abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151786021
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 21:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Jij zegt welles, ik zeg nietes. Wat is het verschil?

Jij legt de claim neer dat er redenen zijn om in zaken als een ziel en reïncarnatie te geloven en ik zeg van niet. Lijkt me dat jij dan met een onderbouwing zou moeten komen en dat doe je niet. En ik zeg dus ook dat dat prima is, maar schaar het dan gewoon onder geloof en ga niet doen of het iets met de werkelijkheid te maken heeft.
Nee, ik reageer op jouw stelligheid dat de ziel niet bestaat, dat we weten hoe bewustzijn in elkaar steekt, hoe dat werkt,
Daarop zeg ik dat jij je met die stelligheid op het terrein van geloof begeeft, want dat is gewoonweg geen zekerheid, niet eens een beetje.

Dat jij dit het meest waarschijnlijke vindt is wat anders, dat is jouw mening, dat is wat anders als iets als feit op tafel leggen zonder dat dat waar is.
Als het wel waar was had je geen enkele moeite gehad wat bewijs op tafel te leggen.

Ik heb al onderbouwt waarom ik reincarnatie als 1 van de mogelijkheden zie, dood en klaar hoort ook in dat rijtje. Ik deel jouw stelligheid niet.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_151786100
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 21:27 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, ik reageer op jouw stelligheid dat de ziel niet bestaat
Laat maar. Geloof maar raak. Al geloof je dat je denkt met je teennagels. Ik vind het prima.
pi_151786342
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 21:28 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Laat maar. Geloof maar raak. Al geloof je dat je denkt met je teennagels. Ik vind het prima.
Je doet raar jigzoz.

Hier begin het mee:

quote:
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 20:53 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat de ziel niet bestaat is zo zeker als zeker kan zijn. Voor mensen die er desondanks toch per se in willen geloven zou reïncarnatie ook geloofwaardig kunnen zijn, lijkt me.
Kom maar met dat bewijs, dat is er gewoon niet.
We weten niet wat bewustzijn precies is, we weten niet precies hoe het zit met de wisselwerking tussen lichaam en geest, we weten heel veel niet van de hersenen.

Dit gaat niet om of ik wel of niet in de ziel geloof, dit gaat erom dat jij zegt dat het zeker is als zeker kan zijn, keihard bewezen is dat de ziel niet bestaat.
Jij bent degene met een claim, niet ik, zoals al gezegd, ik deel jouw stelligheid niet.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_151787557
Ik doe misschien lullig tegen Jizgoz, maar ik volg hem een beetje en ik zie hoe hij anderen in een hoek drijft. Dat vind ik erg. Ik wil hem een koekje van eigen deeg geven.

Want ik vind nog steeds: respect voor iedereen zijn mening, en ook die van Jizgoz. Maar hij maakt anderen wel eens belachelijk en ik vind hem erg fanatiek daarin, waarom, dat weet alleen hij.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_151791743
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 20:53 schreef Jigzoz het volgende:
Dat de ziel niet bestaat is zo zeker als zeker kan zijn. Voor mensen die er desondanks toch per se in willen geloven zou reïncarnatie ook geloofwaardig kunnen zijn, lijkt me.
Het is geen kwestie van er per sé in willen geloven, het is een kwestie van erin geloven. In mijn geval zit daar persoonlijke ervaring bij dat het voor mijzelf staaft en me er verder niet zo heel erg aan laat twijfelen verder. Dat jij dat verder niet hebt - een notie van wat de ziel is of zou kunnen zijn - is geen reden om er zo arrogant over te doen, maar juist eerder iets wat je er wat terughoudender over zou moeten laten zijn imo.
Verder eens met anderen hier: je bent er dogmatisch stellig in.
pi_151791825
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 20:55 schreef erodome het volgende:
Akasha kronieken
^O^ Dat idee. :Y
pi_151791831
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 23:56 schreef Villas_Rubin het volgende:

[..]

Het is geen kwestie van er per sé in willen geloven, het is een kwestie van erin geloven. In mijn geval zit daar persoonlijke ervaring bij dat het voor mijzelf staaft en me er verder niet zo heel erg aan laat twijfelen verder. Dat jij dat verder niet hebt - een notie van wat de ziel is of zou kunnen zijn - is geen reden om er zo arrogant over te doen, maar juist eerder iets wat je er wat terughoudender over zou moeten laten zijn imo.
Verder eens met anderen hier: je bent er dogmatisch stellig in.
Jij gelooft het wel, ik niet omdat ik geen enkele reden daarvoor zie, dus dan ben ik dogmatisch en arrogant?
pi_151792222
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 23:59 schreef Jigzoz het volgende:
Jij gelooft het wel, ik niet omdat ik geen enkele reden daarvoor zie, dus dan ben ik dogmatisch en arrogant?
Het is meer de manier waarop je het brengt denk ik. Als je dat zelf niet ziet, dan ben je denk ik gewoon zo. :{ maar goed, nevermind.
Maar wat maakt nou verder dat het voor jou zo zeker is dat er niet zoiets als een ziel bestaat? Welk idee heb je rondom het woord 'ziel'? Welke ideeën wijs je eigenlijk precies af daarmee? Het hoeft niet eens reïncarnatie-gerelateerd te zijn.
  Eindredactie Games zaterdag 18 april 2015 @ 00:14:19 #59
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_151792258
Een theïst, een agnost en een atheïst lopen een bar binnen...
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_151792262
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 00:12 schreef Villas_Rubin het volgende:

[..]

Het is meer de manier waarop je het brengt denk ik. Als je dat zelf niet ziet, dan ben je denk ik gewoon zo. :{ maar goed, nevermind.
Maar wat maakt nou verder dat het voor jou zo zeker is dat er niet zoiets als een ziel bestaat? Welk idee heb je rondom het woord 'ziel'? Welke ideeën wijs je eigenlijk precies af daarmee? Het hoeft niet eens reïncarnatie-gerelateerd te zijn.
'Ziel' zou ik definiëren als 'het bewustzijn'. En jij?
  Eindredactie Games zaterdag 18 april 2015 @ 00:16:22 #61
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_151792322
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 21:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat bewustzijn is? Zeker wel.
Niet echt. Daar is trouwens ook een alleraardigst topic over in ditzelfde subforum: F&L / Wat is (de oorsprong en het nut van) bewustzijn? #2
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_151792438
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 april 2015 00:16 schreef 2dope het volgende:

[..]

Niet echt. Daar is trouwens ook een alleraardigst topic over in ditzelfde subforum: F&L / Wat is (de oorsprong en het nut van) bewustzijn? #2
Best wel.

Ik heb dat boek van Harris overigens ook gelezen. Wat mij betreft een aanrader. Ook voor de hardcore sceptici, aangezien Harris ook een pleurishekel heeft aan flauwekul.
  Eindredactie Games zaterdag 18 april 2015 @ 00:21:19 #63
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_151792478
Welk boek is dat? Ik heb alleen die blog gelezen.
pi_151792541
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2015 00:21 schreef 2dope het volgende:
Welk boek is dat? Ik heb alleen die blog gelezen.
Het Huidige Moment.
pi_151793104
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 00:14 schreef Jigzoz het volgende:
'Ziel' zou ik definiëren als 'het bewustzijn'. En jij?
'Het leidende aspect van het bewustzijn'; het Hoger Zelf.
Het bewustzijn is in meerdere lagen onder te verdelen. Van een uiterst primair, laag niveau tot de hogere aspecten->hoger bewustzijn (creativiteit, abstract denken, inleving, hogere intelligentie, bevattingsvermogen) vs. lager bewustzijn (overleven, reactieve (onbewuste) driften, ingesleten oerinstincten). De ziel zie ik als de leidende (evengoed vaak onbewuste) kracht onder het (voortstuwen van) het bewustzijn.

De mens wordt grotendeels door onbewuste krachten gedreven en heeft maar een heel selectief bewustzijn. De ziel zie ik als een grotere stroming van bewustzijn. Zoals meteorologen het over grotere weersystemen hebben als ze het over het weer hebben.
pi_151793130
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 00:45 schreef Villas_Rubin het volgende:

[..]

'Het leidende aspect van het bewustzijn'; het Hoger Zelf.
Het bewustzijn is in meerdere lagen onder te verdelen. Van een uiterst primair, laag niveau tot de hogere aspecten->hoger bewustzijn (creativiteit, abstract denken, inleving, hogere intelligentie, bevattingsvermogen) vs. lager bewustzijn (overleven, reactieve (onbewuste) driften, ingesleten oerinstincten). De ziel zie ik als de leidende (evengoed vaak onbewuste) kracht onder het (voortstuwen van) het bewustzijn.

De mens wordt grotendeels door onbewuste krachten gedreven en heeft maar een heel selectief bewustzijn. De ziel zie ik als een grotere stroming van bewustzijn. Zoals meteorologen het over grotere weersystemen hebben als ze het over het weer hebben.
Zou je aansturing van de hartslag ook rekenen tot de ziel? En andere zaken behalve hersenfuncties?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2015 00:47:42 ]
  zaterdag 18 april 2015 @ 00:49:19 #67
236046 NotYou
tigerblood
pi_151793181
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 13:04 schreef Villas_Rubin het volgende:
Zijn er goede redenen om in reïncarnatie te geloven? Voor wie er niet in geloven: waarom geloof je er niet in?
Voor wie er wel in geloven: waarom geloof je erin?
Wat nou als je na de dood een grassprietje wordt?!
Je suis Charlie Sheen
pi_151793366
wait
pi_151793470
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 00:46 schreef Jigzoz het volgende:
Zou je aansturing van de hartslag ook rekenen tot de ziel? En andere zaken behalve hersenfuncties?
Dat is gewoon een autonoom systeem dat dat al in de baarmoeder ontstaat
pi_151793532
quote:
5s.gif Op zaterdag 18 april 2015 00:49 schreef NotYou het volgende:
Wat nou als je na de dood een grassprietje wordt?!
Lekker rustig leventje..
Wel lullig als het eindigt met een hondendrol op je kop :7
pi_151793676
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 01:03 schreef Villas_Rubin het volgende:

[..]

Dat is gewoon een autonoom systeem dat dat al in de baarmoeder ontstaat
Ja. En wat bevat de 'ziel' nog meer behalve dat?
pi_151793876
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 01:16 schreef Jigzoz het volgende:
Ja. En wat bevat de 'ziel' nog meer behalve dat?
I don't know. Maar het valt wellicht toch te weten, ondanks dat ik het je niet kan vertellen.
pi_151793885
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 01:42 schreef Villas_Rubin het volgende:

[..]

I don't know. Maar het valt wellicht toch te weten, ondanks dat ik het je niet kan vertellen.
Maar als je de stelling aanhangt dat er iets zou moeten zijn als reïncarnatie, dan lijkt het me toch vrij essentieel dat je een redelijk duidelijk beeld hebt van wat er dan reïncarneert. Als je de 'ziel' als niets meer ziet dan als het resultaat van hersenfuncties (en dat doe ik dus), dan is reïncarnatie sowieso onmogelijk.
pi_151794313
Als iemand claimt dat iets bestaat maar daar geen bewijs voor heeft, in dit geval een ziel, dan is er gewoon geen reden om dit te geloven. Je kan het dan proberen om te keren en te vragen of iemand bewijs heeft tegen het bestaan van een ziel maar dat gaat tegen alle logica in.
Bewijs mij maar dat Harry Potter niet bestaat. Dat lukt niet, want je kan nooit bewijzen dat iets niet bestaat, enkel dat er geen bewijs is om te geloven dat iets wel bestaat en daarom ga je er met enige zekerheid vanuit dat datgene niet bestaat. Als ik dan zie hoe gedetailleerd sommigen hun visie van een ziel zo stellig en gedetailleerd beschrijven zonder ook maar enig bewijs kan ik hier eigenlijk alleen maar om lachen.
pi_151795075
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 13:14 schreef Tja..1986 het volgende:
Er zijn geen argumenten om er in te geloven.
Er zijn wel argumenten om er in te geloven. Geen argumenten die te kennen geven dat reïncarnatie een mogelijkheid zou kunnen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')