Dat is toch voor iedereen anders?quote:
Ja, dat snap ik ook wel. Maar het christendom zou voor zingeving zorgen. Wat is die zingeving dan?quote:Op maandag 25 mei 2015 14:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Een langetermijndoel in je leven vinden.
Iets als: zorgen dat God gelukkig is.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik ook wel. Maar het christendom zou voor zingeving zorgen. Wat is die zingeving dan?
Lijkt me moeilijk. Althans, de Bijbel kennende doe je het niet snel goed bij God.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Iets als: zorgen dat God gelukkig is.
Hmm, scherp punt. Ga ik nog even over nadenken.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, ik ga even uit van dat dat lijntje met god bestaat; voor gelovigen, of in het bijzonder christenen.
Hoe het tot jou komt is anders dan bij de atheïst, maar uiteindelijk is het jouw individuele gevoel. Jij bent degene die "de lessen van god" interpreteert en uitvoert, daar kan verder niemand anders bij.
Zingeving heb ik in dit topic altijd gebruikt in de context van mijn eerdere uitleg, daarin bevind zich inderdaad de waarom vraag, het morele vraagstuk, wat het doel van het leven is, en wat er na de dood is. Ik ben het dus helemaal met je eens!quote:Nah, ik ben niet gelovig en jij wel, dus ik kan nog moeilijker voor andere gelovigen spreken maar geloof is toch niet alleen "feit dat mensen geloven omdat zingeving intrinsiek is". Er komt bij geloof toch veel meer kijken; een gevoel dat niet-gelovigen gewoon niet kennen (behalve met de juiste drugs of hersenstimulatie), zoals je zelf ook zei een verklaring voor de aloude "waarom-vraag" (in mijn atheïstische ogen een onzinnige) en de continuïteit; wat is er na de dood?
Religie geeft concrete antwoorden op vragen die door elk mens bewust of onbewust wordt gesteld:quote:Op maandag 25 mei 2015 14:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik ook wel. Maar het christendom zou voor zingeving zorgen. Wat is die zingeving dan?
Ik denk bij al deze punten aan:quote:Op maandag 25 mei 2015 14:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Religie geeft concrete antwoorden op vragen die door elk mens bewust of onbewust wordt gesteld:
- Oorsprong
- Moraal
- Doel
- Bestemming
El_Matador, hij kwam van ongelooflijk mooie dikke billen, vind ongelooflijk mooie dikke billen uitermate goed, en het ontbreken uitermate slecht, zijn levensdoel zijn ook ongelooflijk mooie dikke billen, en hij zal ook heengaan tot deze ongelooflijk mooie dikke billen.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk bij al deze punten aan:
- Ongelooflijk
- Mooie
- Dikke
- Billen
Welk doel en welke bestemming dan?quote:Op maandag 25 mei 2015 14:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Religie geeft concrete antwoorden op vragen die door elk mens bewust of onbewust wordt gesteld:
- Oorsprong
- Moraal
- Doel
- Bestemming
- Wat is het doel van het levenquote:
Nou?quote:
Waar zijn de 'concrete antwoorden' nou?quote:- Wat is er na de dood
Alleen op de laatste vraag heeft atheïsme een concreet antwoord. Bij de rest is er of geen antwoord, of moet je er zelf wat van maken.
Simpel:quote:Op maandag 25 mei 2015 15:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou?
[..]
Waar zijn de 'concrete antwoorden' nou?
Wil je het antwoord op de vragen weten? Vanuit christelijk, atheïstisch of ander perspectief?quote:Op maandag 25 mei 2015 15:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou?
[..]
Waar zijn de 'concrete antwoorden' nou?
Ook theïsme heeft geen concreet antwoord op ook maar één van die vragen.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
- Wat is het doel van het leven
- Wat is er na de dood
Alleen op de laatste vraag heeft atheïsme een concreet antwoord. Bij de rest is er of geen antwoord, of moet je er zelf wat van maken.
Daar verschillen wij dan van mening van.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ook theïsme heeft geen concreet antwoord op ook maar één van die vragen.
Christelijk perspectief aub.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:33 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wil je het antwoord op de vragen weten? Vanuit christelijk, atheïstisch of ander perspectief?
Ik vraag mij of het verstandig is die te bespreken in dit topic, ik heb sterk het vermoeden dat dit juist dan weer de richting op gaat waar OP wat moeite mee heeft.quote:
Vertaling: "Als ik mijn denkbeelden hier deel, krijg ik kritiek en dat ervaar ik als respectloos moddergooien."quote:Op maandag 25 mei 2015 15:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik vraag mij of het verstandig is die te bespreken in dit topic, ik heb sterk het vermoeden dat dit juist dan weer de richting op gaat waar OP wat moeite mee heeft.
Daarbij lijkt het me nogal moeilijk om uit naam van ~1,5 miljard mensen te spreken en geef je de antitheïst die alles en iedereen over een kam scheert de vinger die hij vervolgens in je eigen oog prikt.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik vraag mij of het verstandig is die te bespreken in dit topic, ik heb sterk het vermoeden dat dit juist dan weer de richting op gaat waar OP wat moeite mee heeft.
Ik denk dat ik een aardige gooi kan doen, als ik het niet te specifiek maak.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Daarbij lijkt het me nogal moeilijk om uit naam van ~1,5 miljard mensen te spreken en geef je de antitheïst die alles en iedereen over een kam scheert de vinger die hij vervolgens in je eigen oog prikt.
Juistem! Straks doet mijn kleine broze hartje nog zeer.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Vertaling: "Als ik mijn denkbeelden hier deel, krijg ik kritiek en dat ervaar ik als respectloos moddergooien."
Ben je protestant (in welke vorm dan ook) of katholiek, lijkt me al een enorm verschil?quote:Op maandag 25 mei 2015 15:50 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik denk dat ik een aardige gooi kan doen, als ik het niet te specifiek maak.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |