quote:
Op maandag 13 april 2015 23:51 schreef Njosnavelin het volgende:[..]
Deze redenering volg ik niet: omdat het invloed had op de politiek (zoals religie en cultuur dat volgens mij in alle tijden hebben gehad), is het meer dan cultuurgeschiedenis? Dus daarom is het algemene geschiedenis?
Volgens de van Dale is de definitie van geschiedenis overigens:
[..]
Dit hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen

Toch interpreteer ik deze definitie vooral als het verleden in de vorm van feiten. Religie, kunst, wetenschap, filosofie, mythologie hebben allemaal invloed gehad op de geschiedenis, en hebben allemaal hun eigen geschiedenis. Toch is het Paard van Troje geen geschiedenis, in mijn opinie.
Jouw definitie van geschiedenis is waargebeurde gebeurtenissen, dat is niet die van mij. Als iets met geen enkel archeologisch bewijs te onderbouwen is moeten we er van uit gaan dat het niet echt is gebeurd, maar de Ilias en de Odysee acht ik wel als deel van de geschiedenis.
Bij geschiedenis gebruiken we niet altijd Van Dale, er bestaat namelijk niet een juiste definitie. Een definitie die ik wel aansprekend vind is de volgende van Huizinga, een bekende Groningse historicus: "geschiedenis is de geestelijke vorm, waarin een cultuur zich rekenschap geeft van haar verleden."
Voor mij maakt de Griekse mythologie daar deel van uit. Sommige kunst kan daar ook deel van uit maken, als dat breed genoeg geaccepteerd wordt. Dan moet je wel breed inzetten, het succes van de Nederlandse schilderkunst en het feit dat dat alom geaccepteerd werd binnen de Nederlandse cultuur, daarvan zeg ik: ja, dat maakt deel uit van de geschiedenis. Een specifiek schilderij, bijvoorbeeld Het Melkmeisje, kan daar deel van uit maken, maar het is niet de geestelijke vorm waarin een cultuur zich rekenschap geeft van haar verleden, maar een creatie van een kunstenaar, in dit geval VermeerGod. Zeus, een specifieke god, accepteren en aanbidden als voltallig volk is wel een geestelijke vorm waarin een cultuur zich rekenschap geeft van haar verleden.