abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 april 2015 @ 20:35:24 #201
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151658020
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan zullen die 5500 wel niet om volle contracten gaan maar om iedereen die ook maar enigszins in de buurt van een docent komt? Misschien vallen zelfs studenten eronder die bijklussen als tutor?

Afijn, voor mij is dat cijfer niet zo belangrijk. Ik zie om me heen wel dat de aard van de onvrede binnen de universiteit breed wordt gedragen. Van de collega's die zich niet (geheel) kunnen vinden in de doelstellingen of motieven van de Maagdenhuisprotesten ken ik niemand die niet eenzelfde onvrede deelt, bijvoorbeeld ten aanzien van het beleid van besturen en de kwaliteit van onderwijs en onderzoek.
Dat sowieso, maar sinds 3000 euro 235 euro bleek te zijn, en een half miljoen schade aan een pand toch niet een half miljoen schade aan een pand bleek te zijn vertrouw ik de nummertjes die van de universiteit komen niet meer zo heel erg :D

Maar helemaal met je eens dat dat een detail & randzaak is en dat de aard van de onvrede belangrijker is en een stuk breder is.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151658070
Uit bronnen dichtbij de UvA heb ik vernomen dat die schade in geen geval in de buurt komt van een half miljoen euro.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_151658095
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:35 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat sowieso, maar sinds 3000 euro 235 euro bleek te zijn, en een half miljoen schade aan een pand toch niet een half miljoen schade aan een pand bleek te zijn vertrouw ik de nummertjes die van de universiteit komen niet meer zo heel erg :D

Maar helemaal met je eens dat dat een detail & randzaak is en dat de aard van de onvrede belangrijker is en een stuk breder is.
Tja, blijft toch een Uni die gedomineerd wordt door alfa's.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_151658123
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:34 schreef kurk_droog het volgende:
vieze kampers :r
Tjonge. Diepzinnige post. Veelzeggend. Komt vast van ver. Goed onderbouwd ook.

Je post krijgt een 2,5 op de schaal van CvB.
pi_151658150
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 20:36 schreef Monolith het volgende:

[..]

Tja, blijft toch een Uni die gedomineerd wordt door alfa's.
Mevrouw Gunning is geen alpha.
  maandag 13 april 2015 @ 20:38:41 #206
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151658185
quote:
6s.gif Op maandag 13 april 2015 20:36 schreef Claudia_x het volgende:
Uit bronnen dichtbij de UvA heb ik vernomen dat die schade in geen geval in de buurt komt van een half miljoen euro.
De woordvoerder van de UvA was zelf ook al teruggekrabbeld toen hij gevraagd werd dat getal te ondersteunen, maar toen had de media het al wel overal herhaald waardoor het in de hoofden van de meeste mensen al waarheid was geworden.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151658206
quote:
14s.gif Op maandag 13 april 2015 20:37 schreef iBenny het volgende:

[..]

Tjonge. Diepzinnige post. Veelzeggend. Komt vast van ver. Goed onderbouwd ook.

Je post krijgt een 2,5 op de schaal van CvB.
Ik gewoon keihard werken maar die vieze kut studentjes in Amsterdam moeten weer gaan staken. Flikker toch op man. Bek houden en studeren.
pi_151658260
quote:
3s.gif Op maandag 13 april 2015 20:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mevrouw Gunning is geen alpha.
Daar lijkt dan ook het probleem te liggen.
pi_151658316
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 20:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Daar lijkt dan ook het probleem te liggen.
Eh, nee. Maar ook de Maagdenhuisbezetters lijken nauwelijks een notie van hét probleem te hebben.
pi_151658482
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Eh, nee. Maar ook de Maagdenhuisbezetters lijken nauwelijks een notie van hét probleem te hebben.
Als er al problemen zijn, dan zullen die ongetwijfeld niet enkelvoudig zijn.
  maandag 13 april 2015 @ 20:46:47 #211
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151658582
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Er is ook geen het probleem, dat maakt het zo ingewikkeld.
De problemen die wij ervaren (ik vermoed dat jij en ik tegen ongeveer dezelfde zaken aanlopen) zijn ook maar een klein deel van "het" probleem.
pi_151658599
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 20:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als er al problemen zijn, dan zullen die ongetwijfeld niet enkelvoudig zijn.
Alle problemen vloeien uit één kwestie voort, namelijk de vraag wat de functie van de universiteit zou moeten zijn in de huidige samenleving. (En dus: waar het geld vandaan komt, hoe dat gerechtvaardigd wordt, wie mee mag beslissen, of maatschappelijk nut doorslaggevend moet zijn, hoe flexibel je met personeel om mag gaan, etc.)
pi_151658806
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Alle problemen vloeien uit één kwestie voort, namelijk de vraag wat de functie van de universiteit zou moeten zijn in de huidige samenleving. (En dus: waar het geld vandaan komt, hoe dat gerechtvaardigd wordt, wie mee mag beslissen, of maatschappelijk nut doorslaggevend moet zijn, hoe flexibel je met personeel om mag gaan, etc.)
Dat is geen probleem, maar een vraag, of eerder gezegd, een keuze.

Maar dan nog, de problemen zijn ook breder dan dat. Veel van de zaken die ik hoor van mensen op de UvA zie je in veel meer organisaties terug. Dat is ook deels toe te schrijven aan een bepaalde cultuur die is ontstaan en niet zo zeer enkel te maken heeft met de 'functie van de universiteit'.
pi_151658970
Het probleem is een gebrek aan reflectie op die vraag en beleid dat daarop voortbouwt.
pi_151659021
Wat zijn die overeenkomsten volgens jou dan, naast teruglopende fondsen?
pi_151659122
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:55 schreef Claudia_x het volgende:
Het probleem is een gebrek aan reflectie op die vraag en beleid dat daarop voortbouwt.
Dat zijn vooral erg holle frases. Bovendien staat dat nog eens volledig los van de vraag of de hiërarchische managementstructuur die veel organisaties nog kennen wel de juiste manier is om beleid te voeren, ongeacht wat dat beleid is. Daar komen veel organisaties al van terug.
pi_151659257
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 20:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat zijn vooral erg holle frases. Bovendien staat dat nog eens volledig los van de vraag of de hiërarchische managementstructuur die veel organisaties nog kennen wel de juiste manier is om beleid te voeren, ongeacht wat dat beleid is. Daar komen veel organisaties al van terug.
Dat is geen holle frase. Maar je hebt gelijk dat het weinig te maken heeft met bijvoorbeeld het democratiseren van de universiteit. Dat vind ik dan ook een schijnoplossing. Studenten en docenten gaan bijv. niet de geldproblemen oplossen.
  maandag 13 april 2015 @ 21:02:41 #218
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151659347
Je kunt de problemen op verschillende niveaus bekijken.

Aan de ene kant kun je het zien als een nog breder probleem, waar volgens mij Monolith naar verwijst van semi-publieke organisaties waarbij, in tegenstelling tot private organisaties, het risico gedeeld wordt door het volk. Dat zie je terugkomen bij de banken, de woningverenigingen en de universiteiten waar bestuurders belegd en gespeculeerd hebben met de reserves, dat mis is gegaan, en nu de opgebouwde schulden opeens bij "het volk" liggen die niet om dat speculeren gevraagd hebben.

Tegelijkertijd heb je het door de overheid ingevoerde incentives bedoeld om educatie en wetenschap naar een hoog niveau te brengen. Door competitie binnen de wetenschap en het belonen van hoog op lijstjes komen, en door incentives om studenten zo snel mogelijk af te laten studeren. Alleen kun je je afvragen of die incentives wel het juiste gedrag belonen. De algemene mening bij universitair personeel lijkt te zijn dat dit niet zo is, maar dat het juist het verkeerde gedrag bemoedigt.

En nu weet ik eigenlijk niet meer waar ik heen wilde met deze post :D

edit: het democratiseren was volgens mij nooit bedoeld als oplossing an sich, maar als soort van tussendoel omdat dat nodig is om de problemen die al jaren aangekaart worden eindelijk eens op de bestuursagenda te krijgen. Wetenschappers roepen al jaren dat het beloningssysteem van o.a. NWO geen goed wetenschappelijk gedrag fasciliteert maar juist het tegendeel, maar er wordt niet geluisterd. Door meer macht en inspraak op hogere niveaus te krijgen, vallen die problemen gemakkelijker aan te pakken.
pi_151659556
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 21:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is geen holle frase. Maar je hebt gelijk dat het weinig te maken heeft met bijvoorbeeld het democratiseren van de universiteit. Dat vind ik dan ook een schijnoplossing. Studenten en docenten gaan bijv. niet de geldproblemen oplossen.
Het heeft niet zo zeer te maken met democratiseren. De Groene had onlangs nog een aardige serie artikelen over bureaucratie. Een van de artikelen poneerde dat de managementstructuren die je in veel organisaties nog ziet stammen uit tijden dat managers het ook daadwerkelijk beter wisten dan het 'werkvolk'. Je ziet nu echter vele sectoren waar dat werkvolk zelf ook prima opgeleid is en kan oordelen. Daardoor zie je in veel organisaties al dat er gewerkt wordt met vrij autonome crossdisciplinaire teams, in plaats van hiërarchische structuren waarin alles van bovenaf bepaald moet worden. In de publieke sector waarbij het rijk financiert is dit bovendien nog eens extra erg.
pi_151659617
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 21:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het heeft niet zo zeer te maken met democratiseren. De Groene had onlangs nog een aardige serie artikelen over bureaucratie. Een van de artikelen poneerde dat de managementstructuren die je in veel organisaties nog ziet stammen uit tijden dat managers het ook daadwerkelijk beter wisten dan het 'werkvolk'. Je ziet nu echter vele sectoren waar dat werkvolk zelf ook prima opgeleid is en kan oordelen. Daardoor zie je in veel organisaties al dat er gewerkt wordt met vrij autonome crossdisciplinaire teams, in plaats van hiërarchische structuren waarin alles van bovenaf bepaald moet worden. In de publieke sector waarbij het rijk financiert is dit bovendien nog eens extra erg.
Dan heb je vast ook het artikel van Willem Schinkel gelezen?
  maandag 13 april 2015 @ 21:11:14 #221
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151659803
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 21:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Eigenlijk vreemd in dat licht dat juist binnen universiteiten er steeds meer managementlagen bij gekomen zijn.

wat nummers hier: http://www.scienceintrans(...)-3-december-2014.pdf

van 1999 tot 2013:

50% meer studenten
6.5% minder wetenschappelijk personeel
28% minder ondersteuning
44% meer controllers en management

[ Bericht 7% gewijzigd door oompaloompa op 13-04-2015 21:19:10 ]
pi_151663500
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 21:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan heb je vast ook het artikel van Willem Schinkel gelezen?
Link?
  maandag 13 april 2015 @ 22:38:35 #223
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151663834
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 22:30 schreef bamibij het volgende:
Willem Schinkel
Ik denk deze: https://www.groene.nl/artikel/kennis-is-markt
pi_151673660
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:38 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

De woordvoerder van de UvA was zelf ook al teruggekrabbeld toen hij gevraagd werd dat getal te ondersteunen, maar toen had de media het al wel overal herhaald waardoor het in de hoofden van de meeste mensen al waarheid was geworden.
Metro nam het in hun artikel van gister ook al braaf over.. 'half miljoen schade aan het gebouw'
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:33:05 #225
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151676831
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:29 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Metro nam het in hun artikel van gister ook al braaf over.. 'half miljoen schade aan het gebouw'
ja idd, zag net dat dat bedrag nu in nrc next gechekt wordt, ik heb alleen geen abonnement.
http://www.nrc.nl/next/va(...)aan-in-het-m-1484450

edit, hier is de blendle link: https://blendle.com/i/nrc(...)-nn-20150414-1484450
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')