abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 april 2015 @ 12:42:23 #226
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_151986632
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 11:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

:D Ja, creepy figuur.

Komt (helaas) wel vaak bovendrijven in discussies over reincarnatie. Evenals Ian Stevenson.
Met mensen als Ian Stevenson bekruipt mij altijd een gevoel dat de hoofdmoot van de wetenschappelijke gemeenschap een Pavlov reactie heeft bij mensen die serieus onderzoek willen plegen naar dit soort zaken. Reïncarnatie, precognitie en weet ik het allemaal wat voor niche onderwerpen. Dat is de wereld op zijn kop, vind ik. Eben Alexander straalt gewoon mislukte TV evangelist uit, daar kan je kort over zijn, bij Ian Heb ik dat zeker niet.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  vrijdag 24 april 2015 @ 12:48:03 #227
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151986811
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 april 2015 12:42 schreef jogy het volgende:

[..]

Met mensen als Ian Stevenson bekruipt mij altijd een gevoel dat de hoofdmoot van de wetenschappelijke gemeenschap een Pavlov reactie heeft bij mensen die serieus onderzoek willen plegen naar dit soort zaken. Reïncarnatie, precognitie en weet ik het allemaal wat voor niche onderwerpen. Dat is de wereld op zijn kop, vind ik. Eben Alexander straalt gewoon mislukte TV evangelist uit, daar kan je kort over zijn, bij Ian Heb ik dat zeker niet.
Bij Stevenson zit er inderdaad niet hetzelfde Christelijke sausje overheen. Maar in essentie is het een soortgelijke poging om dualisme te rechtvaardigen.

Waar het in al deze gevallen misgaat is dat men zonder enige aanwijsbare aanleiding springt van onverklaarde verschijnselen (de persoonlijke ervaringen van Alexander en de diverse verhalen van mensen die vanalles wisten over overleden mensen bij Stevenson) naar de conclusie.

Het is mij in elk geval niet geheel duidelijk waarom die verschijnselen zouden duiden op een hiernamaals of reincarnatie. Het lijkt een puur argumentum ad ignorantiam.

Je kunt via deze zelfde weg en wijze van redeneren 'beargumenteren' dat mensen worden ontvoerd door aliens. Ik vermoed dat het zelfs makkelijker is om mensen te vinden die vermeend ontvoerd zouden zijn door aliens dan mensen die gereincarneerd zouden zijn.

Natuurlijk is het in sommige gevallen wonderlijk wat mensen allemaal weten over overleden mensen. Maar is feitelijke reincarnatie daar nu echt een plausibele verklaring? Ik denk het niet. Daar zijn wel minder bizarre verklaringen denkbaar, en dan passen wij het bekende scheermes toe. :Y)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 24 april 2015 @ 13:58:25 #228
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151988660
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 12:14 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe kan het dan invloed hebben op de materiële wereld? Is het dan automatisch ook niet iets materieels?
Iets immaterieels is sowieso onkenbaar voor ons dan, want als het kenbaar zou zijn zou het toch iets materieels moeten zijn?
En je kan in dit hele stuk de woordjes materieel en immaterieel met elkaar switchen, dan houd je nog steeds hetzelfde over.

Probeer het alsjeblieft eens zonder die begrippen. :)
Het spijt me, maar ik zie nog steeds niet in wat het probleem is met het gebruik van deze begrippen. Ik snap dan ook niet waar jullie aversie ertegen vandaan komt.

In de vorige discussie heb ik ook herhaaldelijk aangegeven dat ik geen dualist ben, want ik geloof niet expliciet in het bestaan van twee separate substanties. Sterker nog, ik ben het met jullie eens dat dit idee problematisch is.

Waar ik nog altijd tegenaanloop bij het fysicalisme (een term waarvan ik jullie afkeer ook niet begrijp), is dat ik het onwaarschijnlijk acht dat bewustzijn in termen van interactie tussen materie en energie te verklaren is. Het onderscheid tussen materieel en immaterieel is in deze context nuttig om precies aan te kunnen geven wáár mijn twijfels liggen.

Als ik jullie goed begrijp, dan geloven jullie dat álles dat bestaat uiteindelijk terug te voeren is op het materiële (dwz: interacties tussen materie en energie). Ik ben het daar niet mee eens, omdat ik bewustzijn niet herken als zodanig. Ik ben daarin niet de enige; Sam Harris (geen onbeduidende auteur op dit gebied, neuroloog zijnde) vindt dit ook. Wat ik niet doe, is pretenderen dat ik dit zeker weet en wat ik ook niet doe, is expliciet stellen dat er twee substanties zijn.

Naja goed, het zou me verbazen als jullie je kunnen vinden in deze uitleg en daardoor mijn standpunt beter begrijpen, want dat is na tientallen pagina's in dat vorige topic ook niet gelukt :P no hard feelings, though.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:01:31 #229
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151988726
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 13:58 schreef Terra-jin het volgende:
Waar ik nog altijd tegenaanloop bij het fysicalisme (een term waarvan ik jullie afkeer ook niet begrijp), is dat ik het onwaarschijnlijk acht dat bewustzijn in termen van interactie tussen materie en energie te verklaren is. Het onderscheid tussen materieel en immaterieel is in deze context nuttig om precies aan te kunnen geven wáár mijn twijfels liggen.
Dan kom je toch direct terug bij het lichaam-geestprobleem:

Hoe kan iets dat geen interactie vertoont met materie en energie bewustzijn verklaren? Stel je hier dat bewustzijn geen invloed heeft op de materiele wereld?

Of als je erkent dat bewustzijn wel invloed heeft op de materiele wereld, is dat dan niet per definitie interactie met die materiele wereld?

Hoe los jij dit probleem op?

Dit is een puur semantisch probleem. Het heeft nog helemaal niets te maken met potentiele verklaringen voor bewustzijn.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:04:04 #230
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151988784
Sorry, Molurus, maar ik heb niet het idee dat we hier een nieuwe weg over kunnen inslaan. Ik zou niet weten hoe ik m'n punten duidelijker kan verklaren dan dit... mocht ik wat nieuws verzinnen, hoor je het van me :)
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:04:48 #231
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151988804
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:04 schreef Terra-jin het volgende:
Sorry, Molurus, maar ik heb niet het idee dat we hier een nieuwe weg over kunnen inslaan. Ik zou niet weten hoe ik m'n punten duidelijker kan verklaren dan dit... mocht ik wat nieuws verzinnen, hoor je het van me :)
Wellicht dat het constructiever is om een poging te doen die vraag te beantwoorden, of aan te geven waarom dat geen goede vraag zou zijn.

Sofar herhaal je eigenlijk alleen de stelling die die vraag oproept zonder die vraag te adresseren.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:07:51 #232
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151988883
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wellicht dat het constructiever is om een poging te doen die vraag te beantwoorden, of aan te geven waarom dat geen goede vraag zou zijn.

Sofar herhaal je eigenlijk alleen de stelling die die vraag oproept zonder die vraag te adresseren.
Het zal er toch altijd weer op uitkomen dat die vraag niet te beantwoorden is. Verder dan semantiek zal het niet komen simpelweg omdat het hele standpunt van een 'immaterieel bewustzijn' geen enkele substantie (ghehe) heeft.

We kunnen vragen blijven stellen maar geen enkele dualist zal het kunnen beantwoorden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:09:00 #233
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151988920
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 13:58 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

In de vorige discussie heb ik ook herhaaldelijk aangegeven dat ik geen dualist ben, want ik geloof niet expliciet in het bestaan van twee separate substanties. Sterker nog, ik ben het met jullie eens dat dit idee problematisch is.

Deze twee paragrafen zijn minsinziens volledig onverenigbaar en daar ligt het grootste probleem dan ook. Je bent dualist of je bent het niet, een halfbakken agnostische positie is hier simpelweg niet mogelijk.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:09:10 #234
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151988928
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

We kunnen vragen blijven stellen maar geen enkele dualist zal het kunnen beantwoorden.
"Het vraagstuk is voor mij onoplosbaar. Ja, dat is een probleem in deze stelling." is voor mij ook een goed antwoord hoor. Het is tenminste eerlijk. :D

Er wordt mij toch iets teveel gedaan alsof dit probleem zit in een onwil van non-dualisten om de stelling te begrijpen.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:11:45 #235
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151989028
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:01 schreef Molurus het volgende:

Of als je erkent dat bewustzijn wel invloed heeft op de materiele wereld, is dat dan niet per definitie interactie met die materiele wereld?

Hoe los jij dit probleem op?

Wat is voor de "dualist" precies het probleem met die interactie in jouw optiek ?
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:14:15 #236
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151989124
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:11 schreef Jappie het volgende:

[..]

Wat is voor de "dualist" precies het probleem met die interactie in jouw optiek ?
Het probleem zit hem in deze uitleg van "immaterieel":

quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 21:57 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Materieel = iets dat uit te leggen is in termen van interactie tussen materie- en energiedeeltjes

Immaterieel = iets dat niet uit te leggen is in termen van interactie tussen materie- en energiedeeltjes
Als je bewustzijn ziet als iets dat immaterieel is in deze uitleg daarvan, dan kan bewustzijn per definitie geen invloed op de wereld hebben. Dat is direct strijdig met deze definitie.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:17:08 #237
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151989242
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het probleem zit hem in deze uitleg van "immaterieel":

[..]

Als je bewustzijn ziet als iets dat immaterieel is in deze uitleg daarvan, dan kan bewustzijn per definitie geen invloed op de wereld hebben. Dat is direct strijdig met deze definitie.
Waarom ?
Als bewustzijn niet gelijk is aan energie of materie noch uit te leggen is in termen van interactie tussen die 2 laatsten onderling dan kan bewustzijn toch ook op een geheel andere wijze interactie hebben met 1 van beide of beide ?

onmiddelijk toegegeven dat ik het niet de meest elegante of handige omschrijving of definitie vind maar dat terzijde
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:23:51 #238
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151989472
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:09 schreef Molurus het volgende:
Er wordt mij toch iets teveel gedaan alsof dit probleem zit in een onwil van non-dualisten om de stelling te begrijpen.
Dat zie ik wel zo. Jullie komen op mij over als bijzonder star in jullie overtuiging (een eigenschap die jullie delen met sommige gelovigen).

[ Bericht 0% gewijzigd door Terra-jin op 24-04-2015 14:37:33 ]
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:32:27 #239
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151989757
Ik ben eigenlijk wel eens een keer geïnteresseerd in een goed argument voor fysicalisme. Diverse zaken worden door een divers aantal mensen herkend als immaterieel: bewustzijn, getallen, ideeën, en deze komen daarom ook geregeld terug binnen diverse filosofische argumenten. Het is dus te kort door de bocht om deze direct af te wijzen.

Welke reden hebben wij om aan te nemen dat alleen het materiële de werkelijkheid beschrijft? En op welke manieren kunnen wij deze werkelijkheid leren kennen?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:34:49 #240
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151989824
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:32 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik ben eigenlijk wel eens een keer geïnteresseerd in een goed argument voor fysicalisme. Diverse zaken worden door een divers aantal mensen herkend als immaterieel: bewustzijn, getallen, ideeën, en deze komen daarom ook geregeld terug binnen diverse filosofische argumenten. Het is dus te kort door de bocht om deze direct af te wijzen.

Welke reden hebben wij om aan te nemen dat alleen het materiële de werkelijkheid beschrijft? En op welke manieren kunnen wij deze werkelijkheid leren kennen?
Geen, sterker nog de enige manier waarop wij materie kunnen ervaren is via de ervaring, welke per definitie subjectief en dus conform de vrije fysicalen onbetrouwbaar is. :D
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:38:21 #241
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151989909
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:34 schreef Jappie het volgende:

[..]

Geen, sterker nog de enige manier waarop wij materie kunnen ervaren is via de ervaring, welke per definitie subjectief en dus conform de vrije fysicalen onbetrouwbaar is. :D
Dat dacht ik ook, als je dan zo sceptisch bent, waarom houd je daar dan op? Maar ik ben benieuwd of er toch een coherent geheel te maken valt. :)
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:38:26 #242
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151989911
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:23 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Dat zie ik wel zo. Jullie komen op mij over als bijzonder star in jullie overtuiging (een eigenschap die jullie delen met gelovigen).
Dat komt simpelweg omdat jij je overtuiging niet uit kan leggen zonder woorden zonder betekenis te gebruiken. De enige consistente claim is dat er dingen zijn die die geen dingen zijn.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:40:36 #243
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151989961
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:38 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat komt simpelweg omdat jij je overtuiging niet uit kan leggen zonder woorden zonder betekenis te gebruiken. De enige consistente claim is dat er dingen zijn die die geen dingen zijn.
P≠P is consistent? :?
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:42:02 #244
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151989993
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:32 schreef Murvgeslagen het volgende:
Al deze topics noem je kort door de bocht :D? We zijn al weken bezig met het proberen te definiëren van begrippen als 'immateriaal', 'non-fysisch' en weet ik veel allemaal wat nog meer. Op een gegeven moment houdt het gewoon op natuurlijk.

quote:
Welke reden hebben wij om aan te nemen dat alleen het materiële de werkelijkheid beschrijft?
Deze vraag heeft dus geen substantie. 'Het materiële' en de werkelijkheid zijn synoniem. Immers, er is na al die tijd nog een enkele goede beschrijving danwel definitie gegeven van 'niet-materieel'.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:44:29 #245
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151990043
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:42 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Al deze topics noem je kort door de bocht :D? We zijn al weken bezig met het proberen te definiëren van begrippen als 'immateriaal', 'non-fysisch' en weet ik veel allemaal wat nog meer. Op een gegeven moment houdt het gewoon op natuurlijk.
Die definities landen niet omdat er de onderliggende aanname is dat het materiële het geheel van de werkelijkheid betreft. Als iedereen dat zou vinden hadden we de discussie natuurlijk niet.

Ik wil dus weten welke reden we hebben om het materiële gelijk te stellen aan de werkelijkheid.

quote:
Deze vraag heeft dus geen substantie. 'Het materiële' en de werkelijkheid zijn synoniem. Immers, er is na al die tijd nog een enkele goede beschrijving danwel definitie gegeven van 'niet-materieel'.
Jij claimt dat de werkelijkheid en het materiële synoniem zijn. Welke reden heb ik om dat aan te nemen?
pi_151990067
quote:

[..]

Als er geen goede definitie is van niet-materieel, kan er per definitie ook niet een goede definitie voor het materiële zijn, die twee zijn immers elkaars tegenovergestelde. :)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:45:48 #247
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151990069
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:40 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

P≠P is consistent? :?
Dat komt jouw hele argument wel op neer ja.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:46:04 #248
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151990075
quote:
'Het materiële' en de werkelijkheid zijn synoniem.
Hierin ligt de kern van ons oneens zijn.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:46:58 #249
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151990100
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:45 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Als er geen goede definitie is van niet-materieel, kan er per definitie ook niet een goede definitie voor het materiële zijn, die twee zijn immers elkaars tegenovergestelde. :)
Natuurlijk wel. Niet-materieel is gewoon een betekenisloos begrip. Materieel is simpel. De werkelijkheid. Alles wat mogelijkerwijs observeerbaar is. Alles waar de mensheid wetenschap op toepast. Etcetera.
  vrijdag 24 april 2015 @ 14:47:44 #250
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151990116
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 april 2015 14:45 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat komt jouw hele argument wel op neer ja.
Ik heb hier nog helemaal geen argument gemaakt, je maakte zelf dit argument :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')