Hij heeft volledig gelijk. Voor de samenleving is het schadelijk hoeveel mensen worden afgeserveerd via de arbeidsongeschiktheidsuitkering, en voor het individu is zo'n predicaat nog veel erger.quote:Mensen te snel 'ziek' verklaard
AMSTERDAM -
Mensen worden te snel 'ziek' verklaard, waardoor het aantal aanvragen voor arbeidsongeschiktheidsuitkeringen alleen maar toeneemt.
Daarvoor waarschuwt voorzitter Jim Faas van de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde vrijdag in dagblad Trouw.
Stress
„Iedereen in Nederland mankeert wel wat volgens de huidige definities van ziekte en gezondheid”, zei Faas. „We lopen echt vast. Zelfs bij jonge mensen zie je al dat ze uitvallen door stress of een of andere ontwikkelingsstoornis. We moeten het ziektebegrip afbakenen, anders komen veel te veel mensen in een arbeidsongeschiktheidsuitkering terecht.”
Werkloos
Volgens Faas is er ook een verband met de economische crisis. Veel mensen raakten of raken daardoor werkloos. „Er is ook grote druk vanuit de samenleving: iedereen behoort te werken voor zijn geld. Als je werkloos bent, wordt je daarop aangekeken. Depressies liggen vervolgens op de loer”, aldus Faas.
Waardoor dus de wel werkende Nederlanders of meer moet werken of minder te besteden hebben.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:09 schreef Inverted_World het volgende:
Dat lijkt mij ook, ja. Helaas ken ik ook een aantal ex-studenten die te kampen hebben met stress en andere problemen, maar gelukkig met hun uitkering en behoudt van een kamer nog prima drie keer in de week uit kunnen gaan. Te kansloos.
Natuurlijk vindt deze Jim Faas dat. Hij is immers voorzitter van een clubje dat zo min mogelijk wil uitkeren.quote:voorzitter Jim Faas van de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde
Daar moet echt wat aangedaan worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:09 schreef Inverted_World het volgende:
Dat lijkt mij ook, ja. Helaas ken ik ook een aantal ex-studenten die te kampen hebben met stress en andere problemen, maar gelukkig met hun uitkering en behoudt van een kamer nog prima drie keer in de week uit kunnen gaan. Te kansloos.
quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:14 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Waardoor dus de wel werkende Nederlanders of meer moet werken of minder te besteden hebben.
Werken aan je toekomst en ze aan de bak krijgen. Niet kansloos thuis zitten in zelfmedelijden verdrinken, want zo ga je je juist nutteloos en depressief voelen.quote:
Iedereen met enig vlekje maar eeuwig in een uitkering laten hangen is ook niet echt de methode. Hoe graag jij dat ook als grote doel wilt zien.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]![]()
"De werkende Nederlander" heeft ook minder te besteden als je repressiever beleid gaat voeren of mensen meer dwingt te gaan werken waardoor men uiteindelijk helemaal overspannen raakt.
Daar is geen sprake van.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Iedereen met enig vlekje maar eeuwig in een uitkering laten hangen is ook niet echt de methode.
Oh ja. Lekker concreet en uitvoerbaar.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:19 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Werken aan je toekomst en ze aan de bak krijgen.
Gelukkig niet, maar vijf posts geleden beweer je nog dat we duurder uit zijn als we daarmee doorgaan.quote:
Ja, dat hele geforceerde participeren is uiteindelijk een stuk duurder. Prima als je voor die illusie geld wil betalen maar dat "de werkende Nederlander" daarvoor moet opdraaien is niet helemaal waar.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gelukkig niet, maar vijf posts geleden beweer je nog dat we duurder uit zijn als we daarmee doorgaan.
Natuurlijk is dat wel waar, want de niet-werkende Nederlander draagt per definitie niets (financieels) bij. Dus draait de wel-werkende daarvoor op.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:23 schreef Xa1pt het volgende:
dat "de werkende Nederlander" daarvoor moet opdraaien is niet helemaal waar.
Moet ik opeens met een 10 stappen plan komen dan? Ik wil in elk geval zeggen, niet op de bank hangen en de duivels oorkussen, want dat is absoluut niet de manier.quote:
Wat¿ dus we moeten iedereen een uitkering geven om te voorkomen dat iemand overspannen raaktquote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]![]()
"De werkende Nederlander" heeft ook minder te besteden als je repressiever beleid gaat voeren of mensen meer dwingt te gaan werken waardoor men uiteindelijk helemaal overspannen raakt.
Inderdaad echt nog nooit zulke onzin gehoord.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:27 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Wat¿ dus we moeten iedereen een uitkering geven om te voorkomen dat iemand overspannen raakt
Tja, voor die illusie betalen is gewoon een keuze. Bovendien kan "de werkende Nederlander" er ook voor kiezen om op partijen te stemmen die wat pragmatischer zijn ingesteld.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat wel waar, want de niet-werkende Nederlander draagt per definitie niets (financieels) bij. Dus draait de wel-werkende daarvoor op.
Nee. Maar als je als overheid mensen nogal actief gaat stimuleren om te werken leidt dat hoe dan ook mismatches en daarmee meer afstand tot de arbeidsmarkt. De overheid kan gewoon geen maatwerk leveren, maar als maatschappij betaal je uiteindelijk wel voor de gevolgen daarvan. Er wordt veel te makkelijk beweerd dat "de werkende Nederlander hiervoor op moet draaien" en dat dit geld kost. Het is helemaal niet bekend of een andere beleidslijn op de langere termijn ook daadwerkelijk geld bespaart of de maatschappij iets oplevert, integendeel zelfs.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:27 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Wat¿ dus we moeten iedereen een uitkering geven om te voorkomen dat iemand overspannen raakt
Het zogenaamde activerende beleid m.b.t. de WWB heeft de samenleving ook vooral geld gekost en alleen maar contraproductief gewerkt. Dat die lijn nog steeds wordt doorgezet heeft niets met pragmatisme te maken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:30 schreef Janneke141 het volgende:
Een partij met een pragmatische instelling. Het zoveelste eufemisme voor "een partij die hetzelfde vindt als ik."
quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:16 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Natuurlijk vindt deze Jim Faas dat. Hij is immers voorzitter van een clubje dat zo min mogelijk wil uitkeren.
Waar precies beweer ik dat het eens ben met de manier waarop het nu gaat?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het zogenaamde activerende beleid m.b.t. de WWB heeft de samenleving ook vooral geld gekost en alleen maar contraproductief gewerkt. Dat die lijn nog steeds wordt doorgezet heeft niets met pragmatisme te maken.
Nederlanders werken al de minste uren van de OECD-landen. Het komt niet door werkdruk maar door prestatiedruk, en dat behelst ook allerlei activiteiten in de vrije tijd.quote:
Basisinkomen een goed alternatief?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:43 schreef I-care het volgende:
Werken voor geld raakt uit zwang, wen er maar aan..
Dat zal moeten blijken nog, maar als er danig op aangepast gaat worden, maatschappelijk, dan zou het best eens kunnen werken misschien.quote:
Even goed als communisme en libertarisme. Totaal utopisch.quote:
We hebben dan ook minder vrije feestdagen, geen kinderopvangcultuur en als je dat wel wil werkt een van de partners voor de lol vaak.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:43 schreef waht het volgende:
[..]
Nederlanders werken al de minste uren van de OECD-landen. Het komt niet door werkdruk maar door prestatiedruk, en dat behelst ook allerlei activiteiten in de vrije tijd.
Omdat de werkloosheid die logischerwijs voortvloeit uit de recente crises weinig van doen hebben met individuele factoren. Het is dan ook vrij onzinnig om de eisen die gesteld worden aan een werkloze verder te verhogen. Dat zal uiteindelijk leiden tot meer uitval, zoals in de OP ook al wordt aangestipt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:42 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik lees verder geen enkele oplossing van uw zijde, vooral veel gehuil over maatregelen en wat anderen voorstellen.
Maar duidt dat op een te hoge werkdruk?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:46 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
We hebben dan ook minder vrije feestdagen, geen kinderopvangcultuur en als je dat wel wil werkt een van de partners voor de lol vaak.
In het industriële bassin van Wallonië denkt men exact op deze wijze. Ga daar eens rondrijden en beslis voor uzelf of dat tot welvaart heeft geleid.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat de werkloosheid die logischerwijs voortvloeit uit de recente crises weinig van doen hebben met individuele factoren. Het is dan ook vrij onzinnig om de eisen die gesteld worden aan een werkloze verder te verhogen. Dat zal uiteindelijk leiden tot meer uitval, zoals in de OP ook al wordt aangestipt.
Ja, overal de crisis de schuld van geven zodat geen enkele eigen inspanning meer verwacht mag worden. Goed verhaal.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat de werkloosheid die logischerwijs voortvloeit uit de recente crises weinig van doen hebben met individuele factoren. Het is dan ook vrij onzinnig om de eisen die gesteld worden aan een werkloze verder te verhogen. Dat zal uiteindelijk leiden tot meer uitval, zoals in de OP ook al wordt aangestipt.
Welnee joh, de knop moet om bij de mensen. Er komen zoveel veranderingen aan dat werken voor geld niet meer de norm is, omdat machines en automatisering zoveel meer kunnen in veel minder tijd, daar kun je geen zinnige arbeid van de gewone man tegenover stellen. En dus verschuift het langzaam naar een nieuw model, waarin de mens een andere rol krijgt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Even goed als communisme en libertarisme. Totaal utopisch.
In België denken hele volksstammen er zo over; geen beginnen aan.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, overal de crisis de schuld van geven zodat geen enkele eigen inspanning meer verwacht mag worden. Goed verhaal.
Leuk, en ondertussen zwoegen feitelijke slaven in derdewereldlanden voor jouw spullen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:50 schreef I-care het volgende:
[..]
Welnee joh, de knop moet om bij de mensen. Er komen zoveel veranderingen aan dat werken voor geld niet meer de norm is, omdat machines en automatisering zoveel meer kunnen in veel minder tijd, daar kun je geen zinnige arbeid van de gewone man tegenover stellen. En dus verschuift het langzaam naar een nieuw model, waarin de mens een andere rol krijgt.
Mensen kunnen daarbinnen andere activiteiten gaan ontplooien en zich anders maatschappelijk inzetten, zonder dat daar de gangbare rol van 'arbeider' aan te pas zal komen.
Naar verluidt betoogde men hetzelfde toen de stoommachine werd uitgevonden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:51 schreef waht het volgende:
[..]
Leuk, en ondertussen zwoegen feitelijke slaven in derdewereldlanden voor jouw spullen.
Nee beste meneer, je blijft werken voor geld (of ander ruilmiddel).
Verder offtopic.
Ik weet niet wat erger is, dat, of de politici die denken dat ze het op kunnen lossen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:51 schreef Reya het volgende:
[..]
In België denken hele volksstammen er zo over; geen beginnen aan.
Er zitten nogal wat meters tussen "geen enkele inspanning verwachten" en "werklozen in zoveel mogelijk opzichten najagen".quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, overal de crisis de schuld van geven zodat geen enkele eigen inspanning meer verwacht mag worden. Goed verhaal.
En de Personal Computer.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:52 schreef Reya het volgende:
[..]
Naar verluidt betoogde men hetzelfde toen de stoommachine werd uitgevonden.
Ook wat jij schetst zal de komende decennia gaan veranderen gok ik.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:51 schreef waht het volgende:
[..]
Leuk, en ondertussen zwoegen feitelijke slaven in derdewereldlanden voor jouw spullen.
Nee beste meneer, je blijft werken voor geld (of ander ruilmiddel).
Verder offtopic.
Mooi excuus wel, en dat terwijl zo'n crisis een vrij normale gang van zaken is. Het is geen verzachtende omstandigheid, eerder een sterkere impuls om iets te veranderen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Pffquote:voorzitter Jim Faas van de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde
Daar stijgt naar ik me vergis de werkloosheid niet, integendeel.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:49 schreef Reya het volgende:
[..]
In het industriële bassin van Wallonië denkt men exact op deze wijze. Ga daar eens rondrijden en beslis voor uzelf of dat tot welvaart heeft geleid.
Je hebt kennelijk geen enkel idee van het libertarisme, dom mens.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Even goed als communisme en libertarisme. Totaal utopisch.
In ieder geval ontlopen de verschillende gewesten elkaar weinig - in beweging.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Daar stijgt naar ik me vergis de werkloosheid niet, integendeel.
Probleem is natuurlijk een beetje dat jouw 'nieuwe' kijk op zaken zo oud als wat is. Verder doet het allemaal erg semantisch aan. We gaan niet meer werken, of we gaan geen geld meer verdienen. We blijven nog steeds dingen doen om te kunnen eten, maar dat noemen we gewoon allemaal anders.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:54 schreef I-care het volgende:
[..]
Ook wat jij schetst zal de komende decennia gaan veranderen gok ik.
De transitie is niet meer tegen te houden, meen ik. En de komende generaties gaan het allemaal normaal vinden hoe het in het nieuwe tijdperk zal gaan werken. Het is de 'oudere' generaties die nu moeite hebben met de nieuwe kijk op zaken.
Ksst, terug naar het libertarismetopic jij. Ik weet wat er gebeurt als ik hier ga vragen naar een succesvol voorbeeld van een libertarische samenleving, dus dat ga ik niet doen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hebt kennelijk geen enkel idee van het libertarisme, dom mens.
De wal zal het schip keren.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:51 schreef Reya het volgende:
[..]
In België denken hele volksstammen er zo over; geen beginnen aan.
Ik ga geen lange discussie aan, maar een democratie als het onze kan prima binnen een libertarische samenleving, alleen daarmee is dus al bewezen dat het systeem succesvol kan zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ksst, terug naar het libertarismetopic jij. Ik weet wat er gebeurt als ik hier ga vragen naar een succesvol voorbeeld van een libertarische samenleving, dus dat ga ik niet doen.
Tja, bij iedere mogelijke aansporing om inspanning te leveren ga je over de rooie. En je komt indien gevraagd nooit verder dan het mallotige idee dat bij meer werkgelegenheid deze groep spontaan uit de uitkering zal komen. Terwijl je zelf prima zal weten dat enkel dat niet voldoende zal zijn...quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er zitten nogal wat meters tussen "geen enkele inspanning verwachten" en "werklozen in zoveel mogelijk opzichten najagen".
kom op, het libertarisme is een utopisch geloof. Totaal onwerkelijk voor de echte wereld.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hebt kennelijk geen enkel idee van het libertarisme, dom mens.
quote:De verzekeringsarts vult aan de hand van medische informatie en zijn eigen onderzoek uw beperkingen in op de zogenaamde ‘functionele mogelijkheden lijst' (FML). Op de lijst worden zes categorieën genoemd, waarop u beperkt kunt zijn:
• persoonlijk functioneren ( zoals concentratie, flexibiliteit, werktempo)
• sociaal functioneren (zoals omgang met collega's)
• aanpassing aan omgevingseisen
• dynamische handelingen (bewegen)
• statische houdingen ( zoals zitten en staan)
• werktijden ( zoals werken in de nacht, aantal uren per dag)
Voor het grootste deel wel. Een deel niet, maar dat deel ga je ook niet aan de gang krijgen met allerlei repressieve maatregelen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, bij iedere mogelijke aansporing om inspanning te leveren ga je over de rooie. En je komt indien gevraagd nooit verder dan het mallotige idee dat bij meer werkgelegenheid deze groep spontaan uit de uitkering zal komen. Terwijl je zelf prima zal weten dat enkel dat niet voldoende zal zijn.
Klopt, zoals ik al zei krijg je tegenwoordig alleen nog WIA of Wajong bij volledige arbeidsongeschiktheid (en dat is dus vrijwel nooit).quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:03 schreef Wespensteek het volgende:
Vreemd stuk want bij de WIA kijken ze naar de beperkingen en wat je nog kunt, de diagnose is eigenlijk niet eens van belang.
http://www.judex.nl/recht(...)-keuring_-deel-i.htm
De verzekeringsarts stelt uw beperkingen vast
[..]
Nonsens natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ga geen lange discussie aan, maar een democratie als het onze kan prima binnen een libertarische samenleving, alleen daarmee is dus al bewezen dat het systeem succesvol kan zijn.
De man van het bericht in de OP is een verzekeringsarts.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:03 schreef Wespensteek het volgende:
Vreemd stuk want bij de WIA kijken ze naar de beperkingen en wat je nog kunt, de diagnose is eigenlijk niet eens van belang.
http://www.judex.nl/recht(...)-keuring_-deel-i.htm
De verzekeringsarts stelt uw beperkingen vast
[..]
Geen enkele inspanning verwachten dus en grote groepen op voorhand volledig opgeven.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Voor het grootste deel wel. Een deel niet, maar dat deel ga je ook niet aan de gang krijgen met allerlei repressieve maatregelen.
Dan moet hij zijn uitspraak van toename van wao instroom wel bewijzen de cbs cijfers laten zien dat er geen toename zou moeten zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:03 schreef waht het volgende:
waardoor het aantal aanvragen voor arbeidsongeschiktheidsuitkeringen alleen maar toeneemt.
Er zal altijd een gedeelte zijn waar geen werk voor is. Dat heet een 'gezonde economie'.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Voor het grootste deel wel. Een deel niet, maar dat deel ga je ook niet aan de gang krijgen met allerlei repressieve maatregelen.
Maar is dat percentage iedereen die ooit in een uitkering terecht is gekomen? Immers van hen mag je geen serieuze inspanning verwachten om weer aan het werk te komen...quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:05 schreef agter het volgende:
[..]
Er zal altijd een gedeelte zijn waar geen werk voor is. Dat heet een 'gezonde economie'.
Het heeft weinig zin om die mensen maar op te gaan jagen, idd.
Desondanks is het een vreemd bericht, hij heeft het ook over werkloosheid en niet over arbeidsongeschiktheid.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:05 schreef waht het volgende:
[..]
De man van het bericht in de OP is een verzekeringsarts.
We zijn al een jaartje verder. Aldus mijn reactie.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moet hij zijn uitspraak van toename van wao instroom wel bewijzen de cbs cijfers laten zien dat er geen toename zou moeten zijn.![]()
[ afbeelding ]
Mensen op voorhand opgeven is ze in een sociale werkplaats pleuren. En dan klagen dat ze geen echte baan meer vinden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Geen enkele inspanning verwachten dus en grote groepen op voorhand volledig opgeven.
Krijgen we die zwart-wit discussie weer.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Geen enkele inspanning verwachten dus en grote groepen op voorhand volledig opgeven.
Hier staat wat meer: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)l-stempel-ziek.dhtmlquote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Desondanks is het een vreemd bericht, hij heeft het ook over werkloosheid en niet over arbeidsongeschiktheid.
Het zeker geen semantiek, het gaat nu eenmaal om aankomende technologische veranderingen, en als je die op de voet volgt dan kun je daar enkele trends uithalen. En die zijn allerminst utopisch van aard. in tegendeel zelfs.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:59 schreef waht het volgende:
[..]
Probleem is natuurlijk een beetje dat jouw 'nieuwe' kijk op zaken zo oud als wat is. Verder doet het allemaal erg semantisch aan. We gaan niet meer werken, of we gaan geen geld meer verdienen. We blijven nog steeds dingen doen om te kunnen eten, maar dat noemen we gewoon allemaal anders.
Verder spreekt het voor zich dat ons sociale stelsel gaat veranderen. Het is nu te duur, te omvangrijk en niet effectief genoeg. Het wordt dus kleiner, en dat zou ook een (heel laag) basisinkomen kunnen zijn. De praktische uitwerking is niet zo relevant.
Of van mensen die onverhoopt in een uitkering terecht komen geen enkele serieuze inspanning meer verwachten om ze aan het werk te krijgen. En ze daar ook geen enkele hulp of ondersteuning in willen bieden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:07 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen op voorhand opgeven is ze in een sociale werkplaats pleuren. En dan klagen dat ze geen echte baan meer vinden.
Hij zegt dus eigenlijk dat er slecht gekeurd wordt, het heeft niets met de diagnose te maken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:07 schreef waht het volgende:
[..]
Hier staat wat meer: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)l-stempel-ziek.dhtml
We mogen hier alleen niet citeren uit Trouw.
Hier maak je dus een aanname die niet strookt met de rest van het verhaal. Zullen alle boeren dagelijks met plezier naar het werk gaan? Zullen we überhaupt voldoende boeren hebben als iedereen z'n 'passie' volgt? Dit kun je doortrekken naar zoveel banen die gedaan moeten worden voor andermans leefomgeving, en waar je niet zonder meer kan aannemen dat ze wel gedaan worden als alles vrij wordt gelaten.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:08 schreef I-care het volgende:
[..]
Het zeker geen semantiek, het gaat nu eenmaal om aankomende technologische veranderingen, en als je die op de voet volgt dan kun je daar enkele trends uithalen. En die zijn allerminst utopisch van aard. in tegendeel zelfs.
Dat de mens 'bezig' zal blijven is natuurlijk evident, de overgang zit met name in de overtuiging eten moet je voor zwoegen, en geld verdien je door je handen te laten wapperen. En dat is wat er gaat veranderen, maar iedereen zal wel gaan ontplooien natuurlijk en zichzelf maatschappelijk inzetten, maar op andere manieren en met andere motieven.
Daar waar men zich prettig voelt, daar waar iemand zijn passie ligt bijvoorbeeld. Men kan zich ook blijvend gaan ontplooien op allerlei vlakken om zich zo elders weer nuttig te gaan maken, het wordt op die manier veel flexibeler allemaal, maar zonder dat daar de consequentie van geen eten en dak boven je hoofd hangt, daar wordt namelijk al in voorzien later. Je hoeft dus geen monotoon en saai werk meer te verrichten voor je basis behoeften, dat is het verschil.
Ja, dat je bij alle werklozen denkt dat ze zichzelf in de uitkering werken en bijstandsniveau wel prima vindt is bekend. Het strookt alleen niet met de realiteit.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of van mensen die onverhoopt in een uitkering terecht komen geen enkele serieuze inspanning meer verwachten om ze aan het werk te krijgen. En ze daar ook geen enkele hulp of ondersteuning in willen bieden.
Hij zegt dat de definitie te ruim is en dat er daarom 'willekeurige' beoordelingen worden gemaakt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:12 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Hij zegt dus eigenlijk dat er slecht gekeurd wordt, het heeft niets met de diagnose te maken.
Eerder iemand die er op moet toezien dat het geheel betaalbaar moet blijven, er moet zijn voor mensen die het echt nodig hebben en niet voor een miljoen bankaardappels die cola willen drinken en rtl kijken en "last hebben van hun rug"quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:16 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Natuurlijk vindt deze Jim Faas dat. Hij is immers voorzitter van een clubje dat zo min mogelijk wil uitkeren.
maar goed, je laat elke keer enkel zien waar je tegen bent. Echter waar ben je dan wel voor? Want het enkel op de gebrekkige werkgelegenheid gooien is natuurlijk geen geldig excuus.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, dat je bij alle werklozen denkt dat ze zichzelf in de uitkering werken en bijstandsniveau wel prima vindt is bekend. Het strookt alleen niet met de realiteit.
Wel schattig dat je er nog even "onverhoopt" aan toevoegt en je jezelf daar weer mee tegenspreekt.
Dan heeft hij het gewoon fout want de definitie van een ziekte wordt door de artsen bepaald. Je kunt niet zeggen dat iemand die bepaalde klachten heeft niet ziek is, je kunt wel zeggen dat hij niet arbeidsongeschikt is. Als je een wrat op je handen hebt is de diagnose dat je een wrat op de handen hebt juist, als je daarom arbeidsongeschikt wordt verklaard is de keuringsarts gek.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:13 schreef waht het volgende:
[..]
Hij zegt dat de definitie te ruim is en dat er daarom 'willekeurige' beoordelingen worden gemaakt.
Ik ben voor pragmatisch beleid. De toegenomen werkloosheid is geen individueel probleem dus is het ook onzinnig om het wel als zodanig te benaderen. Verder is m.b.t. het probleem wat wordt geschetst in de OP er nog teveel onduidelijk om überhaupt over "oplossingen" te praten.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
maar goed, je laat elke keer enkel zien waar je tegen bent. Echter waar ben je dan wel voor? Want het enkel op de gebrekkige werkgelegenheid gooien is natuurlijk geen geldig excuus.
Tja, je zou dan haast zeggen, je zou ze de kost moeten geven die dat doen, maar de realiteit is, dat doe je alquote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:20 schreef Twiitch het volgende:
Goh echt, er zijn de laatste 20 jaar hele volksstammen afgekeurd.
Was daar laatst niet een programma over op powned ()? Met die moeder die zei dat "ze haarzelf maar af had laten keuren omdat ze niet gelukkig werd van werken?
Jij gaat er vanuit dat er geen boeren zullen zijn die met plezier hun werk doen. Dat klopt al niet. Daarbij zal ook de landbouw niet aan mechanisatie en technologisch vernuft ontkomen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:12 schreef waht het volgende:
[..]
Hier maak je dus een aanname die niet strookt met de rest van het verhaal. Zullen alle boeren dagelijks met plezier naar het werk gaan? Zullen we überhaupt voldoende boeren hebben als iedereen z'n 'passie' volgt? Dit kun je doortrekken naar zoveel banen die gedaan moeten worden voor andermans leefomgeving, en waar je niet zonder meer kan aannemen dat ze wel gedaan worden als alles vrij wordt gelaten.
Het is belangrijk om enig plezier te halen uit werk, maar er moeten daarnaast altijd dingen gebeuren die je niet helemaal fantastisch vindt. Dus zijn er andere prikkels waardoor je dat toch doet. 'Als ik dit nu doe, kan ik later dat doen.'
Een beleid van niets doen dus?quote:
Het is volgens mij juist heel zinnig om per persoon te kijken waardoor het komt dat ze een uitkering nodig hebben en wat er eventueel aan gedaan kan gaan worden om ze weer aan het werk te krijgen.quote:De toegenomen werkloosheid is geen individueel probleem dus is het ook onzinnig om het wel als zodanig te benaderen. Verder is m.b.t. het probleem wat wordt geschetst in de OP er nog teveel onduidelijk om überhaupt over "oplossingen" te praten.
Als er 200.000 banen zijn en 300.000 werkzoekenden, dan is het gewoon een stoelendans.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een beleid van niets doen dus?
[..]
Het is volgens mij juist heel zinnig om per persoon te kijken waardoor het komt dat ze een uitkering nodig hebben en wat er eventueel aan gedaan kan gaan worden om ze weer aan het werk te krijgen.
Het enkel aan iets vaags als de toegenomen werkloosheid ophangen is mij te beperkt. Daarvoor heeft het individu veel te veel mogelijkheden.
In tegenstelling tot de overheid, heeft de bevolking wel de mogelijkheid om iets te doen aan het aantal van 200.000 banen. De overheid zorgt alleen dat die 300.000 mensen minder snel gaan zoeken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:27 schreef agter het volgende:
[..]
Als er 200.000 banen zijn en 300.000 werkzoekenden, dan is het gewoon een stoelendans.
En wat wil jij doen? Ze sneller laten dansen. Daar los je het probleem niet mee op.
Ware het niet dat enkel naar die kale cijfers kijken eigenlijk niet zoveel zegt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:27 schreef agter het volgende:
[..]
Als er 200.000 banen zijn en 300.000 werkzoekenden, dan is het gewoon een stoelendans.
En wat wil jij doen? Ze sneller laten dansen. Daar los je het probleem niet mee op.
Toch zal er in een gezonde economie altijd meer aanbod van werkzoekenden zijn dan vraag. Dat is toch ook logisch?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ware het niet dat enkel naar die kale cijfers kijken eigenlijk niet zoveel zegt.
Want er is ook geen volledige aansluiting tussen vraag en aanbod. Er zijn best veel bedrijven die moeite hebben goede kandidaten te vinden, ondanks dat er zoveel werklozen zijn. Daarin is best nog een wereld te winnen.
Als we vanuit gaan dat er mensen zijn die dergelijke werkzaamheden willen verrichten. Of wil je ze gaan dwingen desbetreffende sectoren in de gaan?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ware het niet dat enkel naar die kale cijfers kijken eigenlijk niet zoveel zegt.
Want er is ook geen volledige aansluiting tussen vraag en aanbod. Er zijn best veel bedrijven die moeite hebben goede kandidaten te vinden, ondanks dat er zoveel werklozen zijn. Daarin is best nog een wereld te winnen.
Ik denk dat je in de war bent met de IVA. De WGA is juist voor mensen die gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Klopt, zoals ik al zei krijg je tegenwoordig alleen nog WIA of Wajong bij volledige arbeidsongeschiktheid (en dat is dus vrijwel nooit).
Dat is logisch en ook geen probleem. Maar juist geen reden om iemand die toevallig werkloos raakt maar op te geven. Dat is mijn punt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:30 schreef agter het volgende:
[..]
Toch zal er in een gezonde economie altijd meer aanbod van werkzoekenden zijn dan vraag. Dat is toch ook logisch?
het zal een combinatie moeten zijn. Enkel en alleen op vrijwillige basis zal het lastig worden maar daar zou het wel moeten beginnen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:31 schreef I-care het volgende:
[..]
Als we vanuit gaan dat er mensen zijn die dergelijke werkzaamheden willen verrichten. Of wil je ze gaan dwingen desbetreffende sectoren in de gaan?
Of is het slechts een kwestie van begeleiding en promotie om de mensen te attenderen op die sectoren en hun kansen.
Ik ga er niet vanuit dat de meeste mensen voor hun lol thuis zitten, dus dat wantrouwende mensbeeld hoef ik ook niet op te lossen met allerlei farces.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:26 schreef 99.999 het volgende:
Het is volgens mij juist heel zinnig om per persoon te kijken waardoor het komt dat ze een uitkering nodig hebben en wat er eventueel aan gedaan kan gaan worden om ze weer aan het werk te krijgen.
Het enkel aan iets vaags als de toegenomen werkloosheid ophangen is mij te beperkt. Daarvoor heeft het individu veel te veel mogelijkheden.
Dat lijkt mij het probleem van die bedrijven. Als iemand mijn producten niet wil kopen is er ook geen overheid die mensen dwingt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En uiteraard de verdiensten aantrekkelijk maken, dan komen de mensen vanzelf wel. Maar wil je de lonen laag houden dan heb je een probleem als er verder niemand op die werkzaamheden zit te wachten.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
het zal een combinatie moeten zijn. Enkel en alleen op vrijwillige basis zal het lastig worden maar daar zou het wel moeten beginnen.
We zijn het eens een keer volledig eens. Hoe is het mogelijk.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:16 schreef 99.999 het volgende:
Aan de andere kant zijn de afkeuringsprocedures voor mensen die daadwerkelijk ziek zijn en waarvan ieder zinnig mens kan beseffen dat die nooit meer aan het werk komen ook vrij lang en zwaar.
Het zit in de natuur van sommige mensen om niets te doen. Dus dat maakt niet uit.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:36 schreef agter het volgende:
Mss moeten we af van het beeld dat alleen betaald werk zaligmakend is?
En de praktijk is dat mensen die eenmaal langere tijd in een uitkering zitten daar bijna uit zichzelf niet uitkomen, ook al is er meer dan genoeg werk.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ga er niet vanuit dat de meeste mensen voor hun lol thuis zitten, dus dat wantrouwende mensbeeld hoef ik ook niet op te lossen met allerlei farces.
Aha, en mensen hoeven zichzelf ook niet aan te passen aan nieuwe omstandigheden?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:34 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat lijkt mij het probleem van die bedrijven. Als iemand mijn producten niet wil kopen is er ook geen overheid die mensen dwingt.
Oh, bron?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En de praktijk is dat mensen die eenmaal langere tijd in een uitkering zitten daar bijna uit zichzelf niet uitkomen, ook al is er meer dan genoeg werk.
Nee, ik vroeg of er voldoende zullen zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:25 schreef I-care het volgende:
[..]
Jij gaat er vanuit dat er geen boeren zullen zijn die met plezier hun werk doen. Dat klopt al niet. Daarbij zal ook de landbouw niet aan mechanisatie en technologisch vernuft ontkomen.
Oké, als alles automatisch gaat hoeven we inderdaad weinig te doen. Ik denk persoonlijk niet dat alle basale zaken volledig automatisch zullen worden. (Weet je überhaupt wel hoeveel onzekerheid daarbij komt kijken?) Maar goed, we zullen zien.quote:Je denkt nu vanuit bestaande situaties, maar die zijn dus aan veranderingen onderhevig. Op den duur is er waarschijnlijk helemaal geen traditionele boer of boerin meer te vinden.. Maar een compleet automatisch proces.
Plezier in je werkzaamheden en of bezigheden halen is inderdaad een vereiste voor langdurig vruchtbare inzet van iemand, dat zal dan ook het uitgangspunt gaan worden. Daarmee verzeker je dat iemand op zijn best functioneert, en dat is pure winst voor alle partijen. Dus waar je naar gaat kijken is zoveel mogelijk 'mindere' karweitjes en werkzaamheden uit het proces filteren om daar de mens mee te ontlasten.
En aan de andere kant kijken naar de creatievere en innovatieve kant van de zaak om de maatschappij vooruit te helpen. Vergeet ook de menselijke kant niet natuurlijk, dus meer gericht op elkaar dan op machines en beeldschermen. Dat zou al een hele winst zijn, toch?
Werken moet meer lonen dan een uitkering inderdaad.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:36 schreef I-care het volgende:
[..]
En uiteraard de verdiensten aantrekkelijk maken, dan komen de mensen vanzelf wel. Maar wil je de lonen laag houden dan heb je een probleem als er verder niemand op die werkzaamheden zit te wachten.
Dat zeker, maar daar moet dan dus wel een inkomensgarantie tegenover staan. Er zijn zat werkzaamheden die noodzakelijk en nuttig zijn, maar omwille van geld niet gedaan kunnen worden. Dus daar ligt de uitdaging om voor iedereen in de levensbehoeften te voorzien. Dan gaan dergelijke werkzaamheden ook gewoon uitgevoerd worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:36 schreef agter het volgende:
ook in hoogconjunctuur kwam een flinke groep amper aan het werk. Er waren zeerrecent zelfs honderdduizenden arbeidsmigranten nodig om het werk hier te doen.quote:
Maar hoeveel?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Werken moet meer lonen dan een uitkering inderdaad.
Dat zijn we al lang. Nederland kent ongekend veel vrijwilligers.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:36 schreef agter het volgende:
Wat mij betreft gaan de werknemerslasten voor de lagere inkomens (veel) verder omlaag. De armoedeval mag geen excuus zijn om niet te gaan werken.quote:
Ik ook niet. Die mensen gaan er zonder meer van uit dat het enorm naar is om in een uitkering te zitten, en dat ze daar echt zelf niets aan kunnen doen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:33 schreef Xa1pt het volgende:
Ik ga er niet vanuit dat de meeste mensen voor hun lol thuis zitten, dus dat wantrouwende mensbeeld hoef ik ook niet op te lossen met allerlei farces.
Maar zo eenvoudig is het niet om afgekeurd te worden. Sterker nog: het is bizar in welk traject je terecht komt. Dat was 30 jaar geleden wel even anders waar een pijntje in de rug al 100% afgekeurd zou betekenen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eerder iemand die er op moet toezien dat het geheel betaalbaar moet blijven, er moet zijn voor mensen die het echt nodig hebben en niet voor een miljoen bankaardappels die cola willen drinken en rtl kijken en "last hebben van hun rug"
Als ze werk willen vinden wel maar dat is het mooie als de overheid niemand dwingt de gemotiveerde mensen komen wel bovendrijven, dat scheelt een heleboel werk voor de bedrijven. De arbeidsmarkt moet je gewoon behandelen als een kwestie van vraag en aanbod, in dit geval vragen de werkgevers of iemand voor hun wil werken en ze bieden de voorwaarden aan en de werknemers bieden hun arbeid aan en vragen een loon. Als dat niet bij elkaar komt zullen beide zich moeten aanpassen, als de overheid zich er minder mee bemoeit gaat dat prima volgens mij. Werkgevers die niemand kunnen vinden moeten dus zorgen dat ze aantrekkelijker worden als werkgever. Werknemers die geen baan kunnen vinden moeten ook zorgen dat ze aantrekkelijker worden voor werkgevers. Pas bij een structureel probleem waarbij onderwijs in Nederland niet aansluit op de vraag van bedrijfsleven moet de overheid wat doen want die verzorgen het onderwijs en hebben steken laten vallen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, en mensen hoeven zichzelf ook niet aan te passen aan nieuwe omstandigheden?
Goeie bron.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
ook in hoogconjunctuur kwam een flinke groep amper aan het werk. Er waren zeerrecent zelfs honderdduizenden arbeidsmigranten nodig om het werk hier te doen.
och, ik ken iemand die zich voor gek heeft laten verklaren. 100% afgekeurd. En er is niks mis met die jongen, kan alles en is ook een meester in het om de tuin leiden van instanties. En dan heb ik het nog niet eens over mensen die werken en elke week de bedrijfsarts in de maling nemen. Het kan dus blijkbaar nog beter.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar zo eenvoudig is het niet om afgekeurd te worden. Sterker nog: het is bizar in welk traject je terecht komt. Dat was 30 jaar geleden wel even anders waar een pijntje in de rug al 100% afgekeurd zou betekenen.
Nu mag je met lekkende hartkleppen die niet te herstellen zijn en andere gebreken nog steeds bonsai boompjes knippen. En dat als je al vele jaren gewerkt hebt.
Automatiseren houd niet in dat we niets meer hoeven doen, maar wel dat er voor bepaalde dingen zoals basale benodigdheden niets meer gedaan hoeft te worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:38 schreef waht het volgende:
[..]
Nee, ik vroeg of er voldoende zullen zijn.
[..]
Oké, als alles automatisch gaat hoeven we inderdaad weinig te doen. Ik denk persoonlijk niet dat alle basale zaken volledig automatisch zullen worden. (Weet je überhaupt wel hoeveel onzekerheid daarbij komt kijken?) Maar goed, we zullen zien.
Bron voor deze aanname? Ik heb een SBS programma om het te weerspreken namelijk.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ga er niet vanuit dat de meeste mensen voor hun lol thuis zitten
Tegen dat referentiekader kan geen bron op.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:45 schreef waht het volgende:
[..]
Bron voor die aanname? Ik heb een SBS programma om het te weerspreken namelijk.
De vraag is dan of het houdbaar is, de kostprijzen staan dan onder druk wellicht, en dan heb je geen winstmodel meer. lage kost[prijs is winst en dus bestaansrecht, en als de lonen fors omhoog zouden moeten dan komt het niet van de grond neem ik aan?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Werken moet meer lonen dan een uitkering inderdaad.
Je kan ook de werknemers en of werkgeverslasten voor de lagere inkomensgroepen beperken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:46 schreef I-care het volgende:
[..]
De vraag is dan of het houdbaar is, de kostprijzen staan dan onder druk wellicht, en dan heb je geen winstmodel meer. lage kost[prijs is winst en dus bestaansrecht, en als de lonen fors omhoog zouden moeten dan komt het niet van de grond neem ik aan?
En volgens Xa1pt maakt dat allemaal niet uit en gaan mensen spontaan weer werken, ook al zitten ze comfortabel in een uitkering.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:46 schreef kawotski het volgende:
Als de uitkering hoog genoeg is ga ik met liefde thuis zitten. De moderne slavernij loont net wat meer maar dat is de enige reden dat ik werk.
Comfortabel in de bijstand. Ja man.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En volgens Xa1pt maakt dat allemaal niet uit en gaan mensen spontaan weer werken, ook al zitten ze comfortabel in een uitkering.
Spijtig, dan nemen we aan dat je fout zit.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Tegen dat referentiekader kan geen bron op.
Dat houd dan ergens anders in minder inkomsten en dus ook elders minder uitgaven mogelijk?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je kan ook de werknemers en of werkgeverslasten voor de lagere inkomensgroepen beperken.
Het bespaart de uitgaven aan uitkeringen. Dat is meer dan wat deze mensen anders aan belasting en sociale premies op zouden brengen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:50 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat houd dan ergens anders in minder inkomsten en dus ook elders minder uitgaven mogelijk?
Boekhoudkundig trucje dan toch?
Zat mensen die zich daarmee prima redden en die daarin geen enkele prikkel voelen om te gaan werken.quote:
Als er werk is met voldoende uitdagingen en inkomsten wel ja. 10 uur lopende bandwerk met 200 euro meer, of thuis in alle vrijheid je dingen doen, weliswaar op sommige vlakken geen tot weinig deelname, dan is de keus vrij snel gemaakt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En volgens Xa1pt maakt dat allemaal niet uit en gaan mensen spontaan weer werken, ook al zitten ze comfortabel in een uitkering.
Tja, vanuit een uitkering zou je ook niet al te kieskeurig moeten zijn wat mij betreft. 200 euro meer is dan al een mooie vooruitgang.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:52 schreef I-care het volgende:
[..]
Als er werk is met voldoende uitdagingen en inkomsten wel ja. 10 uur lopende bandwerk met 200 euro meer, of thuis in alle vrijheid je dingen doen, weliswaar op sommige vlakken geen tot weinig deelname, dan is de keus vrij snel gemaakt.
Zou kunnen, ben daar niet bekend mee. En dan is het ook de vraag hoeveel er op die manier weer aan het werk zouden kunnen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het bespaart de uitgaven aan uitkeringen. Dat is meer dan wat deze mensen anders aan belasting en sociale premies op zouden brengen.
Mij niet gezien.. Wat zou ik met 200 euro moeten doen in godsnaam. Zoveel stress en ellende is mij die 200 euro absoluut niet waard.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, vanuit een uitkering zou je ook niet al te kieskeurig moeten zijn wat mij betreft. 200 euro meer is dan al een mooie vooruitgang.
Dus automatisch voedsel produceren, automatisch energie winnen, automatisch bouwen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:45 schreef I-care het volgende:
[..]
Automatiseren houd niet in dat we niets meer hoeven doen, maar wel dat er voor bepaalde dingen zoals basale benodigdheden niets meer gedaan hoeft te worden.
Gewoon jezelf van de trap laten vallen. Met een beetje geluk ben je de rest van je leven volledig arbeidsongeschikt en kun je vanuit je rolstoel genieten van je uitkering.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:46 schreef kawotski het volgende:
Als de uitkering hoog genoeg is ga ik met liefde thuis zitten. De moderne slavernij loont net wat meer maar dat is de enige reden dat ik werk.
Op termijn zeker wel ja. Maar dat duurt nog wel een tijdje.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:56 schreef waht het volgende:
[..]
Dus automatisch voedsel produceren, automatisch energie winnen, automatisch bouwen.
Dat zie je allemaal gebeuren?
Vandaar de groei van 6% werkloosheid.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zat mensen die zich daarmee prima redden en die daarin geen enkele prikkel voelen om te gaan werken.
Keuringsartsen van het UWV hebben targets. Ik begrijp sowieso niet dat je je daar als medicus voor leent.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:02 schreef Cherna het volgende:
Het systeem klopt sowieso niet. Iemand met een hoog inkomen word sneller afgekeurd dan een stratenmaker. Dit omdat zijn inkomensverlies veel groter is. Dit terwijl ze dezelfde ziekte hebben. De WIA maakt dat mogelijk. Je moet maar eens met een keuringsarts van het UWV spreken.
Met 'technologisch mogelijk' bedoel je in theorie mogelijk.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:59 schreef I-care het volgende:
[..]
Op termijn zeker wel ja. Maar dat duurt nog wel een tijdje.
Het is allemaal technologisch mogelijk namelijk, en nog veel meer dan dat. Het is geen kwestie van niet kunnen, maar nog niet willen en aan toe zijn als maatschappij. Zulke transities kun je niet zomaar doorzetten, dan gaan mensen flippen namelijk
Juist.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zat mensen die zich daarmee prima redden en die daarin geen enkele prikkel voelen om te gaan werken.
Laten we dat vergoeden uit de basisverzekering. Levert schijnbaar meer op dan het kost.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:06 schreef Szikha het volgende:
Ga Yoga lessen volgen in Texas raad ik de mensen aan die gestresst zijn
Werkloos zijn is toch wel wat minder rooskleurig. Misschien dat het voor veel mensen klinkt als een lange vakantie, maar na een tijdje wordt het toch wel deprimerend. Je wordt steeds lustelozer en daadoor ook steeds minder gemotiveerd om werk te zoeken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:52 schreef I-care het volgende:
[..]
Als er werk is met voldoende uitdagingen en inkomsten wel ja. 10 uur lopende bandwerk met 200 euro meer, of thuis in alle vrijheid je dingen doen, weliswaar op sommige vlakken geen tot weinig deelname, dan is de keus vrij snel gemaakt.
Mensen worden werkloos voor de lol, omdat ze geen zin hebben om te werken en de bijstand zo'n lonend gebeuren is. Snap dat dan.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:07 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Werkloos zijn is toch wel wat minder rooskleurig. Misschien dat het voor veel mensen klinkt als een lange vakantie, maar na een tijdje wordt het toch wel deprimerend. Je wordt steeds lustelozer en daadoor ook steeds minder gemotiveerd om werk te zoeken.
Ik kon het ook niet geloven. Maar zou werkt het schijnbaar bij het UWVquote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Keuringsartsen van het UWV hebben targets. Ik begrijp sowieso niet dat je je daar als medicus voor leent.
Precies, en dus moeten we mensen niet in die werkloosheid dwingen. Het is geen pretje, en kan niet 'fijn' worden gemaakt door te smijten met geld.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:07 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Werkloos zijn is toch wel wat minder rooskleurig. Misschien dat het voor veel mensen klinkt als een lange vakantie, maar na een tijdje wordt het toch wel deprimerend. Je wordt steeds lustelozer en daadoor ook steeds minder gemotiveerd om werk te zoeken.
Kosten-batenanalyse ja. Niks nieuws.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:09 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik kon het ook niet geloven. Maar zou werkt het schijnbaar bij het UWV
Maar in dit specifieke geval wel vreemd, en misschien zelfs contraproductief. Het aantal arbeidsongeschikten dat er in een maand bijkomt in een bepaalde regio laat zich moeilijk vooraf bepalen, maar het is wel wat er gebeurt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:11 schreef Specularium het volgende:
[..]
Kosten-batenanalyse ja. Niks nieuws.
Sommige mensen worden werkeloos en vinden het prima dat te blijven omdat de bijstand (en wat voor leuks er op de rekening of in het handje extra bijkomt )genoeg is om (heel) aardig van te te leven.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen worden werkloos voor de lol, omdat ze geen zin hebben om te werken en de bijstand zo'n lonend gebeuren is. Snap dat dan.
Ken iemand in de bijstand die na aftrek vaste lasten nog 450 euro per maand over heeftquote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:16 schreef DrMabuse het volgende:
Sommige mensen worden werkeloos en vinden het prima dat te blijven omdat de bijstand (en wat voor leuks er op de rekening of in het handje extra bijkomt )genoeg is om (heel) aardig van te te leven.
Mee eens.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:11 schreef waht het volgende:
[..]
Precies, en dus moeten we mensen niet in die werkloosheid dwingen. Het is geen pretje, en kan niet 'fijn' worden gemaakt door te smijten met geld.
Tja het komt er dan op neer dat een tandarts 100% afgekeurd word en de stratenmaker voor 30% dit terwijl ze dezelfde ziekte hebben. Maar beide zouden ze bijvoorbeeld nog koffie kunnen serveren als je puur medisch de zaak zou afhandelen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:11 schreef Specularium het volgende:
[..]
Kosten-batenanalyse ja. Niks nieuws.
Het gaat er dan ook niet om wat je hebt, maar in hoeverre die ziekte je werk belemmerd.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:02 schreef Cherna het volgende:
Het systeem klopt sowieso niet. Iemand met een hoog inkomen word sneller afgekeurd dan een stratenmaker. Dit omdat zijn inkomensverlies veel groter is. Dit terwijl ze dezelfde ziekte hebben. De WIA maakt dat mogelijk. Je moet maar eens met een keuringsarts van het UWV spreken.
Doet ie goed. Ik hoor mijn onderbuurvrouw alleen maar klagen dat ze te weinig overhoudt omdat het hondenvoer en de benzine zo duur worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ken iemand in de bijstand die na aftrek vaste lasten nog 450 euro per maand over heeftDat hebben veel werkenden niet eens.
En dat soort mensen vinden het prima zo te houden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ken iemand in de bijstand die na aftrek vaste lasten nog 450 euro per maand over heeftDat hebben veel werkenden niet eens.
Jazeker, en als de noodzaak en oorzaak van conflicten duidelijk zijn of worden, dan kan daar ook, meen ik, gerichter mee omgegaan worden?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:04 schreef waht het volgende:
[..]
Met 'technologisch mogelijk' bedoel je in theorie mogelijk.
Hou je hier ook rekening met conflicten?
Ze rookt niet?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Doet ie goed. Ik hoor mijn onderbuurvrouw alleen maar klagen dat ze te weinig overhoudt omdat het hondenvoer en de benzine zo duur worden.
Roken is zeker een recht, zo lang je het maar zelf betaalt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:20 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Ze rookt niet?
Want dat is een recht volgen sommige mensen.
Sommige mensen smeren brandnetels op hun edele delen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:16 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Sommige mensen worden werkeloos en vinden het prima dat te blijven omdat de bijstand (en wat voor leuks er op de rekening of in het handje extra bijkomt )genoeg is om (heel) aardig van te te leven.
Heeft die persoon van het UWV jou dit verteld?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:17 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja het komt er dan op neer dat een tandarts 100% afgekeurd word en de stratenmaker voor 30% dit terwijl ze dezelfde ziekte hebben. Maar beide zouden ze bijvoorbeeld nog koffie kunnen serveren als je puur medisch de zaak zou afhandelen.
Yepquote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Heeft die persoon van het UWV jou dit verteld?
Het klopt wel ongeveer. Ik ken er ook een uit de eerste hand. Het is geen beleid, maar wel een direct gevolg van de controlemechanismen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Heeft die persoon van het UWV jou dit verteld?
Is de aarde ontginnen tot het punt van uitsterven ook een recht?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Roken is zeker een recht, zo lang je het maar zelf betaalt.
Ik heb genoeg programma's gezien waarin mensen steen en been zaten te klagen over hoe zwaar het leven in de bijstand was.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Roken is zeker een recht, zo lang je het maar zelf betaalt.
Omdat de crèmes zo / te duur zijn?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Sommige mensen smeren brandnetels op hun edele delen.
Als men niet beter weet, wat verwacht je dan?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:25 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Ik heb genoeg programma's gezien waarin mensen steen en been zaten te klagen over hoe zwaar het leven in de bijstand was.
Bij de een was dat duidelijk schrijnend zichtbaar, bij een ander echt tenenkrommend.
Dik gegeten, lekker paffend en drinkend en met wat er te zien was wonend in een heel leuk / compleet ingericht huis waar de rondlopende hond natuurlijk ook een (duur) recht was.
Mee eens.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:26 schreef I-care het volgende:
[..]
Als men niet beter weet, wat verwacht je dan?
Maar kan dus wel een auto betalenquote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:19 schreef Janneke141 het volgende:
Doet ie goed. Ik hoor mijn onderbuurvrouw alleen maar klagen dat ze te weinig overhoudt omdat het hondenvoer en de benzine zo duur worden.
Eerder vrij triest om te zien inderdaad. Had heel anders kunnen zijn wellicht met een andere omgeving en opleiding en vorming. Dat vind ik het trieste aan zoiets.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:26 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Mee eens.
Maar niet minder tenenkrommend.
Apart, want dat kan zomaar niet, tenzij je geen tegemoetkomingen aanneemt volgens mij. En dan kom je pas echt tekort, dus zal er vast ergens neveninkomsten verdient worden.quote:
Ik geloof dit gewoon directquote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:29 schreef Janneke141 het volgende:
Het UWV (+voorganger) heeft trouwens wel een naam hoog te houden op creatief omgaan met regels. Zo was er over de totale kosten per kantoor (exclusief kosten pand en loon) wél vastgelegd welk percentage van het totaal er mocht worden uitgegeven aan personeelsactiviteiten, maar was het totaalbedrag weer niet van te voren afgesproken (omdat het afhankelijk zou kunnen zijn van het aantal uitkeringsaanvragen, en dat durfde men niet vast te leggen). Gevolg: de hele kelder lag vol met ongebruikte pennen, ordners en nooit gebruikte maar wel massaal gedrukte formulieren en voor de Kerst zat het hele personeel in de Winterefteling.
quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:29 schreef Janneke141 het volgende:
Het UWV (+voorganger) heeft trouwens wel een naam hoog te houden op creatief omgaan met regels. Zo was er over de totale kosten per kantoor (exclusief kosten pand en loon) wél vastgelegd welk percentage van het totaal er mocht worden uitgegeven aan personeelsactiviteiten, maar was het totaalbedrag weer niet van te voren afgesproken (omdat het afhankelijk zou kunnen zijn van het aantal uitkeringsaanvragen, en dat durfde men niet vast te leggen). Gevolg: de hele kelder lag vol met ongebruikte pennen, ordners en nooit gebruikte maar wel massaal gedrukte formulieren en voor de Kerst zat het hele personeel in de Winterefteling.
Waarom zou dat niet kunnen? Het is legaal zo lang de waarde van de auto maar laag genoeg is, en kennelijk kan ze het nog betalen ook. Of klust ze zwart bij, maar dat idee heb ik niet.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:30 schreef I-care het volgende:
[..]
Apart, want dat kan zomaar niet, tenzij je geen tegemoetkomingen aanneemt volgens mij. En dan kom je pas echt tekort, dus zal er vast ergens neveninkomsten verdient worden.
Laat dan maar zien dat de intake het afgelopen jaar opeens wel toegenomen is ipv deze propaganda van een wc-eend zomaar voor waar aan te nemen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:06 schreef waht het volgende:
[..]
We zijn al een jaartje verder. Aldus mijn reactie.
Als we toch anekdotisch bezig zijn, een kennis van me kon van zijn uitkering op vakantie naar New York maar laat zijn lokale heffingen wel kwijtschelden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:19 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
En dat soort mensen vinden het prima zo te houden.
Ze bestaan dus echt wel.
Dit klinkt een beetje alsof iedereen precies hetzelfde met zo'n situatie om moet gaan.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:28 schreef I-care het volgende:
[..]
Eerder vrij triest om te zien inderdaad. Had heel anders kunnen zijn wellicht met een andere omgeving en opleiding en vorming. Dat vind ik het trieste aan zoiets.
Neen, het geeft aan dat het merendeel helemaal niet langdurig werkloos is. Bovendien betreft dat percentage van 2,x% ook vooral alleenstaande moeders.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat staat hier natuurlijk compleet los van.
Nu ja, conflicten ontstaan primair door menselijke verlangens en tekortkomingen. Aan het tweede kan technologie potentieel iets veranderen, aan het eerste amper.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:19 schreef I-care het volgende:
[..]
Jazeker, en als de noodzaak en oorzaak van conflicten duidelijk zijn of worden, dan kan daar ook, meen ik, gerichter mee omgegaan worden?
Simpel is het natuurlijk niet, maar onmogelijk hoeft het zeker ook niet te zijn.
Laten we voorlopig gemakshalve aannemen dat de meneer uit de OP gelijk heeft, en dan zien we later wel verder.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat dan maar zien dat de intake het afgelopen jaar opeens wel toegenomen is ipv deze propaganda van een wc-eend zomaar voor waar aan te nemen.
Het UVW werkt toch met gangbare arbeid? Lijkt me dan sterk dat ze voor de tandarts niks konden vinden. Overigens is de WIA ook maar een schadeverzekering. Als die stratenmaker ander werk kan dan wat niet zorgt voor financieel verlies, is er ook geen uitkering nodig.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het klopt wel ongeveer. Ik ken er ook een uit de eerste hand. Het is geen beleid, maar wel een direct gevolg van de controlemechanismen.
Ik zie het, ik was dus mis hiermee, heb dat altijd gehoord namelijk. Maar klopt dus niet.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? Het is legaal zo lang de waarde van de auto maar laag genoeg is, en kennelijk kan ze het nog betalen ook. Of klust ze zwart bij, maar dat idee heb ik niet.
Zeg, hoeveel jaar heb jij al gewerkt...quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:43 schreef waht het volgende:
[..]
Nederlanders werken al de minste uren van de OECD-landen. Het komt niet door werkdruk maar door prestatiedruk, en dat behelst ook allerlei activiteiten in de vrije tijd.
ik dacht dat er inmiddels heel veel mensen zijn die het advies hebben gekregen om beroepsmatig loempia's te gaan vouwenquote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:31 schreef Flow3r het volgende:
Waarom is er niemand die dat zegt en krijgt ze die uitkering steeds weer?![]()
Zoek een ander beroep
Je kan zo aan de slag bij de overheid.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:38 schreef waht het volgende:
[..]
Laten we voorlopig gemakshalve aannemen dat de meneer uit de OP gelijk heeft, en dan zien we later wel verder.
Dit klink eerder als gemiste kansen. Niet dat iedereen dezelfde keuzes behoort te maken. Maar in andere omstandigheden hadden velen er niet zo bijgezeten. Dus meer op die manier.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:34 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dit klinkt een beetje alsof iedereen precies hetzelfde met zo'n situatie om moet gaan.
Dat klopt ook zeker, deels ben ik het dus wel eens. Maar aan de andere kant kan dat best afgedamd worden als daar behoefte aan is. Kan nu ook namelijk.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:37 schreef waht het volgende:
[..]
Nu ja, conflicten ontstaan primair door menselijke verlangens en tekortkomingen. Aan het tweede kan technologie potentieel iets veranderen, aan het eerste amper.
Ik bedoel maar dat technologie zowel productief als destructief kan worden ingezet.
Ze kunnen wel het advies krijgen, het werk moet er wel zijn. Daar houdt het UWV weer geen rekening mee.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:38 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik dacht dat er inmiddels heel veel mensen zijn die het advies hebben gekregen om beroepsmatig loempia's te gaan vouwen
Probeer maar eens iets te vinden waarbij het inkomensverlies niet te groot word als je een tandarts afkeurt voor zijn functie. Voor iemand met het minimum loon is dat stukken eenvoudiger. Het heeft dus totaal geen medische invloed.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:38 schreef Morrigan het volgende:
Lijkt me dan sterk dat ze voor de tandarts niks konden vinden
Dit is toch niet meer het geval bij het uwv.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Probeer maar eens iets te vinden waarbij het inkomensverlies niet te groot word als je een tandarts afkeurt voor zijn functie. Voor iemand met het minimum loon is dat stukken eenvoudiger. Het heeft dus totaal geen medische invloed.
Waarbij in het schema staat dat je als HBO/UNI opgeleid persoon na 12 maanden ook putjesscheppers banen moeten accepteren.quote:
Tot het moment dat de keuringsarts van het UWV constateert dat je nog wel websites kunt bouwen met een smartphone en daarom niet arbeidsongeschikt bent terwijl je op de IC aan de beademing ligt; de duim kun je nog bewegen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
Logisch. Na het demoniseren van ouderen en werklozen zijn de zieken aan de beurt.
De teneur van het land, sinds de glorieuze fortuynistische revolte, is helder: zwakte is een zonde.
Denk je niet dat je er voor moet zorgen dat arbeidsongeschiktheidsverzekeringen betaalbaar moeten blijven zodat ze gehandhaafd kunnen worden voor mensen die het echt nodig hebben?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
Logisch. Na het demoniseren van ouderen en werklozen zijn de zieken aan de beurt.
De teneur van het land, sinds de glorieuze fortuynistische revolte, is helder: zwakte is een zonde.
UWV... opheffen die farcequote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Tot het moment dat de keuringsarts van het UWV constateert dat je nog wel websites kunt bouwen met een smartphone en daarom niet arbeidsongeschikt bent terwijl je op de IC aan de beademing ligt; de duim kun je nog bewegen.
Je heb t het over de WW(dan ben je dus niet ziek). Dat is iets geheel anders dan een afkeur procedure waar de WIA een rol gaat spelen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit is toch niet meer het geval bij het uwv.
[..]
Waarbij in het schema staat dat je als HBO/UNI opgeleid persoon na 12 maanden ook putjesscheppers banen moeten accepteren.
Een mooi staaltje demagogiequote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Tot het moment dat de keuringsarts van het UWV constateert dat je nog wel websites kunt bouwen met een smartphone en daarom niet arbeidsongeschikt bent terwijl je op de IC aan de beademing ligt; de duim kun je nog bewegen.
Dat gaat zeker helpen wanneer we gemakshalve maar bepalen dat iemand die echt ziek is toch niet echt ziek is... laten we wel zijn, voor de politiek is dat een fluitje van een cent. Indicatie voor LVB werd door Rutte I ook op magische wijze van een IQ van 85 naar 70 teruggebracht...quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk je niet dat je er voor moet zorgen dat arbeidsongeschiktheidsverzekeringen betaalbaar moeten blijven zodat ze gehandhaafd kunnen worden voor mensen die het echt nodig hebben?
Waarom moet een WW'er op een gegeven moment dan wel met een flinke inkomensval rekening houden en moeten we de wia en wajongers wel blijven voorzien van een uitkering die gerelateerd is aan hun capaciteiten. Dat had allang veranderd moeten worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:59 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je heb t het over de WW(dan ben je dus niet ziek). Dat is iets geheel anders dan een afkeur procedure waar de WIA een rol gaat spelen.
Tja ze zijn ziek en een wwer is dat niet. En ik ga helaas niet bepalen of ze nu werkelijk ziek zijn. Dat laat ik aan medische specialisten over. Helaas gaat het bij het UWV niet om de medische kant van het verhaal.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom moet een WW'er op een gegeven moment dan wel met een flinke inkomensval rekening houden en moeten we de wia en wajongers wel blijven voorzien van een uitkering die gerelateerd is aan hun capaciteiten. Dat had allang veranderd moeten worden.
Zo zit ik dan weer niet in elkaar, ik heb al een chronische ziekte maar ondersteund door medicijnen kan ik toch goed naar mijn werk. Neemt niet weg dat ik dus al die profiteurs helemaal zat ben die dus gewoon kunnen werken. Ik heb me al een paar keer omgeschoold en zo mijn eigen toekomst kleur gegeven. Dat kan eigenlijk iedere Nederlander. Mijn nichtje is gehandicapt en werkt ook gewoon.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:57 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Gewoon jezelf van de trap laten vallen. Met een beetje geluk ben je de rest van je leven volledig arbeidsongeschikt en kun je vanuit je rolstoel genieten van je uitkering.
Vind je niet dat je heel strikt moet zijn in wie je arbeidsongeschikt verklaard?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat gaat zeker helpen wanneer we gemakshalve maar bepalen dat iemand die echt ziek is toch niet echt ziek is... laten we wel zijn, voor de politiek is dat een fluitje van een cent. Indicatie voor LVB werd door Rutte I ook op magische wijze van een IQ van 85 naar 70 teruggebracht...
Presto, mensen zijn weer gezond.
Rechtvaardig.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vind je niet dat je heel strikt moet zijn in wie je arbeidsongeschikt verklaard?
Denk je dat de miljoen arbeidsongeschikten in NL daadwerkelijk niet kunnen werken?quote:
Dito hierquote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:04 schreef kawotski het volgende:
[..]
Zo zit ik dan weer niet in elkaar, ik heb al een chronische ziekte maar ondersteund door medicijnen kan ik toch goed naar mijn werk.
Mijn broer zit in een rolstoel en runt een software bedrijfquote:Neemt niet weg dat ik dus al die profiteurs helemaal zat ben die dus gewoon kunnen werken. Ik heb me al een paar keer omgeschoold en zo mijn eigen toekomst kleur gegeven. Dat kan eigenlijk iedere Nederlander. Mijn nichtje is gehandicapt en werkt ook gewoon.
Mensen met laag IQ zijn ziek?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat gaat zeker helpen wanneer we gemakshalve maar bepalen dat iemand die echt ziek is toch niet echt ziek is... laten we wel zijn, voor de politiek is dat een fluitje van een cent. Indicatie voor LVB werd door Rutte I ook op magische wijze van een IQ van 85 naar 70 teruggebracht...
Presto, mensen zijn weer gezond.
Laat daar een arts naar kijken... één die niet geaffilieerd is met het uwv.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk je dat de miljoen arbeidsongeschikten in NL daadwerkelijk niet kunnen werken?
Serieus, waht...quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:12 schreef waht het volgende:
[..]
Mensen met laag IQ zijn ziek?
Doe even normaal.
Ziek genoeg om ze allemaal buitenspel te zetten schijnbaar.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:12 schreef waht het volgende:
[..]
Doe even normaal.
Niet ziek, maar je kunt je natuurlijk afvragen hoe geschikt ze zijn voor arbeid.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:12 schreef waht het volgende:
[..]
Doe even normaal.
Wanneer ga je eigenlijk mijn vraag beantwoorden, waht?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:12 schreef waht het volgende:
[..]
Doe even normaal.
Jij wil ze allemaal thuis zetten met een uitkering. Gordijntjes dicht, niet meer naar omkijken en omdat we iedere maand geld overmaken doen we net alsof we heel goed voor ze zorgen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat is ook zo'n goede... 'mensen buitenspel zetten', 'weg laten kwijnen', 'opgeven'...
Nee, precies. Door ze fabriekshallen in de schepen en ze 8 uur per dag geestdodend werk te laten verrichten (bloemen en enveloppen vouwen, bijvoorbeeld), als het even kan ook nog beneden minimumloon, dat is 'mensen weer in het spel betrekken'.
Ik zou nog een greintje respect voor de discipelen van de participatiewet kunnen opbrengen wanneer ze hun ideologie wat minder in valse moraliteit zouden verhullen
Dat zijn ze niet. Een van mijn dochters heeft een beperking. Die is tot veel instaat. Zelfs ik heb er nog van geleerd ook. Maar daar is wel structuur voor nodig. En dat ontbreekt. Werkgevers steken de tijd daar niet meer in. Maar die kunnen mits goed begeleid en dan ook de kans krijgen meer werk verzetten dan iemand met een hoger IQ. Mijn andere twee dochters hebben dan wel gestudeerd, waarbij ik juist het gevoel heb dat je ze een lucifer onder de reet moet houden om je mee te helpen met eenvoudige zaken die in een huishouden nu eenmaal moeten plaats vinden. Die zijn nu inmiddels uit huis.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:12 schreef waht het volgende:
[..]
Doe even normaal.
De omgekeerde wereld... Inderdaad, Janneke... door ze onder dwang werk te laten doen wat in Nederland niet eens meer noodzakelijk is (technologie dan wel outsourcing), zijn we echt goed aan het zorgen voor deze lieden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jij wil ze allemaal thuis zetten met een uitkering. Gordijntjes dicht, niet meer naar omkijken en omdat we iedere maand geld overmaken doen we net alsof we heel goed voor ze zorgen.
Hoe is dat in vredesnaam niet buitenspel zetten?
Je kunt als mens ook andere dingen doen dan werken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jij wil ze allemaal thuis zetten met een uitkering. Gordijntjes dicht, niet meer naar omkijken en omdat we iedere maand geld overmaken doen we net alsof we heel goed voor ze zorgen.
Hoe is dat in vredesnaam niet buitenspel zetten?
Je ontwijkt de vraagquote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Laat daar een arts naar kijken... één die niet geaffilieerd is met het uwv.
Nee. Zolang een arts vastgesteld heeft dat iemand arbeidsongeschikt is, dan vertrouw ik op zijn oordeel.quote:
Ga nou eens weg met je vouwbloemen, ik heb al vaker gezegd dat ik dat een baggersysteem vind.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De omgekeerde wereld... Inderdaad, Janneke... door ze onder dwang werk te laten doen wat in Nederland niet eens meer noodzakelijk is (technologie dan wel outsourcing), zijn we echt goed aan het zorgen voor deze lieden.
Hou een ander in de maling. Het is gewoon weer de typische 'alle uitvreters en parasieten die van MIJN belastingcenten....' etc. riedel, gedoopt in een chocosausje van 'behulpzaamheid'.
Nope. Als ik zou willen zou ik mij zo arbeidsongeschikt kunnen laten verklaren, ik werk met veel plezier.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee. Zolang een arts vastgesteld heeft dat iemand arbeidsongeschikt is, dan vertrouw ik zijn oordeel.
En jij?
Legio mensen die elke dag onbetaald zeer actief zijn. Maar dat telt niet voor de Jannekes van Nederland: het gaat om kapitaal. Daarom kan ze met droge ogen beweren dat je mensen 'helpt' door ze een fabriekshal in te schuiven.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:21 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je kunt als mens ook andere dingen doen dan werken.
He kijk nou, een open deur.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:21 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je kunt als mens ook andere dingen doen dan werken.
Hoe vaak ga je dit nog herhalen, terwijl je heel goed weet dat dit helemaal niet is wat ik beweer? En anders ga je het betreffende topic nog maar eens teruglezen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
Daarom kan ze met droge ogen beweren dat je mensen 'helpt' door ze een fabriekshal in te schuiven.
Dus als gehandicapten gewoon elke dag een boerderij onderhouden, naar draagkracht uiteraard, is er niets aan de hand.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ga nou eens weg met je vouwbloemen, ik heb al vaker gezegd dat ik dat een baggersysteem vind.
Door iedereen met een IQ van onder de 85 zomaar af te keuren zeg je tegen een hele grote groep "hé, jullie hoeven niet mee te doen. Blijf maar thuis, doe geen moeite om werk te zoeken dan hoeven wij ook geen moeite te doen om werkplekken te vinden of geschikt te maken. Ondertussen kopen we ons schuldgevoel af door iedere maand geld te storten. Laat je even weten wanneer je 67 wordt, dan vervangen we de wajong door de aow."
Je kunt ook zeggen, we verwachten niet dat jullie werk kunnen vinden door jullie beperkingen, hier heb je een uitkering en kijk maar wat je wil doen over een minimaal inkomen hoeven jullie je in elk geval geen zorgen te maken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ga nou eens weg met je vouwbloemen, ik heb al vaker gezegd dat ik dat een baggersysteem vind.
Door iedereen met een IQ van onder de 85 zomaar af te keuren zeg je tegen een hele grote groep "hé, jullie hoeven niet mee te doen. Blijf maar thuis, doe geen moeite om werk te zoeken dan hoeven wij ook geen moeite te doen om werkplekken te vinden of geschikt te maken. Ondertussen kopen we ons schuldgevoel af door iedere maand geld te storten. Laat je even weten wanneer je 67 wordt, dan vervangen we de wajong door de aow."
Wat je nu omschrijft is m.i. precies waarvoor we een sociaal stelsel hebben. Heb je daarvoor ook steun gekregen?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat zijn ze niet. Een van mijn dochters heeft een beperking. Die is tot veel instaat. Zelfs ik heb er nog van geleerd ook. Maar daar is wel structuur voor nodig. En dat ontbreekt. Werkgevers steken de tijd daar niet meer in. Maar die kunnen mits goed begeleid en dan ook de kans krijgen meer werk verzetten dan iemand met een hoger IQ. Mijn andere twee dochters hebben dan wel gestudeerd, waarbij ik juist het gevoel heb dat je ze een lucifer onder de reet moet houden om je mee te helpen met eenvoudige zaken die in een huishouden nu eenmaal moeten plaats vinden. Die zijn nu inmiddels uit huis.
Het heeft mij behoorlijk wat energie gekost om dan mijn jongste dochter te begrijpen. Nu het dan zover is gaat dit stukken beter en loopt het als een zonnetje. Structuur en eenvoudig werk is voor haar een prettige manier van leven. Ik zou doordraaien en compleet gek worden.
Dus ze kunnen het welquote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Legio mensen die elke dag onbetaald zeer actief zijn.
Blasfemie. Dan gaan mensen natuurlijk elke dag met hun blikje bier naar hun flatscreen TV kijken...quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je kunt ook zeggen, we verwachten niet dat jullie werk kunnen vinden door jullie beperkingen, hier heb je een uitkering en kijk maar wat je wil doen over een minimaal inkomen hoeven jullie je in elk geval geen zorgen te maken.
Op hun manier, zeker. Ga eens kijken op een zorgboerderij.quote:
Er zijn er legio die precies dat doen, en dat zijn nu juist de ware vijanden van een sociaal stelselquote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Blasfemie. Dan gaan mensen natuurlijk elke dag met hun blikje bier naar hun flatscreen TV kijken...
Of wat dacht je van huisvrouwen? Huisvaders?quote:
Daar lijkt de regering anders geen rekening mee te houden, het is werken of je staat buitenspel. Het hele participeren is gericht op dingen doen zodat waarde wordt gegenereerd voor de maatschappij. de ruimte om gewoon ziek te zijn is dan eigenlijk afwezig de ruimte om lekker thuis te zitten ook. Als je niet werkt sta je buitenspel lijkt de gangbare uitleg te zijn.quote:
Dat hoef ik niet, mijn broer zit in een rolstoel, runt een maatwerk softwarebedrijf.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Op hun manier, zeker. Ga eens kijken op een zorgboerderij.
Of dat ook als 'betaalde arbeid' geldt, is vers twee.
Dat bedoel ik dus... het is de invulling vanuit de overheid wat wel en wat niet 'actief' is. Probeer dat nu ook eens aan Piet uit te leggen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar lijkt de regering anders geen rekening mee te houden, het is werken of je staat buitenspel. Het hele participeren is gericht op dingen doen zodat waarde wordt gegenereerd voor de maatschappij. de ruimte om gewoon ziek te zijn is dan eigenlijk afwezig de ruimte om lekker thuis te zitten ook. Als je niet werkt sta je buitenspel lijkt de gangbare uitleg te zijn.
Gefeliciteerd; en dubbel gefeliciteerd met het compleet onkundig zijn met begrijpend lezen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat hoef ik niet, mijn broer zit in een rolstoel, runt een maatwerk softwarebedrijf.
Ik kots op je gezeur dat alle gehandicapten zielig zijn
Precies gij moet werken is de norm en anders ben je een waardeloos mens. Ziek zijn past daar niet echt in.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er zijn er legio die precies dat doen, en dat zijn nu juist de ware vijanden van een sociaal stelsel
Nee, het punt is dat er heel veel mensen onterecht weggezet worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar lijkt de regering anders geen rekening mee te houden, het is werken of je staat buitenspel. Het hele participeren is gericht op dingen doen zodat waarde wordt gegenereerd voor de maatschappij. de ruimte om gewoon ziek te zijn is dan eigenlijk afwezig de ruimte om lekker thuis te zitten ook. Als je niet werkt sta je buitenspel lijkt de gangbare uitleg te zijn.
Voor sommigen geldt dat inderdaad. Voor heel veel anderen niet, maar het standaard verstrekken van een uitkering zorgt voor een verlaagde motivatie om wat te gaan doen én voor een verlaagde motivatie van de samenleving om plekken te creëren die werkbaar zijn. Er is immers geen probleem, want ze krijgen toch wel een uitkering.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Blasfemie. Dan gaan mensen natuurlijk elke dag met hun blikje bier naar hun flatscreen TV kijken...
Waarom zo zwart/wit? Zet dan gepast 'vrijwilligerswerk' in als tegenprestatie bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat is ook zo'n goede... 'mensen buitenspel zetten', 'weg laten kwijnen', 'opgeven'...
Nee, precies. Door ze fabriekshallen in de schepen en ze 8 uur per dag geestdodend werk te laten verrichten (bloemen en enveloppen vouwen, bijvoorbeeld), als het even kan ook nog beneden minimumloon, dat is 'mensen weer in het spel betrekken'.
Ik zou nog een greintje respect voor de discipelen van de participatiewet kunnen opbrengen wanneer ze hun ideologie wat minder in valse moraliteit zouden verhullen
Strak plan, Piet. Ga je morgen mee naar een bepaalde instelling voor gehandicapten hier in de buurt? Gaan we ze omscholen tot het oprichten van een softwarebedrijf, zodat ze niet langer nutteloos bezig zijn met het voeren van schapen en konijnen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, het punt is dat er heel veel mensen onterecht weggezet worden.
Natuurlijk is dat de norm. Dat is toch iets heel anders als zeggen dat een gehandicapte een waardeloos mens is?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Precies gij moet werken is de norm en anders ben je een waardeloos mens. Ziek zijn past daar niet echt in.
Wie zegt dat gehandicapten waardeloos zijn?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat de norm. Dat is toch iets heel anders als zeggen dat een gehandicapte een waardeloos mens is?
Je verklaart ze juist tot waardeloos door ze bij voorbaat al aan de kant te zetten.
Dat vind jij onterecht zelf denken ze er mogelijk heel anders over, ik ben regelmatig mensen tegengekomen die goedgekeurd waren voor één of ander baantje dat helemaal niet beschikbaar was maar waarvan wel de uitkering werd verlaagd. Dan was er een aanpassing in de database van het UWV gedaan waardoor ze ineens minder arbeidsongeschikt waren. Werk vonden ze niet, hulp kregen ze niet en hun gezondheid was niet anders geworden, ze kregen alleen minder geld. Het hele goede is alleen gedaan om minder aan uitkeringen te betalen en om geen andere reden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, het punt is dat er heel veel mensen onterecht weggezet worden.
Wespensteek projecteert dat op 'ons' in deze post:quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wie zegt dat gehandicapten waardeloos zijn?
quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Precies gij moet werken is de norm en anders ben je een waardeloos mens. Ziek zijn past daar niet echt in.
Ik vind iemand die niet werkt helemaal niet waardeloos.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat de norm. Dat is toch iets heel anders als zeggen dat een gehandicapte een waardeloos mens is?
Je verklaart ze juist tot waardeloos door ze bij voorbaat al aan de kant te zetten.
De WIA is een schadeverzekering waarbij je verzekerd bent tegen inkomensverlies door arbeidsongeschiktheid. Niet voor arbeidsongeschiktheid zelf.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Probeer maar eens iets te vinden waarbij het inkomensverlies niet te groot word als je een tandarts afkeurt voor zijn functie. Voor iemand met het minimum loon is dat stukken eenvoudiger. Het heeft dus totaal geen medische invloed.
Ik ben één van de weinige autisten met een fulltime baan. Ben zelf ook geen fan van profiteurs, maar ik zou niet met ze willen ruilen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:04 schreef kawotski het volgende:
[..]
Zo zit ik dan weer niet in elkaar, ik heb al een chronische ziekte maar ondersteund door medicijnen kan ik toch goed naar mijn werk. Neemt niet weg dat ik dus al die profiteurs helemaal zat ben die dus gewoon kunnen werken. Ik heb me al een paar keer omgeschoold en zo mijn eigen toekomst kleur gegeven. Dat kan eigenlijk iedere Nederlander. Mijn nichtje is gehandicapt en werkt ook gewoon.
Dat is ook beetje het probleem. Het UVW kan wel zeggen dat er passend werk bestaat, zolang dat niet beschikbaar is, heb je nog steeds een probleem. Het idee van de WGA is dan ook niet verkeerd. Vooral focussen op wat gedeeltelijk arbeidsongeschikten wel kunnen en dat ook belonen. Alleen bij de intergratie gaat het vaak verkeerd en een deel komt uiteindelijk alsnog in de bijstand terecht.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat vind jij onterecht zelf denken ze er mogelijk heel anders over, ik ben regelmatig mensen tegengekomen die goedgekeurd waren voor één of ander baantje dat helemaal niet beschikbaar was maar waarvan wel de uitkering werd verlaagd. Dan was er een aanpassing in de database van het UWV gedaan waardoor ze ineens minder arbeidsongeschikt waren. Werk vonden ze niet, hulp kregen ze niet en hun gezondheid was niet anders geworden, ze kregen alleen minder geld. Het hele goede is alleen gedaan om minder aan uitkeringen te betalen en om geen andere reden.
circa 350 euro per jaar mantelzorg compliment. Dan zijn wij geholpen hoe we met onze dochter moeten omgaan door de instantie(Gastenhof) . Niets dan lof daarover. Want ik had veel moeite om met mijn dochter te kunnen communiceren. De moeilijkste periode was op het speciaal onderwijs waar mijn dochter beïnvloed werd door tuig. Daar heb ik helaas zelf moeten ingrijpen. Daar denk ik liever niet aan terug. Nu gaat het prima. Volgt nu een MBO n2 en werkt nu bij een schilder (stage en vakantiewerk) dat bevalt haar prima. Het schijnt ook goed te gaan. Althans de werkgever heeft nog geen klachtenquote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:26 schreef waht het volgende:
[..]
Wat je nu omschrijft is m.i. precies waarvoor we een sociaal stelsel hebben. Heb je daarvoor ook steun gekregen?
Werken is belangrijker dan je denkt. Dat geld ook voor mensen met beperkingen. Ik ben een linkse rakker. Maar ik vind wel dat je er alles uit moet halen. Het is jammer dat er linksen zijn die dat niet inzien. Het systeem word anders onbetaalbaar en dan heeft uiteindelijk niemand meer wat. Ik merk dat nu al dat er in de maatschappij steeds meer een tweedeling ontstaat.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je kunt ook zeggen, we verwachten niet dat jullie werk kunnen vinden door jullie beperkingen, hier heb je een uitkering en kijk maar wat je wil doen over een minimaal inkomen hoeven jullie je in elk geval geen zorgen te maken.
Je kunt er ook alles uithalen zonder een betaalde baan en je kunt ziek worden van een baan waarin je je niet thuis voelt. Het is gewoon raar in mijn ogen om als uitgangspunt te nemen dat iemand een baan moet zoeken, laat hem of haar gelukkig worden en als dat is met een baan heb je in elk geval een goed gemotiveerde werknemer, als iemand gelukkig wordt door 24 uur per dag TV te kijken vind ik het ook prima. Het is toch raar om onze hele maatschappij zo efficient mogelijk te laten werken maar als het gaat om mensen met beperkingen dan moeten we er alles aan doen die aan het werk te krijgen, zelfs als ze dat zelf mogelijk niet zien zitten. Motivatie van werknemers is erg belangrijk behalve als het gaat om mensen met een uitkering dan is motivatie totaal niet van belang en moeten ze alles aanpakken wat mogelijk is.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:21 schreef Cherna het volgende:
[..]
Werken is belangrijker dan je denkt. Dat geld ook voor mensen met beperkingen. Ik ben een linkse rakker. Maar ik vind wel dat je er alles uit moet halen.
Waar ik wel vaker op reageer is de omgang met dit soort werknemers. Je merkt wel vaker dat ik reageer als het om uitbuiting gaat en de totale minachting. Dan gaat het nog niet eens om het loon maar de omgang met werknemers. Ik kan er slecht tegen als een schoonmaker als een idioot behandeld word.
Goed om te horen dat er werkgevers zijn die hier energie in steken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
circa 350 euro per jaar mantelzorg compliment. Dan zijn wij geholpen hoe we met onze dochter moeten omgaan door de instantie(Gastenhof) . Niets dan lof daarover. Want ik had veel moeite om met mijn dochter te kunnen communiceren. De moeilijkste periode was op het speciaal onderwijs waar mijn dochter beïnvloed werd door tuig. Daar heb ik helaas zelf moeten ingrijpen. Daar denk ik liever niet aan terug. Nu gaat het prima. Volgt nu een MBO n2 en werkt nu bij een schilder (stage en vakantiewerk) dat bevalt haar prima. Het schijnt ook goed te gaan. Althans de werkgever heeft nog geen klachten.
En juist omdat ze dit werk nu kan uitvoeren is er rust. Ze heeft er plezier in. Zelf ben ik bezig om haar nog zover te krijgen MBO n3 te gaan halen. Dat blijf ik stimuleren.
Ik ben ervan overtuigd als werkgevers er wat energie in steken en weten om te gaan met dit soort jongeren dat er veel uit te halen valt. Als ouder moet je er natuurlijk ook wel energie in steken. Maar dat heb ik er graag voor over. Alle energie die ik er nu insteek is ook in mijn voordeel.
Genoeg mensen met een handicap die wel willen werken. Waarom die groep dan niet extra helpen?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je kunt er ook alles uithalen zonder een betaalde baan en je kunt ziek worden van een baan waarin je je niet thuis voelt. Het is gewoon raar in mijn ogen om als uitgangspunt te nemen dat iemand een baan moet zoeken, laat hem of haar gelukkig worden en als dat is met een baan heb je in elk geval een goed gemotiveerde werknemer, als iemand gelukkig wordt door 24 uur per dag TV te kijken vind ik het ook prima. Het is toch raar om onze hele maatschappij zo efficient mogelijk te laten werken maar als het gaat om mensen met beperkingen dan moeten we er alles aan doen die aan het werk te krijgen, zelfs als ze dat zelf mogelijk niet zien zitten. Motivatie van werknemers is erg belangrijk behalve als het gaat om mensen met een uitkering dan is motivatie totaal niet van belang en moeten ze alles aanpakken wat mogelijk is.
Daar ben ik inderdaad wel voor, als dat ten minste een redelijk kans op succes biedt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Genoeg mensen met een handicap die wel willen werken. Waarom die groep dan niet extra helpen?
Maar mensen aan het werk dwingen (ook wel 'prikkelen', 'motiveren' of 'participeren' genoemd) is ook niet de methode.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:21 schreef Cherna het volgende:
[..]
Werken is belangrijker dan je denkt. Dat geld ook voor mensen met beperkingen. Ik ben een linkse rakker. Maar ik vind wel dat je er alles uit moet halen. Het is jammer dat er linksen zijn die dat niet inzien. Het systeem word anders onbetaalbaar en dan heeft uiteindelijk niemand meer wat. Ik merk dat nu al dat er in de maatschappij steeds meer een tweedeling ontstaat.
Waar ik wel vaker op reageer is de omgang met dit soort werknemers. Je merkt wel vaker dat ik reageer als het om uitbuiting gaat en de totale minachting. Dan gaat het nog niet eens om het loon maar de omgang met werknemers. Ik kan er slecht tegen als een schoonmaker als een idioot behandeld word.
Dat lijkt je werkelijk een goede invulling van iemands leven?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:26 schreef Wespensteek het volgende:
als iemand gelukkig wordt door 24 uur per dag TV te kijken vind ik het ook prima.
Je snapt toch dat een niet betaalde baan niets oplevert in de zin om ons sociaal stelsel te kunnen blijven betalen. Het werkt ook nog eens oneerlijke concurrentie in de hand. Ze betalen geen pensioen etc. Dat kan nooit goed aflopen op de lange termijn. Ik heb altijd al gezegd arbeid moet beloond worden door een loon en niet door een uitkering.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je kunt er ook alles uithalen zonder een betaalde baan en je kunt ziek worden van een baan waarin je je niet thuis voelt. Het is gewoon raar in mijn ogen om als uitgangspunt te nemen dat iemand een baan moet zoeken, laat hem of haar gelukkig worden en als dat is met een baan heb je in elk geval een goed gemotiveerde werknemer, als iemand gelukkig wordt door 24 uur per dag TV te kijken vind ik het ook prima. Het is toch raar om onze hele maatschappij zo efficient mogelijk te laten werken maar als het gaat om mensen met beperkingen dan moeten we er alles aan doen die aan het werk te krijgen, zelfs als ze dat zelf mogelijk niet zien zitten. Motivatie van werknemers is erg belangrijk behalve als het gaat om mensen met een uitkering dan is motivatie totaal niet van belang en moeten ze alles aanpakken wat mogelijk is.
Daar geef ik geen oordeel over, wat die mensen zelf willen vind ik belangrijk. Persoonlijk vind ik ook niet dat veel mensen die een betaalde baan hebben echt zinnige invulling geven aan hun leven maar als zij tevreden zijn wie ben ik dan om dat te veroordelen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:31 schreef waht het volgende:
[..]
Dat lijkt je werkelijk een goede invulling van iemands leven?
Uiteraard. Alle gehandicapten in een fabriek dumpen helpt natuurlijk niet. Het zijn gewoon mensen met hun eigen kwaliteiten en als je weet wat die kwaliteiten zijn, kunnen ze daar in doorgroeien.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar ben ik inderdaad wel voor, als dat ten minste een redelijk kans op succes biedt.
Uiteraard, de verzorgingsstaat beslaat op het moment 'slechts' ongeveer 60% van de publieke uitgaven. Dat kan in theorie inderdaad hoger, maar slim is het niet.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Overigens is de dreigende onbetaalbaarheid van de verzorgingsstaat een hoax, zorgvuldig geframed zodat beleid makkelijker een bepaalde richting ingestuurd kan worden.
Jijquote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wie zegt dat gehandicapten waardeloos zijn?
Volgens mij leveren ongemotiveerde werknemers een grotere schade post op dan mensen die met een uitkering thuiszitten, de hele industrie om hun aan het werk te krijgen is ook al verspild geld. Volgens mij moeten we ophouden aan dode paarden te trekken, de hele maatschappij is gericht op efficiëntie en dat betekent dat mensen minder gaan werken en minder mensen gaan werken. Het is dan vreemd om toch van mensen te eisen dat ze gaan werken. Als we zorgen dat mensen die willen werken een baan krijgen is het belangrijkste doel bereikt, eerlijk gezegd denk ik niet dat dat gaat lukken dus waarom maken we ons druk om mensen die zelf niet eens willen?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je snapt toch dat een niet betaalde baan niets oplevert in de zin om ons sociaal stelsel te kunnen blijven betalen. Het werkt ook nog eens oneerlijke concurrentie in de hand. Ze betalen geen pensioen etc. Dat kan nooit goed aflopen op de lange termijn. Ik heb altijd al gezegd arbeid moet beloond worden door een loon en niet door een uitkering.
Tenzij je er voor kiest om geen vooruitgang meer te boeken en men gaat leven zoals in andere delen van de wereld(Afrika). Mijn keuze is het niet.
Was dat mantelzorgcompliment niet 200 Euro in plaats van 350?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
circa 350 euro per jaar mantelzorg compliment. Dan zijn wij geholpen hoe we met onze dochter moeten omgaan door de instantie(Gastenhof) . Niets dan lof daarover. Want ik had veel moeite om met mijn dochter te kunnen communiceren. De moeilijkste periode was op het speciaal onderwijs waar mijn dochter beïnvloed werd door tuig. Daar heb ik helaas zelf moeten ingrijpen. Daar denk ik liever niet aan terug. Nu gaat het prima. Volgt nu een MBO n2 en werkt nu bij een schilder (stage en vakantiewerk) dat bevalt haar prima. Het schijnt ook goed te gaan. Althans de werkgever heeft nog geen klachten.
En juist omdat ze dit werk nu kan uitvoeren is er rust. Ze heeft er plezier in. Zelf ben ik bezig om haar nog zover te krijgen MBO n3 te gaan halen. Dat blijf ik stimuleren.
Ik ben ervan overtuigd als werkgevers er wat energie in steken en weten om te gaan met dit soort jongeren dat er veel uit te halen valt. Als ouder moet je er natuurlijk ook wel energie in steken. Maar dat heb ik er graag voor over. Alle energie die ik er nu insteek is ook in mijn voordeel.
Het trieste is dat je het zelf niet door hebt.quote:
Dergelijke zaken kun je sturen. Een ouder kan een goed en slecht voorbeeld geven, tevredenheid is slechts een afgeleide. Wat mensen willen ligt deels bij voorbaat vast, en wordt deels gevormd tijdens het leven. En ja, beide zaken zijn belangrijk, maar niet doorslaggevend.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:32 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar geef ik geen oordeel over, wat die mensen zelf willen vind ik belangrijk. Persoonlijk vind ik ook niet dat veel mensen die een betaalde baan hebben echt zinnige invulling geven aan hun leven maar als zij tevreden zijn wie ben ik dan om dat te veroordelen.
Natuurlijk, Piet, natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het trieste is dat je het zelf niet door hebt.
Waar werk jij ook alweer?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:40 schreef waht het volgende:
[..]
Dergelijke zaken kun je sturen. Een ouder kan een goed en slecht voorbeeld geven, tevredenheid is slechts een afgeleide. Wat mensen willen ligt deels bij voorbaat vast, en wordt deels gevormd tijdens het leven. En ja, beide zaken zijn belangrijk, maar niet doorslaggevend.
Het leven omvat meer dan enkel het kunnen doen wat we willen of waar we tevreden mee zijn. Het is vrij moeilijk dat te ontkennen.
Je zelfgerechte arrogantie is om van te kotsen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Natuurlijk, Piet, natuurlijk.
Zij het dat de enige hier die 'waarde' steevast koppelt aan 'verrichten van betaalde arbeid' jij bent.
Hoeveel boter heb je op je hoofd?
Dat is geheel wederzijds. Fysiek word ik inderdaad kotsmisselijk van types als jij. Met je pseudo-emotioneel gelul om je misantropisch mensbeeld nog enigszins op te krikken.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zelfgerechte arrogantie is om van te kotsen.
Mogelijk omdat jij een AO uitkering ontving(die had ik uiteraard niet) dat er verschillen zijn. Het kan ook iets minder zijn geweest. Ik zou dat exact moeten nakijken in de papieren. Maar ik dacht me te herinneren dat het zo ongeveer 350 euro was en dat een maal per jaar.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:37 schreef barthol het volgende:
[..]
Was dat mantelzorgcompliment niet 200 Euro in plaats van 350?
Ik ontving naast mijn AO uitkering ook dat mantelzorgcompliment, en in mijn herinnering was dat dus 200 euro
Die 350 euro kan ik me wet herinneren van de tegemoetkoming WTCGquote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Mogelijk omdat jij een AO uitkering ontving(die had ik uiteraard niet) dat er verschillen zijn. Het kan ook iets minder zijn geweest. Ik zou dat exact moeten nakijken in de papieren. Maar ik dacht me te herinneren dat het zo ongeveer 350 euro was en dat een maal per jaar.
Desondanks wil geen werkgever mensen aan het werk hebben die daar niet willen werken en mensen die helemaal niet willen werken wil je al helemaal niet op de loonlijst. Dat de overheid die mensen dwingt omdat ze anders geen uitkering krijgen is dus niet iets waar ik echt vrolijk van kan worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:40 schreef waht het volgende:
[..]
Dergelijke zaken kun je sturen. Een ouder kan een goed en slecht voorbeeld geven, tevredenheid is slechts een afgeleide. Wat mensen willen ligt deels bij voorbaat vast, en wordt deels gevormd tijdens het leven. En ja, beide zaken zijn belangrijk, maar niet doorslaggevend.
Het leven omvat meer dan enkel het kunnen doen wat we willen of waar we tevreden mee zijn. Het is vrij moeilijk dat te ontkennen.
Daar kun je je wel eens in vergissen. Een gemotiveerde werknemer is ideaal, maar een niet-gemotiveerde werknemer kan nog steeds prima werk leveren.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:47 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Desondanks wil geen werkgever mensen aan het werk hebben die daar niet willen werken en mensen die helemaal niet willen werken wil je al helemaal niet op de loonlijst. Dat de overheid die mensen dwingt omdat ze anders geen uitkering krijgen is dus niet iets waar ik echt vrolijk van kan worden.
Ik heb mijn vrouw even aan het werk gezet. En je hebt helemaal gelijk. 200 euro mantelzorg compliment per jaar en vanaf 2010 tot en met 2012 hadden wij 306 euro per jaar aan WTCG. Nu wij niet meer in dat traject van Gastenhof met mijn dochter zitten is die WTCG niet meer van toepassing uiteraard.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:45 schreef barthol het volgende:
[..]
Die 350 euro kan ik me wet herinneren van de tegemoetkoming WTCG
De mensen "die niet willen" mogen wat mij betreft dan ook in barakken wonen, of in ieder geval een vergelijkbare woon- en leefomgeving als bijvoorbeeld asielzoekers. In leven houden is dan het maximale wat je als samenleving voor zulke mensen moet doen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:47 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Desondanks wil geen werkgever mensen aan het werk hebben die daar niet willen werken en mensen die helemaal niet willen werken wil je al helemaal niet op de loonlijst. Dat de overheid die mensen dwingt omdat ze anders geen uitkering krijgen is dus niet iets waar ik echt vrolijk van kan worden.
Je wilt dat ze liegen en dan wachten tot ze niet presteren op het werk, de kantjes eraf lopen en zich constant ziek melden?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 15:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De mensen "die niet willen" mogen wat mij betreft dan ook in barakken wonen, of in ieder geval een vergelijkbare woon- en leefomgeving als bijvoorbeeld asielzoekers. In leven houden is dan het maximale wat je als samenleving voor zulke mensen moet doen.
sommige mensen zien overal "mensen die niet willen", dat zijn meestal mensen die zelf erg aan hun vrije tijd gehecht zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 15:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De mensen "die niet willen" mogen wat mij betreft dan ook in barakken wonen, of in ieder geval een vergelijkbare woon- en leefomgeving als bijvoorbeeld asielzoekers. In leven houden is dan het maximale wat je als samenleving voor zulke mensen moet doen.
Ik wil dat ze op geen enkele wijze parasiteren op de arbeid van anderen, als onterechte steuntrekker of als de kantjes er vanaf lopende collega.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 15:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je wilt dat ze liegen en dan wachten tot ze niet presteren op het werk, de kantjes eraf lopen en zich constant ziek melden?
Prima, ik heb liever dat ze dat doen dan klanten, collega's en bedrijven lastig vallen en dan ook nog eens een hoger salaris hebben en lastig te ontslaan zijn terwijl anderen die wel willen werken geen baan kunnen vinden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 15:58 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik wil dat ze op geen enkele wijze parasiteren op de arbeid van anderen, als onterechte steuntrekker of als de kantjes er vanaf lopende collega.
En dus moet de samenleving hen maar van dezelfde luxe en welvaart voorzien als iemand, die er wél voor werkt?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 16:00 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Prima, ik heb liever dat ze dat doen dan klanten, collega's en bedrijven lastig vallen en dan ook nog eens een hoger salaris hebben en lastig te ontslaan zijn terwijl anderen die wel willen werken geen baan kunnen vinden.
Nee dezelfde hoeft ook niet gewoon sociaal minimum zoals nu is prima. Overigens denk ik dat de samenleving meer geld verspilt aan mensen die wel een betaalde baan hebben dan aan mensen met een uitkering. Veel mensen hebben een te hoog inkomen en veel banen zijn volgens mij volstrekt nutteloos als je kijkt wat de baan oplevert aan welvaart. Het is wel grappig dat weinig mensen daarover lijken te vallen maar een enorm probleem maken van de relatief lage uitkeringen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 16:16 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En dus moet de samenleving hen maar van dezelfde luxe en welvaart voorzien als iemand, die er wél voor werkt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |