quote:Stagiair gemeente Utrecht vervalste paspoorten
Een stagiair bij de gemeente Utrecht wordt ervan verdacht dat hij 13 paspoorten heeft vervalst.
De verdachte, een 18-jarige jongen, zou de reisdocumenten hebben vervalst tussen oktober vorig jaar en januari dit jaar. Hij is geschorst en mag geen voet meer zetten in het Stadskantoor.
De zaak kwam aan het rollen nadat iemand had gemeld dat zijn paspoort ten onrechte was geblokkeerd. De man deed aangifte bij de politie, die hem naar de gemeente doorverwees. Het paspoort bleek door iemand anders dan de eigenaar als vermist te zijn opgegeven. Na een intern onderzoek kwam de paspoortfraude aan het licht.
Het bleek niet om één geval te gaan. De stagiair had 13 paspoorten als vermist opgegeven, waarna hij zelf de aanvraag en uitgifte had verzorgd van een vervangend exemplaar. Op het zogenoemde vermiste paspoort werden een andere pasfoto en persoonsgegevens gezet. Aan wie hij de vervalste paspoorten heeft doorgespeeld, is niet bekendgemaakt.
Maatregelen
De gemeente Utrecht heeft naar aanleiding van deze zaak extra maatregelen genomen. Er is nu een extra controle bij het aanvragen van een vervangend paspoort na vermissing. Ook is systeemblokkade ingesteld waardoor de aanvraag en uitgifte van het paspoort niet door dezelfde medewerker kunnen worden verricht.
Utrecht is in gesprek met het ministerie van Binnenlandse Zaken om te bekijken of de werkwijze en protocollen rondom de uitgifte van paspoorten moeten worden aangescherpt.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)vervalste-paspoorten
quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:41 schreef Warsaw het volgende:
Haha die FB-reacties onder dat bericht![]()
''dit land is volkomen de weg kwijt.....al heel veel jaren....''
Dit land is ook volkomen de weg kwijt. En het wordt ook steeds meer een kutland, dus die opmerkingen begrijp ik best. Ik zou alleen niet weten waarheen ik moet emigreren.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:48 schreef 2dope het volgende:
[..]Het is net FOK!:
"wat een kutland is dit geworden![]()
!"
"zodra ik de kans heb emigreer ik !:"121`2"
quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit land is ook volkomen de weg kwijt. En het wordt ook steeds meer een kutland, dus die opmerkingen begrijp ik best. Ik zou alleen niet weten waarheen ik moet emigreren.
De weg kwijt wellicht, maar dat gaat in dezen toch niet op. Dit zijn zaken die, hoe kwalijk ook, nou eenmaal gebeuren. Maar om daar dan gelijk de strekking uit te trekken dat we de weg kwijt zijn..quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit land is ook volkomen de weg kwijt. En het wordt ook steeds meer een kutland, dus die opmerkingen begrijp ik best. Ik zou alleen niet weten waarheen ik moet emigreren.
Dit vind ik inderdaad eigenlijk nog het meest opmerkelijke.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 15:00 schreef Scorpie het volgende:
We laten stagiaires blijkbaar ongemerkt paspoorten uitgeven?
http://ibabsonline.eu/Lij(...)00-0000-000000000000quote:Burgemeester en Wethouders
Postadres Postbus 16200, 3500 CE Utrecht
Telefoon 030 - 286 10 00 Fax 030 - 286 12 24
www.utrecht.nl
Gemeenteraad
Behandeld door
J. Bakker
Datum
1 mei 2015
Doorkiesnummer
030 - 28 61109
Ons kenmerk
15.504333
j.bakker@utrecht.nl
Onderwerp
Onregelmatigheden paspoorten
Bijlage(n)
Persbericht Openbaar Ministerie
Geachte raadsleden,
Op 4 februari 2015 hebben wij u, op uitdrukkelijk verzoek van het Openbaar Ministerie (OM) onder geheimhouding, geïnformeerd over onregelmatigheden bij het aanvragen en verstrekken van paspoorten, bij de afdeling Burgerzaken van het onderdeel Publiekszaken. Nu het strafrechtelijke onderzoek zich in een afrondende fase bevindt, heeft het OM een persbericht uitgebracht (zie bijlage). Daarmee kan de geheimhouding worden opgeheven en kunnen wij u nader informeren.
Onderzoek Openbaar Ministerie
Na onze aangifte van het afgeven van een vervalst paspoort is het OM een strafrechtelijk onderzoek gestart naar deze zaak. Het OM heeft vorige week, op 22 april 2015, tijdens een vergadering van de Driehoek, de burgemeester geïnformeerd over de stand van zaken.
Feiten
• Op 21 januari 2015 werd duidelijk dat een vervalst paspoort is afgegeven.
• Een stagiair werd daarvan verdacht en is direct geschorst.
• In daarop volgend intern onderzoek zijn op 28 januari 2015 nog twaalf andere gevallen van vervalsing ontdekt. In totaal gaat het dus om dertien paspoorten.
• Bij vier van de dertien gevallen was ook sprake van onregelmatigheden bij de betaling.
• Publiekszaken heeft naast onderzoek naar onregelmatigheden met paspoorten direct ook onderzoek gedaan naar mogelijk ten onrechte afgegeven identiteitskaarten en rijbewijzen. Daarbij zijn geen andere onregelmatigheden ontdekt.
• Uit het onderzoek van Publiekszaken blijkt dat er geen andere medewerkers betrokken zijn bij de onregelmatigheden.
• De onregelmatigheden vonden plaats in de periode eind oktober 2014 tot 21 januari 2015.
• Burgerzaken verstrekt circa 50.000 paspoorten per jaar (1.000 per week).
Ontdekking
Het eerste vervalste paspoort is ontdekt doordat de rechtmatige eigenaar merkte dat zijn paspoort ten onrechte geblokkeerd bleek te zijn. Hij deed aangifte bij de politie, die hem naar ons doorverwees. Het paspoort bleek door iemand anders dan de rechtmatige eigenaar, als vermist te zijn opgegeven. Na deze melding heeft Publiekszaken direct een intern onderzoek gestart, waardoor de vervalsing aan het licht kwam. De stagiair had een paspoort aangevraagd waarbij pasfoto en handtekening niet bij de persoonsgegevens op het paspoort horen.
Snelle eerste maatregelen
Na melding bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK), is het ten onrechte verstrekte paspoort geregistreerd en geblokkeerd. Publiekszaken heeft aangifte gedaan bij de politie. De stagiair is onmiddellijk geschorst en is de toegang tot Publiekszaken ontzegd.
Resultaten onderzoek
Publiekszaken heeft een intern onderzoek gedaan naar paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen die de stagiair heeft behandeld, om aard en omvang van de onregelmatigheden vast te stellen. Er zijn daarbij nog twaalf andere vervalste paspoorten ontdekt. Ook deze paspoorten zijn geregistreerd en geblokkeerd. Bij vier van de dertien gevallen was ook sprake van onregelmatigheden bij de betaling; dit bleek later uit het politieonderzoek. Bij de identiteitskaarten en rijbewijzen zijn geen onregelmatigheden gebleken. Uit onderzoek is ook gebleken dat er geen andere medewerkers betrokken zijn bij de onregelmatigheden. In totaal zijn er meer dan 1.400 dossiers onderzocht. De politie heeft een aantal medewerkers van Burgerzaken als getuige gehoord over de werkwijze bij afgifte, procedures en dergelijke.
Verdere maatregelen
Publiekszaken voert de werkwijzen en protocollen uit volgens de landelijke wetgeving (BZK). Publiekszaken heeft haar bevindingen daarom ook met het ministerie van BZK besproken. Gezien de gebeurtenissen zijn er inmiddels extra maatregelen genomen, zoals een extra controle bij het aanvragen van een vervangend paspoort na vermissing, en een systeemblokkade waardoor de aanvraag en uitgifte van het paspoort niet door dezelfde medewerker kunnen worden verricht. Publiekszaken onderzoekt nog, in overleg met BZK, of de landelijke procedures wellicht aanscherping behoeven en of extra beveiliging binnen de systemen kan worden aangebracht.
Personeelsbeleid
Publiekszaken heeft jaarlijks twaalf stageplekken, waarvan zes op WO/HBO niveau, vier op MBO 3/4 niveau en één op (V)MBO 1/2 niveau. Stagiairs volgen veelal een juridische opleiding. Tijdens lange stages (honderd dagen) kunnen stagiairs ook ingewerkt worden voor baliewerkzaamheden. De stagiair is op de gebruikelijke, zorgvuldige wijze gedurende enkele maanden ingewerkt. Hij is gestart met het meekijken met verschillende ervaren medewerkers en vervolgens onder toezicht van die medewerkers aan de balie gaan werken. Na deze inwerkperiode is hij zelfstandig aan de balie gaan werken. De stagiair voldeed aan alle criteria die ook gelden voor onze vaste medewerkers. Hij kende de protocollen, werkwijzen en systemen. Hij beschikte over een Verklaring Omtrent Gedrag, nam deel aan de integriteitsbijeenkomst en heeft een verklaring over integriteit en geheimhouding ondertekend. Publiekszaken geeft de medewerkers binnen de geldende kaders de verantwoordelijkheden die horen bij hun functie. Deze stagiair heeft het in hem gestelde vertrouwen misbruikt, dat heeft ons geschokt.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Utrecht,
de secretaris,
Mag hard worden aangepakt, als je het mij vraagt. Die paspoorten zullen vast voor drugs- of mensensmokkel gebruikt zijn. In ieder geval niet voor normale zaken. Oftewel een gevaar voor onze veigheid, die vent.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 15:29 schreef bloodymary1 het volgende:
De stagiair is geschorst. Nou, vreselijk. Maar dit lijkt me toch ook wel een strafbaar feit, of niet?
Ook al zonder zelfs maar de voornaam van de verdachte te kennen.quote:
Nergens. Nu houd ik niet van gokken, maar als ik er mijn geld op in moest zetten..quote:Op vrijdag 1 mei 2015 15:17 schreef DrMabuse het volgende:
Waar staat er dat dit een gevalletje allochtoon / medelander is?
Omdat, achteraf, bijna altijd blijkt dat je gelijk hebt met je vooroordeel.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 15:42 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ook al zonder zelfs maar de voornaam van de verdachte te kennen.
Wat een kutland is dit geworden.
En als je het eindelijk weet, wordt je paspoort geblokkeerd door zo'n snotneus.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De verdacht schijnt Bertus G. te zijn.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 15:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat, achteraf, bijna altijd blijkt dat je gelijk hebt met je vooroordeel.
Dit.quote:
Goed nieuws dit, kunnen we alleen maar toejuichen natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Kek, beetje dubieus dit.quote:Aan wie hij de vervalste paspoorten heeft doorgespeeld, is niet bekendgemaakt.
Lezen blijft moeilijk hè?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 19:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Goed nieuws dit, kunnen we alleen maar toejuichen natuurlijk.
...dan weten ze er wel gebruik van te maken.quote:
De eerste 12 keer kwam ie er kennelijk wel mee weg...quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:47 schreef crystal_meth het volgende:
lol, moet je pas dom voor zijn, het op een manier doen die gegarandeerd aan het licht komt.
Nou nee, hij werd betrapt toen één van de dertien merkte dat z'n paspoort was geblokkeerd. Wat slechts een kwestie van tijd was.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 19:53 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
De eerste 12 keer kwam ie er kennelijk wel mee weg...
Dat hoort ook niet, maar dit gaat wel een stapje verder. Reisdocumenten voor criminele doeleinden verstrekken. Wat mij betreft gaat hij de bak in voor medeplichtigheid aan mensensmokkel, als ze daarvoor gebruikt zijn (maar waar anders voor?), staatsveiligheid in gevaar brengen en identiteitsfraude.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:01 schreef Sigaartje het volgende:
Ik heb eens een stagiaire uit Nigeria meegemaakt, die ik bij de printer betrapte en aanbevelingsbrieven op het bedrijfslogobriefpapier uit zat te printen. Teksten die hij zelf had geschreven, met de naam van de directeur eronder.
Dit soort toestanden verdwijnt nooit.
Want geen voorarrest betekent geen vervolging?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:24 schreef Sigaartje het volgende:
De stagiair is na verhoor vrijgelaten.
Probleem opgelost.
Anders laten ze hem toch niet gaan toch?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Want geen voorarrest betekent geen vervolging?
Dat gaat een stevige 'foei!, niet meer doen!' Worden.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:06 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Dat hoort ook niet, maar dit gaat wel een stapje verder. Reisdocumenten voor criminele doeleinden verstrekken. Wat mij betreft gaat hij de bak in voor medeplichtigheid aan mensensmokkel, als ze daarvoor gebruikt zijn (maar waar anders voor?), staatsveiligheid in gevaar brengen en identiteitsfraude.
Nee, er zitten bepaalde voorwaarden aan een eventueel voorarrest vast. Dat betekent niet dat men niet meer tot strafvervolging over gaat.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:27 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Anders laten ze hem toch niet gaan toch?
Stel je voor. Ik ben een crimineel en ik word gepakt en daarna mag ik weer gaan,quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, er zitten bepaalde voorwaarden aan een eventueel voorarrest vast. Dat betekent niet dat men niet meer tot strafvervolging over gaat.
Nou, ik denk dat hij ook slechts een krappe voldoende voor zijn stage gaat krijgen.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat gaat een stevige 'foei!, niet meer doen!' Worden.
quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:33 schreef livelink het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat hij ook slechts een krappe voldoende voor zijn stage gaat krijgen.
Hij kan er minstens een scriptie over schrijven. Wel heel bijzonder.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:33 schreef livelink het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat hij ook slechts een krappe voldoende voor zijn stage gaat krijgen.
Ligt er nogal aan wat je hebt gedaan. Als je een doorgesnoven mongool bent die iemand half dood heeft geschopt is de kans op voorarrest een stuk groter.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:31 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Stel je voor. Ik ben een crimineel en ik word gepakt en daarna mag ik weer gaan,
Wat denk je zelf wat ik zou doen? Nou?
lijkt me geen moeilijke vraag.
Als ik vrij was gelaten zou ik de benen nemen. In de auto, richting Duitsland, Oostenrijk, ik zou denken zoek het maar uit.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ligt er nogal aan wat je hebt gedaan. Als je een doorgesnoven mongool bent die iemand half dood heeft geschopt is de kans op voorarrest een stuk groter.
Inmiddels veroordeeld tot celstraf.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:38 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Als ik vrij was gelaten zou ik de benen nemen. In de auto, richting Duitsland, Oostenrijk, ik zou denken zoek het maar uit.
Ik vind het schandalig dat ze verdachten gewoon weer op straat zetten.
Weet je wat de Russen jaren terug deden? Dat waren pas tijden in de CCCP. Weet je wat ze in Amerika doen? Daar hoef je zulke geintjes echt niet uit te halen.
Deze jongen loopt kans dat hij twee weken met een bezem rondloopt in een bejaardentehuis.
Nou ja, je hoeft alleen maar wat persoonsgegevens in te tikken. Daar zou ik ook niet mn beste mensen op zettenquote:Op vrijdag 1 mei 2015 15:00 schreef Scorpie het volgende:
We laten stagiaires blijkbaar ongemerkt paspoorten uitgeven?
bron?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 11:26 schreef bamibij het volgende:
[..]
Inmiddels veroordeeld tot celstraf.
Zo dat is een oude post van mij.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 11:26 schreef bamibij het volgende:
[..]
Inmiddels veroordeeld tot celstraf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |