Cobra4 | maandag 11 mei 2015 @ 15:53 |
Vrouwen mogen meevaren op nieuwe onderzeeboot PETER TER VELDE / NOS Vrouwen mogen gaan werken in onderzeeboten. De marine laat nieuwe onderzeeërs ontwerpen waarin ook vrouwen aan het werk kunnen. Nu werken er alleen mannen bij de Onderzeedienst. "De huidige onderzeeboten zijn niet geschikt voor een gemengde bemanning. Mensen slapen er in kleine ruimtes met vier bedden boven elkaar en de bemanning gaat niet ruim gekleed van het bed naar de douche", zei de commandant van de Onderzeedienst, Hugo Ammerlaan, in het NOS Radio 1 Journaal. Over tien jaar moeten de nieuwe onderzeeërs klaar zijn. "We moeten ervan uitgaan dat we dan met een gemengde bemanning gaan varen. We zijn het laatste moderne land waar alleen mannen varen." Incidenten Volgens Ammerlaan zijn er in het buitenland soms incidenten als mannen en vrouwen samen in een onderzeeboot zitten, maar hij vindt dat geen reden om vrouwen uit te sluiten. "Over het algemeen wordt er positief gereageerd binnen de Onderzeedienst. Soms zijn mensen wat sceptisch, maar dat is niet gek als je jaren met alleen maar kerels hebt gevaren." Onderbroek Met een paar kleine aanpassingen kunnen onderzeeërs geschikt worden gemaakt voor een gemengde bemanning, zegt Ammerlaan. "Als er een halve meter of een meter bij de doucheruimte komt, kunnen mensen zich daar aankleden. En we gaan een dresscode invoeren. De bemanning moet minimaal een onderbroek en T-shirt gaan dragen." Volgens Jean Debie, voorzitter van vakbond VBM, is het vanwege het personeelstekort noodzakelijk om vrouwen toe te laten. "Er moeten wel wat faciliteiten worden aangepast voor de privacy. In Noorwegen varen mannen en vrouwen altijd samen en daar zien ze elkaar ook naakt. Daar gaan ze er wat makkelijker mee om", zei Debie in het NOS Radio 1 Journaal. Bron: http://nos.nl/artikel/203(...)we-onderzeeboot.html Over 10 jaar vrouwelijk personeel op duikboot DEN HELDER - Was de aanwezigheid van vrouwen op onderzeeërs tot nu toe altijd taboe, bij de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine zijn ze over een aantal jaren van harte welkom. Defensie laat een nieuw type duikboot bouwen waardoor vanaf 2025 met een gemengde bemanning kan worden gevaren. „Geen discussie meer, het gaat gewoon gebeuren”, zegt commandant Hugo Ammerlaan. Nederland is volgens hem 'ongeveer het laatste moderne land' dat dit gaat doen. Gevreesd werd voor ongewenste intimiteiten in de kleine ruimtes aan boord, zoals douches. „We kunnen slimmer met de ruimtes omgaan, zodat er toch privacy voor iedereen is”, aldus Ammerlaan maandag in het AD. Al ruim tien jaar geleden wilde toenmalig staatssecretaris Cees van der Knaap vrouwen aanstellen bij de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine. Hij vreesde dat er een tekort aan personeel zou ontstaan als alleen mannen op onderzeeërs worden toegelaten. Het plan stuitte op kritiek in de Tweede Kamer. Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)p_onderzeeers__.html Het audiofragment van Radio 1: http://www.radio1.nl/item(...)%20onderzeeboot.html Ik ben benieuwd wat de reacties van het varend personeel van de Onderzeedienst en van de politici zijn. | |
Kandijfijn | maandag 11 mei 2015 @ 16:54 |
Wat een gejank over gescheiden ruimten wat is er mis met elkaar naakt zien ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 11 mei 2015 @ 17:11 |
Zo, dat heeft lang geduurd. ![]() Dat vrouwen het in Nederland (in het buitenland zijn er wel vrouwelijke straaljagerpiloten) niet redden om een straaljagerpiloot, BBE'er etc. te worden (en eventueel onvoldoende gemotiveerd zijn om dit te bereiken) is prima, kwestie van geschiktheid en zo. Dat nu pas vrouwen op zo'n boot mogen is rijkelijk laat. | |
Bram_van_Loon | maandag 11 mei 2015 @ 17:11 |
Ik weet uit ervaring dat in tal van normale milieus mannen en vrouwen hier helemaal niet moeilijk over doen. Die opmerking dat ze er in Noorwegen gemakkelijker mee omgaan en dat we daarom hier niet mannen en vrouwen naakt moeten hebben rondlopen is bulocks, dat is louter een kwestie van gewenning. Ik weet zeker dat als dit reeds een paar jaar het beleid is dat niemand er dan moeilijk over doet. Het is niet dat je elkaars naakte lichaam uitgebreid gaat bestuderen. ![]() | |
Cobra4 | maandag 11 mei 2015 @ 17:45 |
Zal Eijsink haar mening uit 2005 bij gaan stellen? http://www.trouw.nl/tr/nl(...)rvaart-PvdA-er.dhtml | |
Bram_van_Loon | maandag 11 mei 2015 @ 19:17 |
En dat in 2005 ![]() Het de meisjes/dames zelf laten bepalen kwam niet in haar op? Het verbaast me hoe naïef ze was: "scholen houden niet de schijn op, het leger wel". Yeah, right. Newsflash, overal spelen ze schone schijn als een bewindspersoon komt kijken. En niet eens noodzakelijk met slechte motieven. | |
Sapstengel | maandag 11 mei 2015 @ 19:19 |
Wordt zeker elke dag getorpedeerd dan in die onderzeeboten. Geen echte torpedo maar iets anders. | |
Pumatje | dinsdag 12 mei 2015 @ 01:32 |
Dat is dus ongefundeerde onzin wat je nu weer spuit. De Nederlandse onderzeeërs behoren tot een bepaalde soort die veel langer kan wegblijven dan die van die Landen die je in je hoofd hebt ter vergelijking. Aangezien dat ding enorm in zijn grootte beperkt moet blijven is alles enorm krap. Echt alles. Je hebt geen idee. Zelfs op de werkvloer ontstaan spanningen en conflicten, laat staan in een enorm krappe Nederlandse onderzeeër die met een gevoelige missie bezig is waar je langs elkaar moet knuffelen om je te verplaatsen. De andere sexe levert enkel maar problemen op, de onderzeeër is niet ruim genoeg om dit te tolereren. Het is geen subsidieboot. | |
Pumatje | dinsdag 12 mei 2015 @ 01:33 |
Je weet uit ervaring? Oh, op welke onderzeeër heb je dan gezeten? Je weet helemaal nada uit ervaring, we hebben het hier over onderzeeërs, niet over een broodje frikadel. Een beetje de wijsneus uithangen met je ervaring, man man man. | |
NotYou | dinsdag 12 mei 2015 @ 01:34 |
Wat bedoel je hier precies mee? | |
Thaboel | dinsdag 12 mei 2015 @ 08:01 |
Dat je een bepaald percentage vrouwen op de boot moet hebben. | |
Pumatje | dinsdag 12 mei 2015 @ 11:52 |
Zoals ik het zeg. Het is geen subsidieboot, maar een hoogtechnologisch geheim wapen. Lekker boeiend wat modern is, wat tof is of wat anderen doen. Ze hebben wat belangrijker werk dan zich met de vrouwen/mannen discussie te gaan bezighouden. Dat het een boot is betaald uit belastinggeld ( doh ) zegt nog niet dat het aan allerlei discussies onderhevig moet zijn omdat we denken er iets over te kunnen zeggen. De boot is van de Marine, en de krijgsmacht wordt betaald met geld van belastingen om onze belangen te beschermen. Geen subsidieboot, het heeft zijn taken te vervullen, voor de rest niets. | |
AdmiralGeneral_Aladeen | dinsdag 12 mei 2015 @ 12:02 |
Wie was ook al weer de eerste Nederlander die bommen op de Serven gooide? En zeker dat er bij de BBE wel vrouwen werken. Kontverhaal van je dus. | |
jankaas020 | dinsdag 12 mei 2015 @ 14:37 |
Ze kunnen al niet genoeg mannen vinden om die dicht gelaste kachelpijpen te vullen, dus nu gaan ze het met vrouwen proberen? ![]() | |
Bram_van_Loon | dinsdag 12 mei 2015 @ 17:01 |
Het is knap van jou dat jij mijn reactie zo volledig uit de context rukt. 1. Ik heb niet gesteld dat het in Nederland nooit een vrouw is gelukt om deze functies te bereiken. Ik heb gesteld dat het een grote uitzondering is als het lukt. Ten tijde van het opnemen van Top Gun door de BNN (de reallife docuserie waarin de selectie en training van straaljagerpiloten en helicopterpiloten wordt gevolgd) was er geen Nederlandse straaljagerpilote. De BBE gaf begin jaren 0 aan dat tot dan geen vrouw het had gered. Zijn er vrouwen die het kunnen? Vast. Het is echter uiterst zeldzaam. Bij de groter broers van de BBE, de SAS en de SEAL, is het volgens hun eigen zeggen nog niet voorgekomen dat een vrouw het redde. Niet iets om spastisch over te doen, de meeste mannen redden het ook niet. Het gaat nu eenmaal om elitefuncties waarvoor ze uit pak hem beet 1000 kandidaten (geef en neem een paar honderd) eentje kunnen kiezen. 2. Mijn punt was nu juist dat het bij bepaalde beroepen nog wel begrijpelijk is dat weinig vrouwen zich plaatsen maar dat het juist bij een onderzeeboot nergens op slaat om vrouwen te weigeren aangezien dit iets is wat zij prima kunnen. Het gaat hier niet om elitewerk. Laat die vrouwen maar zelf kiezen of dat ze het wel of niet een probleem vinden om half naakt rond te lopen en mannen half naakt te zien rondlopen tussen de douche en de slaapruimte, laat ze zelf maar kiezen of dat ze het een probleem vinden dat ze regelmatig tegen een man oplopen bij het passeren. Als je daar als volwassen kerel (of vrouw) een probleem van maakt, ga dan alsjeblieft iets anders doen dan het land verdedigen. [ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 12-05-2015 17:09:33 ] | |
Bram_van_Loon | dinsdag 12 mei 2015 @ 17:06 |
Wie betaalt bepaalt. Als de overheid wil dat vrouwen de kans krijgen om dit te doen dan zal het leger moeten meewerken en die overheid doet uiteindelijk, als alles goed gaat, wat het volk graag wil. Het volk vindt het achterhaald om vrouwen niet toe te laten tot een functie wanneer ze wel de kwaliteiten hebben om bepaald werk te doen. | |
Dagonet | dinsdag 12 mei 2015 @ 17:11 |
Mannen kunnen zich niet gedragen dus vrouwen mogen er niet komen. Wat een boerkamentaliteit. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 12 mei 2015 @ 18:18 |
My two cents: je krijgt een hoop gezeur van conservatieve mannen bij de invoering maar als het eenmaal een paar jaar zo werkt dan is iedereen het gewend en doet niemand er meer moeilijk over. In het artikeltje staat dat ze de doucheruimtes gaan aanpassen en dat er een dresscode kledingsvoorschrift komt (T-shirt en onderbroek). Dan blijft nog het probleem over dat mannen en vrouwen af en toe elkaar aanraken bij het passeren en dat er wellicht eens wat relatie-intriges ontstaan. Mag dat een probleem zijn bij volwassen kerels en dames? We hebben toch niet met pubers te maken? ![]() | |
Pumatje | dinsdag 12 mei 2015 @ 21:21 |
Neen, onzin. Krijgsmacht hoort te doen wat de krijgsmacht denkt dat het beste is. Die bepalen. Dat er bijvoorbeeld nieuwe boten worden aangekocht en daar bij het ontwerp rekening wordt gehouden met man vrouw is heel wat anders. | |
Dagonet | dinsdag 12 mei 2015 @ 21:31 |
Nee. Het leger staat het niet vrij om te discrimineren als ze daar geen toestemming van de regering voor krijgt. | |
Pumatje | dinsdag 12 mei 2015 @ 21:59 |
Het is geen discriminatie wanneer daadwerkelijk de situatie erdoor wordt bepaald als het doel daarmee wordt behaald. Als het te onderbouwen is lijkt het me prima. Er is geen enkel rapport ever geweest wat aangetoond heeft dat een man vrouw gemixte situatie beter zou werken, en er is in ieders ervaring wel een incident geweest wat spanningen op de werkvloer bracht tussen man - vrouw. Die onzin moet je aan boord niet hebben, elke missie is geheim. Het is geen scoutingclub. | |
Dagonet | dinsdag 12 mei 2015 @ 22:52 |
Als de mannen zich niet kunnen beheersen dan moet je de mannen aanpassen. Er is verder geen enkele reden om te zeggen dat vrouwen niet geschikt zouden zijn voor het werk. | |
NedKelly | dinsdag 12 mei 2015 @ 22:54 |
En de vrouwen kunnen dan alles doen/maken, of moeten die zich ook gewoon netjes gedragen en beheersen? | |
PPL | dinsdag 12 mei 2015 @ 23:07 |
Is er nou al wat bekend over die nieuwe onderzeeboten zelf? Hoeveel komen er? Wat voor soort type? Per wanneer? Wat mag het kosten? Of is dit artikel niets meer en minder dan de eerste aanzet tot een politieke paringsdans? | |
Pumatje | dinsdag 12 mei 2015 @ 23:28 |
W.s een Walrus NG of een groter A26 ontwerp. Een blauw water onderzeeër, dus voor langere tijd onderweg. Diesel, alternatief propulsie systeem is nog onbekend. Waarschijnlijk moet hij ook in het Arctisch gebied kunnen opereren ( eisen Noorwegen ). Qua tonnage w.s rond de 3000 ton. | |
Pumatje | dinsdag 12 mei 2015 @ 23:30 |
Laatste bericht dat ik weet, Het Nederlandse scheepsbouwconcern Damen gaat samen met Saab nieuwe onderzeeërs bouwen. De moderne onderzeeboten zouden vanaf 2025 in gebruik moeten worden genomen door de Nederlandse marine. Saab heeft afgelopen zomer de ervaren onderzeebootwerf Kockums in Malmö overgenomen van de vorige, Duitse, eigenaar. Het bedrijf heeft kennis in huis die Damen mist, legt René Berkvens, ceo van Damen Shipyards Group, de achterliggende gedachte van de samenwerking uit. "Kockums is een bedrijf dat al 150 schepen bouwt in Zweden. Een belangrijk deel van hun activiteiten is de bouw van onderzeeërs voor de marine van Zweden en andere Scandinavische landen.” Tweede Wereldoorlog Damen heeft al eerder onderzeeboten gebouwd, maar die activiteit stamt uit een grijs verleden. "Dat gaat terug naar de periode van voor de Tweede Wereldoorlog. Met name in de jaren '20 en '30 is een flink aantal onderzeeboten gebouwd binnen wat toen nog de Schelde Groep heette en sinds 2000 onderdeel is van Damen." Vanzelfsprekend is de moderne onderzeeër van nu totaal verschillend van onderzeeërs van toen. De laatste onderzeeboten die in Nederland zijn gebouwd dateren van de jaren '90, weet Berkvens. "Veel van de toeleveranciers, onderaannemers en mensen die er bij betrokken zijn geweest, zijn er nog steeds." Dan: http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&audioId=2455030 Marine Er moet nog politieke besluitvorming plaatsvinden voordat Berkvens met zekerheid kan zeggen dat de marine afnemer wordt van de boten. "Bij sommige commerciële projecten doen we het wel, maar we zullen ze niet op speculatie gaan bouwen. In goede afstemming en overleg met Defensie gaan we kijken of wij ons kunnen kwalificeren voor een contract voor onderzeeboten." Honderden miljoenen per boot Wat zo'n onderzeeër precies kost, kan hij niet zeggen. Dat hangt af van de opties die de klant wil. "Maar u moet wel denken aan vele honderden miljoenen per onderzeeboot." http://www.bnr.nl/nieuws/(...)en-onderzeers-bouwen | |
jankaas020 | woensdag 13 mei 2015 @ 17:26 |
Helaas worden we zo wel behandeld.. We worden nog harder betutteld dan de gemiddelde Nederlandse burger.. ![]() Trouwens, vaak genoeg meegemaakt dat de vrouwen ruzie aan boord hebben, probleempjes met dit dat en blabla.. En dat is nog maar met een paar weken en OP zee, waar je nog naar buiten kan. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt als de dames meerdere weken ONDER water zitten. Zal trouwens ook lekker gaan ruiken. Het schijnt nu al niet te harden te zijn in die boten en ik kan me voorstellen dat de drinkwatermakers afgaan ivm geluid, en dus dan ook het drink (douche) water op rantsoen. Een zien of de vrouwen dat gaan trekken. Discrimineren doen ze al met de keuringseis.
| |
Bram_van_Loon | woensdag 13 mei 2015 @ 18:21 |
Ik zou er als man ook niet aan beginnen, daar ben ik heel erg eerlijk over. Straaljagerpiloot? Sure (fysiek gezien zeer zwaar maar je krijgt er veel voor terug), als ik niet pacifistisch zou zijn. Dat? Hell no. Maar ach, als die meisjes het zelf graag willen... Bij de politie ook. https://www.fvtpolitie.nl/ Vrouw van 19-24 (ik denk dat ze t/m bedoelen): 3m45 Man van 50-54: 3m38 Vergelijk de sportprestaties op topniveau en je stelt vast dat de verschillen in eisen zelfs groter zijn dan dat op basis van het gemiddelde verschil in biologisch talent te verantwoorden is. Los hiervan heb ik het altijd vreemd gevonden, ook als je rekening houdt met de biologische verschillen, als je stelt dat bepaalde capaciteiten noodzakelijk zijn dan kan je niet stellen dat ze wel noodzakelijk zijn voor mannen maar niet voor vrouwen. Ik vind het bovenal sexistisch richting de vrouwen. Stel dat ik een vrouw zou zijn dan zou ik me gediscrimineerd en beledigd voelen. Er zijn zat vrouwen die aan de eisen voor de mannen kunnen voldoen bij zo'n keuring, leg de lat hoger en de vrouwen die gemotiveerd zijn springen wel wat hoger, voor zo ver ze dat al nodig hebben om aan die eisen te voldoen. En dit is een internationaal fenomeen, behalve bij de elite-eenheden. Mogen vrouwen niet ook nog eens een aangepaste (lichtere) pushup doen? | |
Awsom | woensdag 13 mei 2015 @ 23:00 |
Dit is trouwens een leuke serie over (het leven op) een Nederlandse onderzeeboot. http://www.rtlxl.nl/#!/gemist/onder-zee-307841 | |
AchJa | donderdag 14 mei 2015 @ 12:02 |
Besluit beroepsactiviteiten waarvoor het geslacht bepalend kan zijn Klaar. | |
Dagonet | donderdag 14 mei 2015 @ 12:05 |
Ja, inderdaad, klaar. Ze hebben nu toestemming, zoals ik al zei. Maar zodra die toestemming wordt ingetrokken... Die regel wordt dus gewoon geschrapt vwb de Onderzeedienst wanneer de nieuwe duikboeten klaar zijn, dat is behoorlijk duidelijk of niet? | |
Pumatje | donderdag 14 mei 2015 @ 12:20 |
Jep. | |
Ponjaard | donderdag 14 mei 2015 @ 15:46 |
Nou... Het grootste gedeelte is rond de 20, simpel en verwend. Het perfecte recept voor één grote soapserie die marine heet. | |
NotYou | donderdag 14 mei 2015 @ 15:47 |
Of gewoon lekkere groepsseks, ja toch? ![]() | |
AchJa | donderdag 14 mei 2015 @ 16:01 |
Ja, alleen voorlopig staat die regelgeving gewoon en mag er gediscrimineerd worden. Dat die ingetrokken gaat worden is nog maar de vraag. Het zal eerst wel uitgebreid getest gaan worden en dan zien we wel verder, tegen die tijd is het 2058 ofzo. | |
AchJa | donderdag 14 mei 2015 @ 16:01 |
En dat dus. | |
Rave_NL | vrijdag 15 mei 2015 @ 00:35 |
heb jij de vaarschema's van Noorwegen en Nederland wel eens vergeleken? | |
Erasmo | zaterdag 16 mei 2015 @ 18:15 |
Haha BvL en kennis van zaken. | |
Teydelyk | zaterdag 16 mei 2015 @ 19:45 |
Voor die 5 vrouwen die dmv affirmative action-esque praktijken hiervoor kwalificeren... | |
Cobra4 | vrijdag 12 juni 2015 @ 07:23 |
Hennis: in 2025 nieuwe onderzeeboten De Koninklijke Marine moet over tien jaar de beschikking hebben over nieuwe onderzeeboten. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Hennis dat het van groot belang is dat Nederland dergelijke oorlogsschepen kan blijven inzetten. Nederland heeft nu vier onderzeeboten uit de Walrus-klasse. Die zijn in 2025 aan het einde van hun levensduur. Het traject om ze te vervangen duurt ongeveer tien jaar. Piraterij Hennis wijst erop dat verschillende landen zich steeds meer bewapenen. "De machtsverhoudingen verschuiven en een toenemend aantal spelers wil de zee voor eigen gewin benutten." Ook in de strijd tegen piraterij zijn onderzeeboten goed inzetbaar. De marine zou graag het aantal onderzeeboten uitbreiden naar zes, maar Hennis weet niet of dat mogelijk is. "Er is geld gereserveerd, en we zullen uiteindelijk kijken hoeveel boten we daarvoor kunnen kopen." Een onderzeeboot kost volgens deskundigen ongeveer 800 miljoen euro per stuk. Noorwegen Om de kosten te drukken wil Hennis gaan samenwerken met andere landen, bijvoorbeeld Noorwegen. Dat land is ook van plan zijn duikboten te vervangen. De samenwerking kan wat de minister betreft ver gaan. "Zelfs de inzet van multinationale bemanningen bij oefeningen of operaties moet worden overwogen." Het kan dus zijn dat er op Nederlandse boten Noors marinepersoneel wordt geplaatst. Vrouwen Op de huidige onderzeeboten is zo weinig ruimte, dat vrouwen er niet op kunnen dienen. Er is geen plek voor aparte vrouwendouches of slaapruimten. Hennis zou dat bij de nieuwe boten graag anders zien. "Maar het is geen doel op zich. Het moet wel allemaal mogelijk zijn in het ontwerp." Later dit jaar stuurt Hennis een brief naar de Kamer over de procedure die tot de vervanging van de onderzeeboten moet leiden. Het definitieve besluit wordt in 2018 verwacht. Bron: http://nos.nl/artikel/204(...)e-onderzeeboten.html | |
Bram_van_Loon | vrijdag 12 juni 2015 @ 17:30 |
Etaleer vooral hoe ouderwets jij bent. ![]() Ja 'kerel', ik was ervan op de hoogte dat de tijdsduur dat de bemanningen op die onderzeeboot zitten verschillen. Stel je niet zo aan, in het jaar 2015 kunnen vrouwen en mannen prima samen op 1 boot. Wie daar niet mee om kan gaan schoppen ze er maar uit. | |
jitzzzze | zondag 14 juni 2015 @ 12:57 |
Maar even zonder grappen of elkaar proberen zwart te maken: BVL, ben je ooit wel eens in een onderzeeër geweest? Of meegevaren? | |
I-care | zondag 14 juni 2015 @ 13:20 |
Hoeveel aanmeldingen had de marine vroeger van vrouwen die op een sub wilde varen, en hoeveel nadat vrouwen overal rechten op hadden verworven? | |
AchJa | zondag 14 juni 2015 @ 13:26 |
+ ingaan op de vaarschema's van Nederland en Noorwegen. | |
jitzzzze | zondag 14 juni 2015 @ 13:35 |
Doe dat maar niet, iets met confi enzo | |
AchJa | zondag 14 juni 2015 @ 13:38 |
Dat bedoel ik niet. Gaat meer om het verschil tussen Noorwegen en Nederland. (zie opmerking van Rave) | |
jitzzzze | zondag 14 juni 2015 @ 13:39 |
Dat snapte ik ![]() | |
Radegast | woensdag 17 juni 2015 @ 14:59 |
Ik weet niet hoor, maar dit klinkt weer een beetje als ergens heel erg veel geld tegenaan gooien om na heel veel tegenslag en vertragingen het wiel opnieuw uit te vinden. Angela bellen en Type 212 bestellen was zeker geen optie? | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 17 juni 2015 @ 15:49 |
Dit om 2025 niet 2015. Type 212 zal tegen die tijd verouderd zijn. | |
I-care | woensdag 17 juni 2015 @ 15:57 |
Deep penetration ![]() | |
detaris | woensdag 17 juni 2015 @ 16:32 |
Als het laten meevaren van vrouwen aan boord van de onderzeeboten het tekort aan personeel bij de onderzeedienst kan (helpen) oplossen, dan is het prima dat zij de mogelijkheid krijgen om op het nieuwe type onderzeeboot te varen. Maar als ik alleen al kijk naar de effecten van 7 weken aaneengesloten op zee met 'groot grijs' op de sfeer tussen vrouwelijke bemanningsleden onderling denk ik dat het geen storm zal lopen bij de onderzeedienst. ![]() | |
Pumatje | donderdag 18 juni 2015 @ 16:51 |
Je weet blijkbaar niet veel van onderzeeërs, ga eens googlen wat NL doet en wil met een sub en vergelijk dat eens met Duitsland. Daarnaast is dit gewoon magisch uniek werk wat we kunnen en al hebben bewezen. Hiermee zet je jezelf wereldwijd op de markt. Taiwan gaat zelfs onze oude subs klonen omdat die zo'n goed ontwerp zijn. | |
Radegast | donderdag 18 juni 2015 @ 18:29 |
Ik weet er niet veel van inderdaad, maar ik hoor weleens wat over operaties in ondiep water en dat kan die Type212A ook. Verder weet ik dat de Walrus als één van de weinige diesel-elektrische subs geschikt is voor blue water operations, is dat dan het grote verschil met de Type212? Hoe komt Taiwan aan die data? Joepie v/d Nieuwenhuizen? | |
Pumatje | donderdag 18 juni 2015 @ 18:49 |
gewoon nabouwen, uit elkaar trekken en hulp van de amerikanen. | |
Pumatje | donderdag 18 juni 2015 @ 18:49 |
NL wil langer weg, andere soort missies en ik denk dat de ambities opgeschoven zijn naar ook arctisch gebied. Dat gaat er in ieder geval nu wel komen door de samenwerking met Saab. | |
Radegast | donderdag 18 juni 2015 @ 23:27 |
Tis wel te hopen dat Saab wat sneller is met het ontwikkelen van next-Gen onderzeebootjes dan dat ze zijn met next-Gen gevechtsvliegtuigen. | |
Pumatje | vrijdag 19 juni 2015 @ 01:24 |
Yes, hebben een aardige basis. Komt een interessante boot uit. Ding moet arctisch kunnen opereren ( zweedse eis ) en lang inzetbaar zijn op grotere afstanden ( Nederlandse eis ) [ Bericht 0% gewijzigd door Pumatje op 19-06-2015 12:08:20 ] | |
Rica | vrijdag 19 juni 2015 @ 01:35 |
Bij AnsaldoBreda kan het vast goedkoper. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 19 juni 2015 @ 02:36 |
Ik heb nooit begrepen waarom dat bedrijf failliet ging. Zonde, daar had onze overheid meer mee moeten doen. | |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 19 juni 2015 @ 09:45 |
Hebbenw e onszelf weer goed mee in de voet geschoten door ze gewoon niet te verkopen. | |
AgLarrr | vrijdag 19 juni 2015 @ 10:10 |
Die 2 of 4 duikbootjes waren ons geen handelsembargo van China waard. | |
Pumatje | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:23 |
Om hier wat dieper op in te gaan. Taiwan gaat de Zwaardvisklasse onderzeeër nabouwen. ![]() Redelijk oud ontwerp, maar een heel goed ontwerp, een Nederlands ontwerp wat gebaseerd was op een Amerikaans ontwerp ( Barbell klasse geloof ik ) . Het zijn boten met een ontwerp uit de jaren 60 en de Taiwanezen gaan ze nabouwen. Ze missen enkel de Nederlandse blauwdrukken maar omdat de Amerikaanse Barbel klasse er zo op lijkt gaan ze met die verder. | |
Pumatje | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:26 |
Overigens wil de Marine 6 nieuwe onderzeeërs, kans is nog redelijk groot dat dit gebeurt ook omdat de Nederlands-Engelse onderzeeër opleiding tot de zwaarste ter wereld behoort en dit zwaar drukt op de bezetting.. In het kader van opleiding etc. kunnen er mogelijk 2 boten bijkomen. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 19 juni 2015 @ 16:43 |
De relevante vraag is hoe het komt dat dat goede Nederlandse bedrijf, technisch gezien, wat wij hadden niet die boten aan China verkoop in plaats van dat wij boten uit het buitenland gaan kopen. | |
AgLarrr | vrijdag 19 juni 2015 @ 17:06 |
Kunnen, kunnen. De wens is er omdat het logistiek gezien efficiënt(er) zou kunnen; het geld is er echter niet. Tenminste, dat meen ik er van te weten. | |
AgLarrr | vrijdag 19 juni 2015 @ 17:06 |
Omdat de Chinezen dat allemaal reverse engineeren en vervolgens zelf doen. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 19 juni 2015 @ 17:11 |
Ok, de vraag is waarom wij momenteel niet onderzeeboten verkopen aan andere buitenlanden en er een kopen uit het buitenland terwijl we voor veel minder geld dat bedrijf hadden kunnen redden en winstgevend hadden kunnen maken. Zo had de staat een grote aandeelhouder kunnen worden van dat bedrijf (in ieder geval totdat het weer winstgevend zou zijn en de investeirng is terugverdiend) of had de staat een lening kunnen verstrekken aan dit bedrijf. Er kwam toen der tijd een (naar Nederlandse maatstaven) uitgebreide reportage bij NOVA, volgens mij begreep niemand het dat we dit bedrijf failliet lieten gaan aangezien het goed spul maakte. Of dat je links of rechts bent, je hebt er belang bij om zo'n bedrijf overeind te houden indien je het winstgevend kan maken. | |
AgLarrr | vrijdag 19 juni 2015 @ 17:13 |
Goeie vraag. Groetjes van Paars denk ik. Al onze defensie gerelateerde industrie is zo'n beetje verpatst. Holland Signaal, Fokker, en vast nog een paar die ik niet ken. En we hadden al nooit echt een traditie van zelf bouwen. Nu hebben we alleen Damen nog over ofzo? | |
Bram_van_Loon | vrijdag 19 juni 2015 @ 17:29 |
Fokker is inderdaad ook een goed voorbeeld, ongelofelijk dat we dat van de hand hebben gedaan en nu draait het weer lekker maar is het niet meer in Nederlandse handen. DAF is er trouwens ook nog zo een, het draait prima. Zonde! Het duurt lang om zoiets op te bouwen, er is veel in geïnvesteerd en in een paar jaar tijd ben je het kwijt. Als we geen traditie hadden om het zelf te bouwen - ik vind het wel meevallen met de schepen (de stap naar marineschepen is relatief klein), onderzeeboten en Fokker en met wat spitsvondigheid hadden we een bedrijf zoals DAF wellicht ook wat kunnen laten doen - dan hadden we juist des te meer een goede reden om hier zuinig op te zijn. Ik ben een pacifist ("gebroken geweertje" ![]() | |
Pumatje | vrijdag 19 juni 2015 @ 18:06 |
we kopen geen boten in het buitenland. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 19 juni 2015 @ 18:51 |
Nee, maar we gaan ze toch misschien kopen? een concreet plan hiervoor | |
Pumatje | zaterdag 20 juni 2015 @ 12:18 |
Waar heb je het over? Ook die onderzeeërs worden geen buitenlandse boten. |