abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152259431
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:35 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Het foutje is op zich geen probleem, daar kan ik mee leven. Het probleem is meer dat die huisarts een bekende is van mijn ouders en ik hem ook tegen kom af en toe. Hij hoeft niet te weten wat er is gebeurd.
Twee dingen.

Dat je bent uitgeschreven is verkeerd, maar dat kan makkelijk recht gezet worden. Zou ik me niet druk over maken.

Dat die andere huisarts gevoelige informatie over jou heeft is an sich geen probleem. Hij is een professional en zal dat echt niet aan jouw ouders gaan doorspelen. Denk je dat het voor een huisarts nooit vaker gebeurt dat hij gevoelige informatie heeft? :P
  maandag 4 mei 2015 @ 12:42:24 #27
433734 vigilant7
Eenvoudige man.
pi_152259491
you're just another brick in the wall
  maandag 4 mei 2015 @ 12:48:06 #28
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_152259604
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:31 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Ik hoop het..
Als hij zich gewoon aan zijn geheimhoudingsplicht houdt en er verder geen problemen zijn, kan ik er nog mee leven..
De artsen die ik ken, houden zich zeer strikt aan die geheimhoudingsplicht. Sterker nog: mijn vriendin is arts en ik krijg zelfs helemaal niets te horen dat ergens aan gelinkt kan worden.

Daarnaast: denk je echt dat jouw problemen zo boeiend zijn voor die arts dat hij jouw dossier van binnen en van buiten gaat doornemen omdat hij niets beters te doen heeft? En wil je je eigen oude huisarts echt met die stress van "juridische stappen" op gaan zadelen die er weer voor kunnen gaan zorgen dat hij fouten gaat maken?
Don't let my username fool you...
pi_152259712
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:48 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

De artsen die ik ken, houden zich zeer strikt aan die geheimhoudingsplicht. Sterker nog: mijn vriendin is arts en ik krijg zelfs helemaal niets te horen dat ergens aan gelinkt kan worden.
Elke arts weet natuurlijk ook dat hij zonder zijn geheimhouding helemaal niets is. Zowel in het opzicht dat hij dan ontslagen kan worden als in het opzicht dat je nooit een patiënt kunt helpen zonder vertrouwensband. :)
pi_152259768
Iedereen roept dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, en het dus niet zal doorgeven aan de ouders. Er wordt alleen vergeten dat die oude huisarts ook geheimhoudingsplicht heeft (niet alleen naar de ouders, maar ook naar andere artsen), en die geheimhoudingsplicht heeft geschonden.

TS, je gaf aan dat je meerderjarig bent, en dat je op een ander adres dan je ouders woont. Was dit wel bekend bij je oude huisarts? Zeker als je met een ander adres vermeld staat zou ik eens gaan informeren hoe die fout heeft kunnen ontstaan (bij 1 adres zou je nog kunnen denken dat het hele gezin zou verhuizen)
pi_152259819
Wil je genoegdoening of zeker weten dat zaken vertrouwelijk blijven? Bij genoegdoening gewoon lekker bellen naar de oude huisarts en vragen hoe het is gekomen. Dan verwacht ik dat ze gewoon excuses aanbieden.

Als je er echt over inzit zou je de huisarts kunnen benaderen en kunnen benadrukken dat je dossier gevoelige zaken bevat. Echter, waarschijnlijk zal dat voor die huisarts vanzelfsprekend zijn en zal het geeneens in hem opkomen om zaken met je ouders te bespreken. Dikke kans dat hij zich zal afvragen waar je je druk om maakt, dat het voor hem een vanzelfsprekendheid is. Maar dan ben jij iig gerustgesteld.
pi_152259839
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:54 schreef frederik het volgende:
Iedereen roept dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, en het dus niet zal doorgeven aan de ouders. Er wordt alleen vergeten dat die oude huisarts ook geheimhoudingsplicht heeft (niet alleen naar de ouders, maar ook naar andere artsen), en die geheimhoudingsplicht heeft geschonden.
Artsen onderling mogen wel degelijk gegeven uitwissel anders zou de zorg helemaal onbetaalbaar worden als telkens opnieuw dezelfde onderzoeken moeten gebeuren omdat ze het niet van elkaar mogen weten. :D
pi_152259903
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:57 schreef Basp1 het volgende:
Artsen onderling mogen wel degelijk gegeven uitwissel anders zou de zorg helemaal onbetaalbaar worden als telkens opnieuw dezelfde onderzoeken moeten gebeuren omdat ze het niet van elkaar mogen weten.
Juridisch gezien moet de patient hier toestemming voor geven. Dat was de reden dat mensen de huisarts toestemming moesten geven om zich aan te melden voor EPD.

Edit: bij het kunnen verlenen van goede zorg is het natuurlijk wel toegestaan. Hier gaat het echter om een heel dossier.
pi_152259937
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:00 schreef Born2trade het volgende:

[..]

Juridisch gezien moet de patient hier toestemming voor geven. Dat was de reden dat mensen de huisarts toestemming moesten geven om zich aan te melden voor EPD.
Ik heb voor zover ik weet bij een overstap van huisarts nooit iets hoeven te ondertekenen, of zelf met een dossier moeten sjouwen.
pi_152259942
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:54 schreef frederik het volgende:

TS, je gaf aan dat je meerderjarig bent, en dat je op een ander adres dan je ouders woont. Was dit wel bekend bij je oude huisarts? Zeker als je met een ander adres vermeld staat zou ik eens gaan informeren hoe die fout heeft kunnen ontstaan (bij 1 adres zou je nog kunnen denken dat het hele gezin zou verhuizen)
Ja precies, dit is precies wat ik bedoel. Het zal best zo zijn dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, maar wie geeft mijn oude huisarts het recht om mijn dossier door te sturen? Dan kunnen ze het net zo goed naar elke arts sturen, als ze toch allemaal een geheimhoudingsplicht hebben. Ik weet niet welke partij ik kan beschuldigen, de een heeft mij ingeschreven zonder dat ik daarvan op de hoogte was, vervolgens heeft de oude huisarts via de verzekeringsmaatschappij te horen gekregen dat ik dus ingeschreven was bij een nieuwe huisarts en hebben zij mijn dossier opgestuurd. Ze zitten dus allebei fout.

Ik woon inderdaad niet bij mijn ouders en dit was bekend bij de oude huisarts. De nieuwe huisarts beweert dat ze doorgekregen hebben dat ik nog bij mijn ouders woon, maar dat is niet waar. Ik heb zelfs nog recepten waarop staat dat ik op een ander adres woon dan mijn ouders.
pi_152259974
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:01 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb voor zover ik weet bij een overstap van huisarts nooit iets hoeven te ondertekenen, of zelf met een dossier moeten sjouwen.
Dat laatste klopt, dat gaat tegenwoordig digitaal. De huisarts stuur bericht naar andere arts dat je daar bent aangemeld en dat ze je dossier opvragen. Oude huisarts regelt dit digitaal.

In principe heb je je aangemeld bij de nieuwe praktijk. Bij mij stond er op het inschrijfformulier dat ik toestemming gaf voor opvragen dossier bij oude huisarts. Bij jou niet?
pi_152260020
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn ouders moesten een handtekening zetten bij de nieuwe huisarts om zich daar te laten inschrijven. Vervolgens moesten ze naar de oude huisarts om hun eigen dossiers op te halen.

Ik heb dat niet gedaan/ geen toestemming of machtiging gegeven.
Sterker nog ik kwam er vanochtend pas achter (na twee maanden) dat ik opeens geen patiënt meer was van mijn oude huisarts.
pi_152260066
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:00 schreef Born2trade het volgende:

[..]

Edit: bij het kunnen verlenen van goede zorg is het natuurlijk wel toegestaan. Hier gaat het echter om een heel dossier.
Wat raad jij mij aan om te doen? Laten gaan, stappen zetten voor juridische dingen of contact opnemen met de artsen om te benadrukken dat de informatie gevoelig is? (Dat laatste heb ik dus vanochtend al wel gedaan en de beide assistenten op hun kop gegeven).
pi_152260083
Ik kan me sowieso niet echt iets voorstellen wat dermate geheim is dat je ouders daar niks over mogen weten.
The road to success is always under construction.
pi_152260092
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:01 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Ja precies, dit is precies wat ik bedoel. Het zal best zo zijn dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, maar wie geeft mijn oude huisarts het recht om mijn dossier door te sturen? Dan kunnen ze het net zo goed naar elke arts sturen, als ze toch allemaal een geheimhoudingsplicht hebben. Ik weet niet welke partij ik kan beschuldigen, de een heeft mij ingeschreven zonder dat ik daarvan op de hoogte was, vervolgens heeft de oude huisarts via de verzekeringsmaatschappij te horen gekregen dat ik dus ingeschreven was bij een nieuwe huisarts en hebben zij mijn dossier opgestuurd. Ze zitten dus allebei fout.

Ik woon inderdaad niet bij mijn ouders en dit was bekend bij de oude huisarts. De nieuwe huisarts beweert dat ze doorgekregen hebben dat ik nog bij mijn ouders woon, maar dat is niet waar. Ik heb zelfs nog recepten waarop staat dat ik op een ander adres woon dan mijn ouders.
Volgens mij ligt de fout 100% bij je oude huisarts. Die had niet zonder jouw machtiging je dossier mogen delen met anderen. Je "nieuwe" huisarts of de verzekeringsmaatschappij hebben daar verder geen invloed op.
pi_152260106
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Census het volgende:
Ik kan me sowieso niet echt iets voorstellen wat dermate geheim is dat je ouders daar niks over mogen weten.
Ik kan zo een hele lijst verzinnen. Neem namelijk niet aan dat TS zin heeft om te vertellen.
  maandag 4 mei 2015 @ 13:08:15 #42
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_152260112
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:35 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Het foutje is op zich geen probleem, daar kan ik mee leven. Het probleem is meer dat die huisarts een bekende is van mijn ouders en ik hem ook tegen kom af en toe. Hij hoeft niet te weten wat er is gebeurd.
Desnoods spreek je de nieuwe arts daar op aan, benadruk je het dat het je hoog zit. Maar om nu serieus aan juridische stappen te denken terwijl er niets noemenswaardigs is gebeurd? :').
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 4 mei 2015 @ 13:09:18 #43
33189 RM-rf
1/998001
pi_152260144
Wat wil je praktisch precies bereiken?

als 'juridische stappen' wilt gaan nemen, moet je minimaal al aangeven _wat_ je nu precies eist;
Als je een civiele procedure aanspant ben je een 'eiser' en moet je dus wat 'eisen'... wat?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_152260197
Als je écht juridische stappen wil ondernemen moet je een klacht indienen bij de klachtencommissie voor huisartsen in jouw regio, of bij een regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Een civiele procedure tegen de huisarts lijkt me niet echt zinvol omdat je voor zover ik kan verzinnen geen schade hebt.
pi_152260209
Zekers grove schending van de mensenrechten en privacyrechten ik zou aangifte tegen je huisarts doen
pi_152260223
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Tchock het volgende:

[..]

Volgens mij ligt de fout 100% bij je oude huisarts. Die had niet zonder jouw machtiging je dossier mogen delen met anderen. Je "nieuwe" huisarts of de verzekeringsmaatschappij hebben daar verder geen invloed op.
Die zit inderdaad fout.. Maar de nieuwe huisarts ook toch? Die heeft mij ingeschreven zonder dat ik een handtekening of iets dergelijks heb ingeleverd..
pi_152260369
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:09 schreef RM-rf het volgende:
Wat wil je praktisch precies bereiken?

als 'juridische stappen' wilt gaan nemen, moet je minimaal al aangeven _wat_ je nu precies eist;
Als je een civiele procedure aanspant ben je een 'eiser' en moet je dus wat 'eisen'... wat?
Dat er niet is voldaan aan de geheimhoudingsplicht en dat mijn dossier is opgestuurd zonder mijn toestemming.
pi_152260407
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Census het volgende:
Hoezo niet? Genoeg dingen die ik niet aan mijn ouders zou vertellen.
pi_152260418
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:16 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Dat er niet is voldaan aan de geheimhoudingsplicht en dat mijn dossier is opgestuurd zonder mijn toestemming.
Dat is geen eis harry
  maandag 4 mei 2015 @ 13:19:38 #50
33189 RM-rf
1/998001
pi_152260464
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:16 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Ik vraag naar wat je precies eist ... dit is hooguit een fout van de arts waarover je klaagt, maar je geeft niet aan wat je nu precies van die arts eist..

als je een civiele procedure wilt starten, moet je eerst dus wat eisen van die arts en moet je weten wát je wilt eisen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')