Twee dingen.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:35 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Het foutje is op zich geen probleem, daar kan ik mee leven. Het probleem is meer dat die huisarts een bekende is van mijn ouders en ik hem ook tegen kom af en toe. Hij hoeft niet te weten wat er is gebeurd.
De artsen die ik ken, houden zich zeer strikt aan die geheimhoudingsplicht. Sterker nog: mijn vriendin is arts en ik krijg zelfs helemaal niets te horen dat ergens aan gelinkt kan worden.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:31 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Ik hoop het..
Als hij zich gewoon aan zijn geheimhoudingsplicht houdt en er verder geen problemen zijn, kan ik er nog mee leven..
Elke arts weet natuurlijk ook dat hij zonder zijn geheimhouding helemaal niets is. Zowel in het opzicht dat hij dan ontslagen kan worden als in het opzicht dat je nooit een patiënt kunt helpen zonder vertrouwensband.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:48 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
De artsen die ik ken, houden zich zeer strikt aan die geheimhoudingsplicht. Sterker nog: mijn vriendin is arts en ik krijg zelfs helemaal niets te horen dat ergens aan gelinkt kan worden.
Artsen onderling mogen wel degelijk gegeven uitwissel anders zou de zorg helemaal onbetaalbaar worden als telkens opnieuw dezelfde onderzoeken moeten gebeuren omdat ze het niet van elkaar mogen weten.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:54 schreef frederik het volgende:
Iedereen roept dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, en het dus niet zal doorgeven aan de ouders. Er wordt alleen vergeten dat die oude huisarts ook geheimhoudingsplicht heeft (niet alleen naar de ouders, maar ook naar andere artsen), en die geheimhoudingsplicht heeft geschonden.
Juridisch gezien moet de patient hier toestemming voor geven. Dat was de reden dat mensen de huisarts toestemming moesten geven om zich aan te melden voor EPD.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:57 schreef Basp1 het volgende:
Artsen onderling mogen wel degelijk gegeven uitwissel anders zou de zorg helemaal onbetaalbaar worden als telkens opnieuw dezelfde onderzoeken moeten gebeuren omdat ze het niet van elkaar mogen weten.
Ik heb voor zover ik weet bij een overstap van huisarts nooit iets hoeven te ondertekenen, of zelf met een dossier moeten sjouwen.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:00 schreef Born2trade het volgende:
[..]
Juridisch gezien moet de patient hier toestemming voor geven. Dat was de reden dat mensen de huisarts toestemming moesten geven om zich aan te melden voor EPD.
Ja precies, dit is precies wat ik bedoel. Het zal best zo zijn dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, maar wie geeft mijn oude huisarts het recht om mijn dossier door te sturen? Dan kunnen ze het net zo goed naar elke arts sturen, als ze toch allemaal een geheimhoudingsplicht hebben. Ik weet niet welke partij ik kan beschuldigen, de een heeft mij ingeschreven zonder dat ik daarvan op de hoogte was, vervolgens heeft de oude huisarts via de verzekeringsmaatschappij te horen gekregen dat ik dus ingeschreven was bij een nieuwe huisarts en hebben zij mijn dossier opgestuurd. Ze zitten dus allebei fout.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:54 schreef frederik het volgende:
Iedereen roept dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, en het dus niet zal doorgeven aan de ouders. Er wordt alleen vergeten dat die oude huisarts ook geheimhoudingsplicht heeft (niet alleen naar de ouders, maar ook naar andere artsen), en die geheimhoudingsplicht heeft geschonden.
TS, je gaf aan dat je meerderjarig bent, en dat je op een ander adres dan je ouders woont. Was dit wel bekend bij je oude huisarts? Zeker als je met een ander adres vermeld staat zou ik eens gaan informeren hoe die fout heeft kunnen ontstaan (bij 1 adres zou je nog kunnen denken dat het hele gezin zou verhuizen)
Dat laatste klopt, dat gaat tegenwoordig digitaal. De huisarts stuur bericht naar andere arts dat je daar bent aangemeld en dat ze je dossier opvragen. Oude huisarts regelt dit digitaal.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:01 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb voor zover ik weet bij een overstap van huisarts nooit iets hoeven te ondertekenen, of zelf met een dossier moeten sjouwen.
Mijn ouders moesten een handtekening zetten bij de nieuwe huisarts om zich daar te laten inschrijven. Vervolgens moesten ze naar de oude huisarts om hun eigen dossiers op te halen.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb voor zover ik weet bij een overstap van huisarts nooit iets hoeven te ondertekenen, of zelf met een dossier moeten sjouwen.
Wat raad jij mij aan om te doen? Laten gaan, stappen zetten voor juridische dingen of contact opnemen met de artsen om te benadrukken dat de informatie gevoelig is? (Dat laatste heb ik dus vanochtend al wel gedaan en de beide assistenten op hun kop gegeven).quote:Op maandag 4 mei 2015 13:00 schreef Born2trade het volgende:
[..]
Juridisch gezien moet de patient hier toestemming voor geven. Dat was de reden dat mensen de huisarts toestemming moesten geven om zich aan te melden voor EPD.
Edit: bij het kunnen verlenen van goede zorg is het natuurlijk wel toegestaan. Hier gaat het echter om een heel dossier.
Volgens mij ligt de fout 100% bij je oude huisarts. Die had niet zonder jouw machtiging je dossier mogen delen met anderen. Je "nieuwe" huisarts of de verzekeringsmaatschappij hebben daar verder geen invloed op.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:01 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Ja precies, dit is precies wat ik bedoel. Het zal best zo zijn dat die nieuwe huisarts geheimhoudingsplicht heeft, maar wie geeft mijn oude huisarts het recht om mijn dossier door te sturen? Dan kunnen ze het net zo goed naar elke arts sturen, als ze toch allemaal een geheimhoudingsplicht hebben. Ik weet niet welke partij ik kan beschuldigen, de een heeft mij ingeschreven zonder dat ik daarvan op de hoogte was, vervolgens heeft de oude huisarts via de verzekeringsmaatschappij te horen gekregen dat ik dus ingeschreven was bij een nieuwe huisarts en hebben zij mijn dossier opgestuurd. Ze zitten dus allebei fout.
Ik woon inderdaad niet bij mijn ouders en dit was bekend bij de oude huisarts. De nieuwe huisarts beweert dat ze doorgekregen hebben dat ik nog bij mijn ouders woon, maar dat is niet waar. Ik heb zelfs nog recepten waarop staat dat ik op een ander adres woon dan mijn ouders.
Ik kan zo een hele lijst verzinnen. Neem namelijk niet aan dat TS zin heeft om te vertellen.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Census het volgende:
Ik kan me sowieso niet echt iets voorstellen wat dermate geheim is dat je ouders daar niks over mogen weten.
Desnoods spreek je de nieuwe arts daar op aan, benadruk je het dat het je hoog zit. Maar om nu serieus aan juridische stappen te denken terwijl er niets noemenswaardigs is gebeurd?quote:Op maandag 4 mei 2015 12:35 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Het foutje is op zich geen probleem, daar kan ik mee leven. Het probleem is meer dat die huisarts een bekende is van mijn ouders en ik hem ook tegen kom af en toe. Hij hoeft niet te weten wat er is gebeurd.
Die zit inderdaad fout.. Maar de nieuwe huisarts ook toch? Die heeft mij ingeschreven zonder dat ik een handtekening of iets dergelijks heb ingeleverd..quote:Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Tchock het volgende:
[..]
Volgens mij ligt de fout 100% bij je oude huisarts. Die had niet zonder jouw machtiging je dossier mogen delen met anderen. Je "nieuwe" huisarts of de verzekeringsmaatschappij hebben daar verder geen invloed op.
Dat er niet is voldaan aan de geheimhoudingsplicht en dat mijn dossier is opgestuurd zonder mijn toestemming.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:09 schreef RM-rf het volgende:
Wat wil je praktisch precies bereiken?
als 'juridische stappen' wilt gaan nemen, moet je minimaal al aangeven _wat_ je nu precies eist;
Als je een civiele procedure aanspant ben je een 'eiser' en moet je dus wat 'eisen'... wat?
Hoezo niet? Genoeg dingen die ik niet aan mijn ouders zou vertellen.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Census het volgende:
Ik kan me sowieso niet echt iets voorstellen wat dermate geheim is dat je ouders daar niks over mogen weten.
Dat is geen eis harryquote:Op maandag 4 mei 2015 13:16 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Dat er niet is voldaan aan de geheimhoudingsplicht en dat mijn dossier is opgestuurd zonder mijn toestemming.
Ik vraag naar wat je precies eist ... dit is hooguit een fout van de arts waarover je klaagt, maar je geeft niet aan wat je nu precies van die arts eist..quote:Op maandag 4 mei 2015 13:16 schreef Meloenthee het volgende:
[..]
Dat er niet is voldaan aan de geheimhoudingsplicht en dat mijn dossier is opgestuurd zonder mijn toestemming.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |