Het is wel zeker dat instanties als het IMF harteloze rovers zijn. Ze halen over de hele wereld praktijken uit door geld te lenen tegen belachelijke voorwaardes en hele volkeren bloeden daarvoor.quote:Op zondag 7 juni 2015 22:04 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Bron: Telegraaf
zo 07 jun 2015, 20:36
'Geduld met Grieken op'
Ronald van Gessel
GARMISCH-PARTENKIRCHEN -
Het geduld van Europa met Griekenland is op. Zowel Commissie-voorzitter Juncker als de Amerikaanse president Obama vielen het afgelopen weekeinde heen over de Griekse premier Tsipras, die moet met serieuze voorstellen komen om Griekenland binnen de eurozone te houden.
De tijd is krap, eigenlijk komende week moet alles in kannen en kruiken zijn om de diverse parlementen nog de gelegenheid te geven een eventueel akkoord goed te keuren. Juncker toonde zich verbolgen dat Tsipras lijkt te werken met twee agenda’s , één voor Europa en één voor het thuisfront.
De EU wil het liefst een ’Grexit’ vermijden, de risico’s kunnen wel eens groter zijn dan nu wordt ingeschat. De VS willen een gesloten front in Zuid-oost Europa tegen oprukkende extremisme in het Midden-Oosten. Griekenland is tenslotte NAVO-lid.
Afschrijving
Langzamerhand wordt duidelijk dat de Grieken weinig substantieels hebben te stellen tegenover de eisen van EU en IMF om de begroting weer op de rails te krijgen. Ze mikken vooral op afschrijving van schulden, nog lagere rente en nieuwe leningen waarvan rente en aflossing worden bepaald door de economische groei die de Grieken kunnen genereren.
Athene wil nu vooral op niveau van regeringsleiders onderhandelen, maar de ministers van de eurozone en het IMF hebben duidelijk gemaakt dat in de technische gesprekken de getalletjes eerst moeten kloppen voordat er op politiek niveau kan worden gepraat. Een fikse tegenvaller voor Tsipras, die komende woensdag weer met Merkel en de Franse president Hollande gaat praten in Brussel. Zonder concessies van zijn kant ziet het er slecht uit en stormen de Grieken op een faillissement af.
Harteloze rover
EU-president Donald Tusk hekelde ook de felle retoriek van de Grieken richting de uitgestoken hand van EU en IMF. „Als iemand zegt ik zal je geld lenen maar ik wil het in de toekomst wel terug is dat geen harteloze rover en het is ook niet waar dat de schuldenaren altijd de moraal aan hun kant hebben en de geldleners de boeven zijn.
Juncker maakte duidelijk dat hij afgelopen week Tsipras had gezegd dat korten op de pensioenen, wat Tsipras absoluut niet wil, onderhandelbaar is mits de Grieken met vervangende bezuinigingen komen. „Dat zei Tsipras vrijdag niet tegen het parlement in Athene.
Tsipras gaf geen onmiddellijke reactie, maar de Griekse minister van Financiën Varoufakis zette zondag op zijn blog de haatcampagne tegen EU en IMF gewoon voort.

Eh.. nee dus ...quote:Op zondag 7 juni 2015 23:05 schreef de_ier het volgende:
[..]
Dat mag dan ook niet van de ECB.
En de Duitsers vinden het overigens prachtig. Alle Grieken gooien hun geld op rekeningen van Deutsche Bank e.a. Hoe meer ze in Duitsland "Grexit" zeggen, hoe rijker de Duitse banken worden.

Krijg bij het IMF een beetje een "iron bank" idee.quote:Op maandag 8 juni 2015 00:27 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het is wel zeker dat instanties als het IMF harteloze rovers zijn. Ze halen over de hele wereld praktijken uit door geld te lenen tegen belachelijke voorwaardes en hele volkeren bloeden daarvoor.

En hoeveel geld heb jij al, geheel belangeloos, aan de Grieken gegeven? Of heb je alleen maar kritiek op diegene die, als enige, nog wel de Grieken willen helpen.quote:Op maandag 8 juni 2015 00:27 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het is wel zeker dat instanties als het IMF harteloze rovers zijn. Ze halen over de hele wereld praktijken uit door geld te lenen tegen belachelijke voorwaardes en hele volkeren bloeden daarvoor.

En andere krijgen daar weer een communistisch idee bij.quote:Op maandag 8 juni 2015 00:58 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Krijg bij het IMF een beetje een "iron bank" idee.

Is dat zo??? Ik lees dat nergens.. nu moet de ecb steeds de failliete griekse banken van geld voorzien, dat geld is straks weg ; volgens mij is het invoeren van kapitaalrestricties een goed middel om de geldstroom naar buiten in te dammen.quote:Op zondag 7 juni 2015 23:05 schreef de_ier het volgende:
[..]
Dat mag dan ook niet van de ECB.
En de Duitsers vinden het overigens prachtig. Alle Grieken gooien hun geld op rekeningen van Deutsche Bank e.a. Hoe meer ze in Duitsland "Grexit" zeggen, hoe rijker de Duitse banken worden.

Over die technische failliete banken, zijn alle leningen die men verstrekt heeft dan oninbaar?quote:Op maandag 8 juni 2015 06:21 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Is dat zo??? Ik lees dat nergens.. nu moet de ecb steeds de failliete griekse banken van geld voorzien, dat geld is straks weg ; volgens mij is het invoeren van kapitaalrestricties een goed middel om de geldstroom naar buiten in te dammen.

Over een lange termijn uitgesmeerd betalen is in bijna vergelijkbaar met een default en dat we nu onze verliezen nemen.quote:Op maandag 8 juni 2015 08:21 schreef raptorix het volgende:
De enige werkbare oplossing zou zijn als Griekenland het geld over een zeer lange termijn uitgesmeerd mag betalen, de huidige oplossingen gaan echt niet werken, ten eerste draait men de economie de nek om ten tweede zijn de rentes dermate hoog dat de schuld alleen maar groter word en niet kleiner.

Die kapitaalvlucht is juist gunstig voor Griekenland want het verhoogt de schade voor het buitenland bij een Grexit (dus het geeft ze meer leverage in de onderhandelingen) en vermindert hun eigen schade.quote:Op zondag 7 juni 2015 22:25 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ik snap overigens niet dat de grieken geen kapitaalrestricties invoeren. Er is al weken een bankrun aan de gang,mdit is dodelijk voor de Grieken. Heel eenvoudig op te lossen door bv een pinmaximum van 100 euro per week, en een verbod om grote sommen geld van griekenland over te maken naar het buitenland, (bijvoorbeeld) op cyprus werkte dit ook prima.

Griekenland mag al over een zeer lange termijn terugbetalen (tot 2050 ofzo) en de eerste jaren zijn al helemaal rentevrij gemaakt. Op dit moment hoeft Griekenland alleen rente te betalen over de kortetermijnleningen en de rentelast daarvan is in totaal maar ongeveer half zo hoog als wat bijv. Portugal momenteel betaalt voor hun staatsschuld.quote:Op maandag 8 juni 2015 08:21 schreef raptorix het volgende:
De enige werkbare oplossing zou zijn als Griekenland het geld over een zeer lange termijn uitgesmeerd mag betalen, de huidige oplossingen gaan echt niet werken, ten eerste draait men de economie de nek om ten tweede zijn de rentes dermate hoog dat de schuld alleen maar groter word en niet kleiner.

Ja nog wel erger. Mafia. Ze komen een land alleen "te hulp" schieten als een land veranderingen aanbrengt die grote multinationals betere omstandigheden geeft in zo'n land om nog meer winsten te boeken. Het is net als vroeger, ze komen binnen met kraaltjes en stelen alle grondstoffen weg uit een land.quote:Op maandag 8 juni 2015 00:58 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Krijg bij het IMF een beetje een "iron bank" idee.

Dat geld gaat direct naar de banken. Waarom zou ik in hemelsnaam geld aan banken willen geven???quote:Op maandag 8 juni 2015 00:59 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
En hoeveel geld heb jij al, geheel belangeloos, aan de Grieken gegeven? Of heb je alleen maar kritiek op diegene die, als enige, nog wel de Grieken willen helpen.

Ik dacht dat het niet mocht, maar het schijnt dat Cyprus zo iets heeft gedaan.quote:Op maandag 8 juni 2015 06:21 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Is dat zo??? Ik lees dat nergens.. nu moet de ecb steeds de failliete griekse banken van geld voorzien, dat geld is straks weg ; volgens mij is het invoeren van kapitaalrestricties een goed middel om de geldstroom naar buiten in te dammen.

De IMF en de EU zouden inderdaad geen geld aan de Grieken mogen lenen; dat moeten ze maar, net als iedereen, op de markt lenen.quote:Op maandag 8 juni 2015 10:38 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat geld gaat direct naar de banken. Waarom zou ik in hemelsnaam geld aan banken willen geven???
En instanties als het IMF willen de grieken echt niet helpen. Dacht dat dat nu wel duidelijk was geworden met die draconische maatregelen die ze moeten nemen.....

Het gaat erom onder wat voor voorwaardes ze dat doen. En het IMF is niks anders als een Mafia organisatie dat geld uitleent. Jij hebt geen kritiek op Mafia of woekeraars die dat soort dingen doen?quote:Op maandag 8 juni 2015 11:46 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
De IMF en de EU zouden inderdaad geen geld aan de Grieken mogen lenen; dat moeten ze maar, net als iedereen, op de markt lenen.

Apart omdat het een Frans initiatief was.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 14:03 schreef Basp1 het volgende:
Bolkestein: Euro is kind van Duits verleden
http://www.volkskrant.nl/(...)s-verleden~a4057550/

Zonder Grieken ook niet.quote:Op zondag 7 juni 2015 16:46 schreef de_ier het volgende:
[..]
Zonder Euro was de grote schuldbubbel niet mogelijk.

Niemand?quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Botst dit plan trouwens niet met het DGS? Want een bailin houdt in dat het DGS niet gebruikt kan worden. Overigens lees ik er vooral in dat de kosten ipv op de belastingbetaler op de aandeelhouders afgewikkeld worden. Dat is toch wat iedereen wilde na 2008?
Tegoeden van boven de 100k werden sowieso al niet gedekt.

Zo had ik er nog niet over nagedacht. Daar zit zeker wat in... Over het laatste ben ik het niet mee eens. Regels zijn regels en juist doordat de ecb die aan de laars lapt bedrijven ze politiek. Ze bedrijven juist geen politiek als ze zich gewoon aan de regela en hun mandaat houden. Als het gevolg is dat de grieken geen geld meer hebben, so be it... Juist doordat ze zich steeds bemoeien met zake. Die de ecb niets aangaan en dingen doen die zeer omstreden zijn ( zoals de qe) zijn ze veel te politiek bezig... Draghi loopt helaas aan de leiband van de amerikanen en doet precies wat obama hem vertelt.quote:Op maandag 8 juni 2015 09:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die kapitaalvlucht is juist gunstig voor Griekenland want het verhoogt de schade voor het buitenland bij een Grexit (dus het geeft ze meer leverage in de onderhandelingen) en vermindert hun eigen schade.
Griekse burgers die hun geld in het buitenland op de bank zetten verwerven een claim op een solide (Duitse, Nederlandse, etc) bank incl overheids garantie via het depositogarantiestelsel etc. terwijl het resulterende fundingstekort van de Griekse bank waar zij eerst hun geld hadden wordt aangevuld door de Centrale bank via ELA (Emergency Liquidity Assistance), waarvan de ECB steeds het plafond verhoogt. Bij een Grexit zijn die buitenlandse Griekse tegoeden veilig terwijl de claims van ECB e.d. op Griekse banken (incl centrale bank) dubieus worden.
De veilige buitenlandse tegoeden zijn ook een bron die in een later stadium (na default + Grexit + invoering nieuwe munt) door de Griekse overheid kan worden belast, dus ook in dat opzicht is het geen slecht idee.
De vraag is dus niet waarom de Grieken geen kapitaalrestricties invoeren maar waarom de ECB de Griekse banken blijft funden ondanks de enorme uitstroom die plaatsvindt. Het antwoord daarop is denk ik dat de ECB niet wil worden gezien als een politieke speler. En het afkappen van funding op dit moment komt in feite neer op Griekenland uit te euro trappen. Want Griekenland kan dan niet anders meer dan een nieuwe munt uitgeven om betalingen te doen.

Zo zie ik het ook, maar zo ziet "de massa" het niet. Als de ECB de funding van Griekse banken stopt dan leidt dat imo vrijwel direct tot de invoering van een nieuwe munt/ Grexit en dan krijgt de ECB de schuld. Dat willen ze vermijden.quote:Op maandag 8 juni 2015 17:32 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Over het laatste ben ik het niet mee eens. Regels zijn regels en juist doordat de ecb die aan de laars lapt bedrijven ze politiek. Ze bedrijven juist geen politiek als ze zich gewoon aan de regela en hun mandaat houden.

Schuldbubbels hebben te maken met het financiele systeem niet met Grieken of met de euro. Het zit ingebakken in het huidige monetaire systeem.quote:Op maandag 8 juni 2015 16:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zonder Grieken ook niet.
Beide uitspraken gaan nergens over.

Ja, dat botst, en dat is de reden waarom de EU Nederland op de vingers tikt. Anders voldeed de huidige wetgeving (interventiewet) immers al. Moar bail inn door de burgers. Direct (banken) en indirect (via QE).quote:

Voor de euro hadden de Noordelijke banken nooit een enorme schuldbubbel gecreerd in drachma uitgedrukt.quote:Op maandag 8 juni 2015 23:03 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Schuldbubbels hebben te maken met het financiele systeem niet met Grieken of met de euro. Het zit ingebakken in het huidige monetaire systeem.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |