Nee, ik reageer op jouw stelligheid dat de ziel niet bestaat, dat we weten hoe bewustzijn in elkaar steekt, hoe dat werkt,quote:Op vrijdag 17 april 2015 21:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Jij zegt welles, ik zeg nietes. Wat is het verschil?
Jij legt de claim neer dat er redenen zijn om in zaken als een ziel en reïncarnatie te geloven en ik zeg van niet. Lijkt me dat jij dan met een onderbouwing zou moeten komen en dat doe je niet. En ik zeg dus ook dat dat prima is, maar schaar het dan gewoon onder geloof en ga niet doen of het iets met de werkelijkheid te maken heeft.
Laat maar. Geloof maar raak. Al geloof je dat je denkt met je teennagels. Ik vind het prima.quote:Op vrijdag 17 april 2015 21:27 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, ik reageer op jouw stelligheid dat de ziel niet bestaat
Je doet raar jigzoz.quote:Op vrijdag 17 april 2015 21:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Laat maar. Geloof maar raak. Al geloof je dat je denkt met je teennagels. Ik vind het prima.
Kom maar met dat bewijs, dat is er gewoon niet.quote:quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 20:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat de ziel niet bestaat is zo zeker als zeker kan zijn. Voor mensen die er desondanks toch per se in willen geloven zou reïncarnatie ook geloofwaardig kunnen zijn, lijkt me.
Het is geen kwestie van er per sé in willen geloven, het is een kwestie van erin geloven. In mijn geval zit daar persoonlijke ervaring bij dat het voor mijzelf staaft en me er verder niet zo heel erg aan laat twijfelen verder. Dat jij dat verder niet hebt - een notie van wat de ziel is of zou kunnen zijn - is geen reden om er zo arrogant over te doen, maar juist eerder iets wat je er wat terughoudender over zou moeten laten zijn imo.quote:Op vrijdag 17 april 2015 20:53 schreef Jigzoz het volgende:
Dat de ziel niet bestaat is zo zeker als zeker kan zijn. Voor mensen die er desondanks toch per se in willen geloven zou reïncarnatie ook geloofwaardig kunnen zijn, lijkt me.
Jij gelooft het wel, ik niet omdat ik geen enkele reden daarvoor zie, dus dan ben ik dogmatisch en arrogant?quote:Op vrijdag 17 april 2015 23:56 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van er per sé in willen geloven, het is een kwestie van erin geloven. In mijn geval zit daar persoonlijke ervaring bij dat het voor mijzelf staaft en me er verder niet zo heel erg aan laat twijfelen verder. Dat jij dat verder niet hebt - een notie van wat de ziel is of zou kunnen zijn - is geen reden om er zo arrogant over te doen, maar juist eerder iets wat je er wat terughoudender over zou moeten laten zijn imo.
Verder eens met anderen hier: je bent er dogmatisch stellig in.
Het is meer de manier waarop je het brengt denk ik. Als je dat zelf niet ziet, dan ben je denk ik gewoon zo.quote:Op vrijdag 17 april 2015 23:59 schreef Jigzoz het volgende:
Jij gelooft het wel, ik niet omdat ik geen enkele reden daarvoor zie, dus dan ben ik dogmatisch en arrogant?
'Ziel' zou ik definiëren als 'het bewustzijn'. En jij?quote:Op zaterdag 18 april 2015 00:12 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Het is meer de manier waarop je het brengt denk ik. Als je dat zelf niet ziet, dan ben je denk ik gewoon zo.maar goed, nevermind.
Maar wat maakt nou verder dat het voor jou zo zeker is dat er niet zoiets als een ziel bestaat? Welk idee heb je rondom het woord 'ziel'? Welke ideeën wijs je eigenlijk precies af daarmee? Het hoeft niet eens reïncarnatie-gerelateerd te zijn.
Niet echt. Daar is trouwens ook een alleraardigst topic over in ditzelfde subforum: F&L / Wat is (de oorsprong en het nut van) bewustzijn? #2quote:
Best wel.quote:Op zaterdag 18 april 2015 00:16 schreef 2dope het volgende:
[..]
Niet echt. Daar is trouwens ook een alleraardigst topic over in ditzelfde subforum: F&L / Wat is (de oorsprong en het nut van) bewustzijn? #2
Het Huidige Moment.quote:Op zaterdag 18 april 2015 00:21 schreef 2dope het volgende:
Welk boek is dat? Ik heb alleen die blog gelezen.
'Het leidende aspect van het bewustzijn'; het Hoger Zelf.quote:Op zaterdag 18 april 2015 00:14 schreef Jigzoz het volgende:
'Ziel' zou ik definiëren als 'het bewustzijn'. En jij?
Zou je aansturing van de hartslag ook rekenen tot de ziel? En andere zaken behalve hersenfuncties?quote:Op zaterdag 18 april 2015 00:45 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
'Het leidende aspect van het bewustzijn'; het Hoger Zelf.
Het bewustzijn is in meerdere lagen onder te verdelen. Van een uiterst primair, laag niveau tot de hogere aspecten->hoger bewustzijn (creativiteit, abstract denken, inleving, hogere intelligentie, bevattingsvermogen) vs. lager bewustzijn (overleven, reactieve (onbewuste) driften, ingesleten oerinstincten). De ziel zie ik als de leidende (evengoed vaak onbewuste) kracht onder het (voortstuwen van) het bewustzijn.
De mens wordt grotendeels door onbewuste krachten gedreven en heeft maar een heel selectief bewustzijn. De ziel zie ik als een grotere stroming van bewustzijn. Zoals meteorologen het over grotere weersystemen hebben als ze het over het weer hebben.
Wat nou als je na de dood een grassprietje wordt?!quote:Op vrijdag 17 april 2015 13:04 schreef Villas_Rubin het volgende:
Zijn er goede redenen om in reïncarnatie te geloven? Voor wie er niet in geloven: waarom geloof je er niet in?
Voor wie er wel in geloven: waarom geloof je erin?
Dat is gewoon een autonoom systeem dat dat al in de baarmoeder ontstaatquote:Op zaterdag 18 april 2015 00:46 schreef Jigzoz het volgende:
Zou je aansturing van de hartslag ook rekenen tot de ziel? En andere zaken behalve hersenfuncties?
Lekker rustig leventje..quote:Op zaterdag 18 april 2015 00:49 schreef NotYou het volgende:
Wat nou als je na de dood een grassprietje wordt?!
Ja. En wat bevat de 'ziel' nog meer behalve dat?quote:Op zaterdag 18 april 2015 01:03 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Dat is gewoon een autonoom systeem dat dat al in de baarmoeder ontstaat
I don't know. Maar het valt wellicht toch te weten, ondanks dat ik het je niet kan vertellen.quote:Op zaterdag 18 april 2015 01:16 schreef Jigzoz het volgende:
Ja. En wat bevat de 'ziel' nog meer behalve dat?
Maar als je de stelling aanhangt dat er iets zou moeten zijn als reïncarnatie, dan lijkt het me toch vrij essentieel dat je een redelijk duidelijk beeld hebt van wat er dan reïncarneert. Als je de 'ziel' als niets meer ziet dan als het resultaat van hersenfuncties (en dat doe ik dus), dan is reïncarnatie sowieso onmogelijk.quote:Op zaterdag 18 april 2015 01:42 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
I don't know. Maar het valt wellicht toch te weten, ondanks dat ik het je niet kan vertellen.
Er zijn wel argumenten om er in te geloven. Geen argumenten die te kennen geven dat reïncarnatie een mogelijkheid zou kunnen zijn.quote:Op vrijdag 17 april 2015 13:14 schreef Tja..1986 het volgende:
Er zijn geen argumenten om er in te geloven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |