En geen oerdom getroll meer aub.quote:Zijn er goede redenen om in reïncarnatie te geloven? Voor wie er niet in geloven: waarom geloof je er niet in?
Voor wie er wel in geloven: waarom geloof je erin?
Theresa, de vrouw van ome Dirk, kan ‘helder ruiken’. Dat komt doordat ze in een vorig leven een heks was, zegt ze. Ze kwam aan haar einde op de brandstapel.quote:Op vrijdag 24 april 2015 20:07 schreef Duikbril112 het volgende:
Iedereen wie er niet in gelooft op de brandstapel!
quote:Op vrijdag 24 april 2015 20:18 schreef Sigaartje het volgende:
Ook gelooft ze in reïncarnatie. Ze is vroeger Cleopatra, Madame Curie en heks geweest. „Dit is de eerste keer in haar reïncarnatie cyclus”, beweert echtgenoot Dirk, „dat ze als gewone burgertrut door het leven moet.”
daar is over nagedachtquote:Op vrijdag 24 april 2015 20:27 schreef Sigaartje het volgende:
Als ik nog een keer moet worden geboren pleeg ik zelfmoord.
Het geeft verder geen directe eigenschappen mee nee, maar maakt dat uit? De discussie gaat over het bestaan van iets, en niet over de exacte eigenschappen van wat bestaat.quote:Op vrijdag 24 april 2015 18:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is aan jou om met betere termen te komen. Nogmaals, zeggen dat iets niet iets is zegt niets over wat datgene dan wel is.
Zeker. Net zoals dat droog (het ontbreken van water) iets substantieels zegt. Maar uit deze discussie gaan we toch niet komen, jij vind dat het bij voorbaat al niet substantieel is, daarom ben ik benieuwd naar de onderliggende aannames voor fysicalisme.quote:Dat is geen antwoord. Herhaling: ik herken dingen die 'niet-fruit' zijn. Zeg ik daarmee ik substantieels?
Nee, alleen fysicalisten vinden dat niet-materieel geen definitie is. Immaterieel wordt normaal gesproken in de filosofische discussies wél gebruikt. Wij kunnen droog ook definiëren als het ontbreken van nat, dat kan bij materieel en immaterieel ook gewoon.quote:Het is geen geldige opmerking want je kunt 'niet materieel' niet definiëren. Probeer eens wat anders. Wat is bewustzijn dan wél?
Dus benzine is een droge stof?quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:23 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Zeker. Net zoals dat droog (het ontbreken van water) iets substantieels zegt.
Er zijn meerdere betekenissen van nat, maar volgens mij snap je best wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 25 april 2015 11:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus benzine is een droge stof?
Nat is een macroschaal abstractie van de wereld, net als temperatuur. Het is niet alsof water een bepaalde component bevat die water nat maakt.
Wel bijzonder dat al deze discussies gaan over negatieven. Over waar we het niet over hebben. Waarom is dat?
Maar hoe kun je denken zonder brein?quote:Op zondag 26 april 2015 03:26 schreef Remqo het volgende:
Zelf ga ik er vanuit als het licht uitgaat, dat alles ook op zwart staat.
Het idee achter reïncarnatie vind ik wel wat reëler klinken dan samen met God op een wolk zitten.
Zie het maar als monopoly, ga terug naar start en je krijgt geen 20000 euro mee![]()
Het is altijd moeilijk om je af te vragen wat er na de dood afspeelt, er is niemand die het kan navertellen.
Als jij je brein bent dan is dat een onzinnige vraag. Ben je niet je brein dan kan er geen antwoord op gegeven worden waarschijnlijk.quote:Op zondag 26 april 2015 12:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Maar hoe kun je denken zonder brein?
Waarom is dat dan waarschijnlijk?quote:Op zondag 26 april 2015 16:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ben je niet je brein dan kan er geen antwoord op gegeven worden waarschijnlijk.
Ofwel: het brein is zichzelf.quote:Op zondag 26 april 2015 16:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En daar gaat het fout. Iedereen is zijn brein.
Eh... Wat?quote:Op zondag 26 april 2015 16:52 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ofwel: het brein is zichzelf.
Maar de vraag zou dan worden: hoe kan het brein niet denken, waarop het antwoord daarop niet de vraag beantwoord op de manier dat hij verondersteld werd.
Denken heeft bij mij een andere betekenis dan processen in het brein. In het dagelijks gebruik zal het aansturen van het hart niet als denken worden beschouwd, maar het oplossen van logische problemen wel.quote:Op zondag 26 april 2015 16:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom is dat dan waarschijnlijk?
Linksom of rechtsom zal dat denken het lichaam moeten aansturen, of dat nu in de hersenen gebeurt of elders. En het lijkt mij dat die aansturing prima te onderzoeken zou moeten zijn. (Alles dat een invloed heeft op de fysieke wereld is in potentie te onderzoeken.)
Het punt dat ik daar probeerde te maken staat geheel los van de vraag of het brein er iets mee te maken heeft.quote:Op zondag 26 april 2015 16:55 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Denken heeft bij mij een andere betekenis dan processen in het brein. In het dagelijks gebruik zal het aansturen van het hart niet als denken worden beschouwd, maar het oplossen van logische problemen wel.
De manier waarop ik hem dus interpreteerde:
- Als ik niet mijn brein ben, dan weet ik niet of ik kan denken zonder brein. (iig met de huidige kennis van zaken)
Als jij je brein bent, is het brein jij. -> brein=jij. Hoe kan jij denken zonder brein wordt dan -> Hoe kan het brein denken zonder het brein, en dat is een nonvraag.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |