Met mensen als Ian Stevenson bekruipt mij altijd een gevoel dat de hoofdmoot van de wetenschappelijke gemeenschap een Pavlov reactie heeft bij mensen die serieus onderzoek willen plegen naar dit soort zaken. Reïncarnatie, precognitie en weet ik het allemaal wat voor niche onderwerpen. Dat is de wereld op zijn kop, vind ik. Eben Alexander straalt gewoon mislukte TV evangelist uit, daar kan je kort over zijn, bij Ian Heb ik dat zeker niet.quote:Op vrijdag 24 april 2015 11:30 schreef Molurus het volgende:
[..]Ja, creepy figuur.
Komt (helaas) wel vaak bovendrijven in discussies over reincarnatie. Evenals Ian Stevenson.
Bij Stevenson zit er inderdaad niet hetzelfde Christelijke sausje overheen. Maar in essentie is het een soortgelijke poging om dualisme te rechtvaardigen.quote:Op vrijdag 24 april 2015 12:42 schreef jogy het volgende:
[..]
Met mensen als Ian Stevenson bekruipt mij altijd een gevoel dat de hoofdmoot van de wetenschappelijke gemeenschap een Pavlov reactie heeft bij mensen die serieus onderzoek willen plegen naar dit soort zaken. Reïncarnatie, precognitie en weet ik het allemaal wat voor niche onderwerpen. Dat is de wereld op zijn kop, vind ik. Eben Alexander straalt gewoon mislukte TV evangelist uit, daar kan je kort over zijn, bij Ian Heb ik dat zeker niet.
Het spijt me, maar ik zie nog steeds niet in wat het probleem is met het gebruik van deze begrippen. Ik snap dan ook niet waar jullie aversie ertegen vandaan komt.quote:Op vrijdag 24 april 2015 12:14 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe kan het dan invloed hebben op de materiële wereld? Is het dan automatisch ook niet iets materieels?
Iets immaterieels is sowieso onkenbaar voor ons dan, want als het kenbaar zou zijn zou het toch iets materieels moeten zijn?
En je kan in dit hele stuk de woordjes materieel en immaterieel met elkaar switchen, dan houd je nog steeds hetzelfde over.
Probeer het alsjeblieft eens zonder die begrippen.
Dan kom je toch direct terug bij het lichaam-geestprobleem:quote:Op vrijdag 24 april 2015 13:58 schreef Terra-jin het volgende:
Waar ik nog altijd tegenaanloop bij het fysicalisme (een term waarvan ik jullie afkeer ook niet begrijp), is dat ik het onwaarschijnlijk acht dat bewustzijn in termen van interactie tussen materie en energie te verklaren is. Het onderscheid tussen materieel en immaterieel is in deze context nuttig om precies aan te kunnen geven wáár mijn twijfels liggen.
Wellicht dat het constructiever is om een poging te doen die vraag te beantwoorden, of aan te geven waarom dat geen goede vraag zou zijn.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:04 schreef Terra-jin het volgende:
Sorry, Molurus, maar ik heb niet het idee dat we hier een nieuwe weg over kunnen inslaan. Ik zou niet weten hoe ik m'n punten duidelijker kan verklaren dan dit... mocht ik wat nieuws verzinnen, hoor je het van me
Het zal er toch altijd weer op uitkomen dat die vraag niet te beantwoorden is. Verder dan semantiek zal het niet komen simpelweg omdat het hele standpunt van een 'immaterieel bewustzijn' geen enkele substantie (ghehe) heeft.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht dat het constructiever is om een poging te doen die vraag te beantwoorden, of aan te geven waarom dat geen goede vraag zou zijn.
Sofar herhaal je eigenlijk alleen de stelling die die vraag oproept zonder die vraag te adresseren.
Deze twee paragrafen zijn minsinziens volledig onverenigbaar en daar ligt het grootste probleem dan ook. Je bent dualist of je bent het niet, een halfbakken agnostische positie is hier simpelweg niet mogelijk.quote:Op vrijdag 24 april 2015 13:58 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
In de vorige discussie heb ik ook herhaaldelijk aangegeven dat ik geen dualist ben, want ik geloof niet expliciet in het bestaan van twee separate substanties. Sterker nog, ik ben het met jullie eens dat dit idee problematisch is.
Waar ik nog altijd tegenaanloop bij het fysicalisme (een term waarvan ik jullie afkeer ook niet begrijp), is dat ik het onwaarschijnlijk acht dat bewustzijn in termen van interactie tussen materie en energie te verklaren is. Het onderscheid tussen materieel en immaterieel is in deze context nuttig om precies aan te kunnen geven wáár mijn twijfels liggen.
"Het vraagstuk is voor mij onoplosbaar. Ja, dat is een probleem in deze stelling." is voor mij ook een goed antwoord hoor. Het is tenminste eerlijk.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:07 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
We kunnen vragen blijven stellen maar geen enkele dualist zal het kunnen beantwoorden.
Wat is voor de "dualist" precies het probleem met die interactie in jouw optiek ?quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:01 schreef Molurus het volgende:
Of als je erkent dat bewustzijn wel invloed heeft op de materiele wereld, is dat dan niet per definitie interactie met die materiele wereld?
Hoe los jij dit probleem op?
Het probleem zit hem in deze uitleg van "immaterieel":quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:11 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wat is voor de "dualist" precies het probleem met die interactie in jouw optiek ?
Als je bewustzijn ziet als iets dat immaterieel is in deze uitleg daarvan, dan kan bewustzijn per definitie geen invloed op de wereld hebben. Dat is direct strijdig met deze definitie.quote:Op donderdag 23 april 2015 21:57 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Materieel = iets dat uit te leggen is in termen van interactie tussen materie- en energiedeeltjes
Immaterieel = iets dat niet uit te leggen is in termen van interactie tussen materie- en energiedeeltjes
Waarom ?quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het probleem zit hem in deze uitleg van "immaterieel":
[..]
Als je bewustzijn ziet als iets dat immaterieel is in deze uitleg daarvan, dan kan bewustzijn per definitie geen invloed op de wereld hebben. Dat is direct strijdig met deze definitie.
Dat zie ik wel zo. Jullie komen op mij over als bijzonder star in jullie overtuiging (een eigenschap die jullie delen met sommige gelovigen).quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:09 schreef Molurus het volgende:
Er wordt mij toch iets teveel gedaan alsof dit probleem zit in een onwil van non-dualisten om de stelling te begrijpen.
Geen, sterker nog de enige manier waarop wij materie kunnen ervaren is via de ervaring, welke per definitie subjectief en dus conform de vrije fysicalen onbetrouwbaar is.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:32 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik ben eigenlijk wel eens een keer geïnteresseerd in een goed argument voor fysicalisme. Diverse zaken worden door een divers aantal mensen herkend als immaterieel: bewustzijn, getallen, ideeën, en deze komen daarom ook geregeld terug binnen diverse filosofische argumenten. Het is dus te kort door de bocht om deze direct af te wijzen.
Welke reden hebben wij om aan te nemen dat alleen het materiële de werkelijkheid beschrijft? En op welke manieren kunnen wij deze werkelijkheid leren kennen?
Dat dacht ik ook, als je dan zo sceptisch bent, waarom houd je daar dan op? Maar ik ben benieuwd of er toch een coherent geheel te maken valt.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:34 schreef Jappie het volgende:
[..]
Geen, sterker nog de enige manier waarop wij materie kunnen ervaren is via de ervaring, welke per definitie subjectief en dus conform de vrije fysicalen onbetrouwbaar is.
Dat komt simpelweg omdat jij je overtuiging niet uit kan leggen zonder woorden zonder betekenis te gebruiken. De enige consistente claim is dat er dingen zijn die die geen dingen zijn.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:23 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Dat zie ik wel zo. Jullie komen op mij over als bijzonder star in jullie overtuiging (een eigenschap die jullie delen met gelovigen).
P≠P is consistent?quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat komt simpelweg omdat jij je overtuiging niet uit kan leggen zonder woorden zonder betekenis te gebruiken. De enige consistente claim is dat er dingen zijn die die geen dingen zijn.
Al deze topics noem je kort door de bochtquote:Op vrijdag 24 april 2015 14:32 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik ben eigenlijk wel eens een keer geïnteresseerd in een goed argument voor fysicalisme. Diverse zaken worden door een divers aantal mensen herkend als immaterieel: bewustzijn, getallen, ideeën, en deze komen daarom ook geregeld terug binnen diverse filosofische argumenten. Het is dus te kort door de bocht om deze direct af te wijzen.
Deze vraag heeft dus geen substantie. 'Het materiële' en de werkelijkheid zijn synoniem. Immers, er is na al die tijd nog een enkele goede beschrijving danwel definitie gegeven van 'niet-materieel'.quote:Welke reden hebben wij om aan te nemen dat alleen het materiële de werkelijkheid beschrijft?
Die definities landen niet omdat er de onderliggende aanname is dat het materiële het geheel van de werkelijkheid betreft. Als iedereen dat zou vinden hadden we de discussie natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Al deze topics noem je kort door de bocht? We zijn al weken bezig met het proberen te definiëren van begrippen als 'immateriaal', 'non-fysisch' en weet ik veel allemaal wat nog meer. Op een gegeven moment houdt het gewoon op natuurlijk.
Jij claimt dat de werkelijkheid en het materiële synoniem zijn. Welke reden heb ik om dat aan te nemen?quote:Deze vraag heeft dus geen substantie. 'Het materiële' en de werkelijkheid zijn synoniem. Immers, er is na al die tijd nog een enkele goede beschrijving danwel definitie gegeven van 'niet-materieel'.
Als er geen goede definitie is van niet-materieel, kan er per definitie ook niet een goede definitie voor het materiële zijn, die twee zijn immers elkaars tegenovergestelde.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Deze vraag heeft dus geen substantie. 'Het materiële' en de werkelijkheid zijn synoniem. Immers, er is na al die tijd nog een enkele goede beschrijving danwel definitie gegeven van 'niet-materieel'.
Dat komt jouw hele argument wel op neer ja.quote:
Hierin ligt de kern van ons oneens zijn.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:42 schreef Fir3fly het volgende:
'Het materiële' en de werkelijkheid zijn synoniem.
Natuurlijk wel. Niet-materieel is gewoon een betekenisloos begrip. Materieel is simpel. De werkelijkheid. Alles wat mogelijkerwijs observeerbaar is. Alles waar de mensheid wetenschap op toepast. Etcetera.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:45 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als er geen goede definitie is van niet-materieel, kan er per definitie ook niet een goede definitie voor het materiële zijn, die twee zijn immers elkaars tegenovergestelde.
Ik heb hier nog helemaal geen argument gemaakt, je maakte zelf dit argumentquote:Op vrijdag 24 april 2015 14:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat komt jouw hele argument wel op neer ja.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |