abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 april 2015 @ 18:46:46 #276
236046 NotYou
tigerblood
pi_151933141
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 18:41 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik ken de filosofen van het UvA niet, dus weet niet of ze in deze situatie wel of niet iets toevoegen, maar er zijn genoeg hedendaagse filosofen die heel belangrijk zijn in specifieke debatten, en ook genoeg die maatschappelijk belang dienen. Het hele rechtsdebakel rond Lucia de B. was volgens mij door een filosoof aangekaart. Een falend rechtssysteem opmerken, aankaarten en verbeteren vind ik best wel nuttig en belangrijk :P

That said verdient Michael Sandell waarschijnlijk ook wel meer dan 3 ton per jaar.
quote:
Anthony Abraham (Ton) Derksen (Meppel, 1943) is een Nederlandse wetenschapsfilosoof en auteur.

Derksen studeerde filosofie, sociologie en geschiedenis in Groningen, Groot-Brittannië en in de VS.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ton_Derksen
quote:
Twijfels

Over de veroordeling van De Berk bestond bij sommigen twijfel. Wetenschapsfilosoof Ton Derksen schreef samen met zijn zus, arts Metta de Noo-Derksen, een boek over de zaak: "Lucia de B. Reconstructie van een gerechtelijke dwaling".[12] De twijfels over de veroordeling van de verpleegkundige hadden met name betrekking op het door het hof gebruikte schakelbewijs en het medische en statistische bewijs.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zaak-Lucia_de_Berk
Toch wel benieuwd naar de specifieke relevantie van filosofie hierin.. _O-
Je suis Charlie Sheen
pi_151933192
quote:
10s.gif Op woensdag 22 april 2015 18:46 schreef NotYou het volgende:

[..]

[..]

[..]

Toch wel benieuwd naar de specifieke relevantie van filosofie hierin.. _O-
Logica, en de vraag wat waarheid en wat bewijs is zijn vrij grote onderdelen binnen filosofie?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  woensdag 22 april 2015 @ 18:51:14 #278
236046 NotYou
tigerblood
pi_151933252
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 18:48 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Logica, en de vraag wat waarheid en wat bewijs is zijn vrij grote onderdelen binnen filosofie?
Logica, bewijvoering, waarheidsvinding, etc komen bij andere wetenschappelijke studies - waarvan de man er twee heeft gedaan - niet aan de orde? Oké.
Je suis Charlie Sheen
pi_151933283
quote:
10s.gif Op woensdag 22 april 2015 18:51 schreef NotYou het volgende:

[..]

Logica, bewijvoering, waarheidsvinding, etc komen bij andere wetenschappelijke studies - waarvan de man er twee heeft gedaan - niet aan de orde? Oké.
Nog beter, ze worden bij de meeste opleidingen vaak verzorgd door filosofen :P
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  woensdag 22 april 2015 @ 18:54:43 #280
236046 NotYou
tigerblood
pi_151933369
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 18:52 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Nog beter, ze worden bij de meeste opleidingen vaak verzorgd door filosofen :P
Niettemin lijkt dit mij veel meer een kwestie van persoonlijke belangstelling/engagement dan echt filosofie gerelateerd.
Je suis Charlie Sheen
pi_151933436
quote:
14s.gif Op woensdag 22 april 2015 18:54 schreef NotYou het volgende:

[..]

Niettemin lijkt dit mij veel meer een kwestie van persoonlijke belangstelling/engagement dan echt filosofie gerelateerd.
Dat onderscheid is vaak moeilijk te maken bij professoren ;)
Het zijn vrijwel altijd mensen die iets interessant vinden en dat dan uitzoeken of ergens boos over zijn en dat uitzoeken :P Dat is ook de reden dat ze genoegen nemen met een salaris dat over het algemeen vele malen lager is dan ze in het bedrijfsleven zouden kunnen krijgen.
pi_151934109
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 17:10 schreef Ryon het volgende:

[..]

Misschien als hoogleraren niet-Westerse filosofie ook mensenlevens gingen redden naast het schrijven van essays en doceren ze die drie ton wel zouden aantikken.

[..]

Nee, voor het geld en de baanzekerheid hoef je nergens mee te zijn. Het is juist die houding waardoor het zo makkelijk is om de klagende UvA academici weg te zetten als zeurderige wereldvreemde werknemers die geen idee hebben in wat voor een wereld wij leven.

Alle andere hbo'ers en academici werken en leven in een economie waar flexcontracten de norm zijn en rijk worden slechts een enkeling gegeven is. Dat heet ook wel "de realiteit". Willen mensen die bij commerciële onderzoeksinstituten werken niet graag hun werk naar behoren doen? Ja, en daar begrijpen ze ook dat je afgerekend wordt op je zichtbare resultaten. Onvoldoende opdrachtgevers = exit.

Maar goed. De Neo-Marxisten met hun wapperende handjes hebben eenzijdig bedacht dat de hardwerkende Nederlander voor hen wel even een uitzondering maakt. Zij hoeven geen resultaten neer te zetten, dat zij essays schrijven over het eurocentrisme en een beetje aan zelfontplooiing doen is al voldoende zat.

Voor de docenten, hoogleraren en managers die hun uiterste best doen om niet alleen mooi onderzoek neer te zetten maar ook inkomstenstromen op gang te brengen (voor hun vakgroep) is dat frustrerend. Niemand vindt het leuk om mensen te moeten laten gaan. Nog minder mensen vinden het leuk dat het handjevol vaste contracters (die je niet mag laten gaan) vervolgens het hele pand slopen "in het kader van democratische vernieuwing".
Mij is altijd geleerd dat een universiteit een fundamenteel andere rol heeft dan een commercieel onderzoeksbureau. Dat een universiteit juist geen commercieel instituut is maar ervoor dient om juist ook onderzoek te kunnen doen en kennis te kunnen vergaren en doorgeven die misschien nu actueel niet gelijk economisch rendabel kan worden toegepast of binnen het politieke klimaat past, maar die op de lange termijn desondanks best wel eens heel nuttig kan blijken. Daarvoor moet iedereen in de wetenschap - universiteit, hoogleraren en studenten - een zekere autonomie hebben, ipv. dat alles altijd alleen maar afhangt van het werven van zo veel mogelijk derdengelden, het behalen van zo hoog mogelijke citeringsaantallen en het nominaal afwerken van ects-punten.

Dus ja, het lijkt mij juist heel terecht dat die "neo-Marxisten" van de "hardwerkende Nederlander" om een uitzondering vragen.

Want ook Henk en Ingrid profiteren ervan als Nederland niet in een fuik van wetenschappelijke lock-in zwemt en bij grotere veranderingen in de wereld daar snel flexibel op kan reageren.
pi_151934208
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 19:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Mij is altijd geleerd dat een universiteit een fundamenteel andere rol heeft dan een commercieel onderzoeksbureau. Dat een universiteit juist geen commercieel instituut is maar ervoor dient om juist ook onderzoek te kunnen doen en kennis te kunnen vergaren en doorgeven die misschien nu actueel niet gelijk economisch rendabel kan worden toegepast of binnen het politieke klimaat past, maar die op de lange termijn desondanks best wel eens heel nuttig kan blijken. Daarvoor moet iedereen in de wetenschap - universiteit, hoogleraren en studenten - een zekere autonomie hebben, ipv. dat alles altijd alleen maar afhangt van het werven van zo veel mogelijk derdengelden, het behalen van zo hoog mogelijke citeringsaantallen en het nominaal afwerken van ects-punten.

Dus ja, het lijkt mij juist heel terecht dat die "neo-Marxisten" van de "hardwerkende Nederlander" om een uitzondering vragen.

Want ook Henk en Ingrid profiteren ervan als Nederland niet in een fuik van wetenschappelijke lock-in zwemt en bij grotere veranderingen in de wereld daar snel flexibel op kan reageren.
Eens!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_151935362
Nogal off-topic maar Sandel's justice lectures staan online en zijn toch wel heel erg goed: https://www.ted.com/talks(...)he_right_thing_to_do
pi_151937019
Hadden we maar meer filosofen. (Zei de filosoof.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_151937696
quote:
14s.gif Op woensdag 22 april 2015 18:54 schreef NotYou het volgende:

[..]

Er zit hier bijvoorbeeld wat overlap met de wiskunde, maar logica is een zelfstandig filosofisch gebied. Denk maar aan Aristoteles, Wittgenstein en Russell - allemaal filosofen (al stond Russell ook bekend als wiskundige, maar voor zover ik weet werkte hij aan de universiteit bij filosofie). Ik ben zelf binnen de wijsbegeertefaculteit afgestudeerd in taalfilosofie en logica.
pi_151938131
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 17:10 schreef Ryon het volgende:

Nee, voor het geld en de baanzekerheid hoef je nergens mee te zijn.
Binnen universiteiten zijn er buitensporig veel flexcontracten. Je verwijt academici niet te weten wat er in de echte wereld speelt, maar je lijkt zelf een bijzonder slecht beeld te hebben van hetgeen aan universiteiten speelt.
pi_151938511
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 20:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Er zit hier bijvoorbeeld wat overlap met de wiskunde, maar logica is een zelfstandig filosofisch gebied. Denk maar aan Aristoteles, Wittgenstein en Russell - allemaal filosofen (al stond Russell ook bekend als wiskundige, maar voor zover ik weet werkte hij aan de universiteit bij filosofie). Ik ben zelf binnen de wijsbegeertefaculteit afgestudeerd in taalfilosofie en logica.
Ik zou willen dat ik meer filosofie gehad had. Nu hobby ik wat aan in mijn vrije tijd, maar dat heeft dan weer wel invloed op mijn onderzoek, bennu een project af aan het ronden dat een vrij sterk filosofisch aspect heeft. Dus daar loopt persoonlijke belangstelling en "werk" enorm door elkaar :)

Qua baangarantie, op zijn vroegst kan ik over 6.5 jaar een vast contract krijgen, inclusief promoveren (normale banen beginnen na je masters diploma) is dat 10 jaar lang op "flexcontract". En volgens mij heb ik best geluk in vergelijking met anderen tot nu toe.
pi_151939431
Ik zou het me niet anders voor kunnen stellen dan dat mijn persoonlijke belangstelling en werk door elkaar lopen, maar laat ik dat niet te hard zeggen. Straks wek ik nog de indruk dat ik werk in het kader van zelfontplooiing.

Overigens begrijp ik wel waar de verwijten van Ryon vandaan komen. Ik ben geen voorstander van publiek gefinancierde banen waar geen voorwaarden aan kleven. Maar het is denk ik voor veel mensen moeilijk om te zien dat die behoefte aan garanties heeft geleid tot idiote ingrepen zoals de herverdelingsrol die NWO heeft gekregen (NWO kost nu zelf bergen met geld; wetenschappers concurreren met elkaar op onvergelijkbare onderzoeken; wetenschappers besteden veel tijd en dus ook geld aan het schrijven van voorstellen die niet worden gehonoreerd) en de publicatiedruk (veel publiceren wil niet zeggen dat je goed werk levert en moderne equivalenten als 'algehele impact' waarin bijvoorbeeld ook de ruchtbaarheid wordt meegenomen die via social media aan je onderzoek wordt gegeven, maken het er niet beter op). En dan zwijg ik nog over studentaantallen en de daaruit voortvloeiende verschraling van het onderwijs. (Een junior docent vertelde me laatst dat ze 20 minuten krijgt om een paper van 20 pagina's na te kijken en van feedback te voorzien. Dan kun je zelf wel raden hoeveel de student aan die feedback zal hebben.)
pi_151939497
Vergeet ik er nog bij te zeggen dat ze 217 van zulke papers na moest kijken.
pi_151939892
Ik kreeg 32 uur voor scriptiebegeleiding, voor het hele process. Ik heb gewoon de hoeveelheid begeleiding gegeven die ik fatsoenlijk vond en wat nodig was, maar dat zal gemiddeld denk ik meer dan het dubbele geweest zijn.
pi_151939984
Een paar filosofen met hun eigen faculteit is toch wel aardig om te hebben. Het moet inderdaad niet te gek worden, maar dat regelt zichzelf wel. Lijkt me echt iets wat vaak als tweede studie wordt gedaan. Ken er zelf ook wel zo een paar. Of heb ik een enorme inschrijvingsgolf gemist?

Het zal wel zo zijn dat het daadwerkelijke maatschappelijke nut (definieer dat maar eens) van afgestudeerde filosofen toch vooral neerkomt op een filosofische blik op andere vakgebieden. Maar ook dat laat je liever over aan mensen die er 'dedicated' voor doorgeleerd hebben in plaats van b.v. een tuthola van Rechten die een keer een paar modules wijsbegeerte heeft gedaan voor makkelijke puntjes.
pi_151940146
Inderdaad: definieer het maar eens. Op de universitaire beroepsopleidingen na (zoals geneeskunde en tandheelkunde) kun je eigenlijk van alle academische opleidingen wel stellen dat ze nutteloos zijn. Ik zie niet in waarom filosofie nuttelozer zou zijn.
pi_151940450
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_151946280
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 21:22 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou het me niet anders voor kunnen stellen dan dat mijn persoonlijke belangstelling en werk door elkaar lopen, maar laat ik dat niet te hard zeggen. Straks wek ik nog de indruk dat ik werk in het kader van zelfontplooiing.

Overigens begrijp ik wel waar de verwijten van Ryon vandaan komen. Ik ben geen voorstander van publiek gefinancierde banen waar geen voorwaarden aan kleven. Maar het is denk ik voor veel mensen moeilijk om te zien dat die behoefte aan garanties heeft geleid tot idiote ingrepen zoals de herverdelingsrol die NWO heeft gekregen (NWO kost nu zelf bergen met geld; wetenschappers concurreren met elkaar op onvergelijkbare onderzoeken; wetenschappers besteden veel tijd en dus ook geld aan het schrijven van voorstellen die niet worden gehonoreerd) en de publicatiedruk (veel publiceren wil niet zeggen dat je goed werk levert en moderne equivalenten als 'algehele impact' waarin bijvoorbeeld ook de ruchtbaarheid wordt meegenomen die via social media aan je onderzoek wordt gegeven, maken het er niet beter op). En dan zwijg ik nog over studentaantallen en de daaruit voortvloeiende verschraling van het onderwijs. (Een junior docent vertelde me laatst dat ze 20 minuten krijgt om een paper van 20 pagina's na te kijken en van feedback te voorzien. Dan kun je zelf wel raden hoeveel de student aan die feedback zal hebben.)
Ik ken een geval (100% zeker, dat bleek na bepaalde inconsistenties en uitleg van een verantwoordelijke) waarbij ze zelfs hebben besloten om steekproefsgewijs wat na kijken en bij een aantal studenten enkel naar de structuur van de tekst te kijken in plaats van heel de tekst te lezen. Niet voor een serieus vak van een serieuze faculteit maar toch...

quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 21:34 schreef oompaloompa het volgende:
Ik kreeg 32 uur voor scriptiebegeleiding, voor het hele process. Ik heb gewoon de hoeveelheid begeleiding gegeven die ik fatsoenlijk vond en wat nodig was, maar dat zal gemiddeld denk ik meer dan het dubbele geweest zijn.
Hiermee wordt het wel een loterij voor de studenten. De een heeft het geluk dat hij/zij fatsoenlijke begeleiding krijgt, de ander krijgt er een die zich stipt aan de 32 uur houdt.
Je vraagt je af wie in godsnaam verzint hoeveel uur genoeg zou zijn als de docenten een geheel andere ervaring hebben.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_151946340
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 01:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hiermee wordt het wel een loterij voor de studenten. De een heeft het geluk dat hij/zij fatsoenlijke begeleiding krijgt, de ander krijgt er een die zich stipt aan de 32 uur houdt.
Je vraagt je af wie in godsnaam verzint hoeveel uur genoeg zou zijn als de docenten een geheel andere ervaring hebben.
Ja en degene die meer doen dan er officieel voor staat krijgen ook nog eens vuile blikken van de andere medewerkers die doen wat er voor staat omdat degene die meer doen de lat hoger leggen dan officieel nodig is.(en niet helemaal onterecht, het zou geen vrijwilligerswerk moeten zijn...)

"maar dr. oompaloompa geeft mijn jaargenoot wel feedback op onderdelen van haar scriptie, dat is oneerlijk" (en dat is het ook)

Maar ja wat doe je dan?
pi_151947433
Wat een ellende allemaal :)

Welke keuzes zouden jullie maken binnen de beschikbare gelden dan?
so long and thanks for all the fish
  dinsdag 28 april 2015 @ 19:57:24 #298
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152103861
Niet alleen een probleem in NL, ik hoor hier net opd e gang een discussie met departementsvoorzitter hoe de staat vind dat deze Ivy 8 uur meer les moet gaan geven per jaar omdat ze anders hun accreditatie kwijt raken :')

quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 08:10 schreef crashbangboom het volgende:
Wat een ellende allemaal :)

Welke keuzes zouden jullie maken binnen de beschikbare gelden dan?
Meer autonomie binnen faculteiten / departementen en samen met CvB's van andere universiteiten een gesprek met de politiek aangaan mbt sommige onzin-regels.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 13:58:37 #299
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152179723
UvA huurt reputatiemanagers in....
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)imago-op-te-poetsen/
pi_152191502
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:57 schreef oompaloompa het volgende:

Meer autonomie binnen faculteiten / departementen en samen met CvB's van andere universiteiten een gesprek met de politiek aangaan mbt sommige onzin-regels.
Wel onzin regels zouden dat zijn?
so long and thanks for all the fish
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')