abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 mei 2015 @ 18:01:07 #241
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_152565859
En dat is ook al zo vaak tegen Sjoemie gezegd, dat het wel trollerig overkomt dat hij er nu wéér mee aan komt zetten.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_152567136
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 17:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
maar velen keren onderhand toch weer terug zoals voorspeld in de bijbel.
Hoe kan zoiets verzonnen (fictie) zijn als het overeen komt?
Als ik een boek schrijf waarin staat dat overmorgen iemand verongelukt en dat gebeurt, hoe kan jij dan bewijzen dat ik niet net zo goed in de toekomst kan kijken als de schrijvers van de bijbel?

Als "maar dat kan geen toeval zijn" je sterkste argument is kan je beter wegblijven.
Conscience do cost.
pi_152567379
Ik snap het niet en ik zal het ook nooit snappen, waarom mensen ''kunnen'' en ''willen'' geloven. Alle geloven zijn ontstaan door mensen, mensen de meest fantastische verhalen kunnen verzinnen. Waarom kunnen ze die link niet begrijpen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Odaiba op 13-05-2015 19:36:11 ]
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:03:41 #244
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152567782
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 18:52 schreef Odaiba het volgende:
Ik snap het niet en ik zal het ook nooit snappen, waarom mensen ''kunnen'' en ''willen'' geloven. Alles geloven zijn ontstaan door mensen, mensen de meest fantastische verhalen kunnen verzinnen. Waarom kunnen ze die link niet begrijpen?
Dat vind ik een hele claim: "alle geloven zijn ontstaan door mensen". Zelf ben ik christelijk, kan je mij misschien uitleggen waaruit zou blijken dat de oorsprong van de vele bijbelverhalen uit verschillende boeken het product zijn van de menselijke verbeelding?

Mocht je claim waar zijn, dan is het inderdaad onzinnig om te geloven.

[ Bericht 4% gewijzigd door Murvgeslagen op 13-05-2015 19:12:10 ]
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:04:38 #245
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_152567812
Waar anders van? Overigens bevatten veel verhalen vaak wel een kern van waarheid.

En belangrijker nog, Odaiba had 't over religies als geheel, niet specifiek over afzonderlijke verhalen in de vele verschillende boeken en religieuze overleveringen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:09:47 #246
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152567986
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:04 schreef Perrin het volgende:
Waar anders van?
Ik krijg niet de indruk als ik de verhalen en wonderen over Jezus lees dat ze zijn bedoeld om kinderen voor te lezen bij het slapengaan, het geeft direct de indruk van historische verslagen. Dit in tegenstelling tot de simpsons, spider man of king kong. Het is wat mij betreft dan ook een hele claim om te zeggen dat dit het volledige product is van de menselijke verbeelding.

quote:
En belangrijker nog, Odaiba had 't over religies als geheel, niet specifiek over afzonderlijke verhalen in de vele verschillende boeken en religieuze overleveringen.
Als je een claim doet over het geheel, dan geld die claim ook voor elk onderdeel. Ik ben dus erg benieuwd waar hij zijn overtuiging op stoelt, misschien leer ik er nog iets van.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152569369
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:09 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik krijg niet de indruk als ik de verhalen en wonderen over Jezus lees dat ze zijn bedoeld om kinderen voor te lezen bij het slapengaan, het geeft direct de indruk van historische verslagen. Dit in tegenstelling tot de simpsons, spider man of king kong. Het is wat mij betreft dan ook een hele claim om te zeggen dat dit het volledige product is van de menselijke verbeelding.

[..]

Als je een claim doet over het geheel, dan geld die claim ook voor elk onderdeel. Ik ben dus erg benieuwd waar hij zijn overtuiging op stoelt, misschien leer ik er nog iets van.
Ben geen goede debater.

Maar ook al zou het waar kunnen zijn, dan snap en begrijp ik nog steeds niet hoe je dat kunt geloven. Het had namelijk net zo goed een samenraapsel van verhalen kunnen zijn vervlochten met fantasie, want men gaf wel meer onnatuurlijk eigenschappen aan mensen.
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:58:15 #248
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152569822
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:09 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Wist je dat je grote teen kan zien?
pi_152570182
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:46 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Je ziet de hel dus als een concept dat gecreërd is door mensen om wat meer momentum te geven aan het verhaal?

O, daar ben ik nog wel even benieuwd naar. Je hebt zeker ook al onomstotelijk bewijs voor het bestaan van de hel gevonden? Iets met 'ik kan het me voorstellen, dus het is waar', 'atheïsten zijn objectief slecht, dus die gaan eeuwig branden' en 'het is christelijk, dus het klopt'?
pi_152570867
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 20:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

O, daar ben ik nog wel even benieuwd naar. Je hebt zeker ook al onomstotelijk bewijs voor het bestaan van de hel gevonden? Iets met 'ik kan het me voorstellen, dus het is waar', 'atheïsten zijn objectief slecht, dus die gaan eeuwig branden' en 'het is christelijk, dus het klopt'?
En het is wel geloofwaardig als men zegt dat volgens wetenschappelijk onderzoek de aarde waarschijnlijk13 miljard jaar oud is. en wat dacht je van al die verschillende daterings methodes, zijn ook allemaal verzonnen door mensen, dus men vertrouwd er op dat de mensen die dit bedacht hebben het bij het rechte eind hebben.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 13 mei 2015 @ 20:28:37 #251
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152570956
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 20:26 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

En het is wel geloofwaardig als men zegt dat volgens wetenschappelijk onderzoek de aarde waarschijnlijk13 miljard jaar oud is. en wat dacht je van al die verschillende daterings methodes, zijn ook allemaal verzonnen door mensen, dus men vertrouwd er op dat de mensen die dit bedacht hebben het bij het rechte eind hebben.
Nee. Je kunt controleren dat ze het bij het rechte eind hebben. Dat is het hele idee van wetenschap: je kunt iedere stap zelf verifiëren.
  woensdag 13 mei 2015 @ 20:32:49 #252
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_152571154
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 18:52 schreef Odaiba het volgende:
Ik snap het niet en ik zal het ook nooit snappen, waarom mensen ''kunnen'' en ''willen'' geloven. Alle geloven zijn ontstaan door mensen, mensen de meest fantastische verhalen kunnen verzinnen. Waarom kunnen ze die link niet begrijpen?
Natuurwetten zijn door dezelfde mensen opgesteld.

Nu snap ik wel dat er een verschil is tussen iets wat emperisch testbaar is als zwaartekracht en het (christelijk) geloof.
Maar beide zijn wel opgesteld door mensen, dus religie afkraken vanwege dat aspect lijkt me vreemd.
pi_152571218
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2015 20:32 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Nu snap ik wel dat er een verschil is tussen iets wat emperisch testbaar is als zwaartekracht en het (christelijk) geloof.
Maar beide zijn wel opgesteld door mensen, dus religie afkraken vanwege dat aspect lijkt me vreemd.
Is er dan iets mis met mij als ik niet kan en wil geloven of met degene die wel gelooft?
pi_152571349
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 20:26 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Je maakt om de een of andere reden geen onderscheid tussen 'ontdekt door' en 'verzonnen door'. Waarom niet?
  woensdag 13 mei 2015 @ 20:50:25 #255
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_152571992
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 20:34 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Is er dan iets mis met mij als ik niet kan en wil geloven of met degene die wel gelooft?
Of iemand gelooft of niet maakt niet dat er wel of niet 'iets mis' is met die persoon.

Ik kan prima begrijpen waarom iemand niet gelooft. Ik kan ook begrijpen waarom iemand (waaronder ikzelf) wel gelooft. Met beide personen is niet 'iets mis'.
pi_152574220
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 20:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee. Je kunt controleren dat ze het bij het rechte eind hebben. Dat is het hele idee van wetenschap: je kunt iedere stap zelf verifiëren.
Dat kunnen leken zoals wij helemaal niet :6
Dat moeten wij geloven, dat de wetenschappers het bij het juiste eind hebben en dat ze anders wel gecorrigeerd zouden worden door andere wetenschappers.
Bij religie ontbreekt dit helemaal, je moet geloven dat een priester of profeet een goddelijk inzicht had.

Maar als je doet alsof wij allemaal kunnen nagaan of het juist is wat wetenschappers zeggen dan pis je net zo goed naast de pot.
  woensdag 13 mei 2015 @ 21:47:56 #257
16305 Jappie
parttime reverend
pi_152574770
quote:

[..]

Theoretisch wel ja, in werkelijkheid zijn er weinig individuen die en de tijd en de middelen hebben om elke stap zelf te doen. Uiteindelijk is ook het grootste deel van wetenschappelijke beweringen voor de gewone man een kwestie van aannames op basis van het vertrouwen dat het met de wetenschap en haar resultaten wel goed zit.

Neemt overigens niet weg dat ook ik het grootste deel van wat de wetenschap beweert zo 1 op 1 overneem. Het enige dat ik daarbij wel continu in het achterhoofd laat meedraaien is het besef dat die zaken die wetenschappelijk bewezen kunnen worden zich doorgaans maar in een en dezelfde helft van mijn bewustzijn afspeelt namelijk de zintuiglijke.

Het 2e deel belangrijke deel van mijn reserves betreft een door de wetenschap zelf aangevoerd en m.i. voldoende bewezen mankement in mijn eigen bewustzijn indien dit uitsluitend afhankelijk zou zijn van zintuigelijke input. Ons bewustzijn vult in die uitleg immers zelf continu de "blanks" in en dus is het in dat geval per definitie een ingekleurde versie van de werkelijkheid.

Die controleerbaarheid valt uiteindelijk dus wel mee en mede daarom vind ik het nog altijd een bizar fenomeen dat het gros van de mensen vanuit het bewustzijn waarmee ze de wereld ervaren de wereld die ze ervaren als meer werkelijk ervaren dan het bewustzijn waarmee ze dat doen.
  woensdag 13 mei 2015 @ 22:36:54 #258
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152577339
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 20:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Klopt ja, deze en andere essays worden volgende week uitgebracht in de bundel "grappige karikaturen en lollige rode haringen" van de uitgever stroman&co.

De bundel "cynisme en haar zusters" zal dan snel daarop volgen. :)
  woensdag 13 mei 2015 @ 22:48:51 #259
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152578049
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:45 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ben geen goede debater.

Maar ook al zou het waar kunnen zijn, dan snap en begrijp ik nog steeds niet hoe je dat kunt geloven. Het had namelijk net zo goed een samenraapsel van verhalen kunnen zijn vervlochten met fantasie, want men gaf wel meer onnatuurlijk eigenschappen aan mensen.
Geen probleem. :)

Deze discussie gaat bij skeptici vaak de volgende algemene richtingen op :
- Het zijn allemaal verzonnen verhalen, persoon A (vaak Paulus) heeft een verhaal rondom de persoon Jezus gemythologiseerd en hier verschillende boeken mee beïnvloed. De verschillende onafhankelijke bronnen over Jezus zijn ook niet betrouwbaar.
- Er zitten wel grote historische feiten in de verschillende bronnen. Echter: ook al zou de uitleg die het bestaan van wonderen aanneemt duidelijk het best bij de tekst passen, het accepteren van het bestaan van wonderen is zo'n grote aanname, dat elke andere uitleg (ilussie, samenzwering) die onwaarschijnlijk lijkt, toch waarschijnlijker zijn dan deze letterlijke uitleg.

Éen van de redenen dat ik geloof is omdat ik niet zoveel moeite heb met het bestaan van wonderen (andere argumentatie), en de letterlijke uitleg van de verschillende historische bronnen die de dood en opstanding van Jezus beschrijven het meest aannemelijk vind.

[ Bericht 0% gewijzigd door Murvgeslagen op 13-05-2015 22:58:08 ]
  woensdag 13 mei 2015 @ 23:04:48 #260
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152578732
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2015 20:32 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Dat, en daarnaast kent de wetenschap diverse grote paradigmashifts. 100 jaar geleden geloofden we ook nog in de ether. Natuurlijk is de wetenschap in het algemeen betrouwbaar, maar een beetje kritisch zijn mag ook op zijn tijd.

Zaken als evolutietheorie worden vaak zonder na te denken overal over geëxtrapoleerd, terwijl het de vraag is of dat kan. In de biologie gaan afgelopen 10-20 jaar steeds meer stemmen op om de evolutietheorie te reviseren omdat veel biologen het idee hebben dat random mutaties niet het enige mechanisme kan zijn die tot de huidige diversiteit aan leven heeft geleid.
pi_152581732
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 22:36 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Klopt ja
Dat verbaast me helemaal niks!
pi_152582181
quote:

[..]

quote:

[..]

Welke onderdelen van de oerknal en de evolutie is te verifiëren dan en waarmee?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_152583044
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 21:38 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Dat kunnen leken zoals wij helemaal niet :6
Dat moeten wij geloven, dat de wetenschappers het bij het juiste eind hebben en dat ze anders wel gecorrigeerd zouden worden door andere wetenschappers.
Bij religie ontbreekt dit helemaal, je moet geloven dat een priester of profeet een goddelijk inzicht had.

Maar als je doet alsof wij allemaal kunnen nagaan of het juist is wat wetenschappers zeggen dan pis je net zo goed naast de pot.
Deels heb je hierin gelijk, maar iemand met een redelijke intelligentie kan toch wel degelijk een heleboel wetenschap nalezen en ook echt de basisbeginselen begrijpen. Ergens houdt dat wel op inderdaad, maar voor je daar bij die grens bent ben je al voorbij een hele reeks zaken gekomen die gewoon kloppen, die je zelf ook kunt begrijpen. En omdat die dingen kloppen is het redelijk om er van uit te gaan dat de basismodellen van de natuurwetenschap een vrij betrouwbare weergave geven van de wereld om ons heen (op het 'mens-niveau', dus dingen die we dagelijks kunnen zien) Ik heb het niet over de grenzen van de theoretische fysica

Neem bijvoorbeeld dit verhaal.

http://www.kennislink.nl/(...)-zouden-we-verdwalen

Dit kan iemand met pakweg vwo niveau best begrijpen na enige studie .

Moeten we zelf satellieten gaan bouwen met cesium klokken erin of mogen we erop vertrouwen dat die dingen echt bestaan? En waarom mogen we dat wel of niet? Waarom geloven we dat die dingen boven ons hoofd rondvliegen? ik heb vaak het ISS
(ruimtestation) voorbij zien vliegen op een heldere nacht. Met een goede telescoop kun je daar vrij veel detail van zien. Met een simpele verrekijker ook al. Hoe weet ik nu zeker dat dat ding door toepassing van natuurkunde daar rondvliegt en dat het niet onzichtbare smurfen die op Pegasus rondvliegen zijn, die met hun telekinetische krachten onze satellieten in de lucht houden? * Dat zou toch ook kunnen? Is het onredelijk om die verklaring meteen te verwerpen?

*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_152583216
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 00:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

[..]

Als ik ook maar enige fiductie had dat je er iets mee zou doen, zou ik dat graag uitleggen, maar dat heb ik niet. Ik heb binnen 30 seconden 2 goede websites gevonden aanwijzingen voor deze zaken in begrijpbare taal uitleggen. Dingen die iedereen zelf kan controleren. Misschien zou jij daar ook eens naar moeten zoeken ipv van alleen de trol uit te hangen.
pi_152583379
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 23:04 schreef Murvgeslagen het volgende:

Zaken als evolutietheorie worden vaak zonder na te denken overal over geëxtrapoleerd, terwijl het de vraag is of dat kan. In de biologie gaan afgelopen 10-20 jaar steeds meer stemmen op om de evolutietheorie te reviseren omdat veel biologen het idee hebben dat random mutaties niet het enige mechanisme kan zijn die tot de huidige diversiteit aan leven heeft geleid.
Sterker nog, geen enkele bioloog denkt dat. De evolutietheorie omvat dan ook al zo'n 100 jaar andere mechanismen dan alleen willekeurige genetische mutaties. Ik zou zeggen, lees eens een boek over het onderwerp. Je kunt er eentje pakken van zo'n 70 jaar oud, dat nog steeds relevant is Huxley J.S. 1942. Evolution: the modern synthesis. Allen & Unwin, Londen. 2nd ed 1963; 3rd ed 1974.
pi_152583866
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 22:48 schreef Murvgeslagen het volgende:

Éen van de redenen dat ik geloof is omdat ik niet zoveel moeite heb met het bestaan van wonderen (andere argumentatie), en de letterlijke uitleg van de verschillende historische bronnen die de dood en opstanding van Jezus beschrijven het meest aannemelijk vind.
Moet ie nadien wel opnieuw in zijn familiegraf zijn gekropen, de stiekemerd.
  donderdag 14 mei 2015 @ 08:07:56 #267
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152584201
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 02:12 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Sterker nog, geen enkele bioloog denkt dat. De evolutietheorie omvat dan ook al zo'n 100 jaar andere mechanismen dan alleen willekeurige genetische mutaties. Ik zou zeggen, lees eens een boek over het onderwerp. Je kunt er eentje pakken van zo'n 70 jaar oud, dat nog steeds relevant is Huxley J.S. 1942. Evolution: the modern synthesis. Allen & Unwin, Londen. 2nd ed 1963; 3rd ed 1974.
Ik had het niet specifiek over de selectiemethode maar over de manier waarop het dna veranderd over tijd. Het huidige model hanteert voornamelijk random mutatie, maar of dat voldoende is om uiteindelijk de loop van de evolutie te verklaren zal de tijd moeten uitwijzen.

Het punt wat ik echter wil maken is niet dat de evolutietheorie als geheel de prullenbak in kan, maar dat we af en toe ook wat kritischer mogen zijn naar de huidige staat van de wetenschap. Wetenschap wordt vaak gezien als onfeilbaar, maar de acceptatie van nieuwe theorieën loopt in het algemeen samen met het verdwijnen van een oude generatie wetenschappers. Wetenschappers zijn ook mensen, en hebben moeite om datgene waar ze jaren in geïnvesteerd hebben achter zich te laten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Murvgeslagen op 14-05-2015 08:36:26 ]
pi_152585740
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 08:07 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik had het niet specifiek over de selectiemethode maar over de manier waarop het dna veranderd over tijd. Het huidige model hanteert voornamelijk random mutatie, maar of dat voldoende is om uiteindelijk de loop van de evolutie te verklaren zal de tijd moeten uitwijzen.

Het punt wat ik echter wil maken is niet dat de evolutietheorie als geheel de prullenbak in kan, maar dat we af en toe ook wat kritischer mogen zijn naar de huidige staat van de wetenschap. Wetenschap wordt vaak gezien als onfeilbaar, maar de acceptatie van nieuwe theorieën loopt in het algemeen samen met het verdwijnen van een oude generatie wetenschappers. Wetenschappers zijn ook mensen, en hebben moeite om datgene waar ze jaren in geïnvesteerd hebben achter zich te laten.
het huidige model hanteert helemaal niet voornamelijk mutatie. seks (genetic drift) en genen migratie zijn net zo belangrijk.

De natuurwetenschap is pakweg in de jaren 1850-1900 in de huidige modellen gegoten, sindsdien is er alleen aan bijgeschaafd (heel veel natuurlijk) maar het fundament is nooit meer veranderd en we hebben geen aanleiding om te denken dat nog gaat gebeuren.

ik vind het een beetje kinderachtig om net te doen alsof nieuwe wetenschappelijke inzichten de boel compleet op zijn kop zetten, dat gebeurt de laatste eeuw(en) niet meer.
  donderdag 14 mei 2015 @ 10:42:28 #269
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152586064
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 00:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

[..]

Ieder onderdeel van de evolutietheorie is te verifiëren aan de hand van bewijs.
  donderdag 14 mei 2015 @ 10:49:57 #270
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152586222
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 08:07 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

De enige mensen die wetenschap onkritisch en onfeilbaar noemen, zijn ideologisch gemotiveerde zeurpieten die een stok zoeken om mee te slaan. Mensen zoals jij dus.
  donderdag 14 mei 2015 @ 11:01:21 #271
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152586422
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:23 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

het huidige model hanteert helemaal niet voornamelijk mutatie. seks (genetic drift) en genen migratie zijn net zo belangrijk.

De natuurwetenschap is pakweg in de jaren 1850-1900 in de huidige modellen gegoten, sindsdien is er alleen aan bijgeschaafd (heel veel natuurlijk) maar het fundament is nooit meer veranderd en we hebben geen aanleiding om te denken dat nog gaat gebeuren.

ik vind het een beetje kinderachtig om net te doen alsof nieuwe wetenschappelijke inzichten de boel compleet op zijn kop zetten, dat gebeurt de laatste eeuw(en) niet meer.
Klopt, maar genetic drift en gene flow zijn mechanismen die alleen wat doen met de aanwezige variatie, random mutatie zorgt voor het toevoegen van nieuwe informatie aan het dna. Sommige wetenschappers vragen zich af of dit model van random mutatie niet moet worden uitgebreid. Mijn opmerking had betrekking op het laatste.

Het gaat mij overigens niet om of de huidige staat van het model van evolutie de werkelijkheid goed beschrijft, maar dat wetenschap in het algemeen niet stil staat en dat het mogelijk is dat zaken die al lang voor waarheid worden aangenomen achteraf gezien op de schop moeten. De laatste twee paradigmashifts in de natuurwetenschappen was de relativiteitstheorie (1920) en platentektoniek. (1965) Aangezien paradigmashifts niet regelmatig voorkomen in de natuurwetenschappen is het wat vergezocht om te zeggen dat ze dan ook helemaal niet meer voor zullen komen. Ik weet dan ook niet wat er kinderachtig aan is om te denken dat de wetenschap nog meer van dit soort paradigmashifts gaat meemaken.
pi_152592378
quote:

[..]

Geen probleem. :)

Deze discussie gaat bij skeptici vaak de volgende algemene richtingen op :
- Het zijn allemaal verzonnen verhalen, persoon A (vaak Paulus) heeft een verhaal rondom de persoon Jezus gemythologiseerd en hier verschillende boeken mee beïnvloed. De verschillende onafhankelijke bronnen over Jezus zijn ook niet betrouwbaar.
- Er zitten wel grote historische feiten in de verschillende bronnen. Echter: ook al zou de uitleg die het bestaan van wonderen aanneemt duidelijk het best bij de tekst passen, het accepteren van het bestaan van wonderen is zo'n grote aanname, dat elke andere uitleg (ilussie, samenzwering) die onwaarschijnlijk lijkt, toch waarschijnlijker zijn dan deze letterlijke uitleg.

Ja, ik wil wel aannemen dat een aantal dingen in de bijbel waar kan zijn en ook nog toetsbaar is, maar ik heb er dus wel grote moeite mee om te kunnen en willen geloven in wonderen. Puur en alleen omdat dit enkel in fictie voorkomt. Ik heb nog nooit een wonder aanschouwt. En ik denk dat mocht ik heel ziek zijn en ik wordt toch beter, dat ik dan ook niet snel zal geloven in een wonder, of laat ik het ander zeggen, ik geloof wel dat het een wonder kan zijn, maar ik link dat niet met een oppermachtige kracht.

Waarom heb jij dat dan wel, en ik niet?
pi_152592415
De relativiteitstheorie is ook een uitbreiding van de al bestaande theorie. Voor 99.9% van de de toepassingen op menselijke schaal voldoet Newtons model nog prima. Dat is dus niet in de prullebak gegooid, maar sterker nog de kinderen leren die kennis nog op school terwijl maar heel weinig ooit de natuurkunde van Einstein zullen leren. Dat betekent niet dat de nieuwe inzichten niet heel belangrijk zijn, dat zijn ze wel, maar ik wil maar aangeven dat het niet zo'n aardverschuiving is als wetenschapscritici soms doen voorkomen. Het is meer van: ' Ok we hebben dit werkende geheel, maar ergens aan de randjes lijkt het toch niet helemaal te kloppen, wat kan dat toch betekenen? ' En dan komt er een geniaal iemand die een beter passende verklaring ontwikkelt. Die zal vast ook niet helemaal kloppen als we weer een grens verder zijn en het weer gaat schuren aan de randjes...

Stel dat we in deze eeuw weer een verbetering vinden van het quantummechanische model, ook dan zullen we nog steeds gewoon Newtoniaanse mechanica kunnen gebruiken voor onze dagelijkse constructies. .
  donderdag 14 mei 2015 @ 15:07:14 #274
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152592693
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 11:01 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Klopt, maar genetic drift en gene flow zijn mechanismen die alleen wat doen met de aanwezige variatie, random mutatie zorgt voor het toevoegen van nieuwe informatie aan het dna. Sommige wetenschappers vragen zich af of dit model van random mutatie niet moet worden uitgebreid. Mijn opmerking had betrekking op het laatste.

Het gaat mij overigens niet om of de huidige staat van het model van evolutie de werkelijkheid goed beschrijft, maar dat wetenschap in het algemeen niet stil staat en dat het mogelijk is dat zaken die al lang voor waarheid worden aangenomen achteraf gezien op de schop moeten. De laatste twee paradigmashifts in de natuurwetenschappen was de relativiteitstheorie (1920) en platentektoniek. (1965) Aangezien paradigmashifts niet regelmatig voorkomen in de natuurwetenschappen is het wat vergezocht om te zeggen dat ze dan ook helemaal niet meer voor zullen komen. Ik weet dan ook niet wat er kinderachtig aan is om te denken dat de wetenschap nog meer van dit soort paradigmashifts gaat meemaken.
En dat is precies waarom wetenschap zoveel beter is dan religie om dingen te verklaren. Goed dat je dat in ieder geval door hebt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 14 mei 2015 @ 15:50:50 #275
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152593553
quote:
14s.gif Op donderdag 14 mei 2015 15:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En dat is precies waarom wetenschap zoveel beter is dan religie om dingen te verklaren. Goed dat je dat in ieder geval door hebt.
Het zou stom zijn om de wetenschap niet de credits te geven die het verdient.
pi_152595120
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 15:50 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Het zou stom zijn om de wetenschap niet de credits te geven die het verdient.
Maar alleen als het goed uitkomt, natuurlijk.
pi_152595294
quote:
Jij gelooft helemaal niet in wonderen. De enige wonderen die je boeien zijn die paar die je wel móet geloven omdat anders je wereldbeeld volledig in elkaar stort. Sterker nog, dat is er ws maar 1 en dat is een wederopstanding. Maar ook dit is gewoon weer achteraf je niet op rationele gronden verkregen wereldbeeld trachten te rationaliseren.

Alle overige wonderen die over de hele wereld (al dan niet in de context van andere religies) schijnen voor te komen, laten je verder volkomen koud.
  donderdag 14 mei 2015 @ 21:46:56 #278
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152604047
"Wonder" is sowieso een nogal moeizaam begrip. Er zit iets van "dit bevestigt mijn religieuze wereldbeeld" in... toch is het niet geheel duidelijk wat voor soort gebeurtenissen dat dan zou kunnen.

Een populaire verwoording is: "iets dat strijdig is met natuurwetten". Maar dan moeten wij ons natuurlijk afvragen wat dan een "natuurwet" precies is.

1) Een absolute wetmatigheid van de wereld. Iets dat strijdig is met zo'n natuurwet kan niet bestaan. U voelt hem al aankomen: dan kunnen wonderen dus ook niet bestaan. Per definitie niet.

2) Een menselijke generalisatie van hoe de wereld zich gedraagt. Dit is de betekenis die wetenschappers doorgaans hanteren. Maar in deze betekenis kunnen we ook geen brood bakken van het begrip 'wonder': als we in deze betekenis van 'natuurwet' worden geconfronteerd met iets dat strijdig is daarmee, dan is er eenvoudig geen reden meer om het een natuurwet te noemen.

In het geval van de opstanding van Jezus, laten we nou for argument's sake eens aannemen dat dat werkelijk is gebeurd, dan ontbreekt het eenvoudig aan een verklaring daarvoor. Daar volgt zeker niet uit dat de Christelijke God bestaat. Althans, het is mij een volslagen raadsel hoe dat iets anders dan een argumentum ad ignorantiam zou zijn.

Niet dat de verhalen over Jezus het ook maar een klein beetje plausibel maken dat die man werkelijk is opgestaan uit de dood, maar dat is een geheel andere discussie. Want dan heeft David Hume natuurlijk helemaal gelijk:

"No testimony is sufficient to establish a miracle, unless the testimony be of such a kind, that its falsehood would be more miraculous, than the fact, which it endeavors to establish."

Helaas verzuimt Hume de bovenstaande problematiek met het begrip "wonder" te benoemen.

Hoe dan ook: voor het moment constateer ik dat het niet eens relevant zou zijn voor de godshypothese als Jezus werkelijk zou zijn opgestaan uit de dood. "We hebben er geen verklaring voor" leidt niet vanzelfsprekend tot de conclusie "God". (Als de persoon die is opgestaan uit de dood dit aandraagt als verklaring verwijs ik wederom naar de quote van Hume.)

PS: voor alle duidelijkheid: het afleggen van foutieve verklaringen is niet hetzelfde als liegen. Het overgrote merendeel van mensen die 'openbaringen' ontvangen is ervan overtuigd de waarheid te spreken, daar twijfel ik niet aan. (Voordat iemand denkt dat ik deze of gene beschuldig van liegen.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 14-05-2015 22:43:06 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 14 mei 2015 @ 22:38:08 #279
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152606282
quote:
14s.gif Op donderdag 14 mei 2015 16:59 schreef Modus het volgende:

[..]

Maar alleen als het goed uitkomt, natuurlijk.
Dat zijn jouw woorden.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 17:06 schreef Modus het volgende:

[..]

Jij gelooft helemaal niet in wonderen. De enige wonderen die je boeien zijn die paar die je wel móet geloven omdat anders je wereldbeeld volledig in elkaar stort. Sterker nog, dat is er ws maar 1 en dat is een wederopstanding. Maar ook dit is gewoon weer achteraf je niet op rationele gronden verkregen wereldbeeld trachten te rationaliseren.

Alle overige wonderen die over de hele wereld (al dan niet in de context van andere religies) schijnen voor te komen, laten je verder volkomen koud.
Ook dit heeft geen betrekking op mij.
  donderdag 14 mei 2015 @ 22:42:23 #280
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152606464
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 22:38 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat zijn jouw woorden.

[..]

Ook dit heeft geen betrekking op mij.
In beide gevallen heb je minimaal de schijn tegen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 14 mei 2015 @ 22:45:17 #281
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152606602
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 22:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

In beide gevallen heb je minimaal de schijn tegen.
Het is altijd leuk als mensen aan de andere kant van het internet je denken te kennen. :)
  donderdag 14 mei 2015 @ 22:45:58 #282
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152606628
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 22:45 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Het is altijd leuk als mensen aan de andere kant van het internet je denken te kennen. :)
Muffie, iedereen hier heeft je door. Ga a.u.b. elders spelen.
pi_152751060
God zoekt ons uit,wij niet Hem...Hij kent onze harten en wie wel en niet gaan geloven.Daarom zegt God dit : GOD gaf hun een geest van diepe slaap, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot de dag van heden.En de hel gelijk na je dood is niet bijbels ook,heb me daar goed in verdiept en na je dood ben je gewoon dood,want de doden weten niets en de ziel die zondigt sterft gewoon en hij wacht met zijn oordeel over de ongelovigen tot de dag des oordeels en dan komt voor de ongelovigen het poel van vuur waar je naar werken zal moeten boeten voor al je zonden en is ook niet eeuwig maar houdt ook op als de dood en het graf erin wordt gegooid.En 1000 jaar daarvoor gaan de gelovigen met Jezus mee in een nieuw en onsterfelijk lichaam zoals Jezus zelf ook kreeg..en dat komt er al snel aan.....
pi_152751483
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 15:44 schreef Doedelzak77 het volgende:
God zoekt ons uit,wij niet Hem...Hij kent onze harten en wie wel en niet gaan geloven.Daarom zegt God dit : GOD gaf hun een geest van diepe slaap, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot de dag van heden.En de hel gelijk na je dood is niet bijbels ook,heb me daar goed in verdiept en na je dood ben je gewoon dood,want de doden weten niets en de ziel die zondigt sterft gewoon en hij wacht met zijn oordeel over de ongelovigen tot de dag des oordeels en dan komt voor de ongelovigen het poel van vuur waar je naar werken zal moeten boeten voor al je zonden en is ook niet eeuwig maar houdt ook op als de dood en het graf erin wordt gegooid.En 1000 jaar daarvoor gaan de gelovigen met Jezus mee in een nieuw en onsterfelijk lichaam zoals Jezus zelf ook kreeg..en dat komt er al snel aan.....
Weinig succes aan de deur ?
pi_152751945
quote:
Klinkt liefdevol en zo. Typisch christelijk.
pi_152752175
Alleen Jehova's gaan langs de deur maat,een christen gaat specifiek naar iemand toe waarvan God weet dat ze gaan geloven,omdat hij van iedereen hun harten kent en onze gedachten en de gedachten over je gedachten....en als je de Heilige Geest hebt ontvangen wil je niet meer zondigen daarvoor is het onmogelijk om niet te zondigen,want je bent bent al zondig vanaf geboorte,vanaf Adam is dat al zo.....
pi_152752292
quote:
De huidige generatie nog toch?
pi_152752334
En christendom is geen religie,daar gaan de meeste al de fout in...het is goddelijkheid door een menselijk vat...religie komt van satan,katholiek,islam,hindoeïsme you name it is één pot nat!!! Allemaal misleiding onder het mom van geloof...het is niet aan ons om te oordelen,dat doet God zelf en als je ziet wat het Vaticaan allemaal doet en vooral islam die doen het zelf....
pi_152752364
quote:
8s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 16:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De huidige generatie nog toch?
Yep we zitten al diep in de eindtijd en duurt niet lang meer,maar hoe lang nog weet alleen God dus doe ik geen uitspraken over....
pi_152752422
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 16:24 schreef Doedelzak77 het volgende:
En christendom is geen religie,daar gaan de meeste al de fout in...het is goddelijkheid door een menselijk vat...religie komt van satan,katholiek,islam,hindoeïsme you name it is één pot nat!!! Allemaal misleiding onder het mom van geloof...het is niet aan ons om te oordelen,dat doet God zelf en als je ziet wat het Vaticaan allemaal doet en vooral islam die doen het zelf....
Het Christendom is heidens polytheïsme verkracht door Paulus wat zichzelf krampachtig probeert te verkopen als een der Abraham's monotheistische doctrines, in dat opzicht is zij idd behoorlijk uniek.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2015 16:28:54 ]
pi_152752438
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 16:25 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Yep we zitten al diep in de eindtijd en duurt niet lang meer,maar hoe lang nog weet alleen God dus doe ik geen uitspraken over....
Je moest eens weten hoeveel generaties jou voor zijn gegaan en hoeveel hetzelfde zeiden.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 16:33:17 #292
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_152752603
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 16:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je moest eens weten hoeveel generaties jou voor zijn gegaan en hoeveel hetzelfde zeiden.
Zo beschreven is het een prima (drog)argument om inderdaad te geloven dat de eindtijd nabij is.

Of in elk geval: het is niet gek om dat te geloven, dat doen 'we' al duizenden jaren.
pi_152754582
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 16:19 schreef Doedelzak77 het volgende:
Alleen Jehova's gaan langs de deur maat,een christen gaat specifiek naar iemand toe waarvan God weet dat ze gaan geloven,omdat hij van iedereen hun harten kent en onze gedachten en de gedachten over je gedachten....en als je de Heilige Geest hebt ontvangen wil je niet meer zondigen daarvoor is het onmogelijk om niet te zondigen,want je bent bent al zondig vanaf geboorte,vanaf Adam is dat al zo.....
Verder alles nog in orde ?
  dinsdag 19 mei 2015 @ 17:29:12 #294
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152754656
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 16:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het Christendom is heidens polytheïsme verkracht door Paulus wat zichzelf krampachtig probeert te verkopen als een der Abraham's monotheistische doctrines, in dat opzicht is zij idd behoorlijk uniek.
Alsof de islam anders is :D!
pi_152754684
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 17:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Alsof de islam anders is :D!
Je moet behoorlijk wat - gefaalde - moeite doen omdat de Islam weg te zetten als een polytheistisch doctrine ja. :')
  dinsdag 19 mei 2015 @ 17:31:33 #296
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_152754723
Heidens polytheisme en een der Abraham's doctrines!
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_152754798
quote:
4s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 17:31 schreef TitusPullo het volgende:
Heidens polytheisme en een der Abraham's doctrines!
wat?
  dinsdag 19 mei 2015 @ 17:48:54 #298
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152755269
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 17:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je moet behoorlijk wat - gefaalde - moeite doen omdat de Islam weg te zetten als een polytheistisch doctrine ja. :')
Djinns.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 17:49:16 #299
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152755283
Verder is de islam natuurlijk gewoon plagiaat van het joden -en christendom.
pi_152755296
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 17:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Djinns.
Djins zijn volgens de theologie geen goden einstein. :')
pi_152755323
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 17:49 schreef Fir3fly het volgende:
Verder is de islam natuurlijk gewoon plagiaat van het joden -en christendom.
Jij weet duidelijk niet wat plagiaat is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')