Voor 'onze?' Murv ondenkbaar....Waar slaat dát nou weer op?quote:Op woensdag 29 april 2015 23:49 schreef vudu9 het volgende:
[..]
Klopt. In sommige culturen is het de gewoonste zaak van de wereld. Mannen wanen zich zodanig superieur t.o.v. vrouwen (en zelfs inferieure mannen) dat verkrachten als voorrecht wordt beschouwd. Ondenkbaar voor onze Murv blijkbaar.
Ooit van dit gehoord: http://en.wikipedia.org/wiki/Bride_kidnapping ?
Rechtvaardig niet nee. Begrijpelijk echter wel.quote:Op donderdag 30 april 2015 08:30 schreef Eficaz het volgende:
Gewoon een k@# smoes. Wat vaak gebruikt wordt, ja. 'De arme ziel is zelf ook als kind...'. Ja, nou en? Is het daarom gerechtvaardigd dat ie anderen hetzelfde of meer narigheid aandoet?
Hai.quote:Op donderdag 30 april 2015 08:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Rechtvaardig niet nee. Begrijpelijk echter wel.
Niet iedereen beschikt over empathie.quote:Op donderdag 30 april 2015 09:04 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Hai.
Dat is dan weer subjectief. Ik begrijp het zelf niet. En er zullen heus wel sommige gevallen zijn als ik die van dichtbij zou zien, dat ik het wel weer zou begrijpen, dat kan je nooit weten.
Maar mijn gevoel zegt nu: niet begrijpelijk
Ja, is het gebrek aan emphatie als ik niet begrijp dat een slachtofer seksueel kindermisbruik zijn eigen kind misbruikt?quote:Op donderdag 30 april 2015 09:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Niet iedereen beschikt over empathie.
Dat is dus precies de vraag of het dan rechtvaardig is. Maar het ligt nu eenmaal niet zo simpel, dat is precies het punt waar de discussie om draait. Is het zelf-evident dat het onrechtvaardig is?quote:Op donderdag 30 april 2015 08:30 schreef Eficaz het volgende:
[..]
[..]
[..]
Slaat echt helemaal nergens op:
[..]
Hoeveel ouders zeggen er niet van dat ze hun kind bv wél dit en dat willen geven als kans, of juist wel goed voor hun kind willen zijn itt hoe hun eigen ouder(s) deden/waren. En dat ook daadwerkelijk doen.
Gewoon een k@# smoes. Wat vaak gebruikt wordt, ja. 'De arme ziel is zelf ook als kind...'. Ja, nou en? Is het daarom gerechtvaardigd dat ie anderen hetzelfde of meer narigheid aandoet?
Nee, ik praat niet naast het punt. De vraag hoe we morele kennis kunnen hebben van moraal (epistemologie) is een andere vraag dan of wat het is (ontologie). De een volgt niet uit het ander.quote:Op woensdag 29 april 2015 19:35 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Het gaat om de bron van je overtuigingen, je praat naast het punt! Omdat wij zeggen dat moraal subjectief is betekent het niet dat je ons ervan moet overtuigen dat we verkrachting slecht moeten vinden, dat vinden we namelijk wel.
Jij neemt een voorbeeld waarvan extreem veel mensen het eens zijn hoe erg het is (baby's overrijden met een bulldozer, schattige puppy's de ogen uitsteken, you name it) en zegt dan: kijk eens hoe zelf-evident de slechtheid hiervan is want wie kan DIT nou slecht vinden?
Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de bron van waaruit wij het slecht vinden (en 1 zieke psycho misschien goed, maar misschien vindt helemaal niemand dat goed, dat doet er niet toe) niet afkomstig is van een soort kosmische constante. Maar door evolutie. En die is subjectief.
Ok, nu komen we ergens. Maar evolutie kan alleen niet tot objectieve morele waarden leiden als naturalisme waar is.quote:Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de bron van waaruit wij het slecht vinden (en 1 zieke psycho misschien goed, maar misschien vindt helemaal niemand dat goed, dat doet er niet toe) niet afkomstig is van een soort kosmische constante. Maar door evolutie. En die is subjectief.
Morele uitspraken worden alleen door mensen gedaan, maar het ontbreken van mensen maakt niet dat iets niet meer objectief is. Of wil je zeggen dat de wetten van de logica ook niet meer bestaan als mensen niet meer bestaan?quote:Het is overduidelijk dat het (volgens ons ook) slecht is, daar hoef je ons niet van te overtuigen. Het is alleen niet zelf-evident dat die extreem breed gedragen mening voortkomt uit een objectieve regel die ook zou bestaan en zou gelden in een leeg universum zonder mensen.
Ik redeneer vanuit de zelf-evidentie van een bepaalde waarheid, niet vanuit een bepaald gevoel.quote:Je redeneert telkens vanuit je eigen gevoel en zegt: dat kan toch niet anders?!! Maar misschien als we een andere afslag hadden genomen in de evolutie waren we wel allemaal wat we nu extreem zieke psychopaten noemen en zat jij op dit forum ons te overtuigen van de zelf-evidente goedheid van kinderen doodmaken en opeten omdat het toch immers jezelf helpt? (of wat dan ook de geldende set morele regels zouden zijn)
En daarom is het subjectief. Het is niet per definitie gebonden aan een regel buiten de mens om.
Is dat zo? Als mensen weten wat goed en slecht is, dan zullen ze automatisch allemaal goed gaan zijn uiteindelijk? Ik weet niet waarom dat aannemelijk is? Objectiviteit zegt niks over of mensen het er mee eens zijn, integendeel.quote:Als goed en slecht objectief vastliggen en zelf evident zijn dan zou elk wezen automatisch na voldoende evolutie die set regels gaan volgen. En dat zou ook betekenen dat elke ''samenleving'' in het universum dezelfde zelf-evidente waardes herkent zoals jij dat doet. Maar dat staat helemaal niet vast.
Dat zijn 2 zaken he?quote:Op donderdag 30 april 2015 09:19 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ja, is het gebrek aan emphatie als ik niet begrijp dat een slachtofer seksueel kindermisbruik zijn eigen kind misbruikt?
Of is het juist gebrek aan emphatie van het volwassen slachtoffer seksueel misbruik kindertijd, dat degene dat daarom ook zijn eigen kind aandoet?
Ik denk ook dat het ermee te maken heeft, hoe iemand hierover denkt, welke persoonlijke ervaringen iemand hiermee heeft (gehad).
Objectief= Onafhankelijk van de mening van mensen:quote:Op woensdag 29 april 2015 19:44 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Maar kan je me dan het verschil uitleggen tussen relatief en subjectief?
Naar mijn idee staan objectief en relatief tegenover elkaar. Want hoe kan een objectieve moraal bestaan als deze relatief per situatie anders ingevuld wordt? Hoeveel is die objectieve moraal dan waard? Wat is er dan nog aan objectiviteit?
De zelf-evidentie in dit voorbeeld kan ik een heel eind in meekomen. Maar zelfs in dit voorbeeld valt er nog te relativeren. En als die zelf-evidentie zelfs in dit voorbeeld niet compleet is. Hoe kan je dan in het algemeen stellen dat er een absolute moraal bestaat?
Ik denk het niet. Als ik zeg dat A een appel en een vliegtuig is, dan ga je niet op basis van een abstracte regel daar over nadenken, maar je ziet direct dat het niet klopt.quote:Als je op een abstracte manier logica kan uitlegge, dus een objectieve regel kan vaststellen, dan lijkt mij dat zelf-evident. Je hoeft net per se de letters in "Als P, dan Q; P dus Q." in te vullen om te snappen dat dat klopt.
Dat is dus mijn probleem met alleen het argument 'het is zelf-evident want xx is slecht'. Als het zelf-evident is, zou je dat ook zonder die xx uit moeten kunnen leggen.
Nee, ik concludeer dat omdat morele uitspraken altijd gaan over mensen of door mensen worden gedaan, dat je daaruit kan concluderen dat moraal uitgaat van de waarde van de mens. Verder niets, daar volgt ook geen subjectiviteit uit. (logische uitspraken van de mens maken het immers ook niet subjectief)quote:Dit volg ik niet. Ik zoek juist naar een abstracte en objectieve moraal, jij stelt dat die bestaat immers. En je stelt dat het doen van uitspraken door personen of over personen waarde geeft. Maar dat gaat dan toch alleen maar over subjectiviteit?
Je kan toch niet als objectieve maatstaf de uitspraken van personen nemen? Hoe kan je dat nu objectief noemen?
Ehm, nee? Hoe concludeer je dat nu weer?quote:Op woensdag 29 april 2015 20:50 schreef ems. het volgende:
[..]
Dus we zijn het erover eens; Verkrachting is objectief goed.
Dan heb ik er waarschijnlijk al op gereageerd.quote:Op woensdag 29 april 2015 21:21 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb hem eronder keurig in quotes erbij staan
Dat zegt dus niets.quote:Dat hangt van de situatie af.
Hij heeft zich door eigen toedoen een schuldenaar gemaakt. Hij moet nu de keuze doen: of veroordeeld worden, of zich als slaaf verkopen. Het is afhankelijk van de omstandigheid de vraag wat de betere morele keuze is.quote:Soms zelfs met iemands toestemming. Zo'n Romeinse pre-slaaf lijkt me niet volledig vrij om z'n toestemming te geven (gezien z'n schuldenlast). Het lijkt me ook inbreuk maken op de intrinsieke waarde van de mens waar je vanavond over praat, dus in die zin lijkt toestemming me irrelevant.
Je trekt het voorbeeld uit zijn verband. Een ander voorbeeld: P, dan Q; P dus Q. Is deze uitspraak afhankelijk van de mening van iemand? Of is los daar van (objectief) waar?quote:Op woensdag 29 april 2015 21:27 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
- "Ik vind dat de aarde 10.000 jaar oud is"
- "ik vind dat de aarde 3 miljoen jaar oud is"
Onderzoek naar de werkelijkheid wijst uit dat de aarde ongeveer 4,5 miljard jaar oud is.
- "Ik vind verkrachten van een meisje fout"
- "Ik vind verkrachten van een meisje goed"
Waar kan ik "verkrachten van een meisje is fout" vinden in de werkelijkheid? Welke bronnen kun je daar voor aanvoeren, anders dan de meningen van mensen?
Bepaald niet, moet je maar eens de deuteromium lezen zonder vooroordeel, en in de context van de rest van het boek.quote:Op woensdag 29 april 2015 21:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee relatief fout, immers volgens de bijbel mag je in geval van oorlog de vrouwen van je vijand tot sekslavinnen maken. Dat heet goddelijke moraal, precies wat IS nu doet.
Context, yeah. Het staat er gewoon. Ook dat je je dochter als slaaf mag verkopen.quote:Op donderdag 30 april 2015 09:31 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Bepaald niet, moet je maar eens de deuteromium lezen zonder vooroordeel, en in de context van de rest van het boek.
Als je boeken als de Bijbel of de Koran gebruikt als absolute basis voor je moraal, dan zul je een behoorlijk ziek wereldbeeld hebben.quote:Op donderdag 30 april 2015 09:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Context, yeah. Het staat er gewoon. Ook dat je je dochter als slaaf mag verkopen.
en: Lev 19
20 Als een man seksuele omgang heeft met een slavin die voor een andere man bestemd was
Talloze passages staan hierover in de Tenach.
Ziehier de goddelijke of bijbelse moraal.
Het 'begrijpen' ligt subjectief. de een begrijpt het als een slachtoffer seksueel misbruik kindertijd zijn eigen kind hetzelfde of nog erger aandoet.quote:Op donderdag 30 april 2015 09:27 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dat is dus precies de vraag of het dan rechtvaardig is. Maar het ligt nu eenmaal niet zo simpel, dat is precies het punt waar de discussie om draait. Is het zelf-evident dat het onrechtvaardig is?
Zelf geef je in latere posts aan dat het anders kan zijn als je het misschien zelf van dichtbij meegemaakt heb. Daarmee onderschrijf je mijn punt. Want blijkbaar heeft de persoonlijke ervaring er ook iets mee van doen.
Murvgeslagen bepleit een objectieve moraal, maar daar is de zelf-evidentie van het slecht zijn van verkrachting geen argument voor. Immers: waarom ligt dat dan subjectief?
Persoonlijke ervaring heeft iets ermee van doen, hoe iemand tegen de situatie ankijkt, of degene het begrijpt.quote:Daarmee onderschrijf je mijn punt. Want blijkbaar heeft de persoonlijke ervaring er ook iets mee van doen.
Murvgeslagen bepleit een objectieve moraal, maar daar is de zelf-evidentie van het slecht zijn van verkrachting geen argument voor. Immers: waarom ligt dat dan subjectief?
Weer loze uitspraken uit context.quote:Op donderdag 30 april 2015 09:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Context, yeah. Het staat er gewoon. Ook dat je je dochter als slaaf mag verkopen.
20 Als een man seksuele omgang heeft met een slavin die voor een andere man bestemd was
Nee hoor. Iedere tijd heeft zijn eigen moraal. Maar het wordt wat anders als dit aan een almachtige god wordt toegeschreven en daarmee bestempeld als absolute moraal.quote:Op donderdag 30 april 2015 09:47 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als je dan zegt dat dit immoreel is, zeg je dan eigenlijk niet:
"Vanuit mijn persoonlijke mening vind ik dat dat hillibillies 3500 jaar geleden een slechte wetgeving hadden"?
Dan zijn wij het eens.quote:Op donderdag 30 april 2015 09:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat zijn 2 zaken he?
In het eerst geval (jij dus) : ja.
Tweede geval, de misbruikte dader: ook ja. Er zijn immers genoeg mensen die, zelf ooit als kind misbruikt zijnde, voldoende empathie hebben om zelf niet te gaan misbruiken.
Helemaal gelijk in dat laatste punt. Wetgeving werkt met een objectief deel (wet) en relatieve uitwerking (afhankelijk omstandigheden/uitspraak rechter).quote:Op donderdag 30 april 2015 09:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Objectief= Onafhankelijk van de mening van mensen:
Subjectief=Afhankelijk van de mening van mensen
Objectief <-> Subjectief
Absoluut=Niet afhankelijk van iets anders
Relatief= Afhankelijk van iets anders
Absoluut<->Relatief
Ik zeg dus: Moraal is objectief en relatief
Jullie zeggen: Moraal is Subjectief en relatief
Als iets relatief is, betekent dat niet dat het niet objectief kan zijn. Normale wetgeving werkt immers ook op een objectieve basis (wet) met een relatieve uitwerking (uitspraak rechter)
Ik zie inderdaad direct dat dat niet klopt. Maar ik kan nog meer, ik kan het ook abstracter uitleggen. Namelijk: A = B en C. Waar B en C voor compleet andere dingen staan volgt logischerwijs dat deze stelling niet klopt. Zelf-evident is dus: A =! B en C.quote:[..]
Ik denk het niet. Als ik zeg dat A een appel en een vliegtuig is, dan ga je niet op basis van een abstracte regel daar over nadenken, maar je ziet direct dat het niet klopt.
Deze conclusie: 'moraal doet uitspraken die waarde van mens beschermen' ben ik het met je eens. Maar jij bepleit nog meer: een objectieve moraal. Maar die bewijs je niet door aan te geven dat morele uitspraken over waarde van mensen gaat.quote:[..]
Nee, ik concludeer dat omdat morele uitspraken altijd gaan over mensen of door mensen worden gedaan, dat je daaruit kan concluderen dat moraal uitgaat van de waarde van de mens. Verder niets, daar volgt ook geen subjectiviteit uit. (logische uitspraken van de mens maken het immers ook niet subjectief)
Ik concludeer dus dat moraal uitspraken doet die die waarde van de mens beschermen.
Tegen de situatie aankijken is toch precies wat het rechtvaardig of onrechtvaardig maakt. De één vindt het wel rechtvaardig, de ander niet, afhankelijk van hoe die persoon er naar kijkt.quote:Op donderdag 30 april 2015 09:46 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het 'begrijpen' ligt subjectief. de een begrijp het als een slachtoffer seksueel misbruik kindetijd zijn eigen kind hetzelfde of nog erger aandoet.
Een ander begrijpt dat niet, en denk dat zoiemand dat dan juist niet zou moeten doen want hij weet wat het is. In beschouwing genomen dat sekseueel mibruik vaak veel meer omvat dan enkel het 'misbruik'. Er is dan ook geen resepect voor de intergriteti van het kind. met alle gevolgen van dien.
En net als er zoveel verschillende mensen zijn, zo zijn er ook verschillende 'daders'.
De een deed het wel, én was ook goed voor het kind.
De ander minachte het gehele kind, en werkte het op alle manieren tegen.
Weer een ander probeert het op alle manieren te ontkennen, en het kind kan helemaal alleen komen te staan...
Een ander geeft toe dat ie fout zat en doet er alles aan om het gedane leed goed te maken....
Etc.
[..]
Persoonlijke ervaring heeft iets ermee van doen, hoe iemand tegen de situatie ankijkt, of degene het begrijpt.
Niet of het wel of niet rechtvaardig is.
Ook degene die emphatie heeft met de dader kan het onrechtvaardig vinden.
Deuterenomium betreft de wetgeving van een volk 3500 jaar geleden, geen morele code voor de mensheid: We hebben nu twee manieren waarop we kunnen argumenteren:quote:Op donderdag 30 april 2015 09:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee hoor. Iedere tijd heeft zijn eigen moraal. Maar het wordt wat anders als dit aan een almachtige god wordt toegeschreven en daarmee bestempeld als absolute moraal.
Onze eigen moraal is bijvoorbeeld de laatste 25 jaar behoorlijk veranderd als het bijvoorbeeld gaat over seks tussen volwassenen en tieners. In de jaren 80 wilde men de leeftijd waarop dit is toegestaan verlagen van 16 naar 12 jaar.
Ondenkbaar in 2015.
Typisch... als moraliteit subjectief is, dan bestaat 'immoreel' gelijk helemaal niet. En dat zou dan somehow moeten pleiten voor absolute moraliteit?quote:Op donderdag 30 april 2015 10:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je kan dus niet van beide wat nemen, en dan doen of het immoreel is. Immoreel bestaat immers niet als God niet bestaat, dat is de mening van mensen.
In die tijd was dat (hoe erg ook) nórmaal; de norm.quote:Op donderdag 30 april 2015 09:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf of je deze vraagt stelt aan een monotheist of aan een polytheist.quote:Op donderdag 30 april 2015 10:10 schreef Jigzoz het volgende:
Hebben alle goden eigenlijk net zoveel inspraak bij het bepalen van die normmoraal, of is er eentje de baas en moet de rest zich er niet mee bemoeien?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |