---quote:Studenten vallen Maagdenhuis binnen
AMSTERDAM -
Tientallen demonstranten zijn woensdagavond het Maagdenhuis in Amsterdam binnengevallen. De deur van het pand van de Universiteit van Amsterdam (UvA) werd na een vreedzame protestmars ingetrapt door boze studenten die het aftreden van het bestuur van de UvA eisen.
Onder luid gejuich en gejoel stroomden de studenten het pand binnen. "Aftreden! Aftreden!", scandeerden ze uitgelaten. In de centrale hal van het pand waar het bestuur van de universiteit zetelt, braken de actievoerders een deur open om de hogere etages te bereiken. Vanaf de balustrade werd onder luid gejuich en applaus een spandoek van De Nieuwe Universiteit uitgerold.
,,Als we gehoord willen worden, moeten we nu al onze vrienden en vage kennissen zo snel mogelijk hier krijgen", riep een woordvoerster van actiegroep De Nieuwe Universiteit de toehoorders toe.
De beveiliging van het pand is in opperste staat van paraatheid, maar grijpt vooralsnog niet in.
De inval volgt op een protestmars woensdagavond langs verschillende locaties van de UvA. Honderden studenten, docenten en sympathisanten liepen mee. Ze eisen meer democratie in het hoger onderwijs.
www.at5.nl/live streamlinkquote:1. Democratische verkiezing van het universiteitsbestuur
2. Verandering van het allocatiemodel: financiering op basis van input, niet op basis van rendementen
3. Stopzetting van het huidige Profiel 2016
4. Referenda per instituut en opleiding over de samenwerking tussen de UvA en de VU op de FNWI
5. Vaste contracten in plaats van flexibele aanstellingen
6. Een open debat over huisvestingskosten ten opzichte van bezuinigingen op onderwijs en onderzoek.
In verband daarmee: behoud van het Bungehuis als UvA-locatie.
De algehele onderliggende motivatie bij al deze punten is onvrede met de huidige bestuurswijze. Top-down, op rendement gericht beleid ondermijnt namelijk waar een universiteit om zou moeten draaien: onderwijs en onderzoek.
Bron
quote:
quote:De advocaten van de actievoerders vonden vanaf het begin dat de politie het vreemdelingenrecht misbruikt. Zij stelden dat allen “onmiskenbaar” de Nederlandse nationaliteit hebben. Diverse deelnemers aan het protest bevestigden snel na hun aanhouding dat de vijf arrestanten studenten zijn van de UvA. Een vertegenwoordiger van het ministerie van Veiligheid en Justitie zei donderdag in de Haagse rechtbank dat er wel degelijk een vermoeden bestond dat de bezetters geen rechtmatige verblijfplaats in Nederland hadden, maar de rechter veegde dat van tafel.
Top! Het is het enige wat machsmisbruik van de staat enigszins beperkt.quote:
Top! Kijken of de UvA wakker is, kunnen ze direct derdenbeslag leggen vanwege verhalen van de schade aan het maagdenhuisquote:Op zaterdag 2 mei 2015 23:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Top! Het is het enige wat machsmisbruik van de staat enigszins beperkt.
Er zijn er al veel genoemd in vorge topics, maar om maar een voorbeeld te noemen, de langstudeerboete voor universiteiten.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 21:00 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Wel onzin regels zouden dat zijn?
Waarom is dat een onzin regel? Als je ultiem sloom op je gemakkie wil studeren, waarom zou de samenleving dat willen subsidieren? Ze zouden eigenlijk de werkelijke kosten in rekening moeten brengen ipv een bescheiden verhoging van toekomstig collegegeld.quote:Op maandag 4 mei 2015 16:54 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Er zijn er al veel genoemd in vorge topics, maar om maar een voorbeeld te noemen, de langstudeerboete voor universiteiten.
Omdat het een incentive is voor universiteiten om elke idioot maar een diploma te geven omdat het ze anders enorm veel geld kost?quote:Op maandag 4 mei 2015 17:10 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Waarom is dat een onzin regel? Als je ultiem sloom op je gemakkie wil studeren, waarom zou de samenleving dat willen subsidieren? Ze zouden eigenlijk de werkelijke kosten in rekening moeten brengen ipv een bescheiden verhoging van toekomstig collegegeld.
Is de oplossing dan om ze nog maar jaren langer te laten zitten?quote:Op maandag 4 mei 2015 17:20 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Omdat het een incentive is voor universiteiten om elke idioot maar een diploma te geven omdat het ze anders enorm veel geld kost?
Ze kosten alleen de universiteit en zichzelf geld, waarom daar nog een boete bovenop gooien die alleen maar tot diplomainflatie kan leiden?quote:Op maandag 4 mei 2015 17:33 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Is de oplossing dan om ze nog maar jaren langer te laten zitten?
Hoe langer ze blijven hangen, hoe meer geld ze kosten toch? Het enige verschil is dat het de samenleving nog meer kost als ze geen boete krijgen.quote:Op maandag 4 mei 2015 17:35 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ze kosten alleen de universiteit en zichzelf geld, waarom daar nog een boete bovenop gooien die alleen maar tot diplomainflatie kan leiden?
Nee, de overheid betaalt per student een vast bedrag. Ze kosten dus alleen de universiteit en zichzelf geld.quote:Op maandag 4 mei 2015 17:45 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Hoe langer ze blijven hangen, hoe meer geld ze kosten toch? Het enige verschil is dat het de samenleving nog meer kost als ze geen boete krijgen.
Daarom loont het ook om meer studenten aan te trekken. Als je 130 studenten hebt in plaats van 80 dan heb je dezelfde kosten aan hoorcolleges, minder dan evenredig extra kosten aan andere werkvormen en 13/8 keer zoveel inkomsten. Ik vind het een perverse prikkel die leidt tot een slechtere kwaliteit van het onderwijs en minder service voor de studenten (aangezien ze niet snel genoeg voldoende extra mensen er op zetten, actieve werkvormen met dergelijk grote groepen slecht werken, ook als je extra assistenten inzet).quote:Op maandag 4 mei 2015 18:35 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Nee, de overheid betaalt per student een vast bedrag. Ze kosten dus alleen de universiteit en zichzelf geld.
Dat is maar een van de redenen waarom dit een onnozel plan was, niet dat je veel beter mag verwachten van een halve zool zoals Halbe Zijlstra.quote:Op maandag 4 mei 2015 17:20 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Omdat het een incentive is voor universiteiten om elke idioot maar een diploma te geven omdat het ze anders enorm veel geld kost?
En wat is de oplossing, anders dan kennelijk het verlagen van de drempel om nog langer te studeren?quote:Op maandag 4 mei 2015 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom loont het ook om meer studenten aan te trekken. Als je 130 studenten hebt in plaats van 80 dan heb je dezelfde kosten aan hoorcolleges, minder dan evenredig extra kosten aan andere werkvormen en 13/8 keer zoveel inkomsten. Ik vind het een perverse prikkel die leidt tot een slechtere kwaliteit van het onderwijs en minder service voor de studenten (aangezien ze niet snel genoeg voldoende extra mensen er op zetten, actieve werkvormen met dergelijk grote groepen slecht werken, ook als je extra assistenten inzet).
Geen formule hanteren voor de financiering maar de universiteiten per opleiding een specificatie laten maken van hoeveel uren van onderwijzend personeel ze nodig hebben etc. en dit als overheid vergoeden.quote:
Wat is het probleem?quote:Op maandag 4 mei 2015 19:12 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
En wat is de oplossing, anders dan kennelijk het verlagen van de drempel om nog langer te studeren?
Oplossingen graag, in de echte wereld gaat het om concrete oplossingen. Van problemen zonder oplossing rookt alleen de schoorsteen van de faculteit.
Een andere verdeelsleutel van het geld lost het probleem van een te kleine docent/student-ratio niet op.quote:Op maandag 4 mei 2015 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geen formule hanteren voor de financiering maar de universiteiten per opleiding een specificatie laten maken van hoeveel uren van onderwijzend personeel ze nodig hebben etc. en dit als overheid vergoeden.
Zo drastisch veranderen de aantallen studenten niet van jaar tot jaar onder normale omstandigheden, je kan voor de komende jaren begroten en in bijzondere gevallen snel bijpassen indien het nodig is. Ik kan je in ieder geval vertellen dat ze voor mijn opleiding aanzienlijk te weinig budget krijgen, als je complexe opgaves moet maken en niet de uitwerkingen krijgt omdat ze willen dat je zelf met de opgaves stoeit dan heb je meer nodig dan 1 assistent per 40 studenten voor 3 uur per week
180 assistentminuten per week / 40 studenten per assistent= 3,5 minuut per student per week, zie je het probleem? Actieve werkvormen zijn soms vereist maar ze werken enkel wanneer je een docent/studentratio hebt van minimaal 0,1 of iets in die buurt.
Het zou ertoe kunnen leiden dat er meer budget voor onderwijs beschikbaar komt. Het is de meest verwaarloosde vorm van onderwijs in Nederland (feit, kijk naar de ratio's) terwijl het juist het belangrijkste niveau van onderwijs is.quote:Op maandag 4 mei 2015 19:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Een andere verdeelsleutel van het geld lost het probleem van een te kleine docent/student-ratio niet op.
Ik denk niet dat dat gaat lukken: te complex en te weinig generiek. Bovendien niet nodig. We hebben het al met verdeelsleutels geprobeerd, het blijkt niet te werken.quote:Maar je zou vrij simpel van een (groter) gedeelte van de universiteitsbegrotingen een vaste post kunnen maken waarvan de verdeelsleutel voor langere tijd door de universiteiten samen met de minister wordt vastgelegd. Zodanig dat het prestatie-afhankelijke gedeelte wel de meerkosten van extra studenten dekt, maar het aantrekken van zo veel mogelijk studenten geen financiële winst voor de uni oplevert.
Wat jij voorstelt is een open-einde-regeling en dat lijkt me politiek volstrekt onverkoopbaar.quote:Op maandag 4 mei 2015 19:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou ertoe kunnen leiden dat er meer budget voor onderwijs beschikbaar komt. Het is de meest verwaarloosde vorm van onderwijs in Nederland (feit, kijk naar de ratio's) terwijl het juist het belangrijkste niveau van onderwijs is.
Ik wil juist van de verdeelsleutel af, ik wil een realistische begroting op basis van wat de faculteiten zelf aangeven nodig te hebben. Het ministerie mag de eindbaas zijn en iets weigeren maar indien de onderbouwing geloofwaardig is dan moet je afgaan op wat de faculteiten zelf aangeven nodig te hebben.
[..]
Ik denk niet dat dat gaat lukken: te complex en te weinig generiek. Bovendien niet nodig. We hebben het al met verdeelsleutels geprobeerd, het blijkt niet te werken.
Wel noodzakelijk als je goed onderwijs wil.quote:Op maandag 4 mei 2015 19:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat jij voorstelt is een open-einde-regeling en dat lijkt me politiek volstrekt onverkoopbaar.
Samen met je voorstel om faculteiten zelfs hun budget/wensenlijstje te laten opmaken en dat te honoreren, zou je daar een collegegeld voor overhebben van bijv. 5 maal de huidige hoogte?quote:Op maandag 4 mei 2015 19:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wel noodzakelijk als je goed onderwijs wil.
Het alternatief zou zijn dat je landelijk oplegt dat per onderwijsvorm 1 docent per X studenten moet worden ingezet: bijvoorbeeld bij hoorcolleges 1 docent per 150 studenten (bij 151 studenten moet de groep in tweeën worden gedeeld), bij werkcolleges 1 docent per 20 studenten (bij 21 studenten ...) en bij practica en begeleide zelfstudie 1 docent per 10 studenten.
Echter zit je dan met het probleem dat verschillende opleidingen verschillende noden hebben.
Dat zou ik trouwens wel een geweldige start vinden, het zou een aanzienlijke verbetering zijn indien je voor goede verhoudingen kiest (zoals die ik hierboven voorstelde). Daarnaast zou je ook maximale klasgroottes en geschiktheid van ruimtes moeten vastleggen, begeleide zelfstudie met 100 studenten in een zaal werkt niet, ook al zet je 10 assisitenten in: te veel rumoer. Met een laptop moeten werken of opgaves moeten maken in een auditorium werkt niet: te weinig ruimte om goed te werken.
Ik denk niet dat dat nodig zou zijn om dit te verwezenlijken, wel zouden de kosten hoger zijn maar vergeet niet dat de overheid anno 2015 maar ongeveer de helft besteedt per student in vergelijking met de jaren 80. Laat de overheid eerst maar eens het budget verdubbelen en zorg ervoor dat al dit geld aan onderwijzend personeel wordt besteed, daarna zien we wel weer verder. Van mij mag er trouwens ook fors verschil worden gemaakt in budget tussen de diverse soorten faculteiten (het een is nu eenmaal veel moeilijker dan het ander) en het mes mag worden gezet in bepaalde opleidingen waarvan je je kan afvragen of dat die op een universiteit thuishoren.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 07:23 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Samen met je voorstel om faculteiten zelfs hun budget/wensenlijstje te laten opmaken en dat te honoreren, zou je daar een collegegeld voor overhebben van bijv. 5 maal de huidige hoogte?
Eerst het budget verdubbelen, en dan zien we wel eens verder?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 07:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat nodig zou zijn om dit te verwezenlijken, wel zouden de kosten hoger zijn maar vergeet niet dat de overheid anno 2015 maar ongeveer de helft besteedt per student in vergelijking met de jaren 80. Laat de overheid eerst maar eens het budget verdubbelen en zorg ervoor dat al dit geld aan onderwijzend personeel wordt besteed, daarna zien we wel weer verder. Van mij mag er trouwens ook fors verschil worden gemaakt in budget tussen de diverse soorten faculteiten (het een is nu eenmaal veel moeilijker dan het ander) en het mes mag worden gezet in bepaalde opleidingen waarvan je je kan afvragen of dat die op een universiteit thuishoren.
Meer geld zou altijd goed zijn, maar er spelen twee issues door elkaar. Het eerste is dat de overheid enorm in het onderwijs budget heeft gesneden, maar het tweede is de "vermarktwerking" van het geld dat er is.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 07:44 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Eerst het budget verdubbelen, en dan zien we wel eens verder?
Dat vraag ik toch, ben jij bereid om daarvoor een veelvoud aan collegegeld te betalen?
En/of een systeem waarbij bijvoorbeeld naverrekening plaatsvindt, jouw faculteit geeft uit wat ze nodig vinden (met natuurlijk democratische instemming van studenten), en die daadwerkelijke kosten worden vervolgens omgeslagen over studenten van die faculteit.
Dan kunnen jullie zelf bepalen (en betalen) hoe groot de hoorcolleges mogen zijn, en hoe groot of klein de zalen mogen zijn, of hoeveel begeleiding nodig of wenselijk is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |