abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 april 2015 @ 22:36:57 #1
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152056051


Topicreeks
[IndyCar] #1 2008
[IndyCar] #2 Zonder Indy500 op RTL7
[IndyCar] #3 Only Surfers Paradise left..
[IndyCar] #4 Met Boddy D van de partij
[IndyCar] #5 Month of May
[IndyCar] #5 Beuken en rossen met Paul Tracy
[IndyCar] #6 Op naar de finish
[IndyCar] #6 I am Indy, you are Indy, we are Indy
[IndyCar] #7 Let's Go 2010
[IndyCar] #8 ...
[IndyCar] #9 Hoe win je de Indy 500 niet?
[IndyCar] #11 Met maar 32 auto's aan de start van de Indy 500?


Een overzicht van de inschrijvingen voor het seizoen 2013.

Full time:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
#1  Ryan Hunter-Reay      Andretti Autosport - Chevrolet 
#3  Helio Castroneves     Team Penske - Chevrolet
#4  J.R. Hildebrandt      Panther Racing - Chevrolet
#5  EJ Viso               Andretti Autosport - Chevrolet
#6  Seabstian Saveedra    Dragon Racing - Chevrolet 
#7  Sebastien Bourdais    Dragon Racing - Chevrolet
#9  Scott Dixon           Target Chip Ganassi Racing - Honda
#10 Dario Franchitti      Target Chip Ganassi Racing - Honda
#11 Tony Kanaan           KV Racing Technology - Chevrolet
#12 Will Power            Team Penske - Chevrolet
#14 Takuma Sato           A.J. Foyt Enterprises - Honda 
#15 Graham Rahal          Rahal Letterman Lanigan Racing - Honda 
#16 James Jakes           Rahal Letterman Lanigan Racing - Honda 
#18 Ana Beatriz           Dale Coyne Racing - Honda 
#19 Justin Wilson         Dale Coyne Racing - Honda
#20 Ed Carpenter          Ed Carpenter Racing - Chevrolet
#22 Oriol Servia          Panther DRR - Chevrolet
#25 Marco Andretti        Andretti Autosport - Chevrolet
#27 James Hinchcliffe     Andretti Autosport - Chevrolet 
#55 Tristan Vautier       Schmidt Peterson Motorsports - Honda
#67 Josef Newgarden       Sarah Fisher Hartman Racing - Honda
#77 Simon Pagenaud        Schmidt Hamilton HP Motorsports - Honda
#78 Simona di Silvestro   KV Racing Technology - Chevrolet
#83 Charlie Kimball       Chip Ganassi Racing - Honda
#98 Alex Tagliani         Barracuda Racing - Honda 

Indy 500 toevoegingen:
1
2
3
4
5
6
7
8
#2  AJ Allmendinger       Team Penske - Chevrolet
#?? Carlos Munez          Andretti Autosport - Chevrolet
#?? Ryan Briscoe          Chip Ganassi Racing - Honda
#?? Conor Daly            A.J. Foyt Racing - Honda
#?? Michael Jourdain jr.  Rahal Letterman Lanigan Racing - Honda 
#?? Pippa Mann            Dale Coyne Racing - Honda
#?? Townsend Bell         Panther - Chevrolet
#?? Buddy Rice            Schmidt Peterson Motorsports - Honda

Overig part-time
1
2
#2  AJ Allmendinger       Team Penske - Chevrolet (Barber, Long Beach, Indy 500)
#17 Mike Conway           Rahal Letterman Lanigan Racing - Honda (Long Beach)
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 26 april 2015 @ 22:59:06 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152056933
Prachtige race, zoveel inhaalacties!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152057007
Die pituitgang ligt niet echt handig... Hadden ze beter wat kunnen verlengen.
  zondag 26 april 2015 @ 23:04:31 #4
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_152057162
Damn it, schakel nu pas in...
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_152057275
Leuke neus op de auto van Bourdais. :)
  Redactie Sport zondag 26 april 2015 @ 23:10:17 #6
274204 crew  Mexicanobakker
pi_152057381
is er ergens live timing?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_152057441
In het zwart is de auto nog mooier:

pi_152057459
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 23:10 schreef Mexicanobakker het volgende:
is er ergens live timing?
http://racecontrol.indycar.com/
  zondag 26 april 2015 @ 23:12:17 #9
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_152057462
Leuk baantje op zich wel
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Redactie Sport zondag 26 april 2015 @ 23:12:58 #10
274204 crew  Mexicanobakker
pi_152057483
quote:
bah, waar is JPM mee bezig?

al gun ik het Castroneves ook wel
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_152057601
Wat is 'LSP' en 'BLN' eigenlijk in de live timing? :@

Edit: Doh, staat er gewoon onder, even doorscrollen...
pi_152058055
Mooie race van Graham Rahal.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152074500
Ja was weer leuke vermakelijke race, afgezien van de in mijn ogen onnodig lange safetycar periodes.
pi_152268010
Gisteren was de eerste test met de nieuwe superspeedway aero kits op Indianapolis. Montoya was het snelste, voor Castroneves en Marco Andretti.

De nieuwe aerokits:
Honda

Chevrolet:
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152327725
Tagliani is bevestigd bij AJ Foyt voor de Indy 500. Daarmee komen we op 34 auto's (waarvan er nog twee coureurs van Dale Coyne bevestigd moeten worden).

De lijst voor de Indy 500 ziet er als volgt uit.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
#1  Will Power                 Team Penske (Chevrolet)
#2  Juan Pablo Montoya         Team Penske (Chevrolet)
#3  Helio Castroneves          Team Penske (Chevrolet)
#4  Stefano Coletti (R)        KV Racing Technology (Chevrolet)
#5  James Hinchcliffe          Schmidt Peterson Motorsports (Honda)
#6  JR Hildebrand              CFH Racing (Chevrolet)
#7  James Jakes                Schmidt Peterson Motorsports (Honda)
#8  Sage Karam (R)             Chip Ganassi Racing (Chevrolet)
#9  Scott Dixon                Chip Ganassi Racing (Chevrolet)
#10 Tony Kanaan                Chip Ganassi Racing (Chevrolet)
#11 Sébastien Bourdais         KVSH Racing (Chevrolet)
#14 Takuma Sato                A.J. Foyt Racing (Honda)
#15 Graham Rahal               Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda)
#17 Sebastian Saveedra         Chip Ganassi Racing (Chevrolet) (ism AFS Racing)
#18 TBA                        Dale Coyne Racing (Honda)
#19 TBA                        Dale Coyne Racing (Honda)
#20 Ed Carpenter               CFH Racing (Chevrolet) 
#21 Joseph Newgarden           CFH Racing (Chevrolet)
#22 Simon Pagenaud             Team Penske (Chevrolet)
#24 Townsend Bell              Dreyer & Reinbold Kingdom Racing (Chevrolet)
#25 Justin Wilson              Andretti Autosport (Honda)
#26 Carlos Munoz               Andretti Autosport (Honda) 
#27 Marco Andretti             Andretti Autosport (Honda)
#28 Ryan Hunter-Reay           Andretti Autosport (Honda)
#29 Simona de Silvestro        Andretti Autosport (Honda)
#32 Oriol Servia               Rahal Letterman Lanigan Racing
#41 Jack Hawksworth            A.J. Foyt Racing (Honda)
#43 Conor Daly (R)             Schmidt Peterson Motorsports (Honda)
#48 Alex Tagliani              A.J. Foyt Racing (Honda)
#63 Pippa Mann                 Dale Coyne Racing (Honda)
#83 Charley Kimball            Chip Ganassi Racing (Chevrolet)
#88 Bryan Clauson              Jonathan Byrd's Racing (Chevrolet) (ism KVSH Racing) 
#91 Buddy Lazier               Lazier Partners Racing, Inc. (Chevrolet) 
#98 Gabby Chaves (R)           Bryan Herta Autosport (Honda)
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152360456
Bizar lelijk, maargoed dat is persoonlijk..
Eerst ZATERDAG de volgende race, op de Indy infield layout.
pi_152397831
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 12:54 schreef sasquatsch het volgende:
Tagliani is bevestigd bij AJ Foyt voor de Indy 500. Daarmee komen we op 34 auto's (waarvan er nog twee coureurs van Dale Coyne bevestigd moeten worden).

De lijst voor de Indy 500 ziet er als volgt uit.
[ code verwijderd ]

Dan hebben we eindelijk weer een lekkere Bump Day. :)
pi_152432330
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:32 schreef Marks het volgende:
Bizar lelijk, maargoed dat is persoonlijk..
Eerst ZATERDAG de volgende race, op de Indy infield layout.
Vanavond 21:30 live op Sport1 (Gratis voor UPC/Ziggo klanten dit weekend!)
pi_152441547
50% Kans op regen, gaat weer veel full course yellows opleveren ben ik bang..
pi_152442014
En het zooitje ligt alweer op een hoop in de eerste bocht... :')
pi_152442269
En we zijn weer los
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  zaterdag 9 mei 2015 @ 22:04:15 #22
369251 Geralt
of Rivia
pi_152442576
Waar kijken jullie dit? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_152442710
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 22:04 schreef Geralt het volgende:
Waar kijken jullie dit? :@
Gratis Sport1 dit weekend. Kanaal 404 bij UPC/Ziggo.
pi_152443583
Kans op regen nu 20%. Zal dus wel droog blijven.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  zaterdag 9 mei 2015 @ 22:57:10 #25
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_152444496
Ook maar weer eens ingeschakeld op deze rustige zaterdag :)

Waar is 't publiek :o
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_152444811
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 22:57 schreef Sinister-D- het volgende:
Ook maar weer eens ingeschakeld op deze rustige zaterdag :)

Waar is 't publiek :o
Dat komt volgende week pas. Of de week erna.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  zondag 10 mei 2015 @ 09:21:02 #27
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_152452135
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 23:04 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Dat komt volgende week pas. Of de week erna.
weer eens in slaap gevallen na 10 minuten :')

Maar ik begrijp dat van dat publiek niet, waarom was er geen kat te vinden?
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_152452310
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 09:21 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

weer eens in slaap gevallen na 10 minuten :')

Maar ik begrijp dat van dat publiek niet, waarom was er geen kat te vinden?
Omdat vanaf maandag de voorbereiding van de Indy 500 begint.

Twee races op hetzelfde circuit binnen twee weken lijkt me niet slim. Dat gaat ten koste van het publiek in deze race omdat iedereen naar de Indy 500 wil.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  zondag 10 mei 2015 @ 10:06:11 #29
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_152452691
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 09:37 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Omdat vanaf maandag de voorbereiding van de Indy 500 begint.

Twee races op hetzelfde circuit binnen twee weken lijkt me niet slim. Dat gaat ten koste van het publiek in deze race omdat iedereen naar de Indy 500 wil.
1x het infield en 1x de oval op 2 weken tijd dus?
niet een heel slimme kalender dan :{
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_152462549
Is dit nou exact dezelfde circuitversie als waar de F1 destijds op reed? Zo ja: hoe verhouden die rondetijden zich tot elkaar? Volgens mij reed de F1 daar namelijk in zijn snelste periode, maar Indy heeft nu die megadownforcekits.
  zondag 10 mei 2015 @ 17:11:09 #31
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152463412
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 16:46 schreef Jigzoz het volgende:
Is dit nou exact dezelfde circuitversie als waar de F1 destijds op reed? Zo ja: hoe verhouden die rondetijden zich tot elkaar? Volgens mij reed de F1 daar namelijk in zijn snelste periode, maar Indy heeft nu die megadownforcekits.
Nee, totaal ander circuit. Het is na de F1 aangepast aan de MotoGP en daarna nog een keer voor deze race.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152463459
quote:
14s.gif Op zondag 10 mei 2015 17:11 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, totaal ander circuit. Het is na de F1 aangepast aan de MotoGP en daarna nog een keer voor deze race.
Hm. Jammer. Thanks.
  Redactie Sport zondag 10 mei 2015 @ 21:29:41 #33
274204 crew  Mexicanobakker
pi_152471071
Mooi dat Montoya nog op 1 staat.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 11 mei 2015 @ 09:08:28 #34
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_152481559
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 16:46 schreef Jigzoz het volgende:
Is dit nou exact dezelfde circuitversie als waar de F1 destijds op reed? Zo ja: hoe verhouden die rondetijden zich tot elkaar? Volgens mij reed de F1 daar namelijk in zijn snelste periode, maar Indy heeft nu die megadownforcekits.
1/3e van de baan is het zelfde.

F1 circuit:



MotoGP circuit:



Indy car road course circuit:



[ Bericht 21% gewijzigd door WEST op 11-05-2015 09:13:56 ]
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_152483845
Indy road couse is bijna niet te zien zo. Dit is een beter plaatje.

The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152486653
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152487298
Gisteren werd de officiele inschrijvingslijst voor de Indy 500 bekend gemaakt. Ten opzichte van de lijst die ik hier gepost heb, staat er nog maar een TBA op, de #19 van Dale Coyne. Carlos Huertas rijdt in de #18. Geruchten gaan dat Vitor Meira, James Davison en Katherine Legge in de running zijn voor het laatste stoeltje.

Het is dus zeker dat er 34 deelnemers zich proberen te kwalificeren voor 33 startplaatsen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152499952
Meira _O_ Tof als die weer eens mee doet.
pi_152542369
Het werdt Silvestro wat heet in de auto vandaag (Let ook op de marshall op 0:38 die haar wil helpen! _O- ):

pi_152543411
Daar heeft ze ervaring mee. In 2010 vloog haar auto ook al in brand. Kostte Junior Strous nog een stoeltje toen, omdat Simona toen het enig overgebleven chassis kreeg voor de volgende races.

The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152547469
Het lijkt erop dat James Davison de derde coureur van Dale Coyne wordt. Hij rijdt op dit moment zijn rondjes op de oval.

Echter schijnt hij dit weekend verplichtingen te hebben en dus niet zelf te kunnen kwalificeren. Dat zou dan door Tristan Vautier gedaan worden, zodat hij volgende week kan starten.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  woensdag 13 mei 2015 @ 11:05:49 #42
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_152553808
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:07 schreef Ferry_76 het volgende:
Het werdt Silvestro wat heet in de auto vandaag (Let ook op de marshall op 0:38 die haar wil helpen! _O- ):

Die man wou haar gewoon even lekker beetpakken. :P
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:57:55 #43
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_152569807

Castroneves z'n ongeluk eerder vandaag.
Bolide lijkt al te liften voordat de muur geraakt wordt, zouden de aerokits dat niet juist moeten voorkomen?
pi_152571823
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:48 schreef sasquatsch het volgende:
Het lijkt erop dat James Davison de derde coureur van Dale Coyne wordt. Hij rijdt op dit moment zijn rondjes op de oval.

Echter schijnt hij dit weekend verplichtingen te hebben en dus niet zelf te kunnen kwalificeren. Dat zou dan door Tristan Vautier gedaan worden, zodat hij volgende week kan starten.
Je kwalificeren voor iemand anders, lekker dan. _O-
pi_152575662
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 20:46 schreef Funzel het volgende:

[..]

Je kwalificeren voor iemand anders, lekker dan. _O-
Teams schrijven een auto in, niet de coureur. :)
pi_152580636
Pippa Mann raakt maar liefst drie muren: https://vid.me/F0xI
pi_152581030


:X
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 mei 2015 @ 00:15:18 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_152581298
hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_152588551
quote:
11s.gif Op donderdag 14 mei 2015 00:15 schreef Peterselieman het volgende:
hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:57 schreef Kleffe_Dop het volgende:

Castroneves z'n ongeluk eerder vandaag.
Bolide lijkt al te liften voordat de muur geraakt wordt, zouden de aerokits dat niet juist moeten voorkomen?
pi_152588774
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 22:04 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Teams schrijven een auto in, niet de coureur. :)
I know, ik bedoel meer dat dat voor Vautier toch best kut moet zijn? :P
pi_152608687
Newgarden net zo'n zelfde ongeluk. Die wagens gaan stijgen zodra ze achterwaarts gaan.



[ Bericht 11% gewijzigd door sasquatsch op 15-05-2015 08:54:52 ]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  donderdag 14 mei 2015 @ 23:40:58 #52
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_152609102
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 23:32 schreef sasquatsch het volgende:
Newgarden net zo'n zelfde ongeluk. Die wagens gaan stijgen zodra ze achterwaarts gaan.

Kun je nagaan wat een gevolgen zo'n crash kan hebben tijdens de race. Benieuwd wat ze nu gaan doen, want opstijgende auto's is wel het laatste wat je kunt gebruiken bij een crash.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_152613696
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2015 23:32 schreef sasquatsch het volgende:
Newgarden net zo'n zelfde ongeluk. Die wagens gaan stijgen zodra ze achterwaarts gaan.
Dat ze achterwaarts stijgen is op zich wel logisch toch, met een aero package wat gemaakt is voor downforce vooruit krijg je upforce als t omdraait :P Maar zijn die bakken niet gewoon te licht geworden? Wat zou zo'n Indycar motor wegen... Als je ze zo ziet vliegen niet veel denk ik.
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 08:59:31 #54
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_152613747
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2015 23:32 schreef sasquatsch het volgende:
Newgarden net zo'n zelfde ongeluk. Die wagens gaan stijgen zodra ze achterwaarts gaan.

N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_152614122
http://www.motorsport.com(...)er-castroneves-crash

Newgarden is ook een chevy.. Zou t zo merkgebonden zijn?
Where facts are few, experts are many.
pi_152615104
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 23:40 schreef 4-elements het volgende:

[..]

Kun je nagaan wat een gevolgen zo'n crash kan hebben tijdens de race. Benieuwd wat ze nu gaan doen, want opstijgende auto's is wel het laatste wat je kunt gebruiken bij een crash.
Nou ja, dit was niet echt een opstijgende auto... Meer een flip. Natuurlijk ook vervelend en gevaarlijk, maar dit hou je niet tegen in een formule auto. Newgarden's probleem begon op het moment dat de linker wielen verdwenen. Daardoor helt de auto natuurlijk naar opzij, wat er voor zorgt dat er meer lucht onder de vlakke bodemplaat kan die aan de linkerkant tegen gehouden wordt door de minder ruimte. Dat zorgt voor meer druk onder de rechterkant van de auto, wat hem effectief ondersteboven duwt.

Die van Castroneves was al aan het 'opstijgen' voordat ie de muur raakte, en 'fladderde' ook wat door de lucht. Dat was wel echt een aerodynamisch probleem wat veroorzaakt wordt door falende aero wanneer de auto achteruit rijdt.

Dus het zijn 2 compleet verschillende ongevallen, met een compleet andere oorzaak. 1 kan opgelost worden, de ander helaas niet, zonder de bodemplaat aan te passen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 09:29 schreef Atreidez het volgende:
http://www.motorsport.com(...)er-castroneves-crash

Newgarden is ook een chevy.. Zou t zo merkgebonden zijn?
Als ik de beelden van Helio terugkijk lijkt hij helemaal niet met een full wicker te rijden, alleen de 3 hogere plaatjes. De wicker over de hele lengte van de neus lijkt er bij hem niet op te zitten, en ik zie ook niet dat zijn neus op de plek het asfalt raakt.

Het probleem lijkt, mijns inziens, meer veroorzaakt te worden door de platelets achter de achterwielen, die zorgen voor een klein beetje lift bij hard achteruitrijden. Dit wordt vervolgens verergert door de lucht die onder de auto komt en nergens heen kan wanneer de auto langs de muur schaaft.

Maar goed, ik ben geen aerodynamica expert.

[ Bericht 15% gewijzigd door TagForce op 15-05-2015 10:32:50 ]
pi_152615317
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 08:54 schreef Atreidez het volgende:

[..]

Dat ze achterwaarts stijgen is op zich wel logisch toch, met een aero package wat gemaakt is voor downforce vooruit krijg je upforce als t omdraait :P Maar zijn die bakken niet gewoon te licht geworden? Wat zou zo'n Indycar motor wegen... Als je ze zo ziet vliegen niet veel denk ik.
712 kg in totaal, waarvan zo'n 110 kg voor de motor.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152615373
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 10:32 schreef sasquatsch het volgende:
712 kg in totaal, waarvan zo'n 110 kg voor de motor.
Zou je ook niet zeggen, dat zo'n ding zwaarder is als een F1... Nouja, F1 is minimaal 702kg volgens reglement, maar kunnen zwaarder zijn natuurlijk..

Goeie uitleg ook TagForce :)
Where facts are few, experts are many.
pi_152615543
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 10:23 schreef TagForce het volgende:

[..]

Nou ja, dit was niet echt een opstijgende auto... Meer een flip. Natuurlijk ook vervelend en gevaarlijk, maar dit hou je niet tegen in een formule auto. Newgarden's probleem begon op het moment dat de linker wielen verdwenen. Daardoor helt de auto natuurlijk naar opzij, wat er voor zorgt dat er meer lucht onder de vlakke bodemplaat kan die aan de linkerkant tegen gehouden wordt door de minder ruimte. Dat zorgt voor meer druk onder de rechterkant van de auto, wat hem effectief ondersteboven duwt.

Die van Castroneves was al aan het 'opstijgen' voordat ie de muur raakte, en 'fladderde' ook wat door de lucht. Dat was wel echt een aerodynamisch probleem wat veroorzaakt wordt door falende aero wanneer de auto achteruit rijdt.

Dus het zijn 2 compleet verschillende ongevallen, met een compleet andere oorzaak. 1 kan opgelost worden, de ander helaas niet, zonder de bodemplaat aan te passen.

[..]

Als ik de beelden van Helio terugkijk lijkt hij helemaal niet met een full wicker te rijden, alleen de 3 hogere plaatjes. De wicker over de hele lengte van de neus lijkt er bij hem niet op te zitten, en ik zie ook niet dat zijn neus op de plek het asfalt raakt.

Het probleem lijkt, mijns inziens, meer veroorzaakt te worden door de platelets achter de achterwielen, die zorgen voor een klein beetje lift bij hard achteruitrijden. Dit wordt vervolgens verergert door de lucht die onder de auto komt en nergens heen kan wanneer de auto langs de muur schaaft.

Maar goed, ik ben geen aerodynamica expert.
Ik zie ook bij de auto van Newgarden, dat de bodemplaat niet over de gehele breedte vlak is. Aan beide zijden van het midden loopt die aan de achterkant omhoog om een zuigend effect te creëren. Als de lucht daar de andere kant opgaat, krijg je dus een vleugelwerking en stijgt de auto. Wat hier ook uitgelegd wordt:

quote:
Questions regarding the cause of the crash that sent Team Penske's Helio Castroneves flipping backwards through the air during practice for the Indy 500 have circulated since the No. 3 Chevy took flight at approximately 12:45 p.m. ET., and while the Brazilian's airborne maneuver was definitely spectacular to watch, the reason for the backflip is rather simple.

To start, the crash has nothing to do with aero kits. Rear blowovers like the one experienced by Castroneves have been happening for decades by cars with large underwings. It happened for the first time in the 1980s when underwings were introduced, and they will continue to happen in any form of motorsports where they’re used in high-speed vehicles.

And the aerodynamic safety changes incorporated by IndyCar for 2015 – the holes in the floor to reduce downforce, and the brand-new wicker that runs down the center of the tub – aren’t designed to prevent an Indy car from taking off by lifting at the rear.

The reason for the No. 3 lifting and flipping was due to the car’s aerodynamics working in the opposite direction they were designed to function. Castroneves entered Turn 1 on his first flying lap and lost control of the rear of the car. The three-time Indy 500 winner attempted to catch the car by turning into the slide--which initially worked – but it wiggled a second time and quickly swapped ends. The total time from pointing straight prior to the second wiggle and being completely backwards took just 1.08 seconds.

While accelerating forward, an Indy car generates significant amounts of downforce, and in Indy 500 trim, most of it comes from the wing-shaped floor. Chevy (and Honda) use relatively small front wings and tiny rear wings. The long, wide underwing is where most of the car’s downforce is generated, and with air flowing in from the front and out through the back, it functions like an inverted airplane wing and sucks the car to the ground

Turn an Indy car around at 200mph and feed that air backward through the underwing, and it will behave like a normal airplane wing and generate lift. With enough air speed, and pressure build-up in the tunnels--which Castroneves obviously achieved, lift turns into liftoff.

The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152621702
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 10:43 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Ik zie ook bij de auto van Newgarden, dat de bodemplaat niet over de gehele breedte vlak is. Aan beide zijden van het midden loopt die aan de achterkant omhoog om een zuigend effect te creëren. Als de lucht daar de andere kant opgaat, krijg je dus een vleugelwerking en stijgt de auto. Wat hier ook uitgelegd wordt:

[..]

Klopt, maar Indycars hebben een systeem wat lijkt op de roofflaps van Nascar wat dit moet voorkomen. Bij Helio werkte dat niet voldoende waardoor hij zo hoog kwam. Bij Newgarden had de lift een andere oorzaak. Namelijk het kantelen van de auto waardoor deze omwaaide.

Dat van die funnels (venturi channels, eigenlijk) wist ik, en dat hoort niet meer te gebeuren in de mate van Helio. Ik denk wel dat die bumpers het effect verergeren. Maar liever zo vliegen dan over een achterwiel rechtsaf de hekken in a la Brack of Wheldon.
pi_152630151
Legge rijdt volgend jaar voor een All Women team in de Indy 500
quote:
he new Grace Autosport team will contest the 2016 Indianapolis 500, the 100th running of the famous race, with Katherine Legge confirmed as a driver.

INDIANAPOLIS - Some big news came out of IMS today as Beth Peretta announced a new endeavor. She will head a Verizon IndyCar program in 2016 that will take part in the 100th running of the Indianapolis 500.

Driving duties will be assigned to Katherine Legge, a veteran open-wheel racer with 40 starts in IndyCar/CART. She also took part in both the 2012 and 2013 Indy 500s, finishing as high as 22nd.

"We're not being feminists," said Legge. "We realize we need support from men. We're being equal opportunity in a positive way."

"There’s never been a team of all women. I think it's going to be very successful."

The team, known as Grace Autosport, will have a woman working in every aspect of the operation. Among the leading female employees will be aerodynamicist Catherine Crawford, a veteran engineer.

Peretta has past experience the motorsports director for Chrysler's Dode and SRT programs, which won titles in the NASCAR Sprint Cup and TUDOR United SportsCar GTLM class before pulling out soon after.

Saying that they've hit the ground with a 'running start,' Peretta told media: "We have 365 days to put it together but it will likely be in conjunction with another team."

"The Brickyard has been a part of a lot of firsts, and we will add to that," she added. "It makes it so special to have the opportunity to launch our team here. For us, true success will be measured by how many girls and women we can encourage to pursue a STEM career."

Peretta then declared that the goal is get a women's face on the Borg-Warner trophy within a decade.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  vrijdag 15 mei 2015 @ 19:53:46 #62
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152630675
Er is vast wel iemand te vinden die beter is dan die Legge?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152630974
quote:
11s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 19:53 schreef Fir3fly het volgende:
Er is vast wel iemand te vinden die beter is dan die Legge?
Patrick, maar die leent zich hier waarschijnlijk niet voor.
pi_152663164


quote:
Geen qualifying op Indy vandaag... (foto Arie Luyendijk)
  zaterdag 16 mei 2015 @ 22:46:00 #65
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_152663354
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 22:38 schreef Ferry_76 het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

Oh ja met regen kunnen Amerikanen niet rijden....
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 16 mei 2015 @ 23:02:37 #66
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152663847
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 22:46 schreef chufi het volgende:

[..]

Oh ja met regen kunnen Amerikanen niet rijden....
:').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152666130
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 22:46 schreef chufi het volgende:

[..]

Oh ja met regen kunnen Amerikanen niet rijden....
Niet op een oval, nee. Op een gewoon circuit rijden ze wel met regen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  zondag 17 mei 2015 @ 02:34:17 #68
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_152668420
Indy 500 Indianapolis is toch op de oval alleen, volgend weekend ?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_152670282
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 02:34 schreef chufi het volgende:
Indy 500 Indianapolis is toch op de oval alleen, volgend weekend ?
Ja. De race op het infield was vorige week.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  Redactie Sport zondag 17 mei 2015 @ 10:39:20 #70
274204 crew  Mexicanobakker
pi_152670824
quote:
11s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 19:53 schreef Fir3fly het volgende:
Er is vast wel iemand te vinden die beter is dan die Legge?
Patrick en De Silvestro.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_152673055
En Pippa Mann.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152677886
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 09:29 schreef Atreidez het volgende:
http://www.motorsport.com(...)er-castroneves-crash

Newgarden is ook een chevy.. Zou t zo merkgebonden zijn?
Ed Carpenter ook...:

pi_152679660
Zit t ook net te kijken.. Maar weer niet zo dramatisch als bij Helio. Weinig airtime maar wel een flip. Kwalificatie om 16:15 vandaag als ik het tijdschema snap :9
Where facts are few, experts are many.
pi_152684063
Flink wat drama vandaag op Indy.

Racecontrol zegt dat iedereen vanwege de vliegende Chevy's in racetrim met raceboost (dus niet de verhoogde boost) moet rijden. Honda is het daar niet mee eens omdat het een Chevy probleem is en geen Honda probleem. Honda is nu in overleg met racecontrol.

Het voorlopige schema is een uur practice in racetrim en dan iedereen 1 keer kwalificeren, waarna een shoot-out volgt voor de laatste 3 plaatsen. Geen Fast 9 kwalificatie meer.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152684291
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 17:41 schreef sasquatsch het volgende:
Flink wat drama vandaag op Indy.

Racecontrol zegt dat iedereen vanwege de vliegende Chevy's in racetrim met raceboost (dus niet de verhoogde boost) moet rijden. Honda is het daar niet mee eens omdat het een Chevy probleem is en geen Honda probleem. Honda is nu in overleg met racecontrol.

Het voorlopige schema is een uur practice in racetrim en dan iedereen 1 keer kwalificeren, waarna een shoot-out volgt voor de laatste 3 plaatsen. Geen Fast 9 kwalificatie meer.
Straks mogen de Chevy's helemaal niet meer rijden, of stoppen ze uit protest na de opwarmronden.. :P

F1 2005 trauma all over voor de Amerikanen. _O-
  zondag 17 mei 2015 @ 17:57:33 #76
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_152684528
Zo, da's ook weer een beste van Carpenter zeg. :o

Reactie van Honda vind ik overigens wel begrijpelijk, het is een Chevy probleem, daar kan je Honda reglementair niet mee benadelen.

2014-spec aerokits er maar op schroeven voor de race? Als het überhaupt realistisch is...
pi_152688111
Nu is tot 20.30 de laatste practice bezig. Daarna vanaf 21.15 de kwalificatie, waarbij iedereen een poging doet. Daarna is de shoot-out voor de laatste rij.
Iedereen rijdt in racetrim met race-boost.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152688240
Tot hoelaat duurt die quali ongeveer?
pi_152690431
0.00 uur denk ik. Al stond er geen eindtijd bij.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152693192
Nou ze beginnen gelijk met flink wat mijl onder de snelheden in de laatste trainingen.
  zondag 17 mei 2015 @ 21:51:06 #81
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152694617
Als iemand nog een stream voor quali wil hebben, DM.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152705711
Dixon toch de pole gepakt. Wel duidelijk dat het tussen Penske en Ganassi zal gaan tijdens de race.
pi_152708274
Best wel lullig voor Lazier, dat hij als enige niet mag starten.. _O-
pi_152709556
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 10:12 schreef Funzel het volgende:
Dixon toch de pole gepakt. Wel duidelijk dat het tussen Penske en Ganassi zal gaan tijdens de race.
Zegt helemaal niets. Honda heeft een betere mileage en won vorig jaar daardoor de race, net zoals drie jaar geleden.

Sowieso zeggen de tijden niets omdat de meesten op veilig reden omdat ze maar 1 poging hadden.

[ Bericht 7% gewijzigd door sasquatsch op 18-05-2015 13:34:22 ]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152711025
Voor de volledigheid de startgrid voor de race van zondag:

quote:
ROW 1
1. 9-Scott Dixon-W, Target Chip Ganassi Racing Chevrolet, 226.760
2. 1-Will Power, Verizon Team Penske Chevrolet, 226.350
3. 22-Simon Pagenaud, Avaya Team Penske Chevrolet, 226.145

ROW 2
4. 10-Tony Kanaan-W, NTT Data Chip Ganassi Racing Chevrolet, 225.503
5. 3-Helio Castroneves-W, Shell V-Power Nitro+ Team Penske Chevrolet, 225.502
6. 25-Justin Wilson, Andretti Autosport Honda, 225.279

ROW 3
7. 11-Sebastien Bourdais, Hydroxycut-HAUS Vaporizer KVSH Racing Chevrolet, 225.193
8. 27-Marco Andretti, Snapple Honda, 225.189
9. 21-Josef Newgarden, Century 21 CFH Racing Chevrolet, 225.187

ROW 4
10. 6-JR Hildebrand, Preferred Freezer/CFH Racing Chevrolet, 225.099
11. 26-Carlos Munoz, AndrettiTV Cinsay Honda, 225.042
12. 20T-Ed Carpenter, Fuzzy’s Vodka CFH Racing Chevrolet, 224.883

ROW 5
13. 32-Oriol Servia, Rahal Letterman Lanigan Racing Honda, 224.777
14. 83-Charlie Kimball, Novo Nordisk Chip Ganassi Racing Chevrolet, 224.743
15. 2-Juan Pablo Montoya-W, Verizon Team Penske Chevrolet, 224.657

ROW 6
16. 28-Ryan Hunter-Reay-W, DHL Honda, 224.573
17. 15-Graham Rahal, Steak ‘n Shake Honda, 224.290
18. 18-Carlos Huertas, Dale Coyne Racing Honda, 224.233

ROW 7
19. 29-Simona de Silvestro, TE Connectivity Honda, 223.838
20. 7-James Jakes, Schmidt Peterson Motorsports Honda, 223.790
21. 48-Alex Tagliani, Alfe Heat Treating Special Honda, 223.722

ROW 8
22. 8-Sage Karam, Comfort Revolution/Big Machine Records Chevrolet, 223.595
23. 5-James Hinchcliffe, Arrow/Lucas Oil Schmidt Peterson Honda, 223.519
24. 43-Conor Daly, FUELED by BACON Special Honda, 223.482

ROW 9
25. 24-Townsend Bell, The Robert Graham Special Chevrolet, 223.447
26. 14-Takuma Sato, ABC Supply A.J. Foyt Racing Honda, 223.226
27. 63-Pippa Mann, Susan G. Komen Dale Coyne Racing Honda, 223.104

ROW 10
28. 98-Gabby Chaves-R, Bowers & Wilkins/Curb Honda, 222.916
29. 17-Sebastian Saavedra, AFS Chip Ganassi Racing Chevrolet, 222.898
30. 41-Jack Hawksworth, ABC Supply A.J. Foyt Racing Honda, 223.738

ROW 11
31. 4-Stefano Coletti-R, KV Racing Technology Chevrolet, 222.001
32. 88-Bryan Clauson, KVSH/Jonathan Byrd’s/Cancer Treatment Centers of America Chevrolet, 221.358
33. 19-James Davison*, Always Evolving/Dale Coyne Racing Honda, 223.747

DID NOT QUALIFY
34. 91-Buddy Lazier-W, Wynn Iowa Vision Research Lazier Racing Chevrolet, 220.153

* Tristan Vautier kwalificeerde de auto als 21ste, maar door de rijderswissel moet Davison achteraan starten.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152720474
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:52 schreef Ferry_76 het volgende:
Best wel lullig voor Lazier, dat hij als enige niet mag starten.. _O-
Er is toch nog een Bump Day?
  maandag 18 mei 2015 @ 18:43:12 #87
369251 Geralt
of Rivia
pi_152720914
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 13:33 schreef sasquatsch het volgende:
Voor de volledigheid de startgrid voor de race van zondag:

[..]

Ik tip Andretti voor de winst. Ow wacht even :')
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_152721098
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 18:30 schreef Funzel het volgende:

[..]

Er is toch nog een Bump Day?
Nee, niet meer. Door de regen is de kwalificatie verkort.
pi_152726450
Ook de Honda kan op de kop, zoals James Hinchcliffe laat zien..:

pi_152726537
Zit t ook net te lezen. Hij is naar t ziekenhuis en 1 van de reacties op yt zegt 3 gebroken ribben, een gebroken teen en een hersenschudding :{

Lijkt trouwens of er defect is aan de auto voordat ie crashed, gaat gewoon rechtdoor de muur in.
Where facts are few, experts are many.
  maandag 18 mei 2015 @ 20:49:35 #91
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152726799
https://twitter.com/GeoffreyMiller/status/600365404284936192

Linkerachterwielophanging breekt af midden in de bocht :{.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152727704
quote:
2s.gif Op maandag 18 mei 2015 20:49 schreef Fir3fly het volgende:
https://twitter.com/GeoffreyMiller/status/600365404284936192

Linkerachterwielophanging breekt af midden in de bocht :{.
Rechtsvoor denk ik dan toch? Daar staat de meeste druk op, op de ophanging linksachter het minste.
  maandag 18 mei 2015 @ 21:14:49 #93
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152728291
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 21:06 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Rechtsvoor denk ik dan toch? Daar staat de meeste druk op, op de ophanging linksachter het minste.
Je ziet dat het rechter voorwiel omhoog gaat. De linkerachterkant gaat dus omlaag. Ergo, de linkerachterophanging gaat kaputt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152728839
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2015 21:14 schreef Fir3fly het volgende:

Je ziet dat het rechter voorwiel omhoog gaat. De linkerachterkant gaat dus omlaag. Ergo, de linkerachterophanging gaat kaputt.
Het rechtervoorwiel gaat omhoog omdat daar de voorwielophanging breekt. De linkerachterkant komt dan ook omhoog, omdat de rechtervoorkant van de auto juist lager komt te liggen.

Als de linkerachterwielophanging zou breken, zou die kant omlaag gaan, de rechtervoorkant van de auto zou dan omhoog komen en het wiel zou dan uitveren, dus omlaag gaan.

Dat hij onderstuurt de muur ingaat komt door een verlies van druk rechtsvoor. Een kapotte achterwielophanging resulteert in overstuur.
  maandag 18 mei 2015 @ 21:24:49 #95
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152728940
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 21:23 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Het rechtervoorwiel gaat omhoog omdat daar de voorwielophanging breekt. De linkerachterkant komt dan ook omhoog, omdat de rechtervoorkant van de auto juist lager komt te liggen.

Als de linkerachterwielophanging zou breken, zou die kant omlaag gaan, de rechtervoorkant van de auto zou dan omhoog komen en het wiel zou dan uitveren, dus omlaag gaan.

Dat hij onderstuurt de muur ingaat komt door een verlies van druk rechtsvoor. Een kapotte achterwielophanging resulteert in overstuur.
Je hebt het verkeerd om. Bekijk de beelden nog maar een keer, de linkerachterkant van de auto schraapt over de grond.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152729183
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2015 21:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je hebt het verkeerd om. Bekijk de beelden nog maar een keer, de linkerachterkant van de auto schraapt over de grond.
Ik heb dat gifje in die tweet (Die je zelf gepost hebt!) heel vaak bekeken, en je ziet daar het rechtervoorwiel omhoog schieten.

En:

quote:
2:00 ET UPDATE: Nothing official has been presented by the series nor Schmidt Peterson Motorsports, but most drivers and engineers I've spoken with on pit lane reckon a right-front suspension pushrod failed on Hinchcliffe's car. His hit was hard enough to require the Holmatro Safety Team and IMS track staff to replace the SAFER barrier foam in Turn 3.
http://www.racer.com/indy(...)hard-hit-in-practice
  maandag 18 mei 2015 @ 21:30:21 #97
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152729309
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2015 21:28 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Ik heb dat gifje in die tweet (Die je zelf gepost hebt!) heel vaak bekeken, en je ziet daar het rechtervoorwiel omhoog schieten.
Precies wat je zou verwachten als er linksachter wat mis zou gaan. Vandaar dat ik dat denk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 18 mei 2015 @ 21:46:16 #98
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_152730215
Gaat lekker daar op Indy met 3 crashes op 4 dagen :X

Hinchcliffe in operatie op dit moment btw....
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_152731788
Is het zo ernstig joh?
pi_152732028
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2015 21:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Precies wat je zou verwachten als er linksachter wat mis zou gaan. Vandaar dat ik dat denk.
Als je kijkt naar de ophanging zie je dat die rechtsvoor ineens omhoog komt, terwijl links niets veranderd. Dus breekt rechtsvoor.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152732350
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 22:20 schreef Funzel het volgende:
Is het zo ernstig joh?
Dij operatie.

marshallpruett twitterde op maandag 18-05-2015 om 22:00:27 .@IndyCar confirm Hinch is having surgery to his left upper thigh. reageer retweet
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152732425
Mocht Hinchcliffe Zondag niet fit zijn, mag Lazier als nummer 34 dan starten, mag de rijder vervangen worden of blijft de plek dan gewoon leeg?
pi_152732467
De rijder kan vervangen worden aangezien je geen coureur kwalificeert maar een auto.
  maandag 18 mei 2015 @ 22:34:38 #104
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152732472
De auto is gekwalificeerd dus er kan gewoon een rijder instappen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152732473
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 22:33 schreef Ferry_76 het volgende:
Mocht Hinchcliffe Zondag niet fit zijn, mag Lazier als nummer 34 dan starten, mag de rijder vervangen worden of blijft de plek dan gewoon leeg?
De auto kwalificeert, dus Schmidt zal wel een andere coureur in de auto zetten, die dan als laatste mag starten.

Edit: Net zoals Tristan Vautier kwalificeerde voor James Davison.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152735381
3:15 ET UPDATE: At the moment, it's believed Dallara is inspecting every IndyCar team's suspension and that's why practice is on hold.

RACER has confirmed the series brought pictures of Hinchcliffe's crash componentry to the teams, which showed a failure of the right-front suspension rocker arm. The photo showed the rocker split, but the cause of the rocker splitting is currently unknown. The rocker arm connects the suspension pushrod to the damper (RIGHT).​ The crashed right-front wishbone, and pushrod, are currently being sought by the series and team.

4:00 ET: ​IndyCar confirmed Hinchcliffe is in surgery for an upper left thigh injury.

4:05 ET: RACER has learned IndyCar teams were asked to check the age/specification/condition of their suspension rocker arms.

5:05 ET: RACER has heard from multiple sources that Katherine Legge is a likely stand-in for James Hinchcliffe at Schmidt Peterson Motorsports.

http://www.racer.com/indy(...)hard-hit-in-practice
  dinsdag 19 mei 2015 @ 00:10:29 #107
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152736321
Dus toch rechtsvoor. Ik zat mis.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152739722
Holy crap.. Die operatie aan Hinch zijn dij was omdat er een stuk suspension in zat :o

http://www.motorsport.com(...)-in-stable-condition
Where facts are few, experts are many.
pi_152757022
Hinchcliffe 'kantje boord' na crash: http://www.racer.com/indy(...)rom-serious-injuries

Great response by IndyCar's safety and medical teams more than likely saved James Hinchcliffe's life on Monday.

The personable Canadian driver was bleeding profusely after a vicious accident in Turn 3 at the Indianapolis Motor Speedway and, it was a life-threatening situation that was handled to perfection by IndyCar's HOLMATRO Safety Team, and by doctors inside the ambulance that rushed him to IU Health Methodist Hospital before surgeons completed the save.

In the impact, which flattened the right side of the chassis, one of the suspension wishbones penetrated the Dallara safety cell, and subsequently caused the majority of the physical damage Hinchcliffe received. RACER has confirmed through multiple sources that Hinchcliffe had the steel wishbone enter and exit his right leg, then enter his upper left thigh, and continue into his pelvic region before it came to a stop.

The suspension component pinned the 28-year-old in the car, leading the safety team to cut the wishbone from the chassis to allow Hinchcliffe's extraction.

With the multiple intrusions, Hinchcliffe experienced massive blood loss at the crash site, and despite the gravity of the soft tissue injuries to his lower extremities, stopping the bleeding became an immediate priority for the medical staff to address once he was pulled from the chassis.

After being placed in the ambulance, the doctors and technicians inside evidently stabilized Hinchcliffe's injuries. It's not known how long he was in surgery but it was "touch and go" for a while, according to the source.

"He's probably not going to race anymore this year but the most important thing is that all those great people saved his life," said his friend.

According to timing and scoring data, he was carrying at least 228mph of momentum before a right-front suspension failure sent the No. 5 ARROW Dallara-Honda into the SAFER barrier nose first. Without the ability to steer the car, Hinchcliffe was unable to alter his course. The force of the impact reportedly measured 125 Gs.

Hinchcliffe remained in intensive care but was resting comfortably on Tuesday morning.
pi_152772317
Hier ook onboard beelden, hard :X
  woensdag 20 mei 2015 @ 12:41:50 #111
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_152786338
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 22:30 schreef Marks het volgende:
Hier ook onboard beelden, hard :X
En toch geen uitzonderlijke crash voor een IndyCar. Ernstig dat het dan zo kan aflopen. Die monocoque is simpelweg niet ondoordringbaar genoeg.
pi_152804091
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:41 schreef Vriezzer het volgende:

[..]

En toch geen uitzonderlijke crash voor een IndyCar. Ernstig dat het dan zo kan aflopen. Die monocoque is simpelweg niet ondoordringbaar genoeg.
Probleem (volgens Tony Kanaan) is dat de teams de ophanging verstevigd hebben om de grotere downforce van de nieuwe aero-kits aan te kunnen. Hierdoor buigen ze niet zo makkelijk meer als in het verleden, waardoor ze makkelijker de monocoque binnen dringen bij zo'n botsing.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152804131
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152808094
Hinchcliffe's crash inderdaad veroorzaakt door een gebroken rocker arm.

Het onderdeel bleek nog van een oudere generation en had al 14,000 miles op de klok, terwijl er een nieuwer en sterker model al verkrijgbaar was, maar niet verplicht gesteld door de organisatie.
pi_152824986
Briscoe is officieel bevestigd. Krijgt vanavond een uur (18.15 - 19.15 Nederlandse tijd) om te wennen aan de wagen en een eventuele opfriscursus te doen.

Morgen is er nog een warm-up van een uur, de laatste training voor de race van zondag.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152847592
Jeetje, dan stap je ook lekker onvoorbereid in. _O-
pi_152847955
Het wordt nog erger. Het lijkt erop dat Tristan Vautier, die de auto voor Davison kwalificeerde, nu zelf invalt voor Carlos Huertas, die 'ziek' schijnt te zijn.

En dat zou weer uniek zijn voor de Indy 500 om de ene auto te kwalificeren en de andere te racen.

De laatste rij zou er dan als volgt uitzien: Ryan Briscoe, Tristan Vautier and James Davison.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152860531
Zojuist is de laatste training afgewerkt voor de Indy 500. Will Power was het snelst.



Zo de Freedom 100 op NBC Sports Network.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152862751
De gewijzigde startopstelling

quote:
ROW 1
1. 9-Scott Dixon-W, Target Chip Ganassi Racing Chevrolet, 226.760
2. 1-Will Power, Verizon Team Penske Chevrolet, 226.350
3. 22-Simon Pagenaud, Avaya Team Penske Chevrolet, 226.145

ROW 2
4. 10-Tony Kanaan-W, NTT Data Chip Ganassi Racing Chevrolet, 225.503
5. 3-Helio Castroneves-W, Shell V-Power Nitro+ Team Penske Chevrolet, 225.502
6. 25-Justin Wilson, Andretti Autosport Honda, 225.279

ROW 3
7. 11-Sebastien Bourdais, Hydroxycut-HAUS Vaporizer KVSH Racing Chevrolet, 225.193
8. 27-Marco Andretti, Snapple Honda, 225.189
9. 21-Josef Newgarden, Century 21 CFH Racing Chevrolet, 225.187

ROW 4
10. 6-JR Hildebrand, Preferred Freezer/CFH Racing Chevrolet, 225.099
11. 26-Carlos Munoz, AndrettiTV Cinsay Honda, 225.042
12. 20T-Ed Carpenter, Fuzzy’s Vodka CFH Racing Chevrolet, 224.883

ROW 5
13. 32-Oriol Servia, Rahal Letterman Lanigan Racing Honda, 224.777
14. 83-Charlie Kimball, Novo Nordisk Chip Ganassi Racing Chevrolet, 224.743
15. 2-Juan Pablo Montoya-W, Verizon Team Penske Chevrolet, 224.657

ROW 6
16. 28-Ryan Hunter-Reay-W, DHL Honda, 224.573
17. 15-Graham Rahal, Steak ‘n Shake Honda, 224.290
18. 29-Simona de Silvestro, TE Connectivity Honda, 223.838

ROW 7
19. 7-James Jakes, Schmidt Peterson Motorsports Honda, 223.790
20. 48-Alex Tagliani, Alfe Heat Treating Special Honda, 223.722
21. 8-Sage Karam, Comfort Revolution/Big Machine Records Chevrolet, 223.595

ROW 8
22. 43-Conor Daly, FUELED by BACON Special Honda, 223.482
23. 24-Townsend Bell, The Robert Graham Special Chevrolet, 223.447
24. 14-Takuma Sato, ABC Supply A.J. Foyt Racing Honda, 223.226

ROW 9
25. 63-Pippa Mann, Susan G. Komen Dale Coyne Racing Honda, 223.104
26. 98-Gabby Chaves-R, Bowers & Wilkins/Curb Honda, 222.916
27. 17-Sebastian Saavedra, AFS Chip Ganassi Racing Chevrolet, 222.898

ROW 10
28. 41-Jack Hawksworth, ABC Supply A.J. Foyt Racing Honda, 223.738
29. 4-Stefano Coletti-R, KV Racing Technology Chevrolet, 222.001
30. 88-Bryan Clauson, KVSH/Jonathan Byrd’s/Cancer Treatment Centers of America Chevrolet, 221.358

ROW 11
31. 5-Ryan Briscoe*, Arrow/Lucas Oil Schmidt Peterson Honda, 223.519
32. 18-Tristan Vautier**, Dale Coyne Racing Honda, 224.233
33. 19-James Davison***, Always Evolving/Dale Coyne Racing Honda, 223.747

DID NOT QUALIFY
34. 91-Buddy Lazier-W, Wynn Iowa Vision Research Lazier Racing Chevrolet, 220.153

* Briscoe vervangt de geblesseerde Hinchcliffe.
** Vautier vervangt de geblesseerde Huertas.
*** Vautier kwalificeerde de auto voor James Davison.

Volgorde van de laatste 3 posities zijn bepaald door het aantal punten van de auto in het kampioenschap.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_152863896
Wat een zooitje. _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')