abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152787777
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ze maakte geen ophef, ze vroeg waarom hij dat woord gebruikte. Dat mag niet, want in Nederland bestaat racisme helemaal niet en moet je dus wel een enorme zeurneger zijn om te vragen waarom iemand een denigrerende term gebruikt voor mensen met een donkere huidskleur.
Inderdaad in Nederland bestaat geen racisme. Denk je van wel, dan rot je maar op naar je eigen land.
  woensdag 20 mei 2015 @ 13:31:57 #152
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_152787803
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja dag, we kunnen wel doen alsof het feit dat zij zelf een donkere huidskleur heeft helemaal niets te maken heeft met het feit dat ze daar op reageerde, maar ik denk zomaar dat dat er alles mee te maken heeft.

Ik weet t niet, ik lig er totaal niet wakker van als iemand mij witte noemt, of blanke, of kaaskop, of weet ik veel wat. Lekker laten doen, denk ik dan.
Wanneer ik presentator of tafelgast was van een tvshow en mijn gesprekspartner zou continu praten over witjes of kaaskoppen zou ik wel vragen waarom nu die woordkeus.

Tenzij het zo'n bekende nutjob is die sowieso niet in staat is na te denken en zo'n vraag te begrijpen, laat staan te beantwoorden.
Krekker is de bom!
  Moderator woensdag 20 mei 2015 @ 13:35:22 #153
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_152787895
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:31 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wanneer ik presentator of tafelgast was van een tvshow en mijn gesprekspartner zou continu praten over witjes of kaaskoppen zou ik wel vragen waarom nu die woordkeus.

Tenzij het zo'n bekende nutjob is die sowieso niet in staat is na te denken en zo'n vraag te begrijpen, laat staan te beantwoorden.
Nou, ik zou daar dus absoluut niet wakker van liggen. Lekker laten doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_152787983
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Zou je hier hetzelfde over denken wanneer je in een maatschappij zou leven waarin 'witjes' honderden jaren als minderwaardig beschouwd zijn, en dat wellicht nog steeds worden?
  woensdag 20 mei 2015 @ 13:39:40 #155
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_152788016
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik zou er ook niet van wakker liggen, dat betekent echt niet dat er niks van zou zeggen.

En waar trek jij de grens eigenlijk? Wanneer iemand tijdens een serieus onderwerp over bitches praat?

Aarbeving ergens: "ik doe er alles aan om die bitches daar te steunen. Ik zag op het nieuws beelden van een wijf onder het puin, echt erg. En dat mannetje van haar hulpeloos toekijken hoe zijn wijf daar lag, verschrikkelijk! Ik heb in ieder geval 5000 euro overgemaakt!"
Krekker is de bom!
  Moderator woensdag 20 mei 2015 @ 13:41:06 #156
16180 crew  CoolGuy
pi_152788060
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:38 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Zou je hier hetzelfde over denken wanneer je in een maatschappij zou leven waarin 'witjes' honderden jaren als minderwaardig beschouwd zijn, en dat wellicht nog steeds worden?
Geen idee want ik ben niet in die situatie. Ik ben wel in andere situaties, en daar lig ik ook niet wakker van.
pi_152788087
Het woordgebruik van Simek was niet kies, maar kan je scharen onder zijn mindere kennis van de Nederlandse taal. Geef hem in ieder geval het voordeel van de twijfel. Dat Sylvana hierop het hele onderwerp negeert en hem op zijn mindere kennis aanvalt en om nadere uitleg vraagt was m.i. nogal ongepast maar bovenal het verkeerde moment. Kom daar dan later op terug en versjteer het onderwerp niet. Vraag hem bv na de uitzending om uitleg, of kom desnoods een keer terug om dit onderwerp nog eens te bespreken bij DWDD of zo.

Zoals het nu gegaan is kwam Sylvana's (als door een bij gestoken) interrumperende disrespect groter over dan het (mogelijk onschuldige) disrespect van Simek's taalgebruik.

Wat tussen haakjes staat is zoals ik het ervoer.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_152788104
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Geen idee want ik ben niet in die situatie. Ik ben wel in andere situaties, en daar lig ik ook niet wakker van.
Je hebt er geen idee van, waarom zou je dan voor anderen, die in een andere situatie zitten dan jij, kunnen bepalen waar iemand van wakker mag liggen?
  woensdag 20 mei 2015 @ 13:44:08 #159
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152788145
Kennelijk liggen genoeg 'witjes' er wakker van dat 'zwartjes' vragen stellen bij het woord 'zwartjes'... Twee topics nu al weer. Zo, zo.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator woensdag 20 mei 2015 @ 13:45:36 #160
16180 crew  CoolGuy
pi_152788178
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:42 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Je hebt er geen idee van, waarom zou je dan voor anderen, die in een andere situatie zitten dan jij, kunnen bepalen waar iemand van wakker mag liggen?
Ik bepaal niet of ze dat mogen of niet? Ik geef alleen maar aan dat ik dat niet snap. Of ze daar wakker van willen liggen of niet, ik slaap er niet minder om.

Ik weet alleen maar dat iemand continue of witten of kaaskoppen praat, ik me daar to-taal niet voor interesseer. Lekker doen.
pi_152788186
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:42 schreef Montagui het volgende:
Het woordgebruik van Simek was niet kies, maar kan je scharen onder zijn mindere kennis van de Nederlandse taal. Geef hem in ieder geval het voordeel van de twijfel. Dat Sylvana hierop het hele onderwerp negeert en hem op zijn mindere kennis aanvalt en om nadere uitleg vraagt was m.i. nogal ongepast maar bovenal het verkeerde moment. Kom daar dan later op terug en versjteer het onderwerp niet. Vraag hem bv na de uitzending om uitleg, of kom desnoods een keer terug om dit onderwerp nog eens te bespreken bij DWDD of zo.

Zoals het nu gegaan is kwam Sylvana's (als door een bij gestoken) interrumperende disrespect groter over dan het (mogelijk onschuldige) disrespect van Simek's taalgebruik.

Wat tussen haakjes staat is zoals ik het ervoer.
Tijdens talkshows als deze worden voordurend mensen in de rede gevallen (zeker bij Matthijs aan tafel), dus dat als argument gebruiken om Simons' vraag te veroordelen is imo een beetje raar
pi_152788557
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:45 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Tijdens talkshows als deze worden voordurend mensen in de rede gevallen (zeker bij Matthijs aan tafel), dus dat als argument gebruiken om Simons' vraag te veroordelen is imo een beetje raar
Ja, maar wat vervelend is, is dat Sylvana wel heel direct vraagt naar de intentie van de uitspraak. Heel hard, heel kil eigenlijk. Met een kwinkslag, of met humor, had zij misschien nog iets kunnen bereiken.
pi_152788560
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:45 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Ik veroordeel haar vraag niet. Ik kan me best voorstellen dat ze deze wilde stellen, maar leidde op dat moment volledig af van het onderwerp waarover Simek sprak.

Het feit dat Sylvana's vraag nu nog het enige is waarover nog nagepraat wordt bevestigd dit.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:11:35 #164
206322 Seam
Pillz-E
pi_152788932
Maar is zwarten net zo erg als zwartjes?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_152788989
quote:
15s.gif Op woensdag 20 mei 2015 10:42 schreef Terecht het volgende:

[..]

Sinds wanneer is Twitter het alfa en omega van de publieke opinie van het Nederlandse volk? Wat is dit voor luie inteeltjournalistiek?
Zo gaat het al een hele tijd. :') Zeer triest inderdaad.
OT: :') Sylvana Simons, kan iemand haar niet gewoon voor de eeuwigheid een mediaverbod geven?
pi_152789082
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:11 schreef Seam het volgende:
Minder. Met zwartjes maak je het woord extra denigrerend. "Zwarten" vind ik ook niet netjes, maar wel meer acceptabel.
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:17:38 #167
117098 Hathor
Effe niet
pi_152789126
quote:
It's all in the eye of the beholder.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_152789256
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:58 schreef skrn het volgende:

[..]

Ja, maar wat vervelend is, is dat Sylvana wel heel direct vraagt naar de intentie van de uitspraak. Heel hard, heel kil eigenlijk. Met een kwinkslag, of met humor, had zij misschien nog iets kunnen bereiken.
Misschien was ze toch wel een beetje beledigd door dat woord. Dat mag trouwens.

Om het fenomeen Zwarte Piet er weer bij te halen als voorbeeld: sommige zwarte mensen voelen zich er niet door beledigd en anderen weer wel. Je mag in dit land voelen wat je wilt en je mag het ter discussie stellen. In die context vind ik dat Sylvana niks te verwijten valt. Quinsy Gario valt wel wat te verwijten, want hij beschuldigt daadwerkelijk blanke mensen van racisme wanneer ze Sinterklaas vieren, terwijl dat niet het geval is.
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:59:58 #169
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_152790198
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:17 schreef Hathor het volgende:

[..]

It's all in the eye of the beholder.
Ware het niet dat een verkleinwoord sowieso kleinerend werkt jegens een volwassene. In een uitzonderlijk geval kan dit kleinerende ook juist 'schattig' als bijbedoeling hebben, feit blijft, je maakt verbaal de ander kleiner (soms kleiner als in schattig, vaak kleiner als in de letterlijke betekenis van het woord klein).

Dat een ander daar wel of geen aanstoot aan zou moeten nemen is een andere discussie. Maar ontkennen dat het bij volwassenen een verkleinende en meestal denigrerende betekenis heeft, tsja, dat is gewoon gebrek aan kennis van de NL taal
Krekker is de bom!
pi_152790390
quote:
Vind ik wel, net als sommige mannen "vrouwtjes" zeggen :r
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  woensdag 20 mei 2015 @ 15:08:34 #171
117098 Hathor
Effe niet
pi_152790435
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:07 schreef maryen65 het volgende:

[..]

En dat kan juist ook weer liefkozend bedoeld zijn. Het is maar net hoe lang je tenen zijn natuurlijk.
  woensdag 20 mei 2015 @ 15:08:53 #172
198365 Morendo
The Real Deal
pi_152790445
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:07 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Even dimmen gleufdier. Mannen zijn hier met elkaar aan het praten.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_152790470
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:08 schreef Morendo het volgende:

[..]

Even dimmen gleufdier. Mannen zijn hier met elkaar aan het praten.
_O-
pi_152790479
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:08 schreef Hathor het volgende:

[..]

En dat kan juist ook weer liefkozend bedoeld zijn. Het is maar net hoe lang je tenen zijn natuurlijk.
Ik bedoel het niet als liefkozend
  woensdag 20 mei 2015 @ 15:14:16 #175
117098 Hathor
Effe niet
pi_152790592
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:10 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Ik bedoel het niet als liefkozend
Dat snap ik, maar je moet het ook zien in de context waarin zoiets uitgesproken word denk ik. Ik zie er in ieder geval niks denigrerends in. Wat vind je er dan van als mannen termen als wijven of mokkels gebruiken dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')