quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:40 schreef BBach het volgende:
Gekke Nederlanders. Waar hébben jullie het over?
[ afbeelding ]
Een meiboom hoort bij het behalen van het hoogste punt; het einde zeg maar van de ruwbouw fase.quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:40 schreef BBach het volgende:
[ afbeelding ]
Ik neem aan dat je het grapje wel door hadquote:Op donderdag 18 juni 2015 21:06 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Een meiboom hoort bij het behalen van het hoogste punt; het einde zeg maar van de ruwbouw fase.
Het zou symbool staan voor voorspoed en vruchtbaarheid voor de bewoners van het huis.
Deze traditie zou zijn oorsprong ook vinden in het feit dat men hoopt dat het huis zo stabiel, groot en duurzaam mag worden als een boom.
Het is ook het moment om de bouwvakkers te danken voor het geleverde werk. De bewoner trakteert dan vaak met bier en een vette hap o.i.d.![]()
Maar om jezelf nou te trakteren is ook zo wat...
quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:40 schreef BBach het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zie de boom al staanquote:Op donderdag 18 juni 2015 21:16 schreef BBach het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het grapje wel door hadDie gebruiken kennen we hier ook. Leuk dat het refereert naar een boom (dat wist ik niet), toepasselijk bij houtskeletbouw.
Het hoogste punt is nog niet bereikt, er komt nog een aantal cms bij met de kepers en pannen. Het plaatsen van de meiboom laat ik over aan mijn vrouw, zoals bij de vorige verbouwing.
[ afbeelding ]
Maar intussen kan ik mezelf wel trakteren natuurlijk
Ty,quote:Op vrijdag 19 juni 2015 08:49 schreef MrJack het volgende:
Allereerst zwaar respect voor wat je neerzet in je ééntje!
Ik zie dat je osb aan de buitenzijde van het frame doet. Nu ben me zelf aan het inlezen hoe de beste wandopbouw in HSB is en alle bronnen die ik tegenkom raden dat af want: niet damp open.
Nu heb je over alles wat je doet goed nagedacht en ongetwijfeld ook hierover. Wil je kwijt waarom je dat zo doet en verwacht je geen problemen?
Ik heb dit weekend zelfs helemaal niets gedaan (slecht weer), dus ik had wel kunnen typenquote:Op maandag 22 juni 2015 09:16 schreef MrJack het volgende:
@BBach bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik geloof je zo wel, je kunt je tijd wel beter besteden dan door berekeningen uit te typen. Er is zoveel over te vinden ik vind het altijd lastig om te bepalen wie nu echt weet waar hij het over heeft.
Straks ook nog geitenkaas?quote:Op zondag 28 juni 2015 18:49 schreef BBach het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zal het eens aan hen vragen, maar ik vrees dat ze niet zo goed kunnen omgaan met een fototoestel.quote:
quote:Op maandag 29 juni 2015 09:53 schreef BBach het volgende:
[..]
Ik zal het eens aan hen vragen, maar ik vrees dat ze niet zo goed kunnen omgaan met een fototoestel.
Maar ik heb nog wel wat mensenfoto's van geiten
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
@Juup: er is maar 1 vrouwtje en 1 gecastreerde bok. Het vrouwelijke geitje geeft geen melk, al is het een melkgeit. Ik zou ook geen tijd hebben om die 2 keer per dag te gaan melkenen ik lust geen geitenkaas.
Gevalletje "day 34, and they still suspect nothing"quote:
Dat ja.quote:Op zondag 5 juli 2015 15:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Gevalletje "day 34, and they still suspect nothing"
Op het keukenbladquote:Op vrijdag 10 juli 2015 18:18 schreef BBach het volgende:
Een sneekpreview (want de ramen zijn maar voor binnen een maand of 2), want gisteren zijn mijn raambouwpakketten om 22u30 (!) geleverd. Ik wil mijn ramen zelf maken omdat ik moet werken met een beperkt budget en ik denk dat dat eigenlijk niet zo moeilijk is. Voor de 17 ramen die ik nu nodig heb betaal ik op die manier maar een goede 1000¤ meer dan voor de 3 ramen die ik in de vorige verbouwing heb laten maken. Al waren de laatse van padoek en zijn deze van meranti.
In België zijn dit soort pakketten niet te vinden, en hiervoor heb ik een Nederlands bedrijf gevonden. En voor die prijs hebben zij dit komen leveren na een heenrit van 3.5u... Ik hoop maar dat ik alles goed heb gemeten, en dat het dus past, maar so far so good.
Let wel: ze staan in deze foto's maar gewoon los in elkaar en niet op de juiste diepte tov de houtskeletbouw, dat is voor later. Ze zijn ook wit door de grondverf, dit wordt niet de uiteindelijke kleur.
[ afbeelding ]
Profielen voor de binnenramen:
[ afbeelding ]
Ik kan het niet laten om te kijken of ze passen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Straks alles opnieuw demonteren en verder op schema werken
Veel teveel eigenlijk, het is een goede vlakke basis om kleine dingen ineen te steken.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 18:42 schreef Juup© het volgende:
[..]
Dus op dat werkblad doe jij veel werkzaamheden m.b.t. het verbouwen van jullie huis?
Ik denk er niet eens bij na dat iemand dat mee neemt. Ja, kom idd uit een dorp.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 14:33 schreef mjh487 het volgende:
Ben je niet bang dat iemand dat hout meeneemt?
Ik heb t tot nu toe ook niet echt gevolgd maar ga dat zeker doen!! Damn, wat mooi allemaal. En als ik je dat over de dampopenheid vd osb platen enzo zo zie uitleggen denk ik, wat ben ik ook eigenlijk een prutserquote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:38 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik denk er niet eens bij na dat iemand dat mee neemt. Ja, kom idd uit een dorp.
BBach, wat een baas ben je, had dit project niet echt gevolgd maar ziet er erg vet uit!
Valt die afwijking van 2cm nog binnen de (jouw) normen?quote:Op woensdag 15 juli 2015 23:55 schreef BBach het volgende:
@Fespo, van gevelbreedte (in dit geval eerder lengte) misschien wel, want het meet 23m. Maar van diepte is het veel minder dan een huis en maar 4.5m.
@komrad: daarvoor heb ik zelf nog iets teveel werk
Eerst nog een werkje waar je geen verschil van ziet: alle kruisingen nog vastzetten met een lange schroef, daarvoor waren ze vastgeschoten (nagels van 90mm lang, dus te kort om als kepernagel te dienen).
[ afbeelding ]
600schroeven later ook de overlengte bovenaan afzagen, en zo ben ik praktisch klaar voor het onderdak.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Om m'n eerste gordingendak te zijn, ben ik er vrij tevreden van, al is er meer afwijking dan in het spantendak dat ik de vorige keer heb gemaakt. Op 23m zal er zeker een afwijking van +-2cm zijn.
[ afbeelding ]
Ja hoor, dat zal zelfs vallen binnen de normale normen. Met een kleidakpannendak zou zoiets niet echt zichtbaar mogen zijn. Maar je moet het toch eens meten om te weten hequote:Op donderdag 16 juli 2015 00:03 schreef qu63 het volgende:
[..]
Valt die afwijking van 2cm nog binnen de (jouw) normen?
Tot nu lukt het vrij goedquote:Op woensdag 22 juli 2015 00:23 schreef jdel het volgende:
Dat zelfbouw kozijnen ga ik eens goed volgen. Lijkt mij ook wel iets.
Weer mooi werk meneerquote:Op woensdag 22 juli 2015 19:40 schreef BBach het volgende:
[..]
Tot nu lukt het vrij goed
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Al vrij veel kozijnen kunnen maken intussen:
[ afbeelding ]
En voor Isegrim: onze bok die blijkbaar graag een tukje doe op een tuinstoel
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En wij maar werken!quote:Op woensdag 22 juli 2015 19:48 schreef Juup© het volgende:
[..]
Weer mooi werk meneer![]()
M.b.t. tot de luie bok op de tuinstoel, zo had ik ooit een luie hond
[ afbeelding ]
Ziet er goed uitquote:Op maandag 27 juli 2015 19:54 schreef BBach het volgende:
Herfstig weer de laatste tijd, dus echt vlotten doet het niet. Wel al wat kozijnen geplaatst intussen.
De afdichtingen enzovoort errond zijn nog niet compleet, dat komt nog.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dank je. een jacuzzi kan niet van het budget af, helaasquote:Op maandag 27 juli 2015 19:58 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ziet er goed uitWaar komt de jacuzzi
?
Dat staat idd op de planning (mijn CV ketel (Oertli van 33kW) is ook voorzien voor de aansluiting van zonnecollectoren en het dak heeft een goede orientatie: 45° direct op het zuiden).quote:Op maandag 3 augustus 2015 13:05 schreef Geckoo het volgende:
Moet je niet gelijk zonnepanelen oid gaan neerleggen? of een warmwater boiler? ruimte genoeg en je bent er toch.
Zwart hout, horizontaal. Zoiets dus, maar dan 90° gedraaid.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 09:56 schreef kirretje het volgende:
Gaaf! Waarschijnlijk gemist tijdens het doorscrollen van je topic(s), maar wat voor afwerking krijgt de gevel eigenlijk?
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar welke glaslat heb je aan de onderzijde gebruikt? Toch wel de geventileerde?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 09:42 schreef BBach het volgende:
Hier bv eens kijken hoe een glas precies in de sponning zit zodat ik weet hoe lang de glaslatten moeten zijn.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 14:56 schreef popvette het volgende:
[..]
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar welke glaslat heb je aan de onderzijde gebruikt? Toch wel de geventileerde een neuslat?
Je bedoelt deze, op de foto die je quote is er nog geen glaslat te zien.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 14:56 schreef popvette het volgende:
[..]
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar welke glaslat heb je aan de onderzijde gebruikt? Toch wel de geventileerde?
Ik heb die gekocht bij Kozijnen Zuiderveld in Drenthe. (In België heb ik niemand gevonden). De stappen staan op hun site beschreven. Ik vind het te doen en het is bijna 3 keer goedkoper dan laten doen. Het zijn ook wel echt basic ramen zonder vijfpuntssluiting oid.quote:Op maandag 10 augustus 2015 12:47 schreef Puala het volgende:
Bbach, heb je wat meer informatie over de kozijnen die je hebt gekocht? Welke stappen je zelf moeten doorlopen? Is het een beetje te doen? Ik wil nog 2 kozijnen vervangen en in de aanbouw moet ook een groot kozijn komen. En als het te doen is wil ik dat best zelf gaan doen..
Zulke producten zijn m'n plan Bquote:Op maandag 10 augustus 2015 17:35 schreef Volvoman het volgende:
Is zwarte lijnolie ook een idee? Van bijvoorbeeld: http://www.pkkoopmans.nl/(...)eits/ID/1188/?cat=79
Of een van de andere producten die ze hebben.
Edit 2: Ik ga dat eens bekijken, ziet er niet slecht uit.quote:Op maandag 10 augustus 2015 21:17 schreef Volvoman het volgende:
Dit is een voorbeeld van Lariks schaaldelen behandeld met zwarte lijnolie. Dit deel is wel overdekt, maar ik heb geen goede foto van de rest.
[ afbeelding ]
groot formaat: https://farm1.staticflickr.com/539/20439348526_4e9712b6b5_o.jpg
Ah mooi, daar ga ik eens naar kijken dan. Dankjewel.quote:Op maandag 10 augustus 2015 20:28 schreef BBach het volgende:
[..]
Ik heb die gekocht bij Kozijnen Zuiderveld in Drenthe. (In België heb ik niemand gevonden). De stappen staan op hun site beschreven. Ik vind het te doen en het is bijna 3 keer goedkoper dan laten doen. Het zijn ook wel echt basic ramen zonder vijfpuntssluiting oid.
Hij zegt:quote:Op donderdag 13 augustus 2015 21:51 schreef Benoves het volgende:
Even een domme vraag misschien, maar omdat jij er volgens mij verstand van hebt even een vraagje als dat mag. Veel mensen kiezen voor toevoer via roosters omdat ze bang zijn voor bacterien en ziektes welke zich zouden nestelen in de toevoerkanalen. De energie welke dan verloren gaat nemen ze voor lief. Hoe kijk jij daar tegen aan?
Wow man super hard gewerkt!! Wat heb je ook een fantastisch uitzicht!quote:Systeem D is niet verplicht, maar het alternatief (systeem C) verkwist zoveel energie (lucht wordt aangezogen door roosters, dus dan kan je niet eens meer luchtdicht bouwen, ook de warmte wordt niet gerecupereerd) dat ik er totaal niet achter sta.
Ben je van plan om je huis te verwarmen met de zonneboiler dat je het hiermee energieneutraal kan maken? Of heb je ook een houtkachel voor de koudere dagen?quote:Dit in combinatie met zonnepanelen (absoluut geen fan van de looks en het rendement, maar het zij zo)en een zonneboiler maken het huis niet passief, maar wel energieneutraal, waarover later meer.
De ziektes en bacteriën zijn meer verhalen uit de begindagen van die systemen. Er is veel onderhoud nodig aan een ventilatiesysteem (zeker ivgl met andere technische toestellen), wat bij veel mensen niet duidelijk was. Als je 2 jaar lang een vuile filter laat zitten, dan bestaat er inderdaad risico op vervuilde ingezogen lucht. Dat is net zo bij een C-systeem, maar daar zitten minder componenten en minder leidingen aan vast. De hoofdreden om voor C te kiezen is meestal gewoon uit economisch oogpunt. De initiële investering is lager en er is toch ventilatie.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 23:32 schreef Benoves het volgende:
Ja dat heb ik gelezen maar ik ben benieuwd hoe hij daar tegen aan kijkt. Of dat onzin is of dat het tegengegaan kan worden of iets dergelijks.
Er is een gewone installatie aanwezig. Met een zonneboiler is het moeilijk om die als hoofdverwarming in te schakelen. Daarvoor heb je dan grote oppervlaktes in panelen nodig. Je zou dan eerder moeten gaan voor een warmtepomp icm zonnepanelen. Dat zijn zware investeringen om in 1 keer te doen. Zonneboiler voor sanitair water alleen blijkt wel goed te werken uit ervaringen van mensen die ik ken, dat is dan toch weer minder stookolieverbruik. Energieneutraal zal het dus niet volledig zijn in het begin, maar binnen een jaar of 10 hoop ik dat toch te halen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:28 schreef Gruttel het volgende:
[..]
Ben je van plan om je huis te verwarmen met de zonneboiler dat je het hiermee energieneutraal kan maken? Of heb je ook een houtkachel voor de koudere dagen?
Dank je welquote:Op donderdag 13 augustus 2015 22:14 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Hij zegt:
[..]
Wow man super hard gewerkt!! Wat heb je ook een fantastisch uitzicht!
Als ik jou bezig zie, voel ik me weer een enorme prutser/amateur.
Dit topic kennende plaats je over twee weken al foto's van het complete dakquote:Op maandag 17 augustus 2015 09:43 schreef BBach het volgende:
En verder ook nog begonnen aan het dampscherm van het platte dak. Eens dit afgewerkt is, heb ik nog een jaar de tijd om de isolatie+epdm aan te brengen.
[ afbeelding ]
BBach is gewoon een waardeloze plannerquote:Op maandag 17 augustus 2015 10:48 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Dit topic kennende plaats je over twee weken al foto's van het complete dak
Lig je niet heel erg voor op je eigen schema?
Dank jequote:
Dat zal idd de juiste schrijfwijze en oorsprong zijnquote:Op zondag 23 augustus 2015 11:50 schreef Archont het volgende:
Oosprong vd naam : https://fr.wikipedia.org/wiki/Volige
't moet dus wel met een o zijn. Google is niet altijd juist :p
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |