Inderdaad in Nederland bestaat geen racisme. Denk je van wel, dan rot je maar op naar je eigen land.quote:Op woensdag 20 mei 2015 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze maakte geen ophef, ze vroeg waarom hij dat woord gebruikte. Dat mag niet, want in Nederland bestaat racisme helemaal niet en moet je dus wel een enorme zeurneger zijn om te vragen waarom iemand een denigrerende term gebruikt voor mensen met een donkere huidskleur.
Wanneer ik presentator of tafelgast was van een tvshow en mijn gesprekspartner zou continu praten over witjes of kaaskoppen zou ik wel vragen waarom nu die woordkeus.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dag, we kunnen wel doen alsof het feit dat zij zelf een donkere huidskleur heeft helemaal niets te maken heeft met het feit dat ze daar op reageerde, maar ik denk zomaar dat dat er alles mee te maken heeft.
Ik weet t niet, ik lig er totaal niet wakker van als iemand mij witte noemt, of blanke, of kaaskop, of weet ik veel wat. Lekker laten doen, denk ik dan.
Nou, ik zou daar dus absoluut niet wakker van liggen. Lekker laten doen.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wanneer ik presentator of tafelgast was van een tvshow en mijn gesprekspartner zou continu praten over witjes of kaaskoppen zou ik wel vragen waarom nu die woordkeus.
Tenzij het zo'n bekende nutjob is die sowieso niet in staat is na te denken en zo'n vraag te begrijpen, laat staan te beantwoorden.
Zou je hier hetzelfde over denken wanneer je in een maatschappij zou leven waarin 'witjes' honderden jaren als minderwaardig beschouwd zijn, en dat wellicht nog steeds worden?quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik zou daar dus absoluut niet wakker van liggen. Lekker laten doen.
Ik zou er ook niet van wakker liggen, dat betekent echt niet dat er niks van zou zeggen.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik zou daar dus absoluut niet wakker van liggen. Lekker laten doen.
Geen idee want ik ben niet in die situatie. Ik ben wel in andere situaties, en daar lig ik ook niet wakker van.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:38 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Zou je hier hetzelfde over denken wanneer je in een maatschappij zou leven waarin 'witjes' honderden jaren als minderwaardig beschouwd zijn, en dat wellicht nog steeds worden?
Je hebt er geen idee van, waarom zou je dan voor anderen, die in een andere situatie zitten dan jij, kunnen bepalen waar iemand van wakker mag liggen?quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee want ik ben niet in die situatie. Ik ben wel in andere situaties, en daar lig ik ook niet wakker van.
Ik bepaal niet of ze dat mogen of niet? Ik geef alleen maar aan dat ik dat niet snap. Of ze daar wakker van willen liggen of niet, ik slaap er niet minder om.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:42 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Je hebt er geen idee van, waarom zou je dan voor anderen, die in een andere situatie zitten dan jij, kunnen bepalen waar iemand van wakker mag liggen?
Tijdens talkshows als deze worden voordurend mensen in de rede gevallen (zeker bij Matthijs aan tafel), dus dat als argument gebruiken om Simons' vraag te veroordelen is imo een beetje raarquote:Op woensdag 20 mei 2015 13:42 schreef Montagui het volgende:
Het woordgebruik van Simek was niet kies, maar kan je scharen onder zijn mindere kennis van de Nederlandse taal. Geef hem in ieder geval het voordeel van de twijfel. Dat Sylvana hierop het hele onderwerp negeert en hem op zijn mindere kennis aanvalt en om nadere uitleg vraagt was m.i. nogal ongepast maar bovenal het verkeerde moment. Kom daar dan later op terug en versjteer het onderwerp niet. Vraag hem bv na de uitzending om uitleg, of kom desnoods een keer terug om dit onderwerp nog eens te bespreken bij DWDD of zo.
Zoals het nu gegaan is kwam Sylvana's (als door een bij gestoken) interrumperende disrespect groter over dan het (mogelijk onschuldige) disrespect van Simek's taalgebruik.
Wat tussen haakjes staat is zoals ik het ervoer.
Ja, maar wat vervelend is, is dat Sylvana wel heel direct vraagt naar de intentie van de uitspraak. Heel hard, heel kil eigenlijk. Met een kwinkslag, of met humor, had zij misschien nog iets kunnen bereiken.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:45 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Tijdens talkshows als deze worden voordurend mensen in de rede gevallen (zeker bij Matthijs aan tafel), dus dat als argument gebruiken om Simons' vraag te veroordelen is imo een beetje raar
Ik veroordeel haar vraag niet. Ik kan me best voorstellen dat ze deze wilde stellen, maar leidde op dat moment volledig af van het onderwerp waarover Simek sprak.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:45 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Tijdens talkshows als deze worden voordurend mensen in de rede gevallen (zeker bij Matthijs aan tafel), dus dat als argument gebruiken om Simons' vraag te veroordelen is imo een beetje raar
Zo gaat het al een hele tijd.quote:Op woensdag 20 mei 2015 10:42 schreef Terecht het volgende:
[..]
Sinds wanneer is Twitter het alfa en omega van de publieke opinie van het Nederlandse volk? Wat is dit voor luie inteeltjournalistiek?
Minder. Met zwartjes maak je het woord extra denigrerend. "Zwarten" vind ik ook niet netjes, maar wel meer acceptabel.quote:
It's all in the eye of the beholder.quote:
Misschien was ze toch wel een beetje beledigd door dat woord. Dat mag trouwens.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:58 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, maar wat vervelend is, is dat Sylvana wel heel direct vraagt naar de intentie van de uitspraak. Heel hard, heel kil eigenlijk. Met een kwinkslag, of met humor, had zij misschien nog iets kunnen bereiken.
Ware het niet dat een verkleinwoord sowieso kleinerend werkt jegens een volwassene. In een uitzonderlijk geval kan dit kleinerende ook juist 'schattig' als bijbedoeling hebben, feit blijft, je maakt verbaal de ander kleiner (soms kleiner als in schattig, vaak kleiner als in de letterlijke betekenis van het woord klein).quote:
Vind ik wel, net als sommige mannen "vrouwtjes" zeggenquote:
En dat kan juist ook weer liefkozend bedoeld zijn. Het is maar net hoe lang je tenen zijn natuurlijk.quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:07 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Vind ik wel, net als sommige mannen "vrouwtjes" zeggen
Even dimmen gleufdier. Mannen zijn hier met elkaar aan het praten.quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:07 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Vind ik wel, net als sommige mannen "vrouwtjes" zeggen
quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:08 schreef Morendo het volgende:
[..]
Even dimmen gleufdier. Mannen zijn hier met elkaar aan het praten.
Ik bedoel het niet als liefkozendquote:Op woensdag 20 mei 2015 15:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
En dat kan juist ook weer liefkozend bedoeld zijn. Het is maar net hoe lang je tenen zijn natuurlijk.
Dat snap ik, maar je moet het ook zien in de context waarin zoiets uitgesproken word denk ik. Ik zie er in ieder geval niks denigrerends in. Wat vind je er dan van als mannen termen als wijven of mokkels gebruiken dan?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |