Ik geef je groot gelijk hoor, niks aantrekken van al die autisten hier die de zolderkamer niet uitkomen. Ik heb zelf een R1 met aftermarket uitlaat. Het eerste wat ik eraan deed was DB killers verwijderen.quote:Op woensdag 10 juni 2015 17:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En omdat mijn motor nu een typegoedkeuring heeft met belachelijk lage waarde voor een 690cc 1-cilinder ben ik ineens de grote boze aso volgens de experts hier.
Op zich wel, ja. Vind het vaak wel leuk om even de 300 aan te tikken. Of wheelies. Wheelies zorgen ook vaak voor "duimpjes".quote:Op woensdag 10 juni 2015 19:36 schreef liedetector het volgende:
[..]
Ahhh ja..... dat bevestigt precies mn vermoeden! ik noem dat gewoon onverantwoord onvolwassen gedrag!
Ik neem aandat je vandie takke herrie namelijk niet die rush krijgt, maar vooral van het "te" hard rijden op plekken waar een hoop mensen je kunnen zien om een "duimpje" te geven.... waarschijnlijk ben je zo geobsedeerd dat je niet eens ziet dat het een dikke middelvinger is!
quote:Op woensdag 10 juni 2015 19:42 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Op zich wel, ja. Vind het vaak wel leuk om even de 300 aan te tikken. Of wheelies. Wheelies zorgen ook vaak voor "duimpjes".
Komt door je custom uitlaat zonder db-killer. Standaard gaan ze slechts 299.quote:Op woensdag 10 juni 2015 19:42 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Op zich wel, ja. Vind het vaak wel leuk om even de 300 aan te tikken. Of wheelies. Wheelies zorgen ook vaak voor "duimpjes".
De teller gaat tot 299. Top ligt iets hoger.quote:Op woensdag 10 juni 2015 20:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Komt door je custom uitlaat zonder db-killer. Standaard gaan ze slechts 299.
WOB een optie?quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:21 schreef Isdatzo het volgende:
Gister bij die advocaat geweest en het was vrij duidelijk voor hem: ze maken geen schijn van kans na zo'n sepotbrief. Hij gaat een klaagschrift sturen om te kijken of die uitlaat alvast terug kan komen (waarschijnlijk niet) en verder is het afwachten tot ik een dagvaarding krijg. Afhankelijk van de dagvaarding kan er schriftelijk op gereageerd worden (waarschijnlijk niet).
Als het tot de kantonrechter komt dan wordt 't daar besloten, in mijn voordeel.
Daarna maar eens naar 't bureau gegaan waar ze de uitlaat eraf geschroefd hebben met de sepotbrief. Daar waren 4 man nodig om naar een scherm te turen voordat ze me konden vertellen dat hij waarschijnlijk op transport was naar de domeinen. Als ik m'n uitlaat terug wilde moest ik contact opnemen met het OM.
Dat maar gedaan, die konden alleen niks voor me doen omdat ik geen parketnummer had. Toen het CJIB gebeld en die konden zo ook geen parketnummer vinden. De behulpzame dame heeft toen wat verder gezocht en uiteindelijk een parketnummer gevonden.
Ik woon in Utrecht, dus toen voor de grap maar eens bij het arrondissementsparket binnen gehuppeld. Bij de balie hebben ze me doorverbonden met iemand van het OM, en die vertelde me dat ik m'n uitlaat niet ga terugkrijgen omdat er op 12 juni het besluit is genomen mij te dagvaarden. Wie dat besloten heeft en waarom was niet bekend.
Justitie gebeld en daar konden ze niks vinden; de zaak was gewoon geseponeerd. Als ik meer info wilde moest ik bij 't OM zijn.
Snappen jullie het nog?
Ik ben bang dat dat allemaal in orde is (in Utrecht hakken ze tegenwoordig vaker met dat bijltje), maar opvragen kan inderdaad altijd.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 15:42 schreef zuigmarmot het volgende:
Oh ja, nog een tip met geluidsoverschrijding.
Is het wel op de juiste manier geconstateerd,
de precieze richtlijnen ken ik niet uit mijn hoofd (wel op te zoeken) maar ze zijn iets van in de trant:
specifieke voor dit doel gemaakte microfoon, in een testopstelling in een speciale hiervoor ingerichte geluidsruimte x aan tal meters van de bron met geijkte apparatuur.
ik vermoed dat aan een groot aantal van deze zaken niet is voldaan, en daarmee is de meting en dus de constatering niet geldig
En daar nu dit weinig verhelderende antwoord op ontvangen:quote:Beste,
Gisteren en vandaag heb ik telefonisch contact gehad met het Parket Midden-Nederland en het verzoek was mijn vraag per mail te sturen. Bij dezen.
Een kort chronologisch overzicht van de gebeurtenissen:
20 april - Staande gehouden, motorfiets uit het verkeer onttrokken in afwachting technisch onderzoek
28 april - Technisch onderzoek uitgevoerd (geluidsmeting), overtreding geconstateerd en uitlaat in beslag genomen
15 mei - Strafbeschikking overtreding ontvangen
02 juni - Sepotbrief ontvangen (zie bijlage)
De sepotbrief stelt: "Er is besloten deze zaak in te trekken en u niet verder te vervolgen. De zaak is hiermee afgedaan tenzij op grond van nieuwe feiten of omstandigheden de beslissing moet worden herzien of het gerechtshof vervolging beveelt. Het gerechtshof kan hiertoe besluiten als een rechtstreeks belanghebbende zich beklaagt over de beslissing u niet te vervolgen."
Deze sepotbrief laat weinig ruimte voor interpretaties: de zaak is afgedaan en ik word niet verder vervolgd. Vervolgens probeerde ik het in beslag genomen goed (de uitlaat) te lokaliseren. Daarbij kreeg ik te horen dat er op 12 juni besloten is mij alsnog te dagvaarden.
Dit snap ik niet en lijkt mij dan ook een vreemde gang van zaken. Wie heeft dit besluit genomen, en waarom? Welke nieuwe feiten of omstandigheden hebben zich aangediend ná 28 april?
Ik wacht deze dagvaarding niet af aangezien ik voor mijn afstudeerscriptie een lange tijd in een onherbergzaam gebied in de Pyreneeën veldonderzoek uitvoer. Hierdoor ben ik niet in staat om deze dagvaarding te ontvangen, mocht het daadwerkelijk zo ver komen.
(Wellicht) relevante kenmerken:
CJIB-nummer: [knip]
Zaaknummer opsporingsinstantie (verkeerspolitie Utrecht): [knip]
Parketnummer: [knip]
In elk geval alvast bedankt voor de moeite!
Met vriendelijke groet,
En wat is er krom aan?quote:
quote:Op dinsdag 9 juni 2015 13:39 schreef Isdatzo het volgende:
Daarnaast, om het e.e.a. in wat perspectief te plaatsen:
Het is overschrijding tov de typegoedkeuring voor de betreffende motorfiets. Nu ligt die belachelijk laag, de meting kwam uit op 97dB. Geen extreme waarde.
Ik heb hiernaast onder andere nog een yamaha R6 uit 2007 (m'n circuitmotor) en die heeft een typegoedkeuring van 97dB. Met die motor had ik gewoon 99dB mogen produceren voordat ik in overtreding was. Maar dat is in dit geval allemaal off-topic.
Juist wél relevant. Omdat die KTM zo'n lage typegoedkeuring heeft lijkt het alsof het heel veel lawaai is. Motoren waarbij geen gegevens bekend zijn mogen zelfs tot 106(!) dB produceren.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:26 schreef Spanky78 het volgende:
Nouja, je weet dat 3dB 2x zoveel geluid betekent? en 10 dB is dus 10x zoveel... Het scheelt dus nogal.
Overigens is het niet relevant of een andere motor meer geluid mag maken (wat mij betreft maken ze er voor alle motoren <90dB van trouwens)
Niet relevant om je af te vragen of de regels wel terecht zijn, ze zijn zoals ze zijn. Je wordt gestraft omdat je een niet toegestane aanpassing hebt gedaan aan je voertuig. Daar gaat het om. En dat je dan niet wordt behandeld zoals hoort is niet leuk en ook onterecht., Maar dat je in eerste instantie wordt gestraft voor die aanpassing aan je uitlaat is dik terecht.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Juist wél relevant. Omdat die KTM zo'n lage typegoedkeuring heeft lijkt het alsof het heel veel lawaai is. Motoren waarbij geen gegevens bekend zijn mogen zelfs tot 106(!) dB produceren.
Dit is natuurlijk allemaal off-topic, maar wilde even aangeven dat het niet absurd veel is. Verder stel ik voor om het grote "boehoe TS maakt zo veel lawaai wat een vieze aso"-verhaal hierbij te laten.
Leuk en aardig maar TS heeft voor die instantie een sepotbeslissing.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:37 schreef Spanky78 het volgende:
Maar dat je in eerste instantie wordt gestraft voor die aanpassing aan je uitlaat is dik terecht.
Maar wél relevant om hier wat nuancering tegenover te stellen. Iedereen roept de hele tijd dat 't zo asociaal is terwijl dat best meevalt.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:37 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Niet relevant om je af te vragen of de regels wel terecht zijn, ze zijn zoals ze zijn. Je wordt gestraft omdat je een niet toegestane aanpassing hebt gedaan aan je voertuig. Daar gaat het om. En dat je dan niet wordt behandeld zoals hoort is niet leuk en ook onterecht., Maar dat je in eerste instantie wordt gestraft voor die aanpassing aan je uitlaat is dik terecht.
En relevant voor de proportionaliteit van de straf. Boete 420 euro, uitlaat tvw 500 euro vernietigd (die met kleine aanpassing volledig aan de eisen voldoet), inname kentekenbewijs (dus herkeuring RDW), motor week kwijt voor "onderzoek" + 2 weken wachten op keuring. Dat allemaal voor een geluidsproductie die voor veel motoren gewoon binnen de norm valt.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:03 schreef Spanky78 het volgende:
Ok, dus TS haalt de demping uit zijn uitlaat, wordt gepakt en gaat zitten zeiken? Beetje triest.
Dat doen ze om liefhebbers van kruisraketten schrik aan te jagen. Omdat het vaak lastig is ze op een andere manier te pakken, dusdus dan maar pesten.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar wél relevant om hier wat nuancering tegenover te stellen. Iedereen roept de hele tijd dat 't zo asociaal is terwijl dat best meevalt.
[..]
En relevant voor de proportionaliteit van de straf. Boete 420 euro, uitlaat tvw 500 euro vernietigd (die met kleine aanpassing volledig aan de eisen voldoet), inname kentekenbewijs (dus herkeuring RDW), motor week kwijt voor "onderzoek" + 2 weken wachten op keuring. Dat allemaal voor een geluidsproductie die voor veel motoren gewoon binnen de norm valt.
Het gaat niet om andere motoren maar om jouw motoren. Er zijn ook genoeg veel stillere motoren met nog veel lagere normen.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:44 schreef Isdatzo het volgende:
Dat allemaal voor een geluidsproductie die voor veel motoren gewoon binnen de norm valt.
Hoe rijm je dat dan met je staandehouding? Ik begrijp uit het verhaal dat de herrie de (enige) reden was om je staande te houden. Kennelijk produceerde je dus toch wel opvallend veel lawaai.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:44 schreef Isdatzo het volgende:
Maar wél relevant om hier wat nuancering tegenover te stellen. Iedereen roept de hele tijd dat 't zo asociaal is terwijl dat best meevalt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |