abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 juni 2015 @ 16:32:50 #51
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_153614236
Als het laten meevaren van vrouwen aan boord van de onderzeeboten het tekort aan personeel bij de onderzeedienst kan (helpen) oplossen, dan is het prima dat zij de mogelijkheid krijgen om op het nieuwe type onderzeeboot te varen.

Maar als ik alleen al kijk naar de effecten van 7 weken aaneengesloten op zee met 'groot grijs' op de sfeer tussen vrouwelijke bemanningsleden onderling denk ik dat het geen storm zal lopen bij de onderzeedienst. :s)
  donderdag 18 juni 2015 @ 16:51:39 #52
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_153643050
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:59 schreef Radegast het volgende:

[..]

Ik weet niet hoor, maar dit klinkt weer een beetje als ergens heel erg veel geld tegenaan gooien om na heel veel tegenslag en vertragingen het wiel opnieuw uit te vinden. Angela bellen en Type 212 bestellen was zeker geen optie?
Je weet blijkbaar niet veel van onderzeeërs, ga eens googlen wat NL doet en wil met een sub en vergelijk dat eens met Duitsland. Daarnaast is dit gewoon magisch uniek werk wat we kunnen en al hebben bewezen. Hiermee zet je jezelf wereldwijd op de markt.

Taiwan gaat zelfs onze oude subs klonen omdat die zo'n goed ontwerp zijn.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_153645281
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 16:51 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Je weet blijkbaar niet veel van onderzeeërs, ga eens googlen wat NL doet en wil met een sub en vergelijk dat eens met Duitsland. Daarnaast is dit gewoon magisch uniek werk wat we kunnen en al hebben bewezen. Hiermee zet je jezelf wereldwijd op de markt.

Taiwan gaat zelfs onze oude subs klonen omdat die zo'n goed ontwerp zijn.
Ik weet er niet veel van inderdaad, maar ik hoor weleens wat over operaties in ondiep water en dat kan die Type212A ook. Verder weet ik dat de Walrus als één van de weinige diesel-elektrische subs geschikt is voor blue water operations, is dat dan het grote verschil met de Type212?

Hoe komt Taiwan aan die data? Joepie v/d Nieuwenhuizen?
  donderdag 18 juni 2015 @ 18:49:06 #54
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_153645780
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 18:29 schreef Radegast het volgende:

[..]

Hoe komt Taiwan aan die data? Joepie v/d Nieuwenhuizen?
gewoon nabouwen, uit elkaar trekken en hulp van de amerikanen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 18 juni 2015 @ 18:49:53 #55
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_153645798
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 18:29 schreef Radegast het volgende:

[..]

Ik weet er niet veel van inderdaad, maar ik hoor weleens wat over operaties in ondiep water en dat kan die Type212A ook. Verder weet ik dat de Walrus als één van de weinige diesel-elektrische subs geschikt is voor blue water operations, is dat dan het grote verschil met de Type212?

NL wil langer weg, andere soort missies en ik denk dat de ambities opgeschoven zijn naar ook arctisch gebied. Dat gaat er in ieder geval nu wel komen door de samenwerking met Saab.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_153654728
Tis wel te hopen dat Saab wat sneller is met het ontwikkelen van next-Gen onderzeebootjes dan dat ze zijn met next-Gen gevechtsvliegtuigen.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 01:24:55 #57
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_153657367
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 23:27 schreef Radegast het volgende:
Tis wel te hopen dat Saab wat sneller is met het ontwikkelen van next-Gen onderzeebootjes dan dat ze zijn met next-Gen gevechtsvliegtuigen.
Yes, hebben een aardige basis.
Komt een interessante boot uit.

Ding moet arctisch kunnen opereren ( zweedse eis ) en lang inzetbaar zijn op grotere afstanden ( Nederlandse eis )

[ Bericht 0% gewijzigd door Pumatje op 19-06-2015 12:08:20 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 19 juni 2015 @ 01:35:43 #58
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_153657519
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 07:23 schreef Cobra4 het volgende:
Hennis: in 2025 nieuwe onderzeeboten

De Koninklijke Marine moet over tien jaar de beschikking hebben over nieuwe onderzeeboten.

Nederland heeft nu vier onderzeeboten uit de Walrus-klasse. Die zijn in 2025 aan het einde van hun levensduur. Het traject om ze te vervangen duurt ongeveer tien jaar.

Om de kosten te drukken wil Hennis gaan samenwerken met andere landen, bijvoorbeeld Noorwegen. Dat land is ook van plan zijn duikboten te vervangen.

Bij AnsaldoBreda kan het vast goedkoper.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_153658234
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 16:51 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Je weet blijkbaar niet veel van onderzeeërs, ga eens googlen wat NL doet en wil met een sub en vergelijk dat eens met Duitsland. Daarnaast is dit gewoon magisch uniek werk wat we kunnen en al hebben bewezen. Hiermee zet je jezelf wereldwijd op de markt.

Taiwan gaat zelfs onze oude subs klonen omdat die zo'n goed ontwerp zijn.
Ik heb nooit begrepen waarom dat bedrijf failliet ging. Zonde, daar had onze overheid meer mee moeten doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153660611
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 18:49 schreef Pumatje het volgende:

[..]

gewoon nabouwen, uit elkaar trekken en hulp van de amerikanen.
Hebbenw e onszelf weer goed mee in de voet geschoten door ze gewoon niet te verkopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 19 juni 2015 @ 10:10:00 #61
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_153661056
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 09:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Hebbenw e onszelf weer goed mee in de voet geschoten door ze gewoon niet te verkopen.
Die 2 of 4 duikbootjes waren ons geen handelsembargo van China waard.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  vrijdag 19 juni 2015 @ 12:23:31 #62
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_153663733
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 18:29 schreef Radegast het volgende:

[..]

Hoe komt Taiwan aan die data? Joepie v/d Nieuwenhuizen?
Om hier wat dieper op in te gaan.
Taiwan gaat de Zwaardvisklasse onderzeeër nabouwen.


Redelijk oud ontwerp, maar een heel goed ontwerp, een Nederlands ontwerp wat gebaseerd was op een Amerikaans ontwerp ( Barbell klasse geloof ik ) . Het zijn boten met een ontwerp uit de jaren 60 en de Taiwanezen gaan ze nabouwen. Ze missen enkel de Nederlandse blauwdrukken maar omdat de Amerikaanse Barbel klasse er zo op lijkt gaan ze met die verder.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 19 juni 2015 @ 12:26:38 #63
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_153663801
Overigens wil de Marine 6 nieuwe onderzeeërs, kans is nog redelijk groot dat dit gebeurt ook omdat de Nederlands-Engelse onderzeeër opleiding tot de zwaarste ter wereld behoort en dit zwaar drukt op de bezetting.. In het kader van opleiding etc. kunnen er mogelijk 2 boten bijkomen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_153670098
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:10 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Die 2 of 4 duikbootjes waren ons geen handelsembargo van China waard.
De relevante vraag is hoe het komt dat dat goede Nederlandse bedrijf, technisch gezien, wat wij hadden niet die boten aan China verkoop in plaats van dat wij boten uit het buitenland gaan kopen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 19 juni 2015 @ 17:06:07 #65
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_153670546
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:26 schreef Pumatje het volgende:
Overigens wil de Marine 6 nieuwe onderzeeërs, kans is nog redelijk groot dat dit gebeurt ook omdat de Nederlands-Engelse onderzeeër opleiding tot de zwaarste ter wereld behoort en dit zwaar drukt op de bezetting.. In het kader van opleiding etc. kunnen er mogelijk 2 boten bijkomen.
Kunnen, kunnen. De wens is er omdat het logistiek gezien efficiënt(er) zou kunnen; het geld is er echter niet. Tenminste, dat meen ik er van te weten.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  vrijdag 19 juni 2015 @ 17:06:56 #66
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_153670558
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 16:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De relevante vraag is hoe het komt dat dat goede Nederlandse bedrijf, technisch gezien, wat wij hadden niet die boten aan China verkoop in plaats van dat wij boten uit het buitenland gaan kopen.
Omdat de Chinezen dat allemaal reverse engineeren en vervolgens zelf doen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_153670651
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 17:06 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Omdat de Chinezen dat allemaal reverse engineeren en vervolgens zelf doen.
Ok, de vraag is waarom wij momenteel niet onderzeeboten verkopen aan andere buitenlanden en er een kopen uit het buitenland terwijl we voor veel minder geld dat bedrijf hadden kunnen redden en winstgevend hadden kunnen maken. Zo had de staat een grote aandeelhouder kunnen worden van dat bedrijf (in ieder geval totdat het weer winstgevend zou zijn en de investeirng is terugverdiend) of had de staat een lening kunnen verstrekken aan dit bedrijf. Er kwam toen der tijd een (naar Nederlandse maatstaven) uitgebreide reportage bij NOVA, volgens mij begreep niemand het dat we dit bedrijf failliet lieten gaan aangezien het goed spul maakte. Of dat je links of rechts bent, je hebt er belang bij om zo'n bedrijf overeind te houden indien je het winstgevend kan maken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 19 juni 2015 @ 17:13:34 #68
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_153670699
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 17:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ok, de vraag is waarom wij momenteel niet onderzeeboten verkopen aan andere buitenlanden en er een kopen uit het buitenland terwijl we voor veel minder geld dat bedrijf hadden kunnen redden en winstgevend hadden kunnen maken. Zo had de staat een grote aandeelhouder kunnen worden van dat bedrijf (in ieder geval totdat het weer winstgevend zou zijn en de investeirng is terugverdiend) of had de staat een lening kunnen verstrekken aan dit bedrijf. Er kwam toen der tijd een (naar Nederlandse maatstaven) uitgebreide reportage bij NOVA, volgens mij begreep niemand het dat we dit bedrijf failliet lieten gaan aangezien het goed spul maakte.
Goeie vraag. Groetjes van Paars denk ik. Al onze defensie gerelateerde industrie is zo'n beetje verpatst. Holland Signaal, Fokker, en vast nog een paar die ik niet ken. En we hadden al nooit echt een traditie van zelf bouwen. Nu hebben we alleen Damen nog over ofzo?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_153670999
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 17:13 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Goeie vraag. Groetjes van Paars denk ik. Al onze defensie gerelateerde industrie is zo'n beetje verpatst. Holland Signaal, Fokker, en vast nog een paar die ik niet ken. En we hadden al nooit echt een traditie van zelf bouwen. Nu hebben we alleen Damen nog over ofzo?
Fokker is inderdaad ook een goed voorbeeld, ongelofelijk dat we dat van de hand hebben gedaan en nu draait het weer lekker maar is het niet meer in Nederlandse handen. DAF is er trouwens ook nog zo een, het draait prima.
Zonde! Het duurt lang om zoiets op te bouwen, er is veel in geïnvesteerd en in een paar jaar tijd ben je het kwijt. Als we geen traditie hadden om het zelf te bouwen - ik vind het wel meevallen met de schepen (de stap naar marineschepen is relatief klein), onderzeeboten en Fokker en met wat spitsvondigheid hadden we een bedrijf zoals DAF wellicht ook wat kunnen laten doen - dan hadden we juist des te meer een goede reden om hier zuinig op te zijn.
Ik ben een pacifist ("gebroken geweertje" :')) maar ik ben ook een realist, als we dat soort spul toch kopen en toch nodig hebben dan kunnen we het beter zelf maken en verkopen aan landen die het leger niet al te ernstig misbruiken (ik kies voor deze formulering omwille van de USA) dan dat we het spul kopen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 19 juni 2015 @ 18:06:04 #70
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_153672004
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 16:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De relevante vraag is hoe het komt dat dat goede Nederlandse bedrijf, technisch gezien, wat wij hadden niet die boten aan China verkoop in plaats van dat wij boten uit het buitenland gaan kopen.
we kopen geen boten in het buitenland.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_153673198
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 18:06 schreef Pumatje het volgende:

[..]

we kopen geen boten in het buitenland.
Nee, maar we gaan ze toch misschien kopen? een concreet plan hiervoor
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 20 juni 2015 @ 12:18:51 #72
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_153689453
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee, maar we gaan ze toch misschien kopen? een concreet plan hiervoor
Waar heb je het over?
Ook die onderzeeërs worden geen buitenlandse boten.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')