http://www.nu.nl/weekend/(...)en-in-nederland.htmlquote:Afgelopen maand kende meer korte dan normale werkweken, waarin nationale feestdagen gevierd worden waarvan de meeste Nederlanders de oorsprong niet meer kennen. Daarmee rijst weer eens de vraag: hoe lang zijn christelijke feestdagen nog nationale feestdagen?
Met acht nationale feestdagen staat Nederland in Europa vrijwel onderaan. Op Nieuwjaarsdag, Koningsdag en Bevrijdingsdag na, zijn het bovendien van oudsher vrijwel allemaal christelijke feestdagen.
Al lang voordat in de negentiende eeuw een geformaliseerde werkomgeving met cao's en vrije dagen ontstond, lag het land op christelijke feestdagen grotendeels stil. Simpelweg omdat vrijwel iedereen die dag naar de kerkmis ging.
Doordat ook veel heiligendagen werden gevierd, waren er echter zo veel vrije dagen dat het te veel invloed kreeg op de arbeidsmarkt en is een aantal afgeschaft, vertelt Jan Peter Margry, onderzoeker religieuze cultuur bij het Meertens Instituut.
Tegenwoordig bezoeken nog maar weinig mensen op die dagen de kerk. Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat in 2012 een kleine derde van de Nederlanders (30 procent) zich rekende tot een kerkgenootschap, tegen 50 procent in 1980 en 60 procent in 1970. Inmiddels gaat nog maar 10 procent wekelijks naar de kerk; in de jaren zestig deed de helft dat nog.
Tweede Pinksterdag niet noodzakelijk
Niet zo gek dus dat niet veel mensen nog weten wat we dan eigenlijk 'vieren' met Pinksteren of Hemelvaart.
"De inhoudelijke achtergrond van de feesten staat ver van de beleving zoals nu door mensen wordt ervaren," erkent Margry. "Dat is ook echt bedoeld voor mensen met een christelijke achtergrond, maar de samenleving is veel pluriformer. Inhoud en praktijk zijn ver uit elkaar komen te staan."
Strikt genomen hoeven niet alle huidige feestdagen dan ook per se officiële vrije dagen te zijn. "Pinksteren en Pasen hebben ook nog een tweede dag; die zijn niet echt nodig om het geloof te kunnen praktiseren."
Zelfs voor de katholieke kerk is Tweede Pinksterdag eigenlijk geen noodzakelijk vrije dag meer, officieel is het niet eens een feestdag van de kerk, vertelde kardinaal Wim Eijk deze week bij radiozender BNR. "Tweede Pinksterdag hebben we wel hier in Noord-West-Europa, maar ik heb in Rome gestudeerd een aantal jaren en toen moest ik gewoon op Tweede Pinksterdag naar colleges op de pauselijke universiteit. Daar was het geen vrije dag."
Ook binnen Nederland zijn feestdagen niet voor iedereen gelijk geregeld. De overheid stelt de feestdagen vast, maar vrije dagen zijn bepaald in de cao of arbeidsovereenkomst. Zo is goede vrijdag wel een nationale feestdag, maar lang niet voor iedereen een vrije dag, terwijl scholen en gemeentelijke instellingen vaak wel gesloten zijn.
Datzelfde geldt voor Bevrijdingsdag, ooit was het voor iedereen een vrije dag, nu voor de meesten nog eens in de vijf jaar.
Collectief geheugen
Dit jaar lagen de feestdagen bovendien dicht op elkaar. "Het was een verwarrende periode", stelt Margry. "Zo hadden veel scholen niet op gelijke momenten meivakantie."
Toch zal het volgens hem niet eenvoudig zijn daar verandering in aan te brengen. Want hoewel de kerk op feestdagen voor de meeste mensen geen (grote) rol meer speelt, zijn die dagen wel tradities geworden. "Die vieringen zitten in ons collectief geheugen, in onze jaarcyclus."
Mensen hebben bovendien hun eigen tradities gemaakt, die in de plaats komen van de kerkelijke gebruiken. "Met Pasen zoeken we eieren met kleine kinderen en gaan we daarna een nieuwe auto of nieuwe bank kopen."
Ook kardinaal Eijck spreekt over tradities: "Het is natuurlijk wel zo dat vanuit de Nederlandse traditie die Tweede Pinksterdag is ingevoerd en tot nu toe is behouden om het Pinksterfeest extra kracht bij te zetten, luister bij te zetten."
Vrij met Suikerfeest?
Stel we schaffen Hemelvaartsdag of Tweede Pinksterdag af; wat komt er dan voor in de plaats?
De laatste jaren klinkt steeds vaker de optie om een vrije dag in te stellen voor het islamitische Suikerfeest (het einde van de vastenmaand Ramadan), zoals onlangs nog de Utrechtse hoogleraar Sociale Psychologie en Empirische Rechtswetenschap Kees van den Bos opperde op The Post Online.
Steeds weer ook klinkt daar in de samenleving verzet tegen. Ook toen vakbond CNV bijna tien jaar geleden met het voorstel kwam, bleken de leden in meerderheid tegen. Veel scholen geven hun leerlingen overigens wel al vrij met Suikerfeest, in ruil voor een andere vrije dag.
Brug te ver
Ook Margry wijst erop dat het Suikerfeest gevoelig ligt en daarom "een brug te ver" is. Dat heeft volgens hem enerzijds te maken met de gehechtheid aan de al genoemde tradities die mensen zelf aan 'onze' feestdagen verbonden hebben.
En daar komt bij dat het geen westers of Nederlands feest is: "het zou een geïmporteerd feest zijn", aldus de onderzoeker. Pas sinds eind negentiende eeuw wonen er moslims in ons land, en pas in de jaren zestig van de twintigste eeuw groeide die groep flink.
"Je zou kunnen zeggen: het is maar een kleine groep die Suikerfeest viert, maar dat geldt inmiddels ook voor bijvoorbeeld Pasen. Natuurlijk is de vraag ook: zijn we nog een christelijke samenleving? Niet echt als je naar de getallen kijkt, maar er zit ook een culturele component in. We voelen ons verbonden aan een christelijk gebruik."
Los van culturele bezwaren, zou het volgens Margry sowieso moeilijk worden een nieuwe feestdag te introduceren. "Daarvoor moet draagvlak zijn in de samenleving. Dat lukt niet van de ene op de andere dag."
Die christelijke feestdagen zijn anders ook import uit de woestijn.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:47 schreef Woestijnvos het volgende:
Nee dat ze die import feestdag maar ergens anders vieren.
Waarom niet danquote:Op zondag 24 mei 2015 10:48 schreef Dingflofbips het volgende:
En dan al helemaal geen islamitische feestdagwat een kut idee
Nederland heeft al veel vrij, nog meer vrij gaat het echt niet worden.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:45 schreef Spanky78 het volgende:
Wij hebben al weinig bank holidays. Dus als het nodig is moet het erbij komen.
Ben je bang voor moslims?quote:Op zondag 24 mei 2015 10:52 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
omdat ik mij hier thuis wil blijven voelen
Ik ook, maar met de steeds minder wordende tolerantie wordt dat steeds moeilijker.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:52 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Je levert ook niets in, je ruilt de datum. Wat is het verschil voor jou in praktische zin?quote:Op zondag 24 mei 2015 10:53 schreef RedFever007 het volgende:
Prima, extra vrije dag
m.a.w. ik ga er geen dag voor inleveren
quote:Op zondag 24 mei 2015 10:50 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nederland heeft al veel vrij, nog meer vrij gaat het echt niet worden.
Ik ben voor het Suikerfeest, maar niet in plaats van een andere feestdag.quote:Met acht nationale feestdagen staat Nederland in Europa vrijwel onderaan.
Die fijne bekrompenheid wordt geïmporteerd via de Islam.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik ook, maar met de steeds minder wordende tolerantie wordt dat steeds moeilijker.
Bv dat 2e pinksterdag altijd op een maandag valt, oftewel dat je dan standaard een lang weekend hebt? Een vrije dinsdag of woensdag (of nog erger: zaterdag of zondag), daar heb je niet zoveel aan...quote:Op zondag 24 mei 2015 10:54 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je levert ook niets in, je ruilt de datum. Wat is het verschil voor jou in praktische zin?
Je hoeft ook geen Suikerfeest te vieren, net als je Pasen, Pinksteren, Hemelvaart en Kerst ook niet hoeft te vieren.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:52 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Goed punt. Gooien we Hemelvaartsdag weg, dat is op een donderdag.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:57 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Bv dat 2e pinksterdag altijd op een maandag valt, oftewel dat je dan standaard een lang weekend hebt? Een vrije dinsdag of woensdag (of nog erger: zaterdag of zondag), daar heb je niet zoveel aan...
Ja dat klopt. Toch voelt het als inleveren.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:57 schreef Melleyn het volgende:
[..]
Je hoeft ook geen Suikerfeest te vieren, net als je Pasen, Pinksteren, Hemelvaart en Kerst ook niet hoeft te vieren.
Volgens mij komt het net zo hard, zo niet nog harder, van PVV-tokkies, de extremisten aan de andere kant.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:56 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Die fijne bekrompenheid wordt geïmporteerd via de Islam.
Ik kan mij voorstellen dat je dit zo ziet. Maar zonder islam geen pvv, je weet. Dus het is geen kip-ei discussie. Door de Islam zitten we met die andere club. Intolerantie brengt intolerantiequote:Op zondag 24 mei 2015 11:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij komt het net zo hard, zo niet nog harder, van PVV-tokkies, de extremisten aan de andere kant.
Nee, ruil hem maar met eerste pinkster- of paasdag.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:58 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Goed punt. Gooien we Hemelvaartsdag weg, dat is op een donderdag.
Daarom gewoon werken.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:03 schreef Alan_Bastard het volgende:
Ik ben er op tegen. Dat onze huidige feestdagen een religieuze achtergrond hebben (los van of die weer een achtergrond kennen bij de Germanen), is een ding, maar vrijwel niemand viert de religieuze betekenis meer. Laten we de secularisatie niet omkeren. Religie is voor thuis en nergens anders.
Hemelvaartsdag heeft weer als voordeel dat het in mei valt en meestal lekker weer is, en nog geen vakantieperiode. Suikerfeest marcheert het hele jaar door, en zal soms goed vallen, maar heel vaak ook niet. Ik zie er vanuit persoonlijke optiek geen verbetering in om die dagen om te ruilen.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:58 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Goed punt. Gooien we Hemelvaartsdag weg, dat is op een donderdag.
Alsof PoliCor Nederland iets om de arbeider geeft.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:05 schreef Melleyn het volgende:
Zouden we dan een vrije dag moeten krijgen op de dag van de arbeid (zoals de rest van Europa)?
Ik snap wat je bedoelt. Als je chick geen hoofddoekje draagt wordt ze kankerhoer genoemd. Waar gaat het heen met deze wereld.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik ook, maar met de steeds minder wordende tolerantie wordt dat steeds moeilijker.
Dit , schaf alle feestdagen die gebaseerd zijn op een sprookje maar gewoon af en geef iedereen dag of 5 erbijquote:Op zondag 24 mei 2015 10:55 schreef MichaelScott het volgende:
Huidige dagen afschaffen: Ja
Nieuwe dagen toevoegen: Nee
Geef mij maar gewoon 5 extra vrije dagen die ik zelf in kan plannen.
quote:Op zondag 24 mei 2015 10:50 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wereldwijd bungelen we ergens onderaan als gevolg van het ontbreken van nationale feestdagen. Wij hebben geen Onafhankelijkheidsdag, Stichting van de Staatdag en dergelijke. Koningsdag en 1 x in de 5 jaar misschien Bevrijdingsdag. Viel me afgelopen 1 mei weer op. Heel Europa zat thuis, behalve Nederland.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:50 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Onbehagelijk voelen is denk ik een betere omschrijving voor de aanblik van mannen in soepjurken en vrouwen waar je nog net de iris in de ogen kunt onderscheiden.quote:
Dat zou wel een mooie oplossing zijn ja.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:38 schreef Ceberut het volgende:
Breng die feestdagen terug tot een minimum en verhoog de wettelijke vakantiedagen evenredig.
Nee zeggen tegen een vrije dag extraquote:Op zondag 24 mei 2015 10:47 schreef Woestijnvos het volgende:
Nee dat ze die import feestdag maar ergens anders vieren.
Wat zouden nadelen kunnen zijn:quote:Op zondag 24 mei 2015 11:40 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Dat zou wel een mooie oplossing zijn ja.
Ja of andersom, alle werknemers willen liever gewoon werken met hemelvaart en pinksteren maar de directie gooit het bedrijf dicht.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:51 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Wat zouden nadelen kunnen zijn:
- minder zekerheid
- werknemers hebben iets meer vrije dagen, dus meer planning
- minder dagen waarop je vrij kunt parkeren
- je hebt 10 werknemers en ze willen allemaal met Hemelvaart vrij
Maar dat mogen ze ook als het geen nationale feestdag is en dan kunnen ze de werknemer verplichten om een vrije dag op te nemen.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:52 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja of andersom, alle werknemers willen liever gewoon werken met hemelvaart en pinksteren maar de directie gooit het bedrijf dicht.
Zeker in onze huidige economie.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:46 schreef Individual het volgende:
Suikerfeest hoeft toch niet voor iedereen een vrije dag te betekenen? Voer flexibele dagen in zodat mensen kunnen kiezen wanneer ze vrij krijgen.
Waarom zou je op een feestdag willen werken? Heb je dan echt zo'n saai kutleven dat werk het enige is wat je hebt?quote:Op zondag 24 mei 2015 11:52 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja of andersom, alle werknemers willen liever gewoon werken met hemelvaart en pinksteren maar de directie gooit het bedrijf dicht.
Precies. Schaf ze allemaal af en maak het hele spul vrij opneembaar. Kan iedereen zijn eigen feestdagen vrij zijn.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:38 schreef Ceberut het volgende:
Breng die feestdagen terug tot een minimum en verhoog de wettelijke vakantiedagen evenredig.
Omdat je dan op een andere willekeurige dag vrij kunt nemen.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:59 schreef Melleyn het volgende:
[..]
Waarom zou je op een feestdag willen werken? Heb je dan echt zo'n saai kutleven dat werk het enige is wat je hebt?Ga dan lekker de horeca in ofzo.
Het heeft wel als nadeel dat kleine zelfstandigen gedwongen worden vaker of langer open te gaan ivm concurrentiepositie. Ik weet niet of dat erg gewenst is.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:57 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Zeker in onze huidige economie.
Dus m.i. o.a.:
- alle winkels de vrijheid geven om elke dag 24 uur open te zijn, mits geen overlast;
- zoveel mogelijk flexibele vrij dagen;
Geef de mensen zelf de vrijheid ipv zaken als verplichte vrije dagen (met een religieuze achtergrond) of zaken als verplichte zondagsrust op te leggen.
Op zich ook voor. En toch, het heeft ook wel wat, een paar van die dagen in het jaar dat iedereen vrij is. Dat je een keer wat met de familie kunt doen o.i.d., of dat je maten ook allemaal vrij zijn. Ben zelf al een tijdje niet in staat om veel te doen. Maar vroeger vond ik het wel altijd mooi dat je met hemelvaartsdag even met je vriendengroep op stap kon. Wat dat aangaat ben ik bang dat als je die dagen vrij opneembaar maakt het voor een werkgever ook makkelijker wordt om nee te zeggen als veel mensen tegelijkertijd een dag op willen nemen. Geen flauw idee hoe dat zit qua rechten en plichten eigenlijk.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Precies. Schaf ze allemaal af en maak het hele spul vrij opneembaar. Kan iedereen zijn eigen feestdagen vrij zijn.
Wat zegt dat?quote:Op zondag 24 mei 2015 11:29 schreef Sapstengel het volgende:
We leven in een van oorsprong christelijk land.
De Marokkanen natuurlijk. Turken zijn te nationalistisch, daar houden de poco's niet van.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:14 schreef WammesWaggel het volgende:
Op welke datum dan? het Suikerfeest van de Turken of die van de Marokkanen?
Waarom vieren dat steeds meer mensen diabetes krijgen?
Als er in je vriendengroep mensen zitten die werken in de zorg, het openbaar vervoer, de hulpdiensten, de horeca, een pretpark of in een winkel, dan kom je er vrij snel achter dat zo'n feestdag eigenlijk helemaal niet voor iedereen is. Dat stadium zijn we al lang voorbij.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:11 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Op zich ook voor. En toch, het heeft ook wel wat, een paar van die dagen in het jaar dat iedereen vrij is. Dat je een keer wat met de familie kunt doen o.i.d., of dat je maten ook allemaal vrij zijn. Ben zelf al een tijdje niet in staat om veel te doen. Maar vroeger vond ik het wel altijd mooi dat je met hemelvaartsdag even met je vriendengroep op stap kon. Wat dat aangaat ben ik bang dat als je die dagen vrij opneembaar maakt het voor een werkgever ook makkelijker wordt om nee te zeggen als veel mensen tegelijkertijd een dag op willen nemen. Geen flauw idee hoe dat zit qua rechten en plichten eigenlijk.
Dan ben ik vanaf nu een Christelijk-Joodse moslimquote:Op zondag 24 mei 2015 12:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat mij betreft kan dat, als de feestdagen worden losgelaten, worden uitgebreid naar ieders religie. Christenen vrij met Pasen, Moslims met het Suikerfeest, Joden met Chanoeka etc.
Dat moet jij weten. Je totaal aantal vrije dagen wordt er natuurlijk niet hoger van.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:21 schreef Melleyn het volgende:
[..]
Dan ben ik vanaf nu een Christelijk-Joodse moslim
Of het wel of niet gewenst is zal afhangen van je kijk op de economie en de rol van de overheid daarin. Moet de staat ook technologische vooruitgang verbieden omdat er anders veel laaggeschoold werk verdwijnt?quote:Op zondag 24 mei 2015 12:07 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Het heeft wel als nadeel dat kleine zelfstandigen gedwongen worden vaker of langer open te gaan ivm concurrentiepositie. Ik weet niet of dat erg gewenst is.
Gaat het niet om.. Gaat er om dat je een vrije dag extra hebt, en dus een excuus om te kunnen zuipenquote:Op zondag 24 mei 2015 10:58 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Suikerfeest? Ik heb daar niets mee.
Liever gewoon een hele week vrij in plaats van steeds die nutteloze langere dagen wanneer alle winkels dicht zijn. Is gewoon een tweede zondag dat.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:59 schreef Melleyn het volgende:
[..]
Waarom zou je op een feestdag willen werken? Heb je dan echt zo'n saai kutleven dat werk het enige is wat je hebt?Ga dan lekker de horeca in ofzo.
Autist.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:27 schreef buzz1291 het volgende:
Ga da zuikerveest lekker bij oma in het Rifgebergte vieren, maar val mij er niet mee lastig. En dan nog, die dag valt elk jaar een maand of zo vroeger. Wat mot ik nou met zo'n dag in november tot maart. En op een zaterdag of zondag, NL kennende, wordt die toch niet gecompenseerd.
Nee gewoon 2e Pinksterdag houden, weet je waar je aan toe bent, altijd op maandag en goed voor de auto- en meubelboulevards
...zodat die "extra" verlofdagen vervolgens weer wegbezuinigd kunnen worden bij de eerst volgende CAO-onderhandelingen of bezuinigingsronde. Het lijkt me een link idee.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:30 schreef Montagui het volgende:
Alle religieuze vrije dagen afschaffen en bij je verlof voegen.
Zolang een politieke partij met heel wat stemmen dieselfde religie aanvalt en als niet volwaardige burgers beschouwt gaat dat dus niet gebeuren.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:30 schreef beantherio het volgende:
Zodra de Islam een volledig in Nederland geïntegreerde religie is die volledig in lijn met de Nederlandse samenleving wordt beleefd dan zou het misschien kunnen. Maar zover zijn we nog lang niet. Moslims zijn nog te veel een afzonderlijke groep die hun eigen taal spreken en vooral hun eigen dingen doen buiten de Nederlandse samenleving om. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar ik zie ze maar weinig. Het lijkt me daarom niet gepast om van het Suikerfeest een nationale feestdag te maken.
Ik heb trouwens geen moeite met de huidige verdeling van feestdagen en ik denk dat weinigen echt te springen staan om daar iets aan te veranderen. Als er iets zou moeten veranderen dan zou dat (denk ik) meer de richting op moeten gaan van feestdagen die geen religieuze betekenis hebben. Of anders dat ieder zelf zijn eigen feestdagen kan gaan kiezen: je zou er voor kunnen kiezen om een feestdag per jaar "vrij kiesbaar" te maken. Dan hebben mensen van iedere religie ook de optie om een religieuze feestdag nationaal te vieren.
Dwingend recht van maken.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:32 schreef beantherio het volgende:
[..]
...zodat die "extra" verlofdagen vervolgens weer wegbezuinigd kunnen worden bij de eerst volgende CAO-onderhandelingen of bezuinigingsronde. Het lijkt me een link idee.
Dan geef je die politieke partij dus meer munitie. Ik zou dat zelf niet willen.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:33 schreef loni55 het volgende:
[..]
Zolang een politieke partij met heel wat stemmen dieselfde religie aanvalt en als niet volwaardige burgers beschouwt gaat dat dus niet gebeuren.
Zoiets. 2e paasdag, hemelvaart, 2e pinksterdag en 2e kerstdag worden dan een soort van 4 bijzonder verlof dagen.quote:
Misschien dat je die "vaste" verlofdagen wel dwingend kunt vastleggen in de wet maar je reguliere verlofdagen niet. En er zal dan op een gegeven moment wel weer een VNO-NCW-meneer opstaan die gaat roepen "we hebben hier in Nederland wel HEEL veel verlofdagen: dat kan wel wat minder". Vervolgens blijven ze dan wel van je "vaste" verlof(feest)dagen af maar knabbelen ze het gewoon van je reguliere verlofdagen af. Je kunt het zien aankomen.quote:
Ik zie het niet. De werkgevers kunnen nu ook vragen om minder variabele verlofdagen. Uiteindelijk bekijk je het aantal verlofdagen hoe dan ook in zijn totaliteit. Dat verandert niet als je een aantal vaste verlofdagen omzet in variabele verlofdagen.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:43 schreef beantherio het volgende:
[..]
Misschien dat je die "vaste" verlofdagen wel dwingend kunt vastleggen in de wet maar je reguliere verlofdagen niet. En er zal dan op een gegeven moment wel weer een VNO-NCW-meneer opstaan die gaat roepen "we hebben hier in Nederland wel HEEL veel verlofdagen: dat kan wel wat minder". Vervolgens blijven ze dan wel van je "vaste" verlof(feest)dagen af maar knabbelen ze het gewoon van je reguliere verlofdagen af. Je kunt het zien aankomen.
Feestdagen zullen niet snel wegbezuinigd worden, dus ik zou zeggen: laat het gewoon voor wat het is. Het kan alleen maar nadelig uitpakken om ze samen te voegen met verlofdagen.
Je onderhandelingspositie is wel een heel stuk sterker als de feestdag een algemene feestdag is die voor iedereen geldt. Geen gezeik, iedereen kan gewoon samen met z'n gehele gezin/familie enz zijn. Is voor de werkgevers ook makkelijk, ze hoeven geen voldoende bezetting bij elkaar te roosteren. Die paar dagen per jaar, waarom zou je dat veranderen?quote:Op zondag 24 mei 2015 12:49 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik zie het niet. De werkgevers kunnen nu ook vragen om minder variabele verlofdagen. Uiteindelijk bekijk je het aantal verlofdagen hoe dan ook in zijn totaliteit. Dat verandert niet als je een aantal vaste verlofdagen omzet in variabele verlofdagen.
Vergeet de hele machinerie erachter niet. Inclusief de media.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:35 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dan geef je die politieke partij dus meer munitie. Ik zou dat zelf niet willen.
Heb je een heel goed punt, en daar heb ik binnen de familie inderdaad ook wel mee te maken, mensen in de zorg die gewoon vaak niet kunnen wanneer de rest kan. Weer wat geleerd over die vakantiewens trouwens. Wat betreft die feestdagen voor iedereen, dat lijkt me op een gegeven moment ook weer botsen bij sommige bedrijven. Dat je de keet open moet houden op dagen dat je hem eigenlijk dicht wilt gooien.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als er in je vriendengroep mensen zitten die werken in de zorg, het openbaar vervoer, de hulpdiensten, de horeca, een pretpark of in een winkel, dan kom je er vrij snel achter dat zo'n feestdag eigenlijk helemaal niet voor iedereen is. Dat stadium zijn we al lang voorbij.
Een werkgever is verplicht om de vakantiewens van de werknemer te honoreren tenzij zwaarwegend bedrijfsbelang zich daartegen verzet. Als je een restaurant runt en je hele personeel vraagt vrij, dan gaat dat dus niet. Het is op dit moment trouwens wel in de wet vastgelegd dat je niet verplicht bent om te werken op Christelijke feestdagen (oftewel: je werkgever moet je dan sowieso vrij geven). Wat mij betreft kan dat, als de feestdagen worden losgelaten, worden uitgebreid naar ieders religie. Christenen vrij met Pasen, Moslims met het Suikerfeest, Joden met Chanoeka etc.
Waarom? Dat is aan de ondernemer natuurlijk. Verplichte bedrijfssluitingen zijn er op dit moment ook en dat kan gewoon, mits netjes geregeld. Moet je eens kijken wat er allemaal dicht is op de vrijdag na Hemelvaart, en dat is toch echt geen feestdag.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:59 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Heb je een heel goed punt, en daar heb ik binnen de familie inderdaad ook wel mee te maken, mensen in de zorg die gewoon vaak niet kunnen wanneer de rest kan. Weer wat geleerd over die vakantiewens trouwens. Wat betreft die feestdagen voor iedereen, dat lijkt me op een gegeven moment ook weer botsen bij sommige bedrijven. Dat je de keet open moet houden op dagen dat je hem eigenlijk dicht wilt gooien.
Goed punt, je hebt me omquote:Op zondag 24 mei 2015 13:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom? Dat is aan de ondernemer natuurlijk. Verplichte bedrijfssluitingen zijn er op dit moment ook en dat kan gewoon, mits netjes geregeld. Moet je eens kijken wat er allemaal dicht is op de vrijdag na Hemelvaart, en dat is toch echt geen feestdag.
Die paar dagen bij elkaar zijn toch alweer bijna een werkweek. Vergeleken met de variabele verlofdagen gaat het om meer dan 10%. Dus het argument van "paar dagen per jaar" volg ik niet. Naast het feit dat het een principiële discussie is en in principe aantallen niet uitmaken.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:57 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Je onderhandelingspositie is wel een heel stuk sterker als de feestdag een algemene feestdag is die voor iedereen geldt. Geen gezeik, iedereen kan gewoon samen met z'n gehele gezin/familie enz zijn. Is voor de werkgevers ook makkelijk, ze hoeven geen voldoende bezetting bij elkaar te roosteren. Die paar dagen per jaar, waarom zou je dat veranderen?
Om wat voor soort bedrijven moeten we dan denken?quote:Op zondag 24 mei 2015 12:59 schreef Solstice1 het volgende:
. Wat betreft die feestdagen voor iedereen, dat lijkt me op een gegeven moment ook weer botsen bij sommige bedrijven. Dat je de keet open moet houden op dagen dat je hem eigenlijk dicht wilt gooien.
Natuurlijk maken aantallen uit. Een paar religieuze/nationale feestdagen heeft ieder land, en gezien op het totaal aantal (werk)dagen in een jaar is het klein bier.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:06 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Die paar dagen bij elkaar zijn toch alweer bijna een werkweek. Vergeleken met de variabele verlofdagen gaat het om meer dan 10%. Dus het argument van "paar dagen per jaar" volg ik niet. Naast het feit dat het een principiële discussie is en in principe aantallen niet uitmaken.
Dat is de theorie. De praktijk is dat je werkgever een bedrijf te runnen heeft, en dus niet iedereen tegelijk weg kan. Als je een dertien in een dozijn functie hebt op een afdeling met honderd man kom je daar waarschijnlijk nog wel redelijk makkelijk uit, maar als je een specialistischer/zwaardere functie hebt dan moet je afstemmen met je collega's. Dat is niet erg, maar dat betekent wel dat je lang niet altijd vrij kan nemen wanneer je wil (zeker als je in een zelfde levensfase zit), het is geven en nemen. Dan is het wel fijn als er verplichte vrije dagen zijn waar je deze discussie helemaal niet over hoeft aan te gaan.quote:Onderhandelingspositie: welke onderhandeling heb je het dan over? Dat werkgevers minder vrije dagen willen hebben? Die discussie loopt nu ook al. Waarom wordt je onderhandelingspositie minder sterk als je 28 wettelijke variabele verlofdagen hebt in plaats van 24 wettelijke verlofdagen?
Iedereen is vrij argument: je kunt je variabele dag prima zo plannen dat je met je familie een vrije dag hebt om naar een meubelboulevard te gaan.
Daar zijn we het dus niet over eens.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:22 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Natuurlijk maken aantallen uit. Een paar religieuze/nationale feestdagen heeft ieder land, en gezien op het totaal aantal (werk)dagen in een jaar is het klein bier.
Jij zegt dus dat jij je liever een paar verplichte vrije dagen laat voorschrijven, dan dat je een aantal keer met collega's moet afstemmen om een vrije dag naar eigen wens in te zetten.quote:Dat is de theorie. De praktijk is dat je werkgever een bedrijf te runnen heeft, en dus niet iedereen tegelijk weg kan. Als je een dertien in een dozijn functie hebt op een afdeling met honderd man kom je daar waarschijnlijk nog wel redelijk makkelijk uit, maar als je een specialistischer/zwaardere functie hebt dan moet je afstemmen met je collega's. Dat is niet erg, maar dat betekent wel dat je lang niet altijd vrij kan nemen wanneer je wil (zeker als je in een zelfde levensfase zit), het is geven en nemen. Dan is het wel fijn als er verplichte vrije dagen zijn waar je deze discussie helemaal niet over hoeft aan te gaan.
Stik maar in je vrije dag. Ik erken dat niet als feestdag en ga gewoon naar mijn werk.quote:Op zondag 24 mei 2015 10:51 schreef Paul het volgende:
Hallo we hebben meer mensen naar de Moskee gaan dan naar de kerk, dus het suikerfeest komt er gewoon volgend jaar!
Ofeeh ik bedoel de vrije dag
Prima, maar ik vraag me dan wel af of je voltijds werkt...quote:
Dat afstemmen, dat doe ik dus al, ik heb meer verlofdagen dan de feestdagen alleen. Als dat afstemmen voor een paar dagen niet hoeft ben ik daar blij om, en mijn collega's trouwens ook.quote:[..]
Jij zegt dus dat jij je liever een paar verplichte vrije dagen laat voorschrijven, dan dat je een aantal keer met collega's moet afstemmen om een vrije dag naar eigen wens in te zetten.
Nou ja, daar kun je van mening over verschillen. Ik stem liever af.
- "100.000 dode christenen per jaar" =quote:Op zondag 24 mei 2015 11:51 schreef Religieisfacisme het volgende:
andersom hoef je dit natuurlijk niet te verwachten. In de islamitische landen, waar zo'n 100.000 Christenen per jaar vermoord worden, heb je natuurlijk geen officiële Christelijke, Hindoeïstische of Joodse feestdagen.
quote:Op zondag 24 mei 2015 14:06 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Prima, maar ik vraag me dan wel af of je voltijds werkt...
Je bent er blij om dat je 4 dagen minder hoeft af te stemmen?quote:Dat afstemmen, dat doe ik dus al, ik heb meer verlofdagen dan de feestdagen alleen. Als dat afstemmen voor een paar dagen niet hoeft ben ik daar blij om, en mijn collega's trouwens ook.
Super leuk grapje dit, maar zou je 'm als dooddoener voor bij de zwartepietendiscussie willen bewaren? Dankje.quote:Op zondag 24 mei 2015 14:51 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Trouwens, suikerfeest. Weet je hoeveel mensen met suiker/diabetis dit discriminerend vinden klinken. Suiker hebben is helemaal geen feest.
Nou ja VS is dan ook gebouwd op die christelijke normen en waarden en die hebben dit als belangrijkste feestdagen waarop de tent in heel de VS gesloten is:quote:Op zondag 24 mei 2015 14:35 schreef Roces18 het volgende:
Nederland is gebouwd op een christelijke normen en waarden net zoals de rest van het westen. Niet afschaffen want in vergelijking met andere landen hebben we al zo weinig en ik hoef al helemaal geen moslimfeestdag. Dan zijn we echt helemaal gestoord geworden in dit land. En nee ik ben geen racist.
Wat schiet ik ermee op als dat een zondag is. Ik zeg net dat ik niet nog minder vrije dagen wil. En dan gooi jij ze op zondagen. En de USA is natuurlijk lang niet zo oud als Europa en heeft dus ook hele andere feestdagen. Die van ons zijn zo oud als de weg naar Rome.quote:Op zondag 24 mei 2015 15:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja VS is dan ook gebouwd op die christelijke normen en waarden en die hebben dit als belangrijkste feestdagen waarop de tent in heel de VS gesloten is:
New Year's Day, Memorial Day, Independence Day, Labor Day, Thanksgiving Day, en Christmas Day.
Daarvan is er maar 1 dus verbonden met het christelijke geloof, Kerstmis.
Zo zou je dat bij ons ook kunnen doen natuurlijk.
1ste en 2de Kerstdag, nieuwsjaarsdag, 27 april Koningsdag, 5 mei bevrijdingsdag en nog een willekeurige neutrale c.q. seculiere feestdag in het najaar, bijv. milieudag.
En dan Pasen 1 dag op een zondag, Pinksteren 1 dag op een zondag en Hemelvaartsdag afschaffen.
En dan vervolgens de rest flexibiliseren. Suikerfeest net als carnaval, die m.i. dezelfde status hebben, vallen daar dan onder.
Wordt een hamerstuk in de TK dit.
Je blijft gewoon recht houden op 4 x het aantal werkuren dat je per week werkt aan vakantiedagen per jaar, daar verandert niets aan. Alleen worden er nu een aantal vakantiedagen van vastgelegd waarmee mensen weinig tot in het geheel geen feeling hebben. En de vraag rijst of we die dan niet moeten inruilen voor andere vastgelegde vakantiedagen, waarmee een bepaalde minderheid juist heel veel heeft, maar die nu dus niet als feestdag worden erkend.quote:Op zondag 24 mei 2015 15:25 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Wat schiet ik ermee op als dat een zondag is. Ik zeg net dat ik niet nog minder vrije dagen wil. En dan gooi jij ze op zondagen. En de USA is natuurlijk lang niet zo oud als Europa en heeft dus ook hele andere feestdagen. Die van ons zijn zo oud als de weg naar Rome.
Ik heb anders gewoon 4x het aantal werkuren + de verplichte feestdagen extra ??quote:Op zondag 24 mei 2015 15:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je blijft gewoon recht houden op 4 x het aantal werkuren dat je per week werkt aan vakantiedagen per jaar, daar verandert niets aan. Alleen worden er nu een aantal vakantiedagen van vastgelegd waarmee mensen weinig tot in het geheel geen feeling hebben. En de vraag rijst of we die dan niet moeten inruilen voor andere vastgelegde vakantiedagen, waarmee een bepaalde minderheid juist heel veel heeft, maar die nu dus niet als feestdag worden erkend.
Dat zijn bovenwettelijke dagen en die worden per CAO afgesproken, daar verandert ook niets aan.quote:Op zondag 24 mei 2015 15:37 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Ik heb anders gewoon 4x het aantal werkuren + de verplichte feestdagen extra ??
Dus waarom zou ik die willen afschaffen?
Dat hele 'zij doen het ook niet/wel' is sowieso geen relevant argumentquote:Op zondag 24 mei 2015 14:21 schreef Irakees het volgende:
[..]
- "100.000 dode christenen per jaar" =!
- "andersom hoef je dit natuurlijk niet te verwachten" =!
Hier heb je enkele voorbeelden van islamitische landen met christelijke feestdagen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_holidays_in_Iraq
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_holidays_in_Mali
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_holidays_in_Egypt
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_holidays_in_Sudan
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_holidays_in_Syria
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_holidays_in_Malaysia
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_holidays_in_Indonesia
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_holidays_in_Lebanon
Er zijn wel een paar moeilijkheden waar je mee te maken krijgt.quote:Op zondag 24 mei 2015 17:52 schreef Revolution-NL het volgende:
Waarom niet? Ik zie het probleem niet
Dat kun je ook gewoon uitcontroleren zonder dat het gelijk een officiele feestdag wordt.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:26 schreef TLC het volgende:
Van mij mag het ook best, ik heb het nooit gevierd en euhm ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig![]()
Nee, dierendag lijkt me een leuk alternatief voor Hemelvaartsdag.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:37 schreef Elfletterig het volgende:
Ik snap deze vraag niet, echt niet. Amper 5 procent van de Nederlandse bevolking is moslim. Bijna de helft van de bevolking hangt geen enkele religie aan. Ik stel voor dat we de komende jaren eerst een debat voeren over de vraag of de geboortedag van Darwin een feestdag moet worden.
Laten we eens kappen met gelovigen allerlei privileges geven. Bouw het aantal religieuze feestdagen maar af, in plaats van nieuwe dagen toe te voegen. Laat mensen zelf bepalen wanneer ze vrij willen.
Niet lang meer hopelijk.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:35 schreef 11en30 het volgende:
Dit is Nederland. Land van Sinterklaas en Zwarte Piet.
Sommige mensen zien inderdaad liever alle Nederlandse tradities verdwijnen, in ruil voor tradities van migranten om wie we niet om hebben gevraagd.quote:
An sich is er niets tegen nieuwe tradities. Heb jij met je vrouw en kinderen geen tradities? Die zijn ook nieuw, die heb je zelf verzonnen.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Sommige mensen zien inderdaad liever alle Nederlandse tradities verdwijnen, in ruil voor tradities van migranten om wie we niet om hebben gevraagd.
Ik heb geen vrouw en kinderen. Als ik die wel had en als we tradities hadden, zou ik niet eisen dat heel het land daar vrij voor moet krijgen. Daarom zeg ik: laat mensen zelf hun vrije dagen kiezen. Oubollige religieuze feestdagen zijn niet meer van deze tijd. En mocht iemand toch vinden van wél, dan eis ik eerst een Darwin-dag voordat we over het Suikerfeest gaan praten.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
An sich is er niets tegen nieuwe tradities. Heb jij met je vrouw en kinderen geen tradities? Die zijn ook nieuw, die heb je zelf verzonnen.
En als ik met jouw Darwindag ook niks te schaften heb en graag op internationale pi-dag vrij wil?quote:Op zondag 24 mei 2015 19:52 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb geen vrouw en kinderen. Als ik die wel had en als we tradities hadden, zou ik niet eisen dat heel het land daar vrij voor moet krijgen. Daarom zeg ik: laat mensen zelf hun vrije dagen kiezen. Oubollige religieuze feestdagen zijn niet meer van deze tijd. En mocht iemand toch vinden van wél, dan eis ik eerst een Darwin-dag voordat we over het Suikerfeest gaan praten.
En nee, geen Dierendag of Moederdag, maar een toegewijde Darwin-dag die in het teken staat van wetenschap en evolutie. Niks minder dan dat. Want zeg nou zelf, het zou tamelijk bizar zijn om 5% moslims wél hun eigen feestdag te geven en 40-45% (no pun) niet-gelovigen NIET.
Nou ja, je hebt mijn posts kennelijk niet gelezen, ik ben voor neutrale c.q. seculiere feestdagen en idd vanwege meerdere redenen die ik hierboven ook heb uitgelegd niet voor een officieel Suikerfeest als nationale feestdag...quote:Op zondag 24 mei 2015 19:52 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb geen vrouw en kinderen. Als ik die wel had en als we tradities hadden, zou ik niet eisen dat heel het land daar vrij voor moet krijgen. Daarom zeg ik: laat mensen zelf hun vrije dagen kiezen. Oubollige religieuze feestdagen zijn niet meer van deze tijd. En mocht iemand toch vinden van wél, dan eis ik eerst een Darwin-dag voordat we over het Suikerfeest gaan praten.
En nee, geen Dierendag of Moederdag, maar een toegewijde Darwin-dag die in het teken staat van wetenschap en evolutie. Niks minder dan dat. Want zeg nou zelf, het zou tamelijk bizar zijn om 5% moslims wél hun eigen feestdag te geven en 40-45% (no pun) niet-gelovigen NIET.
We hebben idd voldoende gelegenheid om uitgezonderd kerst de andere feestdagen niet op te hangen aan christelijke hoogtijdagen. Kerst is zo ingeslepen dat je daar niet vanaf hoeft te wijken imo.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:52 schreef Childofthe90s het volgende:
Waarom zouden die feestdagen überhaupt aan een religieuze dag gekoppeld worden? Bij de christelijke feestdagen is dat tot daar aan toe, omdat dat historisch zo is gegroeid, maar de volgende feestdag doen we gewoon Pi-dag of de dag dat het CDA werd gedecimeerd, geen verdere gekkigheid.
Je moet één ding even heel goed begrijpen: ik hoef helemaal geen Darwin-dag. Ik haal dit voorbeeld alleen aan om de idioterie te onderstrepen van religieuze feestdagen die slechts op 5 procent van de bevolking van toepassing zijn.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als ik met jouw Darwindag ook niks te schaften heb en graag op internationale pi-dag vrij wil?
Was ik nog niet aan toegekomen. Ik ben alleen te porren voor kerstmis (heeft een bredere lading dan alleen het christelijke feest), nieuwjaarsdag, eerste paas- en pinksterdag (is toch al op een zondag; tweede paas- en pinksterdag kunnen weg). Koningsdag en bevrijdingsdag (als volwaardige feestdag, elk jaar). Hemelvaartsdag kan weg. Verder geen enkele nieuwe religieuze feestdag meer toevoegen.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, je hebt mijn posts kennelijk niet gelezen, ik ben voor neutrale c.q. seculiere feestdagen en idd vanwege meerdere redenen die ik hierboven ook heb uitgelegd niet voor een officieel Suikerfeest als nationale feestdag...
Ja, ik heb hetzelfde hierboven uitgelegd muv dus een milieu/natuurdag in het najaar erbij. Mogelijk dierendag op 4 oktober. Kun je ook een Darwindag van maken. Maar iig dus overwegend neutraal c.q. seculier muv kerst dat idd ook iets verder gaat dan alleen een sec christelijke dag, maar daarenboven diep ingesleten zit ten onzent. En de rest flexibiliseren, waarbij Suikerfeest dezelfde status heeft als carnaval in Zuidelijke provincies.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Was ik nog niet aan toegekomen. Ik ben alleen te porren voor kerstmis (heeft een bredere lading dan alleen het christelijke feest), nieuwjaarsdag, eerste paas- en pinksterdag (is toch al op een zondag; tweede paas- en pinksterdag kunnen weg). Koningsdag en bevrijdingsdag (als volwaardige feestdag, elk jaar). Hemelvaartsdag kan weg. Verder geen enkele nieuwe religieuze feestdag meer toevoegen.
In plaats van de geschrapte dagen krijgen mensen een paar dagen terug om naar eigen inzicht in te plannen. Wie dan vrij wil nemen op Hemelvaartsdag of het Suikerfeest kan die dag(en) daarvoor gebruiken.
Dierendag is niet neutraal, Milieu-/Natuurdag is ook niet neutraal. Eigenlijk is geen enkele feestdag neutraal. Je hebt overal tegenstanders van. Bijvoorbeeld ook Republikeinen die tegen het Koningshuis zijn.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ik heb hetzelfde hierboven uitgelegd muv dus een milieu/natuurdag in het najaar erbij. Mogelijk dierendag op 4 oktober. Kun je ook een Darwindag van maken. Maar iig dus overwegend neutraal c.q. seculier muv kerst dat idd ook iets verder gaat dan alleen een sec christelijke dag, maar daarenboven diep ingesleten zit ten onzent. En de rest flexibiliseren, waarbij Suikerfeest dezelfde status heeft als carnaval in Zuidelijke provincies.
Dierendag is niet neutraal? Omdat sommige mensen het liefst alle dieren dood zien en opgevroten en een dierendag dan een belediging vormt?quote:Op zondag 24 mei 2015 20:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dierendag is niet neutraal, Milieu-/Natuurdag is ook niet neutraal. Eigenlijk is geen enkele feestdag neutraal. Je hebt overal tegenstanders van. Bijvoorbeeld ook Republikeinen die tegen het Koningshuis zijn.
Dat gaat de meesten van ons anders prima af zonder dat we op 4 oktober aparte dingen doen, toch?quote:Op zondag 24 mei 2015 20:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dierendag is niet neutraal? Omdat sommige mensen het liefst alle dieren dood zien en opgevroten en een dierendag dan een belediging vormt?.
Volgens mij is het een stukje beschaving om aangenaam met dieren om te gaan, we zijn niet allemaal seriemoordenaars, Elf.
dierendag, feestdag voor slagers?quote:Op zondag 24 mei 2015 20:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dierendag is niet neutraal? Omdat sommige mensen het liefst alle dieren dood zien en opgevroten en een dierendag dan een belediging vormt?.
Volgens mij is het een stukje beschaving om aangenaam met dieren om te gaan, we zijn niet allemaal seriemoordenaars, Elf.
Zijn de meningen over verdeeld.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat gaat de meesten van ons anders prima af zonder dat we op 4 oktober aparte dingen doen, toch?
Enig idee waarom Dierendag op 4 oktober gevierd wordt?quote:Op zondag 24 mei 2015 20:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zijn de meningen over verdeeld.
Het is m.i. een mooie gelegenheid om een seculiere feestdag voor in te stellen ipv bepaalde christelijke feestdagen waar geen hond meer van weet wat er de bedoeling van was.
fuck, weer religiequote:Op zondag 24 mei 2015 20:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Enig idee waarom Dierendag op 4 oktober gevierd wordt?
Nee. Is dat belangrijk?quote:Op zondag 24 mei 2015 20:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Enig idee waarom Dierendag op 4 oktober gevierd wordt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |