Weer mooi werk meneerquote:Op woensdag 22 juli 2015 19:40 schreef BBach het volgende:
[..]
Tot nu lukt het vrij goed
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Al vrij veel kozijnen kunnen maken intussen:
[ afbeelding ]
En voor Isegrim: onze bok die blijkbaar graag een tukje doe op een tuinstoel
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En wij maar werken!quote:Op woensdag 22 juli 2015 19:48 schreef Juup© het volgende:
[..]
Weer mooi werk meneer![]()
M.b.t. tot de luie bok op de tuinstoel, zo had ik ooit een luie hond
[ afbeelding ]
Ziet er goed uitquote:Op maandag 27 juli 2015 19:54 schreef BBach het volgende:
Herfstig weer de laatste tijd, dus echt vlotten doet het niet. Wel al wat kozijnen geplaatst intussen.
De afdichtingen enzovoort errond zijn nog niet compleet, dat komt nog.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dank je. een jacuzzi kan niet van het budget af, helaasquote:Op maandag 27 juli 2015 19:58 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ziet er goed uitWaar komt de jacuzzi
?
Dat staat idd op de planning (mijn CV ketel (Oertli van 33kW) is ook voorzien voor de aansluiting van zonnecollectoren en het dak heeft een goede orientatie: 45° direct op het zuiden).quote:Op maandag 3 augustus 2015 13:05 schreef Geckoo het volgende:
Moet je niet gelijk zonnepanelen oid gaan neerleggen? of een warmwater boiler? ruimte genoeg en je bent er toch.
Zwart hout, horizontaal. Zoiets dus, maar dan 90° gedraaid.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 09:56 schreef kirretje het volgende:
Gaaf! Waarschijnlijk gemist tijdens het doorscrollen van je topic(s), maar wat voor afwerking krijgt de gevel eigenlijk?
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar welke glaslat heb je aan de onderzijde gebruikt? Toch wel de geventileerde?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 09:42 schreef BBach het volgende:
Hier bv eens kijken hoe een glas precies in de sponning zit zodat ik weet hoe lang de glaslatten moeten zijn.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 14:56 schreef popvette het volgende:
[..]
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar welke glaslat heb je aan de onderzijde gebruikt? Toch wel de geventileerde een neuslat?
Je bedoelt deze, op de foto die je quote is er nog geen glaslat te zien.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 14:56 schreef popvette het volgende:
[..]
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar welke glaslat heb je aan de onderzijde gebruikt? Toch wel de geventileerde?
Ik heb die gekocht bij Kozijnen Zuiderveld in Drenthe. (In België heb ik niemand gevonden). De stappen staan op hun site beschreven. Ik vind het te doen en het is bijna 3 keer goedkoper dan laten doen. Het zijn ook wel echt basic ramen zonder vijfpuntssluiting oid.quote:Op maandag 10 augustus 2015 12:47 schreef Puala het volgende:
Bbach, heb je wat meer informatie over de kozijnen die je hebt gekocht? Welke stappen je zelf moeten doorlopen? Is het een beetje te doen? Ik wil nog 2 kozijnen vervangen en in de aanbouw moet ook een groot kozijn komen. En als het te doen is wil ik dat best zelf gaan doen..
Zulke producten zijn m'n plan Bquote:Op maandag 10 augustus 2015 17:35 schreef Volvoman het volgende:
Is zwarte lijnolie ook een idee? Van bijvoorbeeld: http://www.pkkoopmans.nl/(...)eits/ID/1188/?cat=79
Of een van de andere producten die ze hebben.
Edit 2: Ik ga dat eens bekijken, ziet er niet slecht uit.quote:Op maandag 10 augustus 2015 21:17 schreef Volvoman het volgende:
Dit is een voorbeeld van Lariks schaaldelen behandeld met zwarte lijnolie. Dit deel is wel overdekt, maar ik heb geen goede foto van de rest.
[ afbeelding ]
groot formaat: https://farm1.staticflickr.com/539/20439348526_4e9712b6b5_o.jpg
Ah mooi, daar ga ik eens naar kijken dan. Dankjewel.quote:Op maandag 10 augustus 2015 20:28 schreef BBach het volgende:
[..]
Ik heb die gekocht bij Kozijnen Zuiderveld in Drenthe. (In België heb ik niemand gevonden). De stappen staan op hun site beschreven. Ik vind het te doen en het is bijna 3 keer goedkoper dan laten doen. Het zijn ook wel echt basic ramen zonder vijfpuntssluiting oid.
Hij zegt:quote:Op donderdag 13 augustus 2015 21:51 schreef Benoves het volgende:
Even een domme vraag misschien, maar omdat jij er volgens mij verstand van hebt even een vraagje als dat mag. Veel mensen kiezen voor toevoer via roosters omdat ze bang zijn voor bacterien en ziektes welke zich zouden nestelen in de toevoerkanalen. De energie welke dan verloren gaat nemen ze voor lief. Hoe kijk jij daar tegen aan?
Wow man super hard gewerkt!! Wat heb je ook een fantastisch uitzicht!quote:Systeem D is niet verplicht, maar het alternatief (systeem C) verkwist zoveel energie (lucht wordt aangezogen door roosters, dus dan kan je niet eens meer luchtdicht bouwen, ook de warmte wordt niet gerecupereerd) dat ik er totaal niet achter sta.
Ben je van plan om je huis te verwarmen met de zonneboiler dat je het hiermee energieneutraal kan maken? Of heb je ook een houtkachel voor de koudere dagen?quote:Dit in combinatie met zonnepanelen (absoluut geen fan van de looks en het rendement, maar het zij zo)en een zonneboiler maken het huis niet passief, maar wel energieneutraal, waarover later meer.
De ziektes en bacteriën zijn meer verhalen uit de begindagen van die systemen. Er is veel onderhoud nodig aan een ventilatiesysteem (zeker ivgl met andere technische toestellen), wat bij veel mensen niet duidelijk was. Als je 2 jaar lang een vuile filter laat zitten, dan bestaat er inderdaad risico op vervuilde ingezogen lucht. Dat is net zo bij een C-systeem, maar daar zitten minder componenten en minder leidingen aan vast. De hoofdreden om voor C te kiezen is meestal gewoon uit economisch oogpunt. De initiële investering is lager en er is toch ventilatie.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 23:32 schreef Benoves het volgende:
Ja dat heb ik gelezen maar ik ben benieuwd hoe hij daar tegen aan kijkt. Of dat onzin is of dat het tegengegaan kan worden of iets dergelijks.
Er is een gewone installatie aanwezig. Met een zonneboiler is het moeilijk om die als hoofdverwarming in te schakelen. Daarvoor heb je dan grote oppervlaktes in panelen nodig. Je zou dan eerder moeten gaan voor een warmtepomp icm zonnepanelen. Dat zijn zware investeringen om in 1 keer te doen. Zonneboiler voor sanitair water alleen blijkt wel goed te werken uit ervaringen van mensen die ik ken, dat is dan toch weer minder stookolieverbruik. Energieneutraal zal het dus niet volledig zijn in het begin, maar binnen een jaar of 10 hoop ik dat toch te halen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:28 schreef Gruttel het volgende:
[..]
Ben je van plan om je huis te verwarmen met de zonneboiler dat je het hiermee energieneutraal kan maken? Of heb je ook een houtkachel voor de koudere dagen?
Dank je welquote:Op donderdag 13 augustus 2015 22:14 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Hij zegt:
[..]
Wow man super hard gewerkt!! Wat heb je ook een fantastisch uitzicht!
Als ik jou bezig zie, voel ik me weer een enorme prutser/amateur.
Dit topic kennende plaats je over twee weken al foto's van het complete dakquote:Op maandag 17 augustus 2015 09:43 schreef BBach het volgende:
En verder ook nog begonnen aan het dampscherm van het platte dak. Eens dit afgewerkt is, heb ik nog een jaar de tijd om de isolatie+epdm aan te brengen.
[ afbeelding ]
BBach is gewoon een waardeloze plannerquote:Op maandag 17 augustus 2015 10:48 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Dit topic kennende plaats je over twee weken al foto's van het complete dak
Lig je niet heel erg voor op je eigen schema?
Dank jequote:
Dat zal idd de juiste schrijfwijze en oorsprong zijnquote:Op zondag 23 augustus 2015 11:50 schreef Archont het volgende:
Oosprong vd naam : https://fr.wikipedia.org/wiki/Volige
't moet dus wel met een o zijn. Google is niet altijd juist :p
Nee hoor, dat is wat optisch bedrog. Je kan helemaal rond de boom lopen. Moet ook, want in dit nisje komt een zitbankje aan de buitenkant.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 09:27 schreef ShaoliN het volgende:
Die boom wordt nog wel een uitdaging bij het plaatsen van de gevelbekleding ofniet?
Dank jequote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:03 schreef Brighteyes het volgende:
Manmanman wat een vakwerk toch allemaal! Het tutert me in de oren als ik al je beschrijvingen en overdenken voor materialen en indelingen lees, echt super dat je je er zo helemaal in verdiept!
puike fotoquote:Op maandag 31 augustus 2015 11:15 schreef BBach het volgende:
En eens een foto van 's morgens, waar de zon opkomt![]()
[ afbeelding ]
Bedoel je de zon?quote:Op dinsdag 1 september 2015 07:12 schreef lipje het volgende:
[..]
puike foto![]()
De voortgang is goed zichtbaar. Ben benieuwd hoe je dat binnen zichtbaar houdt.
quote:Op woensdag 9 september 2015 19:37 schreef BBach het volgende:
Het begin van de buitenisolatie.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daarover komt een waterdicht dampopen folie dat UV bestendig en zwart is (ivm mogelijke spleten in de gevelbekleding)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De R waarde zal 5,618m2K/W zijn. Deze isolatie is enkel die aan de buitenkant. Tussen de stijlen komt er ook nog 14cm glaswol.quote:Op woensdag 9 september 2015 23:35 schreef Makrolon het volgende:
Gaaf! Ziet er echt strak uit allemaal.
Wat voor rd waarde heeft jouw gevelisolatie? Enne, heb jij overal geimpregneerd hout gebruikt?
Das een mooie waarde! Je hebt dus zometeen een isolatiepakket van 28cm? Waarom ben je dan niet voor pir gegaan als ik vragen mag? Gewoon nieuwschierigheid hoor, niet dat ik aan je twijfel.quote:Op donderdag 10 september 2015 11:14 schreef BBach het volgende:
[..]
De R waarde zal 5,618m2K/W zijn. Deze isolatie is enkel die aan de buitenkant. Tussen de stijlen komt er ook nog 14cm glaswol.
Isolatie in binnenmuren zal 14 cm rotswol zijn (ivm betere geluiddempende prestaties).
Ik heb idd overal geïmpregneerd hout gebruikt omdat ik een lange levensduur van het skelet wil en het skelet toch een paar maanden blootgesteld was aan de elementen.
@Krapula: dat is Delta Fassade S Plus (S is de aanduiding voor UV bestendigheid dacht ik en Plus wijst op het feit dat de folie dubbelzijdige kleefstroken heeft in het overlappingsgebied). Per rol is dat idd nogal duur @360¤ per 75m2. Maar goed, je kan zoiets later nog moeilijk vervangen en het is tenslotte de gevelwaterdichting. Daar wil ik niet op besparen, het moet gewoon goed zijn.
Ja, het is zeker een mooie waarde. Ergens op de vorige pagina staat een doorsnede van de muur. De buitenmuur zal 20cm isolatiedikte hebben, binnenmuren (onnodig om ze zo dik te isoleren eigenlijk, maar meer voor de akoestiek) 14cm.quote:Op donderdag 10 september 2015 12:58 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Das een mooie waarde! Je hebt dus zometeen een isolatiepakket van 28cm? Waarom ben je dan niet voor pir gegaan als ik vragen mag? Gewoon nieuwschierigheid hoor, niet dat ik aan je twijfel.
quote:Op donderdag 10 september 2015 13:22 schreef BBach het volgende:
[..]
Day 35 and they still suspect nothing.
[ afbeelding ]
ah oke, helemaal duidelijk! Had er niet bij nagedacht dat je met hsb veel minder cm kwijt bent aan je miren.quote:Op donderdag 10 september 2015 13:22 schreef BBach het volgende:
[..]
Ja, het is zeker een mooie waarde. Ergens op de vorige pagina staat een doorsnede van de muur. De buitenmuur zal 20cm isolatiedikte hebben, binnenmuren (onnodig om ze zo dik te isoleren eigenlijk, maar meer voor de akoestiek) 14cm.
PIR vind ik niet aangewezen bij een HSB omdat het niet dampopen is (zie de lange uitleg ook een paar pagina's terug, wat dus niet past in mijn opbouw). Het is ook niet ecologisch, dus gebruik ik het enkel waar het niet anders kan (platte dak). Praktisch is het ook moeilijker om keurig aan te sluiten op het skelet. Nu staan mijn stijlen veelal op 59cm, waardoor er mooi een standaard maat van isolatiematten tussen klemt. Bij harde platen zou je ze op maat moeten zagen, naden opschuimen, etc. = meer werk. Het zou ook kunnen dus, maar het is meer een praktische/persoonlijke keuze.
Bij een stenen gebouw zou ik het wel eerder gebruiken omdat je daar heel veel muurdikte verliest aan de bouwmaterialen zelf, waardoor er weinig plaats over blijft voor isolatie. Met PIR platen kan je dan aan een (net) voldoende isolatiewaarde komen.
Day 35 and they still suspect nothing.
[ afbeelding ]
Als je te zelf gaat doen wil ik wel een fototopic hoor!quote:Op vrijdag 11 september 2015 21:08 schreef nikky het volgende:
Prachtig!
Ik zat vanmiddag te denken dat ik de muren (ooit) van mijn garage ga slopen. Dan bouw ik de muren op zoals jij nu doet.
De garage is namelijk iets aan de kleine kant.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |