abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 mei 2015 @ 22:18:22 #1
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152194733
quote:
Studenten vallen Maagdenhuis binnen

AMSTERDAM -
Tientallen demonstranten zijn woensdagavond het Maagdenhuis in Amsterdam binnengevallen. De deur van het pand van de Universiteit van Amsterdam (UvA) werd na een vreedzame protestmars ingetrapt door boze studenten die het aftreden van het bestuur van de UvA eisen.

Onder luid gejuich en gejoel stroomden de studenten het pand binnen. "Aftreden! Aftreden!", scandeerden ze uitgelaten. In de centrale hal van het pand waar het bestuur van de universiteit zetelt, braken de actievoerders een deur open om de hogere etages te bereiken. Vanaf de balustrade werd onder luid gejuich en applaus een spandoek van De Nieuwe Universiteit uitgerold.

,,Als we gehoord willen worden, moeten we nu al onze vrienden en vage kennissen zo snel mogelijk hier krijgen", riep een woordvoerster van actiegroep De Nieuwe Universiteit de toehoorders toe.

De beveiliging van het pand is in opperste staat van paraatheid, maar grijpt vooralsnog niet in.
De inval volgt op een protestmars woensdagavond langs verschillende locaties van de UvA. Honderden studenten, docenten en sympathisanten liepen mee. Ze eisen meer democratie in het hoger onderwijs.
---

Nina @nina_e_
Volgen
We zijn binnen! Maagdenhuis bezet!!!!!
---

De eisen:
quote:
1. Democratische verkiezing van het universiteitsbestuur
2. Verandering van het allocatiemodel: financiering op basis van input, niet op basis van rendementen
3. Stopzetting van het huidige Profiel 2016
4. Referenda per instituut en opleiding over de samenwerking tussen de UvA en de VU op de FNWI
5. Vaste contracten in plaats van flexibele aanstellingen
6. Een open debat over huisvestingskosten ten opzichte van bezuinigingen op onderwijs en onderzoek.
In verband daarmee: behoud van het Bungehuis als UvA-locatie.

De algehele onderliggende motivatie bij al deze punten is onvrede met de huidige bestuurswijze. Top-down, op rendement gericht beleid ondermijnt namelijk waar een universiteit om zou moeten draaien: onderwijs en onderzoek.

Bron
www.at5.nl/live streamlink

Nieuw filmpje van protestmars vandaag:
http://www.at5.nl/artikel(...)ar-met-grimmig-einde

Interessant opstootje. Mensen op zoek naar een gewelddadige confrontatie met de politie en met een hele enge blik in de ogen gaan gewoon zitten zodra een eenzame man met verstand en ballen schreeuwt dat ze moeten gaan vergaderen.

Laatste pagina vorige deel: NWS / Studenten vallen Maagdenhuis binnen #12
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 2 mei 2015 @ 18:42:19 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_152213160
quote:
quote:
De advocaten van de actievoerders vonden vanaf het begin dat de politie het vreemdelingenrecht misbruikt. Zij stelden dat allen “onmiskenbaar” de Nederlandse nationaliteit hebben. Diverse deelnemers aan het protest bevestigden snel na hun aanhouding dat de vijf arrestanten studenten zijn van de UvA. Een vertegenwoordiger van het ministerie van Veiligheid en Justitie zei donderdag in de Haagse rechtbank dat er wel degelijk een vermoeden bestond dat de bezetters geen rechtmatige verblijfplaats in Nederland hadden, maar de rechter veegde dat van tafel.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_152213456
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 18:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

^O^
pi_152221817
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 18:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

Top! Het is het enige wat machsmisbruik van de staat enigszins beperkt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152227737
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 23:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Top! Het is het enige wat machsmisbruik van de staat enigszins beperkt.
Top! Kijken of de UvA wakker is, kunnen ze direct derdenbeslag leggen vanwege verhalen van de schade aan het maagdenhuis :)
so long and thanks for all the fish
  maandag 4 mei 2015 @ 16:54:47 #6
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152267805
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 21:00 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Wel onzin regels zouden dat zijn?
Er zijn er al veel genoemd in vorge topics, maar om maar een voorbeeld te noemen, de langstudeerboete voor universiteiten.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_152268265
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 16:54 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Er zijn er al veel genoemd in vorge topics, maar om maar een voorbeeld te noemen, de langstudeerboete voor universiteiten.
Waarom is dat een onzin regel? Als je ultiem sloom op je gemakkie wil studeren, waarom zou de samenleving dat willen subsidieren? Ze zouden eigenlijk de werkelijke kosten in rekening moeten brengen ipv een bescheiden verhoging van toekomstig collegegeld.
so long and thanks for all the fish
  maandag 4 mei 2015 @ 17:20:23 #8
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152268539
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 17:10 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Waarom is dat een onzin regel? Als je ultiem sloom op je gemakkie wil studeren, waarom zou de samenleving dat willen subsidieren? Ze zouden eigenlijk de werkelijke kosten in rekening moeten brengen ipv een bescheiden verhoging van toekomstig collegegeld.
Omdat het een incentive is voor universiteiten om elke idioot maar een diploma te geven omdat het ze anders enorm veel geld kost?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_152268875
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 17:20 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Omdat het een incentive is voor universiteiten om elke idioot maar een diploma te geven omdat het ze anders enorm veel geld kost?
Is de oplossing dan om ze nog maar jaren langer te laten zitten? :?
so long and thanks for all the fish
  maandag 4 mei 2015 @ 17:35:39 #10
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152268920
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 17:33 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Is de oplossing dan om ze nog maar jaren langer te laten zitten? :?
Ze kosten alleen de universiteit en zichzelf geld, waarom daar nog een boete bovenop gooien die alleen maar tot diplomainflatie kan leiden?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_152269123
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 17:35 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ze kosten alleen de universiteit en zichzelf geld, waarom daar nog een boete bovenop gooien die alleen maar tot diplomainflatie kan leiden?
Hoe langer ze blijven hangen, hoe meer geld ze kosten toch? Het enige verschil is dat het de samenleving nog meer kost als ze geen boete krijgen.

Dus ik begrijp je grief niet helemaal.

Ach, diplomainflatie, de praktijk is vrij bekend met het feit dat een academisch iets zegt over intelligentie en/of doorzettingsvermogen, maar niet echt hoe iemand functioneert. Die kijken daar wel doorheen hoor, de meest gehoorde klacht is dat ze verse academici nog een keer opnieuw moeten opleiden - maar nu voor de werkelijkheid.
so long and thanks for all the fish
  maandag 4 mei 2015 @ 18:35:55 #12
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152270411
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 17:45 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Hoe langer ze blijven hangen, hoe meer geld ze kosten toch? Het enige verschil is dat het de samenleving nog meer kost als ze geen boete krijgen.
Nee, de overheid betaalt per student een vast bedrag. Ze kosten dus alleen de universiteit en zichzelf geld.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  maandag 4 mei 2015 @ 18:58:04 #13
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152271019
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:35 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Nee, de overheid betaalt per student een vast bedrag. Ze kosten dus alleen de universiteit en zichzelf geld.
Daarom loont het ook om meer studenten aan te trekken. Als je 130 studenten hebt in plaats van 80 dan heb je dezelfde kosten aan hoorcolleges, minder dan evenredig extra kosten aan andere werkvormen en 13/8 keer zoveel inkomsten. Ik vind het een perverse prikkel die leidt tot een slechtere kwaliteit van het onderwijs en minder service voor de studenten (aangezien ze niet snel genoeg voldoende extra mensen er op zetten, actieve werkvormen met dergelijk grote groepen slecht werken, ook als je extra assistenten inzet).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 4 mei 2015 @ 19:01:33 #14
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152271126
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 17:20 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Omdat het een incentive is voor universiteiten om elke idioot maar een diploma te geven omdat het ze anders enorm veel geld kost?
Dat is maar een van de redenen waarom dit een onnozel plan was, niet dat je veel beter mag verwachten van een halve zool zoals Halbe Zijlstra.
Er werd bijvoorbeeld ook geen rekening gehouden met het feit dat voor bepaalde opleidingen het verschil tussen de nominale en reële studieduur groter was dan voor andere, voor de ingekorte 4-jarige opleidingen gold een langere relatieve uitloop dan voor de normale 5-jarige opleidingen etc.
Ze hebben nu trouwens langs een achterdeur hetzelfde effect proberen te krijgen: het ministerie heeft de universiteiten gedreigd het budget te verlagen indien ze niet een hoger slagingspercentage halen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152271518
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daarom loont het ook om meer studenten aan te trekken. Als je 130 studenten hebt in plaats van 80 dan heb je dezelfde kosten aan hoorcolleges, minder dan evenredig extra kosten aan andere werkvormen en 13/8 keer zoveel inkomsten. Ik vind het een perverse prikkel die leidt tot een slechtere kwaliteit van het onderwijs en minder service voor de studenten (aangezien ze niet snel genoeg voldoende extra mensen er op zetten, actieve werkvormen met dergelijk grote groepen slecht werken, ook als je extra assistenten inzet).
En wat is de oplossing, anders dan kennelijk het verlagen van de drempel om nog langer te studeren?

Oplossingen graag, in de echte wereld gaat het om concrete oplossingen. Van problemen zonder oplossing rookt alleen de schoorsteen van de faculteit.
so long and thanks for all the fish
  maandag 4 mei 2015 @ 19:30:09 #16
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152272189
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 19:12 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

En wat is de oplossing
Geen formule hanteren voor de financiering maar de universiteiten per opleiding een specificatie laten maken van hoeveel uren van onderwijzend personeel ze nodig hebben etc. en dit als overheid vergoeden.
Zo drastisch veranderen de aantallen studenten niet van jaar tot jaar onder normale omstandigheden, je kan voor de komende jaren begroten en in bijzondere gevallen snel bijpassen indien het nodig is. Ik kan je in ieder geval vertellen dat ze voor mijn opleiding aanzienlijk te weinig budget krijgen, als je complexe opgaves moet maken en niet de uitwerkingen krijgt omdat ze willen dat je zelf met de opgaves stoeit dan heb je meer nodig dan 1 assistent per 40 studenten voor 3 uur per week
180 assistentminuten per week / 40 studenten per assistent= 3,5 minuut per student per week, zie je het probleem? Actieve werkvormen zijn soms vereist maar ze werken enkel wanneer je een docent/studentratio hebt van minimaal 0,1 of iets in die buurt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 4 mei 2015 @ 19:30:09 #17
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152272190
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 19:12 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

En wat is de oplossing, anders dan kennelijk het verlagen van de drempel om nog langer te studeren?

Oplossingen graag, in de echte wereld gaat het om concrete oplossingen. Van problemen zonder oplossing rookt alleen de schoorsteen van de faculteit.
Wat is het probleem?
Langstudeerders kosten de overheid en de samenleving geen extra geld.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_152272379
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Geen formule hanteren voor de financiering maar de universiteiten per opleiding een specificatie laten maken van hoeveel uren van onderwijzend personeel ze nodig hebben etc. en dit als overheid vergoeden.
Zo drastisch veranderen de aantallen studenten niet van jaar tot jaar onder normale omstandigheden, je kan voor de komende jaren begroten en in bijzondere gevallen snel bijpassen indien het nodig is. Ik kan je in ieder geval vertellen dat ze voor mijn opleiding aanzienlijk te weinig budget krijgen, als je complexe opgaves moet maken en niet de uitwerkingen krijgt omdat ze willen dat je zelf met de opgaves stoeit dan heb je meer nodig dan 1 assistent per 40 studenten voor 3 uur per week
180 assistentminuten per week / 40 studenten per assistent= 3,5 minuut per student per week, zie je het probleem? Actieve werkvormen zijn soms vereist maar ze werken enkel wanneer je een docent/studentratio hebt van minimaal 0,1 of iets in die buurt.
Een andere verdeelsleutel van het geld lost het probleem van een te kleine docent/student-ratio niet op.

Maar je zou vrij simpel van een (groter) gedeelte van de universiteitsbegrotingen een vaste post kunnen maken waarvan de verdeelsleutel voor langere tijd door de universiteiten samen met de minister wordt vastgelegd. Zodanig dat het prestatie-afhankelijke gedeelte wel de meerkosten van extra studenten dekt, maar het aantrekken van zo veel mogelijk studenten geen financiële winst voor de uni oplevert.
  maandag 4 mei 2015 @ 19:44:09 #19
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152272696
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 19:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Een andere verdeelsleutel van het geld lost het probleem van een te kleine docent/student-ratio niet op.
Het zou ertoe kunnen leiden dat er meer budget voor onderwijs beschikbaar komt. Het is de meest verwaarloosde vorm van onderwijs in Nederland (feit, kijk naar de ratio's) terwijl het juist het belangrijkste niveau van onderwijs is.
Ik wil juist van de verdeelsleutel af, ik wil een realistische begroting op basis van wat de faculteiten zelf aangeven nodig te hebben. Het ministerie mag de eindbaas zijn en iets weigeren maar indien de onderbouwing geloofwaardig is dan moet je afgaan op wat de faculteiten zelf aangeven nodig te hebben. Zij moeten uitgebreid aangeven wat de werkvormen zijn, welke student-docentratio ze nodig hebben (uiteraard met de verplichting om dit aantal docenten steeds in te zetten) etc.

quote:
Maar je zou vrij simpel van een (groter) gedeelte van de universiteitsbegrotingen een vaste post kunnen maken waarvan de verdeelsleutel voor langere tijd door de universiteiten samen met de minister wordt vastgelegd. Zodanig dat het prestatie-afhankelijke gedeelte wel de meerkosten van extra studenten dekt, maar het aantrekken van zo veel mogelijk studenten geen financiële winst voor de uni oplevert.
Ik denk niet dat dat gaat lukken: te complex en te weinig generiek. Bovendien niet nodig. We hebben het al met verdeelsleutels geprobeerd, het blijkt niet te werken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152272743
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 19:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het zou ertoe kunnen leiden dat er meer budget voor onderwijs beschikbaar komt. Het is de meest verwaarloosde vorm van onderwijs in Nederland (feit, kijk naar de ratio's) terwijl het juist het belangrijkste niveau van onderwijs is.
Ik wil juist van de verdeelsleutel af, ik wil een realistische begroting op basis van wat de faculteiten zelf aangeven nodig te hebben. Het ministerie mag de eindbaas zijn en iets weigeren maar indien de onderbouwing geloofwaardig is dan moet je afgaan op wat de faculteiten zelf aangeven nodig te hebben.

[..]

Ik denk niet dat dat gaat lukken: te complex en te weinig generiek. Bovendien niet nodig. We hebben het al met verdeelsleutels geprobeerd, het blijkt niet te werken.
Wat jij voorstelt is een open-einde-regeling en dat lijkt me politiek volstrekt onverkoopbaar.
  maandag 4 mei 2015 @ 19:47:51 #21
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152272857
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 19:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat jij voorstelt is een open-einde-regeling en dat lijkt me politiek volstrekt onverkoopbaar.
Wel noodzakelijk als je goed onderwijs wil.
Het alternatief zou zijn dat je landelijk oplegt dat per onderwijsvorm 1 docent per X studenten moet worden ingezet: bijvoorbeeld bij hoorcolleges 1 docent per 150 studenten (bij 151 studenten moet de groep in tweeën worden gedeeld), bij werkcolleges 1 docent per 20 studenten (bij 21 studenten ...) en bij practica en begeleide zelfstudie 1 docent per 10 studenten.
Echter zit je dan met het probleem dat verschillende opleidingen verschillende noden hebben.

Dat zou ik trouwens wel een geweldige start vinden, het zou een aanzienlijke verbetering zijn indien je voor goede verhoudingen kiest (zoals die ik hierboven voorstelde). Daarnaast zou je ook maximale klasgroottes en geschiktheid van ruimtes moeten vastleggen, begeleide zelfstudie met 100 studenten in een zaal werkt niet, ook al zet je 10 assisitenten in: te veel rumoer. Met een laptop moeten werken of opgaves moeten maken in een auditorium werkt niet: te weinig ruimte om goed te werken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 04-05-2015 19:55:45 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152287953
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 19:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wel noodzakelijk als je goed onderwijs wil.
Het alternatief zou zijn dat je landelijk oplegt dat per onderwijsvorm 1 docent per X studenten moet worden ingezet: bijvoorbeeld bij hoorcolleges 1 docent per 150 studenten (bij 151 studenten moet de groep in tweeën worden gedeeld), bij werkcolleges 1 docent per 20 studenten (bij 21 studenten ...) en bij practica en begeleide zelfstudie 1 docent per 10 studenten.
Echter zit je dan met het probleem dat verschillende opleidingen verschillende noden hebben.

Dat zou ik trouwens wel een geweldige start vinden, het zou een aanzienlijke verbetering zijn indien je voor goede verhoudingen kiest (zoals die ik hierboven voorstelde). Daarnaast zou je ook maximale klasgroottes en geschiktheid van ruimtes moeten vastleggen, begeleide zelfstudie met 100 studenten in een zaal werkt niet, ook al zet je 10 assisitenten in: te veel rumoer. Met een laptop moeten werken of opgaves moeten maken in een auditorium werkt niet: te weinig ruimte om goed te werken.
Samen met je voorstel om faculteiten zelfs hun budget/wensenlijstje te laten opmaken en dat te honoreren, zou je daar een collegegeld voor overhebben van bijv. 5 maal de huidige hoogte?
so long and thanks for all the fish
  dinsdag 5 mei 2015 @ 07:26:50 #23
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152287963
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 07:23 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Samen met je voorstel om faculteiten zelfs hun budget/wensenlijstje te laten opmaken en dat te honoreren, zou je daar een collegegeld voor overhebben van bijv. 5 maal de huidige hoogte?
Ik denk niet dat dat nodig zou zijn om dit te verwezenlijken, wel zouden de kosten hoger zijn maar vergeet niet dat de overheid anno 2015 maar ongeveer de helft besteedt per student in vergelijking met de jaren 80. Laat de overheid eerst maar eens het budget verdubbelen en zorg ervoor dat al dit geld aan onderwijzend personeel wordt besteed, daarna zien we wel weer verder. Van mij mag er trouwens ook fors verschil worden gemaakt in budget tussen de diverse soorten faculteiten (het een is nu eenmaal veel moeilijker dan het ander) en het mes mag worden gezet in bepaalde opleidingen waarvan je je kan afvragen of dat die op een universiteit thuishoren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152288043
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 07:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dat nodig zou zijn om dit te verwezenlijken, wel zouden de kosten hoger zijn maar vergeet niet dat de overheid anno 2015 maar ongeveer de helft besteedt per student in vergelijking met de jaren 80. Laat de overheid eerst maar eens het budget verdubbelen en zorg ervoor dat al dit geld aan onderwijzend personeel wordt besteed, daarna zien we wel weer verder. Van mij mag er trouwens ook fors verschil worden gemaakt in budget tussen de diverse soorten faculteiten (het een is nu eenmaal veel moeilijker dan het ander) en het mes mag worden gezet in bepaalde opleidingen waarvan je je kan afvragen of dat die op een universiteit thuishoren.
Eerst het budget verdubbelen, en dan zien we wel eens verder? :D

Dat vraag ik toch, ben jij bereid om daarvoor een veelvoud aan collegegeld te betalen?
En/of een systeem waarbij bijvoorbeeld naverrekening plaatsvindt, jouw faculteit geeft uit wat ze nodig vinden (met natuurlijk democratische instemming van studenten), en die daadwerkelijke kosten worden vervolgens omgeslagen over studenten van die faculteit.

Dan kunnen jullie zelf bepalen (en betalen) hoe groot de hoorcolleges mogen zijn, en hoe groot of klein de zalen mogen zijn, of hoeveel begeleiding nodig of wenselijk is.
so long and thanks for all the fish
  dinsdag 5 mei 2015 @ 14:46:26 #25
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152297335
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 07:44 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Eerst het budget verdubbelen, en dan zien we wel eens verder? :D

Dat vraag ik toch, ben jij bereid om daarvoor een veelvoud aan collegegeld te betalen?
En/of een systeem waarbij bijvoorbeeld naverrekening plaatsvindt, jouw faculteit geeft uit wat ze nodig vinden (met natuurlijk democratische instemming van studenten), en die daadwerkelijke kosten worden vervolgens omgeslagen over studenten van die faculteit.

Dan kunnen jullie zelf bepalen (en betalen) hoe groot de hoorcolleges mogen zijn, en hoe groot of klein de zalen mogen zijn, of hoeveel begeleiding nodig of wenselijk is.
Meer geld zou altijd goed zijn, maar er spelen twee issues door elkaar. Het eerste is dat de overheid enorm in het onderwijs budget heeft gesneden, maar het tweede is de "vermarktwerking" van het geld dat er is.
Over de laatste tien jaar zijn de hoeveelheden onderwijzers en onderzoekers enorm afgenomen, terwijl de hoeveelheid studenten en management, pr, etc. toe is genomen. Bij een bedrijf is dat soms logisch, die kunnen meer vraag creeren en zo meer geld verdienen. Onderwijs dealt met een fixed pie, geld dat naar management gaat kan niet naar onderwijs en onderzoek gaan.
In plaats van directe funding komt steeds meer funding via NWO, Ondanks dat dat op papier goed klinkt (wetenschappers gaan in competitie alleen de beste winnen funding), is het een enorm log apparaat dat heel erg veel geld kost, waarvan het nog maar de vraag is hoeveel het oplevert. De data zijn geheim dus je kunt het instituut niet controleren, maar uit de data die onder embargo beschikbaar gesteld waren aan een onderzoeker bleek al dat de persoonlijke interviews (kosten per interview ongeveer 250 euro op basis van een grove schatting) helemaal niets toevoegen.

Misschien dat universiteiten een zak geld geven niet werkt, misschien dat het slechts heel soms verkeerd terecht komt, maar in het huidige systeem wordt echt enorm veel geld verkwist.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')