quote:Op maandag 4 mei 2015 12:19 schreef Waterdrinker het volgende:
Alsof die arts meteen handenwrijvend jouw dossier doorleest op een vrije zondagmiddag op zoek naar smeuïge verhalen die hij de eerstvolgende kringverjaardag ter sprake kan brengen.
Ik had gebeld om een afspraak te maken vanochtend. Ik kon er niet terecht, aangezien ik geen patiënt meer ben.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:17 schreef Kaneelstokje het volgende:
Wat verwacht je dan van juridische stappen?
Dat snap ik wel, maar hij mag toch niet zomaar mijn dossier overdragen zonder dat ik ermee akkoord ga?quote:Op maandag 4 mei 2015 12:17 schreef Seven. het volgende:
juridische stappen voor wat gewoon een dom foutje is. Als je dossier nou online was gezet of gedumpt op straat.. Dit is gewoon bij een andere arts terecht gekomen die ook geheimhoudingsplicht heeft. Jouw huisarts zou hiervoor zijn excuses aan moeten bieden en dat is dan dat.
Toch vind ik het erg vervelend dat hij inzage in mijn dossier had..quote:Op maandag 4 mei 2015 12:19 schreef Waterdrinker het volgende:
Alsof die arts meteen handenwrijvend jouw dossier doorleest op een vrije zondagmiddag op zoek naar smeuïge verhalen die hij de eerstvolgende kringverjaardag ter sprake kan brengen.
Je oorspronkelijke arts zal wat fout hebben gedaan ja (of een van z'n assistenten) en het lijkt me netjes als hij daarvoor excuses aanbiedt. Met juridische stappen bereik je geen klap.
Dan leg je uit dat je niet blij bent met de situatie, dat je zelf nooit overplaatsing geregeld hebt en dat je normale service verwacht omdat zij een fout gemaakt hebben. Kijken wat ze zeggen. Zo niet, dan zou ik een andere huisarts overwegen.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:21 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Ik had gebeld om een afspraak te maken vanochtend. Ik kon er niet terecht, aangezien ik geen patiënt meer ben.
De assistent van de nieuwe huisarts zei aan de telefoon dat de overplaatsing even gaat duren, aangezien de beide huisartsen gebruik maken van een andere systeem.
Ik moet nu dus wachten om langs de huisarts te kunnen gaan. Ik word dan toch benadeeld ook..
Zelfs al is het een bekende van je ouders, hij heeft geheimhoudingsplicht.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:24 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Toch vind ik het erg vervelend dat hij inzage in mijn dossier had..
Niet iedereen hoeft te weten wat er in staat, het zijn privé gegevens..
Dat snap ik ja, maar dat is nu niet meer te corrigeren. Het enige wat ze kunnen doen is z.s.m. dat dossier terugsturen. De kans is groot dat de nieuwe arts er niet eens naar heeft gekeken, hij heeft wel wat beters te doen dan willekeurige dossiers doorlezen.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:24 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Je bent toch momenteel nog steeds bij een van beide ingeschreven, dan ga je toch voor 1x naar de arts toe waar je nu ingeschreven staat, of desnoods naar een huisartsenpost bij het ziekenhuis als het echt dringend is (wel even wachten tot de werkdag van je normale huisarts erop zit).quote:Op maandag 4 mei 2015 12:21 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Ik had gebeld om een afspraak te maken vanochtend. Ik kon er niet terecht, aangezien ik geen patiënt meer ben.
De assistent van de nieuwe huisarts zei aan de telefoon dat de overplaatsing even gaat duren, aangezien de beide huisartsen gebruik maken van een andere systeem.
Ik moet nu dus wachten om langs de huisarts te kunnen gaan. Ik word dan toch benadeeld ook..
Nou nou, is dat al benadeling? Het valt allemaal wel mee.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:21 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Ik hoop het..quote:Op maandag 4 mei 2015 12:26 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Dat snap ik ja, maar dat is nu niet meer te corrigeren. Het enige wat ze kunnen doen is z.s.m. dat dossier terugsturen. De kans is groot dat de nieuwe arts er niet eens naar heeft gekeken, hij heeft wel wat beters te doen dan willekeurige dossiers doorlezen.
Er is iets in mijn dossier waar mijn ouders niet achter mogen komen en nee dat heeft gelukkig niet te maken met psychische problemen. Ik kom die nieuwe huisarts soms ook tegen, aangezien hij dus contact heeft met mijn ouders en ik vind het geen fijne gedachte als hij het weet. En ja, daar ben ik best boos over.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:28 schreef Seam het volgende:
Hier woedend over zijn
Je was zeker bekend bij de huisarts met psychosociale problemen dan of niet?
Verder kun je altijd juridische stappen ondernemen, de vraag is of het nut heeft. En het antwoord is nee.
Ongepaste reactie.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:28 schreef Seam het volgende:
Hier woedend over zijn
Ben je ziek? Heb je een huisarts nodig voor medische zaken? Dan zou je nog iets kunnen zeggen, maar kom op zeg. Je wordt benadeeld.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:21 schreef Meloenthee het volgende:
Er kan natuurlijk van alles zijn waarvan je liever niet hebt dat je ouders het weten. Hoeft niks psychisch te zijn. Abortus bijvoorbeeld.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:28 schreef Seam het volgende:
Hier woedend over zijn
Verder kun je altijd juridische stappen ondernemen, de vraag is of het nut heeft. En het antwoord is nee.
Het foutje is op zich geen probleem, daar kan ik mee leven. Het probleem is meer dat die huisarts een bekende is van mijn ouders en ik hem ook tegen kom af en toe. Hij hoeft niet te weten wat er is gebeurd.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:33 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ben je ziek? Heb je een huisarts nodig voor medische zaken? Dan zou je nog iets kunnen zeggen, maar kom op zeg. Je wordt benadeeld..
Huisartspraktijk maakt een foutje, jij denkt meteen aan juridische stappen?
Ik zou denken dat hij pas je dossier had ingekeken als je bij hem op spreekuur was gekomen.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:35 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Het foutje is op zich geen probleem, daar kan ik mee leven. Het probleem is meer dat die huisarts een bekende is van mijn ouders en ik hem ook tegen kom af en toe. Hij hoeft niet te weten wat er is gebeurd.
Twee dingen.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:35 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Het foutje is op zich geen probleem, daar kan ik mee leven. Het probleem is meer dat die huisarts een bekende is van mijn ouders en ik hem ook tegen kom af en toe. Hij hoeft niet te weten wat er is gebeurd.
De artsen die ik ken, houden zich zeer strikt aan die geheimhoudingsplicht. Sterker nog: mijn vriendin is arts en ik krijg zelfs helemaal niets te horen dat ergens aan gelinkt kan worden.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:31 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Ik hoop het..
Als hij zich gewoon aan zijn geheimhoudingsplicht houdt en er verder geen problemen zijn, kan ik er nog mee leven..
Elke arts weet natuurlijk ook dat hij zonder zijn geheimhouding helemaal niets is. Zowel in het opzicht dat hij dan ontslagen kan worden als in het opzicht dat je nooit een patiënt kunt helpen zonder vertrouwensband.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:48 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
De artsen die ik ken, houden zich zeer strikt aan die geheimhoudingsplicht. Sterker nog: mijn vriendin is arts en ik krijg zelfs helemaal niets te horen dat ergens aan gelinkt kan worden.
Artsen onderling mogen wel degelijk gegeven uitwissel anders zou de zorg helemaal onbetaalbaar worden als telkens opnieuw dezelfde onderzoeken moeten gebeuren omdat ze het niet van elkaar mogen weten.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:54 schreef frederik het volgende:
Iedereen roept dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, en het dus niet zal doorgeven aan de ouders. Er wordt alleen vergeten dat die oude huisarts ook geheimhoudingsplicht heeft (niet alleen naar de ouders, maar ook naar andere artsen), en die geheimhoudingsplicht heeft geschonden.
Juridisch gezien moet de patient hier toestemming voor geven. Dat was de reden dat mensen de huisarts toestemming moesten geven om zich aan te melden voor EPD.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:57 schreef Basp1 het volgende:
Artsen onderling mogen wel degelijk gegeven uitwissel anders zou de zorg helemaal onbetaalbaar worden als telkens opnieuw dezelfde onderzoeken moeten gebeuren omdat ze het niet van elkaar mogen weten.
Ik heb voor zover ik weet bij een overstap van huisarts nooit iets hoeven te ondertekenen, of zelf met een dossier moeten sjouwen.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:00 schreef Born2trade het volgende:
[..]
Juridisch gezien moet de patient hier toestemming voor geven. Dat was de reden dat mensen de huisarts toestemming moesten geven om zich aan te melden voor EPD.
Ja precies, dit is precies wat ik bedoel. Het zal best zo zijn dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, maar wie geeft mijn oude huisarts het recht om mijn dossier door te sturen? Dan kunnen ze het net zo goed naar elke arts sturen, als ze toch allemaal een geheimhoudingsplicht hebben. Ik weet niet welke partij ik kan beschuldigen, de een heeft mij ingeschreven zonder dat ik daarvan op de hoogte was, vervolgens heeft de oude huisarts via de verzekeringsmaatschappij te horen gekregen dat ik dus ingeschreven was bij een nieuwe huisarts en hebben zij mijn dossier opgestuurd. Ze zitten dus allebei fout.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:54 schreef frederik het volgende:
Iedereen roept dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, en het dus niet zal doorgeven aan de ouders. Er wordt alleen vergeten dat die oude huisarts ook geheimhoudingsplicht heeft (niet alleen naar de ouders, maar ook naar andere artsen), en die geheimhoudingsplicht heeft geschonden.
TS, je gaf aan dat je meerderjarig bent, en dat je op een ander adres dan je ouders woont. Was dit wel bekend bij je oude huisarts? Zeker als je met een ander adres vermeld staat zou ik eens gaan informeren hoe die fout heeft kunnen ontstaan (bij 1 adres zou je nog kunnen denken dat het hele gezin zou verhuizen)
Dat laatste klopt, dat gaat tegenwoordig digitaal. De huisarts stuur bericht naar andere arts dat je daar bent aangemeld en dat ze je dossier opvragen. Oude huisarts regelt dit digitaal.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:01 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb voor zover ik weet bij een overstap van huisarts nooit iets hoeven te ondertekenen, of zelf met een dossier moeten sjouwen.
Mijn ouders moesten een handtekening zetten bij de nieuwe huisarts om zich daar te laten inschrijven. Vervolgens moesten ze naar de oude huisarts om hun eigen dossiers op te halen.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb voor zover ik weet bij een overstap van huisarts nooit iets hoeven te ondertekenen, of zelf met een dossier moeten sjouwen.
Wat raad jij mij aan om te doen? Laten gaan, stappen zetten voor juridische dingen of contact opnemen met de artsen om te benadrukken dat de informatie gevoelig is? (Dat laatste heb ik dus vanochtend al wel gedaan en de beide assistenten op hun kop gegeven).quote:Op maandag 4 mei 2015 13:00 schreef Born2trade het volgende:
[..]
Juridisch gezien moet de patient hier toestemming voor geven. Dat was de reden dat mensen de huisarts toestemming moesten geven om zich aan te melden voor EPD.
Edit: bij het kunnen verlenen van goede zorg is het natuurlijk wel toegestaan. Hier gaat het echter om een heel dossier.
Volgens mij ligt de fout 100% bij je oude huisarts. Die had niet zonder jouw machtiging je dossier mogen delen met anderen. Je "nieuwe" huisarts of de verzekeringsmaatschappij hebben daar verder geen invloed op.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:01 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Ja precies, dit is precies wat ik bedoel. Het zal best zo zijn dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, maar wie geeft mijn oude huisarts het recht om mijn dossier door te sturen? Dan kunnen ze het net zo goed naar elke arts sturen, als ze toch allemaal een geheimhoudingsplicht hebben. Ik weet niet welke partij ik kan beschuldigen, de een heeft mij ingeschreven zonder dat ik daarvan op de hoogte was, vervolgens heeft de oude huisarts via de verzekeringsmaatschappij te horen gekregen dat ik dus ingeschreven was bij een nieuwe huisarts en hebben zij mijn dossier opgestuurd. Ze zitten dus allebei fout.
Ik woon inderdaad niet bij mijn ouders en dit was bekend bij de oude huisarts. De nieuwe huisarts beweert dat ze doorgekregen hebben dat ik nog bij mijn ouders woon, maar dat is niet waar. Ik heb zelfs nog recepten waarop staat dat ik op een ander adres woon dan mijn ouders.
Ik kan zo een hele lijst verzinnen. Neem namelijk niet aan dat TS zin heeft om te vertellen.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Census het volgende:
Ik kan me sowieso niet echt iets voorstellen wat dermate geheim is dat je ouders daar niks over mogen weten.
Desnoods spreek je de nieuwe arts daar op aan, benadruk je het dat het je hoog zit. Maar om nu serieus aan juridische stappen te denken terwijl er niets noemenswaardigs is gebeurd?quote:Op maandag 4 mei 2015 12:35 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Die zit inderdaad fout.. Maar de nieuwe huisarts ook toch? Die heeft mij ingeschreven zonder dat ik een handtekening of iets dergelijks heb ingeleverd..quote:Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Tchock het volgende:
[..]
Volgens mij ligt de fout 100% bij je oude huisarts. Die had niet zonder jouw machtiging je dossier mogen delen met anderen. Je "nieuwe" huisarts of de verzekeringsmaatschappij hebben daar verder geen invloed op.
Dat er niet is voldaan aan de geheimhoudingsplicht en dat mijn dossier is opgestuurd zonder mijn toestemming.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:09 schreef RM-rf het volgende:
Wat wil je praktisch precies bereiken?
als 'juridische stappen' wilt gaan nemen, moet je minimaal al aangeven _wat_ je nu precies eist;
Als je een civiele procedure aanspant ben je een 'eiser' en moet je dus wat 'eisen'... wat?
Hoezo niet? Genoeg dingen die ik niet aan mijn ouders zou vertellen.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Census het volgende:
Ik kan me sowieso niet echt iets voorstellen wat dermate geheim is dat je ouders daar niks over mogen weten.
Dat is geen eis harryquote:Op maandag 4 mei 2015 13:16 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Dat er niet is voldaan aan de geheimhoudingsplicht en dat mijn dossier is opgestuurd zonder mijn toestemming.
Ik vraag naar wat je precies eist ... dit is hooguit een fout van de arts waarover je klaagt, maar je geeft niet aan wat je nu precies van die arts eist..quote:Op maandag 4 mei 2015 13:16 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Dat er niet is voldaan aan de geheimhoudingsplicht en dat mijn dossier is opgestuurd zonder mijn toestemming.
Ik weet niet wat ik moet eisen, in dit geval zou het schadevergoeding zijn?quote:
Als je een schadevergoeding wilt eisen, moet je dus eerst al aantonen schade geleden te hebben door deze fout.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:20 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik moet eisen, in dit geval zou het schadevergoeding zijn?
Niet dat ik dat wil ontvangen, maar ik ben gewoon boos over zo'n fout..
Hou je ook rekening met duizenden euro's aan advocaatkosten als je verliest? En dat de dokter deze mag betalen als jij wint? (niet dat je zou winnen dat kan ik je nu al vertellen) Vind je dat hij zo zwaar gestraft moet worden?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:20 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
quote:Op maandag 4 mei 2015 13:35 schreef CoolGuy het volgende:
Jouw probleem is helemaal niet dat je arts een fout heeft gemaakt. Jouw probleem is dat je blijkbaar een of ander geheim hebt dat je ouders niet mogen weten.
Had dat namelijk niet in je dossier gestaan, dan had die hele dossier overdracht je helemaal niet geboeid.
Jouw probleem is eerder dat je schijnbaar volwassen bent, maar er als de dood voor bent dat je ouders er achter komen. Daar komt nog bij dat juridische stappen je helemaal niets op gaan leveren, want je nieuwe arts heeft je dossier nu toch al, dus die kennis is al bij hem (bekend).
Juridische stappen gaan dat niet meer ongedaan maken. Ik zou me meer focussen op waarom het blijkbaar het einde van de wereld is als je ouders je geheimpje te weten komen.
Stel dat TS nu al 2 keer abortus heeft laten plegen of wegens zelfmoordneigingen bepaalde medicijnen krijgt snap ik wel dat ze dat geheim wilt houden.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:35 schreef CoolGuy het volgende:
Jouw probleem is helemaal niet dat je arts een fout heeft gemaakt. Jouw probleem is dat je blijkbaar een of ander geheim hebt dat je ouders niet mogen weten.
Had dat namelijk niet in je dossier gestaan, dan had die hele dossier overdracht je helemaal niet geboeid.
Jouw probleem is eerder dat je schijnbaar volwassen bent, maar er als de dood voor bent dat je ouders er achter komen. Daar komt nog bij dat juridische stappen je helemaal niets op gaan leveren, want je nieuwe arts heeft je dossier nu toch al, dus die kennis is al bij hem (bekend).
Juridische stappen gaan dat niet meer ongedaan maken. Ik zou me meer focussen op waarom het blijkbaar het einde van de wereld is als je ouders je geheimpje te weten komen.
Dat is inderdaad de reden waarom ik boos ben. En ja, mensen kunnen dingen meegemaakt/ besloten hebben en niet willen dat anderen daar achter komen. Jij kan er mee spotten, maar zo grappig is dat niet.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:35 schreef CoolGuy het volgende:
Voor de zoveelste keer, wat wil je nou bereiken met een rechtszaak?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:41 schreef Meloenthee het volgende:
Ik heb gebeld en hoorde dat de dokter mij persoonlijk wil spreken over deze kwestie, aangezien de assistent toegeeft dat zij ook niet begrijpen hoe dit zo kon gaan en dat het heel vervelend is.
Ik denk trouwens wel degelijk dat ik dingen kan bereiken en in mijn gelijk sta bij een eventuele rechtszaak, maar ik heb geen zin en behoefte om het zo ver te laten komen eigenlijk.
Ze moeten alles terugvorderen en niet meer zo'n fout maken..
Daarbij vestig je wel erg de aandacht erop danquote:Op maandag 4 mei 2015 13:45 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer, wat wil je nou bereiken met een rechtszaak?
Er is niks dat ongedaan gemaakt kan worden of iets in die geest.
Maar waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Kan nu eenmaal gebeuren en het is inderdaad niet netjes, maar meer dan excuses zou het niet moeten zijn in mijn ogen. Of ben jij feilloos in alles wat je doet? De huisarts wil je zelf spreken en dat is toch prima lijkt me? Bespreek met hem je zorgen en zorg dat het op een volwassen manier uitgepraat wordt.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:20 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Daarom ook dat ik niet een rechtszaak ga starten.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:45 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer, wat wil je nou bereiken met een rechtszaak?
Er is niks dat ongedaan gemaakt kan worden of iets in die geest.
Drugsgebruik?quote:Op maandag 4 mei 2015 12:33 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Er is iets in mijn dossier waar mijn ouders niet achter mogen komen en nee dat heeft gelukkig niet te maken met psychische problemen. Ik kom die nieuwe huisarts soms ook tegen, aangezien hij dus contact heeft met mijn ouders en ik vind het geen fijne gedachte als hij het weet. En ja, daar ben ik best boos over.
Alleen de gedachten al..quote:Op maandag 4 mei 2015 13:50 schreef Meloenthee het volgende:
Ik kan er niets mee bereiken of ongedaan maken, ik kan wel 'wraak' nemen op de huisarts en het hem moeilijk maken.
Maar nogmaals zo slecht ben ik niet en ik laat het hierbij.
Je bent 12?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:50 schreef Meloenthee het volgende:
ik kan wel 'wraak' nemen op de huisarts en het hem moeilijk maken
Kneusquote:Op maandag 4 mei 2015 13:50 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Daarom ook dat ik niet een rechtszaak ga starten.
Ik kan er niets mee bereiken of ongedaan maken, ik kan wel 'wraak' nemen op de huisarts en het hem moeilijk maken.
Maar nogmaals zo slecht ben ik niet en ik laat het hierbij.
Zij hebben het mij ook moeilijk gemaakt en dit levert allemaal extra stress en werk op om het recht te zetten. Ik heb in totaal anderhalf uur aan de telefoon gezeten met beide assistenten en ben nu aan het stressen over mijn privé kwestie die misschien niet meer zo privé is.quote:
Stel je nou toch verdorie eens niet zo aan zeg, godsallemachtig.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:53 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Zij hebben het mij ook moeilijk gemaakt en dit levert allemaal extra stress en werk op om het recht te zetten. Ik heb in totaal anderhalf uur aan de telefoon gezeten met beide assistenten en ben nu aan het stressen over mijn privé kwestie die misschien niet meer zo privé is.
Je privacy wordt pas geschonden als je dossier integraal in de Telegraaf wordt afgedrukt.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:54 schreef Meloenthee het volgende:
Zij doen dingen fout waarbij mijn privacy wordt geschonden en ik ben de kneus als ik boos word.
De logica van de gemiddelde fokker.
Nee, het is inderdaad eerder diep treurig dat je blijkbaar geen ouders hebt (of denkt dat je die niet hebt) waarbij je terecht kunt met zulke schijnbaar zware geheimen.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:45 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de reden waarom ik boos ben. En ja, mensen kunnen dingen meegemaakt/ besloten hebben en niet willen dat anderen daar achter komen. Jij kan er mee spotten, maar zo grappig is dat niet.
quote:Op maandag 4 mei 2015 14:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, het is inderdaad eerder diep treurig dat je blijkbaar geen ouders hebt (of denkt dat je die niet hebt) waarbij je terecht kunt met zulke schijnbaar zware geheimen.
Maar het is kansloos van je om er zon enorme ophef over te maken, want ook die nieuwe arts heeft ambtsgeheim en mag dus niks tegen je ouders zeggen, ook al komt ie elke dag bij je ouders over de vloer.
Het is ook kansloos zon rookgordijn op te trekken over waarom je zo boos bent, want het heeft werkelijk helemaal niks met de fout van je eerste HA te maken, maar alles met je geheimpje. Kom daar dan ook gewoon voor uit.
Met je wraak nemen. Kolere zeg ben je 12 ofzo?
Het is mijn keus of ik dingen voor mezelf wil bewaren of niet. Dat jij alles netjes aan je ouders kan en wil vertellen is jouw keus, maar ik mag voor mezelf bepalen en heb de vrijheid om dingen voor mezelf te houden.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, het is inderdaad eerder diep treurig dat je blijkbaar geen ouders hebt (of denkt dat je die niet hebt) waarbij je terecht kunt met zulke schijnbaar zware geheimen.
Maar het is kansloos van je om er zon enorme ophef over te maken, want ook die nieuwe arts heeft ambtsgeheim en mag dus niks tegen je ouders zeggen, ook al komt ie elke dag bij je ouders over de vloer.
Het is ook kansloos zon rookgordijn op te trekken over waarom je zo boos bent, want het heeft werkelijk helemaal niks met de fout van je eerste HA te maken, maar alles met je geheimpje. Kom daar dan ook gewoon voor uit.
Met je wraak nemen. Kolere zeg ben je 12 ofzo?
Ik zou me niet zo druk maken over of ik kan lezen of niet, jij hebt wel wat anders om je druk over te maken blijkbaarquote:Op maandag 4 mei 2015 14:08 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Het is mijn keus of ik dingen voor mezelf wil bewaren of niet. Dat jij alles netjes aan je ouders kan en wil vertellen is jouw keus, maar ik mag voor mezelf bepalen en heb de vrijheid om dingen voor mezelf te houden.
Wettelijk gezien heb ik ook de vrijheid om dingen voor mezelf te bewaren en het gaat jou geen reet aan wat mijn reden is. Het feit is dat er een fout is gemaakt, ten nadele van mij. En ja, het is extra vervelend omdat ik dingen geheim wil houden, maar dat neemt niet weg dat er niet zorgvuldig is gehandeld door de huisarts. Het hoort bij hun functie om zorgvuldig om te gaan met persoonlijke gegevens van patiënten.
En leer maar eens lezen, ik zeg nergens dat ik wraak ga nemen, ik zeg alleen dat ik dat had kunnen doen als ik een slecht persoon was.
Doei, ga maar in een ander topic reageren.
Je bent best wel een kneus op de manier waarop je hiermee om gaat. Boos worden kan, maar jij spreekt over rechtszaken en wraak nemen. Dat is gewoon triest.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:54 schreef Meloenthee het volgende:
Zij doen dingen fout waarbij mijn privacy wordt geschonden en ik ben de kneus als ik boos word.
Als mijn ouders er op de een of andere manier achter komen, dan neem ik het alle partijen erg kwalijk en dan zal ik ook stappen zetten. Voorlopig ga ik er vanuit dat iedereen netjes alles oplost en het zo snel mogelijk rechtgezet kan worden zonder dat ik er last van ondervind.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:22 schreef Dimens het volgende:
[..]
Je bent best wel een kneus op de manier waarop je hiermee om gaat. Boos worden kan, maar jij spreekt over rechtszaken en wraak nemen. Dat is gewoon triest.
Nou nou nouquote:Op maandag 4 mei 2015 14:24 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Als mijn ouders er op de een of andere manier achter komen, dan neem ik het alle partijen erg kwalijk en dan zal ik ook stappen zetten. Voorlopig ga ik er vanuit dat iedereen netjes alles oplost en het zo snel mogelijk rechtgezet kan worden zonder dat ik er last van ondervind.
Je zou bijna gaan hopen dat ze erachter zullen komen.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:24 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Als mijn ouders er op de een of andere manier achter komen, dan neem ik het alle partijen erg kwalijk en dan zal ik ook stappen zetten. Voorlopig ga ik er vanuit dat iedereen netjes alles oplost en het zo snel mogelijk rechtgezet kan worden zonder dat ik er last van ondervind.
Dan is mijn familieband verbroken en daar zijn consequenties aan verbonden. Mensen maken fouten en betalen de boete daarvoor. Als ik te hard rijd, krijg ik ook een boete. Waarom niet ook de huisarts dan die een boete krijgt voor zijn fouten.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou nou noudan ga je stappen zetten. Is een van die stappen ook het bouwen van zo'n geheugenwisser uit Men in Black, zodat je ouders je geheimpje niet meer weten?
![]()
Nee he, want dat kun je niet. Je kunt 2000 stappen nemen, maar je ouders zullen voor altijd je geheimpje weten.
Een boete eisen op grond van wet bescherming persoonsgegevens.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:21 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Als je een schadevergoeding wilt eisen, moet je dus eerst al aantonen schade geleden te hebben door deze fout.
Kun je dat en welke schade zou dat moeten zijn?
Oh die zul je best kunnen laten boeten. Maar lost dat je familieband-problemen op? Nee? Lekker zinnig dan. Of ben jij er zo eentje van: ik kutzooi, dan jij ook?quote:Op maandag 4 mei 2015 14:31 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Dan is mijn familieband verbroken en daar zijn consequenties aan verbonden. Mensen maken fouten en betalen de boete daarvoor. Als ik te hard rijd, krijg ik ook een boete. Waarom niet ook de huisarts dan die een boete krijgt voor zijn fouten.
Ik snap dat je dat vervelend vindt, maar om aan te nemen dat deze arts, die toevallig ook een kennis van je ouders is, zijn geheimhoudingsplicht zou schenden vind ik een behoorlijk grove aanname.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:24 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Rustig, TS. Ik snap dat je boos bent. Maar hier heb je nu even niks aan. Wacht het gesprek met je oude huisarts gewoon af. Vertel hem wat je zorgen zijn, als een volwassene. En laat ze de fout terugdraaien. Wie weet voel je je opgelucht na dat gesprek en is alle stress onnodig.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:24 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Ja, het dossier is van de ene arts met geheimhoudingsplicht naar de andere arts met geheimhoudingsplicht gestuurd, en niet expres om jou te pesten, maar een foutje.... wat een vreselijke schending van je privacy. Poeh.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:54 schreef Meloenthee het volgende:
Waarom stap je niet over naar een andere huisarts als deze zulke grote fouten maakt?quote:Op maandag 4 mei 2015 14:31 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Dan is mijn familieband verbroken en daar zijn consequenties aan verbonden. Mensen maken fouten en betalen de boete daarvoor. Als ik te hard rijd, krijg ik ook een boete. Waarom niet ook de huisarts dan die een boete krijgt voor zijn fouten.
Ze moesten naar de oude huisarts om hun eigen dossiers op te halen?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:05 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Mijn ouders moesten een handtekening zetten bij de nieuwe huisarts om zich daar te laten inschrijven. Vervolgens moesten ze naar de oude huisarts om hun eigen dossiers op te halen.
Ik heb dat niet gedaan/ geen toestemming of machtiging gegeven.
Sterker nog ik kwam er vanochtend pas achter (na twee maanden) dat ik opeens geen patiënt meer was van mijn oude huisarts.
Omdat het zo niet werkt. In een ernstig genoeg geval is het een zaak voor de inspectie en zou er schorsing kunnen volgen, maar dat zie ik hier niet gebeuren.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:31 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Abortus dus. Maar je neemt andere mensen kwalijk niet voorzichtig met je gegevens om te gaan maar knalt dit zelf zo op internetquote:Op maandag 4 mei 2015 13:45 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
En ja, mensen kunnen dingen meegemaakt/ besloten hebben en niet willen dat anderen daar achter komen.
Ik denk inderdaad dat meloenthee haar echte naam is.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:56 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Abortus dus. Maar je neemt andere mensen kwalijk niet voorzichtig met je gegevens om te gaan maar knalt dit zelf zo op internet
Ja, en ze heeft ook vast geen ip-adres. Haar gegevens liggen hier meer op straat dan bij 2 huisartsen hoor.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:58 schreef 44rdbei het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat meloenthee haar echte naam is.
Nou, haar echte naam is niet bekend natuurlijk. Overigens is het zo, dat ales het inderdaad een abortus is, volkomen kansloos dat ze heel boos wordt en de huisarts verantwoorselijk wil maken.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:56 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Abortus dus. Maar je neemt andere mensen kwalijk niet voorzichtig met je gegevens om te gaan maar knalt dit zelf zo op internet
Ja als je het zo bekijkt wel. Ik ben van mening dat haar gegevens gewoon veilig zijn bij de huisartsen.quote:Op maandag 4 mei 2015 15:00 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ja, en ze heeft ook vast geen ip-adres. Haar gegevens liggen hier meer op straat dan bij 2 huisartsen hoor.
En hoe is jouw dossier dan bij de nieuwe huisarts gekomen? Kregen ze dat ook mee?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:05 schreef Meloenthee het volgende:
Mijn ouders moesten een handtekening zetten bij de nieuwe huisarts om zich daar te laten inschrijven. Vervolgens moesten ze naar de oude huisarts om hun eigen dossiers op te halen.
Ik heb dat niet gedaan/ geen toestemming of machtiging gegeven.
Sterker nog ik kwam er vanochtend pas achter (na twee maanden) dat ik opeens geen patiënt meer was van mijn oude huisarts.
Ben ik het niet mee eens.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:56 schreef Mord_Sith het volgende:
[..]
Je privacy wordt pas geschonden als je dossier integraal in de Telegraaf wordt afgedrukt.
quote:Op maandag 4 mei 2015 15:11 schreef xzaz het volgende:
Buiten de dokters om; wie heeft jouw dossier kunnen inzien?
Mijn ouders beweren van niet. Zij hebben hun eigen dossier opgevraagd en meegekregen. Volgens de beide assistenten is mijn dossier digitaal verstuurd, nadat de oude huisarts doorgekregen had van de zorgverzekering dat ik ingeschreven stond bij de nieuwe huisarts..quote:Op maandag 4 mei 2015 15:12 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
En hoe is jouw dossier dan bij de nieuwe huisarts gekomen? Kregen ze dat ook mee?
Natuurlijk gebeurt dit. Mijn ouders hebben na mijn achttiende verjaardag door een administratieve fout bij de bank anderhalf jaar lang onterecht toegang gehad tot mijn bankrekeningen. Tsja. Dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. Ik heb er verder geen topic op FOK! over geopend.quote:Op maandag 4 mei 2015 15:18 schreef naamdergebruiker het volgende:
Mensen kunnen nu wel heel leuk gaan zitten doen, maar dit komt vaker voor dan je denkt...
Toen ik me jaren geleden uitschreef bij Huisarts 1 omdat ik naar een andere stad verhuisde kreeg ik bij het ophalen van mijn dossier ook een groot stuk uit mijn vaders dossier mee.
En ja waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, maar het is gewoon te slordig voor woorden dat zoiets gebeurt met persoonlijke gegevens.
Dus de fout ligt bij de zorgverzekering, niet bij de huisartsen.quote:Op maandag 4 mei 2015 15:19 schreef Meloenthee het volgende:
Mijn ouders beweren van niet. Zij hebben hun eigen dossier opgevraagd en meegekregen. Volgens de beide assistenten is mijn dossier digitaal verstuurd, nadat de oude huisarts doorgekregen had van de zorgverzekering dat ik ingeschreven stond bij de nieuwe huisarts..
En hoe komen zij aan die informatie dan? Van de nieuwe huisarts...quote:Op maandag 4 mei 2015 15:22 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Dus de fout ligt bij de zorgverzekering, niet bij de huisartsen.
Dat zou wel vaag zijn trouwens, als een zorgverzekeraar de verzekering van een meerderjarige niet alleen aan de ouders gekoppeld houdt, maar ook qua huisartszorg ongevraagd meeverhuist naar de nieuwe huisarts.quote:Op maandag 4 mei 2015 15:22 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Dus de fout ligt bij de zorgverzekering, niet bij de huisartsen.
Of het polisnummer van TS is nog steeds onderdeel van de polis van de ouders....quote:Op maandag 4 mei 2015 15:24 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
En hoe komen zij aan die informatie dan? Van de nieuwe huisarts...
Geen idee hoe een overstap in zijn werk gaat. Dat geef je kennelijk niet zelf door aan de zorgverzekering?quote:Op maandag 4 mei 2015 15:24 schreef Bartjebart het volgende:
En hoe komen zij aan die informatie dan? Van de nieuwe huisarts...
Hmm... dat zou ook een optie kunnen zijn, afhankelijk van hoe oud TS is en of deze wel bij dezelfde zorgverzekering zit.quote:Op maandag 4 mei 2015 15:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of het polisnummer van TS is nog steeds onderdeel van de polis van de ouders....
Ik neem aan dat de nieuwe huisarts bij de zorgverzekering doorgeeft dat zij een nieuwe patiënt hebben. Ik heb dit in ieder geval nooit zelf door hoeven geven bij mijn zorgverzekering.quote:Op maandag 4 mei 2015 15:27 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Geen idee hoe een overstap in zijn werk gaat. Dat geef je kennelijk niet zelf door aan de zorgverzekering?
Wij hebben ons aangemeld bij de nieuwe huisarts en een formulier ondertekend waarmee zij het dossier bij de oude huisarts(en) op kon vragen, qua verzekering is dat door de huisarts zelf geregeld.quote:Op maandag 4 mei 2015 15:27 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Geen idee hoe een overstap in zijn werk gaat. Dat geef je kennelijk niet zelf door aan de zorgverzekering?
Ik heb niet dezelfde zorgverzekeraar als mijn ouders.quote:Op maandag 4 mei 2015 15:29 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Hmm... dat zou ook een optie kunnen zijn, afhankelijk van hoe oud TS is en of deze wel bij dezelfde zorgverzekering zit.
[..]
Ik neem aan dat de nieuwe huisarts bij de zorgverzekering doorgeeft dat zij een nieuwe patiënt hebben. Ik heb dit in ieder geval nooit zelf door hoeven geven bij mijn zorgverzekering.
Volgens mij regelen zorgverleners zelf heel veel direct met zorgverzekeraars
Ik ben ondertussen alweer een beetje gekalmeerdquote:Op maandag 4 mei 2015 16:59 schreef MutedFaith het volgende:
Dan is t sowieso de fout van de nieuwe huisarts, niet de oude. Die heeft gewoon gedaan wat van hem verwacht wordt.
Ik zou wel in klb iets geopend hebben als ze je hele rekening zouden hebben leeggeplunderd. Overigens zet ik 10 E op abortus en nog eens 10 E op dat TS in Staphorst ofzo woont waar iedereen gristelijk is en iedereen elkaar kent.quote:Op maandag 4 mei 2015 15:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Natuurlijk gebeurt dit. Mijn ouders hebben na mijn achttiende verjaardag door een administratieve fout bij de bank anderhalf jaar lang onterecht toegang gehad tot mijn bankrekeningen. Tsja. Dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. Ik heb er verder geen topic op FOK! over geopend.
Hard gelachenquote:Op maandag 4 mei 2015 12:19 schreef Waterdrinker het volgende:
Dit dus. Misschien eerst het gesprek met je oude huisarts afwachten, hij kan je wellicht meer vertellen over wat je kan doen. Dan klacht indienen bij 'nieuwe' huisarts en hopen dat hij excuses maakt. Je kunt altijd nog een klacht indienen bij een tuchtcollege, maar ik acht de kans heel klein dat de arts hiervoor berispt wordt. Dit soort colleges houden graag elkaar de hand boven het hoofd en vinden veel fouten een risico van het vak.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 01:35 schreef Andromache het volgende:
Terechte klacht, maar je moet niet direct met rechtszaken gaan schermen. Eerst een klacht indienen bij de nieuwe huisarts. Als die dat niet naar tevredenheid oplost, in de vorm van voldoende excuses (want dat zal zijn wat je wil, je hebt geen financiele schade geleden ofzo), dan kun je altijd nog een klachtenprocedure opstarten bij het Nederlands Huisartsen Genootschap of een andere overkoepelende club.
Woensdag een gesprek met welke huisarts?quote:Op maandag 4 mei 2015 17:17 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Ik ben ondertussen alweer een beetje gekalmeerd
Komt vast goed, woensdag maar eens het gesprek aangaan met de huisarts en kijken wat hij te melden heeft..
Nou, dat is dus ook niet altijd zo. Ik ben 50 km verderop gaan wonen, maar omdat mijn oude huisarts het vertikt om het dossier digitaal te versturen kan ik weer helemaal terug naar de praktijk om mijn dossier op te halen en weer af te geven bij de nieuwe huisartsquote:Op maandag 4 mei 2015 13:03 schreef Born2trade het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, dat gaat tegenwoordig digitaal. De huisarts stuur bericht naar andere arts dat je daar bent aangemeld en dat ze je dossier opvragen. Oude huisarts regelt dit digitaal.
In principe heb je je aangemeld bij de nieuwe praktijk. Bij mij stond er op het inschrijfformulier dat ik toestemming gaf voor opvragen dossier bij oude huisarts. Bij jou niet?
Zuur, ik had een vergelijkbare ervaring. Nieuwe huisarts vond het allemaal moeilijk en wilde het op papier, oude huisarts wilde het juist niet op papier meegeven maar alleen digitaal versturen. Heb ze uiteindelijk maar met elkaar laten bellen en toen was het geregeld. Ik denk dat een hoop assistenten het systeem een beetje lastig vindenquote:Op dinsdag 5 mei 2015 12:22 schreef NanaMidi het volgende:
maar omdat mijn oude huisarts het vertikt om het dossier digitaal te versturen
ze zitten er tussen hoor! een kennis van mij, ver in de dertig, kwam er achter dat haar gezondheidssituatie tegen haar wil in met haar moeder was besproken. ik schat de kans erg klein dat dit bij TS gebeurd is, omdat je er nog maar net bent ingeschreven, en een fatsoenlijke huisarts dit sowieso niet doet.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 12:22 schreef NanaMidi het volgende:
[..]
Nou, dat is dus ook niet altijd zo. Ik ben 50 km verderop gaan wonen, maar omdat mijn oude huisarts het vertikt om het dossier digitaal te versturen kan ik weer helemaal terug naar de praktijk om mijn dossier op te halen en weer af te geven bij de nieuwe huisarts
Verder vind ik het geen schending van de privacy als je ouders het dossier niet hebben mee gekregen. Natuurlijk is het slordig, maar zowel de oude als de nieuwe huisarts mogen niks tegen je ouders zeggen. Ik denk dat huisartsen ook wel wat beters te doen hebben dan over TS roddelen met zijn ouders
En om de gegevens in te zien hoeft de nieuwe huisarts geeneens de gegevens toegestuurd te krijgen.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zelfs al is het een bekende van je ouders, hij heeft geheimhoudingsplicht.
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is.....quote:Op maandag 4 mei 2015 15:18 schreef frederik het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens.
TS heeft gegevens gedeeld met iemand die ze alleen in de spreekkamer tegenkomt, deze gegevens liggen op dit moment bij iemand die vanavond op het verjaardagsfeest van haar vader of moeder kan zitten (als vriend van de familie). Dubbele petten dus bij die nieuwe huisarts (los van de kans op loslippigheid).
Ik beweer niet dat de nieuwe huisarts dingen verteld heeft aan de ouders.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 18:45 schreef klipper het volgende:
[..]
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is.....
Ohnee dit is fok en heeft de ander zich altijd gelijk schuldig gemaakt.
Ts, heb je toestemming gegeven met je elektronisch patientendossier?
Indien ja, dan kan iedere arts die gegevens gelijk inzien, indien nee lukt het ook wel alleen moeten ze zich dan verantwoorden.
Hij gaat echt niet in z'n vrije tijd dossiertjes lezen hoor..... Wat jij spannend vindt is voor hem dagelijkse kost, idem met de rest; niet zo jankenquote:Op maandag 4 mei 2015 12:24 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Helaas denken veel artsen net zo licht over privacy als jij! Geheimhouding betekent NIET dat je het aan anderen met geheimhouding mag openbaren! Helaas wordt privacy vooral voor PR gebruikt en wordt er enorm slecht mee omgegaan. Ook bij de overheid trouwens.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:17 schreef Seven. het volgende:
juridische stappen voor wat gewoon een dom foutje is. Als je dossier nou online was gezet of gedumpt op straat.. Dit is gewoon bij een andere arts terecht gekomen die ook geheimhoudingsplicht heeft.
Doe ons eens een lol dan: vraag je medisch dossier op bij je huisarts en post het hier.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 14:29 schreef Jahr00n het volgende:
Al zet ie mijn dossier op het internet. Wat de fuck boeit het.
Juridische consequenties?quote:Op maandag 4 mei 2015 12:17 schreef Kaneelstokje het volgende:
Wat verwacht je dan van juridische stappen?
Maagdenvliesreconstructie in een islamitisch gezin?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Census het volgende:
Medici komen weg met duizenden doden-door-schuld per jaar, slechts een enkele keer wordt er iemand veroordeeld tot een paar maanden cel (ik ken welgeteld 1 geval). Als er al iets niet in de doofpot past, wordt dat via een eigen tuchtrecht afgehandeld.quote:
Dat jij het je niet kan voorstellen is irrelevant voor privacywetgeving. Ook de arts hoeft daar geen oordeel over te hebben, hij heeft zich gewoon aan de regels te houden.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Census het volgende:
Ah, het gaat om de erfenis.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:31 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |