Dat verschilt per hypotheeknemer. De standaard Nederlandse particuliere banken met de standaard hypotheek voor eigen woning zijn er in beginsel inderdaad niet zo happig op. Al zijn die al wel flexibeler als het een tijdelijk huurcontract betreft onder de leegstandwet is. een hypotheek bij een familiebank hoeft niet zulke restricties te hebben. Ik heb ook een hypotheek bij een buitenlandse bank die geen problemen heeft met verhuur (mits de lening minder dan 80% is dan de waarde van het huis). Er is meestal wel een mouw aan te passen.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 11:49 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Hoe krijg je de bank zover dat je de woning mag verhuren? Meestal vinden ze dat maar niets, geloof ik?
Zou ik ook wel eens willen weten, heb daar ook wel wat koudwatervrees voor. Voorzie veel gezeik en huurders zijn nog beter beschermd dan werknemers dus je komt er ook maar moeilijk van af.quote:Op donderdag 28 mei 2015 06:41 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
En heb je iemand in de arm genomen om alles wat betreft de huur te regelen, of hou je alles zelf onder controle? Ik heb zelf ook wel interesse om de woning waar we nu zitten te verhuren, mochten we naar een andere plek willen verhuizen. Ik vraag me af hoe rendabel het een en ander is. Mijn broer heeft zijn appartement ook een tijdje verhuurd, maar dat is compleet misgegaan...
In Nederland liggen de huurrendementen historisch ergens tussen de 2% en 4%. Bruto is dat. Je moet het derhalve in die gevallen niet van het directe rendementen hebben, maar van inflatie. Tenzij je kamers gaat uitponden en dat soort shizzle.quote:Op donderdag 28 mei 2015 06:41 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
En heb je iemand in de arm genomen om alles wat betreft de huur te regelen, of hou je alles zelf onder controle? Ik heb zelf ook wel interesse om de woning waar we nu zitten te verhuren, mochten we naar een andere plek willen verhuizen. Ik vraag me af hoe rendabel het een en ander is. Mijn broer heeft zijn appartement ook een tijdje verhuurd, maar dat is compleet misgegaan...
Dit is wat ik van een taxateur van een niet nader te noemen blauwe brigade wel eens begreep als over de duimmethode, tussen de 2% en 4% van de waarde in vrije staat (hoe duurder het pand, hoe lager het percenage, uitgezonderd met name A'dam). En dat is dus een bruto rendement, dus daar moeten evt. kosten inderdaad nog vanaf. Dus bij volledige financiering is dat dus in principe verliesgevend, vandaar mijn opmerking dat je het van inflatie moet hebben.quote:Op donderdag 28 mei 2015 08:52 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Maar hoe wordt dat rendement berekend dan?
Ik las ergens dat je moest rekenen alsof de woning volledig belast is met hypotheek, maar wat als dat nu gewoon niet zo is, omdat de hypotheek al afgelost is?
Dan negeer je de waardeontwikkeling dus volledig!quote:Op donderdag 28 mei 2015 09:20 schreef Leandra het volgende:
4% rendement op een pand van 2 ton zou een huur van ¤ 666 geven.
2% rendement op een huis van een miljoen een huur van ¤ 1.666
Ik verhuur het volledig gemeubileerd met een bruto rendement wat hoger dan dat je hier noemt. Netto is dat uiteraard veel lager, grotendeels door de hypotheekkosten. Maar als je de inkomsten per eigen vermogen inleg berekent is het een hoog rendement.quote:Op donderdag 28 mei 2015 08:34 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
In Nederland liggen de huurrendementen historisch ergens tussen de 2% en 4%. Bruto is dat. Je moet het derhalve in die gevallen niet van het directe rendementen hebben, maar van inflatie. Tenzij je kamers gaat uitponden en dat soort shizzle.
Als je schuld op 1 januari precies ¤100.000 is, en je lost op 2 januari ¤10.000 af; dan is je schuld vanaf 2 januari ¤90.000 euro. En alleen over die ¤90.000 betaal je vanaf dat moment nog rente.quote:Op donderdag 28 mei 2015 19:26 schreef PatriQue89 het volgende:
Hoi. Wij zijn van plan om vanaf volgend jaar extra af te gaan lossen op de hypotheek. Stel je lost ¤10.000,- extra af, gaat dit dan netto van je restschuld af? Dus als je nog ¤100.000,- hebt openstaan wordt dit ¤90.000,-? Of wordt daar nog rente over berekend? Dat laatste neem ik aan toch?
Ja, dat heb ik net ook gedaan bij onze hypotheekverstrekker. Met 5000 extra aflossing scheelt dat 19 euro per maand ofzoquote:Op donderdag 28 mei 2015 20:16 schreef Leandra het volgende:
Als ik inlog bij NN en bij een van de hypotheekdelen een extra aflossing wil doen, dan kan ik direct zien wat voor effect dat op het maandbedrag heeft.
Ik zal zo even kijken hoeveel dat bij ons zou schelen...quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:21 schreef PatriQue89 het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik net ook gedaan bij onze hypotheekverstrekker. Met 5000 extra aflossing scheelt dat 19 euro per maand ofzo
Edit: Oh.. wacht.. nog 28 jaar te gaan.. niet zo gek dus
Ja ok.. Heeft inderdaad met looptijd te maken. Voor mijn gevoel schiet het dan niet op.. Doet het uiteraard wel met een aantal jaar.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zal zo even kijken hoeveel dat bij ons zou schelen...
En of dat bij allebei de 28-jaars delen hetzelfde scheelt.
Edit: qua rente scheelt het op beide leningdelen zo'n ¤ 19, qua totaal aflossing scheelt het zo'n ¤ 25 per maand.
De cijfers verschillen overigens wel, terwijl ze dezelfde looptijd en hetzelfde rentepercentage hebben (maar de een is bijna het dubbele van de ander).
Echt... Hoe kan je een ton+ lenen zonder enig benul te hebben hoe het werkt?quote:Op donderdag 28 mei 2015 19:26 schreef PatriQue89 het volgende:
Hoi. Wij zijn van plan om vanaf volgend jaar extra af te gaan lossen op de hypotheek. Stel je lost ¤10.000,- extra af, gaat dit dan netto van je restschuld af? Dus als je nog ¤100.000,- hebt openstaan wordt dit ¤90.000,-? Of wordt daar nog rente over berekend? Dat laatste neem ik aan toch?
Minder dan een ton hoor. En jij kent de situatie verder inderdaad..quote:Op vrijdag 29 mei 2015 09:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Echt... Hoe kan je een ton+ lenen zonder enig benul te hebben hoe het werkt?
Hij heeft echter wel een punt, het is een nogal gekke vraagquote:Op vrijdag 29 mei 2015 10:08 schreef PatriQue89 het volgende:
[..]
Minder dan een ton hoor. En jij kent de situatie verder inderdaad..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |