Het was een serieuze vraag.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik vraag mij of het verstandig is die te bespreken in dit topic, ik heb sterk het vermoeden dat dit juist dan weer de richting op gaat waar OP wat moeite mee heeft.
Eerder over bijzaken dan kernzaken denk ik.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ben je protestant (in welke vorm dan ook) of katholiek, lijkt me al een enorm verschil?
Ok, excusé dan!quote:
Dat is verre van concreet.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:55 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ok, excusé dan!
- Oorsprong: Het universum en de mens is gemaakt omdat God er blijdschap in had dat te doen.
- Moraal: Het goede vloeit voort uit je naaste liefhebben, het slechte uit het niet liefhebben van je naaste.
- Doel: Door het liefhebben van de naaste, Gods karakter zichtbaar laten worden.
- Bestemming: Als je het goede doet op de plaats waar God zelf is, waar alles in perfecte harmonie is, als je het kwade doet op een plaats waar je definitief verwijderd bent van God.
Het zijn geen concrete antwoorden en iedereen kan wel iets verzinnen.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:55 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ok, excusé dan!
- Oorsprong: Het universum en de mens is gemaakt omdat God er blijdschap in had dat te doen.
- Moraal: Het goede vloeit voort uit je naaste liefhebben, het slechte uit het niet liefhebben van je naaste.
- Doel: Door het liefhebben van de naaste, Gods karakter zichtbaar laten worden.
- Bestemming: Als je het goede doet op de plaats waar God zelf is, waar alles in perfecte harmonie is, als je het kwade doet op een plaats waar je definitief verwijderd bent van God.
Ik kan het allemaal wel weer nog een stuk concreter maken, maar dan wordt het weer zo'n boekwerk. Dat lijkt mij voor dit topic niet echt nodig, het lijkt mij dat het zo toch duidelijk is wat het christelijk geloof voor antwoorden heeft?quote:
Doe ik altijd. Mijn vrouw is mijn naaste en die heb ik alle dagen lief.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik kan het allemaal wel weer nog een stuk concreter maken, maar dan wordt het weer zo'n boekwerk. Dat lijkt mij voor dit topic niet echt nodig, het lijkt mij dat het zo toch duidelijk is wat het christelijk geloof voor antwoorden heeft?
Je naaste liefhebben is verschrikkelijk concreet, probeer dat maar een weekje perfect vol te houden.
Top, dan ben je in ieder geval al op weg.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Doe ik altijd. Mijn vrouw is mijn naaste en die heb ik alle dagen lief.
Meer naasten heb ik niet, dus volgens mij ben ik dan gewoon klaar.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Top, dan ben je ergens al op weg.
De naaste wordt in de bijbel verder getrokken: iedereen met wie je in contact komt. Oftwel: In elke situatie het beste zoeken voor de ander.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Meer naasten heb ik niet, dus volgens mij ben ik dan gewoon klaar.
Dat doet toch niemand man... Totaal onhaalbaar ook.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
De naaste wordt in de bijbel verder getrokken: iedereen met wie je in contact komt. Oftwel: In elke situatie het beste zoeken voor de ander.
Maar niet te veel, want je mag niet jaloers zijn op zijn bezittingen (zijn vee, zijn vrouw).quote:Op maandag 25 mei 2015 18:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik kan het allemaal wel weer nog een stuk concreter maken, maar dan wordt het weer zo'n boekwerk. Dat lijkt mij voor dit topic niet echt nodig, het lijkt mij dat het zo toch duidelijk is wat het christelijk geloof voor antwoorden heeft?
Je naaste liefhebben is verschrikkelijk concreet, probeer dat maar een weekje perfect vol te houden.
Zijn vrouw is toch ook een naaste?quote:Op maandag 25 mei 2015 18:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar niet te veel, want je mag niet jaloers zijn op zijn bezittingen (zijn vee, zijn vrouw).
De geboden zijn er vrij duidelijk over dat de vrouw gewoon bezit is van de man, net als het vee.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zijn vrouw is toch ook een naaste?(En over dat vee zouden we nog een aardige filosofische discussie kunnen hebben.
)
Dat kan niet. Je kunt niet een 'naaste' en 'bezit' tegelijk zijn.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De geboden zijn er vrij duidelijk over dat de vrouw gewoon bezit is van de man, net als het vee.
Je leest verkeerd. Met 'naaste' wordt slechts de man bedoeld.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat kan niet. Je kunt niet een 'naaste' en 'bezit' tegelijk zijn.
Ah...quote:Op maandag 25 mei 2015 18:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je leest verkeerd. Met 'naaste' wordt slechts de man bedoeld.
Je begrijpt best wel dat het vreemd gaan met een vrouw niet het beste voorhebben is met je naastequote:Op maandag 25 mei 2015 18:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar niet te veel, want je mag niet jaloers zijn op zijn bezittingen (zijn vee, zijn vrouw).
Voor mij wel.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah...
Maar als ik mijn vrouw nou als mijn naaste zie en van haar houd, telt dat dan wel als naastenliefde?
Ben ik het fundamenteel mee oneens.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je begrijpt best wel dat het vreemd gaan met een vrouw niet het beste voorhebben is met je naaste
En als dat nou het beste is voor alle betrokken partijen?quote:Op maandag 25 mei 2015 18:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je begrijpt best wel dat het vreemd gaan met een vrouw niet het beste voorhebben is met je naaste
Over welke naaste hebben we het nu?quote:Op maandag 25 mei 2015 18:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nee, maar het negende (dacht ik?) gebod verbiedt jaloezie van zijn bezittingen.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als ik het vaker met de buurvrouw doe dan de buurman voor elkaar krijgt, dan is de buurvrouw blij, dus daardoor wordt de buurman blij, en ik ben sowieso niet meer jaloers op de buurman om zijn vrouw. Maar misschien wordt de buurman wel jaloers, maar dat is dan weer zijn probleem.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, maar het negende (dacht ik?) gebod verbiedt jaloezie van zijn bezittingen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |