1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | #1 Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport - Chevrolet #3 Helio Castroneves Team Penske - Chevrolet #4 J.R. Hildebrandt Panther Racing - Chevrolet #5 EJ Viso Andretti Autosport - Chevrolet #6 Seabstian Saveedra Dragon Racing - Chevrolet #7 Sebastien Bourdais Dragon Racing - Chevrolet #9 Scott Dixon Target Chip Ganassi Racing - Honda #10 Dario Franchitti Target Chip Ganassi Racing - Honda #11 Tony Kanaan KV Racing Technology - Chevrolet #12 Will Power Team Penske - Chevrolet #14 Takuma Sato A.J. Foyt Enterprises - Honda #15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing - Honda #16 James Jakes Rahal Letterman Lanigan Racing - Honda #18 Ana Beatriz Dale Coyne Racing - Honda #19 Justin Wilson Dale Coyne Racing - Honda #20 Ed Carpenter Ed Carpenter Racing - Chevrolet #22 Oriol Servia Panther DRR - Chevrolet #25 Marco Andretti Andretti Autosport - Chevrolet #27 James Hinchcliffe Andretti Autosport - Chevrolet #55 Tristan Vautier Schmidt Peterson Motorsports - Honda #67 Josef Newgarden Sarah Fisher Hartman Racing - Honda #77 Simon Pagenaud Schmidt Hamilton HP Motorsports - Honda #78 Simona di Silvestro KV Racing Technology - Chevrolet #83 Charlie Kimball Chip Ganassi Racing - Honda #98 Alex Tagliani Barracuda Racing - Honda |
1 2 3 4 5 6 7 8 | #2 AJ Allmendinger Team Penske - Chevrolet #?? Carlos Munez Andretti Autosport - Chevrolet #?? Ryan Briscoe Chip Ganassi Racing - Honda #?? Conor Daly A.J. Foyt Racing - Honda #?? Michael Jourdain jr. Rahal Letterman Lanigan Racing - Honda #?? Pippa Mann Dale Coyne Racing - Honda #?? Townsend Bell Panther - Chevrolet #?? Buddy Rice Schmidt Peterson Motorsports - Honda |
1 2 | #2 AJ Allmendinger Team Penske - Chevrolet (Barber, Long Beach, Indy 500) #17 Mike Conway Rahal Letterman Lanigan Racing - Honda (Long Beach) |
bah, waar is JPM mee bezig?quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 | #1 Will Power Team Penske (Chevrolet) #2 Juan Pablo Montoya Team Penske (Chevrolet) #3 Helio Castroneves Team Penske (Chevrolet) #4 Stefano Coletti (R) KV Racing Technology (Chevrolet) #5 James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports (Honda) #6 JR Hildebrand CFH Racing (Chevrolet) #7 James Jakes Schmidt Peterson Motorsports (Honda) #8 Sage Karam (R) Chip Ganassi Racing (Chevrolet) #9 Scott Dixon Chip Ganassi Racing (Chevrolet) #10 Tony Kanaan Chip Ganassi Racing (Chevrolet) #11 Sébastien Bourdais KVSH Racing (Chevrolet) #14 Takuma Sato A.J. Foyt Racing (Honda) #15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda) #17 Sebastian Saveedra Chip Ganassi Racing (Chevrolet) (ism AFS Racing) #18 TBA Dale Coyne Racing (Honda) #19 TBA Dale Coyne Racing (Honda) #20 Ed Carpenter CFH Racing (Chevrolet) #21 Joseph Newgarden CFH Racing (Chevrolet) #22 Simon Pagenaud Team Penske (Chevrolet) #24 Townsend Bell Dreyer & Reinbold Kingdom Racing (Chevrolet) #25 Justin Wilson Andretti Autosport (Honda) #26 Carlos Munoz Andretti Autosport (Honda) #27 Marco Andretti Andretti Autosport (Honda) #28 Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport (Honda) #29 Simona de Silvestro Andretti Autosport (Honda) #32 Oriol Servia Rahal Letterman Lanigan Racing #41 Jack Hawksworth A.J. Foyt Racing (Honda) #43 Conor Daly (R) Schmidt Peterson Motorsports (Honda) #48 Alex Tagliani A.J. Foyt Racing (Honda) #63 Pippa Mann Dale Coyne Racing (Honda) #83 Charley Kimball Chip Ganassi Racing (Chevrolet) #88 Bryan Clauson Jonathan Byrd's Racing (Chevrolet) (ism KVSH Racing) #91 Buddy Lazier Lazier Partners Racing, Inc. (Chevrolet) #98 Gabby Chaves (R) Bryan Herta Autosport (Honda) |
Dan hebben we eindelijk weer een lekkere Bump Day.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:54 schreef sasquatsch het volgende:
Tagliani is bevestigd bij AJ Foyt voor de Indy 500. Daarmee komen we op 34 auto's (waarvan er nog twee coureurs van Dale Coyne bevestigd moeten worden).
De lijst voor de Indy 500 ziet er als volgt uit.
[ code verwijderd ]
Vanavond 21:30 live op Sport1 (Gratis voor UPC/Ziggo klanten dit weekend!)quote:Op donderdag 7 mei 2015 10:32 schreef Marks het volgende:
Bizar lelijk, maargoed dat is persoonlijk..
Eerst ZATERDAG de volgende race, op de Indy infield layout.
Dat komt volgende week pas. Of de week erna.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 22:57 schreef Sinister-D- het volgende:
Ook maar weer eens ingeschakeld op deze rustige zaterdag
Waar is 't publiek
weer eens in slaap gevallen na 10 minutenquote:Op zaterdag 9 mei 2015 23:04 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat komt volgende week pas. Of de week erna.
Omdat vanaf maandag de voorbereiding van de Indy 500 begint.quote:Op zondag 10 mei 2015 09:21 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
weer eens in slaap gevallen na 10 minuten
Maar ik begrijp dat van dat publiek niet, waarom was er geen kat te vinden?
1x het infield en 1x de oval op 2 weken tijd dus?quote:Op zondag 10 mei 2015 09:37 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Omdat vanaf maandag de voorbereiding van de Indy 500 begint.
Twee races op hetzelfde circuit binnen twee weken lijkt me niet slim. Dat gaat ten koste van het publiek in deze race omdat iedereen naar de Indy 500 wil.
Nee, totaal ander circuit. Het is na de F1 aangepast aan de MotoGP en daarna nog een keer voor deze race.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:46 schreef Jigzoz het volgende:
Is dit nou exact dezelfde circuitversie als waar de F1 destijds op reed? Zo ja: hoe verhouden die rondetijden zich tot elkaar? Volgens mij reed de F1 daar namelijk in zijn snelste periode, maar Indy heeft nu die megadownforcekits.
Hm. Jammer. Thanks.quote:Op zondag 10 mei 2015 17:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, totaal ander circuit. Het is na de F1 aangepast aan de MotoGP en daarna nog een keer voor deze race.
1/3e van de baan is het zelfde.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:46 schreef Jigzoz het volgende:
Is dit nou exact dezelfde circuitversie als waar de F1 destijds op reed? Zo ja: hoe verhouden die rondetijden zich tot elkaar? Volgens mij reed de F1 daar namelijk in zijn snelste periode, maar Indy heeft nu die megadownforcekits.
Die man wou haar gewoon even lekker beetpakken.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 22:07 schreef Ferry_76 het volgende:
Het werdt Silvestro wat heet in de auto vandaag (Let ook op de marshall op 0:38 die haar wil helpen! ):
Je kwalificeren voor iemand anders, lekker dan.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:48 schreef sasquatsch het volgende:
Het lijkt erop dat James Davison de derde coureur van Dale Coyne wordt. Hij rijdt op dit moment zijn rondjes op de oval.
Echter schijnt hij dit weekend verplichtingen te hebben en dus niet zelf te kunnen kwalificeren. Dat zou dan door Tristan Vautier gedaan worden, zodat hij volgende week kan starten.
Teams schrijven een auto in, niet de coureur.quote:Op woensdag 13 mei 2015 20:46 schreef Funzel het volgende:
[..]
Je kwalificeren voor iemand anders, lekker dan.
quote:Op donderdag 14 mei 2015 00:15 schreef Peterselieman het volgende:
hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
quote:Op woensdag 13 mei 2015 19:57 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Castroneves z'n ongeluk eerder vandaag.
Bolide lijkt al te liften voordat de muur geraakt wordt, zouden de aerokits dat niet juist moeten voorkomen?
I know, ik bedoel meer dat dat voor Vautier toch best kut moet zijn?quote:Op woensdag 13 mei 2015 22:04 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Teams schrijven een auto in, niet de coureur.
Kun je nagaan wat een gevolgen zo'n crash kan hebben tijdens de race. Benieuwd wat ze nu gaan doen, want opstijgende auto's is wel het laatste wat je kunt gebruiken bij een crash.quote:Op donderdag 14 mei 2015 23:32 schreef sasquatsch het volgende:
Newgarden net zo'n zelfde ongeluk. Die wagens gaan stijgen zodra ze achterwaarts gaan.
Dat ze achterwaarts stijgen is op zich wel logisch toch, met een aero package wat gemaakt is voor downforce vooruit krijg je upforce als t omdraait Maar zijn die bakken niet gewoon te licht geworden? Wat zou zo'n Indycar motor wegen... Als je ze zo ziet vliegen niet veel denk ik.quote:Op donderdag 14 mei 2015 23:32 schreef sasquatsch het volgende:
Newgarden net zo'n zelfde ongeluk. Die wagens gaan stijgen zodra ze achterwaarts gaan.
quote:Op donderdag 14 mei 2015 23:32 schreef sasquatsch het volgende:
Newgarden net zo'n zelfde ongeluk. Die wagens gaan stijgen zodra ze achterwaarts gaan.
Nou ja, dit was niet echt een opstijgende auto... Meer een flip. Natuurlijk ook vervelend en gevaarlijk, maar dit hou je niet tegen in een formule auto. Newgarden's probleem begon op het moment dat de linker wielen verdwenen. Daardoor helt de auto natuurlijk naar opzij, wat er voor zorgt dat er meer lucht onder de vlakke bodemplaat kan die aan de linkerkant tegen gehouden wordt door de minder ruimte. Dat zorgt voor meer druk onder de rechterkant van de auto, wat hem effectief ondersteboven duwt.quote:Op donderdag 14 mei 2015 23:40 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Kun je nagaan wat een gevolgen zo'n crash kan hebben tijdens de race. Benieuwd wat ze nu gaan doen, want opstijgende auto's is wel het laatste wat je kunt gebruiken bij een crash.
Als ik de beelden van Helio terugkijk lijkt hij helemaal niet met een full wicker te rijden, alleen de 3 hogere plaatjes. De wicker over de hele lengte van de neus lijkt er bij hem niet op te zitten, en ik zie ook niet dat zijn neus op de plek het asfalt raakt.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 09:29 schreef Atreidez het volgende:
http://www.motorsport.com(...)er-castroneves-crash
Newgarden is ook een chevy.. Zou t zo merkgebonden zijn?
712 kg in totaal, waarvan zo'n 110 kg voor de motor.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 08:54 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Dat ze achterwaarts stijgen is op zich wel logisch toch, met een aero package wat gemaakt is voor downforce vooruit krijg je upforce als t omdraait Maar zijn die bakken niet gewoon te licht geworden? Wat zou zo'n Indycar motor wegen... Als je ze zo ziet vliegen niet veel denk ik.
Zou je ook niet zeggen, dat zo'n ding zwaarder is als een F1... Nouja, F1 is minimaal 702kg volgens reglement, maar kunnen zwaarder zijn natuurlijk..quote:Op vrijdag 15 mei 2015 10:32 schreef sasquatsch het volgende:
712 kg in totaal, waarvan zo'n 110 kg voor de motor.
Ik zie ook bij de auto van Newgarden, dat de bodemplaat niet over de gehele breedte vlak is. Aan beide zijden van het midden loopt die aan de achterkant omhoog om een zuigend effect te creėren. Als de lucht daar de andere kant opgaat, krijg je dus een vleugelwerking en stijgt de auto. Wat hier ook uitgelegd wordt:quote:Op vrijdag 15 mei 2015 10:23 schreef TagForce het volgende:
[..]
Nou ja, dit was niet echt een opstijgende auto... Meer een flip. Natuurlijk ook vervelend en gevaarlijk, maar dit hou je niet tegen in een formule auto. Newgarden's probleem begon op het moment dat de linker wielen verdwenen. Daardoor helt de auto natuurlijk naar opzij, wat er voor zorgt dat er meer lucht onder de vlakke bodemplaat kan die aan de linkerkant tegen gehouden wordt door de minder ruimte. Dat zorgt voor meer druk onder de rechterkant van de auto, wat hem effectief ondersteboven duwt.
Die van Castroneves was al aan het 'opstijgen' voordat ie de muur raakte, en 'fladderde' ook wat door de lucht. Dat was wel echt een aerodynamisch probleem wat veroorzaakt wordt door falende aero wanneer de auto achteruit rijdt.
Dus het zijn 2 compleet verschillende ongevallen, met een compleet andere oorzaak. 1 kan opgelost worden, de ander helaas niet, zonder de bodemplaat aan te passen.
[..]
Als ik de beelden van Helio terugkijk lijkt hij helemaal niet met een full wicker te rijden, alleen de 3 hogere plaatjes. De wicker over de hele lengte van de neus lijkt er bij hem niet op te zitten, en ik zie ook niet dat zijn neus op de plek het asfalt raakt.
Het probleem lijkt, mijns inziens, meer veroorzaakt te worden door de platelets achter de achterwielen, die zorgen voor een klein beetje lift bij hard achteruitrijden. Dit wordt vervolgens verergert door de lucht die onder de auto komt en nergens heen kan wanneer de auto langs de muur schaaft.
Maar goed, ik ben geen aerodynamica expert.
quote:Questions regarding the cause of the crash that sent Team Penske's Helio Castroneves flipping backwards through the air during practice for the Indy 500 have circulated since the No. 3 Chevy took flight at approximately 12:45 p.m. ET., and while the Brazilian's airborne maneuver was definitely spectacular to watch, the reason for the backflip is rather simple.
To start, the crash has nothing to do with aero kits. Rear blowovers like the one experienced by Castroneves have been happening for decades by cars with large underwings. It happened for the first time in the 1980s when underwings were introduced, and they will continue to happen in any form of motorsports where they’re used in high-speed vehicles.
And the aerodynamic safety changes incorporated by IndyCar for 2015 – the holes in the floor to reduce downforce, and the brand-new wicker that runs down the center of the tub – aren’t designed to prevent an Indy car from taking off by lifting at the rear.
The reason for the No. 3 lifting and flipping was due to the car’s aerodynamics working in the opposite direction they were designed to function. Castroneves entered Turn 1 on his first flying lap and lost control of the rear of the car. The three-time Indy 500 winner attempted to catch the car by turning into the slide--which initially worked – but it wiggled a second time and quickly swapped ends. The total time from pointing straight prior to the second wiggle and being completely backwards took just 1.08 seconds.
While accelerating forward, an Indy car generates significant amounts of downforce, and in Indy 500 trim, most of it comes from the wing-shaped floor. Chevy (and Honda) use relatively small front wings and tiny rear wings. The long, wide underwing is where most of the car’s downforce is generated, and with air flowing in from the front and out through the back, it functions like an inverted airplane wing and sucks the car to the ground
Turn an Indy car around at 200mph and feed that air backward through the underwing, and it will behave like a normal airplane wing and generate lift. With enough air speed, and pressure build-up in the tunnels--which Castroneves obviously achieved, lift turns into liftoff.
Klopt, maar Indycars hebben een systeem wat lijkt op de roofflaps van Nascar wat dit moet voorkomen. Bij Helio werkte dat niet voldoende waardoor hij zo hoog kwam. Bij Newgarden had de lift een andere oorzaak. Namelijk het kantelen van de auto waardoor deze omwaaide.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 10:43 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik zie ook bij de auto van Newgarden, dat de bodemplaat niet over de gehele breedte vlak is. Aan beide zijden van het midden loopt die aan de achterkant omhoog om een zuigend effect te creėren. Als de lucht daar de andere kant opgaat, krijg je dus een vleugelwerking en stijgt de auto. Wat hier ook uitgelegd wordt:
[..]
quote:he new Grace Autosport team will contest the 2016 Indianapolis 500, the 100th running of the famous race, with Katherine Legge confirmed as a driver.
INDIANAPOLIS - Some big news came out of IMS today as Beth Peretta announced a new endeavor. She will head a Verizon IndyCar program in 2016 that will take part in the 100th running of the Indianapolis 500.
Driving duties will be assigned to Katherine Legge, a veteran open-wheel racer with 40 starts in IndyCar/CART. She also took part in both the 2012 and 2013 Indy 500s, finishing as high as 22nd.
"We're not being feminists," said Legge. "We realize we need support from men. We're being equal opportunity in a positive way."
"There’s never been a team of all women. I think it's going to be very successful."
The team, known as Grace Autosport, will have a woman working in every aspect of the operation. Among the leading female employees will be aerodynamicist Catherine Crawford, a veteran engineer.
Peretta has past experience the motorsports director for Chrysler's Dode and SRT programs, which won titles in the NASCAR Sprint Cup and TUDOR United SportsCar GTLM class before pulling out soon after.
Saying that they've hit the ground with a 'running start,' Peretta told media: "We have 365 days to put it together but it will likely be in conjunction with another team."
"The Brickyard has been a part of a lot of firsts, and we will add to that," she added. "It makes it so special to have the opportunity to launch our team here. For us, true success will be measured by how many girls and women we can encourage to pursue a STEM career."
Peretta then declared that the goal is get a women's face on the Borg-Warner trophy within a decade.
Patrick, maar die leent zich hier waarschijnlijk niet voor.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:53 schreef Fir3fly het volgende:
Er is vast wel iemand te vinden die beter is dan die Legge?
Oh ja met regen kunnen Amerikanen niet rijden....quote:
.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 22:46 schreef chufi het volgende:
[..]
Oh ja met regen kunnen Amerikanen niet rijden....
Niet op een oval, nee. Op een gewoon circuit rijden ze wel met regen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 22:46 schreef chufi het volgende:
[..]
Oh ja met regen kunnen Amerikanen niet rijden....
Ja. De race op het infield was vorige week.quote:Op zondag 17 mei 2015 02:34 schreef chufi het volgende:
Indy 500 Indianapolis is toch op de oval alleen, volgend weekend ?
Patrick en De Silvestro.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:53 schreef Fir3fly het volgende:
Er is vast wel iemand te vinden die beter is dan die Legge?
Ed Carpenter ook...:quote:Op vrijdag 15 mei 2015 09:29 schreef Atreidez het volgende:
http://www.motorsport.com(...)er-castroneves-crash
Newgarden is ook een chevy.. Zou t zo merkgebonden zijn?
Straks mogen de Chevy's helemaal niet meer rijden, of stoppen ze uit protest na de opwarmronden..quote:Op zondag 17 mei 2015 17:41 schreef sasquatsch het volgende:
Flink wat drama vandaag op Indy.
Racecontrol zegt dat iedereen vanwege de vliegende Chevy's in racetrim met raceboost (dus niet de verhoogde boost) moet rijden. Honda is het daar niet mee eens omdat het een Chevy probleem is en geen Honda probleem. Honda is nu in overleg met racecontrol.
Het voorlopige schema is een uur practice in racetrim en dan iedereen 1 keer kwalificeren, waarna een shoot-out volgt voor de laatste 3 plaatsen. Geen Fast 9 kwalificatie meer.
Zegt helemaal niets. Honda heeft een betere mileage en won vorig jaar daardoor de race, net zoals drie jaar geleden.quote:Op maandag 18 mei 2015 10:12 schreef Funzel het volgende:
Dixon toch de pole gepakt. Wel duidelijk dat het tussen Penske en Ganassi zal gaan tijdens de race.
quote:ROW 1
1. 9-Scott Dixon-W, Target Chip Ganassi Racing Chevrolet, 226.760
2. 1-Will Power, Verizon Team Penske Chevrolet, 226.350
3. 22-Simon Pagenaud, Avaya Team Penske Chevrolet, 226.145
ROW 2
4. 10-Tony Kanaan-W, NTT Data Chip Ganassi Racing Chevrolet, 225.503
5. 3-Helio Castroneves-W, Shell V-Power Nitro+ Team Penske Chevrolet, 225.502
6. 25-Justin Wilson, Andretti Autosport Honda, 225.279
ROW 3
7. 11-Sebastien Bourdais, Hydroxycut-HAUS Vaporizer KVSH Racing Chevrolet, 225.193
8. 27-Marco Andretti, Snapple Honda, 225.189
9. 21-Josef Newgarden, Century 21 CFH Racing Chevrolet, 225.187
ROW 4
10. 6-JR Hildebrand, Preferred Freezer/CFH Racing Chevrolet, 225.099
11. 26-Carlos Munoz, AndrettiTV Cinsay Honda, 225.042
12. 20T-Ed Carpenter, Fuzzy’s Vodka CFH Racing Chevrolet, 224.883
ROW 5
13. 32-Oriol Servia, Rahal Letterman Lanigan Racing Honda, 224.777
14. 83-Charlie Kimball, Novo Nordisk Chip Ganassi Racing Chevrolet, 224.743
15. 2-Juan Pablo Montoya-W, Verizon Team Penske Chevrolet, 224.657
ROW 6
16. 28-Ryan Hunter-Reay-W, DHL Honda, 224.573
17. 15-Graham Rahal, Steak ‘n Shake Honda, 224.290
18. 18-Carlos Huertas, Dale Coyne Racing Honda, 224.233
ROW 7
19. 29-Simona de Silvestro, TE Connectivity Honda, 223.838
20. 7-James Jakes, Schmidt Peterson Motorsports Honda, 223.790
21. 48-Alex Tagliani, Alfe Heat Treating Special Honda, 223.722
ROW 8
22. 8-Sage Karam, Comfort Revolution/Big Machine Records Chevrolet, 223.595
23. 5-James Hinchcliffe, Arrow/Lucas Oil Schmidt Peterson Honda, 223.519
24. 43-Conor Daly, FUELED by BACON Special Honda, 223.482
ROW 9
25. 24-Townsend Bell, The Robert Graham Special Chevrolet, 223.447
26. 14-Takuma Sato, ABC Supply A.J. Foyt Racing Honda, 223.226
27. 63-Pippa Mann, Susan G. Komen Dale Coyne Racing Honda, 223.104
ROW 10
28. 98-Gabby Chaves-R, Bowers & Wilkins/Curb Honda, 222.916
29. 17-Sebastian Saavedra, AFS Chip Ganassi Racing Chevrolet, 222.898
30. 41-Jack Hawksworth, ABC Supply A.J. Foyt Racing Honda, 223.738
ROW 11
31. 4-Stefano Coletti-R, KV Racing Technology Chevrolet, 222.001
32. 88-Bryan Clauson, KVSH/Jonathan Byrd’s/Cancer Treatment Centers of America Chevrolet, 221.358
33. 19-James Davison*, Always Evolving/Dale Coyne Racing Honda, 223.747
DID NOT QUALIFY
34. 91-Buddy Lazier-W, Wynn Iowa Vision Research Lazier Racing Chevrolet, 220.153
* Tristan Vautier kwalificeerde de auto als 21ste, maar door de rijderswissel moet Davison achteraan starten.
Er is toch nog een Bump Day?quote:Op maandag 18 mei 2015 11:52 schreef Ferry_76 het volgende:
Best wel lullig voor Lazier, dat hij als enige niet mag starten..
Ik tip Andretti voor de winst. Ow wacht evenquote:Op maandag 18 mei 2015 13:33 schreef sasquatsch het volgende:
Voor de volledigheid de startgrid voor de race van zondag:
[..]
Rechtsvoor denk ik dan toch? Daar staat de meeste druk op, op de ophanging linksachter het minste.quote:Op maandag 18 mei 2015 20:49 schreef Fir3fly het volgende:
https://twitter.com/GeoffreyMiller/status/600365404284936192
Linkerachterwielophanging breekt af midden in de bocht .
Je ziet dat het rechter voorwiel omhoog gaat. De linkerachterkant gaat dus omlaag. Ergo, de linkerachterophanging gaat kaputt.quote:Op maandag 18 mei 2015 21:06 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Rechtsvoor denk ik dan toch? Daar staat de meeste druk op, op de ophanging linksachter het minste.
Het rechtervoorwiel gaat omhoog omdat daar de voorwielophanging breekt. De linkerachterkant komt dan ook omhoog, omdat de rechtervoorkant van de auto juist lager komt te liggen.quote:Op maandag 18 mei 2015 21:14 schreef Fir3fly het volgende:
Je ziet dat het rechter voorwiel omhoog gaat. De linkerachterkant gaat dus omlaag. Ergo, de linkerachterophanging gaat kaputt.
Je hebt het verkeerd om. Bekijk de beelden nog maar een keer, de linkerachterkant van de auto schraapt over de grond.quote:Op maandag 18 mei 2015 21:23 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Het rechtervoorwiel gaat omhoog omdat daar de voorwielophanging breekt. De linkerachterkant komt dan ook omhoog, omdat de rechtervoorkant van de auto juist lager komt te liggen.
Als de linkerachterwielophanging zou breken, zou die kant omlaag gaan, de rechtervoorkant van de auto zou dan omhoog komen en het wiel zou dan uitveren, dus omlaag gaan.
Dat hij onderstuurt de muur ingaat komt door een verlies van druk rechtsvoor. Een kapotte achterwielophanging resulteert in overstuur.
Ik heb dat gifje in die tweet (Die je zelf gepost hebt!) heel vaak bekeken, en je ziet daar het rechtervoorwiel omhoog schieten.quote:Op maandag 18 mei 2015 21:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je hebt het verkeerd om. Bekijk de beelden nog maar een keer, de linkerachterkant van de auto schraapt over de grond.
http://www.racer.com/indy(...)hard-hit-in-practicequote:2:00 ET UPDATE: Nothing official has been presented by the series nor Schmidt Peterson Motorsports, but most drivers and engineers I've spoken with on pit lane reckon a right-front suspension pushrod failed on Hinchcliffe's car. His hit was hard enough to require the Holmatro Safety Team and IMS track staff to replace the SAFER barrier foam in Turn 3.
Precies wat je zou verwachten als er linksachter wat mis zou gaan. Vandaar dat ik dat denk.quote:Op maandag 18 mei 2015 21:28 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Ik heb dat gifje in die tweet (Die je zelf gepost hebt!) heel vaak bekeken, en je ziet daar het rechtervoorwiel omhoog schieten.
Als je kijkt naar de ophanging zie je dat die rechtsvoor ineens omhoog komt, terwijl links niets veranderd. Dus breekt rechtsvoor.quote:Op maandag 18 mei 2015 21:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies wat je zou verwachten als er linksachter wat mis zou gaan. Vandaar dat ik dat denk.
Dij operatie.quote:
twitter:marshallpruett twitterde op maandag 18-05-2015 om 22:00:27 .@IndyCar confirm Hinch is having surgery to his left upper thigh. reageer retweet
De auto kwalificeert, dus Schmidt zal wel een andere coureur in de auto zetten, die dan als laatste mag starten.quote:Op maandag 18 mei 2015 22:33 schreef Ferry_76 het volgende:
Mocht Hinchcliffe Zondag niet fit zijn, mag Lazier als nummer 34 dan starten, mag de rijder vervangen worden of blijft de plek dan gewoon leeg?
En toch geen uitzonderlijke crash voor een IndyCar. Ernstig dat het dan zo kan aflopen. Die monocoque is simpelweg niet ondoordringbaar genoeg.quote:
Probleem (volgens Tony Kanaan) is dat de teams de ophanging verstevigd hebben om de grotere downforce van de nieuwe aero-kits aan te kunnen. Hierdoor buigen ze niet zo makkelijk meer als in het verleden, waardoor ze makkelijker de monocoque binnen dringen bij zo'n botsing.quote:Op woensdag 20 mei 2015 12:41 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
En toch geen uitzonderlijke crash voor een IndyCar. Ernstig dat het dan zo kan aflopen. Die monocoque is simpelweg niet ondoordringbaar genoeg.
quote:ROW 1
1. 9-Scott Dixon-W, Target Chip Ganassi Racing Chevrolet, 226.760
2. 1-Will Power, Verizon Team Penske Chevrolet, 226.350
3. 22-Simon Pagenaud, Avaya Team Penske Chevrolet, 226.145
ROW 2
4. 10-Tony Kanaan-W, NTT Data Chip Ganassi Racing Chevrolet, 225.503
5. 3-Helio Castroneves-W, Shell V-Power Nitro+ Team Penske Chevrolet, 225.502
6. 25-Justin Wilson, Andretti Autosport Honda, 225.279
ROW 3
7. 11-Sebastien Bourdais, Hydroxycut-HAUS Vaporizer KVSH Racing Chevrolet, 225.193
8. 27-Marco Andretti, Snapple Honda, 225.189
9. 21-Josef Newgarden, Century 21 CFH Racing Chevrolet, 225.187
ROW 4
10. 6-JR Hildebrand, Preferred Freezer/CFH Racing Chevrolet, 225.099
11. 26-Carlos Munoz, AndrettiTV Cinsay Honda, 225.042
12. 20T-Ed Carpenter, Fuzzy’s Vodka CFH Racing Chevrolet, 224.883
ROW 5
13. 32-Oriol Servia, Rahal Letterman Lanigan Racing Honda, 224.777
14. 83-Charlie Kimball, Novo Nordisk Chip Ganassi Racing Chevrolet, 224.743
15. 2-Juan Pablo Montoya-W, Verizon Team Penske Chevrolet, 224.657
ROW 6
16. 28-Ryan Hunter-Reay-W, DHL Honda, 224.573
17. 15-Graham Rahal, Steak ‘n Shake Honda, 224.290
18. 29-Simona de Silvestro, TE Connectivity Honda, 223.838
ROW 7
19. 7-James Jakes, Schmidt Peterson Motorsports Honda, 223.790
20. 48-Alex Tagliani, Alfe Heat Treating Special Honda, 223.722
21. 8-Sage Karam, Comfort Revolution/Big Machine Records Chevrolet, 223.595
ROW 8
22. 43-Conor Daly, FUELED by BACON Special Honda, 223.482
23. 24-Townsend Bell, The Robert Graham Special Chevrolet, 223.447
24. 14-Takuma Sato, ABC Supply A.J. Foyt Racing Honda, 223.226
ROW 9
25. 63-Pippa Mann, Susan G. Komen Dale Coyne Racing Honda, 223.104
26. 98-Gabby Chaves-R, Bowers & Wilkins/Curb Honda, 222.916
27. 17-Sebastian Saavedra, AFS Chip Ganassi Racing Chevrolet, 222.898
ROW 10
28. 41-Jack Hawksworth, ABC Supply A.J. Foyt Racing Honda, 223.738
29. 4-Stefano Coletti-R, KV Racing Technology Chevrolet, 222.001
30. 88-Bryan Clauson, KVSH/Jonathan Byrd’s/Cancer Treatment Centers of America Chevrolet, 221.358
ROW 11
31. 5-Ryan Briscoe*, Arrow/Lucas Oil Schmidt Peterson Honda, 223.519
32. 18-Tristan Vautier**, Dale Coyne Racing Honda, 224.233
33. 19-James Davison***, Always Evolving/Dale Coyne Racing Honda, 223.747
DID NOT QUALIFY
34. 91-Buddy Lazier-W, Wynn Iowa Vision Research Lazier Racing Chevrolet, 220.153
* Briscoe vervangt de geblesseerde Hinchcliffe.
** Vautier vervangt de geblesseerde Huertas.
*** Vautier kwalificeerde de auto voor James Davison.
Volgorde van de laatste 3 posities zijn bepaald door het aantal punten van de auto in het kampioenschap.
Sport1 Racingquote:Op zondag 24 mei 2015 10:53 schreef vivelafete het volgende:
Wordt het nog ergens op een Nederlandse zender uitgezonden?
Heb ik helaas niet.quote:
Is hier helaas weer dichtgegooid na de F1.quote:Op zondag 24 mei 2015 17:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
Iedereen die niet gek is heeft zijn TV nu afgestemd op Sport1
wel jammer dat het niet meer op RTL 7 is.quote:Op zondag 24 mei 2015 17:43 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Is hier helaas weer dichtgegooid na de F1.
Zeker. Ergens een goede stream te vinden?quote:Op zondag 24 mei 2015 17:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
wel jammer dat het niet meer op RTL 7 is.
Daar ben ik nog naar op zoekquote:
Niemand, geloof ik.quote:
Als je in Nederland het volkslied wilt zingen vooraf ben je al zowat een nazi.quote:
Beter dan ditquote:Op zondag 24 mei 2015 18:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hier word ik altijd kotsmisselijk van.
Ze kan ook voor geen kut zingen natuurlijk.
Dat was zo geniaal .quote:
Legendarisch jaquote:
Vroeger waren die een heel stuk beter. De laatste jaren is het armoe troef qua flyover.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:08 schreef heywoodu het volgende:
Het is altijd wel jammer dat die artiesten er vaak zo'n eigen draai aan moeten geven, dat verkloot het toch wel
Verder is het natuurlijk gaaf altijd, dat gedoe vooraf en vooral de fly-overs
ik was erbij toenquote:
Ik ook, uiteraard. Op de fiets .quote:
Ik ook.quote:
Nee ik denk zometeen al of over een kwartier maxquote:
nee eerder. Maar ze gaan eerst een paar opwarmronden rijden.quote:
Ik ook.quote:
quote:Op zondag 24 mei 2015 18:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nee ik denk zometeen al of over een kwartier max
Oke bedankt. Ik volg Indycar niet zo.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:14 schreef WEST het volgende:
[..]
nee eerder. Maar ze gaan eerst een paar opwarmronden rijden.
indy500 is een aparte wedstrijd ten opzichte van de rest van het seizoen.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:15 schreef Beach het volgende:
[..]
[..]
Oke bedankt. Ik volg Indycar niet zo.
127quote:Op zondag 24 mei 2015 18:22 schreef baggerbaas het volgende:
Bourdais, welke ronde zal die er dit jaar uitvliegen?
die is wel een spotter denk ikquote:
Dochter van de originele eigenaar van de baan toch..?quote:
ik dacht dat dat een man wasquote:Op zondag 24 mei 2015 18:24 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Dochter van de originele eigenaar van de baan toch..?
Lood om oud ijzer.quote:
Yellow flag, yellow flagquote:
Daar gaat m'n enige geld op deze race.quote:
quote:Op zondag 24 mei 2015 18:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Daar gaat m'n enige geld op deze race.
Niet op Montoya zettenquote:Op zondag 24 mei 2015 18:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Daar gaat m'n enige geld op deze race.
Sato moest voor Tagliani finishen, maar dan moet ie überhaupt wel finishenquote:
Sato komt nog wel terug de baan op.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Sato moest voor Tagliani finishen, maar dan moet ie überhaupt wel finishen
Je hebt mazzel dat Tagliani er ook nog niet is.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Sato moest voor Tagliani finishen, maar dan moet ie überhaupt wel finishen
Ik had net een heerlijk stuk zalm van de barbecue, precies op tijd op voor de start en nu genieten met een lekker wijntjequote:Op zondag 24 mei 2015 18:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik heb trouwens dubbelvlaflip chocolade-vanille
ik een lekkere pizzaquote:Op zondag 24 mei 2015 18:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik heb trouwens dubbelvlaflip chocolade-vanille
wel zonde dat ie die walgelijke Franchitti toen niet meenamquote:Op zondag 24 mei 2015 18:36 schreef baggerbaas het volgende:
Die inhaalactie van Sato uit 2012 was wel echt kamikaze
truequote:Op zondag 24 mei 2015 18:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
wel zonde dat ie die walgelijke Franchitti toen niet meenam
Niet echt. Werd afgeknepen door Dario, die daar om bekend stond.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:36 schreef baggerbaas het volgende:
Die inhaalactie van Sato uit 2012 was wel echt kamikaze
Ik had ook een pastaslaatje net.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:37 schreef Beach het volgende:
Zelfgemaakte salade en wijn, zo meteen nog meer wijn.
Jup, vreselijke rijder vond ik dat altijd. Al kon ie weinig doen aan dat ongeluk wat z'n carriere verneukte.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:38 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Niet echt. Werd afgeknepen door Dario, die daar om bekend stond.
Nee, maar ook daar was Sato bij betrokken.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Jup, vreselijke rijder vond ik dat altijd. Al kon ie weinig doen aan dat ongeluk wat z'n carriere verneukte.
Dat was wel een fiks ongelukquote:Op zondag 24 mei 2015 18:40 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee, maar ook daar was Sato bij betrokken.
Honda heeft een betere mileage dan de Chevy's. Daar wonnen ze vorig jaar de race mee. Kan dit jaar ook gebeuren.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:27 schreef Zorro het volgende:
[..]
Lood om oud ijzer.
Letterlijk, ben ik bang.
En dat jankwijf van hem.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
wel zonde dat ie die walgelijke Franchitti toen niet meenam
Die was nog erger.quote:
Pitlane is gesloten he.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:43 schreef sasquatsch het volgende:
Dat hij niet stopt? Moet toch een zwarte vlag zijn.
Het zit er nog aan.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:43 schreef sasquatsch het volgende:
Dat hij niet stopt? Moet toch een zwarte vlag zijn.
Nog snel ook.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:44 schreef Fir3fly het volgende:
Mooi dat ze de achtervleugel kunnen vervangen.
Dacht dat die al open was. Sowieso om dat eraf te halen.quote:
Jeff Krosnoff, Greg Moore, en zo zijn er nog wel een paar te verzinnen.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:44 schreef ForzaMilan het volgende:
Dit is wel het ergste ongeluk wat ik ooit gezien heb:
quote:Op zondag 24 mei 2015 18:44 schreef ForzaMilan het volgende:
Dit is wel het ergste ongeluk wat ik ooit gezien heb:
Jeff Krosnoff ook. Vloog net zoals Dario de hekken in en overleefde het niet.quote:Op zondag 24 mei 2015 18:44 schreef ForzaMilan het volgende:
Dit is wel het ergste ongeluk wat ik ooit gezien heb:
Die had 2005 moeten winnen.quote:
Ik voor Kanaan.quote:
Dat is mijn reserve "daar ben ik voor"quote:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Was toch die kerel die 799 keer wel goed linksaf ging, en de 800ste en laatste keer de muur inknalde..?quote:
Moest inderdaad om een achterligger geen en toen ging het fout.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:09 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Was toch die kerel die 799 keer wel goed linksaf ging, en de 800ste en laatste keer de muur inknalde..?
Misschien kunnen we hem vragen of Ferrari ook meedoet aan de Indy 500quote:Op zondag 24 mei 2015 19:11 schreef TargaFlorio het volgende:
Waarom geen Allard Kalff? Niet dat ik fan van hem ben maar bij de Indy 500 hoort Allard commentaar te doen.
Omdat RTL7 alle uitzendrechten aan het verliezen is. Volgend jaar ook Dakar.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:11 schreef TargaFlorio het volgende:
Waarom geen Allard Kalff? Niet dat ik fan van hem ben maar bij de Indy 500 hoort Allard commentaar te doen.
Dan blijft er weinig GP over voor RTL.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Omdat RTL7 alle uitzendrechten aan het verliezen is. Volgend jaar ook Dakar.
de herhalingen van de GP2quote:
Die ligt al twee ronden achter.quote:
Lekker wachten op de dingen die komen gaan.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:11 schreef TargaFlorio het volgende:
Waarom geen Allard Kalff? Niet dat ik fan van hem ben maar bij de Indy 500 hoort Allard commentaar te doen.
quote:Op zondag 24 mei 2015 19:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Lekker wachten op de dingen die komen gaan.
even wieltje wisselen en dan zou hij verder kunnen?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |