag 25 mei 2015 13:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Een hoger doel is een doel dat niet alleen jezelf aangaat, maar juist alles wat bestaat. Het geluk als hoger doel is het geluk van alle mensen. Dat is wat mij betreft een beetje arbitrair, een ISIS-strijder wordt er immers uitermate gelukkig van als hij mijn keel mag doorsnijden.
Geluk is dus altijd op jezelf gericht, of op je eigen sociale groepje, en kan daarmee geen hoger doel zijn.
1) en 2) sluiten elkaar uit; je spreekt jezelf tegen.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Een hoger doel is een doel dat niet alleen jezelf aangaat, maar juist alles wat bestaat. 1) Het geluk als hoger doel is het geluk van alle mensen.
2) Geluk is dus altijd op jezelf gericht, of op je eigen sociale groepje, en kan daarmee geen hoger doel zijn.
1 en 2 sluiten elkaar niet uit.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
1) en 2) sluiten elkaar uit; je spreekt jezelf tegen.
Misschien moet ik weer even terugstappen van het gebruik van hoger doel, dat leid alleen tot verwarring. Mijn oorspronkelijke opmerking is dat er geen intrinsieke waarde bestaat vanuit atheïstisch oogpunt. Elke waarde is geconstrueerd.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is onzin. Ooit van utilitarisme gehoord?
Bovendien hoeft een hoger doel helemaal niet anderen aan te gaan. Je kunt voor jezelf gerust een hoger doel nastrevend zonder dat voor anderen te doen.
Jawel:quote:Op maandag 25 mei 2015 13:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
1 en 2 sluiten elkaar niet uit.
Klopt. En dan?quote:Op maandag 25 mei 2015 13:57 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Misschien moet ik weer even terugstappen van het gebruik van hoger doel, dat leid alleen tot verwarring. Mijn oorspronkelijke opmerking is dat er geen intrinsieke waarde bestaat vanuit atheïstisch oogpunt. Elke waarde is geconstrueerd.
Ik trok de conclusie tussentijds, en die ik heb ik inderdaad niet goed uitgelegd, dat geluk dus geen hoger doel kan zijn. Hoger doelquote:Op maandag 25 mei 2015 13:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
1) en 2) sluiten elkaar uit; je spreekt jezelf tegen.
Je hebt gelijk, het gebruik van hoger doel leid af. Wat ik bedoelde is dat elke waarde vanuit atheïstisch perspectief per definitie individueel of sociaal wordt geconstrueerd.quote:Daarbij: het geluk van alle mensen? Dat is onhaalbaar, maar het is ook niet wat "zingeving" is volgens mij. Dan zouden alle christenen die geen Jehova's getuigen zijn en langs de deuren gaan om mensen te bekeren of welke andere niet-zendingsdrang hebbende christen allemaal zwaar slechte christenen zijn, wat me onhoudbaar lijkt, zeker als ik om me heen kijk (95% katholiek).
Als geluk een hoger doel is, is het op alle mensen gericht. Maar geluk is altijd alleen op jezelf of op enkele mensen gericht. Dus het kan geen hoger doel zijn.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jawel:
- geluk als hoger doel is het geluk van alle mensen
- geluk is altijd op jezelf/je groepje gericht en kan dus geen hoger doel zijn
Zeker wel.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
1 en 2 sluiten elkaar niet uit.
Dan is het tijd voor koffie.quote:
quote:Op maandag 25 mei 2015 14:01 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Zeker wel.
[..]
Dan is het tijd voor koffie.
En in feite is dat voor religieuze zingeving niet anders:quote:Op maandag 25 mei 2015 14:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
Wat ik bedoelde is dat elke waarde vanuit atheïstisch perspectief per definitie individueel of sociaal wordt geconstrueerd.
Mocht dat lijntje met God bestaan, dan wordt de zingeving individueel geconstrueerd? Kan je dat uitleggen?quote:Op maandag 25 mei 2015 14:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En in feite is dat voor religieuze zingeving niet anders:
- individueel - jouw lijntje met god
Ja, ik ga even uit van dat dat lijntje met god bestaat; voor gelovigen, of in het bijzonder christenen.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:06 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Mocht dat lijntje met God bestaan, dan wordt de zingeving individueel geconstrueerd? Kan je dat uitleggen?
Nah, ik ben niet gelovig en jij wel, dus ik kan nog moeilijker voor andere gelovigen spreken maar geloof is toch niet alleen "feit dat mensen geloven omdat zingeving intrinsiek is". Er komt bij geloof toch veel meer kijken; een gevoel dat niet-gelovigen gewoon niet kennen (behalve met de juiste drugs of hersenstimulatie), zoals je zelf ook zei een verklaring voor de aloude "waarom-vraag" (in mijn atheïstische ogen een onzinnige) en de continuïteit; wat is er na de dood?quote:Feit is dat mensen geloven omdat ze aannemen dat deze zingeving niet wordt geconstrueerd, maar intrinsiek is aan het bestaan.
Mocht deze religie onjuist zijn, dan wordt de zingeving natuurlijk geconstrueerd, daar ga ik met je in mee.
Jawel, als iemand een opleiding volgt om later een beroep te kunnen uitoefenen, waar hij bijvoorbeeld veel mensen mee kan helpen, dan dient dat een hoger doel.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Een hoger doel is een doel dat niet alleen jezelf aangaat, maar juist alles wat bestaat. Het geluk als hoger doel is het geluk van alle mensen. Dat is wat mij betreft een beetje arbitrair, een ISIS-strijder wordt er immers uitermate gelukkig van als hij mijn keel mag doorsnijden.
Geluk is dus altijd op jezelf gericht, of op je eigen sociale groepje, en kan daarmee geen hoger doel zijn.
Hoger doel is niet het juiste woord, excuses als ik je daarmee in verwarring heb gebracht. Wat ik bedoel is dat voor een atheïst waarde alleen kan bestaan omdat hij het zelf belangrijk vind, of omdat de maatschappij het belangrijk vind. Niet omdat dat zelfde doel ook voor ieder ander op de planeet bestaat.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:23 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Jawel, als iemand een opleiding volgt om later een beroep te kunnen uitoefenen, waar hij bijvoorbeeld veel mensen mee kan helpen, dan dient dat een hoger doel.
Kijk maar eens bijvoorbeeld naar 'Artsen zonder Grenzen', daar zitten veel atheïsten tussen die wel hun leven riskeren door mensen medisch te helpen. Dus die dienen wél een hoger doel.
Daar argumenteer ik ook niet voorquote:En dit is maar één voorbeeld.
Ik wil eventjes het sprookje ontkrachten dat alleen christenen in staat zouden zijn om goede dingen te doen voor anderen...
Dat vloeit voor uit hun medeogen en medegevoel voor mensen. Bv Artsen zonder grenzen, dat zijn atheïsten. Er kan wel een gelovige tussen zitten, maar het is gewoon een humanistisch project.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ze kunnen dat hebben, ja. Maar die zingeving vloeit op geen enkele manier voort uit hun atheïsme. Dat kan ook niet, want dat is niets.
Het heeft dus niets met atheïsme te maken, maar met humanisme. Dat zijn twee verschillende dingen.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:30 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Dat vloeit voor uit hun medeogen en medegevoel voor mensen. Bv Artsen zonder grenzen, dat zijn atheïsten. Er kan wel een gelovige tussen zitten, maar het is gewoon een humanistisch project.
Dat is toch voor iedereen anders?quote:
Ja, dat snap ik ook wel. Maar het christendom zou voor zingeving zorgen. Wat is die zingeving dan?quote:Op maandag 25 mei 2015 14:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Een langetermijndoel in je leven vinden.
Iets als: zorgen dat God gelukkig is.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik ook wel. Maar het christendom zou voor zingeving zorgen. Wat is die zingeving dan?
Lijkt me moeilijk. Althans, de Bijbel kennende doe je het niet snel goed bij God.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Iets als: zorgen dat God gelukkig is.
Hmm, scherp punt. Ga ik nog even over nadenken.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, ik ga even uit van dat dat lijntje met god bestaat; voor gelovigen, of in het bijzonder christenen.
Hoe het tot jou komt is anders dan bij de atheïst, maar uiteindelijk is het jouw individuele gevoel. Jij bent degene die "de lessen van god" interpreteert en uitvoert, daar kan verder niemand anders bij.
Zingeving heb ik in dit topic altijd gebruikt in de context van mijn eerdere uitleg, daarin bevind zich inderdaad de waarom vraag, het morele vraagstuk, wat het doel van het leven is, en wat er na de dood is. Ik ben het dus helemaal met je eens!quote:Nah, ik ben niet gelovig en jij wel, dus ik kan nog moeilijker voor andere gelovigen spreken maar geloof is toch niet alleen "feit dat mensen geloven omdat zingeving intrinsiek is". Er komt bij geloof toch veel meer kijken; een gevoel dat niet-gelovigen gewoon niet kennen (behalve met de juiste drugs of hersenstimulatie), zoals je zelf ook zei een verklaring voor de aloude "waarom-vraag" (in mijn atheïstische ogen een onzinnige) en de continuïteit; wat is er na de dood?
Religie geeft concrete antwoorden op vragen die door elk mens bewust of onbewust wordt gesteld:quote:Op maandag 25 mei 2015 14:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik ook wel. Maar het christendom zou voor zingeving zorgen. Wat is die zingeving dan?
Ik denk bij al deze punten aan:quote:Op maandag 25 mei 2015 14:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Religie geeft concrete antwoorden op vragen die door elk mens bewust of onbewust wordt gesteld:
- Oorsprong
- Moraal
- Doel
- Bestemming
El_Matador, hij kwam van ongelooflijk mooie dikke billen, vind ongelooflijk mooie dikke billen uitermate goed, en het ontbreken uitermate slecht, zijn levensdoel zijn ook ongelooflijk mooie dikke billen, en hij zal ook heengaan tot deze ongelooflijk mooie dikke billen.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk bij al deze punten aan:
- Ongelooflijk
- Mooie
- Dikke
- Billen
Welk doel en welke bestemming dan?quote:Op maandag 25 mei 2015 14:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Religie geeft concrete antwoorden op vragen die door elk mens bewust of onbewust wordt gesteld:
- Oorsprong
- Moraal
- Doel
- Bestemming
- Wat is het doel van het levenquote:
Nou?quote:
Waar zijn de 'concrete antwoorden' nou?quote:- Wat is er na de dood
Alleen op de laatste vraag heeft atheïsme een concreet antwoord. Bij de rest is er of geen antwoord, of moet je er zelf wat van maken.
Simpel:quote:Op maandag 25 mei 2015 15:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou?
[..]
Waar zijn de 'concrete antwoorden' nou?
Wil je het antwoord op de vragen weten? Vanuit christelijk, atheïstisch of ander perspectief?quote:Op maandag 25 mei 2015 15:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou?
[..]
Waar zijn de 'concrete antwoorden' nou?
Ook theïsme heeft geen concreet antwoord op ook maar één van die vragen.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
- Wat is het doel van het leven
- Wat is er na de dood
Alleen op de laatste vraag heeft atheïsme een concreet antwoord. Bij de rest is er of geen antwoord, of moet je er zelf wat van maken.
Daar verschillen wij dan van mening van.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ook theïsme heeft geen concreet antwoord op ook maar één van die vragen.
Christelijk perspectief aub.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:33 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wil je het antwoord op de vragen weten? Vanuit christelijk, atheïstisch of ander perspectief?
Ik vraag mij of het verstandig is die te bespreken in dit topic, ik heb sterk het vermoeden dat dit juist dan weer de richting op gaat waar OP wat moeite mee heeft.quote:
Vertaling: "Als ik mijn denkbeelden hier deel, krijg ik kritiek en dat ervaar ik als respectloos moddergooien."quote:Op maandag 25 mei 2015 15:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik vraag mij of het verstandig is die te bespreken in dit topic, ik heb sterk het vermoeden dat dit juist dan weer de richting op gaat waar OP wat moeite mee heeft.
Daarbij lijkt het me nogal moeilijk om uit naam van ~1,5 miljard mensen te spreken en geef je de antitheïst die alles en iedereen over een kam scheert de vinger die hij vervolgens in je eigen oog prikt.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik vraag mij of het verstandig is die te bespreken in dit topic, ik heb sterk het vermoeden dat dit juist dan weer de richting op gaat waar OP wat moeite mee heeft.
Ik denk dat ik een aardige gooi kan doen, als ik het niet te specifiek maak.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Daarbij lijkt het me nogal moeilijk om uit naam van ~1,5 miljard mensen te spreken en geef je de antitheïst die alles en iedereen over een kam scheert de vinger die hij vervolgens in je eigen oog prikt.
Juistem! Straks doet mijn kleine broze hartje nog zeer.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Vertaling: "Als ik mijn denkbeelden hier deel, krijg ik kritiek en dat ervaar ik als respectloos moddergooien."
Ben je protestant (in welke vorm dan ook) of katholiek, lijkt me al een enorm verschil?quote:Op maandag 25 mei 2015 15:50 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik denk dat ik een aardige gooi kan doen, als ik het niet te specifiek maak.
Het was een serieuze vraag.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Eerder over bijzaken dan kernzaken denk ik.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ben je protestant (in welke vorm dan ook) of katholiek, lijkt me al een enorm verschil?
Ok, excusé dan!quote:
Dat is verre van concreet.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:55 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ok, excusé dan!
- Oorsprong: Het universum en de mens is gemaakt omdat God er blijdschap in had dat te doen.
- Moraal: Het goede vloeit voort uit je naaste liefhebben, het slechte uit het niet liefhebben van je naaste.
- Doel: Door het liefhebben van de naaste, Gods karakter zichtbaar laten worden.
- Bestemming: Als je het goede doet op de plaats waar God zelf is, waar alles in perfecte harmonie is, als je het kwade doet op een plaats waar je definitief verwijderd bent van God.
Het zijn geen concrete antwoorden en iedereen kan wel iets verzinnen.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:55 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ok, excusé dan!
- Oorsprong: Het universum en de mens is gemaakt omdat God er blijdschap in had dat te doen.
- Moraal: Het goede vloeit voort uit je naaste liefhebben, het slechte uit het niet liefhebben van je naaste.
- Doel: Door het liefhebben van de naaste, Gods karakter zichtbaar laten worden.
- Bestemming: Als je het goede doet op de plaats waar God zelf is, waar alles in perfecte harmonie is, als je het kwade doet op een plaats waar je definitief verwijderd bent van God.
Ik kan het allemaal wel weer nog een stuk concreter maken, maar dan wordt het weer zo'n boekwerk. Dat lijkt mij voor dit topic niet echt nodig, het lijkt mij dat het zo toch duidelijk is wat het christelijk geloof voor antwoorden heeft?quote:
Doe ik altijd. Mijn vrouw is mijn naaste en die heb ik alle dagen lief.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik kan het allemaal wel weer nog een stuk concreter maken, maar dan wordt het weer zo'n boekwerk. Dat lijkt mij voor dit topic niet echt nodig, het lijkt mij dat het zo toch duidelijk is wat het christelijk geloof voor antwoorden heeft?
Je naaste liefhebben is verschrikkelijk concreet, probeer dat maar een weekje perfect vol te houden.
Top, dan ben je in ieder geval al op weg.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Doe ik altijd. Mijn vrouw is mijn naaste en die heb ik alle dagen lief.
Meer naasten heb ik niet, dus volgens mij ben ik dan gewoon klaar.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Top, dan ben je ergens al op weg.
De naaste wordt in de bijbel verder getrokken: iedereen met wie je in contact komt. Oftwel: In elke situatie het beste zoeken voor de ander.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Meer naasten heb ik niet, dus volgens mij ben ik dan gewoon klaar.
Dat doet toch niemand man... Totaal onhaalbaar ook.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
De naaste wordt in de bijbel verder getrokken: iedereen met wie je in contact komt. Oftwel: In elke situatie het beste zoeken voor de ander.
Maar niet te veel, want je mag niet jaloers zijn op zijn bezittingen (zijn vee, zijn vrouw).quote:Op maandag 25 mei 2015 18:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik kan het allemaal wel weer nog een stuk concreter maken, maar dan wordt het weer zo'n boekwerk. Dat lijkt mij voor dit topic niet echt nodig, het lijkt mij dat het zo toch duidelijk is wat het christelijk geloof voor antwoorden heeft?
Je naaste liefhebben is verschrikkelijk concreet, probeer dat maar een weekje perfect vol te houden.
Zijn vrouw is toch ook een naaste?quote:Op maandag 25 mei 2015 18:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar niet te veel, want je mag niet jaloers zijn op zijn bezittingen (zijn vee, zijn vrouw).
De geboden zijn er vrij duidelijk over dat de vrouw gewoon bezit is van de man, net als het vee.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zijn vrouw is toch ook een naaste?(En over dat vee zouden we nog een aardige filosofische discussie kunnen hebben.
)
Dat kan niet. Je kunt niet een 'naaste' en 'bezit' tegelijk zijn.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De geboden zijn er vrij duidelijk over dat de vrouw gewoon bezit is van de man, net als het vee.
Je leest verkeerd. Met 'naaste' wordt slechts de man bedoeld.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat kan niet. Je kunt niet een 'naaste' en 'bezit' tegelijk zijn.
Ah...quote:Op maandag 25 mei 2015 18:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je leest verkeerd. Met 'naaste' wordt slechts de man bedoeld.
Je begrijpt best wel dat het vreemd gaan met een vrouw niet het beste voorhebben is met je naastequote:Op maandag 25 mei 2015 18:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar niet te veel, want je mag niet jaloers zijn op zijn bezittingen (zijn vee, zijn vrouw).
Voor mij wel.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah...
Maar als ik mijn vrouw nou als mijn naaste zie en van haar houd, telt dat dan wel als naastenliefde?
Ben ik het fundamenteel mee oneens.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je begrijpt best wel dat het vreemd gaan met een vrouw niet het beste voorhebben is met je naaste
En als dat nou het beste is voor alle betrokken partijen?quote:Op maandag 25 mei 2015 18:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je begrijpt best wel dat het vreemd gaan met een vrouw niet het beste voorhebben is met je naaste
Over welke naaste hebben we het nu?quote:Op maandag 25 mei 2015 18:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nee, maar het negende (dacht ik?) gebod verbiedt jaloezie van zijn bezittingen.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als ik het vaker met de buurvrouw doe dan de buurman voor elkaar krijgt, dan is de buurvrouw blij, dus daardoor wordt de buurman blij, en ik ben sowieso niet meer jaloers op de buurman om zijn vrouw. Maar misschien wordt de buurman wel jaloers, maar dat is dan weer zijn probleem.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, maar het negende (dacht ik?) gebod verbiedt jaloezie van zijn bezittingen.
Het hele probleem valt dan weer te ondervangen door zowel de buurman als de buurvrouw lief te hebben, maar dat gaat niet, want daar ben ik te hetero voor. Hoe los ik dat nou op zonder homoseksueel gedrag te gaan vertonen?quote:Op maandag 25 mei 2015 19:00 schreef Molurus het volgende:
Ik vind in plaats daarvan de buurman liefhebben een nog veel moeilijker kwestie, eerlijk gezegd.
Er zit bij liefhebben toch nog wel iets tussen de buurman in zijn aars bonken of door zijn brievenbus pissen...?quote:Op maandag 25 mei 2015 19:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het hele probleem valt dan weer te ondervangen door zowel de buurman als de buurvrouw lief te hebben, maar dat gaat niet, want daar ben ik te hetero voor. Hoe los ik dat nou op zonder homoseksueel gedrag te gaan vertonen?
Het punt van dit sarcasme is natuurlijk dat er aan het principe 'je naaste liefhebben' een heel filosofisch vakgebied 'morele en politieke filosofie' vastzit, waar de bijbel geen enkele zinnige uitspraak over doet.quote:Op maandag 25 mei 2015 19:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Er zit bij liefhebben toch nog wel iets tussen de buurman in zijn aars bonken of door zijn brievenbus pissen...?
Niet als ik dat combineer met naasten liefhebben zoals ik mijzelf liefheb en aangezien ik een naaste heb met wie ik het bed deel, moet ik eigenlijk wel consequent blijven. De ene naaste meer liefhebben dan de andere... Dat kan natuurlijk niet.quote:Op maandag 25 mei 2015 19:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Er zit bij liefhebben toch nog wel iets tussen de buurman in zijn aars bonken of door zijn brievenbus pissen...?
Vreemd gaan gaat normaal gesproken gepaard met:quote:Op maandag 25 mei 2015 18:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ben ik het fundamenteel mee oneens.
Niets mis met ook een leuke tijd hebben met andere Homo sapiens.
Als dat de liefde voor je naaste zou doen verdwijnen, is die liefde sowieso niks waard.
Daar kan ik mij niet zoveel bij voorstellen, je vond het zelfs een goed idee, als je maar een plezierig nachtje kon hebben met deze of gene.quote:Op maandag 25 mei 2015 19:14 schreef El_Matador het volgende:
Ja, nee jongens, ik ben het helemaal met jullie eens, heb dat in het vorige deel ook al gezegd; je naasten liefhebben als jezelf vind ik zelfs een beetje eng.
Bedrog, het breken van beloftes en onverschilligheid naar iemands gevoel kunnen nooit het beste zijn voor alle betrokken partijen. Lijkt mij bij voorbaat geen uiting van liefde.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En als dat nou het beste is voor alle betrokken partijen?
Ha, eh, ja op die manier. Maar willekeurige personen. Als je geslagen wordt, de andere wang toekeren? WTF? Nee, sorry, ik ben niet agressief, maar ook geen boksbal.quote:Op maandag 25 mei 2015 22:10 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Vreemd gaan gaat normaal gesproken gepaard met:
- Jezelf of iemand anders een belofte laten breken, onverschilligheid t.o.v. de gevoelens van de partner.
- Het bedriegen van de partner.
Overspel is dus per definitie niet een uiting van liefde, maar is een uiting van eigenbelang. De context waarin ik sprak over liefde was geen sexuele liefde, maar over het beste voor hebben met iedere persoon. Iemand een goede tijd bezorgen kan ook op andere manieren.
Natuurlijk kunnen er open relaties zijn, maar dan spreken we ook niet meer van overspel.
[..]
Daar kan ik mij niet zoveel bij voorstellen, je vond het zelfs een goed idee, als je maar een plezierig nachtje kon hebben met deze of gene.
Er is natuurlijk een scheidslijn tussen jezelf het slachtoffer laten zijn of de baas zijn over je eigen ego. Als je de context leest van de oproep van Jezus dan wordt duidelijk dat het om het tweede gaat, juist door goed te doen in een situatie waar het kwade van je verwacht wordt maak je het verschil.quote:Op maandag 25 mei 2015 22:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ha, eh, ja op die manier. Maar willekeurige personen. Als je geslagen wordt, de andere wang toekeren? WTF? Nee, sorry, ik ben niet agressief, maar ook geen boksbal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik geef je verder helemaal gelijk, je hebt natuurlijk het recht om jezelf te verdedigen. En er zijn bepaalde contexten waar dat zeker nodig zal zijn.Als je geen beloftens (impliciet of expliciet) hebt gemaakt, dan is er geen bedrog, dus dan is overspel natuurlijk ook niet van toepassing.quote:Over "overspel" denk ik al anders dan wie dan ook op FOK! die niet-religieus is en dus zal mijn mening met jou nog meer verschillen.
Ik zie geen bedrog, geen geloftes en geen pijn.Als het van het begin duidelijk is dat je niet altijd binnenshuis gaat eten, dan kan je dat scharen onder de normale menselijke behoefte. Geef je aan dat je alleen binnenshuis gaat eten dan moet je de mensenlijke behoefte voeden met wat binnenshuis verkrijgbaar is. Natuurlijk is de behoefte er, maar die kan op verschillende manieren verzadigd worden. Dat is je eigen keuze.quote:Ik zie slechts de normale menselijke behoefte om af en toe eens wat anders met andere Homo sapiens te doen.
Jij gaat nooit es een keer uit eten?Eens.quote:Als dat de liefde die je met je geliefde voelt, schaadt, is die liefde niets waard.
Dát is het werkelijke bedrog; dat ouders met kinderen gaan scheiden omdat pa of ma een keer een leuk hotelkamernachtje heeft beleefd. Ongezonde spanningen worden gebotvierd op de kinderen die in het in Nederland verstandiger (later trouwen) geachte gezin absoluut onnodig zijn.
Als we niet zo liefde proberen te conceptualiseren, maar gewoon kijken hoe dat toepassing kan hebben in ons eigen leven, dan hebben we het over doodnormale zaken, die voor iedereen duidelijk zijn."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
Dus we snappen niet wat 'naaste' betekent en niet wat 'liefde' betekent, maar 'heb uw naasten lief' snappen we wel? Dat gaat niet hè...quote:Op dinsdag 26 mei 2015 00:39 schreef Murvgeslagen het volgende:
Eens.
Als we niet zo liefde proberen te conceptualiseren, maar gewoon kijken hoe dat toepassing kan hebben in ons eigen leven, dan hebben we het over doodnormale zaken, die voor iedereen duidelijk zijn.
Nee Atheïsme is niks. Het is niet geloven in god verder helemaal niks.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:39 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik denk dat het voldoende duidelijk is wat er mee wordt bedoeld.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 13:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus we snappen niet wat 'naaste' betekent en niet wat 'liefde' betekent, maar 'heb uw naasten lief' snappen we wel? Dat gaat niet hè...
Haiquote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:19 schreef Bassie_B het volgende:
[..]
Nee Atheïsme is niks. Het is niet geloven in god verder helemaal niks.
Je maakt je eigen doelen en je bent zelf verantwoordelijk voor je daden. Vele Christenen gedragen zich alleen moreel omdat ze bang zijn voor de hel. Een Atheïst gedraagt zich moreel omdat hij dat is.
Pas als je beseft dat er geen doel is zal je er achter komen wat je echte doelen zijn en dat is voor iedereen anders.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ongelovigen, atheïsten wel hogere doelen kunnen hebben in hun leven zoals respect, liefde, doelen zoals een leuk gezin, etc.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:19 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Met intrinsiek bedoel ik dat de zingeving waarde heeft in zichzelf, dat die waarde dus niet wordt geconstrueerd door iemand. De zingeving gaat dus zogezegd buiten alle meningen van mensen om, het kent een hoger doel. Atheïsme kent geen dergelijk hoger doel.
Als het voldoende duidelijk zou zijn, zouden ze niet vragen om verduidelijking.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik denk dat het voldoende duidelijk is wat er mee wordt bedoeld.
Je bent heel onduidelijk, je hebt het in het begin van dit deel over Hoge doelen in je leven die anders zijn dan van ongelovigen, en je komt met geen een voorbeeld.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dan daag ik je uit om het concreet te maken.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nee dat zal natuurlijj niet voor iedereen gelden.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:58 schreef Eficaz het volgende:
[quote]
Hai
Dan heeft het idd geen enkele waarde, als iemand zich moreel gedraagt, omdat hij bang is voor de hel, het komt dan idd niet uit hemzelf. Dan zijn idd ongelovigen veel eerlijker. Ik wil niet generaliseren, dus nee, geldt natuurlijk niet voor iedereen...!!!
Ik dacht dat je bedoelde dat Atheïsme een georganiseerd iets is waarbij iedereen dezelfde doelen heeft. Dus eigenlijk heeft Atheïsme geen doel maar heeft de persoon zelf een doel. En de mens heeft als doel zich voort te planten.quote:Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ongelovigen, atheïsten wel hogere doelen kunnen hebben in hun leven zoals respect, liefde, doelen zoals een leuk gezin, etc.
Dat bedoel ik te zeggen met atheïsme kent wel een hoger doel. Door het woord 'wel' wou ik duidelijk maken, dat atheïsten door eigen doelen en zelf verantwoordelijkheid te nemen ook geluk kunnen kennen door gezin, werk, opleiding etc.
Zo bedoelde ik dat.
Voor iedereen zijn de doelen anders
Het liefhebben (beste voor hebben met) van je naaste (iedereen met wie je in contact komt) is natuurlijk voor iedereen anders. Ik denk dat als je je echter afvraagt voor jezelf hoe je dat praktisch kan maken dat je al snel ziet wie je naasten zijn, en op welke manier je het beste met ze voor kunt hebben.quote:Op woensdag 27 mei 2015 01:42 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Je bent heel onduidelijk, je hebt het in het begin van dit deel over Hoge doelen in je leven die anders zijn dan van ongelovigen, en je komt met geen een voorbeeld.
En nu weer. Zelfs ik snap wat er hier gevraagd wordt. En waarom het niet duidelijk is.
Waar ik voor argumenteerde eerder is dat een atheïst een dergelijk doel alleen kan hebben omdat hij er zelf blij van wordt. Dit bracht ik in contrast met het feit dat mensen die geloven op zoek zijn naar een doel dat verder gaat dan henzelf, niet alleen omdat het hun blij maakt, maar omdat het er toe doet op grotere schaal. I.e.: Dat het leven in het algemeen een doel heeft.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:58 schreef Eficaz het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ongelovigen, atheïsten wel hogere doelen kunnen hebben in hun leven zoals respect, liefde, doelen zoals een leuk gezin, etc.
Dat bedoel ik te zeggen met atheïsme kent wel een hoger doel. Door het woord 'wel' wou ik duidelijk maken, dat atheïsten door eigen doelen en zelf verantwoordelijkheid te nemen ook geluk kunnen kennen door gezin, werk, opleiding etc.
Zo bedoelde ik dat.
Voor iedereen zijn de doelen anders
Eens. Geloof moet je veel meer vergelijken als een relatie, je doet geen dingen voor je partner omdat ze horen in een relatie, maar omdat je het beste met hem/haar voor hebt. Het verschil zit hem juist in die intentie.quote:Ik heb ook de indruk dat er christenen zijn die bang zijn.
Als je kijkt naar zelfbedachte wetjes zie je het al.
Je moet bijvoorbeeld vergeven; niet om het vergeven zelf, neehee, je moet vergeven anders vergeeft God jou niet...en kom je dus in de hel.
Dan vraag ik mij ook af, wat heeft die vergeving dan voor een waarde?
Door die angst krijg je dat soort gedachtekronkels, en daaruit weer achterlijke wetjes die anderen schaden, zodat zij zich veilig kunnen voelen.
Nou geloof ik zelf ook, maar hier wil ik mij van distantiëren.
Ik kan dat niet voor jou persoonlijk concreet maken. Alleen jij weet wie je naasten zijn, en hoe je met die personen het beste voor kunt hebben. Wat ik bedoel is dus niet dat het concreet is in de zin dat het voor iedereen duidelijk is wat ieder ander kan doen, maar dat het duidelijk is wat je zelf kunt doen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 05:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan daag ik je uit om het concreet te maken.
Alweer zo'n laffe uitvlucht. Als je woorden niet duidelijk kunt definiëren, moet je ze niet gebruiken in een debat. Anders verzand je slechts in loze semantische argumenten.quote:Op woensdag 27 mei 2015 10:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik kan dat niet voor jou persoonlijk concreet maken. Alleen jij weet wie je naasten zijn, en hoe je met die personen het beste voor kunt hebben. Wat ik bedoel is dus niet dat het concreet is in de zin dat het voor iedereen duidelijk is wat ieder ander kan doen, maar dat het duidelijk is wat je zelf kunt doen.
Ik heb ze eerder al gedefinieërd, zie ook het eerste gedeelte van mijn laatste reply aan eficaz.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Alweer zo'n laffe uitvlucht. Als je woorden niet duidelijk kunt definiëren, moet je ze niet gebruiken in een debat. Anders verzand je slechts in loze semantische argumenten.
quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik heb ze eerder al gedefinieërd, zie ook mijn laatste reply aan eficaz.
Dat zijn definities waarmee niemand akkoord zal gaan. Tevens is het veel te laat. Er is je al verschillende keren gevraagd jezelf te verduidelijken, en je weigert dat steeds.quote:Het liefhebben (beste voor hebben met) van je naaste (iedereen met wie je in contact komt) is natuurlijk voor iedereen anders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |